Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1834001_0001.png
Notat
Dato 25. august 2017
MLJ+HEN+MEB+MEG
Side 1 af 21
Forslag til revision af Lov om aktiv beskæfti-
gelsesindsats
Indhold:
1) Indledning og grundlæggende principper
2) Revision af Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
A. LABs disposition
B. Lovens formål
C. Målgrupper i LAB
D. Afbureaukratisering: et opgør med detailstyring
E. Én plan og koordinerende sagsbehandler
F. Forenkling og målretning af tilbudsviften i LAB
G. Tilbud om særlig beskæftigelsesindsats
H. Revalidering
I. Ressourceforløb
3) Samspil mellem Serviceloven og LAB
4) Rum til faglighed
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0002.png
Side 2 af 21
1. Indledning og grundlæggende principper
I Dansk Socialrådgiverforening (DS) har vi længe engageret os i drøftelserne om
revision af Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), og vi har tidligere udarbej-
det bidrag om forenkling af LAB. Dette notat konkretiserer
og udbygger DS’
for-
slag til revision og forenkling af loven, og det sættes dem ind i en bredere ramme
med forslag til ændring af grundlæggende strukturer i LAB og ændring af en ræk-
ke afsnit og detaljer. DS vurderer, at denne bredere ramme er nødvendig, hvis der
skal gennemføres en revision og forenkling af LAB, der har perspektiv og dybde.
En stor del af forslagene er udbygget og konkretiseret i vedhæftede bilag.
DS har sideløbende udarbejdet et notat om ændringer i Serviceloven (SEL), der er
nødvendige, hvis de to love skal spille bedre sammen i hverdagen. Og det skal de
kunne, hvis man skal levere en kvalificeret og sammenhængende indsats over for
store gruppe af borgere, der har sammensatte problemer, og som står centralt i
diskussionen både social- og beskæftigelsespolitisk. Notatet om revision af SEL vil
blive fremsendt til Socialministeriet og er vedlagt dette notat som bilag.
Grundlæggende principper
DS mener, at nogle grundlæggende principper bør gennemsyre revisionen af LAB.
De vil i høj grad være styrende for notatets forslag. For DS er det centralt at:
borgerne skal nå frem til varig beskæftigelse, ikke bare kortsigtede/usikre
ansættelser
borgere, der har alvorlige og sammensatte problemer, der kræver indsats
fra flere sektorer, får en indsats, der er helhedsorienteret og tværsektoriel
principper om empowerment står centralt i arbejdet med borgerne, især i
forhold til de mest belastede borgere, fordi det har stor betydning for, om
de faktisk kan komme nærmere uddannelse eller job.
revisionen af LAB gennemføres, så loven så vidt renses for unødigt bureau-
krati
loven bygges op ud fra proportionalitet og et mindsteindgrebsprincip, så
man altid vælger den for borgeren mindst indgribende, men dog dækkende
indsats for at opnå varig beskæftigelse eller anden varig forsørgelse
der skabes mere fagligt handlerum for de fagpersoner, der skal hjælpe
borgerne, med fuld respekt for retssikkerhed, borgernes retskrav, relevant
dokumentation mv.
loven fremmer vidensbaseret arbejde og anvendelsen af personale, der ud-
dannelsesmæssigt og ved løbende efteruddannelse har faglige forudsæt-
ninger for at løfte opgaverne, og som får de nødvendige vilkår til at kunne
det.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0003.png
Side 3 af 21
2. Revision af LAB
2 A. LABs disposition
DS mener, at selve dispositionen for Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats bør
ændres, så den både bliver overskuelig og umiddelbart forståelig i sin struktur.
DS forslår nedenstående disposition for loven.
Der er tilføjet tre tilbudskapitler, et vedr. tilbud og forebyggende beskæftigelses-
indsats, et om beskæftigelsestilbud for alle målgrupper og et om særlig beskæfti-
gelsesindsats.
Herudover er tilbuddene oplistet, så de tilnærmelsesvis stemmer overens med
proportionalitetsprincippet.
I nedenstående disposition, er der
være henvisninger til DS’ konkrete
forslag i
dette notat og dets bilag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0004.png
Side 4 af 21
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Formål
(DS forslag- 2.B, bilag 1)
Indsats over for arbejdssøgende- og uddannelsessøgende samt virksomheder
(nuværende kap 3 og 4 og § 6)
Målgrupper og deres særlige rettigheder og pligter
(DS forslag
2.C)
o
Sygedagpengemodtagere
o
o
o
o
Dagpengemodtagere
(Kap. 5 tilmelding af arbejdssøgende i jobcentre m.v. og kap 6, Oplysninger om
job og cv)
Jobparate
(Kap. 5 tilmelding af arbejdssøgende i jobcentre m.v. og kap 6, Oplysninger om job og cv)
Aktivitetsparate
Unge mellem 15-25 år (Ydelsen
er fortsat forskellig for uddannelsesparate og aktivitetsparate og sær-
regler for de 15-17 årige kap 13b)
Særregler for ledige selvforsørgende
(DS forslag
2.G)
Særregler for ledige selvforsørgende
Job- og uddannelsesforløb
(kap 10, 7 og 7a), herunder ret og pligt til tilbud (16, 17 og 17 a)
(DS forslag
2.D, bilag 2)
o
Forsikrede ledige
o
Ikke-forsikrede ledige
Min plan(Kap
9+9a)
(DS forslag
2.E, bilag 3)
o
Tværgående koordinering af indsatser efter LAB og SEL
Én plan
o
Ret til koordinerende sagsbehandler
Tilbud(kap.8+13 a og b)
(DS forslag
2.F, bilag 4)
Tilbud om forebyggende beskæftigelsesindsats
o
Arbejdsfastholdelse
(herunder § 100)
(DS forslag
2.F, bilag 4)
o
Opkvalificering ved afskedigelse
(herunder §§102 og103)
Tilbud om beskæftigelsesindsats for alle målgrupper
o
Realkompetence vurdering (§32a)
o
Opkvalificering ved afsættelse (§99)
o
Jobrotation
(tidligere kap. 18)
o
Løntilskud (inkl.
