Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833995_0001.png
Notat
Dato 24. august 2017
MLJ
Side 1 af 10
Forenkling og målretning af tilbudsviften i LAB
Dansk Socialrådgiverforening (DS) mener, at de tilbud, som gives i beskæftigel-
sesindsatsen skal understøtte, at borgeren så hurtigt som muligt opnår og fast-
holder beskæftigelse og i videst muligt omfang på ordinære løn- og ansættelses-
vilkår.
For i højere grad at kunne opnå disse mål, er der behov for:
Bedre mulighed for individuel tilrettelæggelse af tilbudsgivningens timing,
indhold og varighed.
En opprioritering af uddannelse som tilbudsmulighed.
Forbedrede muligheder for en forebyggende beskæftigelsesindsats, der
skal medvirke til, at de borgere, der er kommet i beskæftigelse kan fast-
holde jobbet og løbende få en stærkere arbejdsmarkedstilknytning og og-
så derved undgå at blive ramt af ledighed på ny.
DS finder, at beskæftigelseslovgivningen allerede i dag i vidt omfang rummer
tilbud, som peger i den rigtige retning. Udfordringen ligger således dels i målret-
ning, forenkling og synliggørelse af de eksisterende muligheder, dels i at brede
mulighederne ud til alle målgrupper.
En række analyser og forsøg i kommunerne har påvist, at det kan betale sig for
både den ledige, virksomhederne og ud fra en samfundsøkonomisk betragtning
at investere målrettet i beskæftigelsesindsatsen. Samtidig har refusionsreformen
på beskæftigelsesområdet generelt medvirket til at give kommunerne et meget
stærkt incitament til at tilrettelægge indsatser, der virker. DS kan se, at kommu-
nerne har tilpasset deres indsats og tilbudsgivning, så den møder de incitamen-
ter, der ligger i refusionsreformen. DS mener nu, at tiden er inde til at løfte nogle
af de proceskrav og indholdsbegrænsninger, der i dag er i forhold til at tilrette-
lægge den indsats, der bedst og hurtigst skaber resultater i form af job og selv-
forsørgelse.
Særligt på to områder er der behov for egentlig nyudvikling af tilbudsgivningen,
hvis det i højere grad skal lykkes at få flere i arbejde og ruste dem, så de ikke
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0002.png
Side 2 af 10
falder ud af beskæftigelse så snart de økonomiske konjunkturer vender en smule.
De to områder, hvor DS vil foreslå, at den job- og virksomhedsvendte beskæfti-
gelsesindsats målrettes er:
Styrkede muligheder for fastholdelsestilbud til personer, som enten har
opnået beskæftigelse efter ledighed eller som er beskæftigede og truet af
ledighed på grund af helbredsmæssige og sociale forhold, som truer bor-
gerens arbejdsevne og dermed muligheden for at fastholde beskæftigelse.
Styrkede muligheder for jobrettet opkvalificering og et styrket samspil
mellem jobcentrene og erhvervsuddannelserne omkring uddannelse af le-
dige og personer, som er kommet i job.
Der er behov for et opgør med, at beskæftigelsesindsatsen principielt først star-
ter, når borgeren bliver ledig eller syg og slutter, når den ledige er i job eller rask
igen. Der er behov for en mere cirkulær tilgang til beskæftigelsesindsatsen, hvor
vi bliver bedre til at forebygge ledighed gennem aktive indsatser og jobrettet ud-
dannelse, som kan medvirke til at videreudvikle borgerens arbejdsevne og kom-
petencer. Samtidig skal det i langt højere grad være muligt at følge op på de ind-
satser og tilbud, som borgeren har fået i ledighedsperioden for derigennem at
understøtte, konsolidere og udbygge borgerens evne til at holde fast i jobbet.
Det er DS’ klare vurdering, at en mere cirkulær tilgang til beskæftigelse, hvor
indsatsen rækker ud over ledighedsperioden, vil kunne medvirke til, at nogle af
de målgrupper, som er på kanten af arbejdsmarkedet, får en holdbar og blivende
tilknytning til job og arbejdsmarked.
