Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1834002_0001.png
Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 31. maj 2017
Sag 2-2017-00248
Dok. 325238/me_dh
Danske Handicaporganisationers bidrag til afbureaukratisering af
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
Personer med handicap møder i det nuværende beskæftigelsessystem forhindringer, regler
og bureaukratiske benspænd, som begrænser mulighederne for at finde, få, fastholde eller
vende tilbage til job.
Beskæftigelsesandelen for personer med handicap er faldet markant over en årrække. Det
omfattende bureaukrati og de mange regler, som præger beskæftigelsessystemet, har ikke
vist sig at være effektivt til at modvirke dette fald. Danske Handicaporganisationer (DH) er
derfor positiv over for initiativet om at afbureaukratisere beskæftigelseslovgivningen, så der
kan frigøres flere ressourcer til at gennemføre en effektiv, individuel og sammenhængende
indsats, som er meningsfuld for de ledige.
I det følgende opridses dels de bærende principper, som DH mener, en forenklet
beskæftigelseslovgivning skal baseres på, dels de indholdsmæssigt vigtigste områder og
regler, som har særlig vigtighed for personer med handicap i beskæftigelsessystemet.
Principper
Investeringstankegang.
DH foreslår, at det understreges evt. i lovens formål, at indsatsen
skal sigte mod at hjælpe den ledige til
vedvarende
beskæftigelse gennem investering og
tidlig indsats. DH ser gerne, at uddannelse får en fremtrædende plads som redskab hertil.
Færre målgrupper.
DH støtter en forenklet målgruppestruktur, fx som foreslået af KL og
DS.
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund • Foreningen Danske
DøvBlinde • Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Hals- og Mundhuleopererede • Danske Døves Landsforbund •
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen
Autisme
• Landsforeningen LEV • SIND
-
Landsforeningen for psykisk sundhed • Cystisk Fibrose Foreningen • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Universel redskabsvifte.
Alle tilbud og redskaber i LAB-loven skal i princippet være
tilgængelige for alle. DH mener, at tidsbegrænsninger på de forskellige redskaber og tilbud
bør fjernes, så alle redskaber kan anvendes præcis når det giver mening for borgeren
og at
indsatser kan iværksættes, når borgeren alligevel er i kontakt med jobcenteret fx til samtale.
DH foreslår også, at kravene til hvornår de forskellige tilbud skal eller kan iværksættes,
fjernes, så man fx som aktivitetsparat kan få iværksat mentorstøtte fra dag 1.
Retssikkerhed.
En ny LAB-lov skal være overskuelig, både for sagsbehandlere og
jobkonsulenter, og for de borgere, som den skal hjælpe. Samtidig med, at regler forenkles
og harmoniseres, ønsker DH at fastholde, at regler og krav vedrørende partshøring er
afgørende at fastholde og endda fremhæve, da det ofte er personer med
funktionsnedsættelser som ikke kan imødekomme systemets regler, og derfor fx mødes af
sanktioner. I det nuværende system skal der endvidere tages hensyn til, om den ledige har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, det gælder fx ved sanktioner, tilrettelægges
samtaleforløb eller ift. krav om selvbooking, CV og andre digitale løsninger. Disse hensyn
skal fortsat tages, herunder særligt når der gives sanktioner.
Tværgående, sammenhængende indsats:
DH støtter, at indsatsen skal være
sammenhængende. DH mener dette princip skal indskrives, så det gælder alle ledige. Dog er
det særligt relevant for de ledige, som har vanskeligheder ved at komme ind på eller tilbage
på arbejdsmarkedet. Derfor opfordrer DH kraftigt til, at man i forbindelse med forenkling
gør det meget nemmere at iværksætte de nødvendige indsatser som har hjemmel i andre
lovgivninger, i stedet for at borgerne som i dag selv skal holde snor i alle de forskellige
indsatser, der gives fra forskellige forvaltninger og sektorer. Den rette indsats skal kunne
iværksættes hurtigt, nemt og ubureaukratisk, og særligt samspillet mellem SEL og LAB bør
forbedres. Særligt kan udsatte ledige have behov for støtte- kontaktperson efter SEL, og det
skal være nemmere at iværksætte uden bureaukrati, krav om personligt fremmøde osv.
Én borger, én handleplan på tværs af sektorer.
