Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 5
Offentligt
1801539_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 922 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (5) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
SpØrgsmai nr. 922:
22.
2017
FamiliesammenfØring
Siotsholrnsgade 10
1216 København K
Tel.
Mai
Web
CVRnF.
Sagsnr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uimdk
36977191
2017-9990
255066
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriets
notat (vejledning) om fortolkning af Danmarks internationale forpligtigelser i
sager om Udlændingestyrelsens indkvartering at mindreårige ægtefæller og
samlevere på asylcentrene tørst var færdigt og klar til at blive udsendt den 12.
december 2016 henset til at vejledningen blev udarbejdet i anledning at
ministerens indkvarteringsinstruks tilbage fra 10. februar 2016, herunder
redegøre for årsagen til den manglende færdiggørelse af vejledningen, og hvad
den har beroet på, eftersom ministeriet over for Ombudsmanden først oplyser, at
vejledningen er klat i sommeren 2016 og efterfølgende i brev at 22. august 2016—
efter fornyet henvendelse fra Ombudsmanden
oplyser, at vejledningen
forventes færdiggjort i september 2016, hvorefter den endeligt er klar den 12.
december 2016?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriets notat at 12. december 2016 om
fortolkningen at Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestytelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på
asylcentrene er ved brev at samme dato sendt til Udlændinge- og
Integrationsudvalget (UUI alm. del bilag 75).
Notatet skal ses i sammenhæng med de retningslinjer, som Udlændingestyrelsen
den 1. juli 2016 udstedte til indkvarteringsoperatørerne for indkvartering af
mindreårige asylansøgere, som har indgået ægteskab eller er samlevende med en
person, som opholder sig i Danmark.
Notatet, der er på 18 sider, indeholder en gennemgang at rækkevidden af
Danmarks internationale forpligtelser i sager om indkvartering af mindreårige
ægtefæller og samlevere på asylcentrene, herunder om afvejningen i de konkrete
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0002.png
sager og om vægtningen af udvalgte momenter, bl.a. parternes alder,
tvangselementet, graviditet, børn, helbreds- og trivselsmæssige forhold.
Notatet har været genstand for grundige overvejelser og drøftelser om rammerne
for indkvarteringsordningen og afvejningen i de konkrete sager under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0003.png
Ministeren
Udlændinge- og lntegrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 923 (alm. del) efter ønske fra MattiasTesfaye (5) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
SpØrgsmal nr. 923:
22. juii 2017
Fa miliesa m menføring
Siotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mal
Web
CVRnr.
sagsnr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uimdk
36977191
2017-9992
255070
Vil ministeren redegøre for, hvad der i dag er gældende praksis for
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere på
asylcentrene, når det følger af vejledningen af 1. juli 2016 til
indkvarteringsoperatøren afsnit 2.1.1., at “indrejser en mindreårige asylansøger
mellem 15 og 18 år sammen med en person, som efter det oplyste et den
mindreariges ægtefælle eller samlever, skal de
i
forbindelse med den første
indkvartering på modtagecenteret indkvarteres hver for sig, medmindre der
foreligger helt særlige omstændigheder”, når det samtidig af notat (vejledning)
om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtigelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af ægtefæller og samlevere på asylcentrene
af 12. december 2016 fremgår af afsnit 2.1. s. 3, at uanset udgangspunktet om
separat indkvartering “skal [Udlændingestyrelsen] dog allerede ved den første
indkvartering vurdere, om der foreligger helt særlige omstændigheder, der
tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal indkvarteres sammen.” og afsnit 3
s.12 “at der uanset det generelle udgangspunkt for indkvarteringsordningen er
vurderingen af, om der er
i
de enkelte sager kan ske separat indkvartering, som
anført altid en konkret og individuel vurdering. Det skal således i hver enkelt sag
om indkvartering af mindreårige ægtefæller eller samlevere foretages en konkret
vurdering af, om det på baggrund af sagens samlede omstændigheder er sagligt
og proportionalt bla. ud fra hensynet til barnets tarv at meddele påbud om
separat indkvartering”?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil der henvises:
“1. Som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12.
december 2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i
sager om Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og
samlevere på asylcentrene (UUI Alm.del Bilag 75), kan der ikke ske fælles
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0004.png
indkvartering af ægtefæller eller samlevere på asylcentrene, hvis den ene eller
begge parter er under 15 år.
Udgangspunktet er endvidere, at der ikke kan ske fælles indkvartering af
ægtefæller og sam levere på asylcentrene, hvis den ene eller begge patter et
under 18 år.
Udlændingestyrelsen skal dog i hver enkelt sag om indkvartering af
mindreårige ægtefæller eller samlevere, hvor ingen af parterne er under 15 år,
foretage en konkret vurdering af, hvorvidt det på baggrund at sagens samlede
omstændigheder er sagligt og proportionalt at meddele påbud om separat
indkvartering. Endvidere må et sådant påbud alene opretholdes, så længe det
er toreneligt med Danmarks internationale forpligtelser.
2. Udlændingestyrelsen har den 1. juli 2016 udstedt retningslinjer til
indkvarteringsoperatørerne for indkvartering af mindreårige asylansøgere,
som har indgået ægteskab eller er samlevende med en person, som opholder
sig i Danmark (UUI Alm.del Bilag 220). Disse retningslinjer redegør nærmere
for proceduren for indkvartering
i
forbindelse med ankomsten til Danmark
af mindreårige asylansøgere, som har indgået ægteskab eller er samlevende
med en person, som også opholder sig i Danmark (“den første indkvartering”
),
og for indkvarteringsforholdene for eventuelt adskilte ægtefæller og
samlevere.
Som det fremgår af retningslinjerne skal indkvarteringsoperatørerne hurtigst
muligt, efter at det er konstateret, at der på centeret opholder sig en
mindreårig, som har indgået ægteskab eller er samlevende, orientere
Udlændingestyrelsen om parret såvel skriftligt som telefonisk på en
døgnbemandet hotline.
Udlændingestyrelsen beslutter i forbindelse med orienteringen på baggrund af
en konkret vurdering, om der foreligger helt særlige omstændigheder, der
tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal indkvarteres sammen.
Idet der er tale om retningslinjer til indkvarteringsoperatørerne, indeholder
retningslinjerne ikke en nærmere beskrivelse at, hvilke hensyn
Udlændingestyrelsen skal lægge vægt på. En beskrivelse heraf fremgår
derimod at Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december
2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser
i
sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene (UUI Alm.del Bilag 75).