voksenlærlingeordningen) (kap. 12)
o
Uddannelsesrettede tilbud
(DS forslag
2.F, bilag 4)
o
Virksomhedsforløb
(kap 11) (hvad med varighed her??)
o
Opkvalificering
(særligt tilrettelagte projekter med henblik på at udvikle faglige, sproglige eller sociale
kompetencer, fx §32, stk.3 og 4)
o
Mentor (kap. 9b)
Tilbud om særlig beskæftigelsesindsats
(DS forslag
2.G, bilag 5)
o
Revalidering
(DS forslag
2.H, bilag 6)
o
Fleksjob
(kap 13)(DS
forslag
2.I, bilag7)
o
Arbejdsrettet rehabilitering: Ressourceforløb og jobafklaring
(kap 12a+b)
(DS forslag
2.I, bilag 7)
Tillægsydelser
o
Tilskud til udgifter til hjælpemidler mv.
o
Befordringsgodtgørelse mv.
Øvrige bestemmelser
o
Digital kommunikation
(tidl. Kapitel 4a)
o
Inddragelse af andre aktører
(tidligere kapitel 2 a)
o
Underretninger m.v.
o
Udbetaling af ydelser, refusion, tilsyn, regnskab, erstatning m.v.
o
Bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension
o
Forsøg
o
Statens refusion til kommunerne
Klageadgang og ikrafttræden m.v.
o
Klageadgang
o
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0005.png
Side 5 af 21
2 B. Lovens formål
DS har længe påpeget, at formålsbestemmelsen i LAB bør opdateres og sammen-
tænkes med formålsbestemmelserne i SEL.
Formålsparagraffen i LAB er ikke ændret siden 2003 og er dermed ikke opdateret i
takt med lovens udvikling. Det betyder, at formålsparagraffen ikke fuldt ud afspej-
ler intentionerne med beskæftigelsesindsatsen. Herudover korresponderer for-
målsparagraffen i LAB ikke med formålsparagrafferne i SEL, hvilket besværliggør
muligheden for at lave en sammenhængende indsats for de borgere, der modtager
indsatser efter begge love.
Den generelle formålsbestemmelse i LAB bør derfor ændres, så den afspejler in-
tentionerne med beskæftigelsesindsatsen i dag. Herudover bør formålsbestemmel-
sen udvides med et nyt stykke 2, der beskriver principperne for lovens indsatser.
Ud over den generelle formålsparagraf bør der udarbejdes specifikke formålspara-
graffer for de to afsnit i LAB, som DS foreslår: afsnittet om beskæftigelsesindsats
for alle grupper og afsnittet om den særlige beskæftigelsesindsats. Den nye speci-
fikke formålsparagraf for den særlige beskæftigelsesindsats skal korrespondere
med den specifikke formålsparagraf for Servicelovens voksenbestemmelser.
Centrale forslag:
Den generelle formålsparagraf i LAB ændres, så følgende principper træder tyde-
ligere frem:
Uddannelse
som en vej til varig beskæftigelse for særligt unge samt bor-
gere uden kompetencegivende uddannelse.
Arbejdsrettet rehabilitering
som en sammenhængende og tværsektoriel
indsats for borgere med begrænsninger i arbejdsevnen.
Varig beskæftigelse
som et afgørende mål for indsatserne i LAB. Det skal
sikre, at det bliver ikke blot den korteste vej, men også den mest vedva-
rende vej til beskæftigelse for ledige borgere.
Fremdrift og kontinuitet
i borgerens forløb, der skal sikre en fortløbende
udvikling i borgerens situation og mindske passive perioder i borgerens
forløb, der ikke beror på faglige vurderinger.
Der tilføjes to nye specifikke formålsparagraffer for afsnittet om beskæftigelses-
indsats for alle samt for afsnittet om den særlige beskæftigelsesindsats.
Der vedlægges bilagsnotat 1:
”Nye
formålsbestemmelser i LAB”, som uddyber og
konkretiserer DS’ forslag
i konkrete paragrafformuleringer.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0006.png
Side 6 af 21
2 C. Målgrupper i LAB
Der er i dag 14 forskellige målgrupper i LAB, som især er defineret ud fra borge-
rens ydelse.
Mange af målgrupperne har samme karaktertræk og bør derfor have nogenlunde
identiske indsatser. DS foreslår derfor, at målgrupperne samles i væsentligt færre
og mere klare kategorier. Omdrejningspunktet for kategoriseringen af målgrup-
perne bør være ud over alder være den indsats, borgerne skal have. DS forslår på
den baggrund fem målgrupper. Alle de 14 målgrupper, der i dag er i LAB skal dog
fortsat have muligheder for indsatser via LAB.
DS foreslår, at målgrupperne i LAB bliver:
Sygedagpengemodtagere
Dagpengemodtagere
Jobparate
Aktivitetsparate
Unge mellem 15-25 år (Forslaget ændrer ikke ved ydelsen, der fortsat er
forskellig for uddannelsesparate og aktivitetsparate. Der må være særreg-
ler for de 15-17 årige)
2 D. Afbureaukratisering: et opgør med detailstyring
LAB er blevet ændret adskillelige gange siden vedtagelsen i 2003. Derfor fremstår
LAB i dag med en ulogisk struktur, et stort antal tilhørende skrivelser og vejled-
ninger og har i alt et omfang af ca. 30.000 sider. Loven er blevet overordentlig
svær at navigere i og at gennemskue for både borgere og sagsbehandlere. DS ser
derfor et stærkt behov for en forenkling af LAB.
