Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833994_0001.png
Dato 24. august 2017
HEN
Side 1 af 11
En fælles plan og koordinerende sagsbehandler til bor-
gere med indsatser efter både SEL og LAB
A. Én koordinerende plan
Der er et stort koordineringsbehov for borgere, der har sammensatte sociale, be-
skæftigelsesmæssige, sundhedsmæssige og uddannelsesmæssige problemer. De
får ofte sideløbende hjælp fra jobcentret, socialforvaltningen og sundhedssektoren
(somatisk og psykiatrisk), og de vil ofte have flere sagsbehandlere, der arbejder
med hver sine planer. Normalt er det dårligt koordineret, der er sjældent et hel-
hedsorienteret samarbejde omkring disse borgere.
Man kan i dag med henvisning til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) § 28
stk. 1 for blandt andet aktivitetsparate borgere i Min Plan indarbejde aktiviteter,
der kan stabilisere og forbedre borgerens fysiske, psykiske og sociale tilstand. Det
er dog
en ’kan-bestemmelse’,
og den siger intet om, hvordan man kan gøre en
plan forpligtende for alle. Eller hvordan man kan være sikker på at få inddraget
tilbud efter Serviceloven (SEL) og andre relevante love. Det samme kan man sige
om kravet om fælles planer for ressourceforløb og jobafklaringsforløb i LAB §§
68c og 68g. Og de nævnte bestemmelser omfatter kun de specifikt afgrænsede
grupper, så andre borgere, der måske har stærkt behov for en sammenhængende
plan, men som ikke indgår i disse særlige grupper, ikke får en samlet plan.
Så selvom om der er kommet enkelte bestemmelser i LAB om en form for fælles
plan for nogle borgere, så er det ikke nok til at sikre sammenhængende planlæg-
ning for alle de borgere, der faktisk har behov for det.
I dette notat formuleres primært forslag om koordinering af indsatser fra LAB og
SEL, men sundhedssektoren og uddannelsessektoren bør også inddrages i en fæl-
les planlægning og koordinering. Af ressourcemæssige grunde går vi ikke videre
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0002.png
Side 2 af 11
med det her, men konstaterer, at der er et stort behov for også at inddrage disse
områder i koordineringen.
Manglende sammenhæng i indsatserne medfører forvirring og i værste fald, at de
kolliderer
indholdsmæssigt og/eller kalendermæssigt. Det kan reducere effekten
af de forskellige indsatser mærkbart. Borgeren har behov for, at der velkoordine-
ret arbejdes med alle de problemstillinger, som i hverdagen kan være sammen-
filtrede og gensidigt blokerende. For borgerne kan den ene indsats derfor være
afhængig af den anden, og uden en god koordinering, så kan det være meget
svært at komme videre. Forvirringen og manglende sammenhæng i planer og
indsatser gør det også sværere for borgerne at overskue situationen og at foreta-
ge de nødvendige aktive valg for at handle og ændre deres liv. Uoverskueligheden
gør borgerne mere magtesløse i deres egne liv.
Hvis der samarbejdes tværgående og koordineret ud fra fælles målsætninger, så
vil man kunne opnå en stærk synergieffekt i den samlede indsats, og borgerne vil
kunne få langt bedre overblik over og handlemulighed i forhold til deres situation.
Det kan føre til en både mere effektfuld og på sigt også billigere indsats.
Koordinering og et helhedsorienteret arbejde omfatter både udarbejdelse af en
forpligtende, koordinerende plan og udpegningen af en koordinerende sagsbe-
handler med formel kompetence og faglige forudsætninger for at løfte opgaven.
En koordinerende plan som tilbud til borgeren
Erfaringerne fra de socialrådgivere, der på den ene eller anden måde har arbejdet
med at udvikle fælles planer og koordinering i disse sager - fx fra frikommunefor-
søg og fra projektet om helhedsindsats til udsatte familier - bekræfter, at der er
et stort potentiale i en sammenhængende indsats. Erfaringerne gør det også mu-
ligt at fastlægge, hvad man skal lægge vægt på, og hvordan man skal gribe koor-
dinering og en fælles plan an.