Som det fremgår af punkt 2.1.
i
notatet, vil der foreligge helt særlige
omstændigheder, der tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal
indkvarteres sammen, f.eks. hvis parret har børn og den mindreårige på grund
af f.eks. et handicap er klart afhængig af den myndige partners pasning og
pleje og bistand til at drage omsorg for parrets børn. Et andet eksempel kan
være tilfælde, hvor parret har børn, forældrene er traumatiserede, og
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0005.png
relevante fagpersoner vurderer, at den fortsatte forældreevne og omsorg over
for børnene er aldeles afhængig af, at begge forældre bor sammen med
børnene, også under den indledningsvise indkvartering.
3.
I forlængelse af styrelsens beslutning om, hvorvidt der i forbindelse med den
første indkvartering skal ske separat indkvartering, indleder
Udlændingestyrelsen en sagsbehandlingsproces. Der henvises i den forbindelse
til Udlændingestyrelsens bidrag til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 809
fra Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Udlændingestyrelsen træffer herefter hurtigst muligt en afgørelse efter
udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt. Afgørelserne træffes under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser, således som disse er
beskrevet
i
Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december
2016 om fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser
i
sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene fUUI Alm.del Bilag 75).
I de sager, hvor parterne har et beskyttelsesværdigt familieliv, og hvor
Udlændingestyrelsen har vurderet, at det er proportionalt og sagligt at
indkvartere parret hver for sig, vil Udlændingestyrelsen have pligt til løbende
at revurdere afgørelsen, hvis den separate indkvartering konkret måtte være af
længere varighed. Det samme gælder, hvis konkrete grunde i øvrigt tilsiger, at
afgørelsen revurderes løbende. Der henvises i den forbindelse til afsnit 3.2 i
Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december 2016 om
fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i sager om
Udlændingestyrelsens indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene (UUI Alm.del Bilag 75).”
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0006.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 21. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 924 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (5) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
SpØrgsmal nr.
924:
Vil ministeren redegøre for, om ministerens indkvarteringsinstruks af 10. februar
2016 lever op til det helt grundlæggende forvaltningsretlige legalitetsprincip,
herunder redegøre for om instruksen er udstedt i overensstemmelse med den
formelle lovs princip, som i relation til forvaltningen betyder, at forvaltningen er
bundet til at overholde lovene under udøvelsen af deres virksomhed og følgelig
ikke kan træffe afgørelser, der er uforenelige med loven? Vil ministeren
derudover redegøre for hjemmelsgrundlaget for indkvarteringsinstruksen,
herunder om det skærpede hjemmelskrav, der gælder hvor forvaltningen griber
ind i borgernes forhold omfattet af enten grundloven eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, er iagttaget i tilstrækkelig grad?
Svar:
Som jeg også nævnte under behandlingen af samrådsspørgsmål AT og AU (UUI
alm. del) den 1. juni 2017, havde dokumentet på det tidspunkt, hvor vi sad og
arbejdede med pressemeddelelsen, ikke karakter af en instruks.
22juli 2017
FamifiesammenfØring
Slotsholrnsgade 10
1216 København K
Tel,
Mal
Web
CVRnr.
Sags nr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uirndk
36977191
20179994
255076
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0007.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 937 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 937:
Sjuh2Ol7
Fa miliesam menføri ng
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mai
Web
CVR nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017- 10277
257877
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samradet den 23. juni 2017
om lovligheden af ministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere, jf. UUI
alm. del samrådsspm. AW-AZ.
-
Svar:
Hermed oversendes det Ønskede talepapir.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0008.png
Talepapir
Arrangement:
Hvornår:
Samrådsspørgsrnål AW, AX,
AY
og
Fredag den 23. juni
2017
kl.
9.30
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
13. juni 2017
DET TALTE ORD GÆLDER
sags
nr.
Akt-id
Udkast til tale til brug for besvarelsen af samråds
spørgsmål AW-AZ fra Udlændinge- og Integrations
udvalget.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen
(SF), Johanne Schrnidt-Niesen (EL), Sofie Carsten Niel
sen (Ry), Mattias Tesfaye (5) og Josephine Fock (ALT).
I.
$amrådssporgsmål
AW og AY
$amrådssporgsmål AW:
“Vil ministeren detaljeret redegøre forforløbet efter at
ni in isteren fjernede form uleringen om a tforetage en
konkret vurdering
i
pressemeddelelsen af] 0. febritar
2016, herunder orientere om hvordan det gik til at pres
semeddelelsen fik karakter afen instruks på ministerens
ressortområde, hvornår iforløbet det går op for ministe
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0009.png
2
ren atpressemeddelelsen harfået karakter af en instntks,
hvorvidt ministeren efterfølgende afsit embedsværk blev
gjort opmærksom på at instruksen i sit indhold var ttlov
lig, om ministeren blev vejledt om ikke at lade presse-
meddelelsen blive fidgt op med en instruks, og om mini
steren efterfølgende fulgte op og lod sig orientere om
Udlændinges tyrelsens håndtering af de konkrete sager?”
Samrådssporgsmål AY:
“Vil in in isteren redegøre forforløbet i Udlændinges ty
relsen efter ni odtagelsen afden undtagelsesfrie instrttks,
herunder hvorvidt der ved modtagelsen i Udlcendingesty
relsen opstår bekymring omkring lovligheden afinstruk
sen, hvorvidt der iværksættes tiltag med henblik på atfo
retage en undtagelsesfri adskillelse i sagerne, samt
hvornår
man
i Udlændingestyrelsen bliver opmærksom
på, at instruksen er ulovlig i sit indhold, og hvornår man
ophører med at administrere i overensstemmelse med in
struksen?
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0010.png
3
[Indledning]
1.
De
4 samrådsspørgsmål, der er stillet, følger op på
mi
ne svar på samrådet den 1. juni 2017 på sarnrådsspørgs
mål AT og AU.
Jeg vil først svare på spørgsmål AW og AY i sammen
hæng, da begge spørgsmål går på forløbet efter presse-
meddelelsen af 10. februar 2016. Derefter vil jeg svare
på de øvrige to spørgsmål.
Samrådsspørgsmålene drejer sig naturligt nok om emner,
som
vi også berørte på samrådet d. 1. juni. Derfor er de
svar, jeg giver i dag, på flere punkter en gentagelse af de
svar, som jeg gav under det samråd. Det kan ikke være
anderledes.