En større gennemskuelighed og fleksibilitet i reglerne er en nødvendighed for at
kunne tilrettelægge og iværksætte netop den indsats, som modsvarer den enkel-
tes behov, giver resultater og leder borgere til varig beskæftigelse. DS vil gerne
derhen, hvor der kan foretages et fagligt skønt i den konkrete situation frem for at
navigere efter en detaljeret procesregulering (se afsnit 4 om faglighed).
Nedenstående forslag fokuserer på en forenkling af bestemmelser om 1) kontakt-
forløbet, 2) ret og pligt tilbud og 3) bestemmelser om rådighedsvurdering og
sanktion. Herudover forslår DS, at der ses på bemyndigelserne i LAB, som kompli-
cerer loven yderligere De tre områder for forenkling skal ses ud fra, at kontaktfor-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0007.png
Side 7 af 21
løbet fremover skal anskues som et job- og uddannelsesforløb. Her agerer sags-
behandleren som en fagprofessionel vejleder og ikke primært som en systemad-
ministrator. DS’ forslag retter sig mod de ikke-forsikrede
ledige og de bestemmel-
ser, der skal gælde for deres kontaktforløb.
Forenkling af bestemmelserne for det individuelle kontaktforløb
DS foreslår, at man fremadrettet laver en mere fleksibel ramme både for borgere
og for sagsbehandlere, hvor
det individuelle kontaktforløb bliver et ’job-
og ud-
dannelsesrettet’ forløb, som planlægges med udgangspunkt i borgerens konkrete
behov sammen med borgeren med henblik på at skabe progression frem mod or-
dinær beskæftigelse.
Centrale forslag:
Centrale principper for kontaktforløbet på tværs af målgrupper:
Bestemmelsen om kontaktforløbet bliver formuleret som et job- og uddan-
nelsesforløb med centrale principper for forløbet gældende på tværs af alle
målgrupper. Kontaktforløbet har til formål at bringe borgeren tættere på
varig ordinær beskæftigelse eller uddannelse, uanset hvilken målgruppe
borgeren tilhører.
Fælles minimumskrav til samtalehyppighed på tværs af målgrupper:
For ikke-forsikrede ledige foreslås der et fælles minimumskrav om fire sam-
taler placeret indenfor 12 måneder. Disse samtaler kan individuelt tilrette-
lægges efter borgerens behov, og herved skabes der både en mere me-
ningsfuld indsats, og loven bliver mere overskuelig.
Regler om mulige undtagelser fra personlige samtaler samles et sted:
Udgangspunktet
for de fire ’minimumssamtaler’ er, at disse skal være per-
sonlige samtaler. Der kan dog gøres undtagelser fra den personlige samtale
på baggrund af en faglig vurdering og i stedet fx udføre samtalen telefo-
nisk, ligesom det på baggrund af en faglig vurdering kan besluttes at sam-
talen skal varetages af en anden part, som tilbagerapportere til sagsbe-
handleren. Regler om disse undtagelser samles ét sted i lovteksten.
Forenkling af bestemmelser om ret og pligt tilbud
I den nuværende lovgivning er der særskilte bestemmelser om ret og pligt til til-
bud for de enkelte målgrupper. DS ser et stort potentiale i at forenkle bestemmel-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0008.png
Side 8 af 21
serne omkring ret og pligt tilbud med henblik på skabe meningsfulde forløb for
borgerne, som sikrer progression mod varig ordinær beskæftigelse. Derfor foreslår
DS følgende om forenkling af bestemmelserne om ret og pligt til tilbud.
Centrale forslag:
Forenkling af bestemmelser i forhold til tilbudsafgivelse:
Ret og pligt til tilbud fra efter første samtale.
Første tilbud skal afgives efter tre måneder for ikke-forsikrede ledige og
efter seks måneder for forsikrede ledige.
Minimumsrettighed til tilbud hver 6. måned på tværs af målgrupper.
Afgivelse af tilbud, skal bero på et fagligt skøn:
Detailreguleringen om, hvornår hvilke tilbud kan gives til de forskellige
målgrupper, skal afskaffes. Job- og uddannelsesforløbet skal tilrettelæg-
ges i samarbejde med borgeren ud fra borgerens behov, derfor er det
nødvendigt at tilbuddene kan gives fra første dag i ledighedsforløbet og at
varigheden og time-antallet beror på en individuel faglig vurdering af,
hvad der kan sikre progression i den enkeltes forløb. DS mener dog, at
der bør være en minimumsgrænse for varigheden og timeantallet på til-
bud for at sikre borgerens rettigheder.
Ubrudte tilbudsforløb over målgruppeskift:
DS foreslår, at job- og uddannelsesforløbet skal kunne tilrettelægges, som
et kontinuerligt forløb, hvor der kan gives tilbud for at sikre borgerens
progression mod varig ordinær beskæftigelse. Tilbud skal kunne forsætte
ud over målgruppeskift, hvorfor fx bestemmelser efter den nuværende §
24 i LAB og lign. foreslås ophævet.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0009.png
Side 9 af 21
Forenkling af bestemmelserne om rådighedsvurdering og sanktion
Vurdering af borgerens rådighed indgår som et gennemgående redskab i beskæf-
tigelsesarbejdet. Arbejdsfeltet vedrørende borgeres rådighed deles mellem ydel-
sesenhed og sagsbehandlere på jobcentret. Da afgørelse om borgeres rådighed
kan få afgørende betydning for den enkelte, stiller det krav til en meget sammen-
tænkt indsats mellem jobcenter og ydelsesenhed. Iværksættelse af sanktioner vil
som udgangspunkt være indgribende for borgeren, og det er derfor væsentligt, at
det er tydeligt, hvilke forventninger, der stilles til borgere om rådighed, og også
tydelighed om hvilke forseelser, der kan udløse sanktioner.