Det fremmeste formål med forenkling af
LAB-loven er at skabe bedre vilkår til at lave en sammenhængende meningsfuld indsats for
alle ledige. Personer med handicap vil oftere end andre ledige have behov for støtte og
hjælp og generelt have kontakt til andre myndigheder og sektorer. Derfor skal der laves én
plan på tværs af sektorer, så borgeren får en sammenhængende indsats med klarhed om mål
og indsatser og med god koordinering af disse mellem de ansvarlige sektorer.
Empowerment.
En nytænkende og mere effektiv beskæftigelsesindsats må nødvendigvis
tage afsæt i hvad borgeren er motiveret for, og sætte ind
når
borgeren er motiveret.
Systemet skal derfor kunne reagere hurtigt, når en borger har en konkret jobmulighed eller
et ønske om eller behov for en given indsats. Der skal også være fornuftige muligheder for
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834002_0003.png
at borgere, der har behov for en tværgående indsats, selv kan vælge mellem en vifte af
indsatser.
Uddannelse.
Uddannelse og opkvalificering, herunder gennem revalidering, er et effektivt
redskab, der i høj grad medvirker til at få ledige i vedvarende beskæftigelse. SFI’s
’Handicap, beskæftigelse og uddannelse i 2016’ dokumenterer igen det kendte faktum, at
uddannelse har endnu større betydning for personer med handicap end for personer uden
handicap. Samtidig er uddannelsesniveauet generelt lavere for personer med handicap end
for den øvrige befolkning. Det er et paradoks. DH foreslår derfor, at en revideret LAB-lov
har uddannelse som et centralt redskab, og at det tydeligt fremgår, at det er et
investeringsredskab, som kan skabe arbejdsmarkedstilknytning for de grupper, som i dag er
længere væk eller uden for arbejdsmarkedet.
Skarp opfølgning på resultater frem for redskaber.
DH støtter, at der fokuseres på
resultater.
Geninvestering af det, der spares.
Den økonomiske besparelse, som de enkelte kommuner
kan opnå ved mindre bureaukrati og mere effektive indsatser skal naturligvis komme de
enkelte kommuner til gode. Men DH finder det rimeligt, at kommunerne forpligter sig på at
geninvestere en del af det sparede i at udvikle beskæftigelsesindsatsens metoder og tilbud.
Centrale indholdselementer af betydning for ledige med handicap
Revalidering.
Uddannelse har for alle målgrupper stor betydning for jobmuligheder. For
personer med handicap er betydningen imidlertid
endnu mere markant jf. SFI’s Handicap,
beskæftigelse og uddannelse 2016. Derfor støtter DH forslaget om, at revalidering flyttes
væk fra LAS og over i LAB, ligesom det skal muliggøres, at revalidering kan bruges
bredere og i det større omfang end det sker i dag (jf. bemærkning oven for om
sammenhængen mellem handicap, arbejdsmarkedstilknytning og uddannelsesniveau).
Synlige og tilgængelige handicapkompenserende ordninger.
Personer med handicap vil
være at finde i alle målgrupper, uanset hvilken målgruppemodel, der vælges. Uanset om en
person med handicap er jobparat, har brug for uddannelse eller en tværgående indsats, så
kan de handicapkompenserende ordninger være afgørende og nødvendige. 80 pct. af de
personer, som har et handicap og er i beskæftigelse, arbejder på ordinære vilkår, men med
støtte, fx hjælpemidler. Alle muligheder i LAB-loven, som kan være til støtte for at personer
med handicap kan komme i beskæftigelse, herunder særligt hjælpemidler og befordring,
skal desuden være fuldt tilgængelige efter den enkeltes behov.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Jobbevis til jobsøgende med handicap.
Personer med handicap har ret til forskellige
støtte- og kompensationsordninger i et job. Men vurderingen af hvilke, og sagsbehandlingen
heraf, påbegyndes ofte først, når ansættelsen er aftalt. Det fører til ventetid, samt uklarhed
hos arbejdsgiveren om, hvilke vilkår en person med handicap ansættes under. DH foreslår
derfor indførelse af ret til et job- /eller kompensationsbevis hvoraf det fremgår, hvilken
kompensation og støtteordninger, kommunen vil stille til rådighed for personen og
virksomheden. En endelig bevilling kræver naturligvis altid en konkret vurdering, men den
nuværende situation opleves som bureaukratisk af både virksomheder og jobsøgende, og det
fremmer ikke beskæftigelsen blandt personer med handicap.
Flytning af LAB §100 stk. 2 nr. 2.