Forenkling og målretning af tilbudsviften
Det er gennem en årrække blevet påvist, at virksomhedsrettet indsats virker, og
at en indsats ude i virksomhederne, kombineret med målrettede jobsamtaler og
evt. mentorindsats, udgør nogle meget væsentlige omdrejningspunkter for be-
skæftigelsesindsatsen. På det seneste har brugen af ordinære løntimer vundet
indpas som beskæftigelsesrettet indsats, og bl.a. STARs Dag-til-dag projekt og
JobFirst forsøget har vist, at netop ordinære løntimer, hvor en ledig ansættes på
almindelige løn- og ansættelsesvilkår på deltid for nogle kan være med til at bane
vejen til selvforsørgelse.
DS genkender nytten af at tilstræbe en indsats, der ligger så tæt på normale job
og jobvilkår som muligt. Langt de fleste borgere ønsker en tilværelse, hvor de
kan forsørge sig selv og bidrage til fællesskabet. Vi skal indrette lovgivningen, så
vi i højere grad bringer borgeren i stand til at turde tro på, at succes er mulig og
at man selv kan påvirke retningen i egen fremtid.
Ud over nogle få og ensartede minimumskrav til tilbudsgivningens omfang, kan
den detaljerede regulering på området erstattes af en fleksibel og individuel til-
budsgivning med udgangspunkt i en systematisk kortlægning af behovet for ind-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0003.png
Side 3 af 10
satser, der kan støtte jobmatchet. Enhver indsats skal spejles ind i et konkret
delmål og der skal være en tydelig sammenhæng mellem delmålet og det over-
ordnede mål om job og selvforsørgelse. Samtidig skal der være tydelige mål for
den progression, som tilbuddet skal medføre. Planlægningen af tilbudsgivningen
sker i et samarbejde mellem borgeren og jobcentret med Min Plan som omdrej-
ningspunkt.
DS forslår, at tilbudsviften bør ændres, så den inddeles i tre kapitler; Forebyg-
gende beskæftigelsesindsats, Beskæftigelsesindsats for alle og Særlig beskæfti-
gelsesindsats.
Tilbuddene som skal understøtte fastholdelse og fortsat selvforsørgelse, skal ligge
i kapitlet om den forebyggende beskæftigelsesindsats. For en nærmere afgræn-
set gruppe af borgere, hvor arbejdsevnen er truet eller nedsat, skal der tilrette-
lægges en særlig beskæftigelsesindsats med et bredere afklarende, udviklende
og tværfagligt sigte. I disse tilfælde skal der kunne trækkes på tilbud efter ser-
viceloven, sundhedsloven og psykiatriloven. Samtidig skal jobcentret kunne give
vejlednings- og rådgivningstilbud målrettet personlig udvikling, hverdagsmestring
mv. For denne gruppe er målet også job og selvforsørgelse, men kompleksiteten
og indsatsbehovet er større og tidshorisonten er derfor typisk længere. For alle
borgere bør princippet om proportionalitet og mindst indgribende indsats i forhold
til at opnå job og fastholdelse gælde.
Overblik over de tre kapitler og tilbuddene i dem:
1. Forebyggende beskæftigelsesindsats
Arbejdsfastholdelse, herunder § 100
Opkvalificering ved afskedigelse § 102 og 103
2. Beskæftigelsesindsats for alle
Realkompetencevurdering
Opkvalificering ved afsættelse § 99
Jobrotation (tidligere kap. 18)
Løntilskud (inkl. voksenlærlingeordningen)
Uddannelsesrettede tilbud
Virksomhedsforløb med klare mål, evt. med trinvis opskalering af
timeantal
Opkvalificering
særligt tilrettelagte projekter med henblik på at
udvikle faglige, sproglige eller sociale kompetencer
Mentorer
3. Særlig beskæftigelsesindsats
Revalidering
Fleksjob
Arbejdsrettet rehabilitering: Ressourceforløb og jobafklaring
Med udgangspunkt i ovenstående rammesætning uddybes herunder skitseringen
af to af tilbudselementer, som DS mener, bør have særlig fokus i en revision af
LAB-loven:
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0004.png
Side 4 af 10
Uddannelse
Arbejdsfastholdelse
Uddannelse som beskæftigelsesrettet indsats
En stor del af borgere på kontanthjælp har ikke nogen uddannelse
måske end
ikke gennemført folkeskolen. Gruppen har således i forhold til øvrige målgrupper
et uddannelsesmæssigt efterslæb og er derfor i mindre grad end andre rustet til
at honorere kvalifikationskravene i mange job. De manglende kvalifikationer føjer
sig til borgernes evt. øvrige udfordringer i forhold til opnåelse af job og medvirker
til og forstærker disse.
