Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 64
Offentligt
1847436_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhæ-
vende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som se-
nest ændret ved lov nr. [indsæt] af [indsæt], foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2 b, stk. 4,
ændres »artikel 5, stk. 4, litra a« til: »artikel 6, stk. 5, litra a«.
2.
I
§ 28, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »artikel 5, stk. 4, litra c« til: »artikel 6, stk. 5, litra
c«.
3.
I
§ 38, stk. 1,
ændres »artikel 6 og 7« til: »artikel 7 og 8«.
4.
I
§ 38, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »artikel 23« til: »artikel 25«.
5.
I
§ 38, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »artikel 4, 18 og 19« til: »artikel 5, 19 og 20«.
6.
I
§ 39, stk. 3, 2. pkt.,
og
§ 43, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »artikel 23« til: »artikel 25«.
7.
I
§ 58 d, 1. pkt.,
indsættes efter »Eurodacforordningen«: »,jf. dog stk. 2«, og
som
stk. 2
indsættes:
»Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler til gennemførelse af bestem-
melser i Eurodacforordningen om sammenligning og videregivelse af oplysninger
med henblik på retshåndhævelse.«
8.
I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
og
§ 59 a, stk. 2,
ændres »artikel 23« til: »artikel 25«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 7, fastsættes af udlændinge- og
integrationsministeren.
Side
1/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
2/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
for indførelse af bestemmelse,
der angår adgang til Eurodac med
henblik på retshåndhævelse
2.1. Danmarks stilling
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Anvendelse af Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
3.2. Konsekvensændringer som følge af en tilpasning af nummereringen af
artikler i Schengengrænsekodeksen
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
10. Sammenfattende skema
Side
3/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Lovforslaget muliggør, at Danmark på mellemstatsligt grundlag kan være tilsluttet
den del af den reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til sammenlig-
ning og videregivelse af fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet med henblik
på retshåndhævelse, og at disse bestemmelser tillige kommer til at gælde mellem
Danmark og de Schengen-associerede lande.
Med lovforslaget foreslås endvidere indført en bemyndigelsesbestemmelse i ud-
lændingeloven, hvorefter justitsministeren, som er ressortansvarlig for de rets-
håndhævende myndigheder, fastsætter nærmere regler til gennemførelse af be-
stemmelser i den reviderede Eurodac-forordning om adgang til Eurodac-systemet
med henblik på retshåndhævelse.
Lovforslaget indeholder ydermere forslag til konsekvensændringer i udlændinge-
loven som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/399
af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage (Schengengræn-
sekodeks) (kodifikation), som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 2017/458 af 17. marts 2017 om ændring af forordning (EU)
2016/399, for så vidt angår en styrkelse af kontrollen i relevante databaser ved de
ydre grænser.
2. Baggrund for indførelse af bestemmelse,
der angår adgang til Eurodac med
henblik på retshåndhævelse
Lovforslaget har til formål at gennemføre de nødvendige lovændringer som følge
af Danmarks gennemførelse af bestemmelserne om adgang til Eurodac-systemet
med henblik på retshåndhævelse i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til sammenligning
af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr.
604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken med-
lemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international be-
skyttelse, der er indgivet i en af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs og om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og
Europols adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eurodacoplys-
ninger med henblik på retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU) nr.
1077/2011 om oprettelse af et europæisk agentur for den operationelle forvalt-
ning af store it-systemer inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed (omarbejdning). Den reviderede Eurodac-forordning har fundet anvendelse
siden 20. juli 2015.
Ved lov nr. 1575 af 15. december 2015 om ændring af udlændingeloven (Gen-
nemførelse af den reviderede Eurodac-forordning), som trådte i kraft den 1. janu-
ar 2016, blev ændringer i den reviderede Eurodac-forordning delvist gennemført i
dansk lovgivning. Disse ændringer vedrørte bl.a. klarere regulering af tidsfrister
for optagelse af fingeraftryk samt videregivelse af oplysninger til det centrale Eu-
Side
4/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
rodac-system og udvidelse af medlemsstaternes forpligtelse til at informere de
registrerede personer om deres rettigheder.
Lovændringen vedrørte imidlertid ikke bestemmelserne om adgang til Eurodac-
systemet med henblik på retshåndhævelse. Derfor indeholder nærværende lov-
forslag alene de bestemmelser, som er nødvendige for at gennemføre den del af
den reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til Eurodac-systemet med
henblik på retshåndhævelse.
En af de væsentlige ændringer i den reviderede Eurodac-forordning er, at formå-
let med Eurodac-systemet er udvidet, idet det i forordningens artikel 1, stk. 2, er
bestemt, at de af medlemsstaterne udpegede myndigheder og Europol med hen-
blik på retshåndhævelse i visse tilfælde kan anmode om at sammenligne fingeraf-
tryksoplysninger med fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet.
Hensigten er at give de retshåndhævende myndigheder tilladelse til at foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på forebyggelse, opdagelse og efter-
forskning af terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en række nærmere veldefinere-
de omstændigheder gør sig gældende.
2.1. Danmarks stilling
Den reviderede Eurodac-forordning er omfattet af det danske forbehold om retli-
ge og indre anliggender (retsforbeholdet), og Danmark deltog således ikke i ved-
tagelsen, ligesom forordningen ikke er bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
Danmark har siden den 1. april 2006 haft en mellemstatslig aftale med EU i for-
hold til Eurodac-forordningen, der giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet
retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30
dage efter vedtagelsen heraf giver meddelelse til Europa-Kommissionen om, at
Danmark vil gennemføre indholdet af ændringerne i national lovgivning, jf. herved
aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastlæggel-
se af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig
for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden
EU-
edle sstat, og o ”Euroda ” til sa
e lig i g af fi geraftryk ed he lik
på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen.
