Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 5
Offentligt
1801536_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 951 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende
ligt.
Spørgsmål nr. 951:
Vil ministeren redegøre for, om og hvordan adskillelse af asylansøgere fra deres
ægtefælle/samlever kan sidestilles med en beslutning om at ændre indkvarte
ringssted for ikke-gifte asylansøgere eller at flytte en hel familie samlet til et nyt
indkvarteringssted, saledes som anført af Udlændingestyrelsen
i
svar pa UUI alm.
del spm. 809?
9. oktober2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR nr.
Sags nr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 10324
258773
Svar:
1. Med min pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den generelle indkvarte
ringsordning for mindreårige asylansøgere med en ægtefælle eller samlever øn
skede jeg at vende udgangspunktet for, om en mindreårig asylansøger skal ind
kvarteres med en ægtefælle eller samlever, på hovedet, så udgangspunktet er
separat indkvartering i disse sager.
Den generelle praksisændring, som pressemeddelelsen lagde op til, vedrørte såle
des indholdet af ordningen, altså hvad der skal være udgangspunktet for det kon
krete udfald, når myndighederne skal beslutte, om et par kan indkvarteres sam
men. Forenklet betyder praksisændringen, at indkvartering i sådanne tilfælde skal
ske separat, medmindre Danmarks internationale forpligtelser taler herimod.
Derimod forholder min pressemeddelelse sig ikke til spørgsmålet om, hvilke parts
rettigheder der skal iagttages som led i den ændrede vurdering af, om indkvarte
ring skal ske separat, eller hvilken sagsbehandling praksisændringen i øvrigt giver
anledning til. Sådanne overvejelser, der er af forvaltningsretlig karakter, skal fore
tages af de sagsbehandlende myndigheder.
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0002.png
2. Én
af
de partsrettigheder, der efter forvaltningsloven normalt skal iagttages i
sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed, er
forudgående partshøring.
Er der ikke tale om en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en for
vaitningsmyndighed, men derimod om såkaldt faktisk forvaltningsvirksomhed,
skal forvaitningslovens regler om bla. partshøring ikke iagttages.
3.
Efter udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 1. pkt., og forarbejderne hertil sker Ud
lændingestyrelsens anvisninger om indkvartering på asylcentrene som led i styrel
sens almindelige virksomhed og har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed.
Dette indebærer således, at forvaltningslovens regler om bla. partshøring ikke
skal iagttages i forbindelse med, at Udlændingestyrelsen træffer bestemmelse om
indkvarteringen af en asylansøger, herunder flytning af en asylansøger fra ét cen
ter til et andet, når styrelsens anvisning efterkommes.
Derimod udgør et flyttepåbud efter udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt., og
forarbejderne hertil en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det indebærer, at
forvaltningslovens regler om bl.a. partshøring skal iagttages, hvis en asylansøger
ikke efterkommer Udlændingestyrelsens anvisning om indkvartering, og styrelsen
derefter pålægger udlændingen at tage ophold på et bestemt asylcenter.
Der henvises herved til lovforslag nr. L 130 af 30. januar 2013, jf. bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 15 (folketingsåret 2012-13).
4. Den generelle praksis på indkvarteringsområdet både før og efter den 10. fe
bruar 2016 er, at i de tilfælde, hvor en asylansøger efterkommer Udlændingesty
relsens anvisning om indkvartering, er der ikke tale om en afgørelse i forvaltnings
lovens forstand, men derimod om faktisk forvaltningsvirksomhed. Der foretages
derfor heller ikke partshøring efter forvaltningsloven.
Efterkommer en asylansøger derimod ikke styrelsens anvisning om indkvartering,
træffer styrelsen afgørelse om flyttepåbud efter forudgående partshøring.
Denne praksis er i overensstemmelse med udlændingeloven og forarbejderne
hertil og var derfor udgangspunktet for Udlændingestyrelsens sagsbehandling
efter udsendelsen af pressemeddelelsen af 10. februar 2016.
5. Udlændingestyrelsen traf den 28. april 2016 beslutning om at genoptage de
konkrete sager om adskilt indkvartering af mindreårige asylansøgere med en æg
tefælle eller samlever og at træffe afgørelse efter udlændingelovens § 42 a, stk. 7,
3. pkt., om flyttepåbud, i alle sådanne sager om adskilt indkvartering efter forud
gående partshøring, dvs, også i sager, hvor parterne efterkom styrelsens anvisning
om indkvartering.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0003.png
Om baggrunden herfor kan der henvises til, at Udlændingestyrelsen samtidig med
behandlingen af sagerne om indkvartering af mindreårige asylansøgere med en
ægtefælle eller samlever efter den 10. februar 2016 over for Udlændinge- og In
tegrationsministeriet rejste det forvaltningsretlige spørgsmål, om den indgribende
karakter af en beslutning om separat indkvartering
i
disse tilfælde kunne føre til,
at der skulle ske partshøring
i
disse sager, uanset om der efter udlændingeloven
og forarbejderne hertil var tale om faktisk forvaltningsvirksomhed.
Dette spørgsmål gav, navnlig i lyset af den klare forudsætning i forarbejderne,
anledning til ikke ubetydelig tvivl, og spørgsmålet blev derfor nøje overvejet. Re
sultatet af disse forvaltningsretlige overvejelser blev, at der også træffes afgørelse
om flyttepåbud i sådanne sager, når parterne ved den første indkvartering nok
efterkommer anvisningen om separat indkvartering, men ikke selv ønsker denne
separate indkvartering. Forud for en sådan eventuel afgørelse om flyttepåbud skal
der fortsat ske partshøring.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0004.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 952 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsen Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren som hermed besvares ende
ligt.
Spørgsmål nr.
952:
Vil ministeren redegøre for, om det var i overensstemmelse med god forvaltnings-
skik og juridiske fortolkningsprincipper som konkret retlig subsumption, da Ud
lændingestyrelsen
i
perioden fra den 10. februar 2016 til den 28. april 2016 hen-
førte tvangsadskillelse af mindreange asylansøgere fra deres ægtefælle/samlever
under udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 1. pkt. (som er faktisk forvaltningsvirksom
hed) og ikke udlændingelovens § 42 a, stk. 7, 3. pkt. (forvaltningsakt)?
Svar:
Jeg kan henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del).
9 oktober 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
TeL
Mai!
Web
CVR nr.
Sags nr.
Akt id
6198 4000
[email protected]
wwwuimdk
36977191
2017 10325
258781
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0005.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 953 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende-
ligt.
Spørgsmål nr. 953:
Vil ministeren oplyse, i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen har adskilt min-
dreårige asylægtepar uden korrekt partshøring i perioden fra 3. oktober 2011 til
10. februar 2016,
i
det omfang partshøring var påkrævet henset til den daværen-
de ordnings opbygning?
Svar:
1. Som anført i min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del), er
den generelle praksis på indkvarteringsområdet både før og efter den 10. februar
2016, at i de tilfælde, hvor en asylansøger efterkommer Udlændingestyrelsens
anvisning om indkvartering, er der ikke tale om en afgørelse i forvaltningslovens
forstand, men derimod om faktisk forvaltningsvirksomhed. Der foretages derfor
heller ikke partshøring efter forvaltningsloven.
Efterkommer en asylansøger derimod ikke styrelsens anvisning om indkvartering,
træffer styrelsen afgørelse om flyttepåbud efter forudgående partshøring.
Denne generelle praksis er i overensstemmelse med udlændingeloven og forar
bejderne hertil og var derfor udgangspunktet for Udlændingestyrelsens sagsbe
handling efter udsendelsen af pressemeddelelsen af 10. februar 2016.
Det bemærkes i tillæg hertil, at denne praksis ved en ændring af udlændingelo
vens § 42 a, stk. 7, i foråret 2013 blev kodificeret i forarbejderne til bestemmel
sen, jf. lovforslag nr. L 130 at 30. januar 2013, folketingsåret 2012-13 (bemærk
ningerne til lovforslagets
§
1, nr. 15).