Centrale forslag
Forenkling af vejledningsforpligtigelsen:
Vejledningsforpligtelsen i § 35 i LAS kompleksitetsreduceres, så det bliver
muligt for den enkelte medarbejder at give en forståelig vejledning til bor-
gerne om konsekvenserne af en eventuel forseelse i forhold til rådighed. En
kompleksitetsreducering af vejledningen vil formodentlig være afhængig af,
at der sker en sanering i reglerne om sanktionering §§ 35-44 i LAS.
Tre former for sanktion:
DS forslår, at der gøres op med de forskellige former for sanktion, så der
fremover kun er mulighed for sanktion i forhold til udeblivelse fra samtaler
og tilbud, samt § 38 i LAS vedr. CV og Jobnet.
Socialfaglige vurderinger af rådighed for udsatte borgere:
DS foreslår, at vurderinger i forhold til rådighed alene foretages med afsæt
i en socialfaglig helhedsvurdering. En regelændring skal give plads til et
øget fagligt handlerum, hvor spørgsmålet om rådighed beror på faglige
skøn med afsæt i borgerens samlede situation.
Der vedlægges bilagsnotat 2:
”Forslag til
afbureaukratisering
af LAB”,
som uddy-
ber og konkretiserer DS’ forslag.
2 E. Én koordinerende plan og en koordinerende sagsbehandler
Én koordinerende plan
Der er et stort koordineringsbehov for borgere, der har sammensatte sociale, be-
skæftigelsesmæssige, sundhedsmæssige og uddannelsesmæssige problemer. Der-
for er der behov for, at disse borgere får tilbud om, at der kan udarbejdes en ko-
ordinerende plan, der skal skabe overblik og koordination på tværs af de involve-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0010.png
Side 10 af 21
rede forvaltninger og lovgivninger. En koordinerende plan skal være et
tilbud
til
borgerne, og fokus skal være på borgernes ejerskab og deres mulighed for at ha-
ve overblik og handle i egen sag.
Kun borgere, der har behov for mere omfattende og sideløbende indsatser, skal
have tilbudt en koordinerende plan. Den koordinerende plan skal fungerer som
”overligger” over sektorplanerne i sager med et tydeligt koordinationsbehov. Ind-
satsen vil således stadig være forankret i de enkelte sektorer men koordineret
gennem den overordnede plan.
Kommunerne skal fastlægge, hvordan opfølgningen i sager med en koordinerende
plan skal organiseres, og hvilken rolle og forpligtelser, de involverede forvaltnin-
ger har i den forbindelse.
Centrale forslag:
Kommunerne skal tilbyde borgere, som har behov for mere omfattende
indsatser fra flere sektorer, en koordinerende plan. Det indskrives i SEL i
en ny § 141a og i LAB i en ny § 28a. Teksten er identisk i de to paragraf-
fer.
Planen skal udarbejdes sammen med personen, så vedkommende forstår
mål og indhold i planen og oplever den som meningsfuld.
Den koordinerende plan skal supplere og samordne sektorplaner efter de
enkelte lovgivninger, herunder Min Plan, Rehabiliteringsplaner og Hand-
leplaner efter Serviceloven
Kommunen skal skabe grundlag for samarbejdet og opfølgningen i den
koordinerende plan. De involverede myndigheder og forvaltninger er
forpligtede til at indgå i samarbejdet om planen
Koordinerende sagsbehandler
En koordinerende sagsbehandler er vigtig for borgere med tværgående udfordrin-
ger. Det kan sikre, at borgeren får en helhedsorienteret indsats, som er koordine-
ret tværsektorielt. Sagsbehandleren kan også skabe kontinuitet og en frugtbar
relation til borgeren, hvilket har stor betydning for borgerens tillid til hele forløbet.
For borgeren opleves det måske som det vigtigste at have en god koordinerende
sagsbehandler, som man stoler på og kan få i tale.
En koordinerende sagsbehandler skal være et obligatorisk tilbud til borgerne i de
sager, der også har en koordinerende plan. Opgaven bør placeres klart, så ingen
er i tvivl om, hvem der har ansvar for koordineringen. Erfaringen fra koordineren-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0011.png
Side 11 af 21
de sagsbehandlere i ressourceforløbene viser, at de bør have en grad af tværgå-
ende beslutningskompetence i sagen på tværs af de enkelte forvaltninger. Kom-
munen skal derfor lokalt fastlægge systemer, der kan sikre et tværgående ansvar i
hverdagen.
Hvis man skal kunne løfte opgaverne som koordinerende sagsbehandler, skal
sagsbehandleren have tid til at koordinere og til løbende at følge op på borgerens
forløb i en tæt dialog med vedkommende.
Centrale forslag:
Kommunerne skal tilbyde borgere, som skal have en koordinerende plan,
at de kan få en koordinerende sagsbehandler. Det skal indskrives i SEL i
en ny § 141b og i LAB i en ny § 28b. Teksten er identisk i de to paragraf-
fer.
Den koordinerende sagsbehandler har ansvaret for at koordinere den
samlede indsats og for at følge op på den koordinerende plan. Sagsbe-
handlerends skal facilitere samarbejdet med øvrige involverede myndig-
heder.
Det er en forudsætning, at borgeren inddrages i koordineringsarbejdet og
at vedkommendes synspunkter og ønsker indgår fuldt ud i arbejdet med
en koordinerende plan.
