Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 96
Offentligt
1858884_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
21. februar 2018
I forlængelse af omtalen i starten af 2018 af konkrete sager om flygtninge, der
arbejder, men har fået inddraget deres asyltilladelse, er jeg blevet gjort opmærk-
som på, at den nuværende regel i udlændingeloven om opholdstilladelse på bag-
grund af arbejdsmarkedstilknytning (udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11) i visse
situationer indebærer ulovlig forskelsbehandling af bl.a. udlændinge, der har haft
midlertidig opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, i forhold til ud-
lændinge, der har haft opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2.
Det følger af reglen om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknyt-
ning, at en udlænding, der tidligere har haft opholdstilladelse i Danmark og mister
denne, i visse tilfælde kan få en ny opholdstilladelse, hvis udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem længere tid har drevet selv-
stændig erhvervsvirksomhed. Bestemmelsen omfatter bl.a. udlændinge, der har
haft opholdstilladelse som familiesammenførte, flygtninge eller medfølgende
familie til arbejdstagere og studerende.
Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås
et ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Alle typer af ansættelse er omfattet, dvs. også ufaglærte ansættelsesforhold uan-
set lønniveau.
Forskelsbehandlingen består i, at udlændinge med opholdstilladelse med mulig-
hed for varigt ophold (f.eks. udlændingelovens § 7, stk. 1 og 2) kan få opholdstil-
ladelse i medfør af reglen, hvis deres opholdstilladelse er blevet inddraget eller
nægtet forlænget, mens udlændinge med opholdstilladelse med henblik på mid-
lertidigt ophold (f. eks. udlændingelovens § 7, stk. 3, og § 9 b om humanitær op-
holdstilladelse) kan få opholdstilladelse i medfør af bestemmelsen, hvis deres
opholdstilladelse er blevet inddraget, men ikke hvis den er nægtet forlænget. Det
er således vurderingen, at udlændinge med en oprindelig opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, stk. 3, i forhold til muligheden for opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 11, befinder sig i en situation, der kan sammen-
lignes med situationen for udlændinge med en oprindelig tilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7, stk. 1 og 2. Det er samtidig vurderingen, at de beskæftigelses-
mæssige hensyn, der ligger til grund for bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a,
stk. 2, nr. 11, ikke kan begrunde en forskelsbehandling af udlændinge med en
Udlændinge- og
Integrationsudvalget
15. februar 2018
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2015 - 1534
362397
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Orienteringsbrev om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning, fra udlændinge- og integrationsministeren
oprindelig opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3. De samme argu-
menter vil som udgangspunkt ligeledes kunne anføres i forhold til f. eks. udlæn-
dinge med humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b.
Mit system har været bekendt med denne særlige problemstilling siden april
2015. Ved en stærkt beklagelig fejl er der ikke taget de nødvendige skridt til ved
en lovændring at bringe bestemmelsen i overensstemmelse med Danmarks inter-
nationale forpligtelser. Det skal nu bringes i orden hurtigst muligt.
Dertil kommer, at de nuværende regler efter min opfattelse giver en gruppe af
udlændinge en betydeligt lempeligere adgang til forlænget ophold i medfør af
arbejde, end de udlændinge, der kommer via vores ordninger for arbejdskraftind-
vandring, da selv et ufaglært job til en meget lav løn via reglen kan give adgang til
fortsat ophold og arbejde i Danmark for flygtninge, der får inddraget deres op-
holdstilladelse.
Reglen har indtil videre kun givet adgang til ophold i meget begrænset omfang.
Der er således givet under 10 opholdstilladelser om året i de seneste fem år.
Men i en tid, hvor store grupper af krigsflygtninge forhåbentlig kan vende hjem på
et tidspunkt i de kommende år, ønsker jeg ikke, at vi har regler, der sikrer adgang
til at blive i Danmark uden om de almindelige ordninger, der giver adgang til det
danske arbejdsmarked så som beløbsordningen, positivlisten mv.
Min holdning er klar. Flygtninge skal arbejde og forsørge sig selv, mens de er i
Danmark. Jeg sætter stor pris på de arbejdsgivere, der yder end indsats for, at
flygtninge kan komme på arbejdsmarkedet og bidrage til Danmark. Men det æn-
drer ikke ved, at når forholdene i flygtningenes hjemland tillader det, skal de rejse
hjem og hjælpe med at genopbygge deres land.
Jeg vil derfor fremlægge forslag til en lovændring, der afskaffer reglen om op-
holdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 11, snarest muligt i indeværende folketingssamling.
Gennemgang af sager og administration frem til lovændringen træder i kraft
Der er fundet en enkelt sag, hvor der i 2017 er givet afslag på opholdstilladelse
med henvisning til, at udlændingen havde fået nægtet forlænget en opholdstilla-
delse givet med henblik på midlertidigt ophold, uden at det er undersøgt om be-
tingelserne i øvrigt var opfyldt. Denne sag er ved at blive undersøgt.
Herudover vil der blive foretaget en manuel gennemgang af ca. 40 afslag givet i
perioden 2003 til 2017 med henblik på at undersøge, om der er sket ulovlig for-
skelsbehandling i disse.
Frem til lovbestemmelsen bringes i overensstemmelse med Danmarks internatio-
nale forpligtelser vil der i sager, hvor afslag på opholdstilladelse vil indebære ulov-
lig forskelsbehandling, som en midlertidig løsning kunne meddeles opholdstilla-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Orienteringsbrev om opholdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning, fra udlændinge- og integrationsministeren
delse efter udlændingelovens § 9 c om ganske særlige grunde. Det vil sige i sager,
hvor der er tale om en udlænding, der har fået nægtet forlænget en opholdstilla-
delse givet med henblik på midlertidigt ophold, og denne opholdstilladelse er
givet på baggrund af et beskyttelsesbehov, samt hvor udlændingens ansættelses-
forhold opfylder betingelserne.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
3/3