2. Udlændingestyrelsen traf den 28. april 2016 beslutning om at genoptage de
konkrete sager om adskilt indkvartering af mindreårige asylansøgere med en æg-
9. oktober 2017
Familiesammenføring
Slot5holrnsgade 10
1216 København K
Tel.
Mal
Web
CVR nr.
Sags nr.
AkNd
6198 4000
[email protected]
www.ttim.dk
36977191
2017 10326
258782
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0006.png
tefælle eller samlever og at træffe afgørelse efter udlændingelovens § 42 a, stk. 7,
3. pkt., om flyttepåbud, i alle sådanne sager om adskilt indkvartering efter forud
gående partshøring, dvs, også i sager, hvor parterne efterkom styrelsens anvisning
om indkvartering.
Om baggrunden herfor henvises til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951.
3. Som også anført i min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 Ønskede jeg
med min pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den generelle indkvarterings
ordning at vende udgangspunktet rundt, så udgangspunktet er, at der skal ske
separat indkvartering af en mindreårig asylansøger med en ægtefælle eller samle
ver, medmindre hensynet til Danmarks internationale forpligtelser taler herimod.
4. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, der om praksis for indkvartering af mindreårige
asylansøgere med en ægtefælle eller samlever forud for den 10. februar 2016 har
oplyst følgende:
“Praksis for indkvartering af mindreårige over 15 år med en ægtefælle eller
samlever forud for den 10. februar 2016 var, at der blev foretaget en konkret
vurdering af omstændighederne i de sager, hvor Udlændingestyrelsen blev
gjort bekendt med, at der var problemer i relation til den mindreå riges trivsel.
Omdrejningspunktet for denne vurdering var indkvarteringsoperatørens bør
nefaglige personales vurderinger samt værtskommunens eventuelle faglige
vurderinger af, hvilke indkvarteringsforhold der var til den mindreåriges bedste
med udgangspunkt i hensynet til barnets tarv.
Som det fremgår af besvarelsen af 9. marts 2016 af spørgsmål nr. 302 fra Ud
lændinge-, Integrations- og Boligudvalget, er der ikke foretaget registreringer
af, hvor mange asylansøgere under 18 år der er ankommet til Danmark sam
men med en myndig ægtefælle eller samlever.
Det er således ikke muligt at identificere eventuelle sager, hvor Udlændinge
styrelsen forud for den 10. februar 2016 måtte have truffet beslutning om se
parat indkvartering af en mindreårig asylansøger over 15 år med en ægtefælle
eller samlever mod begge parters ønske.
Udlændingestyrelsen har ikke umiddelbart erindring om, at der før den 10. fe
bruar 2016 har været sager om separat indkvartering af mindreårige asylansø
gere over 15 år med en ægtefælle eller samlever mod begge parters ønske.”
5. Udlændinge- og lntegrationsministeriet lagde til brug for forberedelsen af sam
rådsspørgsmål AW-AZ (UUI alm. del) den 23. juni 2017 til grund, dels at der und
tagelsesvist blev foretaget separat indkvartering mod begge parters ønske i så
danne sager forud for den 10. februar 2016, dels at der i så fald ikke blev foretaget
partshøring i sådanne sager på linje med administrativ praksis for anvisning af
indkvartering i Øvrigt.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0007.png
Til brug for forberedelsen af samrådsspørgsmål AW-AZ blev jeg således af Udlæn
dinge- og Integrationsministeriet oplyst om, dels at der forud for den 10. februar
2016 havde været sager, hvor Udlændingestyrelsen havde anvist separat indkvar
tering af en mindreårig asylansøger over 15 år med en ægtefælle eller samlever
mod begge parters Ønske, dels at der— på linje med administrativ praksis for an
visning af indkvartering i Øvrigt i disse tilfælde ikke blev foretaget partshøring,
hvis parret efterkom Udlændingestyrelsens anvisning.
6. Disse oplysninger beror imidlertid på en misforståelse i Udlændinge- og Integra
tionsministeriet. Som det fremgår af Udlændingestyrelsens udtalelse til brug for
besvarelsen af dette spørgsmål, har styrelsen ikke umiddelbart erindring om, at
der før den 10. februar 2016 har været sager om indkvartering af en mindreårig
asylansøger over 15 år med en ægtefælle eller samlever, hvor parterne er blevet
indkvarteret separat mod begge parters ønske.