Kommunen kan beslutte, at opgaven som koordinerende sagsbehandler
udføres af en enhed i kommunen, der varetager opgaver efter anden lov-
givning. Den koordinerende sagsbehandler skal kunne træffe afgørelser i
sagen efter denne lov.
Den koordinerende sagsbehandler skal have tid og faglig kompetence til
at udføre opgaven. DS anbefaler, at den koordinerende sagsbehandler
har et sagstal på ca. 30 sager.
Der vedlægges bilagsnotat 3: ”En fælles plan og koordinerende sagsbehandler til
borgere med indsatser efter både Serviceloven og Lov om aktiv beskæftigelsesind-
sats”,
som uddyber og konkretiserer DS’ forslag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0012.png
Side 12 af 21
2 F. Forenkling og målretning af tilbudsviften i LAB
DS mener, at de tilbud, som gives i beskæftigelsesindsatsen skal understøtte, at
borgeren så hurtigt som muligt opnår og fastholder beskæftigelse og så vidt mu-
ligt på ordinære løn- og ansættelsesvilkår.
Der er behov for et opgør med, at beskæftigelsesindsatsen først starter, når bor-
geren bliver ledig eller syg, og slutter, når den ledige er i job eller rask igen. Der
bør arbejdes ud fra en mere cirkulær tilgang til beskæftigelsesindsatsen, hvor vi
bliver bedre til at forebygge ledighed gennem aktive indsatser og jobrettet uddan-
nelse, som kan medvirke til at fastholde og udvikle borgerens arbejdsevne og
kompetencer. Samtidig skal det i højere grad være muligt at følge op på de ind-
satser og tilbud, som borgeren har fået i ledighedsperioden for at understøtte,
konsolidere og udbygge borgerens evne til at holde fast i jobbet.
Det er DS’ klare vurdering, at en mere cirkulær tilgang
til beskæftigelse, hvor ind-
satsen rækker ud over ledighedsperioden vil kunne medvirke til, at nogle af de
målgrupper som er på kanten af arbejdsmarkedet, får en holdbar og blivende til-
knytning til det.
DS forslår, at tilbudsviften ændres, så den inddeles i tre kapitler; Forebyggende
beskæftigelsesindsats, Beskæftigelsesindsats for alle og Særlig beskæftigelsesind-
sats.
Tilbud, som skal understøtte fastholdelse og blivende selvforsørgelse, skal ligge i
kapitlet om den forebyggende beskæftigelsesindsats.
For en nærmere afgrænset gruppe borgere, hvis arbejdsevnen er truet eller ned-
sat, skal der tilrettelægges en særlig beskæftigelsesindsats med et bredere afkla-
rende og udviklende sigte. I disse tilfælde skal der kunne trækkes på tilbud efter
SEL, sundhedsloven og psykiatriloven. Samtidig skal jobcentret kunne give vejled-
ning og rådgivningstilbud målrettet personlig udvikling, hverdagsmestring mv. For
denne gruppe er målet også job og selvforsørgelse, men kompleksiteten og ind-
satsbehovet er større og tidshorisonten derfor typisk længere.
Med udgangspunkt i ovenstående rammesætning uddybes herunder to af de til-
budselementer, som DS mener, bør have særligt fokus i en revision af LAB:
Uddannelse
Arbejdsfastholdelse
Uddannelse som beskæftigelsesrettet indsats
En stor del af borgere på kontanthjælp har ikke nogen uddannelse
måske end
ikke gennemført folkeskole. Gruppen har således i forhold til øvrige målgrupper et
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0013.png
Side 13 af 21
uddannelsesmæssigt efterslæb og kan i mindre grad end andre honorere kvalifika-
tionskravene i mange job.
DS mener, at opkvalificering i form af uddannelse generelt bør opprioriteres i be-
skæftigelsesindsatsen til gavn for borgere og virksomheder. Hovedparten af de
unge skal som i dag have en uddannelse i det ordinære uddannelsessystem. Bor-
gere med en nedsat arbejdsevne skal have revalidering som primært opkvalifice-
ringstilbud. For den resterende gruppe, som overvejende består af kontant-
hjælpsmodtagere over 25 år uden nedsat arbejdsevne men også ofte med store
uddannelsesmæssige mangler, vil en jobrettet uddannelsesindsats i mange tilfæl-
de være det, der bedst medvirker til, at de kan opnå en varig jobtilknytning.
DS mener, at realkompetencevurdering bør være obligatorisk, på linje med udar-
bejdelsen af CV, for borgere uden uddannelse. Både fordi det vil synliggøre, hvilke
reelle kompetencer den enkelte har i forhold til et arbejde, og for at synliggøre,
hvor en uddannelsesindsats vil kunne styrke borgerens kompetencer.
Allerede i dag, er der via LAB mulighed for at give uddannelse til borgere på kon-
tanthjælp, men desværre bliver der i dag givet overordentlig lidt ordinær uddan-
nelse
1
. Det skyldes primært betalingsloven, som betyder at kommunen skal beta-
le for ordinær uddannelse, som ellers er gratis for borgerne at deltage i. Herud-
over står muligheden for at bevillige uddannelse i LAB i kapitlet vejledning og op-
kvalificering, og det fremstår derfor ikke klart som tilbudsmulighed.
Betingelserne for den jobrettede uddannelse kunne herudover med fordel følge
principperne i LAB § 26a om adgang til 6 ugers uddannelse for alle målgrupper.
Centrale forslag:
Betalingsloven afskaffes, så jobcentret ikke får en ekstraudgift, når
det bevilliger uddannelse som indsats.
Tydeliggørelse af tilbud om realkompetencevurdering og uddannel-
se som tilbud.
Ret til uddannelse for alle, svarende til muligheden i § 26a.