DS mener, at opkvalificering i form af uddannelse generelt bør opprioriteres i
beskæftigelsesindsatsen til gavn for borgere og virksomheder. Hovedparten af de
unge skal som i dag have en uddannelse i det ordinære uddannelsessystem. Bor-
gere med en nedsat arbejdsevne skal have revalidering som primært opkvalifice-
ringstilbud. For den resterende gruppe, som overvejende består af kontant-
hjælpsmodtagere over 25 år uden nedsat arbejdsevne men også ofte med store
uddannelsesmæssige mangler, vil en jobrettet uddannelsesindsats i mange til-
fælde være det, der bedst medvirker til, at de kan opnå en varig jobtilknytning.
DS mener, at realkompetencevurdering bør være obligatorisk, på linje med udar-
bejdelsen af CV i forhold til borgere uden uddannelse. Både fordi det vil synliggø-
re hvilke reelle kompetencer, den enkelte har i forhold til et arbejde, men også
for at synliggøre hvor en uddannelsesindsats ville kunne fremme borgerens kom-
petencer.
Allerede i dag, er der via LAB mulighed for at give uddannelse til borgere på kon-
tanthjælp. Desværre bliver der i dag givet meget lidt ordinært uddannelse
1
. Det
skyldes primært betalingsloven, som betyder, at kommunen skal betale for ordi-
nær uddannelse, som ellers er gratis for borgerne at deltage i. Herudover står
muligheden for at bevillige uddannelse under kapitlet vejledning og opkvalifice-
ring og kommer derfor ikke til at fremstå klart som en tilbudsmulighed.
Betingelserne for den jobrettede uddannelse kunne herudover med fordel følge
principperne i LAB § 26a om adgang til 6 ugers uddannelse for alle målgrupper.
DS vurderer herudover, at der er et stort uudnyttet potentiale i forhold til at få
større nytte af det fleksible og modulopbyggede erhvervsuddannelsessystem i
Danmark. Et væsentligt led heri vil være et styrket samarbejde mellem erhvervs-
skolerne og jobcentrene samt styrkede muligheder for udvikling og gennemførel-
se af jobrettede uddannelsesforløb, som fører til varige ordinære job, og som
målgruppen kan mestre og gennemføre.
1
Undersøgelse: Kontanthjælpsmodtagere mv. under uddannelse, AE Rådet, dec. 2016
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0005.png
Side 5 af 10
Derfor forslår DS, at der sættes større fokus på ordinær og kompetencegivende
uddannelse, som skrives frem i loven som et selvstændigt tilbud. At der udarbej-
des en realkompetencevurdering i samarbejde med borgeren på linje med, at der
udarbejdes et CV for den enkelte borger. Herudover forslår DS, at betalingsloven
afskaffes og borgerne får en ret til uddannelse, f.eks. tilsvarende muligheden i §
26a, samt at der etableres et styrket samarbejde mellem jobcentrene og er-
hvervsskolerne.
Centrale forslag:
At betalingsloven afskaffelse så det bliver gratis for jobcenteret at bevil-
lige uddannelse som indsats.
Tydeliggørelse af tilbud om realkompetencevurdering og uddannelse
som tilbud.