Det var således forkerte oplysninger, jeg modtog fra Udlændinge- og Integrati
onsministeriet forud for samrådet den 23. juni 2017. At jeg modtog forkerte op
lysninger fra Udlændinge- og lntegrationsministeriet forud for samrådet har mini
steriet oplyst mig om efter samrådet.
7. Udlændingestyrelsen har supplerende oplyst, at sager om indkvartering af min
dreårige asylansøgere over 15 år med en ægtefælle eller samlever forud for den
10. februar 2016 blev behandlet som alle andre sager, hvor der opstod spørgsmål
om mistrivsel under indkvarte ringen.
Der blev således ikke forud for den 10. februar 2016 foretaget en selvstændig
vurdering af, om en mindreårig asylansøger over 15 år med en ældre ægtefælle
eller samlever skulle indkvarteres adskilt fra sin ægtefælle eller samlever alene
under henvisning til, at der var tale om en mindreårig.
Var der ikke i sagerne oplysninger om problemer i forhold til den mindreåriges
trivsel, blev der således ikke foretaget en selvstændig vurdering af, om indkvarte
ringen skulle ske separat. I sådanne tilfælde blev den mindreårige indkvarteret
med sin ægtefælle eller samlever, medmindre en af parterne udtrykte ønske om
andet.
I de tilfælde, hvor der var problemer i relation til den mindreåriges trivsel, var
omdrejningspunktet for den vurdering, som i alle andre sager, om der var behov
for støtteforanstaltninger. Sådanne støtteforanstaltninger kan generelt iværksæt
tes
i
regi af asylcentrene eller på baggrund af en kommunal afgørelse, f.eks. en
afgørelse om anbringelse.
Det kan ikke udelukkes, at sådanne støtteforanstaltninger kan have haft den virk
ning, at en mindreårig asylansøger over 15 år f.eks. er blevet anbragt uden for
asylcentersystemet, mens ægtefællen eller samleveren fortsat har været indkvar
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0008.png
teret i asylcentersystemet. Disse sager er blevet behandlet efter de kommunale
regler herom.
Udlændingestyrelsen er dog ikke umiddelbart bekendt med, at der har været så
danne sager, hverken i regi af asylcentrene eller i kommunerne, hvor en støtte-
foranstaltning har ført til, at en mindreårig asylansøger over 15 år
defacto
er ble
vet adskilt fra en ægtefælle eller samlever mod begge parters ønske.
8. Når det af en pressemeddelelse af 23. juni 2017 fra Socialdemokratiet som op
følgning på behandlingen af samrådsspørgsmål AW-AZ fremgår, at der under den
tidligere, socialdemokratisk-ledede regering altid blev foretaget en vurdering, “når
man skulle beslutte, om et ungt ægtepar skulle adskilles”, er der således tale om
en misforståelse.
Som nævnt ovenfor blev sager om indkvartering af mindreårige asylansøgere med
en ægtefælle eller samlever forud for den 10. februar 2016 behandlet som alle
andre sager om indkvartering. Der var dengang ikke tale om, at der blev truffet en
selvstændig vurdering af, om en mindreårig asylansøger over 15 år skulle indkvar
teres adskilt fra sin ægtefælle eller samlever alene under henvisning til, at der var
tale om en mindreårig.
I tilfælde af oplysninger om problemer
i
relation til den mindreåriges trivsel rejste
dette derimod et spørgsmål om behovet for sociale foranstaltninger. Og som Ud
lændingestyrelsen har oplyst, er styrelsen ikke umiddelbart bekendt med, at der
har været sådanne sager, hvor virkningen af en støtteforanstaltning således
de
facto har været, at parterne blev adskilt mod begge parters ønske.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
4/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0009.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udtændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og lntegrationsudvalget har den 2$. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 954 (alm. del) efter Ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (Ry), Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 954:
Vil ministeren oplyse i hvor mange tilfælde Udlændingestyrelsen ulovligt har
adskilt mindreårige asylægtepar i perioden fra 3. oktober 2011 indtil 10. februar
2016?