[Den politiske holdning til barnebrude]
Inden jeg svarer på spørgsmålene, vil jeg gerne
minde
om
den politiske debat, som jeg oplevede den i tiden
omkring min praksisændring i februar 2016.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0011.png
4
I dag forsøger også oppositionen jo nærmest at fremstille
det, som om de hele tiden har været imod barnebrude på
de danske asylcentre.
Men sådan var det jo ikke. Når praksis blev ændret tilba
ge i februar sidste år, skyldes det, at jeg tog initiativ til at
vende den tidligere praksis på hovedet.
Fordi jeg ønsker, at pigerne skal have frihed til at leve
deres liv,
sker.
som
de ønsker og vælge den ægtefælle, de øn
Derfor ønskede jeg at skille parrene ad og lægge en så
restriktiv linje som overhovedet muligt.
Og
min
holdning er, at jeg i sidste ende har ansvaret for
de her piger og for, at de ikke på danske asylcentre fast
holdes i et ufrivilligt ægteskab.
Derfor var det mit klare politiske mål at sikre pigerne en
form for pusterum, hvor de kunne overveje deres situati
on.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0012.png
5
For mig er det aldeles uklart, om det også er det, opposi
tionen ville. Og om det er det, man vil i dag.
Men med den praksis, som jeg har gennemført, er det he
le nu vendt 180 grader.
Uanset om man bliver adskilt eller ikke, så bliver alle
par, hvor der er en mindreårig involveret, i dag oplyst
om, at i Danmark er udgangspunktet, at man ikke
kan
leve sammen med en rnindreårig på vores asylcentre.
Den håndsrækning
er
jeg glad for, at vi tilbyder de her
unge piger.
[Forløbet efter, at ministeren tog forbelioldet ud af
pressemeddelelsen]
Så vender jeg
mig
mod
spørgsmålene.
Der spørges først, hvordan det gik til, at presserneddelel
sen fik karakter af en instruks. Det spørgsmål blev også
stillet rnundtligt under samrådet den 1. juni
gerne svare på spørgsmålet igen.
men jeg vil
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0013.png
6
Først vil jeg for en god ordens skyld gentage, hvordan
forløbet var i forbindelse med udsendelsen af presse-
meddelelsen. Det er en forudsætning for at kunne svare
fyldestgørende på spørgsmålet.
Som jeg nævnte i min tale under samrådet den 1. juni,
gik rådgivningen af mig fra mine embedsmænd på, at der
i selve indkvarteringsordningen skulle være en undtagel
sesmulighed i særlige tilfælde.
Jeg havde gerne set, at alle par kunne adskilles, men det
var vurderingen, at det ikke var muligt i forhold til vores
internationale forpligtelser.
I presserneddelelsen valgte jeg at beskrive den generelle
indkvarteringsordning, så min holdning stod helt klart.
Og som jeg oplyste under samrådet den 1. juni, var det
mig selv, der ændrede presserneddelelsen og tog forbe
holdet ud afpresserneddelelsen.
Når pressemeddelelsen efterfølgende fik karakter af en
instniks, skyldes det, at der ikke i umiddelbar forlængel
se afpresserneddelelsen blev sendt en egentlig skriftlig
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0014.png
7
instruks til Udlændingestyrelsen, som beskrev de undta
gelser, der skulle gøres.
Det var det, jeg oplyste under samrådet den 1. juni. At
presserneddelelsen efterfølgende fik karakter af en in
struks. Det vil jeg prøve at uddybe, så det forhåbentlig
bliver klarere. For jeg forstår sådan set godt, at der kan
være
tvivl
om forløbet. Det er også derfor, at jeg under
samrådet tilkendegav, at der er ting, vi skulle have
gjort
anderledes.
Under samrådet blev jeg spurgt, hvornår pressemeddelel
sen blev til en instruks. Jeg tror endda, at der var
spørgsmål
om,
på hvilken dag og klokkeslæt dette mere
præcist skete. Og det er også sådan, jeg forstår denne del
af sarnrådsspørgsmålet.
Hvis jeg skal kunne svare på dette, forudsætter det, at jeg
eller ministeriet på et eller andet tidspunkt siger, at nu er
der tale om en instruks, ikke en pressemeddelelse. Sådan
var det ikke.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0015.png
$
Det, jeg sagde på samrådet den 1. juni, var, at presse-
meddelelsen efterfølgende
fik karakter af en instruks.
på et eller andet tidspunkt
Når pressemeddelelsen får karakter af en instruks, så
skyldes det altså ikke, at vi på et eller andet tidspunkt be
slutter os for, at nu, fra dette tidspunkt, er pressemedde
lelsen ikke længere en presserneddelelse, men en in
struks.
Det står derimod klart, at pressemeddelelsen ikke umid
delbart efter den 10. februar 2016 blev fulgt op af andre
skriftlige instrukser til Udlændingestyrelsen.
Og derfor blev min presserneddelelse,
som
departementet
samme dag sendte til Udlændingestyrelsen pr. mail uden
yderligere forklarende tekst, altså den eneste skriftlige
kommunikation om rammerne for ordningen på dette
tidspunkt til Udlændingestyrelsen.
Og da der ikke nogenlunde samtidig korn anden skriftlig
kommunikation til Udlændingestyrelsen, betyder det, at
pressemeddelelsen blev til instruksen. Men det skyldes
altså ikke pressemeddelelsen i sig selv, for det er netop
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0016.png
9
en presserneddelelse, da den bliver sendt ud. Det skyldes,
at pressemeddelelsen ikke bliver fulgt op af en egentlig
skriftlig instruks.
For at bruge oinbudsmandens ord
og her citerer jeg:
“Der findes således
ikke
i det sagsmateriale,
som
jeg har
modtaget, nogenlunde samtidig dokumentation for, at det
allerede den 10. februar 2017 blev lagt til
grund
som en
klar forudsætning, at det i visse tilfælde ville være i strid
med gældende ret at adskille parterne.”
citat slut.
Det er på den baggrund, at ombudsmanden finder,
• at pressemeddelelsen får karakter af en instruks,
• at instruksen efter sit indhold er ulovlig, og
• at instruksen medførte en betydelig risiko for, at
der blev truffet forkerte afgørelser
i de konkrete sa
ger.
Og derfor har fremgangsmåden efter ombudsmandens
opfattelse været meget risikabel i forhold til den grund
læggende pligt til at sikre lovlig administration.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0017.png
10
Begge dele har jeg taget til efterretning. Og det betyder
også, at jeg anerkender, at forløbet har medført en bety
delig risiko for, at der blev truffet forkerte afgørelser.
Men som jeg også gentagne gange sagde under samrådet
den 1. juni, og som jeg vil komme tilbage til, administre
rede Udlændingestyrelsen rent faktisk ikke ordningen
undtagelsesfrit.
Som jeg tidligere har sagt, skulle vi dog i umiddelbart
forlængelse af, at presserneddelelsen blev sendt til Ud
lændingestyrelsen, have fulgt op med en egentlig skrift
lig instruks til styrelsen, der indeholdt de nødvendige
forbehold. Det skulle vi. Det tager jeg, som jeg også sag
de på samrådet den 1. juni, på mig.
Som jeg redegjorde for under samrådet den 1. juni, og
som det også indgår i ombudsmandens redegørelse,
sendte departernentet godt en måned senere, den 18.
marts 2016, en e-rnail til Udlændingestyrelsen.
Denne mail sendes i forlængelse af de løbende juridiske
drøftelser mellem departementet og Udlændingestyrelsen
bl.a. i forhold til udarbejdelse af retningslinjer om ram
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0018.png
11
merne for ordningen. Mailen indeholder det talepapir,
som jeg anvendte under samrådet den
15.
marts, og den
indeholder andre dokumenter, der er brugt i forbindelse
med min forberedelse af samrådet. Herudover tilkende
gives det skriftligt over for Udlændingestyrelsen, at der
skal gøres undtagelse i tilfælde, hvor separat indkvarte
ring vil være i strid med vores internationale forpligtel
ser. Det tilkendegives også, at Udlændingestyrelsen skal
orientere departementet om de sager, hvor styrelsen fin
der, at der ikke kan ske separat indkvartering af hensyn
til Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere til
kendegives det, at tvivlsspørgsmål
om
rækkevidden af
Danmarks internationale forpligtelser kan forelægges for
departementet.
Når denne mail sendes på dette tidspunkt, er det således i
forlængelse afsamrådet den
15. marts
2016, og tilkende
givelsen i mailen
om, at
der skal foretages en individuel
vurdering skal bl.a. ses i lyset af det,
som
ombudsman
den også senere peger på: nemlig den risiko for forkerte
afgørelser, som forløbet indtil da kunne føre til.
***
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0019.png
12
Der er blevet spurgt meget til et koncerndirektionsrnøde
den 10. februar, hvor jeg deltog sammen med koncerudi
rektionen i Udlændinge- og Integrationsministeriet
samme dag som
min
pressemeddelelse udsendes.
Som det fremgår af ombudsmandens redegørelse, har
ministeriet
gjort
ombudsmanden bekendt med, at det
mundtligt har været tilkendegivet over for Udlændinge
styrelsen ved flere lejligheder, at der ville være tilfælde,
hvor der af hensyn til Danmarks internationale forpligtel
ser skulle gøres undtagelse fra udgangspunktet om sepa
rat indkvartering, og at styrelsen i disse tilfælde naturlig
vis skulle administrere i overensstemmelse med dette.
Og det fremgår også af ombudsmandens redegørelse, at
ministeriet har oplyst, at dette blev drøftet på et koncern
direktionsmøde den 10. februar 2016, hvor bl.a. Udlæn
dingestyrelsen deltog.
Men fordi der ikke foreligger et referat fra drøftelserne
på direktionsmødet og dermed intet på skrift, indgår dette
møde kun i begrænset omfang i ombudsmandens samle
de vurdering.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0020.png
13
Og som jeg sagde flere gange under samrådet den 1. juni,
er ombudsmanden også bekendt med det øvrige, interne
materiale
i sagen, som
belyser ministeriets retlige over
vejelser forud for og i tilknytning til udsendelsen af pres
semeddelelsen.
Endvidere er ombudsmanden bekendt med de udtalelser,
som
ministeriet og Udlændingestyrelsen har sendt til
ombudsmanden som led i dennes undersøgelse.
Det er både disse udtalelser g dette interne materiale
om
ministeriets retlige overvejelser, ombudsmanden baserer
sin bedømmelse
af sagen på.
Ombudsmanden lægger herefter til grund, at det
ikke
var
ministeriets hensigt at pålægge Udlændingestyrelsen en
praksis uden en individuel vurdering, og at det således
ikke
var ministeriets samlede intention at pålægge styrel
sen en ulovlig praksis.
Så har der været en debat om udtrykket “at lægge til
grund”, og om det er det samme som “at konkludere”.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0021.png
14
Og lad mig bare sige det klart: Jeg har ikke haft til sinds
at tillægge ombudsmanden vurderinger,
selv har givet udtryk for.
som
han ikke
For mig er det væsentlige i denne sammenhæng, at om
budsmanden har haft alt, hvad der er om ministeriets ret-
lige overvejelser i både departement og styrelse til rådig
hed. Og det er bl.a. på den baggrund, at udtrykket “at
lægge til grund” skal læses.
Når det er sagt, er det også ombudsmandens sammenfat
tende vurdering, at instruksen efter sit indhold var ulov
lig og samtidig medførte en betydelig risiko for forkerte
afgørelser.
Og jeg har, som jeg også har sagt flere gange, taget om
budsmandens vurdering til efterretning.
***
Lad mig samle op.
For det første:
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0022.png
15
På det tidspunkt, hvor vi sad og arbejde med pressemed
delelsen, havde dokumentet ikke karakter af en instruks.
Derfor
blev der ikke foretaget en juridisk vurdering af,
om presserneddelelsen efter sin ordlyd ville være ulovlig,
hvis den efterfølgende skulle læses som en instruks.
Og
derfor
har jeg ikke forud for udsendelsen af presse-
meddelelsen drøftet med mine embedsmænd, om selve
det, at jeg udsendte en pressemeddelelse, der indeholdt
min politiske tilkendegivelse, ville være ulovligt, når jeg
tog undtagelsen ud af ordlyden.
For det andet:
Når ombudsmanden efterfølgende vurderer, at presse-
meddelelsen efter sit indhold var ulovlig, skyldes det, at
den ikke på et tidligt tidspunkt blev fulgt af en egentlig
skriftlig instruks til Udlændingestyrelsen.
Og for det tredje:
Når jeg så har taget ombudsmandens kritik til efterret
ning, betyder det også, at vi umiddelbart i forlængelse af
udsendelsen af pressemeddelelsen skulle have fulgt op
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0023.png
16
med en egentlig skriftlig instruks, der indeholdt de nød
vendige forbehold.
Disse tre pointer fremhævede jeg på samrådet den 1. ju
ni. Og det er også mit svar i dag.
Men jeg medgiver også, at kommunikationen til Udlæn
dingestyrelsen ikke har været stringent.
***
I forlængelse af dette er det vigtigt for
mig
at gøre en
ting meget klart, som jeg tror, at kritikerne af forløbet
overser.
Centralt i den her sag står Udlændingestyrelsens admini
stration af indkvarteringsordningen og spørgsmålet om,
hvad jeg var
bekendt med
i forhold til Udlændingestyrel
sens administration efter udsendelsen af presserneddelel
sen.
Jeg kan helt klart sige, at Udlændingestyrelsen foretog en
individuel vurdering. Med andre ord blev der foretaget en
vurdering af den enkelte sags omstændigheder.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0024.png
17
Det ved jeg, fordi jeg fulgte opfølgningen i sagen.
Som jeg har sagt, gav jeg internt i ministeriet meget klart
udtryk for, at jeg ønskede en så restriktiv linje som over
hovedet muligt.
Derfor bad jeg tidligt i forløbet om at blive orienteret om
implementeringen af den nye ordning, og jeg var af na
turlige grunde særligt interesseret i de sager, hvor Ud
lændingestyrelsen ikke havde adskilt parrene.
Det betyder, at jeg blev bekendt med, at styrelsen foretog
en vurdering af hver enkelt sags omstændigheder.
***
jSamrådssporgsmål AY]
er
der stillet spørgsmål til, om jeg vil redegøre
for for
løbet i Udlændingestyrelsen efter modtagelsen af in
struksen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0025.png
1$
Jeg har selvfølgelig bedt Udlændingestyrelsen om et bi
drag til besvarelsen af dette spørgsmål. Og mit svar bli
ver derfor også lidt specielt, for jeg vil gerne læse styrel
sens bidrag op i sin fulde ordlyd. Det synes jeg er det rig
tigste at gøre i denne sag.
Udlændingestyrelsen har om forløbet efter udsendelsen
af presserneddelelsen oplyst følgende, og nu læser jeg
op:
“Den 10. februar 2016 udsendte Udlændinge- og Inte
grationsministeriet en pressemeddelelse
om, at ingen
mindreårige fremover måtte indkvarteres sammen med
en ældre ægtefælle eller samlever.
Udlændingestyrelsen modtog umiddelbart efter udsen
delsen afpressemeddelelsen den 10. februar 2016 en
mundtlig instruks fra Udlændinge- og Integrationsmi
nisteriet om administrativt at effektuere i overens
stemmelse med indholdet af pressemeddelelsen.
Udlændinge- og Integrationsministenet anmodede
desuden Udlændingestyrelsen om straks at orientere
indkvarteringsoperatørerne om de nye retningslinjer.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0026.png
19
Indkvarteringsoperatørerne blev derfor den 10. februar
2016 orienteret om de nye retningslinjer.
Udlændingestyrelsen orienterede
om, at
de nye ret
ningslinjer betød, at ingen mindreårige fremover måtte
indkvarteres sammen med en ældre ægtefælle eller
samlever, uanset om der var fællesbøm, og at der skul
le ske adskillelse i samtlige sager, hvor en mindreårig
var indkvarteret sammen med en ældre ægtefælle eller
samlever.
Udlændingestyrelsen bad samtidig om at blive oriente
ret, hvis operatørerne blev opmærksomme på par, der
var omfattet af Udlændinge- og integrationsministeri
ets instruks.
Det var Udlændingestyrelsen, der i hver enkelt sag ef
terfølgende skulle beslutte, om der skulle ske separat
indkvartering. Det var altså ikke operatøreme, der
skulle træffe denne beslutning.
Der blev ikke den 10. februar 2016 truffet beslutning
om separat indkvartering. Udlændingestyrelsen orien
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0027.png
20
terede den 10. februar 2016 alene indkvarteringsopera
tørerne om de nye retningslinjer.
Den 10. februar 2016 var det Udlændingestyrelsens
vurdering, at det ville rejse spørgsmål i forhold til
Danmarks internationale forpligtelser, hvis der skulle
etableres en ordning, hvorefter mindreårige over 15 år
uden mulighed for, at der kunne gøres undtagelse
skulle indkvarteres adskilt fra deres ægtefælle eller
samlever.
Disse spørgsmål blev rejst af Udlændingestyrelsen
over for Udlændinge- og Integrationsministeriet, og
spørgsmålene blev som følge heraf i de kommende da
ge og uger løbende drøftet mellem Udlændingestyrel
sen og Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet tilkendegav i
forbindelse med disse drøftelser, at styrelsen kunne fo
relægge konkrete problemstillinger for departementet,
hvis styrelsen i relation til de konkrete sager ønskede
departernentets vurdering af foreneligheden med Dan
marks internationale forpligtelser.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0028.png
21
Efter anmodning fra Udlændinge- og Integrationsmini
stenet orienterede Udlændingestyrelsen løbende mini
steriet
om
status vedrørende adskillelse afparrene i de
konkrete sager.” Citat slut.
I forhold til spørgsmålet
om,
hvordan Udlændingestyrel
sen faktisk har administreret ordningen, har Udlændinge
styrelsen oplyst følgende, og nu læser jeg igen op:
“Udlændingestyrelsen har på intet tidspunkt admini
streret ordningen på en sådan måde, at der ikke kunne
gøres undtagelse fra instruksen. Udlændingestyrelsen
har i alle sager foretaget en konkret og individuel vur
dering
af,
om der skulle ske separat indkvartering.
Udlændingestyrelsen har under hele forløbet siden den
10. februar 2016 administreret ordningen vedrørende
indkvartering af mindreårige ægtefæller og samlevere
på asylcentrene under hensyntagen til Danmarks inter
nationale forpligtelser.
Beslutningerne
om,
hvorvidt der skulle ske adskillelse
i de konkrete sager, blev truffet, efterhånden som Ud
lændingestyrelsen foretog en gennemgang af sagerne.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0029.png
22
De første par blev adskilt den 16. februar 2016, dvs. 6
dage efter Udlændinge- og Integrationsministeriets
pressemeddelelse af 10. februar 2016.
Den 18. februar 2016 anmodede Udlændingestyrelsen
op eratørerne om yderligere oplysninger.
Der blev bl.a. indhentet oplysninger om eventuelle fæl
lesbørn, graviditet, familiemedlemmer, som også op
holdt sig i Danmark, operatørernes vurdering af even
tuelle behov for foranstaltninger mv. Par med fælles-
børn blev samtidig bedt om at tage stilling til, hvilken
forælder der skulle indkvarteres sammen med fælles-
børnene.
Udlændingestyrelsen anmodede endelig operatørerne
om oplysninger om, hvorvidt familien var velftinge
rende, herunder om der var bekymring for parternes el
ler eventuelle børns trivsel, og hvordan det vurderedes,
at familien ville fungere efter en adskillelse af
parret,
samt om oplysninger om, hvorvidt der var øvrige for
hold, som styrelsen burde være opmærksom på.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0030.png
23
Oplysningerne indgik bI.a. i vurderingen af, om der
skulle ske adskillelse.
I forbindelse med gennemgangen af oplysningerne i
sagerne identificerede Udlændingestyrelsen fem sager,
hvor Udlændingestyrelsen
ikke
indkvarterede parrene
separat, idet det var styrelsens vurdering, at separat
indkvartering ville være i strid med Danmarks interna
tionale forpligtelser. Disse sager blev i starten af marts
forelagt for Udlændinge- og Integrationsministeriet
med henblik på departementets tilkendegivelse af for
ståelsen af de retlige rammer, herunder rækkevidden af
Danmarks internationale forpligtelser.” Citat slut.
I forhold til spørgsmålet om,
om
Udlændingestyrelsen
har foretaget partshøringer i de omtalte sager, har Ud
lændingestyrelsen oplyst følgende, og igen læser jeg op:
“I forlængelse af instruksen drøftede Udlændingesty
relsen og Udlændinge- og Integrationsministeriet
spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om faktisk for
valtningsvirksomhed, når styrelsen beslutter at ind
kvartere et par separat, eller om der er tale om en afgø
relse i forvaitningslovens forstand.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0031.png
24
Udlændingelovens bestemmelser om indkvartering be
tyder, at en beslutning om at flytte en asylansøger fra
et asylcenter til et andet er såkaldt “faktisk forvalt
ningsvirksomhed”. Det medfører bl.a., at der ikke efter
forvaitningsloven skal ske partshøring i sagerne, og at
der ikke skal træffes afgørelse i sagerne. Sådan er det
altså hver gang, en asylansøger flyttes, fx fordi et asyl-
center lukkes.
Hvis en asylansøger ikke efterkommer en beslutning
om at flytte, kan Udlændingestyrelsen give asylansø
geren et såkaldt “flyttepåbud”. Flyttepåbuddet er en
afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder
bl.a., at reglerne om partshøring herefter gælder, og at
der skal træffes en afgørelse i sagen.
Indtil april 2016 blev sagerne behandlet som alle andre
sager om indkvartering af asylansøgere
altså som
faktisk forvaltningsvirksomhed. I de sager, hvor Ud
lændingestyrelsens beslutning om flytning blev fulgt,
blev der ikke truffet en afgørelse herom i forvaltnings
lovens forstand. Og der blev derfor ikke foretaget
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0032.png
25
partshøring, ligesom der ikke blev givet en begrundel
se.
Det ændrer dog ikke på, at der blev administreret såle
des, at der blev foretaget en konkret og individuel vur
dering
af,
om det var foreneligt med Danmarks inter
nationale forpligtelser at adskille
palTene.
Den 28. april 2016 besluttede Udlændingestyrelsen at
genoptage de konkrete sager om adskilt indkvartering.
Udlændingestyrelsen besluttede, at der skulle træffes
en egentlig afgørelse i alle sager.
Baggrunden for genoptagelsen af sagerne var ikke en
vurdering
af,
at styrelsens beslutninger om separat
indkvartering var i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Den var derimod at sikre, at sagerne blev
behandlet
som
afgørelsessager
på grund af den indgri
bende karakter for de involverede par, og at parterne
derfor også fik lejlighed til at komme med deres be
mærkninger til adskillelsen.” Citat slut.
Det vil sige, at hele spørgsmålet om partshøringer er ud
tryk for juridiske overvejelser
om,
hvorvidt beslutningen
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0033.png
26
om at adskille parrene var af så indgribende karakter, at
der var tale om en afgørelse, hvor
parterne
skulle have
lejlighed til at komme med deres bemærkninger, inden
afgørelsen blev truffet.
Og jeg vil gerne sige meget klart: Det var juridiske over
vejelser, som foregik mellem Udlændingestyrelsen og
departementet. Og det var ikke juridiske overvejelser,
som jeg var inde over.
Jeg bliver først
gjort
bekendt med emnet, efter det er be
sluttet, at der skal træffes afgørelser i alle sager, hvorfor
der også skal gennemføres partshøringer.
Jeg har også noteret
mig,
at der flere steder har bredt sig
den opfattelse, at Udlændingestyrelsen skulle have om
gjort de første sager om adskillelse, fordi de var forkerte.
Udlændingestyrelsen har hertil oplyst følgende. Jeg læser
op:
“Ordningen indebærer, at parrene indkvarteres hver for
sig, medmindre det er i strid med Danmarks internati
onale forpligtelser. Den separate indkvartering opret-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0034.png
27
holdes kun, så længe den er forenelig med Danmarks
internationale forpligtelser.
At et par først bliver skilt ad, og senere får mulighed
for at blive indkvarteret sammen, er derfor ikke udtryk
for, at det var forkert at indkvartere
palTet
hver for sig i
første omgang. Det er derimod udtryk for, at varighe
den indgår i vurderingen af, hvor længe en separat
indkvartering kan opretholdes, og stadig være i over
ensstemmelse med Danmarks internationale forpligtel
ser.” Citat slut.
Så vidt Udlændingestyrelsens eget bidrag om forløbet i
Udlændingestyrelsen efter udsendelsen af min generelle
indkvarteringsordning.
Som Udlændingestyrelsen selv har redegjort for, har sty
relsen under hele forløbet administreret ordningen under
hensyntagen til Damarks internationale forpligtelser.
