Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 39
Offentligt
1830811_0001.png
Udkast til samlenotat
SAMLENOTAT
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 7.-8. december 2017
23. november 2017
S. 4: Dagsordenpunkt X: Reform af det fælles europæiske asylsystem og genbosætning
a) Dublin: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om fastsættelse af kriterier
og procedurer til afgørelse af, hvilken med-
lemsstat der er ansvarlig for behandlingen af
en ansøgning om international beskyttelse,
der er indgivet af en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs i en af medlemsstaterne (om-
arbejdning)
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 270 endelig
b) Modtagelsesforhold: Forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om fastlæg-
gelse af minimumsstandarder for modtagelse
af asylansøgere i medlemsstaterne
(Første
gennemlæsning)
KOM(2016) 465 endelig
c) Kvalifikation:
Forslag
til
Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fast-
sættelse af standarder for anerkendelse af
tredjelandsstatsborgere eller statsløse som
personer med international beskyttelse, for en
ensartet status for flygtninge eller for perso-
ner, der er berettiget til subsidiær beskyttelse,
og for indholdet af en sådan beskyttelse og
om ændring af Rådets direktiv 2003/109/EF
af 25. november 2003 om tredjelandsstats-
borgeres status som fastboende udlænding
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 466 endelig
d) Procedure: Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om en fælles procedure
for international beskyttelse i EU og om op-
hævelse af direktiv 2013/32/EU
(Første gen-
nemlæsning)
Side
1/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0002.png
KOM(2016) 467 endelig
e) Eurodac: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac"
til sammenligning af fingeraftryk med hen-
blik på en effektiv anvendelse af [forordning
(EU) Nr. 604/2013 om fastsættelse af kriteri-
er og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlin-
gen af en ansøgning om international beskyt-
telse, der er indgivet af en tredjelandsstats-
borger eller en statsløs i en af medlemsstater-
ne], identificering af en tredjelandsstatsbor-
ger eller en statsløs person med ulovligt op-
hold og om medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheders og Europols adgang til
at indgive anmodning om sammenligning
med Eurodac-oplysninger med henblik på
retshåndhævelse (omarbejdning)
(Første gen-
nemlæsning)
KOM(2016) 272 endelig
f) EASO: Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om Den Europæiske Uni-
ons Asylagentur og om ophævelse af forord-
ning (EU) nr. 439/2010
(Første gennemlæs-
ning)
KOM(2016) 271 endelig
g) Genbosætning:
Forslag
til
Europa-
Parlamentet og Rådet s forordning om indfø-
relse af en EU-genbosætningsramme
(Første
gennemlæsning)
KOM(2016) 468 endelig
= Fremskridtsrapport
Revideret notat. Ændringer er markeret i kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1
Forslagene er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
2/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0003.png
S. 17: Dagsordenspunkt X: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden
for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) og om ændring af for-
ordning (EF) nr. 1987/2006 og Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af for-
ordning (EU) nr. 1077/2011
KOM(2017) 352 endelig
= Generel indstilling
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
2
2
Forslagene er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
3/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
2. Dagsordenpunkt X. Reform af det fælles europæiske asylsystem og genbosætning
a) Dublin: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af
kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for
behandlingen af en ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af medlemsstaterne (omarbejdning)
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 270 endelig
b) Modtagelsesforhold: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fast-
læggelse af minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i medlemssta-
terne
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 465 endelig
c) Kvalifikation: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastsæt-
telse af standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som
personer med international beskyttelse, for en ensartet status for flygtninge eller
for personer, der er berettiget til subsidiær beskyttelse, og for indholdet af en så-
dan beskyttelse og om ændring af Rådets direktiv 2003/109/EF af 25. november
2003 om tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding
(Første gen-
nemlæsning)
KOM(2016) 466 endelig
d) Procedure: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en fælles
procedure for international beskyttelse i EU og om ophævelse af direktiv
2013/32/EU
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 467 endelig
e) Eurodac: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
"Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anven-
delse af [forordning (EU) Nr. 604/2013 om fastsættelse af kriterier og procedurer
til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en an-
søgning om international beskyttelse, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger
eller en statsløs i en af medlemsstaterne], identificering af en tredjelandsstatsbor-
ger eller en statsløs person med ulovligt ophold og om medlemsstaternes rets-
håndhævende myndigheders og Europols adgang til at indgive anmodning om
sammenligning med Eurodac-oplysninger med henblik på retshåndhævelse (om-
arbejdning)
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 272 endelig
f) EASO: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Den Europæi-
ske Unions Asylagentur og om ophævelse af forordning (EU) nr. 439/2010
(Første
gennemlæsning)
Side
4/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0005.png
KOM(2016) 271 endelig
g) Genbosætning: Forslag til Europa-Parlamentet og Rådet s forordning om indfø-
relse af en EU-genbosætningsramme
(Første gennemlæsning)
KOM(2016) 468 endelig
= Fremskridtsrapport
Revideret notat. Ændringer er markeret i kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
3
.