9. oktober 2017
FamihesammenfØring
Slotshomsgade 10
1216 København K
TeL
Mail
Web
CVR nr.
Sags nr.
Aktid
61984000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017- 10327
258787
Svar:
Jeg kan henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 953 (UUI alm. del).
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0010.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 955 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende-
ligt.
Spørgsmål nr.
955:
Vil ministeren
i
præcise detaljer redegøre for forskellen på den lovlige praksis, der
pågik på området for adskilt indkvartering af mindreårige asylpar over 15 år forud
for den 10. februar 2016 og den ulovlige praksis der pågik i perioden fra den 10.
februar 2016 til den 28. april 2016 pa baggrund at udlændingeministerens ulovlige
instruks om undtagelsestrit at adskille alle mindreårige asylansøgere fra deres
ægtefæl le/samlever?
Svar:
1. Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del), øn
skede jeg med min pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den generelle ind
kvarteringsordning at vende udgangspunktet for, om en mindreårig asylansøger
skal indkvarteres med en ægtefælle eller samlever, på hovedet, så udgangspunk
tet er separat indkvartering i disse sager.
Udlændingestyrelsen har under hele forløbet efter udsendelsen at min presse-
meddelelse den 10. februar 2016 administreret indkvarteringsordningen under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser. Med andre ord har Udlæn
dingestyrelsen foretaget en vurdering af den enkelte sags omstændigheder. Om
fortolkningen af Danmarks internationale forpligtelser i disse sager henvises til
Udlændinge- og Integrationsministeriets notat af 12. december 2016, der er over
sendt til Folketinget (UUI alm. del bilag 75).
9. oktober 2017
Famitesammenføring
Siotshosgade 10
1216 København K
Tel.
Maii
Web
CVR nr.
Sags nr,
Akt id
61984000
[email protected]
www.uimdk
36977191
2017 10328
258793
2. Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 953 (UUI alm. del), har
Udlændingestyrelsen ikke umiddelbart erindring om, at der før den 10. februar
2016 har været sager om separat indkvartering af mindreårige asylansøgere over
15 år med en ægtefælle eller samlever mod begge parters ønske.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0011.png
3. I forhold til spørgsmålet om partshøring kan jeg henvise til den samtidige be
svarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del).
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0012.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget hat den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 956 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen (Ry), Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr.
956:
Vil ministeren kommentere artiklen “Juridiske eksperter: Ulovligt at lade adskilte
par vente
i
månedsvis” i Information den 23. juni 2017, herunder særligt
udtalelserne fra Jonas Christoffersen om, at et ægtepar kun kan adskilles uden
partshøring og en individuel sagsbehandling i en kort periode, før det er ulovligt,
at der ikke er nogen præcis tidsgrænse, men med kort periode tænker Jonas
Christoffersen omkring to-tre-fire uger, ikke flere måneder og Michael Gøtze, der
udtaler “Hvis et par er indkvarteret sammen, og der så kommer et brev om, at de
skal adskilles, så er det et negativt indgreb over for parret. Det betyder, det er en
forvaltningsafgørelse, og så skal myndighederne partshøre”?
Svar:
1. For så vidt angår de retlige overvejelser, der indgik ved vurderingen af, om der
skal ske partshøring
i
sager om adskilt indkvartering af mindreårige asylansøgere
med en ægtefælle eller samlever, kan jeg henvise til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del).
2. Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
bidrag fra Udlændingestyrelsen, hvortil der henvises:
“1. Af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets brev af 16. november
2016 til Folketingets Ombudsmand, jf. Folketingets Ombudsmands endelige
redegørelse af 23. marts 2017 (UUI alm. del bilag 152), fremgår følgende:
9. oktober 2017
Familiesemmenføring
Tel.
