Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833996_0001.png
Notat
Dato 24. august 2017
MEB
Side 1 af 3
Notat om den særlige beskæftigelsesindsats
DS foreslår, at de beskæftigelsesfremmende tilbud fremover samles og beskrives i
tre forskellige kapitler: et om tilbud om forebyggende beskæftigelsesindsats, et
om tilbud om beskæftigelsesindsats for alle og et om tilbud om særlig beskæftigel-
sesindsats for de borgere, som ikke vurderes at stå til rådighed for arbejdsmarke-
det, og som ikke kan profitere af de almindelige beskæftigelsesfremmede tilbud.
Kapitlet om tilbud om forebyggende beskæftigelsesindsats skal indeholde reglerne
om arbejdsfastholdelse og opkvalificering ved afskedigelse.
Kapitlet om tilbud om beskæftigelsesindsats for alle skal indeholde reglerne for
tilbud om realkompetencevurdering, opkvalificering ved afsættelse, jobrotation,
løntilskud, voksenlærlingeordningen, uddannelsesrettede tilbud, opkvalificerings-
forløb og mentorer.
Kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats skal indeholde reglerne for revali-
dering, jobafklaringsforløb, ressourceforløb og fleksjob.
Borgeren tildeles som udgangspunkt tilbud efter kapitlet om beskæftigelsesindsats
for alle. Så snart sagsbehandleren bliver opmærksom på, at borgerens arbejdsev-
ne kan være truet eller nedsat, foretages en grundig vurdering af borgerens ar-
bejdsevne (jf. § Å i nedenstående forslag), der dokumenteres. På baggrund af
denne vurdering kan der tildeles tilbud efter kapitlet om den særlige beskæftigel-
sesindsats.
DS foreslår, at kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats indledes med en
specifik formålsbestemmelse for kapitlet (jf. særskilt notat om formålsparagraffen
i LAB).
Herudover foreslår DS, at kapitlet om den særlige beskæftigelsesindsats indledes
med paragraffer der 1) definerer arbejdsevne og beskæftigelsesmål, 2) beskriver
tilkendelsen af indsatser efter dette kapitel og 3) beskriver den nødvendige doku-
mentation for tilkendelse af indsats efter dette kapitel.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833996_0002.png
Side 2 af 3
Definitioner: Arbejdsevnebegrebet og beskæftigelsesmål:
§ X (ny paragraf)
Stk.1 Arbejdsevnebegrebet er det grundlæggende begreb ved vurdering af beho-
vet for hjælp samt ved bevilling af indsats efter dette kapitel.
Stk.2 Ved arbejdsevne forstås personens evne til at kunne udføre konkrete speci-
ficerede arbejdsopgaver med det formål at gøre pågældende varigt selvforsørgen-
de.
Ved arbejdsopgaver forstås de delfunktioner en given jobfunktion består af.
Stk.3 Arbejdsevnebegrebet er et funktionsevnebegreb, som tager udgangspunkt
alle dele af personens liv, som er af afgørende betydning for den konkrete varige
tilknytning til arbejdsmarkedet.
§ Y (ny paragraf)
Ved beskæftigelsesmål forstås den eller de jobfunktioner personen kan udføre for
at opnå selvforsørgelse, når Min plan eller rehabiliteringsplanens indsatsdel er
gennemført.
Tilkendelse af indsatser efter dette kapitel:
§ Ø (ny paragraf)
Stk.1 Hvis kommunen vurderer, at der er behov for at klarlægge en persons ar-
bejdsevne med henblik på stillingtagen til, om der er behov for en særlig beskæf-
tigelsesindsats efter dette kapitel og/eller afgørelse af hvilken indsats efter dette
kapitel, der er nødvendig for at sikre personens tilknytning til arbejdsmarkedet,
skal kommunen iværksætte den nødvendige indsats.
Stk.2 Såfremt en person anmoder kommunen om at denne tager stilling til, om
der er behov for en indsats for at sikre pågældendes fortsatte tilknytning til ar-
bejdsmarkedet og i givet fald hvilken indsats (klarlæggelse af arbejdsevnen), der
skal tilbydes, skal kommunen træffe afgørelse om dette.
Ovenstående kræver en konsekvensrettelse i § 75 a i LAB, der regulerer tilbud til
selvforsørgende ledige, der indebærer et nyt stk. 4:
Stk.4 Såfremt en person omfattet af § 2,nr.10 anmoder kommunen om klarlæg-
gelse af arbejdsevnen, er kommunen forpligtet til at træffe afgørelse om behovet
for denne indsats jf. § Ø, stk.2. Såfremt kommunen beslutter at påbegynde en
indsats om klarlæggelse af arbejdsevnen, kan lovens kapitel 10 og 11 anvendes.
Begrænsningen på 6 uger i stk. 5 (nugældende stk.4) gælder ikke i disse situatio-
ner.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833996_0003.png
Side 3 af 3
Dokumentation for bevilling af indsats i den særlige beskæftigelsesind-
sats:
§ Å (ny paragraf)
Stk.1 Personens arbejdsevne skal være beskrevet ud fra
Den pågældendes ressourcer og udviklingsmuligheder i forhold til job og
uddannelse
Den pågældendes udfordringer i forhold til at komme i job og uddannelse.
Rehabiliteringsplanens forberedende del, jf. § 30 a, stk. 3, i denne lov skal anven-
des.
Stk.2 Alle dele af personens liv, som er af afgørende betydning for tilknytning til
arbejdsmarkedet, skal være beskrevet i dokumentationen og indgå i kommunens
samlede vurdering af behovet for en evt. Indsats samt valget af indsats efter det-
te kapitel.