Europa-Kommissionen anførte i sit ændrede forslag til den reviderede Eurodac-
forordning, at bestemmelserne, som vedrører proceduren for sammenligning og
videregivelse af oplysninger med henblik på retshåndhævelse, ikke kunne antages
at være omfattet af den eksisterende mellemstatslige aftale i forhold til den tidli-
gere gældende Eurodac-forordning, idet retshåndhævelseselementet udgør et nyt
formål. Det betyder, at der er behov for et tillæg til den eksisterende aftale for at
gennemføre denne del af forordningen.
Side
5/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Den 14. december 2015 traf Rådet afgørelse om bemyndigelse af Europa-
Kommissionen til at indlede forhandlinger om dansk tilslutning til de bestemmel-
ser i den reviderede Eurodac-forordning, der omhandler proceduren for sammen-
ligning og videregivelse af oplysninger i Eurodac-systemet med henblik på rets-
håndhævelse.
Rådet har endnu ikke truffet afgørelse om indgåelse af en aftale om en tillægspro-
tokol til den eksisterende mellemstatslige aftale. Europa-Kommissionen har den 1.
december 2017 fremsendt et aftaleudkast til Rådet (Tillægsprotokol til aftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-
medlemsstat og om »Eurodac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik på
en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen om udvidelse af denne aftale til
retshåndhævelse).
Inden Rådet træffer afgørelse om
EU’s
indgåelse af et tillæg til den eksisterende
mellemstatslige aftale, skal Europa-Parlamentet inddrages, jf. proceduren i artikel
218 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Efter aftaleudkastet træder aftalen i kraft den første dag i den anden måned efter
de kontraherende parters underretning om, at de har fuldendt deres respektive
påkrævede procedurer.
Med henblik på at sikre, at den danske lovgivning kan være på plads, og at Dan-
mark dermed kan tilslutte sig retsakten på mellemstatsligt grundlag, så snart pro-
cedurerne i EU er afsluttet, fremsættes lovforslaget på nuværende tidspunkt.
Lovforslaget muliggør således Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til
de regler i den reviderede Eurodac-forordning, der angår
adgang til Eurodac-
systemet med henblik på retshåndhævelse.
Såfremt der forud for den endelige indgåelse af aftalen måtte fremkomme ønske
om ændringer i aftaleudkastet, som regeringen kan tilslutte sig, vil det blive vur-
deret, om disse ændringer skaber behov for justering af de ved lovforslaget fore-
slåede bestemmelser til opfyldelse af den reviderede Eurodac-forordning, der
angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse.
Det bemærkes, at det må anses for usandsynligt, at aftalens indhold vil blive æn-
dret på væsentlige punkter efter Europa-Kommissionens oversendelse af aftale-
udkastet til Rådet, idet Rådet allerede i forbindelse med sin beslutning af 14. de-
cember 2015 om at bemyndige Kommissionen til at føre forhandlinger med Dan-
mark om indgåelse af en tillægsprotokol til den eksisterende aftale gav sit princi-
pielle tilsagn til indgåelsen af en sådan aftale, og idet det foreliggende aftaleud-
kast må anses for at ligge fuldt ud inden for rammerne af denne bemyndigelse.
Lovforslaget muliggør endvidere Danmarks deltagelse på mellemstatsligt grundlag
i de forventede aftaler mellem EU og de Schengen-associerede lande, hvorved
Side
6/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
reglerne i den reviderede Eurodac-forordning, der angår adgang til Eurodac-
systemet med henblik på retshåndhævelse, kommer til at gælde mellem Danmark
og de Schengen-associerede lande.
Med en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget i medfør af grundlovens § 19
samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne godkender aftalen om dansk til-
slutning til den del af den reviderede Eurodac-forordning, der
angår adgang til
Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at justitsministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser til gennemførelse af den del af den reviderede Eurodac-forordning,
der
angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse, og
frem-
tidige ændringer hertil, jf. den ved lovforslagets § 1, nr. 7, foreslåede bestemmel-
se i § 58 d, stk. 2.
Med en vedtagelse af lovforslaget giver Folketinget endelig i medfør af grundlo-
vens § 19 samtykke til, at regeringen på Danmarks vegne på mellemstatsligt
grundlag kan tilslutte sig, at de forventede aftaler mellem EU og de Schengen-
associerede lande bliver anvendelig i forhold til Danmark.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Anvendelse af Eurodac-systemet med henblik på retshåndhævelse
3.1.1. Gældende ret
Den reviderede Eurodac-forordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til sammenligning
af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr.
604/2013 (Dublinforordningen)(omarbejdning)) regulerer optagelse af asylansø-
geres fingeraftryk samt udveksling af disse med de andre EU-medlemsstater i
Eurodac-systemet. Ved bl.a. at sammenligne fingeraftryk muliggør systemet, at
medlemsstaterne kan kontrollere, om en asylansøger eller en udlænding, der op-
holder sig ulovligt på dens område, allerede har indgivet en ansøgning i en anden
edle sstat, eller o e asyla søger ulovligt har evæget sig i d på EU’s territo-
rium.
Eurodac-forordningen er hovedsagelig gennemført i udlændingelovens kapitel 8 a
om videregivelse af oplysninger i medfør af reglerne i Dublinforordningen, Schen-
genkonventionen, VIS-forordningen og Eurodac-forordningen mv.
Udlændingelovens § 58 b, stk. 1, definerer begrebet Eurodac-forordningen i loven,
mens bestemmelsens stk. 2 definerer det centrale Eurodac-system.
Bestemmelserne i udlændingelovens §§ 58 c, 58 i og 58 j indeholder de nærmere
regler om videregivelse af oplysninger mv. i forhold til Eurodac-systemet.
Side
7/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det følger af udlændingelovens § 58 e, at udlændinge- og integrationsministeren
kan fastsætte, at de regler i udlændingeloven, som gennemfører Dublinforordnin-
gen eller Eurodac-forordningen med de nødvendige ændringer, også skal anven-
des over for tredjelande, der har indgået overenskomst med EU om at tilknytte sig
forordningerne.
Der er i medfør af bestemmelsen udstedt en bekendtgørelse nr. 1419 af 22. de-
cember 2011 om anvendelse af visse regler i udlændingeloven over for de Schen-
gen-associerede lande (Eurodac-forordningen og Dublinforordningen).
Danmark har herudover ved lov nr. 479 af 17. juni 2008 om ændring af lov om Det
Centrale Dna-profil-register, retsplejeloven, lov om registrering af køretøjer og lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Gennemførelse af
Prümafgørelsen om udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraftryk og
køretøjer m.v.) gennemført Rådets afgørelse 2008/615/RIA om intensivering af
det grænseoverskridende samarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og
grænseoverskridende kriminalitet (Prümafgørelsen). Prümafgørelsen indebærer
bl.a., at der gives EU-medlemsstaterne begrænset adgang til de øvrige medlems-
staters fingeraftryksregistre med henblik på at få oplyst, om et fingeraftryk er
kendt i en anden medlemsstat.
3.1.1.1. Schengengrænsekodeksen
Schengensamarbejdet er bl.a. reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks
for personers grænsepassage med senere ændringer (Schengengrænsekodeksen).
Schengengrænsekodeksen fastsætter regler for udøvelse af grænsekontrol af per-
soner, der passerer Schengenområdets ydre grænser, ligesom kodeksen indehol-
der bestemmelser med henblik på at sikre, at personer ikke kontrolleres ved pas-
sage af de indre grænser mellem medlemsstaterne.
Danmark deltager i Schengensamarbejdet på mellemstatsligt grundlag, jf. Proto-
kol nr. 22 om Danmarks stilling (forbeholdsprotokollen), der er knyttet til EU-
traktaterne.
Schengengrænsekodeksen blev oprindeligt gennemført i dansk lovgivning ved lov
nr. 301 af 19. april 2006 om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning (Fremrykket ansøgningstidspunkt i sager om humanitær
opholdstilladelse, indberetningspligt ved mistanke om genopdragelsesrejser, be-
grænsning af adgangen til familiesammenføring for personer, der er dømt for
børnebortførelse, ændrede regler om undervisning og aktivering af voksne asyl-
ansøgere m.v.).
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet en kodifikation af Schen-
gengrænsekodeksen, jf. herved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage
Side
8/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
(Schengengrænsekodeks) (kodifikation). En kodifikation er en sammenskrivning af
retsakten med alle de ændringer, der løbende er foretaget, og har til formål at
forenkle lovgivningen og skabe øget gennemsigtighed. Der foretages alene for-
melle ændringer, som er nødvendige af hensyn til selve kodifikationen, der bl.a.
omfatter nye numre til visse artikler i retsakten. En kodifikation indebærer ingen
indholdsmæssige ændringer.
Danmark deltog som følge af det danske forbehold vedrørende retlige og indre
anliggender ikke i Rådets vedtagelse af forordningen, men da forordningen udgør
en udbygning af Schengen-reglerne, kunne Danmark inden seks måneder fra ved-
tagelsen af forordningen træffe afgørelse om, hvorvidt man ville gennemføre for-
ordningen i dansk ret på mellemstatsligt grundlag.
Den 8. september 2016 meddelte Danmark Rådet og Europa-Kommissionen, at
Danmark tilslutter sig den kodificerede Schengengrænsekodeks.
Det foreslås med lovforslaget, at der foretages en række tekniske konsekvensæn-
dringer i udlændingeloven som følge af, at en række artikler i Schengengrænseko-
deksen grundet kodifikationen er blevet forrykket, hvorved de nuværende artikel-
henvisninger i udlændingeloven ikke længere er retvisende.
3.1.1.2. Formål og anvendelsesområde for den reviderede Eurodac-forordning
Med den reviderede forordning er formålet med Eurodac-systemet blevet udvi-
det, således at udpegede retshåndhævende myndigheder og Europol kan foretage
søgninger i Eurodac-systemet med henblik på forebyggelse, opdagelse og efter-
forskning af terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædelser, når en sådan
sammenligning er nødvendig i en konkret sag, og en række nærmere definerede
omstændigheder gør sig gældende.
Ved retshåndhævelse forstås i henhold til artikel 2, stk. 1, litra i, forebyggelse,
opdagelse eller efterforskning af terrorhandlinger eller af andre alvorlige lovover-
trædelser. Terrorhandlinger er i den forbindelse defineret som lovovertrædelser i
henhold til national ret, der svarer til eller må ligestilles med de, der er nævnt i
artikel 1-4 i rammeafgørelse 2002/475/RIA, jf. artikel 2, stk. 1, litra j. Ved alvorlige
lovovertrædelser forstås de former for kriminalitet, der svarer til eller må ligestil-
les med de lovovertrædelser, der nævnes i artikel 2, stk. 2, i rammeafgørelse
2002/584/RIA, hvis de i henhold til national ret kan straffes med frihedsstraf eller
anden frihedsberøvende foranstaltning af en maksimal varighed på mindst tre år,
jf. artikel 2, stk. 1, litra k.