Mai)
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Aktid
61984000
[email protected]
www.uirn.dk
36977191
2017- 10329
258795
“Om sagsforløbet i genoptagelsessagerne skal ministeriet bemærke
følgende:
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0013.png
Det fremgår bl.a. af Udlændingestyrelsens skema, at der er eksempler på, at
par omfattet af indkvarteringsinstruksen af 10. februar 2016 har været
indkvarteret adskilt i samlet op til Ca. 434 måned, før Udlændingestyrelsen
har truffet en afgørelse i deres genoptagelsessag (dvs, fra iværksættelsen af
den adskilte indkvartering til afgørelsestidspunktet i genoptagelsessagen). I
visse af disse sager var udfaldet af afgørelsessagen, at parterne blev
indkvarteret sammen, fordi det ville være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at opretholde den separate indkvartering, mens
udfaldet i andre sager var, at den adskilte indkvartering kunne opretholdes.
Der henvises herved også til udlændinge-, integrations- og boligministerens
besvarelse af 26. september 2016 af Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalgets spørgsmål nr. 771 og til udlændinge-, integrations- og
boligministerens besvarelse af 8. november 2016 af Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 1008 (vedlagt).
Udlændingestyrelsen har som nævnt oplyst, at sagerne i perioden fra den
28. april 2016 til den 2. juni 2016 beroede på principielle overvejelser om,
hvilket tema og hvilke oplysninger de pågældende skulle partshøres over.
Endvidere fremgår det af skemaet, at der i alle sager er truffet afgørelse i
genoptagelsessagen inden for ca. 234 måned fra det tidspunkt, hvor
Udlændingestyrelsen besluttede at foretage en egentlig partshøring
i
sagerne, dvs, fra beslutningen om at genoptage sagerne den 28. april 2016.
Hertil kommer, at det fremgår af skemaet, at der i ‘nye’ sager dvs, sager,
hvor parterne er ankommet til Danmark, efter de nye
partshøringsprocedurer blev fastlagt den 2. juni 2016 er truffet afgørelse i
sagerne inden for ca. 1 måned. Dette skal også ses i lyset af, at par skal
indkvarteres sammen, mens deres sag bliver vurderet af
Udlændingestyrelsen, hvis der foreligger helt særlige omstændigheder, jf.
pkt. 2.1.1 i Udlændingestyrelsens retningslinjer af 1. juli 2016.”
2. Som det fremgår af besvarelsen af 21. juni 2017 af spørgsmål nr. 809 fra
Udlændinge- og Integrationsudvalget, er det styrelsens nugældende praksis, at
styrelsen medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder, der
tilsiger, at parret allerede ved ankomsten skal indkvarteres sammen
indkvarterer par, der er omfattet af indkvarteringsinstruksen af 10. februar
2016, hver for sig ved den første indkvartering. Dette sker også efter den
nuværende praksis på baggrund af en konkret og individuel vurdering, men
uden, at der sker partshøring.
I forlængelse af styrelsens beslutning om, hvorvidt der i forbindelse med den
første indkvartering skal ske separat indkvartering, indleder
Udlændingestyrelsen en sagsbehandlingsproces, der bl.a. omfatter en
partshøring af parret. Udlændingestyrelsen træffer herefter på baggrund af en
konkret og individuel vurdering en afgørelse efter udlændingelovens § 42 a,
stk. 7, 3. pkt. Afgørelsen træffes under hensyntagen til intensiteten af
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0014.png
indgrebet og til, at asylansøgere udgør en særligt sårbar gruppe
muligt.
hurtigst
Udlændingestyrelsen tilstræber, at der afholdes partshøringssamtaler med
parterne senest en uge efter, at Udlændingestyrelsen fra
indkvarteringsoperatøren har modtaget orientering om, at det er konstateret,
at der på centret opholder sig en mindreårig, som har indgået ægteskab eller
er samlevende, og at der træffes afgørelse i sagen senest 3 uger efter, at
partshøringssamtalerne er gennemført.”
Inger Støjberg
I
Jesper Gori
Side
3/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0015.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 957 (alm. del) efter Ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende-
ligt.
Spørgsmål nr. 957:
Ministeren anerkender i svar på UUI alm. del spm. 847, at det er ministerens
ansvar, at ministerens pressemeddelelse ikke blev fulgt op at en instruks. Under
samrådet den 23. juni 2017 anerkendte ministeren, at der er foregået ulovlig ad-
ministration
i
perioden fra den 10. februar 2016 og frem til 28. april 2016, er den
ne ulovlige administration således også ministerens ansvar?