1
Undersøgelse: Kontanthjælpsmodtagere mv. under uddannelse, AE Rådet, dec. 2016
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0014.png
Side 14 af 21
Arbejdsfastholdelse
DS mener, at LAB skal ændres, så det bliver muligt at arbejde med arbejdsfast-
holdelse i et bredere perspektiv med forskellige forebyggende tilbud. Ved at
igangsætte initiativer for at hjælpe til at fastholde medarbejdere allerede inden en
langvarig sygemelding må man forvente, at antallet af disse sygemeldinger eller
situationer, hvor borgere glider ud af deres job, kan reduceres.
Målgruppen vil i forhold til deres mulighed for at løse de daglige arbejdsfunktioner
være i et felt mellem arbejdsdygtig og uarbejdsdygtig, og det er væsentligt at po-
intere, at det fortsat i første omgang er arbejdsgivers og de ansattes eget ansvar
at sikre trivsel og efterlevelse af reglerne i arbejdsmiljølovgivningen.
Jobcentret skal ind med hjælp til fastholdelse, når det ikke er nok. Hjælpens om-
fang må fastlægges ud fra en konkret vurdering, hvilket forudsætter, at der i LAB
skabes et fagligt råderum til vurderingen. DS finder det relevant, at man følger de
erfaringer, som flere kommuner har gjort. Der er det sagsbehandlere med erfaring
fra sygedagpengeområdet, der varetager opgaven som fastholdelseskonsulenter.
Centrale forslag:
LAB justeres, så der bliver mulighed for at yde forebyggende hjælp
til arbejdsfastholdelse. Medarbejdere, der endnu ikke er sygemeld-
te skal kunne få udarbejdet en plan for arbejdsfastholdelse i perio-
der, hvor deres funktionsevne er truet eller nedsat.
Ud over muligheden for en fastholdelsesplan, udarbejdet i samar-
bejde med Jobcentret, skal der åbnes for, at målgruppen i særlige
tilfælde kan omfattes af tilbud i LAB. Eksempelvis mentor og i sær-
lige tilfælde også mulighed for opkvalificeringsforløb.
Den forebyggende vejledning fra jobcentret skal være helhedsori-
enteret, så også muligheder for støtte foranstaltninger fra eksem-
pelvis SEL kan inddrages.
Der vedlægges bilagsnotat 4:”Forenkling
og målretning af tilbudsviften i LAB”,
som uddyber og konkretiserer DS’ forslag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0015.png
Side 15 af 21
2 G. Tilbud om særlig beskæftigelsesindsats
Kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats skal indeholde afsnit om revalide-
ring, jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension.
Borgeren skal som udgangspunkt have tilbud efter kapitlet om beskæftigelsesind-
sats for alle. Så snart sagsbehandleren bliver opmærksom på, at borgerens ar-
bejdsevne kan være truet eller nedsat, foretages en grundig vurdering af borge-
rens arbejdsevne, og den dokumenteres. På baggrund af denne vurdering kan der
tildeles tilbud efter kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats.
Centrale forslag
Kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats indledes med en specifik
formålsbestemmelse for kapitlet (jf. afsnit B om lovens formål).
Kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats indledes derudover med
paragraffer der 1) definerer arbejdsevne og beskæftigelsesmål, 2) beskri-
ver tilkendelsen af indsatser efter kapitlet og 3) beskriver den nødvendige
dokumentation for tilkendelse af indsats efter kapitlet.
Der vedlægges bilagsnotat 5:
”Notat om den særlige
beskæftigelsesindsats”, som
uddyber og konkretiserer
DS’ forslag.
2 H. Revalidering
Revalidering er den beskæftigelsesrettede indsats, hvor flest borgere efter afslut-
tet forløb opnår ordinær beskæftigelse. Revalideringsordningen bør derfor bruges i
langt højere grad, end den gør i dag. For at sikre øget brug af revalidering foreslår
DS, at dele af revalideringsbestemmelserne flyttes til LAB og samtidig omskrives
betydeligt.
Centrale forslag:
1) De revalideringsbestemmelser, der regulerer revalideringsindsatsen, samles i
LAB og omskrives betydeligt. De bestemmelser i Lov om aktiv socialpolitik (LAS),
der regulerer revalideringsydelsen (§§ 51
52c, 58-59 samt 64a) bør forblive i
LAS.
2) Der udarbejdes et nyt kapitel om den særlige beskæftigelsesindsats (jf. afsnit
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0016.png
Side 16 af 21
2 G), der rummer afsnittene: revalidering, jobafklaringsforløb, ressourceforløb,
fleksjob og førtidspension. DS foreslår, at kapitlet indledes med paragraffer der
1) definerer arbejdsevne og beskæftigelsesmål, 2) definerer de grundlæggende
principper for den særlige beskæftigelsesindsats, 3) beskriver dokumentationen
for tildeling af indsats efter dette kapitel samt 4) indfører en ret for borgeren til
at anmode kommunen om at klarlægge borgerens arbejdsevne.
3) Følgende bestemmelser, der regulerer revalideringsindsatsen, omskrives til
nye paragraffer med nyt indhold:
Tilkendelseskriterierne (den nuværende § 46 i LAS) omskrives, så det ty-
deliggøres, at revalidering er for personer med nedsat arbejdsevne, samt
at sigtet med indsatsen er varig beskæftigelse.
Der tilføjes en ny paragraf om revalideringsplanen, der udbygger de nu-
værende § 27 og § 28, stk. 2 i LAS, for at skærpe planens indhold.
Opfølgningsreglerne udbygges for at sikre den nødvendige og fleksible op-
følgning i revalideringsforløb. Der tilføjes et nyt stk. 4 i § 15 i LAB, der re-
gulerer opfølgningsreglerne for revalidender. Herudover udvides opfølg-
ningsreglerne med en ny paragraf, der fastlægger, at opfølgningen skal
gennemføres ud fra den enkeltes behov, dog minimum hver 3. måned.