3.1.1.3. Udpegning af en national myndighed og kontrolmyndighed
Det følger af forordningens artikel 5, stk. 1, at hver medlemsstat udpeger de myn-
digheder, der har tilladelse til at anmode om sammenligning med Eurodac-
oplysninger med henblik på retshåndhævelse. De udpegede myndigheder er de
myndigheder i medlemsstaterne, der er ansvarlige for at forebygge, opdage og
Side
9/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
efterforske terrorhandlinger eller andre alvorlige lovovertrædelser. De udpegede
myndigheder omfatter ikke agenturer eller enheder, der udelukkende er ansvarli-
ge for efterretningsvirksomhed vedrørende national sikkerhed.
Hver medlemsstat skal desuden i henhold til forordningens artikel 6, stk. 1, udpe-
ge én national myndighed eller enhed under en sådan myndighed til kontrolmyn-
dighed. Kontrolmyndighederne er de myndigheder i medlemsstaterne, der er
ansvarlige for at forebygge, opdage eller efterforske terrorhandlinger eller andre
alvorlige lovovertrædelser.
Kontrolmyndighederne skal sikre, at betingelserne for at anmode om sammenlig-
ning af fingeraftryk med fingeraftryksoplysninger lagret i Eurodac-systemet er
opfyldt, jf. artikel 6, stk. 2. Kun hertil bemyndiget personale i kontrolmyndigheden
har tilladelse til at modtage og videresende en anmodning om adgang til Eurodac-
oplysninger i overensstemmelse med forordningens artikel 19, jf. nedenfor, og det
er kun kontrolmyndigheden, der har tilladelse til at videresende anmodninger om
sammenligninger af fingeraftryk til det nationale kontaktpunkt.
3.1.1.4. Proceduren for sammenligning af fingeraftryk med henblik på retshån-
dhævelse
Proceduren for sammenligning af fingeraftryksoplysninger med henblik på rets-
håndhævelse fremgår af forordningens artikel 19. Det følger heraf bl.a., at de ud-
pegede myndigheder kan indgive en begrundet elektronisk anmodning til kon-
trolmyndigheden om overførsel af fingeraftryksoplysninger med henblik på sam-
menligning med fingeraftryksoplysninger i Eurodac-systemet.
Ved modtagelsen af en sådan anmodning efterprøver kontrolmyndigheden, om
betingelserne for at anmode om en sådan sammenligning er opfyldt. Hvis dette er
tilfældet, overfører kontrolmyndigheden anmodningen om sammenligning til det
udpegede nationale system, der herefter videregiver den til det centrale system,
jf. artikel 19, stk. 2.
I ekstraordinære hastende situationer, hvor der er behov for at forhindre en over-
hængende fare, som har forbindelse med en terrorhandling eller en anden alvorlig
lovovertrædelse, kan kontrolmyndigheden dog videresende fingeraftryksoplys-
ningerne til det udpegede nationale system med henblik på øjeblikkelig sammen-
ligning, når den modtager anmodningen, og først bagefter kontrollere, om betin-
gelserne for at anmode om sammenligning er opfyldt, jf. artikel 19, stk. 3. Den
efterfølgende kontrol finder sted uden unødigt ophold efter behandlingen af an-
modningen.
Hvis det ved den efterfølgende kontrol fastslås, at adgangen til Eurodac-
oplysninger ikke var begrundet, skal alle myndigheder, der har fået adgang til
sådanne oplysninger, slette oplysningerne fra Eurodac-systemet, og de skal infor-
mere kontrolmyndigheden om sletningen, jf. artikel 19, stk. 4.
Side
10/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
3.1.1.5. Betingelser for sammenligning af fingeraftryksoplysninger med henblik på
retshåndhævelse
Det følger af forordningens artikel 20, stk. 1, at de udpegede myndigheder kan
indgive en begrundet elektronisk anmodning om sammenligning af fingeraftryks-
oplysninger med fingeraftryksoplysninger lagret i Eurodac-systemet, hvis sam-
menligning med en række databaser ikke har ført til identifikation af den registre-
rede. Det gælder nationale fingeraftryksdatabaser, øvrige medlemsstaters elek-
troniske fingeraftryksidentifikationssystemer, jf. Rådets afgørelse 2008/615/RIA,
hvis sammenligninger er teknisk tilgængelige, medmindre der er rimelige grunde
til at antage, at en sammenligning med sådanne systemer ikke vil medføre, at den
registrerede bliver identificeret, og visuminformationssystemet, forudsat at betin-
gelserne i Rådets afgørelse 2008/615/RIA for en sådan sammenligning er opfyldt.
Det er i henhold til artikel 20, stk. 1, desuden en betingelse for sammenligning af
fingeraftryksoplysninger med henblik på retshåndhævelse, at følgende kumulative
betingelser er opfyldt: a) sammenligningen er nødvendig med henblik på forebyg-
gelse, opdagelse eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre alvorlige lov-
overtrædelser, hvilket betyder, at der foreligger et tungtvejende hensyn til den
offentlige sikkerhed, der gør det forholdsmæssigt at søge i databasen, b) sammen-
ligningen er nødvendig i et specifikt tilfælde, og c) der er rimelig grund til at over-
veje, om sammenligningen vil bidrage væsentligt til at forebygge, opdage eller
efterforske nogen af de pågældende lovovertrædelser.