Jeg kan i øvrigt henvise til de skriftlige udvalgsspørgs
mål, som er besvaret blandt andet med bidrag fra Udlæn
dingestyrelsen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0035.png
28
Som sagt anerkender jeg, at forløbet kan kritiseres. Og
jeg står ved, at den samlede kommunikation fra departe
mentet til Udlændingestyrelsen om ordningens indhold
har været mangeiftild.
Og derfor har jeg også taget ombudsmandens alvorlige
kritik til efterretning. Det gælder for det første kritikken
af selve indholdet af instruksen. Og det gælder også
om
budsmandens kritik om, at pressemeddelelsen med det
kategoriske og undtagelsesfti indhold og kommunikatio
nen i øvrigt til Udlændingestyrelsen medførte en betyde
lig risiko for forkerte afgørelser
** *
II.
Samrådssporgsmål AX
Vil ministeren redegøre for, om det var i overensstem
melse
ni
ed
ni
in isterens
sand/i edspligt atfiern e form itle
ringen om atforetage en individuel vicrdering i presse-
meddelelsen af 10. februar 2016?
***
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0036.png
29
Så spørges der i sarnrådsspørgsmål AX, om det var i
overensstemmelse med min sandhedspligt
som minister
at fjerne formuleringen om at foretage en individuel vur
dering
i pressemeddelelsen af
10. februar 2016.
Det er klart, at en ministers sandhedspligt også omfatter
udsendelsen af en pressemeddelelse.
Samtidig tror jeg, at alle er enige om, at ministres pres
serneddelelser også er et politisk redskab, og at der der
for ikke gælder de samme krav
til en udtømmende retlig
gennemgang af et givent anliggende,
som tilfældet er for
eksempel for svar på spørgsmål fra et afudvalgene i
Fol
ketinget.
Men naturligvis skal pressemeddelelsens indhold ligge
inden for rammerne af sandhedspligten. Det
vil være en
konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvilke krav der
stilles til en pressemeddelelse for at sandhedspligten kan
siges at være opfyldt. Heri indgår bl.a. hensynet til at
kommunikere et klart og tydeligt signal. Det er den af
vej ning, der bliver foretaget.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0037.png
30
Og som jeg også tidligere har oplyst, var det mig selv,
som tog
forbeholdet ud af pressemeddelelsen.
Ingen betvivler vel min eller andre ministres ret til at an
vende presserneddelelser med det sigte, uanset om
man
deler min politiske holdning i denne sag.
Men uanset mit politiske sigte med presserneddelelsen,
så skulle vi, som jeg også har tilkendegivet tidligere, un
der alle omstændigheder umiddelbart i forlængelse af ud
sendelsen af presserneddelelsen have
fulgt op med en
egentlig skriftlig instruks med de nødvendige forbehold.
Det sagde jeg også allerede på samrådet den 1. juni.
***
III.
Samrådssporgsmål AZ
Vii ininisteren i samtlige de tilftelde, hvor hun siden 10.
februar 2016 har besvaret spørgsmålfra Folketinget
om
adskilt indkvartering afmindreårige gfle eller samle-
vende asylansøgere, redegøre for, hvordan hvert enkelt
svar harmonerer ni ed ni in isterens forklaring under sam-
rådet 1. juni 2017
om,
at det gennem hele forløbet har
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0038.png
31
været enforttdsætning og en del afministerens instruks,
at alle par skulle vurderes konkret og individuelt, og at
praksis sktdle stemme overens med dansk ret og Dan
mctrks
iii
tern ationale forpligtelser?
***
Endelig beder udvalget mig redegøre for,
om
mine svar
siden instruksen af 10. februar 2016 på Folketingets
spørgsmål om adskilt indkvartering af mindreårige gifte
eller samlevende asylansøgere i alle tilfælde harmonerer
med forudsætningen
om
en individuel vurdering i hvert
enkelt tilfælde, og at praksis skulle stemme overens med
dansk ret og Danmarks internationale forpligtelser.
Til brug for svaret er der foretaget en gennemgang af de
spørgsmål, der er stillet om denne sag siden den 10. fe
bruar 2016, og mine svar. Efter ministeriets opgørelse er
der stillet godt 40 spørgsmål forud for samrådet den 1.
juni med et sådant indhold.
Jeg vil ikke redegøre i detalj er for hvert enkelt svar til
Folketinget. Det er rammerne for et samråd simpelthen
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0039.png
32
ikke til. Men jeg vil naturligvis svare på skriftlige
spørgsmål om dette.
Generelt vil jeg sige, at der i alle svar givet efter samråd
Z den 15. marts 2016 udtrykkeligt henvises til, at in
struksen
om
adskilt indkvartering er et
udgangspunkt,
og
at det således kan komme på tale at gøre undtagelse i
særlige tilfælde.
Forud for samråd Z svarer jeg på to spørgsmål fra Folke
tinget om dette emne.
Mit første svar af 24. februar 2016 er et svar på et
§
20-
spørgsmål. Spørgsmålet lyder, om jeg er tilfreds med
hjælpen til de såkaldte bamebrude, og om man gør nok
for at opsøge og hjælpe dem.
Som enhver vil være klar over, så synes jeg ikke, at man
havde gjort nok.
I svaret redegør jeg derfor blandt andet for det, jeg har
sat i værk, og for min politiske holdning. Det betyder og
så, at jeg gentager ordlyden af min presserneddelelse af
10. februar 2016.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0040.png
33
I lyset af ombudsmandens redegørelse vil jeg medgive, at
svaret på dette punkt kunne have været mere præcist, da
svaret ikke er juridisk udtømmende.
Mit andet svar forud for samråd Z er et svar af 9. marts
2016 på et udvalgsspørgsmål. Spørgsmålet er bl.a., om
jeg vil udarbejde nye retningslinjer på området, der re
spekterer dansk kultur og dansk lovgivning.
I mit svar redegør jeg først for min generelle indkvarte
ringsinstruks, hvorefter ingen mindreårige asylansøgere
fremadrettet kan indkvarteres sammen med deres ægte
fælle eller samlever.
Derefter fremgår det, og nu citerer jeg, at “jeg har forstå
et, at Udlændingestyrelsen er i færd med at omsætte min
generelle instruks i retningslinjer, der skal anvendes i de
konkrete sager”. Citat slut.
At styrelsen skulle omsætte den generelle instruks i ret
ningslinjer til anvendelse i konkrete sager afspejler, at
den generelle instruks ikke var udtømmende.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0041.png
34
Som tidligere nævnt skal jeg være den første til at sige, at
det kunne have været formuleret klarere.
Men det er også vigtigt at understrege (som jeg også
gjorde på sidste samråd), at ingen af disse to spørgsmål
står alene, men bliver fulgt op af mit svar til Folketinget
få dage senere under samråd Z.
Til sidst
ninger
og lad det så være mine afsluttende bemærk
så er det vigtigt for
mig,
at vi
ikke glemmer,
hvad det her først og fremmest handler om ude i virke
ligheden. Som jeg ser det, er det fremmed i Danmark, at
piger skal giftes og får børn i en meget ung alder. Mit
klare politiske mål med adskillelse var at give de unge
piger en
form
for pusterum, når de kom til Danmark. Så
de kunne få lejlighed til at overveje deres situation og
tage stilling til, om de fortsat ønskede at bo sammen med
deres ægtefæller eller samlever.
Det var fra starten mit klare politiske mål. Det har jeg
ikke lagt skjul på og også nøje fulgt op på, for det er altså
et spørgsmål, der ligger mig meget på sinde. Hvad oppo
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0042.png
35
sitionen i virkeligheden vil, er derimod for mig aldeles
uklart.
Jeg har sagt klart, at der var ting i dette forløb,
som
kun
ne være håndteret bedre. Presserneddelelsen skulle have
været fulgt op af en egentlig skriftlig instruks.
Det kunne have været gjort bedre, og det er også det
Ombudsmanden kritiserer. Den kritik har jeg taget til
mig, ligesom jeg erkender, at jeg har haft det politiske
ansvar for forløbet. Det skal der ikke være tvivl om.
Men vi skal heller ikke glemme,
• at Udlændingestyrelsen ikke skilte nogen dagen efter
presserneddelelsen,
• der blev foretaget en individuel sagsbehandling og
• at der var tilfælde, hvor styrelsen ikke skilte parrene
ad
Og derfor ser jeg
efter mere end
5
timers samråd den 1.
juni og 73 spørgsmål til mig
denne sag, som en sag, der
selvfølgelig handler om min embedsførelse. Ingen tvivl
om
det. Og det svarer jeg på og har svaret på.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0043.png
36
Men jeg oplever også, selvom oppositionen sikkert siger
det modsatte, at sagen i stigende grad bruges til at skabe
tvivl om den udlændingepolitik, som bliver
ført.
Og der vil jeg altså bare sige, at det lykkes I altså ikke
med. Vi fører og vil fortsat føre en stram politik.
I denne sag, har jeg ønsket at give pigerne et pusterum,
så de får mulighed for selv at tage stilling til, om de vil
fortsætte deres ægteskab her i landet. Nogle gange kræ
ver det et pusterum at se, at der er andre måder at leve på
end i det land, de kommer fra. Og det pusterum vil jeg
gøre alt hvad jeg kan for at give dem, inden for de rarn
mer, lovgivningen giver mulighed for.
Tak for ordet.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0044.png
JUSTITS
Lovafdelingen
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5juli2017
Stats- og Menneskerets
kontoret
Rasmus Krogh Pedersen
2017-0032/40-0105
2356509
Henried sendes besvarelse af spørgsmål nr. 940 (Alm. del), som Folketin
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
28. juni 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen
(SF), Johanne Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (Ry), Mattias
Tesfaye (5), Josephine Fock (ALT).
Søren Pape Poulsen
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
f +4533933510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0045.png
Spørgsmål nr. 940 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra
tionsudvalg:
“Hvornår blev Justitsministeriet bekendt med, at udlændinge-
ministerens instruks af 10. februar 2016 var ulovlig, og hvor
dan samt hvornår reagerede Justitsministeriet på dette?”
Svar:
Den nuværende regering er ligesom tidligere regeringer ud fra et hen
syn til regeringens interne beslutningsproces meget tilbageholdende med at
redegøre for regeringsinterne overvejelser og drøftelser.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke at burde redegøre for de
forhold, der spørges til, ligesom ministeriet ikke finder at burde oplyse om
Justitsministeriets interne overvejelser om sagen.
2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0046.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 950 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (Ry), Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 950:
Vil ministeren redegøre for, hvad der menes med formuleringen “under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser” samt redegøre for,
hvorledes den formulering adskiller sig fra en formulering om at være “i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser”?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil der henvises:
“1. Som det fremgår af besvarelsen af 21. juni 2017 af spørgsmål nr. 845 fra
Udlændinge- og Integrationsudvalget, er det Udlændingestyrelsen, der efter
udlændingeloven træffer bestemmelse om indkvarteringen af bl.a.
asylansøgere. Efterkommer en udlænding ikke Udlændingestyrelsens anvisning
om indkvartering, kan styrelsen pålægge udlændingen at tage ophold på et
indkvarteringssted efter styrelsens nærmere bestemmelse (flyttepåbud). Der
henvises til udlændingelovens § 42 a, stk. 7.
Udlændingestyrelsens afgørelser om flyttepåbud kan ikke påklages til
Udlændinge- og Integrationsministeriet, jf. udlændingelovens
§
46 a, stk. 1.
2.
Som det fremgår af besvarelserne af 21. juni 2017 af spørgsmål nr. 806, 813,
9. oktober 2017
FamiliesammenfØring
Slotsholrnsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVRnt.
Sags nr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017-10323
258771
817 og 844 fra Udlændinge- og Integrationsudvalget, har Udlændingestyrelsen
under hele forløbet administreret indkvarteringsordningen under hensyntagen
til Danmarks internationale forpligtelser.
Med andre ord har Udlændingestyrelsen foretaget en vurdering af den enkelte
sags omstændigheder. Sagsbehandlingen og vurderingerne har løbende
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801539_0047.png
afspejlet Udlændingestyrelsens retsopfattelse, herunder Udlændingestyrelsens
retsopfattelse med hensyn til Danmarks internationale forpligtelser.
3.
Udlændingestyrelsen har fundet, at det er mest retvisende at oplyse, at
styrelsen har administreret indkvarteringsordningen under hensyntagen til
Danmarks internationale forpligtelser, fordi der ikke foreligger relevante
fortolkningsbidrag, f.eks. i form af retspraksis, praksis i administrative
klagesager mv. vedrørende konkrete sager om indkvartering af mindreårige
med ægtefælle eller samlever.”
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2