En koordinerende plan skal være et
tilbud
til borgerne, det giver ikke mening at
udarbejde én plan, der er påtvungen. Fokus skal være på borgernes ejerskab og
deres mulighed for at have overblik over egen sag. Det må ikke bare være en
administrativ koordinering for systemets egen skyld. Man skal bygge på erfarin-
gerne fra empowermentprojektet og arbejde for
’mægtiggørelse’ af borgeren,
for-
di hensigten er at få borgerne til at tage ansvar for eget liv og at hjælpe dem med
at mestre det. Dette udgangspunkt er nødvendigt, hvis man vil nå fremskridt i
borgerens liv og muligheder.
Erfaringen fra det sociale arbejde er, at hvis man forklarer borgerne meningen
med en samlet plan, så vil de godt være med, så kan de forstå ideen. Borgerens
frivillige tilslutning til den samlede plan kan ydermere sikre samtykke til videregi-
velse af oplysninger mellem forvaltningerne, når borgerne får det forklaret i rela-
tion til arbejdet med den samlede plan.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0003.png
Side 3 af 11
Planen skal gøres enkel og forståelig for borgerne. Hvis planens set up bliver for
organisatorisk, så er der fare for, at borgeren ikke tager ejerskab til den. Det
praktiske arbejde bag planen må så være kommunens og den koordinerende
sagsbehandlers.
Når man gør planen til et tilbud til borgerne, så er det også nemmere at være
opmærksom på borgerens integritet og på, at man skal have rimelighed i omfan-
get af fælles involvering i borgerens situation. En koordinerende plan må heller
aldrig blive mere omfattende end nødvendigt, og borgerne skal være med i arbej-
det og være indforstået med, hvad der inddrages i den og bliver fælles gods.
Målgruppen
Det er naturligvis ikke alle, der skal have en koordinerende plan. Kun borgere, der
har behov for mere omfattende sideløbende indsatser, skal tilbydes en koordine-
rende sagsbehandler, som sammen med borgeren udformer en plan for de over-
ordnede mål og forløb. Borgere med mindre omfattende indsatser i enkelte for-
valtninger skal selvfølgelig ikke have den tilbudt.
Målgruppen kan ikke afgrænses til de, der har en plan i forvejen. Der er fx borge-
re, der får en måske ret omfattende indsats efter SEL, som ikke har en handle-
plan efter § 141. En koordinerende plan forudsætter ikke, at der udarbejdes
handleplan efter § 141, hvis SEL ikke kræver det, den fælles plan kan være til-
strækkeligt til at inddrage de tilbud, der gives efter SEL, også når der ikke er en
plan efter § 141.
Der kan også være unge, der ikke har en plan, men som har stærkt behov for
koordinering af de indsatser, de skal have for at komme i uddannelse og ind i
voksenlivet. SSP eller UU skal fx kunne indstille, at der tages skridt til koordine-
ring og udarbejdelsen af én plan for udsatte unge, fordi de kender dem, som risi-
kerer at falde mellem stolene, måske allerede når de forlader folkeskolen.
Unge mellem 15 og 18 år skal kunne sige ja til en plan, selvom forældrene siger
nej
det må være de unges ønske, der tæller i de tilfælde.
En Overordnet koordinerende plan i samspil med sektorplanerne
DS vurderer ud fra erfaringer fra kommunerne, at det vil være en fordel at bevare
opgavefordelingen forankret i de enkelte forvaltninger og derfra at finde samar-
bejdsformer på tværs af sektorerne. Det vil være mest hensigtsmæssigt og reali-
serbart, hvis det tværgående samarbejde bindes sammen af en koordinerende
plan,
der fungerer som ”overligger” over sektorplanerne i sager med et tydeligt
koordinationsbehov. En fortsat sektorforankring vil også give lettere deltagelse fra
relevante fagpersoner, og de involverede fagligheder vil fortsat kunne have det
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0004.png
Side 4 af 11
fokus, som de lovgivningsmæssigt er ansvarlige for. Modellen understøttes af er-
faringerne med helhedsorienteret arbejde i enkelte kommuner, hvor medarbej-
derne har lagt vægt på, at de med deres forskellige faglige perspektiver har kun-
net bevare deres faglige fokus (og håndtering af
’eget’
regelsæt), og samtidig har
kunnet supplere hinanden tværfagligt.