Ret til uddannelse for alle flugtende med § 26a
Forslag til konkrete paragrafformuleringer
Nedenstående er et forsøg på konkrete paragrafformulering vedr. ovenstående
forslag. Paragrafferne skal stå samlet som et nyt kapitel i et nyt afsnit om tilbud
om beskæftigelsesindsats for alle i LAB.
Realkompetencevurdering
§ a Personer over 25 år, der er omfattet af indsats efter denne lov, som ikke
har gennemført en erhvervsuddannelse, har ret til tilbud om en realkompeten-
cevurdering. Der skal være tale om tilbud omfattet af uddannelser, der har
hjemmel i lov, som udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod be-
skæftigelse på arbejdsmarkedet, eller regler udstedt i medfør af stk.3.
Stk.2. Personer under 25 år, der har mere end to års erhvervserfaring fra be-
skæftigelse svarende til gennemsnitligt 30 timer pr. uge, har ret til tilbud om en
realkompetencevurdering i samme omfang som personer omfattet af stk.1.
Stk.3. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke uddan-
nelser der er omfattet af stk. 1
Jobrettede uddannelsesforløb
§ b Personer, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller mod-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0006.png
Side 6 af 10
tager integrationsydelse og deltager i et Job- og uddannelsesforløb efter kapitel
XX, kan i op til 6 uger deltage i et jobrettet kursus eller et jobrettet uddannel-
sesforløb, der fremgår af en positivliste, jf. stk. 8. Retten gælder for
1) personer, der ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til ni-
veau og varighed overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse,
der kan sidestilles med en erhvervsuddannelse, og
2) personer, der ikke har en videregående uddannelse, der med hensyn til ni-
veau og varighed overstiger en uddannelse på erhvervsakademiniveau, og som
samtidig har en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles
med en erhvervsuddannelse.
Stk. 2. Personer, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, kan tidligst påbegyn-
de uddannelsen efter 5 ugers sammenlagt ledighed, og den skal være afsluttet
inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed for personer, der er fyldt
25 år, og inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer,
der ikke er fyldt 25 år.
Stk. 3. En person, der er omfattet af stk. 1, som har påbegyndt et kursus eller
et uddannelsesforløb inden for en erhvervsgruppe i en opsigelsesperiode ved
ledighedens indtræden kan fortsætte med kurset eller uddannelsesforløbet som
jobrettet uddannelse i op til 6 uger fra første ledighedsdag, forudsat at det kan
tages som jobrettet uddannelse.
Stk. 5. Kursusprisen for videregående uddannelser på positivlisten, jf. stk. 8,
må ikke overstige et prisloft på 151.234,50 kr. eksklusive moms pr. årselev
svarende til 3.780,86 kr. pr. fuldtidsuge (2015-niveau). Prisloftet reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsregu-
leringsprocent.
Stk. 6. Under deltagelse i jobrettet uddannelse modtager personen dagpenge
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kontanthjælp eller integrationsydel-
se.
Stk. 7. Arbejdsløshedskasserne træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for
at få uddannelse efter dette kapitel er opfyldt for modtagere af arbejdsløsheds-
dagpenge. Jobcentret træffer afgørelsen om retten for modtagere af kontant-
hjælp og integrationsydelse.
Stk. 8. Beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende positivliste med
inddragelse af Ministeriet for Børn-, Undervisning- og Ligestilling og Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet og efter høring af Rådet for Voksen- og Efterud-
dannelse (VEU-rådet), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professions-
bacheloruddannelser og Beskæftigelsesrådet. Den landsdækkende positivliste
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0007.png
Side 7 af 10
afgrænser, hvilke kurser inden for den valgte erhvervsgruppe den ledige kan
vælge mellem.
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om jobrettet
uddannelse efter denne bestemmelse, administration af ordningen, dækning af
deltagerbetaling, betaling af kost og logi samt befordringsgodtgørelse under
deltagelse i uddannelse.
Stk. 10. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at rådighedsforplig-
telsen efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
kan fraviges for personer i jobrettet uddannelse efter dette kapitel.
§ c Personer, der anses for beskæftigede efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller lov
om statens voksenuddannelsesstøtte, har ikke ret til jobrettet uddannelse efter
dette kapitel.