Bestemmelsen i § 49 i LAS om revalideringsperiodens længde slettes. Det
skal i stedet være en faglig vurdering, der er afgørende for revaliderin-
gens varighed. Revalideringsperiodens længde skal fremover skrives ind i
den enkelte revalideringsplan.
Bestemmelserne, der regulerer 1) indholdet i revalideringen, 2) indholdet
i revalideringens beskæftigelsesmål, 3) forlængelse af revalideringsperio-
den, 4) muligheden for at arbejde under revalidering samt 5) støtte til
selvstændig virksomhed fastholdes i sin nuværende form, dog i en ny
rækkefølge, så paragrafferne bliver mere anvendelige i praksis.
Der vedlægges bilagsnotat 6:
”Notat om nye revalideringsbestemmelser”,
som
uddyber og konkretiserer DS’ forslag.
2 I. Ressourceforløb
Formålet med ressourceforløbene er at skabe en helhedsorienteret og koordineret
indsats for at få borgere med komplekse og sammensatte problemer videre i livet
og i bedste fald tilbage på arbejdsmarkedet. Mange kommuner skaber kvalificere-
de ressourceforløb, men det har været svært at indfri potentialerne i ressourcefor-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0017.png
Side 17 af 21
løbene fuldt ud, da der er nogle problemer i kommunernes praksis og i den ram-
me, lovgivningen sætter om forløbene. DS har flere gange påpeget, at hvis res-
sourceforløbene skal fungere optimalt, så skal der både ændres i lovgivningen og
stilles krav til kommunernes praksis.
Beskæftigelsesministeren har i marts 2017 udsendt en orienteringsskrivelse, der
skal præcisere kommunernes brug af ressourceforløb. Det har dog ikke ændret
kommunernes praksis, fordi en række kommuner og Ankestyrelsen ikke mener, at
skrivelsen
er juridisk bindende. DS’ forslag skal sikre, at der faktisk kommer de
nødvendige ændringer.
DS har 13 konkrete forslag til, hvordan arbejdet med ressourceforløbene kan
styrkes:
1. Målgruppen for og målet med ressourceforløbene skal præciseres.
2. Ressourceforløbene skal kunne sættes i værk tidligere, end de bliver i
dag.
3. Borgerens socialrådgiver skal kunne give en anbefaling om borgerens vi-
dere situation til rehabiliteringsteamet.
4. Rehabiliteringsteamet skal have reel beslutningskompetence.
5. Der skal være tid til at tale med borgerne og til at sikre borgerinddragel-
se.
6. Ressourceforløbene skal indeholde en bredere vifte af tilbud.
7. Den koordinerende sagsbehandler skal styrkes.
8. Ventetiden i sagsforløbet skal reduceres.
9. Borgeren skal have ret til et ressourceforløb efter et sammenhængende
år på kontanthjælp.
10. Det skal være lettere for kommunerne at arbejde med ressourceforløb
som en investering i menneskers liv.
11. Øget brug af revalidering
12. Fleksjob med få timer skal pege på et konkret arbejdsmarked, og de
skal føre til progression for borgeren.
13. Borgere uden realistisk mulighed på arbejdsmarkedet skal have førtids-
pension.
Der vedlægges bilagsnotat 7:
”13 forslag til forbedrede ressourceforløb, fleksjob
mv.”, som uddyber DS’ forslag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0018.png
Side 18 af 21
3. Samspil mellem SEL og LAB
SEL og LAB spiller ikke særlig godt sammen for borgere med sammensatte pro-
blemer, som kræver en flersidet indsats. Det gør det meget sværere at give en
sammenhængende støtte til en stor gruppe unge og voksne, så de kan blive hjul-
pet til et liv i trivsel og selvforsørgelse. Der er opbygget et bureaukratisk og
uoverskueligt system, hvor kolleger i andre forvaltninger ofte synes meget langt
væk. Samtidig oplever borgerne, at de møder et offentligt system med mange
planer og sagsbehandlere, som arbejder meget usammenhængende.
Udgangspunktet for de to lovgivninger er meget forskelligt. Mens der i LAB er en
række objektive kriterier for støtten til borgeren og for de handlinger, borgeren
skal deltage med, så er hjælpen i SEL baseret på en individuel, kompenserende
tilgang til borgeren og på dennes frivillige medvirken.
Det er derfor en vigtig opgave at få de to love til at spille bedre sammen. DS me-
ner, at der er behov for flere initiativer for at de to lovgivninger og deres ’logikker’
kan tilnærme sig hinanden.
Centrale forslag:
Formålsparagrafferne skal tænkes bedre sammen, så lovenes udgangs-
punkter flugter bedre.
Forvaltningerne skal forpligtes til at medvirke til en sammenhængende
og koordineret indsats i sager med sammensatte problemer. Fx i for-
hold til ressourceforløb og andre rehabiliterende indsatser.
Lovene skal åbne for en mere sammenhængende og fleksibel indsats
på tværs. Borgere med sammensatte problemer skal kunne få en koor-
dinerende plan og en koordinerende sagsbehandler.
Der skal indsættes en formulering i SEL om ressourceforløb, svarende
til § 68a, stk. 6 i LAB, så forpligtigelsen til at arbejde sammen om res-
sourceforløb og jobafklaringsforløb får plads i sociallovgivningen.
Samlet indsats for udsatte unge
Et stort antal love regulerer indsatsen til unge, og måske netop derfor falder en alt
for stor del af de unge igennem systemerne. Mange unge opnår ikke en uddannel-
se eller beskæftigelse, og de kan ende i udsat situation meget tidligt i livet. Det er
derfor overordentlig vigtigt at gøre noget særskilt for de udsatte unge. DS fore-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0019.png
Side 19 af 21
slår flere initiativer i relation til udsatte unge mellem 15 og 25 år
startende i
folkeskolen og først afsluttet, når de er kommet godt ind i voksenlivet med ud-
dannelse, arbejde, bolig og familie.