3.1.1.6. Kontrol med behandling af personoplysninger
Efter forordningens artikel 32, stk. 2, skal medlemsstaterne sikre, at der hvert år
foretages en audit af behandlingen af personoplysninger med henblik på de i arti-
kel 1, stk. 2, fastsatte formål af et uafhængigt organ, herunder en analyse af et
udvalg af de begrundede elektroniske anmodninger.
Hver medlemsstat fastsætter, at bestemmelser vedtaget i henhold til national
lovgivning til gennemførelse af rammeafgørelse 2008/977/RIA finder anvendelse
på dens nationale myndigheders behandling af personoplysninger med henblik på
de i artikel 1, stk. 2, fastsatte formål, jf. forordningens artikel 33, stk. 1. Det følger
desuden af artikel 33, stk. 2, at de nationale tilsynsmyndigheder, der er udpeget i
medfør af rammeafgørelsen, fører tilsyn med lovligheden af medlemsstaternes
behandling af personoplysninger i henhold til de i forordningens artikel 1, stk. 2,
fastsatte formål, herunder fremsendelse af sådanne oplysninger til og fra Euro-
dac-systemet. Det bemærkes, at rammeafgørelse 2008/977/RIA er ophævet ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/680 af 27. april 2016 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med kompetente myndigheders be-
handling af personoplysninger med henblik på at forebygge, efterforske, afsløre
eller retsforfølge strafbare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktion og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af Rådets rammeafgørelse
2008/977/RIA.
Side
11/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter udlændingelovens § 58 i, stk. 6, fører Datatilsynet her i landet tilsyn med
behandlingen og anvendelsen af de oplysninger, der er videregivet og modtaget
efter reglerne i Eurodac-forordningen.
Datatilsynet skal således fungere som den nationale tilsynsmyndighed i forbindel-
se med sammenligningen af fingeraftryk med henblik på retshåndhævelse.
3.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
I forbindelse med bekæmpelse af terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertræ-
delser er det af afgørende betydning, at de retshåndhævende myndigheder råder
over så fuldstændige og ajourførte oplysninger som muligt, for at de kan udføre
deres arbejde.
Eurodac-forordningens regler om, at nationale myndigheder med henblik på rets-
håndhævelse kan få adgang til at foretage sammenligning af fingeraftryk med de
oplysninger, der er lagret i Eurodac-systemet, er et værdifuldt redskab til at fore-
bygge, opdage og efterforske terrorhandlinger og andre alvorlige lovovertrædel-
ser.
Eurodac-forordningens regler herom finder imidlertid på grund af retsforbeholdet
ikke anvendelse i forhold til Danmark.
Dansk tilslutning til denne del af Eurodac-forordningen forudsætter, at der mel-
lem Danmark og EU opnås enighed om en tillægsprotokol til den eksisterende
mellemstatslige aftale.
Med henblik på at sikre, at den danske lovgivning kan være på plads, og at Dan-
mark dermed kan tilslutte sig den del af Eurodac-forordningen, der angår sam-
menligning og videregivelse af oplysninger med henblik på retshåndhævelse, på
mellemstatsligt grundlag, så snart procedurerne i EU er afsluttet, fremsættes lov-
forslaget på nuværende tidspunkt.
Efter Eurodac-forordningens artikel 33, stk. 1, skal det fastsættes, at bestemmel-
ser vedtaget i henhold til national lovgivning til gennemførelse af rammeafgørelse
2008/977/RIA også finder anvendelse på dens nationale myndigheders behand-
ling af personoplysninger i medfør af Eurodac-forordningens regler om myndighe-
ders sammenligning af fingeraftryksoplysninger med henblik på retshåndhævelse.
I Danmark er rammeafgørelsens regler gennemført ved bekendtgørelse nr. 1287
af 25. november 2010 om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med
politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for Den Europæiske
Union og Schengen-samarbejdet, som ændret ved bekendtgørelse nr. 884 af 4. juli
2014, der er udstedt med hjemmel i persondatalovens § 72 a.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Side
12/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås, at justitsministeren, som er ressortansvarlig for de retshåndhævende
myndigheder, bemyndiges til at fastsætte nærmere regler til gennemførelse af
bestemmelser i forordningen om sammenligning og videregivelse af oplysninger
med henblik på retshåndhævelse.
Bemyndigelsen vil navnlig blive benyttet til at fastsætte, hvilke myndigheder der
har tilladelse til at anmode om sammenligning med Eurodac-oplysninger, jf. for-
ordningens artikel 5, stk. 1, og hvilken myndighed mv. der skal være uafhængig
kontrolmyndighed, jf. artikel 6, stk. 1.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, (forslag til udlændingelovens § 58 d) og
bemærkningerne hertil.
3.2. Konsekvensændringer som følge af tilpasning af nummereringen af artikler i
Schengengrænsekodeksen.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8, gennemføres tekniske konsekvens-
ændringer som følge af, at en række artikler i Schengengrænsekodeksen grundet
kodifikation er blevet forrykket, hvorved de nuværende artikelhenvisninger i ud-
lændingeloven ikke længere er retvisende.