En koordinerende plan, der så at sige er overordnet sektorplanerne, skal på tværs
af forvaltningerne etablere et samarbejde om en fælles plan for borgeren. Det vil
kunne give et helhedsblik og gøre det muligt at samarbejde ud fra sektorplaner-
ne. Den fælles plan kan dermed også give mulighed for at prioritere og målrette
indsatserne og for at afvikle dem tidsmæssigt fornuftigt.
Start og indhold i en koordinerende plan
Når man i en kommune konstaterer, at en borger har behov for mere omfattende
sideløbende indsatser fra flere sektorer, så skal vedkommende tilbydes en koordi-
nerende sagsbehandler, som sammen med borgeren kan udforme en plan for de
overordnede mål og forløb. Planen skal være en styrende
’overligger’
for de en-
kelte sektorers planer for indsatserne.
En koordinerende plan kan blandt andet blive udarbejdet på netværksmøder, hvor
alle de involverede deltager, og hvor borgeren skal være med i drøftelserne. Der-
udover må planens detaljer og forankring i de enkelte sektorforvaltninger blive
skabt af den koordinerende sagsbehandler i tæt dialog med borgeren.
I respekt for, at planen skal være et tilbud til borgeren og skal udarbejdes i dialog
med ham eller hende, så skal den lægge vægt på at beskrive hensigterne med
tilbuddene
hvad er det, vi arbejder hen imod? Det kan være vigtigere, at det
står klart for borgeren, end at han/hun får præsenteret detaljer om, hvad de en-
kelte tilbud indeholder, hvornår de skal starte og slutte osv. Den koordinerende
plan kan indeholde fælles mål og fælles hensigter, som man er enig med borgeren
om, og så kan sektorplanerne indeholde de konkrete tilbud og den detaljerede
planlægning. Den koordinerende sagsbehandler skal så sikre koordineringen ud
fra planen i et løbende samspil med borgeren.
For at fremme etableringen af fælles, koordinerende planer, så kan der udarbej-
des en overordnet ramme for, hvad planen skal indeholde for at være en fælles
overligger for de implicerede forvaltninger samtidig med, at den er forståelig og
meningsfuld for borgeren.
Planen bør understøtte nogle centrale temaer, som kan udmøntes i dialogen på
netværksmøderne og med borgeren:
At borgeren sættes i centrum med en bedre og mere forståelig koordine-
ring
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0005.png
Side 5 af 11
At det tydeliggøres for både borgere og fagprofessionelle, hvilke barrierer
og ressourcer, borgeren har
At indsatser og aftaler iværksættes i en rækkefølge, så de understøtter
hinanden. Herunder som parallelindsatser
At der arbejdes med progressionsmål sammen med borgeren
Den koordinerende plan vil kunne indeholde:
Sammendrag af de vigtigste relevante oplysninger om personen/borgeren,
der beskriver borgerens samlede situation.
Et overblik over de samlede overordnede mål og delmål samt de progres-
sionsmål, der er enighed om
En beskrivelse af de planlagte tilbud efter de anvendte lovgivninger i over-
sigtsform.
Et aftalefelt, hvor aftaler, der er indarbejdet i planen, er beskrevet.
Borgerens holdning og ønsker til den samlede indsats og målene
Opfølgning og afslutning
Drøftelser på netværksmøder skal kunne skabe enighed om målene for en borger
på tværs af fagområder og sektorlovgivning, og møderne skal også skabe klarhed
om rollefordelingen blandt de professionelle.
Erfaringen fra kommunerne er, at det er vigtigt at afklare hvem,
der har ’initiativ-
pligt’ til opfølgningen, hvordan den organisatorisk skal forankres og hvilke for-
ventninger, der er til de forskellige fagprofessionelle. Det bør derfor fremgå tyde-
ligt af lovgivningen, at kommunerne skal fastlægge, hvordan opfølgningen i sager
med en koordinerende plan skal organiseres, og hvilken rolle og forpligtelser, de
involverede forvaltninger har i den forbindelse. Erfaringerne viser, at det kan væ-
re vanskeligt at sikre ejerskab og ansvar for en plan på tværs af forvaltningerne,
hvis ikke disse forhold er fastlagt eksplicit.
