DA har indsendt sine forslag via postkassen
Ryd op i regeljunglen.
DA’s forslag
er sorteret
fra og indgår ikke i rapporten fra Deloitte. Nedenfor fremgår forslagene fra DA.
I forlængelse af beskæftigelsesministerens brev fra den 7. april 2017 til følgegruppen om forenkling
af den aktive beskæftigelsesindsats følger her et bidrag fra DA med opmærksomhedspunkter i
forbindelse med forenklinger af lovgivningen og konkrete forslag til regeljusteringer: Kort fortalt:
Både virksomheder og offentlige myndigheder kan opnå lettelser gennem nye regler, som lader sig
administrere digitalt og på grundlag af oplysninger, som virksomhederne allerede har afgivet.
Enklere regler med større frihed for kommunerne må derimod ikke betyde:
•
tab af beskæftigelsespolitisk effektivitet og dermed et mindre arbejdskraftudbud
•
byrder flyttes til virksomheder
•
konkurrenceforvridning ved brug af redskaber i beskæftigelsesindsatsen
•
at jobcentrene udvider deres aktiviteter i konkurrence med private virksomheder
1. Mål, der kan realiseres gennem enklere regler
DA finder, at der bør fokus på at forenkle lovgivningen og tilhørende administrativt fastsatte regler
for at opnå følgende:
•
Reduktion i virksomhedernes administrative byrder, når virksomheder indgår i et samspil med
beskæftigelsesindsatsen. Dette gøres gennem enklere regler og digitaliseret administration.
•
Beskæftigelseslovgivningen understøtter en national beskæftigelsesindsats og afspejler den
videnskabelige evidens i brugen af redskaber. Hensynet til kommunal frihed må ikke ske på
bekostning af beskæftigelsespolitisk effektivitet og arbejdskraftudbuddet.
•
Lige vilkår, når virksomheder indgår i beskæftigelsesindsatsen, så der ikke gennem
beskæftigelsesindsatsen kan ske konkurrenceforvridning.
•
Lovmæssige forenklinger, som mindsker lovgivningens kompleksitet og letter kommunernes
administration og mindsker kommunernes personaleforbrug.
2. Administrative byrder og digital administration
Byrden for virksomheder kan lettes ved enklere regler om opgørelse af omfanget af beskæftigelse
og indkomst, som virksomhederne efter reg-lerne skal dokumentere forud for en godkendelse af en
virksomheds- praktik eller et tilbud om en ansættelse med løntilskud. Reglerne bør udformes
således, at det bliver muligt for virksomhederne at dokumentere, at betingelserne i lovgivningen er
opfyldt på baggrund af de oplysninger, som virksomhederne allerede indberetter til
eIndkomstregisteret. Det gælder følgende regler:
•
Rimelighedskravet.
•
Merbeskæftigelseskravet.
•
Jobrotation.
Reglerne er kendetegnet ved, at virksomhederne skriftligt skal erklære reglerne overholdt.
Rimelighedskravet
Det nuværende forholdstal finder DA som udgangspunkt bør fastholdes uændret, således at antallet
af personer med støtte maksimalt må udgøre:
1. 1 person for hver 5 ordinært ansatte, hvis virksomheden har 0-50 ansatte, dog altid 1 person 2.
herudover 1 person for hver 10 ordinært ansatte Beskæftigelsesomfanget på det enkelte
arbejdssted bør efter DA’s vurdering opgøres i antal beskæftigede (hoveder) og gælde for alle
ansættelsesforhold, hvor der er indberettet oplysninger om en ansættelsesperiode i
eIndkomstregisteret. Støttet beskæftigelse skal også opgøres i antal personer og baseres på
oplysninger, som er registreret hos jobcentre/beskæftigelsesmyndighederne. Ved at tælle alle
beskæftigede med ser DA, at følgende regler kan afskaffes: