Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del
Offentligt
1833990_0001.png
Et enklere beskæftigelsessystem
Maj 2017
Et enklere beskæftigelsessystem
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Et enklere beskæftigelsessystem
Der skal ikke fastsættes regler om
alt.
Der skal ikke udvikles centrale IT-
eller andre redskaber til
alt.
Der skal ikke
altid
lægges implementerings- og
proceskrav ud i driften. For så er det, at simple og enkle målsætninger i
sidste ende går tabt i bureaukrati.
A-kasserne er stærkt optagede af
at levere en god indsats til ledige
borgere/medlemmer sammen
med jobcentrene. Det er et mål
for os, at de ledige, der har mest
behov for indsatsen, får den
hurtigt. Det forudsætter, at der
ikke bruges uforholdsmæssigt
mange ressourcer på de ledige
der har en god udsigt til at
komme i job helt af sig selv tidligt
i ledighedsforløbet.
Derfor er det ikke tilstrækkeligt
kun at se på regelforenklinger,
men også på om ressourcerne ift.
selve indsatsen bruges
hensigtsmæssigt og understøtter
målet om at få de ledige i job.
Beskæftigelsesområdet er
kendetegnet ved stor
kompleksitet
bl.a. på grund af
mange regler, IT-redskaber og
proceskrav. Det er imidlertid
langt fra alle regler, redskaber
eller krav der giver lige god
mening for borgerne eller for de
medarbejdere, der har det som en
kerneopgave at få borgerne
tilbage i job.
Derfor er det en god idé at luge
ud
og se systemet efter i
sømmene.
Det er også en god idé at
reflektere over, hvorfor systemet
er blevet så komplekst og
bureaukratisk som det er. For det
er jo ikke meningen, at tiden skal
bruges på alt muligt andet end
kerneopgaven. Man skal bl.a.
reflektere over, hvorfor der
fortsat sker omfattende styring
via mange forskellige
styringsredskaber på én gang
og hvad den rette balance er i
opgavedelingen mellem
embedsværk/styrelser og de
udførende led.
Der skal ikke fastsættes regler om
alt.
Der skal ikke udvikles
centrale IT- eller andre redskaber
til
alt.
Der skal ikke
altid
lægges
implementerings- og proceskrav
ud i driften. For så er det, at
simple og enkle målsætninger i
sidste ende går tabt i bureaukrati.
Det er vigtigt, at politikere og
embedsværk reflekterer over
dette
for ellers er vi lige vidt.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0003.png
Beskæftigelsesområdet er hele
tiden under omlægning. Der
udstedes hele tiden nye regler og
sættes nye tiltag og projekter i
værk med afsæt i områdets
målsætninger. Meningen er, at de
skal omsættes til resultater, ikke
bare til gavn for den enkelte
borger, men for hele samfundet.
Men det er svært, når jobcentrene
samtidig er pressede på
ressourcerne, på økonomien og på
opgaverne. For så er der ikke den
fornødne tid
fx til at lade
medarbejderne blive en drivkraft i
implementeringen af
målsætningerne og bære dem ud
til borgerne.
Styringen fra centralt hold er i de
seneste år taget
markant
til.
Sammen med eksterne
konsulenter er det nu
embedsværket, der sætter sig til at
designe IT-systemer med flow og
funktionalitet, algoritmer til
beregning af vejledende
samtaledatoer og samtalekapacitet
og helt nye registrerings- og
indberetningskrav. Samtidig
udvikles kompetence-
udviklingsforløb og forskellige
guides til medarbejderne og
planer, pjecer og spørgeskemaer til
borgerne. For ikke at tale om
redskaber til ledelsesmæssig
dimensionering og planlægning af
ressourcer og logistik,
monitorering, kontrol og revision.
Og endelig fastsættes der
detaljerede regler i nye
paragraffer, skemaer, blanketter
og oversigter til det hele.
Det er de styringsmekanismer, vi
ser ind i.
Samtidig har mange medarbejdere
derude svært ved at følge med
og de har svært ved at finde
ejerskab. De står tilbage og skal
bruge uforholdsmæssigt meget tid
på at finde rundt i de mange
styringsgreb i en i forvejen alt for
presset hverdag.
I sit indspil til en forenkling af
beskæftigelsesområdet peger KL
på, at der skal en grundlæggende
anden styring til fra centralt hold
med fokus på
målgruppespecifikke,
regelfastsatte
minimumsrettigheder, mindre
procesbureaukrati og mere sund
fornuft
og så skal området
selvfølgelig forenkles.
Dette er vi meget enige i.
Med indspillet fra KL ser det ud
til, at der langt hen ad vejen er
konsensus om målsætningerne på
beskæftigelsesområdet. Det ser
også ud til, at der er konsensus
om, at det er de regler og
redskaber, der fungerer godt og
har en god effekt, der skal bygges
videre på. Endelig er der
konsensus om at sikre, at der
investeres i borgerne.
Medarbejderne skal først og
fremmest bruge tiden på at få den
enkelte i job. Og så skal området
monitoreres og der skal følges op
på om resultatmålene nås.
Også dette er vi meget enige i.
Vi vil derfor kun pege på nogle få
men centrale
områder, hvor
man kunne skabe et bedre og mere
enkelt beskæftigelsessystem for
borgerne, nærmere bestemt de
borgere, der har forsikret sig mod
ledighed via medlemskab af en a-
kasse. Vi vil gerne optimere
samspillet med jobcentrene om
disse borgere, forenkle
administrationen og dele
yderligere opgaver med
jobcentrene for hermed at tage lidt
af presset af hverdagen i
jobcentrene.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0004.png
Samtaleforløbet
I de seneste år er der etableret
et tæt samarbejde mellem
medarbejderne i jobcentrene og
medarbejderne i a-kasserne.
Samarbejdet er blevet
opbygget, fordi medarbejderne
nu holder fælles jobsamtaler
med de borgere/medlemmer,
der er ledige.
måneder
i et presset forløb
med mange andre samtaler,
hvilket man godt kan diskutere
det hensigtsmæssige i, særligt
ift. de ledige, der ser ud til
hurtigt at komme i job.
For ledige med gode
jobudsigter mener vi, at den
1. fælles jobsamtale med fordel
kan rykkes til et senere
tidspunkt i ledighedsforløbet,
dog
senest
til 11. ledighedsuge.
Hermed er der tid til at holde
samtalen, inden der skal
iværksættes en indsats for de
borgere, der er under 30 år eller
50 år og derover.
og jobstøtteaktiviteter eller
særligt tilrettelagte forløb i a-
kassen. Dermed bidrager a-
kassen til, at flest muligt
kommer i job inden seneste
frist for afholdelse af
fællessamtalen. Der er således
ikke behov for, at ledige også
går til samtaler mv. i
jobcenteret inden den
1. fællessamtale.
For ledige
med mindre gode
jobudsigter
eller for hvem a-
kassen eller jobcenteret mener,
at der er et særligt behov for en
tidlig indsats, holdes den
1. fælles jobsamtale
senest
ved
4-6. ledighedsuge, hvilket også
er fristen i dag. Under samtalen
aftales det videre forløb for den
ledige. Forløbet kan fx ligge i a-
kassen. Hermed sikres det, at
der hurtigt iværksættes en
konkret indsats for den ledige.
Der vil fx kunne være behov
for en tidlig samtale, hvis en
screening/profilering via et
værktøj, som a-kassen og
jobcenteret har
aftalt
at bruge,
viser, at den ledige muligvis vil
kunne få en længere vej i job
end andre ledige. Der vil også
kunne være behov for en tidlig
samtale, hvis den ledige er i
målgruppen og motiveret for
uddannelse, herunder et
uddannelsesløft mv.
De fælles jobsamtaler er blevet
et vigtigt redskab og et helt
centralt omdrejningspunkt i
indsatsen.
Vi mener derfor, at det
fremover er de fælles
jobsamtaler, der skal fokuseres
på og prioriteres i ledige
borgeres samtaleforløb.
