Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
21. februar 2018
I forlængelse af omtalen i starten af 2018 af konkrete sager om flygtninge, der
arbejder, men har fået inddraget deres asyltilladelse, er jeg blevet gjort opmærk-
som på, at den nuværende regel i udlændingeloven om opholdstilladelse på bag-
grund af arbejdsmarkedstilknytning (udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11) i visse
situationer indebærer ulovlig forskelsbehandling af bl.a. udlændinge, der har haft
midlertidig opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, i forhold til ud-
lændinge, der har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2.
Det følger af reglen om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknyt-
ning, at en udlænding, der tidligere har haft opholdstilladelse i Danmark og mister
denne, i visse tilfælde kan få en ny opholdstilladelse, hvis udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem længere tid har drevet selv-
stændig erhvervsvirksomhed. Bestemmelsen omfatter bl.a. udlændinge, der har
haft opholdstilladelse som familiesammenførte, flygtninge eller medfølgende
familie til arbejdstagere og studerende.
Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås
et ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Alle typer af ansættelse er omfattet, dvs. også ufaglærte ansættelsesforhold uan-
set lønniveau.
Forskelsbehandlingen består i, at udlændinge med opholdstilladelse med mulig-
hed for varigt ophold (f.eks. udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2) kan få opholdstil-
ladelse i medfør af reglen, hvis deres opholdstilladelse er blevet inddraget eller
nægtet forlænget, mens udlændinge med opholdstilladelse med henblik på mid-
lertidigt ophold (f. eks. udlændingelovens § 7, stk. 3, og § 9 b om humanitær op-
holdstilladelse) kan få opholdstilladelse i medfør af bestemmelsen, hvis deres
opholdstilladelse er blevet inddraget, men ikke hvis den er nægtet forlænget. Det
er således vurderingen, at udlændinge med en oprindelig opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, i forhold til muligheden for opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, befinder sig i en situation, der kan sammen-
lignes med situationen for udlændinge med en oprindelig tilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 1 og 2. Det er samtidig vurderingen, at de beskæftigelses-
mæssige hensyn, der ligger til grund for bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 11, ikke kan begrunde en forskelsbehandling af udlændinge med en
Udlændinge- og
Integrationsudvalget
15. februar 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2015 - 1534
362397
Side
1/3