1. Resumé
Kommissionen har henholdsvis den 4. maj og 13. juli 2016 fremsat to lovpakker om reform af
det fælles europæiske asylsystem. Den første lovpakke indeholder forslag til omarbejdning af
Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen samt et forslag til forordning om Den Euro-
pæiske Unions Asylagentur. Den anden lovpakke omfatter forslag til en asylprocedureforord-
ning og en kvalifikationsforordning, omarbejdning af modtagelsesdirektivet samt et forslag til
forordning om en EU-genbosætningsramme. Med forslaget til omarbejdning af Dublin-
forordningen præciseres reglerne for fastlæggelse af den ansvarlige medlemsstat til behand-
ling af en asylansøgning indgivet i EU, og der indføres en obligatorisk omfordelingsmeka-
nisme. Kommissionens forslag til omarbejdning af Dublin-forordningen var senest, på dags-
ordenen på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. oktober 2017 med en præ-
sentation af status. Af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 19.-20. oktober
fremgår det, at der skal søges opnået konsensus om reformpakken, og herunder Dublin-
forordningen, i løbet af første halvdel af 2018. Der ventes alene en kort og overordnet status-
rapport og ikke en egentlig drøftelse af reformen af det fælles europæiske asylsystem på
rådsmødet. Forslaget til omarbejdning af Eurodac-forordningen vil bl.a. indebære, at anven-
delsesområdet for Eurodac-systemet udvides med henblik på identifikation og tilbagesendelse
af tredjelandsstatsborgere og statsløse personer, som ikke søger asyl, men som er indrejst
ulovligt og opholder sig ulovligt i EU. Samtidig udvides kategorierne af data, som opbevares.
Forslaget til en ny forordning om asylagenturet indebærer en styrkelse af det nuværende
agentur i forhold til overvågning af medlemsstaternes overholdelse af asylreglerne og mulig-
hed for at yde teknisk og operationel bistand. Forslagene i anden lovpakke skal i det væsent-
lige sikre en øget harmonisering af standarder for asylproceduren, modtagelsesforhold og
tildeling af beskyttelse med henblik på at forebygge sekundære bevægelser inden for EU.
Formålet med forslaget om indførelse af en EU-genbosætningsramme er at etablere en EU-
ramme med fælles procedurer for genbosætning af tredjelandsstatsborgere eller statsløse
3
Forslagene er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V.
Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til
TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit,
bindende
for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Danmark har imidlertid en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-forordning og Eurodac-forordning, der giver
Danmark ret til fortsat at være tilsluttet retsakten med ændringer på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30
dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om, at man vil gennemføre indholdet af ændringerne i national
lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2. Hvis Danmark beslutter ikke at gennemføre sådanne ændringer, følger det af
parallelaftalens artikel 3, stk. 7, at aftalen som udgangspunkt betragtes som opsagt.
Side
5/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
personer med behov for international beskyttelse. Samtlige forslag er omfattet af det danske
retsforbehold, men Danmark har en parallelaftale i forhold til den gældende Dublin-
forordning og Eurodac-forordning. Hvis Danmark tilslutter sig Dublin- og Eurodac-
forslagene vil det derfor have lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom Danmark vil skulle
bidrage til finansieringen. Gennemførelsen af Eurodac-forordningen forventes at være for-
bundet med væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet tilpasning af nationale it-systemer
vurderes nødvendig. Fsva. Dublin-forordningen arbejdes der fra dansk side for etablering af
en ordning, som fastholder Danmarks deltagelse i Dublin-systemet, uden at Danmark bliver
omfattet af en obligatorisk omfordelingsordning. Fsva. Eurodac-forslaget er regeringen
umiddelbart positivt indstillet, men lægger vægt på, at forslagets fordele står mål med med-
lemsstaternes udgifter til tilpasning af it-systemer mv. Forslagene vurderes at overholde nær-
hedsprincippet.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 4. maj 2016 sin første asylpakke med henblik på en reform af
det fælles europæiske asylsystem. Pakken omfatter forslag til omarbejdning af Dublin-
forordningen og Eurodac-forordningen samt et forslag til forordning om et europæisk asyl-
agentur.
Kommissionens anden lovpakke, der blev fremsat den 13. juli 2016, indeholder forslag til en
asylprocedureforordning, en kvalifikationsforordning samt en omarbejdning af modtagelses-
direktivet. Pakken omfatter endvidere et forslag til en forordning om en fælles ramme for
genbosætning.
Forslagene skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til omarbejdning af Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen er fremsat med
hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra e), om kriterier og procedurer til bestemmelse af, hvil-
ken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en ansøgning om asyl eller subsidiær
beskyttelse.
Forslaget til omarbejdning af Eurodac-forordningen har endvidere hjemmel i artikel 79, stk. 2,
litra c), om ulovlig indvandring og ulovligt ophold, artikel 87, stk. 2, om indsamling, lagring,
behandling, analyse og udveksling af relevante retshåndhævelsesformål samt 88, stk. 2, om
Europols arbejdsområder og opgaver.
Danmark deltager i den gældende Dublin-forordning og Eurodac-forordning via en mellem-
statslig aftale (parallelaftale), som giver Danmark mulighed for at tilslutte sig ændringer til
forordningerne på mellemstatsligt grundlag, hvis Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen
giver meddelelse til Europa-Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre indholdet i natio-
nal ret. Det bemærkes, at de bestemmelser af den gældende Eurodac-forordning, som vedrører
proceduren for sammenligning og videregivelse af oplysninger med henblik på retshåndhæ-
velse, kræver en supplerende
protokol til
parallelaftalen for Danmark, idet retshåndhævelses-
elementet udgør et nyt formål i forhold til den oprindelige Eurodac-forordning.
Side
6/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0007.png
Forslaget til forordning om et europæisk asylagentur er fremsat med hjemmel i TEUF artikel
78, stk. 1 og 2, om den fælles asylpolitik.
Forslaget til asylprocedureforordningen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2,
litra d).
Forslaget til kvalifikationsforordningen er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2,
litra a) og b).
Forslaget til omarbejdning af modtagelsesdirektivet er fremsat med hjemmel i TEUF artikel
78, stk. 2, litra f).
Forslaget til forordning om en EU-genbosætningsramme er fremsat med hjemmel i TEUF,
tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2, litra d).
Som følge af retsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i asylprocedureforordningen, kvalifi-
kationsforordningen, modtagelsesdirektivet og forordningen om en EU-genbosætningsramme.
Forslaget til forordning om et europæisk asylagentur er også omfattet af retsforbeholdet.
Danmark har hidtil bidraget til det praktiske samarbejde mellem medlemsstaterne på asylom-
rådet i regi af EASO. Som i den nuværende forordning fremgår det således af forslaget, at
asylagenturet fremmer det operationelle samarbejde med Danmark, og at en dansk repræsen-
tant inviteres til at deltage på alle bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret.
3. Formål og indhold
De væsentligste dele af forslagene gennemgås enkeltvis nedenfor.
Forslag til omarbejdning af Dublin-forordningen:
Dublin-forordningen fastsætter kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning. De gældende kriterier for at afgøre,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig for at behandle en asylansøgning, er i alt væsentlig beva-
ret i forslaget. Formålet med omarbejdningen er at effektivisere og forenkle disse regler. End-
videre foreslås det at supplere det nuværende Dublin-system med en obligatorisk omforde-
lingsmekanisme, som ifølge forslaget skal sikre en hensigtsmæssig ansvarsdeling mellem
medlemsstaterne. Endelig skal forslaget modvirke misbrug af systemet og modvirke sekundæ-
re bevægelser. Disse formål er delvist understøttet gennem ændringer i de øvrige forordninger
og direktiver, som gennemgås nedenfor.
Det foreslås, at der indføres en forpligtelse for asylansøgere til at indgive deres ansøgning i
den medlemsstat, hvor den pågældende først indrejser i EU eller i den medlemsstat, hvor den
pågældende måtte have lovligt ophold.