9.
2017
FamHiesammenføring
slotsholrnsgade 10
1216 København K
TeL
Mai!
Web
CVRnr.
sags nr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017-10330
258797
Svar:
1. Udlændingestyrelsen har under hele forløbet efter udsendelsen af min presse-
meddelelse den 10. februar 2016 administreret indkvarteringsordningen under
hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser. Med andre ord har Udlæn
dingestyrelsen foretaget en vurdering af den enkelte sags omstændigheder.
2.
I forhold til spørgsmålet om partshØring kan jeg henvise til den samtidige be
svarelse af spørgsmål nr. 951 (UUI alm. del).
3. Om spørgsmålet om en ministers ansvar for sin embedsførelse og det alminde
lige over-/underordnelsesforhold, som består mellem et departement og en sty
relse, kan jeg henvise til justitsministerens besvarelser af 14. juni 2017 af spørgs
mål nr. 828 og 834 (UUI alm. del).
Inger StØjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0016.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 958 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og Integrationsministeren, som hermed besvares
endeligt.
Spørgsmål nr. 95$:
9. oktober 2017
Familiesammenføring
siotshoiisgade 10
1216 København K
Tel,
Mai
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim,dk
36977191
2017- 10331
258802
Er det korrekt forstået, at ministeren i svar på UUI alm. del spm. 847 og 850
anerkender, at det er ministerens ansvar, at der ikke blev fulgt op med en skriftlig
forklaring på den ulovlige praksisændring, der blev iværksat ved ministerens
pressemeddelelse den 10. februar 2016, som blev sendt til Udlændingestyrelsen
på mail samme dato, og som førte til ulovlig administration i perioden fra den 10.
februar 2016 og frem til den 28. april 2016, og at den ulovlige administration i
sidste ende således også er ministerens ansvar?
CVRnr.
Sags nr.
Akt-id
Svar:
Jeg kan henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 957 (UUI alm. del).
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0017.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udtændnge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 959 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF), Johanne
Schmidt-Nielsen (EL), Sofie Carsten Nielsen
(Ry),
Mattias Tesfaye (5) og Josephine
Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares ende-
ligt.
Spørgsmål nr.
959:
Vil ministeren oplyse, om det er normal praksis, at pressemeddelelser, der fore-
skriver en praksisændring udarbejdes inden administrationsgrundlaget er på
plads, og var det embedsværkets anbefaling, at ministeren alene skulle udsende
en pressemeddelelse, der efter sit indhold var ulovlig uden at der fulgte retnings
linjer med?
Svar:
I forbindelse med behandlingen af samrådsspørgsmål AT og AU den 1. juni 2017
og samrådsspørgsmål AW-AZ den 23. juni 2017 og i udvalgsspørgsmål besvaret
forud for disse to samråd har jeg redegjort detaljeret for forløbet op til og i for
bindelse med udsendelsen af min pressemeddelelse af 10. februar 2016 om den
generelle indkvarteringsordning i sager om indkvartering af mindreårige asylansø
gere med en ægtefælle eller samlever.
Jeg kan henvise hertil og kan i øvrigt ikke føje nyt til dette spørgsmål.
9oktober20;]
FamiliesammenfØring
Siotshoimsgade 10
1216 København K
Tek
Maii
Web
CVRn.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uimdk
36977191
2017- 10332
258806
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0018.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
UdLændinge- og
Integrationsministeriet
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. juni 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 960 (alm. del) efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmal nr. 960:
.
2017
Fem i hesa m menføri ng
Siotshoimsgade 10
1216 København K
Tel,
Mell
Web
CVR ru.
5ags nr.
Akt-id
61984000
[email protected]
www.uim,dk
36977191
2017- 10333
258820
Vil ministeren som tilbudt i forbindelse med samrådstalen den 23. juni 2017
besvare samrådsspørgsmål AZ skriftligt? (Samrådsspørgsmål AZ: “Vil ministeren i
samtlige de tilfælde, hvor hun siden 10. februar 2016 har besvaret spørgsmål fra
Folketinget om adskilt indkvartering af mindreårige gifte eller samlevende asylan
søgere, redegøre for, hvordan hvert enkelt svar harmonerer med ministerens
forklaring under samradet 1. juni 2017 om, at det gennem hele forløbet har været
en forudsætning og en del af ministerens instruks, at alle par skulle vurderes kon
kret og individuelt, og at praksis skulle stemme overens med dansk ret og Dan
marks internationale forpligtelser?)
Svar:
Som jeg oplyste under besvarelsen af samrådsspørgsmål AW-AZ (UUI alm. del)
den 23. juni 2017, er der efter Udlændinge- og Integrationsministeriet opgørelse
stillet over 40 spørgsmål fra Folketinget vedrørende adskilt indkvartering af min
dreårige asylansøgere i perioden fra den 10. februar 2016 og indtil samråds
spørgsmål AT og UA (UUI alm. del), der blev behandlet den 1. juni 2017.
jeg vil ikke redegøre i detaljer for hvert enkelt svar, da det vil kræve betydelige
ressourcer.
Generelt kan jeg sige, som jeg også nævnte under besvarelsen af samrådsspørgs
mål AW-AZ den 23. juni 2017, at der i alle svar givet efter besvarelsen af samråds
spørgsmål Z (UUI alm. del) den 15. marts 2016 om den generelle indkvarterings
ordning udtrykkeligt henvises til, at instruksen om adskilt indkvartering er et ud
gangspunkt, og at det således kan komme på tale at gøre undtagelse i særlige
tilfælde.
Forud for behandlingen af samrådsspørgsmål Z (UUI alm. del) den 15. marts 2016
er der svaret på to spørgsmål fra Folketinget om dette emne.
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Ny samling af svar på spørgsmål stillet til udlændinge- og integrationsministeren ifbm. UUI alm. del- samrådsspm. AW-AZ om lovligheden af udlændinge- og integrationsministerens instruks om mindreårige gifte asylansøgere
1801536_0019.png
Det ene svar forud for samråd Z er besvarelse af 24. februar 2016 af spørgsmål nr.
5 630 (folketingsåret 2015-16). Spørgsmålet lyder, om jeg er tilfreds med hjælpen
til de såkaldte barnebrude, og om man gør nok for at opsøge og hjælpe dem. Som
enhver vil være klar over, så synes jeg ikke, at man havde gjort nok. I svaret rede
gør jeg derfor blandt andet for det, jeg har sat i værk, og for min politiske hold
ning. Det betyder også, at jeg gentager ord lyden af min pressemeddelelse af 10.
februar 2016.
I lyset at ombudsmandens redegørelse vil jeg medgive, at svaret på dette punkt
kunne have været mere præcist, da svaret ikke er juridisk udtømmende.
Det andet svar forud for samråd Z er en besvarelse af 9. marts 2016 på spørgsmål
nr. 302 (UUI alm. del). Spørgsmålet er bl.a., om jeg vil udarbejde nye retningslinjer
på området, der respekterer dansk kultur og dansk lovgivning, I mit svar redegør
jeg først for min generelle indkvarteringsinstruks, hvorefter ingen mindreårige
asylansøgere fremadrettet kan indkvarteres sammen med deres ægtefælle eller
samlever. Derefter fremgår det af besvarelsen, at Udlændingestyrelsen var i færd
med at omsætte min generelle instruks i retningslinjer, der skal anvendes i de
konkrete sager. At styrelsen skulle omsætte den generelle instruks i retningslinjer
til anvendelse i konkrete sager afspejler, at den generelle instruks ikke var ud
tømmende.
Som tidligere nævnt skal jeg være den første til at sige, at det kunne have været
formuleret klarere.
Men det er også vigtigt at understrege, som det også er gjort flere gange tidligere,
at ingen af disse to spørgsmål står alene, men bliver fulgt op af mit svar til Folke
tinget få dage senere under samråd Z den 15. marts 2016.
Inger Støjberg
I
Jesper Gori
Side
2/2