Tilbud om studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse
§ d Personer over 25 år, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp
eller modtager integrationsydelse og deltager i et Job og uddannelsesforløb ef-
ter kapitel XX, kan få tilbud om uddannelse, der har hjemmel i lov, som udby-
des generelt, og som umiddelbart er rettet mod beskæftigelse på arbejdsmar-
kedet, jf. stk.2. Det er en betingelse, at personen ikke har gennemført en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, medmindre personen ikke har anvendt
uddannelsen i de sidste 5 år. Personen bevilges uddannelse efter denne be-
stemmelse, når uddannelsen vurderes at være den korteste vej til varig forsør-
gelse.
Stk.2. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke uddan-
nelser der er omfattet af stk. 1, og kan herunder fravige betingelsen om, at
uddannelsen umiddelbart skal være rettet mod beskæftigelse på arbejdsmarke-
det.
Arbejdsfastholdelse
DS ser en mulighed i, at der lovjusteres i forhold til arbejdsfastholdelse i et bre-
dere perspektiv, så der kan tilbydes hjælp til arbejdsfastholdelse som et forebyg-
gende redskab. Ved at igangsætte arbejdsfastholdelsesinitiativer allerede inden
en sygemelding er det forventningen, at antallet af egentlige sygemeldinger kan
reduceres.
Lov om sygedagpenge § 7 b beskriver muligheden for hjælp til, at den sygemeld-
te kan fastholde sit arbejde i forbindelse med et aktuelt sygdomsforløb. Bestem-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0008.png
Side 8 af 10
melsen giver mulighed for, at der sættes initiativer i gang, der kan forebygge
borgerens langtidssygemelding eller i værste fald opsigelse fra arbejdspladsen.
DS ønsker, at denne mulighed udvides, så tilbud om hjælp til arbejdsfastholdelse
kan tænkes bredere og allerede påbegyndes inden en sygemelding.
Målgruppen for initiativet er primært lønmodtagere,
der befinder sig i en ”før-
sygemeldings-situation”
og har et midlertidigt nedsat funktionsniveau, men hvor
der ikke er tale om sygdom i sygedagpengelovens forstand. En sekundær mål-
gruppe kan være nyansatte, der eksempelvis kommer fra lang tids ledighed og
befinder sig i skellet mellem efterværn til inklusion i ansættelsen og måske har
nogle funktionsudfordringer. Årsager til funktionsnedsættelse kan være meget
forskelligartede for begge målgrupper. Det kan være af fysiske som psykiske
grunde, men der hvor det endnu ikke kan betragtes som sygdom. Det kan også
være en funktionsnedsættelse, der skyldes en kombination af sammensatte pri-
vate udfordringer, der begrænser den ansattes funktionsniveau i arbejdstiden.
Målgruppen befinder sig i forhold til deres mulighed for at løse deres daglige ar-
bejdsfunktioner i et felt mellem arbejdsdygtig
og uarbejdsdygtig. Det er væ-
sentligt at pointere, at det fortsat er arbejdsgivers ansvar at sikre trivsel og efter-
levelse af reglerne om arbejdspladsindretning mv, reguleret i arbejdsmiljølovgiv-
ningen.
DS ønsker, at et tilbud om arbejdsfastholdelse
også for de ”før-sygemeldte” skal
give mulighed for rundbordssamtale mellem borger, arbejdsgiver og en repræ-
sentant fra Jobcentret, hvor udfordringer og løsninger kan afklares.
Forslaget er inspireret af de muligheder, der er i Lov om sygedagpenge, om plan
for arbejdsfastholdelse, Fast track-ordningen og tilbud om rundbordssamtaler
med repræsentation fra Jobcentret. Erfaringer viser, at nogle kommuner allerede
har et serviceniveau, der indeholder dette tilbud om råd og vejledning, allerede
inden den ansatte sygemeldes
2
.