Lovforslaget indebærer således alene, at udlændingelovens henvisninger til for-
ordningens artikler tilrettes.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Konsekvensændringerne som følge af kodifikation af Schengengrænsekodeksen
har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Hvis Danmark tilslutter sig det udvidede formål i Eurodac-forordningen, betyder
det, at reglerne om, at nationale myndigheder med henblik på retshåndhævelse
kan få adgang til at foretage sammenligning af fingeraftryk med de oplysninger,
der er lagret i Eurodac-systemet, finder anvendelse i Danmark.
Det følger af Eurodac-forordningens artikel 32, stk. 2, at medlemsstaterne hvert år
skal sikre, at der foretages en audit af behandlingen af personoplysninger af et
uafhængigt organ. Lovforslaget vurderes i den forbindelse at medføre merudgifter
på 0,5 mio. kr. i 2018 og 1,0 mio. kr. årligt i 2019 og frem for Datatilsynet. Merud-
gifterne er knyttet til ansættelse af yderligere årsværk i Datatilsynet til at udføre
tilsyn, behandle klager, forespørgsler mv., og deltage i løbende møder. Skønnet er
baseret på de aktiviteter, som Datatilsynet udfører som national tilsynsmyndighed
i andre fælleseuropæiske informationssystemer (bl.a. Schengenområdet).
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
Side
13/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1847436_0014.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige grundlag for, at Danmark på mellemstatsligt grund-
lag kan tilslutte sig bestemmelserne om adgang til Eurodac-systemet med henblik
på retshåndhævelse i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af »Eurodac« til sammenligning af finger-
aftryk med henblik på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr. 604/2013 om
fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er
ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er
indgivet i en af medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs og
om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols adgang til at
indgive anmodning om sammenligning med Eurodacoplysninger med henblik på
retshåndhævelse og om ændring af forordning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse
af et europæisk agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer
inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed (omarbejdning).
Som følge af det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender, jf.
nærmere afsnit 2.1 ovenfor, deltog Danmark ikke i vedtagelsen af Eurodac-
forordningen, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark. Be-
stemmelserne vedrørende proceduren for sammenligning og videregivelse af op-
lysninger med henblik på retshåndhævelse er ikke dækket af den eksisterende
mellemstatslige aftale mellem Danmark og EU, og dansk tilslutning til disse be-
stemmelser i retsakten vil derfor alene kunne ske, hvis Danmark og EU indgår en
mellemstatslig aftale om en tillægsprotokol til den eksisterende aftale.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.:
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [indsæt dato] til den [indsæt dato]
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
[Indsæt]
10. Sammenfattende skema
Positive konse-
kvenser/
min-
dreudgifter
(hvis ja, angiv
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Side
14/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1847436_0015.png
omfang)
Økonomiske
konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Ingen
Der forventes merudgifter
for Datatilsynet på ca. 0,5
mio. kr. i 2018 og 1 mio. kr.
årligt i 2019 og frem
Der forventes administrative
konsekvenser for Datatilsy-
net i forbindelse med tilsyn
med sammenligningen af
fingeraftryk med henblik på
retshåndhævelse
Ingen
Administrative konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Ingen
Økonomiske
konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
kvenser
konse-
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skaber det retlige grundlag for, at
Danmark på mellemstatsligt grundlag kan tilslutte
sig bestemmelserne om adgang til Eurodac-
systemet med henblik på retshåndhævelse i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
603/2013 af 26. juni 2013 om oprettelse af »Euro-
dac« til sammenligning af fingeraftryk med henblik
på en effektiv anvendelse af forordning (EU) nr.
604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer
til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig
for behandlingen af en ansøgning om international
beskyttelse, der er indgivet i en af medlemsstaterne
af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs og om
medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders
og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodacoplysninger med hen-
blik på retshåndhævelse og om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1077/2011 om oprettelse af et euro-
pæisk agentur for den operationelle forvaltning af
store it-systemer inden for området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed (omarbejdning).
Side
15/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1847436_0016.png
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtelser
JA
NEJ
X
Side
16/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 2 b, stk. 4,
at henvisningen til Schengen-
grænsekodeksens artikel 5, stk. 4, litra a, ændres til Schengengrænsekodeksens
artikel 6, stk. 5, litra a.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 2
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 28, stk. 5, 1. pkt.,
at henvisningen til Schen-
gengrænsekodeksens artikel 5, stk. 4, litra c, ændres til Schengengrænsekodek-
sens artikel 6, stk. 5, litra c.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 3
Forslaget er af teknisk karakter.
Side
17/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 38, stk. 1,
at henvisningen til Schengen-
grænsekodeksens artikel 6 og 7 ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 7 og
8.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 4
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 38, stk. 2, 2. pkt.,
at henvisningen til Schen-
gengrænsekodeksens artikel 23 ændres til Schengengrænsekodeksens artikel 25.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 5
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Side
18/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 38, stk. 3, 1. pkt.,
at henvisningen til Schen-
gengrænsekodeksens artikel 4, 18 og 19 ændres til Schengengrænsekodeksens
artikel 5, 19 og 20.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 6
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 39, stk. 3, 2. pkt., og § 43, stk. 5, 2. pkt.,
at
henvisningen til Schengengrænsekodeksens artikel 23 ændres til Schengengræn-
sekodeksens artikel 25.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
Til nr. 7
Med ændringerne i udlændingelovens § 58 d gennemføres de nødvendige lovæn-
dringer som følge af Danmarks tilslutning til de bestemmelser i Eurodac-
forordningen, som angår adgang til Eurodac-systemet med henblik på retshån-
dhævelse.