Inden den medlemsstat, hvori asylansøgningen er indgivet, anvender kriterierne for vurderin-
gen af, hvilken medlemsstat der skal behandle en asylansøgning, skal den først kontrollere,
om ansøgningen skal afvises med henvisning til, at ansøgeren kommer fra et første asylland
eller et sikkert tredjeland. Er det tilfældet, er den pågældende medlemsstat ansvarlig for at
behandle ansøgningen med henblik på at træffe afgørelse herom.
Side
7/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0008.png
Den pågældende medlemsstat skal endvidere kontrollere, om ansøgeren kommer fra et sikkert
oprindelsesland, og om ansøgeren udgør en sikkerhedsrisiko. Er det tilfældet, er den pågæl-
dende medlemsstat også ansvarlig for at behandle ansøgningen, som i disse tilfælde skal be-
handles efter en fremskyndet procedure.
Det foreslås endvidere, at den medlemsstat, der har behandlet en asylansøgning, herunder
foretaget den indledende kontrol med henblik på afvisning eller behandling i en fremskyndet
procedure, skal anses for at være ansvarlig for at behandle alle fremtidige krav og ansøgninger
fra den pågældende ansøger, uanset at den pågældende ansøger måtte have forladt medlems-
staten. Dette understøtter formålet med Dublin-systemet, hvorefter kun én medlemsstat er
ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, ligesom det understøtter, at kriterierne for,
hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, kun kan anvendes
én gang.
Det foreslås, at der indføres en obligatorisk omfordelingsmekanisme, som aktiveres automa-
tisk, når en medlemsstat står over for et uforholdsmæssigt stort antal af asylansøgere, som den
er ansvarlig for at behandle efter reglerne i Dublin-forordningen. Fordelingsmekanismen vil
ifølge forslaget indebære, at hvis en medlemsstats andel af det samlede antal ansøgninger om
international beskyttelse i EU overstiger en på forhånd fastlagt fordelingsnøgle med 150 pct.,
vil nye asylansøgere blive omfordelt til andre medlemsstater.
Kommissionens forslag var senest på dagsordenen på rådsmødet (retlige og indre anliggen-
der) den 12.-13. oktober 2017. Der var alene tale om en statusrapport, og som på de forudgå-
ende rådsmøder henholdsvis den 18. maj og den 9. juni 2017 vurderes det seneste rådsmøde
ikke at have ført til fremskridt i forhandlingerne.
Det er fortsat uafklaret, om omfordelingsmekanismen, herunder navnligt aktiveringen heraf,
skal integreres i Dublin-forordningen.
Kommissionens forslag til en omarbejdet Dublin-forordning skal med henblik på at forebygge
sekundære bevægelser også sikre, at en ansøger lader sig registrere og samarbejder med med-
lemsstaternes myndigheder. Manglende efterlevelse heraf vil få konsekvenser i forhold til
modtagelsesforhold og proceduremæssige konsekvenser i form af hastebehandling af asylan-
søgningen.
Det bemærkes, at definitionen af familiemedlemmer foreslås udvidet ved at medtage ansøge-
rens søskende og ved at medtage familierelationer, der blev skabt, efter at ansøgeren forlod sit
oprindelsesland, men inden den pågældende ankom til medlemsstatens område.
Forslag til omarbejdning af Eurodac-forordningen:
Forslaget til ændring af Eurodac-forordningen har til formål at understøtte den praktiske gen-
nemførelse af forslaget om en omarbejdning af Dublin-forordningen. Det er endvidere formå-
let at styrke identifikationen af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold og tredjelands-
statsborgere, som er indrejst ulovligt i EU ved de ydre grænser, idet disse oplysninger kan
hjælpe medlemsstaterne, når der skal udstedes nye rejsedokumenter til en tredjelandsstatsbor-
ger med henblik på tilbagesendelse. Systemet vil således fremadrettet kunne tjene et bredere
Side
8/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0009.png
indvandringsformål. I dag foretages ingen sammenligninger mellem fingeraftryksoplysninger,
der er optaget af migranter ved de ydre grænser, og fingeraftryksoplysninger, der er optaget af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold. Sammenligninger mellem fingeraftryksoplysnin-
ger fra irregulære migranter og asylansøgere holdes kun op mod asyloplysninger, idet Euro-
dac-systemet er en asyldatabase. Med forslaget bliver det muligt for medlemsstaterne at lagre
og søge i data om tredjelandsstatsborgere eller statsløse personer, som ikke søger asyl, men
som er indrejst ulovligt eller opholder sig ulovligt i EU. Formålet er at bidrage til kontrollen
af ulovlig migration og sekundære bevægelser inden for EU og sikre identifikationen af tred-
jelandsstatsborgere uden lovligt ophold med henblik på tilbagesendelse, idet disse oplysninger
kan hjælpe medlemsstaterne, når der skal udstedes nye rejsedokumenter til de pågældende.
