Dato 24. august 2017
HEN
Side 1 af 11
En fælles plan og koordinerende sagsbehandler til bor-
gere med indsatser efter både SEL og LAB
A. Én koordinerende plan
Der er et stort koordineringsbehov for borgere, der har sammensatte sociale, be-
skæftigelsesmæssige, sundhedsmæssige og uddannelsesmæssige problemer. De
får ofte sideløbende hjælp fra jobcentret, socialforvaltningen og sundhedssektoren
(somatisk og psykiatrisk), og de vil ofte have flere sagsbehandlere, der arbejder
med hver sine planer. Normalt er det dårligt koordineret, der er sjældent et hel-
hedsorienteret samarbejde omkring disse borgere.
Man kan i dag med henvisning til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 28
stk. 1 for blandt andet aktivitetsparate borgere i Min Plan indarbejde aktiviteter,
der kan stabilisere og forbedre borgerens fysiske, psykiske og sociale tilstand. Det
er dog
en ’kan-bestemmelse’,
og den siger intet om, hvordan man kan gøre en
plan forpligtende for alle. Eller hvordan man kan være sikker på at få inddraget
tilbud efter Serviceloven (SEL) og andre relevante love. Det samme kan man sige
om kravet om fælles planer for ressourceforløb og jobafklaringsforløb i LAB §§
68c og 68g. Og de nævnte bestemmelser omfatter kun de specifikt afgrænsede
grupper, så andre borgere, der måske har stærkt behov for en sammenhængende
plan, men som ikke indgår i disse særlige grupper, ikke får en samlet plan.
Så selvom om der er kommet enkelte bestemmelser i LAB om en form for fælles
plan for nogle borgere, så er det ikke nok til at sikre sammenhængende planlæg-
ning for alle de borgere, der faktisk har behov for det.
I dette notat formuleres primært forslag om koordinering af indsatser fra LAB og
SEL, men sundhedssektoren og uddannelsessektoren bør også inddrages i en fæl-
les planlægning og koordinering. Af ressourcemæssige grunde går vi ikke videre