Efter gældende fortolkning er personer over
folkepensionsalderen ikke en del af personkredsen for LAB-loven (praksisafgørelse N-15-
06). Personer med handicap over 65 år kan derfor ikke tildeles kompenserende støtte eller
hjælpemidler efter denne bestemmelse, uanset om dette ellers har afgørende betydning for,
om personen kan fastholde eller komme i beskæftigelse. Dette harmonerer ikke med, at den
tvungne tilbagetrækningsalder på arbejdsmarkedet er ophævet helt pr. januar 2016. For at
sikre, at også personer med handicap kan fortsætte med at være aktiv på arbejdsmarkedet
også efter pensionsalderen, bør denne aldersgrænse derfor ophæves. DH foreslår, at dette
gøres ved at flytte bestemmelsen over i Lov om kompensation til handicappede i erhverv
mv. da personkredsen for denne lov ikke er omfattet af en aldersgrænse.
Fjerne aldersgrænse for fleksjob.
Det opleves at personer med handicap som et
bureaukratisk benspænd, at det ikke er muligt at fortsætte i et fleksjob efter 65 år.
Aldersgrænsen giver ikke lige muligheder for personer med handicap og nedsat arbejdsevne
til fortsat at bidrage på arbejdsmarkedet, som det ellers er den politiske hensigt. Personer
med handicap vil ikke i lige så stort omfang som personer uden handicap fortsætte på
arbejdsmarkedet (SFI Handicap, beskæftigelse og uddannelse i 2016), og det må formodes,
at dem, der har den mindste arbejdsevne og derfor modtager det største fleksløntilskud, vil
være blandt dem, der alligevel trækker sig tilbage tidligst. DH mener derfor, at det vil være
gavnligt for både de formentlig relativt få fleksjobbere, som ønsker at arbejde længere, og
samfundsøkonomisk, at fjerne det bureaukratiske benspænd, som aldersgrænsen for fleksjob
udgør.
Fleksible kontaktforløb.
DH støtter, at man fjerne rigide regler for kontaktforløb for
forskellige målgrupper, men i stedet fx giver ret og pligt til 4 samtaler årligt, som borgeren
selv vælger. Dette vil medvirke til, at møder holdes når det er relevant for borgeren, ikke når
systemet tilsiger det, og dermed bliver kontaktforløbet meningsfuldt for borgeren. DH
foreslår i den sammenhæng, at jobcentrene, i de sager, hvor det er formålstjenstligt, møder
borgeren der hvor borgeren er, i dennes hjem eller på anden måde uden for jobcenter-regi.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834002_0005.png
Det har en betydning, at borgeren føler sig mødt, og det kan være helt afgørende for de
borgere, som af forskellige grunde har svært ved at komme ud af eget hjem.
Alle skal med.
I et system med færre regler er det afgørende, at alle borgere får den
nødvendige hjælp og støtte. Det er vigtigt at borgere der kan klare sig selv, får lov til dette,
men mindst lige så vigtigt, at borgere der ikke kan det, får en tidlig indsats. De ændrede
refusionsregler giver naturligvis et stærkere incitament til at sikre den bedste og mest
effektive indsats, men bl.a. kommunale forskelle samt refusionstrappen gør, at det fortsat er
vigtigt at have fokus på dem, der er allerlængst væk fra arbejdsmarkedet.
Viden om beskæftigelsesindsatsen for personer med handicap.
Da der ikke finder
systematisk registrering af personer med handicap sted i regi af beskæftigelsessystemet,
findes der alt for lidt viden om indhold og effekt af den beskæftigelsesindsats, ledige med
handicap inden for de forskellige målgrupper modtager. For at øge viden om og effekten af
den givne indsats foreslår DH, at der iværksættes et arbejde med at få bedre overblik over
de personer, der modtager fx handicapkompenserende ordninger eller støtte efter SEL
og/eller LAB. Dette bør ske i et tværministerielt samarbejde.
Fuld tilgængelighed ved digitalisering.
DH støtter digitalisering, da det i nogle tilfælde
kan gøre det nemmere for personer med handicap. De digitale løsninger må og skal
imidlertid overholde gældende standarder. Derudover opfordrer DH til, at løsninger gøres så
simple og overskuelige som mulige, da fx personer med mentale og kognitive handicap har
svært ved at anvende digitale løsninger og manøvrere på svært overskuelige hjemmesider.
DH imødeser et kommende udspil fra ministerens side og stiller sig naturligvis gerne til
rådighed med input og viden fra handicaporganisationerne.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand