2017-18
Alm.del Beretning 5
Offentligt
1944947_0001.png
Beretning nr.
5
Folketinget 2017-18
Beretning afgivet af Skatteudvalget den 27. september 2018
Beretning
over
Skatteudvalgets arbejde med deleøkonomi
1. Indledning
Skatteudvalget afgav den 2. oktober 2017 en beretning
om nedsættelse af en parlamentarisk arbejdsgruppe, der
skulle undersøge muligheder og udfordringer i forhold til
skat og deleøkonomi. Arbejdsgruppen blev nedsat af Skatte-
udvalget den 2. oktober 2017 (folketingsåret 2016-2017,
Skatteudvalget, beretning af almen art nr. 8).
Forud for nedsættelsen af arbejdsgruppen havde
manglende skattebetaling i forbindelse med privatpersoners
brug af dele- og platformsselskaber til at korttidsudleje bo-
lig- og delebilstjenester m.v. været genstand for offentlig de-
bat.
Arbejdsgruppen har haft til formål at indhente yderligere
viden om de muligheder og udfordringer, som deleøkonomi
og platformsøkonomi rummer. Derudover har arbejdsgrup-
pen haft til formål at indhente viden om, hvordan det kan
sikres, at de positive elementer ved fleksibiliteten i ressour-
ceudnyttelsen og de innovative forretningsmodeller kan
kombineres med en retfærdig skattebetaling, som bidrager
til en samfundsmæssig gevinst og en lige konkurrence med
mere traditionelle erhverv. Regeringen offentliggjorde den
10. oktober 2017 »Strategi for deleøkonomi i vækst«, og
den 17. maj 2018 blev der indgået en politisk aftale mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radika-
le Venstre om mere attraktive skattevilkår og korrekt skatte-
betaling og klare rammer for korttidsudlejning i deleøko-
nomien. I den mellemliggende periode har arbejdsgruppen
haft til formål at tilegne sig yderligere viden, der kunne in-
spirere i forhold til arbejdet med deleøkonomi og skat i Dan-
mark.
2. Arbejdsgruppens arbejde
Medlemmer
Som udgangspunkt har det været partiernes skatteordfø-
rere, der har deltaget i arbejdet og aktiviteterne, men alle
medlemmer af Skatteudvalget har haft mulighed for at delta-
ge på lige fod. Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget er ble-
vet inviteret til at deltage i relevante aktiviteter.
Aktiviteter
Arbejdsgruppen har afholdt et ekspertmøde med deltagel-
se af Airbnb, Go More og Happy Helper. Derudover har
skatteministeren afholdt en teknisk gennemgang af regerin-
gens udspil »Strategi for deleøkonomi i vækst« for arbejds-
gruppen. Endelig har 4 medlemmer af arbejdsgruppen og 1
medlem af Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget været på
en studietur til Tallinn for at få et indblik i den estiske til-
gang til skat og deleøkonomi samt digitalisering. Estland er
langt fremme med en enkel digital infrastruktur og har en li-
beral tilgang til nye digitale tjenester, herunder platforme.
Endvidere er Estland det første land, der har indført selv-
stændig regulering af deleøkonomiske selskaber, og landet
har siden 2015 haft en proces med at få platformsvirksom-
heder til at samarbejde med skattemyndighederne.
Derudover er der udarbejdet en række notater til arbejds-
gruppen om bl.a. fradrag i forbindelse med udlejning af pri-
vates bolig i Norge og mulighed for at pålægge banker at
indberette oplysninger om privates indtægter ved deleøko-
nomiske aktiviteter til SKAT samt kompendier med ud-
valgsspørgsmål og svar.
Spørgsmål
I den periode, arbejdsgruppen har fungeret, er der stillet
46 udvalgsspørgsmål om dele- og platformsøkonomiske sel-
skaber m.v. 3 ud af de 46 spørgsmål er først blevet besvaret
endeligt den 21. september 2018. Det drejer sig om SAU
alm. del – spørgsmål 189, 313 og 337, som omhandler ban-
ker og den finansielle sektors mulighed for at indberette pri-
vatpersoners indtægter ved korttidsudleje til skattemyndig-
hederne. I foreløbige besvarelser af de tre spørgsmål blev
Skatteudvalget stillet de endelig svar i udsigt i helholdsvis
uge 10 og uge 19 2018.
AX021853
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0002.png
2
Skriftlig høring
Arbejdsgruppen har stillet en række spørgsmål om be-
skatning af deleøkonomiske aktiviteter til andre parlamen-
ters biblioteker og udredningstjenester via det såkaldte
ECPRD-samarbejde. Arbejdsgruppen modtog på den bag-
grund svar fra 9 lande. Som opfølgning på høringen er der
udarbejdet et sammendrag af svarene, der er omdelt til ud-
valget (SAU alm del – bilag 113).
Fokus på andre landes regulering af dele- og plat-
formsselskaber har givet arbejdsgruppen et overblik over
andre muligheder for regulering og initiativer på området.
Det gælder f.eks. de teknologiske muligheder for automatisk
indberetning af indtægter fra deleøkonomiske aktiviteter,
indhentning af oplysninger om deleøkonomiske aktiviteter
fra tredje part, erfaringer med samarbejde med plat-
formsvirksomheder m.m.
En oversigt over bilag, herunder materiale fra møder og
spørgsmål og svar, som har relevans for beretningen, frem-
går af bilag 1.
Afgrænsning
Arbejdsgruppen har taget afsæt i følgende definition: De-
leøkonomien er et socioøkonomisk system baseret på deling
af menneskelige og fysiske ressourcer og aktiver og inklude-
rer design, produktion, distribution, handel og forbrug af va-
rer og tjenesteydelser mellem mennesker og organisationer.
(»Analyse af barrierer og udviklingsmuligheder for peer-to-
peer virksomheder i Danmark«, Erhvervsstyrelsen, 2014).
Arbejdsgruppen har fokuseret på de såkaldte P2P-platfor-
me, som formidler deling mellem privatpersoner. P2P-plat-
forme er en del af platformsøkonomien, der er et marked,
hvor privatpersoner gennem digitale platforme køber/
sælger/lejer varer eller ydelser af andre privatpersoner eller
virksomheder med fortjeneste, f.eks. Airbnb og lign.
P.u.v.
Lea Wermelin
formand
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0003.png
3
Bilag 1
Udvalgsspørgsmål og svar 2017/2018 (SAU alm. del)
Nr.
69
Titel
Vil ministeren på baggrund af side 13 i »Strategi for Vækst gennem deleøkonomi«,
hvoraf det fremgår, at der er en række studier, der viser, at deleøkonomi fordrer
vækst, kort redegøre for konklusionerne i studierne og oversende studierne til Skat-
teudvalget?
Vil ministeren oplyse, hvorfor transportområdet og arbejdstagernes rettigheder ikke
er velbelyst i forhold til deleøkonomiske tjenester i »Strategi for Vækst gennem de-
leøkonomi«?
Vil ministeren oplyse status på det deleøkonomiske panel, herunder hvem der skal
deltage i panelet?
Vil ministeren oplyse, hvordan og hvornår regeringen påtænker, at den deleøkono-
miske strategi skal evalueres og på hvilket grundlag?
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at regeringen efterlader et rum til kom-
munerne i forhold til at fastlægge, hvor mange dage det er tilladt at leje sin bolig ud
(90 vs. 30 dage afhængig af registreret platform, men med mulighed for dispensa-
tion)? Risikerer man her en skævvridning af landet med de meget liberale kommu-
ner og de mere restriktive?
Vil ministeren oplyse, om udlejere via platforme fortsat vil kunne indberette manu-
elt, eller om det fremadrettet skal foregå 100 pct. digitalt via platformene? Hvis det
skal ske manuelt, hvordan vil SKAT så sikre sig, at udlejere benytter en »hvid«
platform?
Vil ministeren redegøre for den skattemæssige sondring mellem, hvornår man er en
privatperson, der udlejer sine aktiver, og hvornår man er selvstændig erhvervsdri-
vende, og hvordan stiller ministeren sig i forhold til løn og overenskomstfastsatte
tariffer for f.eks. håndværkerarbejde?
Vil ministeren på baggrund af regeringens oplysninger om, at der skal indgås afta-
ler med deleøkonomiske platforme, som skal indberette brugernes indtægter til
SKAT, give en status på, hvor mange platforme, der er en aftale med? I den forbin-
delse bedes ministeren forholde sig til, hvordan regeringen vil imødekomme be-
kymringen fra deleøkonomiske virksomheder, der påpeger, at det skal sikres, at der
ikke bliver en gruppe »gode« virksomheder, der samarbejder med SKAT, og en an-
den gruppe af virksomheder uden aftaler med SKAT, der render med alle kunder-
ne?
Vil ministeren redegøre for, om alle muligheder har været afsøgt for at finde en løs-
ning, der tvinger platformsselskaberne til at indberette indkomstdata til skattemyn-
dighederne, selv om der ikke er tale om et dansk, endsige europæisk selskab?
Vil ministeren forholde sig til, at det har været på tale i en del andre europæiske
lande at kunne kræve, at platformsselskaberne udleverer indkomstdata fra privat-
personer til skattemyndighederne, bl.a. i Norge og Frankrig? Har ministeren og/
eller Skatteministeriet været i dialog med disse lande, og hvad har det i givet fald
bidraget til?
Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i, at regeringen vil arbejde for en harmoni-
seret dataindsamling i EU og en digitaliserbar lovgivning? Indgår det i overvejel-
serne at arbejde for at sikre, at platforme ikke fungerer i skattely, og at der aldrig
70
71
73
74
77
76
78
79
80
81
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0004.png
4
82
86
91
92
95
96
98
101
102
104
130
148
bliver betalt skat i et EU-land af de gebyrer, som platformene pålægger sine bruge-
re – gebyrer, som alt andet lige må forventes at stige, hvis platformene skal vareta-
ge en administrativ ordning på vegne af myndighederne?
Vil ministeren oplyse, om regeringen via EU�½s Ministerråd påtænker at opfordre
Europa-Kommissionen til at se på de nævnte udfordringer, der er på indberetnings-
siden for platformsøkonomien?
Ministeren bedes oplyse, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolpro-
jekt »Anvendelse af deleøkonomi« i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af
2017. Hvis der ikke er foretaget et provenuskøn på baggrund af nettoreguleringer-
ne, bedes ministeren foretage dette og opdele provenuet pr. årsværk på samme må-
de som i tabel 2 i svaret på SAU alm. del – spørgsmål 80 om negativ moms.
Kan ministeren oplyse, om de danske skattemyndigheder vil kunne indhente oplys-
ninger om danskere, der f.eks. udlejer deres bolig via et platformsselskab fra det
land, hvor platformsselskabet har hovedsæde på baggrund af bilaterale aftaler eller
EU-aftaler med det pågældende land?
Ministeren nævner i B 82 – svar på spm. 1 (2015-16), at »Den myndighed, der an-
moder om oplysningerne [fra myndighederne i et andet land], skal have en begrun-
det formodning for, at de oplysninger, der efterspørges, er relevante og findes i det
land, der anmodes om oplysningerne«. Kan ministeren oplyse, om det vil være til-
strækkeligt for myndighederne at have kendskab til, at en person har udlejet sin bo-
lig via en platform, der har hovedsæde i det pågældende land og dermed ligger inde
med oplysninger om indkomst mm.?
Kan ministeren oplyse, om det vil være muligt at pålægge bankerne at registrere og
indberette brugeres indkomst fra platformsselskaber til skattemyndighederne?
Kan ministeren oplyse, om der er EU-lovgivning, der ligger til hinder for, at et
medlemsland vedtager regler om, at platformsselskaber skal udlevere oplysninger
om brugeres indkomst til skattemyndighederne?
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2017 fra HORESTA
vedrørende foretræde om national deleøkonomisk strategi, jf. SAU alm. del – bilag
51.
Kan ministeren oplyse, hvor stor en årlig indtjening danske Airbnb værter har haft
på at udleje deres bolig inden for de sidste tre år? Det ønskes herunder oplyst, hvor
stort spændet er fra dem, der tjener mest, til dem, der tjener mindst. Såfremt mini-
steren ikke er i besiddelse af oplysningerne, vil ministeren så efterspørge oplysnin-
gerne hos Airbnb?
Kan ministeren bekræfte, at der er danske Airbnb værter, der tjener op mod en halv
million kr. om året eller mere på at udleje deres bolig? Såfremt ministeren ikke er i
besiddelse af oplysningerne, vil ministeren så efterspørge oplysningerne hos
Airbnb?
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra HORESTA anvendt under fore-
træde for Skatteudvalget den 16. november 2017, jf. SAU alm. del – bilag 62.
Vil ministeren, såfremt det ikke er muligt at opnå enighed i OECD-regi om at for-
hindre skattely, arbejde for, at der i EU bliver stillet forslag om at pålægge europæ-
iske banker og øvrige banker, der opererer i EU, at rapportere om borgeres indtæg-
ter ved platformsøkonomi, som en parallel til reguleringen i forhold til hvidvask?
Vil ministeren uddybe sine svar på SAU alm. del – spørgsmål 95 og 130 og svare
på, om ministeren agter at arbejde for at pålægge banker at rapportere om borgeres
indtægter ved platformsøkonomi og i samme forbindelse oplyse, om ikke banker i
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0005.png
5
150
151
153
159
160
161
189
190
191
192
henhold til hvidvaskningsdirektivet registrerer oplysninger, der går ud over banker-
nes virke, dvs. oplysninger, der ikke alene vedrører forholdet mellem banken og
kunden? Vil ministeren desuden redegøre for regelgrundlaget?
Ministeren bedes oplyse den årlige omsætning for virksomheder, der er en del af
den digitaliserede økonomi som eksempelvis Facebook, Google, Airbnb m.v., fra
2007 og frem til i dag. Svaret bedes så vidt muligt både gives for Danmark, Norden
og EU.
Ministeren bedes oplyse den årlige profit for virksomheder, der er en del af den di-
gitaliserede økonomi som eksempelvis Facebook, Google, Airbnb m.v., fra 2007 og
frem til i dag. Svaret bedes så vidt muligt både gives for Danmark, Norden og EU.
Ministeren bedes oplyse, om det vil kræve ny lovhjemmel at anvende Netfiltre-
ringsordningen i forbindelse med onlineselskaber, som f.eks. Facebook, Google,
Airbnb m.v., hvis disse ikke lever op til dansk skattelovgivning, eller hvad det eksi-
sterende hjemmelsgrundlag vurderes at være.
Ministeren bedes oplyse, hvor meget momsindtægterne for staten udgjorde fra føl-
gende 25 selskaber i 2016 (der spørges bevidst til et stort antal virksomheder, idet
svaret således kan afgives, uden at enkeltvirksomheder kan identificeres): 1. Spoti-
fy 2. Netflix 3. Google 4. Viaplay 5. Dropbox, inc. 6. Facebook 7. Twitter 8. Apple
9. Time Warner 10. Uber 11. Adobe Systems 12. Linked-In 13. Snapchat 14. Vi-
meo 15. Alphabet 16. Viacom 17. Yahoo 18. Microsoft 19. The Priceline Group 20.
E-bay 21. Zelando 22. Xpedia, Inc 23. Airbnb 24. Tripadvisor 25. ASOS
Ministeren bedes oplyse, hvor meget selskabsskatteindtægterne for staten udgjorde
fra følgende 25 selskaber i 2016 (der spørges bevidst til et stort antal virksomheder,
idet svaret således kan afgives, uden at enkeltvirksomheder kan identificeres): 1.
Spotify 2. Netflix 3. Google 4. Viaplay 5. Dropbox, inc 6. Facebook 7. Twitter 8.
Apple 9. Time Warner 10. Uber 11. Adobe Systems 12. Linked-In 13. Snapchat 14.
Vimeo 15. Alphabet 16. Viacom 17. Yahoo 18. Microsoft 19. The Priceline Group
20. E-bay 21. Zelando 22. Xpedia, Inc 23. Airbnb 24. Tripadvisor 25. ASOS
Ministeren bedes oplyse, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbeta-
ling af de salg, der foregår på onlineplatforme, hvad enten købet foretages af virk-
somheder eller privatpersoner.
Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 undersøge,
herunder gerne med udtalelse fra bankerne, hvor stor en byrde det reelt vil være for
bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til brugere af platformene
og indberetter disse til SKAT?
Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 be- eller af-
kræfte, at bankernes screening af transaktioner og kundeforhold også baserer sig på
geografisk tilhørsforhold, og at registreringer af overførsler fra platformsselskaber
oftest vil være fra steder udenfor EU?
Ministeren nævner følgende i svar på SAU alm del – spørgsmål 148: »Bankerne er
ikke efter hvidvaskloven forpligtet til at undersøge, om en kunde har betalt skat af
et beløb eller om kunden påtænker det«. Vil ministeren oplyse, om en regel, der på-
lægger bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til deres brugere og
indberetter disse til SKAT, vil stride imod hvidvaskningsdirektivet?
Vil ministeren på baggrund af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 undersøge om
en regel, der pålægger bankerne at registrere overførsler fra platformsselskaber til
deres brugere og indberetter disse til SKAT, vil kræve en lovændring?
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0006.png
6
193
230
280
281
309
313
314
315
316
325
337
345
I forlængelse af svar på SAU alm del – spørgsmål 148 henledes ministerens op-
mærksomhed på initiativer taget af de australske myndigheder i forhold til, at ban-
ker og andre finansielle institutioner har rapporteringspligt, hvis en borger modta-
ger beløb fra f.eks. Uber. Har ministeren kendskab til disse initiativer fra Austra-
lien?
Kan en digital platform, der udbyder arbejdskraft, lovligt undlade at lægge moms
på sine produkter, fordi arbejdskraften kan benytte momsregistreringsgrænsen på
50.000 kr.? Vil ministeren betragte det som et hul i lovgivningen, og vil regeringen
ændre noget?
Vil ministeren, under henvisning til de for nylig offentliggjorte skattelister for
2016, oplyse den momspligtige omsætning i Danmark for årene 2012-2016, inkl.
den momspligtige omsætning for følgende selskaber: Burger King, Q8, Kellogg’s,
Aldi, Arriva og Phillips?
Vil ministeren oplyse den momspligtige omsætning i Danmark i 2016 for følgende
selskaber: Chr. Hansen Holding A/S, Coloplast A/S, DSV A/S, Genmab A/S, GN
Store Nord A/S, Lundbeckfond Invest A/S, Nets Holding A/S, NKT A/S, Novo
Holding A/S, Pandora A/S, TDC A/S, Tryghedsgruppen SMBA, William Demant
Invest A/S og Ørsted A/S?
Vil ministeren give en status på analysearbejdet om indberetningspligt for virksom-
heder, der formidler udlejning jf. Beretning over B 82 – Forslag til folketingsbe-
slutning om indberetningspligt for virksomheder, der formidler udlejning (folke-
tingsåret 2015-16), og oversende analyserne til Folketingets Skatteudvalg?
Vil ministeren redegøre for, om svaret på SAU alm. del – spørgsmål 192 skal for-
stås sådan, at et flertal i folketinget ved en lovændring kan pålægge bankerne at re-
gistrere overførsler fra platformsselskaber og indberette disse til skat.
Vil ministeren oplyse, om der allerede i skattekontrollovens § 8 D, stk. 1 er hjem-
mel til at indhente oplysninger om indtægter fra platformstjenester? I bekræftende
fald bedes ministeren udtømmende redegøre for de forhindringer en lovændring
måtte møde.
Vil ministeren uddybe og forklare Skatterådets kendelse fra den 28. februar 2018
om at pålægge en række platformsselskaber at indberette oplysninger om brugernes
indtægter til skat i 2017 og oplyse, om Skatterådets beslutning kun vedrører danske
platformsselskaber?
Vil ministeren oplyse, hvordan Skatterådets kendelse fra den 28. februar 2018 om
at pålægge platformsselskaber at indberette oplysninger om brugernes indtægter til
skat harmonerer med regeringens strategi for vækst gennem deleøkonomi, hvor
man vil forhøje fradrag for brugere af de platforme, der indgår en aftale med SKAT
om udlevering af oplysninger om brugeres indtægter?
Vil ministeren som opfølgning på sit svar på SAU alm. del – spørgsmål 309 over-
sende de analyser, der ligger til grund for regeringens »Strategi for vækst gennem
deleøkonomi«, herunder særligt de analyser, der ligger til grund for resultaterne i
strategien?
Ministeren bedes oplyse, hvilken lovgivning der skal foretages ændringer i, såfremt
et flertal i Folketinget ønsker at pålægge bankerne at registrere overførsler fra plat-
formsselskaber og indberette disse til SKAT.
Vil ministeren oversende den gennemgang af kontrolresultater fra skattemyndighe-
derne, der ligger til grund for Skatteministeriets pressemeddelelse af 3. april 2018
om, at blot 3 ud af 1.195 Uber-chauffører, som SKAT har kontrolleret, har haft styr
Beretning af almen art - 2017-18 nr. 5
1944947_0007.png
7
469
på indberetningen af deres indtægter, som de har tjent ved at køre Uber, hvilket
svarer til, at der har været fejl i 99 pct. af chaufførernes skatte- og momsindberet-
ninger?
Ministeren bedes oplyse, hvad regeringens holdning er til at indføre et licenssy-
stem, som det f.eks. kendes fra Barcelona eller Bilbao, hvor udlejere, når de udlejer
via platforme som f.eks. Airbnb, skal verificeres med et licensnummer, der skal
fremgå af opslaget på platformen.
Udvalgs bilag 2017/2018 (SAU alm del.)
Nr.
7
12
14
16
28
58
110
113
164
172
184
188
Titel
Beretning nr. 8 afgivet den 2. oktober 2017 om nedsættelse af en parlamentarisk
arbejdsgruppe, der skal undersøge muligheder og udfordringer i forhold til skat og
deleøkonomi
Pressemeddelelse »Folketingets Skatteudvalg nedsætter parlamentarisk arbejds-
gruppe om skat og dele- og platformsøkonomi«
Internt dokument: Oplæg til møde med deleøkonomiske virksomheder
Regeringens »Strategi for vækst gennem deleøkonomi« og Faktaark
Program for ekspertmødet om skat og dele- og platformsøkonomi den 9. november
2017
Præsentationer fra Skatteudvalgets ekspertmøde om deleøkonomi den 9. november
2017
Internt dokument: Udkast til rejserapport fra studietur til Tallinn 26.-27. november
2017
Notat om regulering af deleøkonomi i udvalgte lande
Internt dokument: Notat om udlejeres fradrag ved udlejning
Internt dokument: Notat om indberetning af indtægter ved deleøkonomi
EU-note om beskatning af den digitale økonomi
Internt dokument: Oplæg om Kommissionens forslag til beskatning af den digitale
økonomi