Det understreger vigtigheden af at få indarbejdet en sikker organisation om en
koordinerende plan og en koordinerende sagsbehandler i lovgivningen. Ideelt kan
kommunerne etablere et koordineringsforum med veldefinerede netværksmøder
eller lignende omkring en sådan sag, men på grund af den store variation i kom-
munernes organisering, den stærke tradition for lokale beslutninger om organisa-
tion samt behovet for at kunne fastlægge sådanne forhold ud fra en faglig vurde-
ring i den enkelte kommune, så foreslår DS, at man kun pålægger kommunen en
forpligtelse til at sikre faste rammer for koordineringen og opfølgningen. Kommu-
nerne skal forpligtes på, at den faktisk sker, og at de relevante parter er ansvarli-
ge i forhold til den, men formen må kommunerne selv afklare. Der bør dog i lov-
teksten være et minimumsinterval for opfølgningsmøder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0006.png
Side 6 af 11
Når borgerens situation ændres, så mere omfattende og sideløbende indsatser i
forskellige sektorforvaltninger ophører, så er det også tid til at afslutte den koor-
dinerende plan. Derefter kan der arbejdes videre i den igangværende sektorplan i
den forvaltning, som borgeren måske fortsat er tilknyttet. Den enkelte sektorplan
- fx Min plan efter LAB eller en § 141-plan efter SEL - kan leve videre efter, at der
ikke længere er behov for en overordnet, fælles plan.
Ændringer i LAB og SEL for at indføre en koordinerende plan
Indførelsen af en koordinerende plan kræver ændringer i både SEL og LAB. Som
nævnt er der nu erfaringer fra flere kommuner med en fælles plan og en koordi-
nerende sagsbehandler, og der er vigtige evalueringer på trapperne. Det er en
samlet evaluering af de forsøg, som 27 kommuner har gennemført vedrørende en
bedre sammenhæng mellem LAB og SEL, og en samlet evaluering af udviklings-
projektet om sammenhængende indsats for udsatte familier, som 10 kommuner
med støtte fra STAR har kørt indtil udgangen af 2016. Disse evalueringer vil give
mere viden om hvilke regler, der vil være optimale i forhold til en koordinerende
plan og sagsbehandler. Nedenstående forslag skal derfor tages med det forbe-
hold, at evalueringerne vil kunne pege på forhold, som bør indtænkes.
DS foreslår, at kommunerne får pligt til at tilbyde borgere, som har behov for
mere omfattende indsatser fra flere sektorer, at udarbejde en koordinerende plan
på tværs af de kommunale myndigheder. Borgerne får en ret til en koordinerende
plan, og det skal fremgå både i LAB og SEL. Det kan indskrives i SEL i en ny §
141a og i LAB i en ny § 28a. Teksten kan være identisk i de to paragraffer.
LAB § 28a / SEL § 141a:
§§ 28a / 141a. Når en person modtager indsatser fra flere sektorer, eller kommu-
nen vurderer at personen har behov for indsatser fra flere sektorer, herunder ind-
sats efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og Serviceloven, skal borgeren
tilbydes en koordinerende plan. Formålet med planen er at skabe overblik og ko-
ordination på tværs af de involverede forvaltninger og lovgivninger.
Stk.2. Det er en forudsætning for udarbejdelse af planen, at personen tager imod
tilbuddet om den. Hvis personen ikke er i stand til at give et informeret samtykke
til planens udarbejdelse, kan planen med samtykke fra en bemyndiget værge eller
en fremtidsfuldmægtig udarbejdes uden personens samtykke.
Stk.3. Den koordinerende plan skal udarbejdes sammen med personen, så det
sikres, at vedkommende forstår målet med og indholdet i planen samt oplever
den som meningsfuld.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0007.png
Side 7 af 11
Stk. 4. Den koordinerende plan skal supplere og samordne planer efter de enkelte
lovgivninger, som personen modtager indsats efter, herunder Min Plan efter Lov
om Aktiv beskæftigelsespolitik § 27, Rehabiliteringsplaner efter Lov om Aktiv be-
skæftigelsespolitik § 30 og Handleplaner efter Servicelovens § 141.
Den koordinerende plan skal indeholde oplysninger om:
1. Sammendrag af de vigtigste relevante oplysninger om personen, der be-
skriver personens samlede situation.
2. Et overblik over de samlede overordnede mål og delmål samt de progres-
sionsmål, der er enighed om.
3. En beskrivelse af de planlagte tilbud efter de anvendte lovgivninger i over-
sigtsform.
4. Et aftalefelt, hvor aftaler, der er indarbejdet i planen, er beskrevet.
5. Borgerens holdning og ønsker til den samlede indsats og målene efter
nr.2.
Stk. 5. Kommunen er forpligtet til at skabe grundlaget for samarbejdet og opfølg-
ningen i sager, hvor den koordinerende plan er eller skal udarbejdes. I sager
med en koordinerende plan er de involverede myndigheder, herunder de relevan-
te dele af den kommunale enhedsforvaltning, forpligtede til at indgå i samarbejdet
om udarbejdelse af planen og gennemførelse de indsatser, der fremgår af planen.
Forpligtelsen varer ved indtil målene i planen er opfyldt og den pågældende myn-
dighed ikke længere skal indgå i samarbejdet.
DS foreslår også, at der samtidig med denne lovændring udarbejdes en tværmini-
steriel vejledning, der kan støtte kommunerne i deres arbejde med en koordine-
rende plan og med en koordinerende sagsbehandler. Vejledningen skal beskrive
planen ud fra en helhedsorienteret forståelse og med det udgangspunkt, at pla-
nen og koordineringen er et tilbud til borgeren, og at denne skal inddrages i udar-
bejdelsen af planen og i den løbende koordinering.
DS foreslår endelig, at der samles op på erfaringerne med tværgående koordine-
ring og udarbejdelsen af en fælles plan fra frikommuneforsøg og udviklingsprojek-
ter, og at viden derfra indarbejdes i lovgivningen og i vejledningen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0008.png
Side 8 af 11
B. Koordinerende sagsbehandler
Med førtidspensions- og fleksjobreformen, sygedagpengereformen og kontant-
hjælpsaftalen blev en koordinerende sagsbehandler indført i specifikke situatio-
ner, jf. § 68 c., § 68 g. og § 18 a. i LAB. Borgere, der er visiteret aktivitetsparate,
er i ressourceforløb eller i jobafklaringsforløb, har ret til en koordinerende sags-
behandler, der skal koordinere i borgernes sager, især indsatser efter LAB. Kom-
munen kan jf. Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v. jf. § 6, stk. 4 og 5. beslutte, at den koordinerende sagsbehandler skal findes
i en anden enhed end jobcenteret. Men der vil i den anden enhed ikke kunne
træffes beslutninger efter LAB.
De eksisterende ordninger med koordinerende sagsbehandler er dog ikke nok, for
mange borgere har ikke mulighed for at få en sådan sagsbehandler, og de eksi-
sterende ordninger kan ikke koordinere alle de tilbud, som borgere med sammen-
satte problemer skal have. Koordinerende sagsbehandler skal derfor udbredes
som en generel måde at arbejde på i forhold til borgere med et stort koordine-
ringsbehov. Og koordineringen skal udvides, så den omfatter alle relevante områ-
der, herunder indsatser efter SEL. Endelig skal sagsbehandlernes beslutnings-
kompetence i den enkelte sag udvides.
En koordinerende sagsbehandler er meget vigtig for borgere med tværgående
udfordringer. Sagsbehandleren kan sikre, at borgeren får en helhedsorienteret
indsats, som er koordineret tværsektorielt. Sagsbehandleren kan også skabe kon-
tinuitet og en frugtbar relation til borgeren, hvilket har stor betydning for borge-
rens tillid til hele forløbet. For borgeren opleves det måske som det vigtigste at
have en god koordinerende sagsbehandler, som man stoler på og kan få i tale.
