Herning d. 23. januar 2018
Reform af reglerne for ægtefællesammenføring
I foråret 2017 afskaffede Folketinget 26-års reglen i tilknytningskravet og indførte en midlertidig ordning
om ”medfølgende familie” til udlandsdanskere. Det
blev aftalt under forhandlingerne om de to lovforslag,
at regeringen ville indkalde til forhandlinger om en samlet reform af reglerne for ægtefællesammenføring.
Regeringen har nu spillet ud med sit forslag til reform, og Ægteskab Uden Grænser hilser det
velkommen, at regeringen lægger op til, at tilknytningskravet helt udgår af lovgivningen.
Tilknytningskravet er en af de mest ugennemskuelige regler i udlændingeloven, og at lade det udgå vil
derfor medvirke til større klarhed omkring retstilstanden på området.
Regeringen vil til gengæld lade tilknytningskravet afløse af et nyt pointsystem samt et ufravigeligt krav
om, at den herboende ægtefælle har bestået Prøve i Dansk 3 eller en tilsvarende danskprøve. Ægteskab
Uden Grænser vil hertil bemærke, at den erklærede hensigt med reformen var, at udlandsdanskere
skulle have den samme mulighed for at flytte til Danmark med deres familie, som de havde før BIAO-
dommen. Det får de ikke, hvis der indføres nye krav, idet langt de fleste danske statsborgere var fritaget
for tilknytningskravet, dengang 26-års reglen var gældende.
Som det foreslåede pointsystem er udformet, vil mange familier kunne leve op til kravene. Men der vil
også være nogen, der ikke kan. Her vil vi f.eks. pege på ordblinde og på danske statsborgere, der er
vokset op i udlandet. De vil få svært ved at opfylde det ufravigelige krav om at bestå Prøve i Dansk 3.
Med regeringens forslag bliver kravet til danskkundskaber højere, hvis man ønsker at leve sammen med
sin ægtefælle, end hvis man ønsker at blive dansk statsborger. Det virker umiddelbart ude af proportion,
og det må formodes, at mange ellers ret ressourcestærke udlændinge, som bidrager på det danske
arbejdsmarked, heller ikke vil kunne leve op til kravet.
For andre vil kravene i betydelig grad øge den administrative byrde ved at søge familiesammenføring.
Nogle kan måske ikke finde deres eksamensbevis fra Folkeskolen, fordi det er 42 år gammelt, og de
aldrig havde forestillet sig, at de nogensinde skulle bruge det til noget igen. Disse pæredanske borgere
kan herefter blive nødt til at gå op til en danskprøve, der er beregnet for indvandrere. Det vil næppe
bidrage til respekten omkring reglerne. For andre vil det medføre vanskeligheder at dokumentere
erhvervserfaring eller uddannelse fra deres hjemland, og der risikerer at opstå diskussioner og tvivl om
udenlandske papirers ægthed. Endelig vil en del unge danskere komme i klemme, fordi de alene pga.
deres alder og en gennemført uddannelse ikke har 5 års erhvervserfaring.
Tilknytningskravet var oprindelig alene rettet mod herboende udlændinge, og uanset at det i år 2002
blev udvidet til også at omfatte danske statsborgere, har det også siden 2002 langt overvejende ramt
herboende udlændinge. På den baggrund foreslog Ægteskab Uden Grænser i foråret 2017, at man
implementerede BIAO-dommen ved at fritage alle danske statsborgere for tilknytningskravet og dermed
gå tilbage til den oprindelige udformning af kravet.
1