DS foreslår en regeljustering, der åbner op for, at ovennævnte målgrupper bliver
omfattet af muligheden for enkelte konkrete tilbud efter LAB. Resultatet af en
rundbordssamtale vil kunne pege på de allerede eksisterende muligheder i LAB §
100, men vil også i særlige tilfælde og ud fra et arbejdsfastholdelsesperspektiv
kunne resultere i et behov for en periode med aktiviteter i form af mentor eller
tilbud om opkvalificering. Det forebyggende arbejde omkring arbejdsfastholdelse
skal herudover kunne inddrage eventuelle muligheder om støtte fra anden lov-
givning, eksempelvis muligheder iht. serviceloven.
Varetagelsen af den forebyggende indsats skal påhvile Jobcentret. Stillingtagen til
hjælpens omfang vil være på baggrund af en konkret vurdering, hvilket stiller
2
CABI: Implementering af fast-track-ordningen og STAR: Fastholdelsestelefonen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0009.png
Side 9 af 10
krav til at der lovgives med plads til et fagligt råderum. DS finder det relevant, at
man følger de erfaringer flere kommuner har gjort, hvor det er sagsbehandlere
med erfaring fra sygedagpengeområdet, der varetager opgaven som fastholdel-
seskonsulenter.
Der er i dag i LAB § 100 mulighed for at yde tilskud til hjælpemidler i form af ar-
bejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger, hvis tilskuddet er af afgø-
rende betydning for pågældendes ansættelse. Der er med denne bestemmelse
tale om arbejdsfastholdelse med støtte i form af mere praktiske foranstaltninger
og ikke i samme forebyggende form, som beskrevet ovenfor.
Centrale forslag:
Der foretages en lovjustering i LAB, der giver mulighed for at yde hjælp
til arbejdsfastholdelse ud fra et forebyggelsesperspektiv, så også ikke
sygemeldte ansatte kan få udarbejdet en plan om arbejdsfastholdelse i
perioder, hvor deres funktionsevne er nedsat.
Der åbnes op for, at der ud over muligheden for en fastholdelsesplan
udarbejdet i samarbejde med Jobcentret, kan gives tilbud i LAB for mål-
gruppen i særlige tilfælde. Eksempelvis mentor og i særlige tilfælde også
muligheder for opkvalificeringsforløb.
Den forebyggende vejledning skal være helhedsorienteret, så også mu-
ligheder for støtteforanstaltninger fra eksempelvis serviceloven kan ind-
arbejdes i en plan.
Forslag til konkrete paragrafformuleringer
Nedenstående er et forsøg på konkrete paragrafformulering vedr. ovenstående
forslag. Paragrafferne skal stå samlet som et nyt kapitel i et nyt afsnit om den
forebyggende beskæftigelsesindsats i LAB.
§ e Jobcentret yder indsats efter denne bestemmelse med henblik på at med-
virke til arbejdsfastholdelse og for at hindre udstødning fra arbejdsmarkedet.
Stk. 2 Virksomheder og medarbejdere kan rette henvendelse til Jobcentret for
at få bistand til at fastholde medarbejderen i virksomheden. Indsatsen ydes
hvis Jobcentret vurderer, at den er relevant og kan medvirke til arbejdsfasthol-
delse, herunder evt. omplacering af medarbejderen på virksomheden.
Stk. 3. Jobcentret kan yde hjælp efter stk. 1 i form af
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833995_0010.png
Side 10 af 10
1) samtaler på virksomheden eller i Jobcentret med deltagelse af medarbejder
og arbejdsgiver,
2) vejledning om mulighederne for arbejdspladsvurdering, bevilling af arbejds-
redskaber, arbejdspladsindretning, hjælpemidler og personlig assistance, hel-
bredsmæssig afklaring m.v. efter denne og anden relevant lovgivning,
3) en konkret helhedsvurdering af medarbejderens funktionsevne i jobfunktio-
nen,
4) indsats efter afsnittet om beskæftigelsesindsats for alle grupper i denne lov,
f.eks. i form af mentorstøtte eller støtte til kortere opkvalificerende kurser, hvis
dette skønnes nødvendigt ud fra vurderingen efter nr.3.