I dag ligger de fælles
jobsamtaler
i de første 6
I perioden op til 1. fælles
jobsamtale vil ledige med gode
jobudsigter have mulighed for
at deltage i forskellige samtaler
De fælles jobsamtaler er blevet et vigtigt redskab og et helt centralt
omdrejningspunkt i indsatsen. Vi mener derfor, at det fremover er de fælles
jobsamtaler, der skal fokuseres på og prioriteres i ledige borgeres
samtaleforløb.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0005.png
A-kassen finder ved CV-
samtalen ud af, om den ser et
behov for en tidlig fælles
jobsamtale
eller om den
1. fælles jobsamtale vil kunne
rykkes til senest 11. uge med
ledighed. A-kassen giver
umiddelbart efter CV-samtalens
afholdelse jobcenteret besked
om, hvor i forløbet den mener, at
fællessamtalen skal holdes.
Jobcenteret indkalder borgeren
og a-kassen til en fælles
jobsamtale, medmindre det
eksplicit er aftalt, at det er a-
kassen, der indkalder hertil.
Det IT-
og datamæssige ”set up”,
der er udviklet fra centralt hold
ift. samtalerne, re-designes for at
understøtte et bedre samspil og
en mere effektiv drift i jobcentre
og a-kasser samt et bedre
datagrundlag til opfølgning og
monitorering af samtalerne.
Registreringskrav skal give
mening for medarbejderne og
støtte op om en effektiv drift,
som man kan se resultaterne af.
I dag fastlægges
borgerens/medlemmets jobmål
og videre vej mod målet af
jobcenteret ved den 1. fælles
jobsamtale
og eventuelle
aktiviteter, fx til jobstøtte, skrives
ind i ”Min Plan”. Sådan er det
også fremover.
A-kasserne vil udvikle
jobstøtteaktiviteter, som
jobcenteret efter nærmere aftale
kan benytte sig af i hele
ledighedsforløbet. Hermed vil a-
kasserne løfte en del af opgaven
på et område, som jobcentrene
bl.a. på grund af manglende
driftsrefusion, ofte
nedprioriterer. A-kasser som
måtte ønske det, vil også udvikle
yderligere aktiviteter, fx
helbredstjek, stresshåndtering og
andre sundhedsrettede tiltag,
som jobcenteret kan benytte sig
af efter aftale.
Udgangspunktet for den
1. fælles jobsamtale
som for de
andre fælles jobsamtaler
er, at
a-kassen deltager i samtalerne,
medmindre borgeren/
medlemmet har valgt a-kassens
deltagelse fra.
Alle fælles jobsamtaler holdes
ved personligt fremmøde,
medmindre borgeren er omfattet
af en mindre intensiv indsats,
arbejdsfordeling eller er
hjemsendt på grund af vejrlig
eller materialemangel.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0006.png
Gode jobudsigter
Mulighed for
jobstøtteaktiviteter,
vejledning mm. i a-kassen
Jobstøtteaktiviteter, vejledning i a-kasse/jobcenter + evt. konkret indsats
Rådighedssamtale
1. fælles
samtale
Evt. aftale om
konkret indsats
(senest 11. uge)
Rådighedssamtale
2. fælles
samtale
Aftale om konkret
indsats
(i 5. / 6. måned)
Jobsamtaler mindst hver 3. måned
Rådighedssamtaler efter behov
3. fælles
samtale
Særlig
indsats
(16. måned)
CV
Sam
tale
Uge
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26
28
70
72
CV
Sam
tale
1. fælles
samtale
Aftale om
konkret indsats
(mellem 4. og
6. uge)
Konkret indsats og jobstøtteaktiviteter,
samtaler, vejledning mm. i
a-kasse/jobcenter
2. fælles
samtale
Opfølgning på
konkret indsats
(i 5. / 6. måned)
3. fælles
samtale
Særlig
indsats
(16. måned)
Mindre gode
jobudsigter / behov
for tidlig indsats
Rådighedssamtale
Rådighedssamtale
Jobsamtaler mindst hver 3. måned
Rådighedssamtaler efter behov
Det er vigtigt at understrege, at
jobcenteret selvfølgelig altid vil
kunne lægge almindelige
jobsamtaler ind i ovennævnte
samtaleforløb, hvis jobcenteret ser et
behov herfor eller hvis borgeren selv
ønsker det. Vi ser ingen grund til, at
der lægges formkrav, fx omkring
fremmøde mv., ned over de
supplerende jobsamtaler.
Den 2. fælles jobsamtale mener
vi ligger, hvor den skal. Også
denne samtale er der hermed tid
til at holde, inden der skal
iværksættes en indsats for ledige
borgere, der er mellem 30 og 50
år.
Herudover holdes der
rådighedssamtaler i a-kassen
som i dag.
Efter de første 6 måneder af
ledighedsforløbet skal der som
minimum holdes jobsamtaler i
jobcenteret med den ledige hver
3. måned. Nogle af samtalerne
vil også kunne holdes som fælles
jobsamtaler efter nærmere aftale
mellem jobcenter og a-kasse
og
hvis den ledige ønsker det. Ved
ikke at bruge uforholdsmæssigt
mange ressourcer i den første del
af ledighedsforløbet på de
ledige, der har gode udsigter til
hurtigt at komme i job helt af sig
selv, vil der kunne flyttes
ressourcer over til en ekstra
indsats for de langtidsledige, fx i
form af flere samtaler.
Fællessamtalen ved 16.
måneders ledighed fastholdes
som en minimumsrettigheds-
samtale for den ledige.
Med ovennævnte holdes der
som minimum 5 samtaler med
den ledige i de første 6 måneder
af ledighedsforløbet. A-kasserne
holder én CV-samtale og to
rådighedssamtaler, mens
jobcenteret og a-kassen i
fællesskab holder to jobsamtaler.
Efter 6 måneder holdes som
minimum de samtaler, der
holdes i dag.
Vi mener, at man med
ovennævnte skaber nogle bedre
rammer for samtaleforløbet i
jobcentre og a-kasser og
fokuserer ressourcerne mod de
redskaber, der fungerer godt
de fælles jobsamtaler
og mod
de ledige, der har et reelt behov
for samtaler og indsats.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Selvbooking
A-kasserne har opereret med
selvbooking i mange år
også
inden området blev reguleret ned
i alle detaljer. Og de har indrettet
administrationen efter, at langt
de fleste ledige selv booker deres
samtaler, hvilket de ledige er
tilfredse med.
Med en målsætning om at de
ledige i højere grad skal tage
ejerskab til eget forløb valgte man
i 2016 at fastsætte krav om
obligatorisk selvbooking og
samtidig gennemregulere
området
særligt ift. jobcentrene.
Nogle ledige har det svært med
selv at booke en samtale af den
ene eller den anden grund
og
nogle foretrækker simpelthen at
få tilsendt en egentlig tid til
samtale af jobcenteret eller a-
kassen. Derfor giver det ikke altid
mening, at det er obligatorisk for
de ledige selv at booke deres
samtaler. Og det giver ikke altid
mening at bruge
uforholdsmæssigt mange
ressourcer på at vejlede om
selvbooking, bookingfrister og
konsekvenserne af manglende
selvbooking, forlænge frister,
lægge nye tider ud til de ledige,
monitorere afmeldinger,
administrere gentilmeldinger og
følge op på, at der sker
selvbooking af de samtaler, der
ikke blev booket i første omgang
ikke mindst for at sikre, at
samtalerne holdes til tiden.
Systemerne kan nemt sættes op
til at sende en samtaletid ud til
dem, der ikke selv har booket en
samtale inden en given frist for
selvbooking. Og med ét er der
skabt en mærkbar forenkling.
Vi ser ikke det forhold, at den
ledige ikke selv booker en
samtale, som et eksempel på, at
den pågældende ikke tager
ejerskab til sit forløb. Vi ser det
som et eksempel på, at vi gerne
må kunne favne, at mennesker er
forskellige
med forskellige
ønsker og behov også ift.
selvbooking.
Vi mener, at a-kasser og jobcentre
skal gå foran som servicesektorer.
I det ligger også, at selvbooking
er en service til borgerne, ikke et
obligatorisk krav
særligt når
systemerne uden videre kan
sættes op til at sende de
forholdsvis få borgere, der ikke
selv booker en samtale, en
samtaletid. Lad os derfor
fokusere på alene at høste
fordelene ved selvbooking.
Selvbooking er nu godt
implementeret ude i driften. Vi
mener derfor, at tiden er inde til
at afregulere et område, der
tidligere har fungeret til alles
tilfredshed
uden regler.
Vi mener, at a-kasser og jobcentre skal gå foran som servicesektorer. I det
ligger også, at selvbooking er en service til borgerne, ikke et obligatorisk
krav
særligt når systemerne uden videre kan sættes op til at sende de
forholdsvis få borgere, der ikke selv booker en samtale, en samtaletid.
Lad os derfor fokusere på alene at høste fordelene ved selvbooking.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0008.png
Uddannelsesindsats til ledige i målgruppen for uddannelse
Uddannelse skal i dag ske til
områder, hvor der enten er gode
jobmuligheder eller hvor der
inden for kortere tid forventes at
blive behov for arbejdskraft.
Det tager tid at afdække
borgerens/medlemmets
motivation for uddannelse og
uddannelsesønsker og få lagt en
plan for den videre vej i
uddannelse
for ikke at tale om
den tid det tager at finde ud af
hvilke institutioner i landet, der
har hvilke uddannelser, om der
er krav til optagelse,
tilmeldingsfrister, plads på
uddannelsen mv. Hertil kommer
den tid det tager at følge op på,
om borgeren er kommet godt i
gang med sin uddannelse med
henblik på at mindske frafald.
Vi mener, at jobcentrene skal
have mulighed for at
aftale
med
a-kasserne, at disse kan
tilrettelægge en uddannelses-
indsats og opfølgning på
indsatsen for de medlemmer, der
er i målgruppen for uddannelse.
Indsatsen skal som
udgangspunkt sigte mod
områder med gode job-
muligheder eller mod mere
generelle løft i den lediges
kompetenceniveau, så den ledige
har et videre afsæt for at gå fra
ufaglært til faglært.
Uddannelsesindsatsen retter sig
mod uddannelsesforløb, der skal
bevilliges af jobcenteret, fx under
puljerne eller efter reglerne om
uddannelsesløft
og retter sig
således ikke mod jobrettet
uddannelse i mindre end 6 uger.
Her administreres som i dag.
Jobcenteret skal altid godkende
uddannelsesindsatsen, inden den
kan iværksættes. Jobcentre og a-
kasser skal dog have mulighed
for på forhånd at aftale en
nærmere retning og økonomisk
ramme for uddannelsesindsatsen
hvorefter godkendelsen kun er
en formalitet.
Også for ledige udenfor
målgruppen, hvor uddannelse
giver god mening, skal man
kunne aftale en
uddannelsesindsats.
Vi mener, at jobcentrene skal have mulighed for at
aftale
med a-kasserne,
at disse kan tilrettelægge en uddannelsesindsats og opfølgning på
indsatsen for de medlemmer, der er i målgruppen for uddannelse.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Systematisk
henvisningsforløb
I dag er der fastsat regler om, at
der skal iværksættes et
systematisk henvisningsforløb
for ledige borgere der henvises til
et job, men ikke får jobbet. Heri
ligger bl.a., at jobcenteret skal
henvise den ledige til nye job
over en periode på 3 måneder fra
første henvisning og evt. udsøge
forskellige job, som den ledige
herudover skal søge for til sidst
at aktivere den ledige. Med andre
ord: Der skal sættes lidt af en
proces i gang.
Vi mener, at reglerne kan stå i
vejen for brugen af
henvisningsredskabet i
jobcentrene.
Ved henvisning udsøges der ofte
flere ledige efter aftale med en
arbejdsgiver, da denne gerne vil
have flere potentielle
medarbejdere ud til en samtale
om et job. Men der er stadig kun
ét job. Hvis 4 ledige henvises til
det ene job, vil de 3 af dem helt
sikkert ikke få jobbet
og de vil
derfor efter reglerne skulle ind i
et henvisningsforløb, hvor de
systematisk henvises til nye job
og aktiveres. Alene fordi der må
være en grund til, at lige disse
ledige ikke fik det først henviste
job.
Reglen er administrativt tung. Og
selv om den formentlig kun
bruges i mindre omfang sender
den et ærgerligt signal om
henvisninger som redskab og om
de lediges tilgang til at få et job.
Vi mener ikke, at der er behov for
reglen. Hvis jobcentrene ønsker
at henvise en ledig borger til et
andet job, fx efter ikke at have
fået jobbet ved første henvisning,
vil de altid kunne henvise igen
efter de almindelige regler.
Ligesom de i øvrigt vil kunne
tage en række andre redskaber i
brug, hvis de mener, at der er en
grund til, at borgeren ikke fik et
henvist job, fx hyppige samtaler
og straks-aktivering. Er borgeren
medlem af en a-kasse, kan
jobcenteret herudover give a-
kassen besked om, at der er tvivl
om den pågældendes rådighed.
Tjek jobforslag
I dag skal de ledige tjekke
jobforslag på Jobnet.dk senest
hver 7. dag og hermed bekræfte,
at de fortsat er jobsøgende. Sker
dette ikke, vil de 1. gang få
tilsendt en påmindelse og en frist.
Tjekker de fortsat ikke jobforslag,
vil de få en påmindelse og en ny
frist
og herefter vil de blive
afmeldt.
Mange ledige borgere/
medlemmer har svært ved at se
meningen med at tjekke
jobforslag hver 7. dag
og i
jobcentrene og a-kasserne bruges
der uforholdsmæssigt mange
ressourcer på at vejlede om
ordningen.
Vi anerkender, at ordningen i sin
tid blev etableret, fordi mange
borgere/medlemmer ikke
afmeldte sig, når de gik i job,
hvilket resulterede i at de fx blev
indkaldt til samtaler, som de
herefter udeblev fra. Og så gik
der tid og ressourcer med at
behandle irrelevante sager om
udeblivelse.
Siden ordningen blev etableret, er
der imidlertid kommet nye
redskaber og ordninger til, bl.a.
på Jobnet.dk
fx jobloggen som
de ledige også ganske hyppigt
skal ind og registrere i, og
hvorfra de også kan se forslag til
job, de vil kunne søge, uden at de
dog hermed har tjekket
jobforslag.
Vi mener derfor, at der må være
grundlag for at se nærmere på,
om der stadig er behov for
”7-dages klikket” på Jobnet.dk –
eller om man fx ved registrering
af anden aktivitet på Jobnet.dk
med tilstrækkelig sikkerhed kan
udlede, at den ledige reelt fortsat
er jobsøgende.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0010.png
Mindre intensiv indsats
I dag er det kun jobcentrene, der
kan registrere, at en ledig borger
er på vej i job, på barsel, efterløn
eller folkepension mv. og derfor
er omfattet af en mindre intensiv
indsats.
Hvis borgeren er omfattet af en
mindre intensiv indsats, skal den
pågældende ikke møde op til
samtaler i jobcenteret eller i a-
kassen. Samtalerne holdes i
stedet på anden vis, fx pr. telefon.
Borgeren skal herudover ikke
aktiveres.
Ofte er det a-kassen, som
borgeren/medlemmet meddeler
ovennævnte forhold til.
Hver gang må a-kassen
imidlertid bede borgeren om at
kontakte jobcenteret for her at få
registreret den mindre intensive
indsats. Dette er uhensigts-
mæssigt og bureaukratisk for
borgeren
og ikke i tråd med
målsætninger om, at det er
tilstrækkeligt for borgerne at
henvende sig ét sted. Herudover
er der ingen grund til, at det
alene er jobcenteret, der skal have
ressourcetrækket ift.
registreringen.
Vi mener derfor, at a-kasserne
også skal kunne registrere, at
ledige er på vej i job, på barsel,
efterløn eller folkepension mv. og
derfor skal omfattes af en mindre
intensiv indsats.
I dag har jobcentrene mulighed
for at beslutte, at en borger ikke
skal være omfattet af en mindre
intensiv indsats, fx for at sætte
ind mod et eventuelt misbrug
mv. Denne mulighed skal a-
kasserne også have.
Herudover skal jobcenter og a-
kasse have mulighed for at give
besked til den anden om, at de
ikke mener, at en given ledig skal
have mulighed for at blive
omfattet. I så fald vil der ikke
kunne registreres mindre intensiv
indsats for den pågældende.
Forslag
Nyt fleksibelt samtaleforløb
Frivillig selvbooking
Mere fleksibel administration af
uddannelsesindsats
”Tjek jobforslag”-krav
afskaffes
Systematisk henvisningsforløb afskaffes
Både a-kasse og jobcenter skal kunne
registrere ”Mindre intensiv indsats
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
Fokus på drift og kerneopgaver
Jobcentrene og a-kasserne er
serviceorganisationer, der står for
drift af kerneopgaver. For
medarbejderne er det helt
essentielt, at hverdagen fungerer
og at der er tid og ressourcer til
opgaverne. Regler, IT-redskaber,
processer skal støtte op om en
effektiv drift, hvis mål-
sætningerne på området skal nås.
Beskæftigelsesområdet er
komplekst og som sagt
kendetegnet ved store
omlægninger over en forholdsvis
kort årrække. Det giver
selvfølgelig også udslag i driften.
Der igangsættes ganske mange
udviklingsprojekter og
forsøgsordninger på
beskæftigelsesområdet fra
centralt hold. Det er selvfølgelig
godt at have fokus på fremtiden
og på løbende at iværksætte nye
tiltag som på sigt vil kunne
implementeres i driften. Vi
mener imidlertid, at vi har nået et
punkt, hvor der nu bruges for
meget tid på projekter, der ikke
er iværksat ud fra reelle behov i
driften og ”need to have”, men
mere ud fra et ønske fra centralt
hold om at høste viden eller teste
egne ”skrivebords-idéer”.
Samtidig ”slører” de mange
projekter og forsøgsordninger
resultaterne
det bliver uklart,
hvad der har effekt, hvis der er
for meget i gang på samme tid.
Vi mener, at der er grund til igen
at fokusere på driften,
kerneopgaverne og de simple
resultater ift. målsætningerne om
at få borgerne i job. I det ligger
også, at iværksættelsen af nye,
centralt initierede projekter og
forsøg må sættes i bero,
medmindre der er et eksplicit
ønske og generelt, udtalt
driftsmæssigt behov for
projekterne/forsøgene i de
udførende led, dvs. ude i
jobcentrene og a-kasserne.
Vi mener, at der er grund til igen at fokusere på driften, kerneopgaverne og
de simple resultater ift. målsætningerne om at få borgerne i job. I det ligger
også, at iværksættelsen af nye, centralt initierede projekter og forsøg må
sættes i bero, medmindre der er et eksplicit ønske og generelt, udtalt
driftsmæssigt behov for projekterne/forsøgene i de udførende led, dvs. ude
i jobcentrene og a-kasserne.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oversende en liste over de indsendte forslag vedr. forenkling af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
1833990_0012.png
Et enklere beskæftigelsessystem
Vi ser frem til det videre arbejde, som vi meget gerne vil
bidrage konstruktivt til.
Det er godt, at
afbureaukratisering igen sættes
på dagsorden
og at ministeren i
den forbindelse har sat sig i
spidsen for en forenkling af
beskæftigelsesområdet. Det kan
vi kun støtte op om.
Når det er sagt, er det en helt klar
forudsætning, at forenklings-
processen ikke
som det er set
gentagne gange tidligere
resulterer i, at der bare fastsættes
nye
detaljerede regler, proceskrav
og implementeringskrav, eller
udvikles
nye
IT-redskaber fra
centralt hold.
Og det er en klar forudsætning,
at de omlægninger og
forenklinger, der kommer ud af
denne proces, implementeres i et
tæt samspil med jobcentrene og
a-kasserne, KL og Danske A-
kasser.
12