Centrale forslag:
Unge, der forlader folkeskolen uden at komme i ungdomsuddannelse, skal
have en forpligtende plan, som skal løbe indtil de er godt i gang med en
uddannelse. De skal have en gennemgående og koordinerende sagsbehand-
ler, der skal følge op på planen og støtte de unge.
Kommunen skal udarbejde en plan for alle unge, der fylder 15 år og har en
foranstaltning efter børneparagrafferne i SEL. En sammenhængende plan
fra de er 15 til 25 år om uddannelse, beskæftigelse og voksenliv.
Kommunerne kan i dag etablere tværgående ungeforvaltninger for unge
under 30 år uden uddannelse
men kun få gør det. Derfor skal tværgående
ungeforvaltninger eller andre tværsektorielle organiseringsformer være ob-
ligatoriske. De skal yde en sammenhængende, stabil og relationsstærk ind-
sats til alle udsatte unge.
Anbragte unge og unge i efterværn skal ligestilles med andre unge mht. SU
og egenindtægt.
Der vedlægges bilagsnotat 8: ”Bedre
samspil mellem Lov om aktiv beskæftigelses-
indsats og Serviceloven”,
som uddyber DS’ forslag.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0020.png
Side 20 af 21
4. Rum til faglighed - Socialrådgivernes faglighed er afgøren-
de for resultaterne i beskæftigelsesindsatsen
DS ønsker et opgør med den detailstyring, der er fremherskende i beskæftigelses-
lovgivningen (jf. afsnit 2 D). I stedet for detailstyringen ønsker DS, at der skabes
større rum til de faglige vurderinger i beskæftigelseslovgivningen, da det vil give
mulighed for at foretage et konkret fagligt skøn om, hvad der vil være bedst i bor-
gerens sag.
Det faglige skøn baserer sig på systematisk sagsarbejde og faglige vurderinger og
tager udgangspunkt i socialrådgivernes viden og metode. Konkret bliver det fagli-
ge skøn til i dialogen med borgeren set i forhold til lovens muligheder.
Et fagligt skøn forudsætter faglig viden om hvilke forhold, der kan have betydning
for en borgers situation og udviklingsmuligheder, herunder hvilken betydning en
eller flere indsatser vil kunne have for borgeren. Den faglige viden bygger på
forskning, praksisviden og borgerevalueringer, herunder forståelse og formidling
af lov og organisation. At foretage en skønsmæssig vurdering handler altså om at
kunne vurdere sammenhænge, årsager og konsekvenser ud fra den enkelte sag
og dennes særlige historie, så der ikke generaliseres men skønnes individuelt og
konkret med afsæt i juraen.
Hvorfor er det faglige handlerum afgørende?
Det er nødvendigt med et fagligt skøn, fordi den retlige regulering og økonomi
ikke alene kan give løsningerne på borgerens udfordringer, når disse er sammen-
satte. De er komplekse, og derfor er der behov for et fagligt skøn. Socialrådgivere
kan omsætte love, regler og systemer overfor borgeren og i dialog med borgeren,
så der kan udarbejdes en plan. Planen skal udarbejdes, så den fungerer inden for
gældende kontekst og stuktur og arbejder sig hen imod målet, samtidig med at
den er meningsfuld for borgeren.
Især for borgere med sammensatte problemer, hvor der ofte sker ændringer i de
forudsætninger, der ligger til grund for indsatsen og planen - fx nye sociale udfor-
dringer eller ventetid på behandling - er det afgørende, at socialrådgiveren har et
fagligt handlerum, som muliggør en tæt opfølgning, nye faglige vurderinger og
skøn. Så der kan handles i den konkrete situation, og så det kan sandsynliggøres
for både borger og samfund, at der sikres både progression og kontinuitet i sagen.
Det er den planlægning og løbende afvejning, socialrådgiverne med deres faglig-
hed og viden kan foretage i forhold til den enkelte, når de har det faglige handle-
rum til at gøre det.
Hvad påvirker, begrænser og rammesætter det faglige rum?
Det er oplagt at se på hvilke begrænsninger, lovgivningen sætter for det faglige
skøn.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1834001_0021.png
Side 21 af 21
Det rum for fagligt skøn, som loven giver, bliver også påvirket af statslig styring
og kommunernes ledelsesmæssige fokus på resultater og økonomi
2
.
Selv om beskæftigelsesindsatsen er lagt ud til kommunerne, bliver deres handle-
rum således påvirket af den statslige styring, som kontraktstyring, evaluering,
budgetkontrol, performance management og benchmarking og det har stor betyd-
ning for det egentlige faglige handlerum.
Der skal således arbejdes på flere fronter, hvis det faglige handlerum skal øges:
både lovgivningsmæssigt via eksempelvis afbureaukratisering, den statslige sty-
ring af beskæftigelsesindsatsen samt jobcentrenes interne styring.
Centrale forslag:
LAB afbureaukratiseres som foreslået i afsnit 2 D.
Der sikres et fagligt handlerum
Det undersøges, hvordan det statslige og det kommunale styring
påvirker arbejdet i jobcentrene
Der vedlægges bilagsnotat 10:
”Socialrådgivernes faglighed er afgørende for resul-
taterne i beskæftigelsesindsatsen”, som uddyber og konkretiserer DS’ forslag.
2
Anette Skals Ph.D. Uarbejdsdygtig og hvad så?, s. 35 og Jacobi 2013 (2013:295f)