Folketingets Retsudvalg
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Peder Kjærsgaard Roulund
Lindeparken 48, 1. tv.
8600 Silkeborg
Silkeborg den 12. februar 2018
Kære medlemmer af Folketingets Retsudvalg og af Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg!
Jeg skriver til Jer for at udtrykke min bekymring over den retning, som ideudviklingen blandt
folketingspolitikerne synes at gå i. Den konkrete anledning til dette brev er den aftale om
ægtefællesammenføring, som Regeringens partier har indgået med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Jeg
skriver dette brev til begge udvalg, da jeg ikke helt ved, hvilket udvalg denne sag hidrører under.
Allerførst vil jeg gerne takke Jer. Samfundet har brug for, at mennesker som Jer udfører det store arbejde, det
er at sætte sig ind i, hvordan Danmark kan blive et endnu bedre land at leve i. Tak for, at I påtager Jer dette
vigtige hverv!
Dernæst vil jeg gerne fortælle Jer om min bekymring over, at ideudviklingen blandt folketingspolitikere mere
og mere synes at gå i retning af at fratage beboere i visse boligområder rettigheder, som andre mennesker i
Danmark har og at pålægge disse boligområders beboere pligter, som andre mennesker i Danmark ikke har.
Den konkrete anledning til min bekymring er som sagt aftalen om ægtefællesammenføring, som
regeringspartierne for nylig indgik med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Min bekymring er delt i to dele.
For det første er jeg bekymret på de almene boligområders vegne. For det andet er jeg bekymret på vegne af
retssikkerheden for alle os, der bor almennyttigt.
Som jeg har
forstået aftalen om ægtefællesammenføring med titlen ”Aftale indgået mellem regeringen,
Dansk
Folkeparti og Socialdemokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler for ægtefællesammenføring,
hvor integrationen er i centrum”
Afsnit 4 (Skærpelse af boligkravet), vil man forhindre
ægtefællesammenføringer hos mennesker med bopæl i et boligområde, der i to år i træk opfylder 2 af de 4
ghettolistekriterier, som handler om tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse og
bruttoindkomst.
Jeg er bekymret for, om konsekvensen af denne del af aftalen vil være at brændemærke almene boligområder.
Jeg er bekymret for, om konsekvensen af forslag, der lægger ekstra pligter til og tager rettigheder fra indbyggere
i boligområder, som er udvalgt efter ovennævnte kriterier eller lignende kriterier, vil være en uheldig udvikling
for mange almennyttige boligområder. Jeg tænker, at de almennyttige boligområder har brug for, at der også
flytter ressourcestærke borgere ind i deres områder. De almennyttige boligområder har brug for, at deres
ressourcestærke indbyggere ikke tilskyndes til at flytte væk. De almennyttige boligområder har behov for, at
der bor ressourcestærke mennesker der, og derfor er det uheldigt, hvis man risikerer at miste lovfæstede
rettigheder eller at blive pålagt nye pligter alene på grund af sin adresse, når ens boligområde placeres på den
ene eller anden liste over socialt dårligt stillede boligområder. Hvis relativt få straffede borgere efter endt
afsoning flytter ind i et boligområde og bliver boende der i en periode, som strækker sig over to års
ghettolisteopdateringer, eller hvis et antal beboere i området mister deres arbejde og modtager
overførselsindkomst i en længere periode, kan boligområdet som resultat af områdets nye status på de
opdaterede lister, komme til at huse borgere med flere pligter og færre rettigheder end andre borgere i
Danmark. Dette ville kunne få den uheldige effekt, at borgere, der af egen drift gerne vil bo almennyttigt, afstår
fra at flytte ind i et almennyttigt boligområde, eller det modsatte. Nemlig at beboere, der kan flytte væk, flytter