Desværre kan vi se, at de eksisterende ordninger med koordinerende sagsbe-
handler ikke udmøntes ordentligt, de udmøntes blandt andet meget forskelligt fra
kommune til kommune. Det er fx klart, at reglerne om koordinerende sagsbe-
handler i forbindelse med ressourceforløb er alt for svage til, at ordningen kan få
den effekt, som den ville kunne. De koordinerende sagsbehandlere har ikke tvær-
gående kompetence, der sikrer, at de faktisk kan koordinere indsatsen i de enkel-
te forvaltninger. Der er heller ikke krav til vilkårene for de koordinerende sagsbe-
handlere, så kommunerne giver dem ofte helt urealistiske sagstal, som gør det
illusorisk at kunne fungere koordinerende. DS mener derfor, at rollen som koordi-
nerende sagsbehandler bør styrkes og kvalificeres på flere måder.
Udpegning og kompetence
En koordinerende sagsbehandler bør være obligatorisk i de sager, der også har en
koordinerende plan. Det drejer sig om borgere, som har behov for omfattende
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0009.png
Side 9 af 11
indsatser fra flere sektorer. Disse borgere skal have ret til at få en koordinerende
sagsbehandler, der i dialog med borgeren kan have det løbende ansvar for den
koordinerende plan.
Opgaven bør placeres klart, så ingen er i tvivl om, hvem der har det overordnede
ansvar for koordineringen. Og forpligtelsen til at samarbejde om koordineringen
bør fremgå af LAB og SEL, så alle er bevidste om deres ansvar i den forbindelse.
En koordinerende sagsbehandler skal medvirke til at udarbejde den koordineren-
de plan, og er ansvarlig for at tilrettelægge, planlægge og rammesætte den fælles
opfølgning på den. Den koordinerende sagsbehandler skal også have skærpet
opmærksomhed på, om der er indsatser inden for andre områder (fx sundhed og
psykiatri), der bør inddrages i koordineringen.
For de enkelte borgere er det meget forskelligt, hvor de vigtigste udfordringer er.
Derfor skal den koordinerende sagsbehandler kunne findes i den forvaltning, der
har hovedopgaven i sagen, eller som har særlig faglig viden om problematikken.
Derfor bør det ud fra en faglig vurdering kunne besluttes, hvem der skal udpeges
som koordinerende sagsbehandler i den enkelte sag.
Som nævnt er erfaringen fra de koordinerende sagsbehandlere i ressourceforlø-
bene, at deres arbejde vanskeliggøres af, at de ikke har en sådan tværgående
kompetence, og at de enkelte forvaltninger ikke er forpligtet til at medvirke til at
koordinere. Ideelt set bør en koordinerende sagsbehandler have en grad af tvær-
gående kompetence i sagen på tværs af de enkelte forvaltninger. Det er der ikke
hjemmel til i dag, og det vil i praksis være svært at lovgive om, ikke mindst fordi
det også vil rejse problemstillinger om adskilte budgetter og budgetansvar. DS
foreslår derfor, at det præciseres i de relevante love, at der er en forpligtelse til at
medvirke til koordinering i disse sager, og at kommunen lokalt skal fastlægge
systemer, der kan sikre et tværgående ansvar i dagligdagen.
Endelig vil det være relevant, at udarbejde tværministerielle vejledninger mv., der
beskriver den koordinerende sagsbehandlers opgaver og rolle. I vejledningen kan
det også beskrives, hvordan en tværgående kompetence kan tilvejebringes.
DS foreslår, at kommunerne har pligt til at tilbyde borgere, som skal have en
overordnet fælles plan efter SEL § 141a og LAB § 28a, en koordinerende sagsbe-
handler. Tilbuddet om en koordinerende sagsbehandler kan indskrives i SEL i en
ny § 141b og i LAB i en ny § 28b. Teksten kan være identisk i de to paragraffer:
LAB § 28b / SEL § 141b:
Når en person tager imod tilbuddet om udarbejdelse af en koordinerende plan
efter §§ 28a / 141a i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats /Serviceloven, udpe-
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0010.png
Side 10 af 11
ges en koordinerende sagsbehandler. Sagsbehandleren forudsættes at have de
faglige forudsætninger for at kunne koordinere indsatsen for personen.
Stk. 2. Den koordinerende sagsbehandler skal samarbejde med personen ved
udarbejdelsen af planen og i den løbende koordinering af indsatsen for at opnå de
planlagte mål. Det er en forudsætning, at personen inddrages i arbejdet og at
vedkommendes synspunkter og ønsker indgår fuldt ud i arbejdet med en koordi-
nerende plan.
Stk.3 Den koordinerende sagsbehandler har ansvaret for at koordinere den sam-
lede indsats og for at følge op på den koordinerende plan. Desuden er det sags-
behandlerends opgave at facilitere samarbejdet med øvrige involverede myndig-
heder.
Stk. 4. Kommunen er forpligtet til at skabe grundlaget for den koordinerende
sagsbehandlers arbejde i sager, hvor en koordinerende plan er eller skal udarbej-
des. Kommunen skal skabe rammer for, at de involverede myndigheder, herun-
der de relevante dele af den kommunale enhedsforvaltning, indgår i samarbejdet
om at udarbejde planen og gennemføre de indsatser, der fremgår af planen.
DS foreslår også, at en koordinerende sagsbehandler efter kommunens konkrete
beslutning kan få adgang til at træffe beslutninger i en anden forvaltning, end den
vedkommende arbejder i. DS foreslår, at der indsættes en ny paragraf i SEL:
§ 141b, stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af en faglig vurdering be-
slutte, at opgaven, som koordinerende sagsbehandler udføres af en enhed i
kommunen, der varetager opgaver efter anden lovgivning.Den koordinerende
sagsbehandler vil efter en beslutning fra kommunalbestyrelsen kunne træffe afgø-
relser efter denne lov i sager, hvor der er eller skal udarbejdes en koordinerende
plan.
Parallelt hermed forslår DS ændringer (med kursiv) i Lov om organisering og un-
derstøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. § 6, stk. 4 og 5:
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af en faglig vurdering beslutte,
at
funktionen som gennemgående og koordinerende sagsbehandler for borgere i
ressourceforløb og i jobafklaringsforløb, jf. §§ 68 c og 68 g i Lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, og for sygemeldte borgere, jf. § 13 d i Lov om sygedagpen-
ge, kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret.
Den gen-
nemgående og koordinerende sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret,
vil efter en konkret beslutning fra jobcenteret kunne træffe afgørelser efter be-
skæftigelseslovgivningen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833994_0011.png
Side 11 af 11
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan på baggrund af en faglig vurdering beslutte,
at
funktionen som koordinerende sagsbehandler, jf. § 18 a og jf. § 28b i Lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3 og 13 og
for borgere, der tager imod tilbud om udarbejdelse af en koordinerende plan jf. §
28a , kan overdrages til en anden enhed i kommunen end jobcenteret.
Den koor-
dinerende sagsbehandler fra en anden enhed end jobcenteret, vil efter en konkret
beslutning fra jobcenteret kunne træffe afgørelser efter beskæftigelseslovgivnin-
gen.
Vilkår for den koordinerende sagsbehandler
For at den enkelte sagsbehandler skal kunne løfte opgaverne som koordinerende
sagsbehandler, skal sagsbehandleren have tid til at koordinere med de andre en-
heder og forvaltninger og til en tæt dialog med borgeren, samtidigt med at det
skal være muligt kontinuerligt at følge op på borgerens forløb.
Arbejdet som koordinerende sagsbehandler stiller også store krav til faglig kom-
petence. Kommunerne skal derfor ved ansættelser sikre, at de pågældende har
disse kompetencer. Samtidig skal der sikres tilstrækkelige muligheder for kompe-
tenceløft for de medarbejdere, der har behov for det for at kunne løfte opgaven.
DS forslår, at det sikres, at den koordinerende sagsbehandler har de nødvendige
rammer for at udføre opgaven, herunder et sagstal, der gør det muligt at løfte
opgaverne. DS anbefaler, at den koordinerende sagsbehandler i ressourceforløb
har et sagstal på ca. 30 sager. DS foreslår, at dette niveau fastholdes for de ko-
ordinerende sagsbehandlere, der udpeges efter SEL § 141b og LAB § 28b.
DS anbefaler, at der afsættes midler til kompetenceudvikling for de socialrådgive-
re og andre, der skal arbejde som koordinerende sagsbehandlerne. Der bør op-
bygges et system for efter- og videreuddannelse, svarende til det, der er for bør-
nesagsbehandlere. Det vil sige med både korte kurser og videreuddannelse på
diplom- og masterniveau.