Det følger af udlændingelovens § 58 d, at udlændinge- og integrationsministeren
kan fastsætte nærmere bestemmelser til gennemførelse af reglerne i Schengen-
konventionen, VIS-forordningen, Dublinforordningen og Eurodac-forordningen.
Der kan i den forbindelse fastsættes nærmere bestemmelser om, at andre end
Rigspolitichefen efter § 58 j, stk. 1-3, kan videregive oplysninger til det centrale
Eurodac-system.
Bemyndigelsen til, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastætte nærme-
re bestemmelser til gennemførelse af bl.a. Eurodac-forordningen foreslås opret-
holdt, men ikke for så vidt angår forordningens regler om sammenligning og vide-
regivelse af oplysninger med henblik på retshåndhævelse, der som noget nyt vil
finde anvendelse på Danmark.
For så vidt angår reglerne om sammenligning og videregivelse af oplysninger med
henblik på retshåndhævelse foreslås i stedet indsat et nyt
stk. 2.,
hvorved der
Side
19/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
gives bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte nærmere regler til gen-
nemførelse af bestemmelser i forordningen om sammenligning og videregivelse af
oplysninger med henblik på retshåndhævelse.
Bemyndigelsen vil navnlig blive benyttet til at fastsætte, hvilke myndigheder der
har tilladelse til at anmode om sammenligning med Eurodac-oplysninger, jf. for-
ordningens artikel 5, stk. 1, og hvilken myndighed mv. der skal være uafhængig
kontrolmyndighed, jf. artikel 6, stk. 1.
Herudover vil bemyndigelsen blive anvendt til at bestemme, at reglerne i be-
kendtgørelse nr. 1287 af 25. november 2010 om beskyttelse af personoplysninger
i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager inden for
Den Europæiske Union og Schengen-samarbejdet, som ændret ved bekendtgørel-
se nr. 884 af 4. juli 2014, finder tilsvarende anvendelse på myndigheders sammen-
ligning af fingeraftryksoplysninger med henblik på retshåndhævelse med de op-
lysninger, der er lagret i Eurodac-systemet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.1.2.-3.1.3.
Til nr. 8
Forslaget er af teknisk karakter.
Den 4. marts 2016 vedtog Europa-Parlamentet og Rådet under henvisning til trak-
taten om den Europæiske Unions funktionsmåde en kodifikation af Schengen-
grænsekodeksen med senere ændringer, jf. herved Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 2016/399 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for perso-
ners grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifikation).
I den forbindelse blev nummereringen af en række artikler i Schengengrænseko-
deksen forrykket.
Som konsekvens heraf foreslås det i
§ 59, stk. 1, nr. 1, og § 59 a, stk. 2,
at henvis-
ningen til Schengengrænsekodeksens artikel 23 ændres til Schengengrænseko-
deksens artikel 25.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.
§2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2018, jf. dog stk. 2.
De foreslåede ændringer af henvisninger til artikler i Schengengrænsekodeksen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 8, træder således i kraft den 1. juli 2018.
Da tidspunktet for Danmarks tilslutning til den del af Eurodac-forordningen, der
angår sammenligning om videregivelse af oplysninger med henblik på retshån-
Side
20/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
dhævelse, på mellemstatsligt grundlag endnu ikke er endeligt fastlagt, foreslås det
i
§ 2, stk. 2,
at den foreslåede ændring af udlændingelovens § 58 d, 1. pkt., og den
foreslåede bestemmelse i § 58 d, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 7,
træder i kraft efter udlændinge- og integrationsministerens nærmere bestemmel-
se.
På den måde sikres det, at Danmark kan tilsluttes retsakten på mellemstatsligt
grundlag, så snart der er indgået en mellemstatslig aftale med Det Europæiske
Fællesskab herom. Den danske regering kan således meddele, at tiltrædelsespro-
cedurerne her i landet er afsluttet, når lovforslaget er vedtaget, og loven er stad-
fæstet, og aftalen er undertegnet af begge parter. Udlændinge- og integrations-
ministeren kan herefter sætte loven i kraft i tilknytning til aftalens ikrafttræden.
Det er endvidere hensigten, at den del af loven, der angår Eurodac-forordningen,
først sættes i kraft, når de fornødne tekniske løsninger og administrative sagsgan-
ge ved de myndigheder, som får tilladelse til at anmode om sammenligning med
Eurodac-oplysninger, og den myndighed mv., der skal være uafhængig kontrol-
myndighed, er blevet etableret.
§3
Den foreslåede bestemmelse, der vedrører lovens territoriale gyldighed, indebæ-
rer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning
helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
21/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 1117 af 2. oktober 2017, som
senest ændret ved lov nr. [indsæt] af
[indsæt], foretages følgende ændrin-
ger:
§ 2 b.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.---
Stk. 4.
Udlændinge, der har opholdstil-
1.
I
§ 2 b, stk. 4,
ændres »artikel 5, stk.
ladelse eller tilbagerejsetilladelse ud- 4, litra a« til: »artikel 6, stk. 5, litra a«.
stedt af et andet Schengenland, eller
som har visum til ophold af mere end
90 dages varighed med gyldighed be-
grænset til et andet Schengenland
(langtidsvisum), har ret til uden ugrun-
det ophold at rejse gennem Danmark i
medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 5, stk. 4, litra a.
§ 28.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
Stk. 5.
Afvisning efter stk. 1-4 må dog
2.
I
§ 28, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »artikel
ikke ske, hvis udlændingen i medfør af 5, stk. 4, litra c« til: »artikel 6, stk. 5,
Schengengrænsekodeksens artikel 5, litra c«.
stk. 4, litra c, har opnået særlig tilladel-
se til at indrejse i Danmark. Har udlæn-
dingen efter § 2 b, stk. 4, ret til at rejse
gennem Danmark, kan den pågælden-
de alene afvises efter stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 2-4.
§ 38.
Ved grænsen til et land, der ikke
er tilsluttet Schengenkonventionen,
skal ind- og udrejsekontrol finde sted i
medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 6 og 7.
Stk. 2.
Ind- og udrejsekontrol må ikke
finde sted ved grænsen til et Schengen-
3.
I
§ 38, stk. 1,
ændres »artikel 6 og 7«
til: »artikel 7 og 8«.
4.
I
§ 38, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »artikel
23« til: »artikel 25«.
Side
22/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
land. Dog kan der undtagelsesvis ske
5.
I
§ 38, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »artikel
kontrol ved en sådan grænse i medfør 4, 18 og 19« til: »artikel 5, 19 og 20«.
af Schengengrænsekodeksens artikel
23.
Stk. 3.
Ind- og udrejse over grænsen til
et land, der ikke er tilsluttet Schengen-
konventionen, må, medmindre andet
er fastsat i medfør af Schengengræn-
sekodeksens artikel 4, 18 og 19, alene
finde sted ved de grænseovergangs-
steder (havne og lufthavne), der er
godkendt af udlændinge- og integrati-
onsministeren, og alene inden for dis-
ses åbningstid. Udlændinge- og inte-
grationsministeren
kan
fastsætte
nærmere vilkår for godkendelsen af en
havn eller lufthavn som grænseover-
gangssted.
§ 39.
---
Stk. 1.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Passet eller rejselegitimationen
skal ved ind- og udrejse forevises for
paskontrollen og under ophold her i
landet på begæring forevises for of-
fentlige myndigheder. Ved indrejse fra
6.
I
§ 39, stk. 3, 2. pkt.,
og
§ 43, stk. 5,
eller udrejse til et Schengenland skal
2. pkt.,
ændres »artikel 23« til: »artikel
passet eller rejselegitimationen ikke 25«.
forevises for paskontrollen, medmin-
dre der undtagelsesvis sker kontrol ved
en sådan grænse i medfør af Schen-
gengrænsekodeksens artikel 23, jf. §
38, stk. 2. Udlændinge- og integrati-
onsministeren kan bestemme, at ud-
lændinge til stadighed skal medføre
deres pas eller anden legitimation un-
der ophold her i landet. Udlændinge-
og integrationsministeren kan endvide-
re fastsætte nærmere regler om de
betingelser, som en udlænding, der
ikke skal have udstedt visum for at
indrejse og opholde sig i Danmark, skal
opfylde ved indrejse og ophold her i
landet.
§ 43.
---
Stk. 1.
---
Side
23/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Stk. 2.
---
Stk. 3.
---
Stk. 4.
---
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 3 og 4
finder ikke anvendelse ved indrejse fra
et Schengenland. Stk. 3 finder dog an-
vendelse, hvis der er indført indrejse-
kontrol ved grænsen i medfør af
Schengengrænsekodeksens artikel 23,
jf. § 38, stk. 2, og udlændinge- og inte-
grationsministeren har truffet beslut-
ning efter § 59 a, stk. 2.
§ 58 d.
Udlændinge- og integrations-
ministeren kan fastsætte nærmere
bestemmelser til gennemførelse af
reglerne i Schengenkonventionen, VIS-
forordningen og Eurodacforordningen.
Der kan i den forbindelse fastsættes
bestemmelser om, at andre end Rigs-
politichefen efter § 58 j, stk. 1-3, kan
videregive oplysninger til det centrale
Eurodac-system.
7.
I
§ 58 d, 1. pkt.,
indsættes efter »Eu-
rodacforordningen«: »,jf. dog stk. 2«,
og som
stk. 2
indsættes:
»Justitsministeren kan fastsætte nær-
mere regler til gennemførelse af be-
stemmelser i Eurodacforordningen om
sammenligning og videregivelse af
oplysninger med henblik på retshån-
dhævelse.«
§ 59.
Med bøde eller fængsel indtil 6
måneder straffes den udlændinge,
som:
1) Indrejser eller udrejser uden om
8.
I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
og
§ 59 a, stk. 2,
paskontrollen her i landet eller i et ændres »artikel 23« til: »artikel 25«.
andet nordisk land eller uden for
grænseovergangsstedets åbnings-
tid. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder
ikke ved indrejse fra eller udrejse til
et Schengenland, medmindre der
undtagelsesvis sker kontrol ved en
sådan grænse i medfør af Schen-
genkodeksens artikel 23, jf. § 38,
stk. 2. Ved straffens udmåling skal
det betragtes som en skærpende
omstændighed, at overtrædelsen er
begået i gentagelsestilfælde.
§ 59 a.
---
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke
anvendelse ved indrejse fra et Schen-
genland, medmindre udlændinge- og
integrationsministeren har truffet be-
Side
24/25
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 64: Lovudkast: Orientering om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-forordning vedrørende retshåndhævende myndigheders adgang til at foretage søgninger i Eurodac-systemet m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
slutning om, at stk. 1 skal finde anven-
delse, i forbindelse med at der er ind-
ført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 23, jf. § 38, stk. 2.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli
2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tidspunktet for ikrafttræden af §
1, nr. 7, fastsættes af udlændinge- og
integrationsministeren.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvist sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de færøske og grønland-
ske forhold tilsiger.
Side
25/25