Forslaget vil også give medlemsstaterne mulighed for at opbevare flere personoplysninger i
Eurodac i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne, såsom navn, fødselsdato, nationa-
litet, identitetspapirer eller rejsedokumenter samt ansigtsbillede. Ved at øge mængden af data
i systemet vil medlemsstaternes myndigheder lettere kunne identificere en tredjelandsstats-
borger uden lovligt ophold eller en asylansøger uden at skulle anmode om oplysninger fra en
anden medlemsstat, som tilfældet er i dag.
Medlemsstaterne skal indføre sanktioner i overensstemmelse med national ret over for de per-
soner, som nægter at lade et ansigtsbillede optage, eller som ikke efterlever proceduren for
optagelse af fingeraftryk. Det præciseres, at optagelsen af fingeraftryk og ansigtsbillede af
mindreårige fra seksårsalderen skal ske på en børnevenlig måde af personale, der er uddannet
specifikt hertil.
Aldersgrænsen for at optage fingeraftryk foreslås nedsat fra 14 år til 6 år. Formålet er bl.a. at
styrke beskyttelsen af mindreårige, der er blevet adskilt fra deres familie, da forslaget giver en
medlemsstat mulighed for at spore familie, der måtte opholde sig i en anden medlemsstat,
hvis en sammenligning af fingeraftryk viser, at barnet tidligere har opholdt sig i den pågæl-
dende anden medlemsstat.
I formandskabets kompromisforslag til Eurodac-forordningen af 28. april 2017 foreslås det
bl.a., at Eurodac-systemet også skal anvendes til brug for gennemførslen af genbosætninger
efter forslaget om en fælles EU-genbosætningsramme. Videre foreslås det at inkludere farve-
kopier af pas og ID-dokumenter i Eurodac-systemet samt at give retshåndhævende myndighe-
der adgang til at foretage alfanumeriske søgninger med henblik på at støtte retshåndhævelses-
og udsendelsesformål.
Der blev indledt trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet den 6. september 2017,
og for-
handlingerne pågår
.
Forslag til forordning om Den Europæiske Unions Asylagentur:
Formålet med forslaget er at styrke det nuværende
EASO’s rolle og udvikle det til et fuldt
udbygget agentur og ekspertisecenter, som fremmer gennemførelsen af det fælles europæiske
asylsystem og forbedrer dets funktionsmåde.
En af agenturets væsentligste opgaver skal være at overvåge og vurdere medlemsstaternes
gennemførelse af de fælles europæiske asylregler, herunder særligt asylproceduren, Dublin-
Side
9/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0010.png
systemet, anerkendelsesprocenter og arten og kvaliteten af den tildelte internationale beskyt-
telse.
Endvidere foreslås, at agenturet skal styrkes for at yde operationel og teknisk bistand til med-
lemsstaterne. Bistanden omfatter bl.a. muligheden for at stille ekspertise til rådighed i form af
asylstøttehold med henblik på identifikation og registrering af tredjelandsstatsborgere, asyl-
sagsbehandling, rådgivning og koordination af medlemsstatens etablering eller tilvejebringel-
se af modtagefaciliteter mv. Asylstøtteholdene består af eksperter fra agenturets egne rækker,
eksperter fra medlemsstaterne eller eksperter, som disse har udstationeret til agenturet. Bi-
standen omfatter også muligheden for, at agenturet efter anmodning eller på eget initiativ ind-
sætter eksperter fra en asylindsatspulje bestående af eksperter fra medlemsstaterne i tilfælde,
hvor en medlemsstats asyl- og modtagelsessystemer er udsat for et uforholdsmæssigt stort
pres. For at sikre, at eksperter står klar til øjeblikkelig indsættelse, foreslås det, at asylindsats-
puljen skal bestå af en reserve på mindst 500 eksperter fra medlemsstaterne.
I tilfælde af uforholdsmæssigt pres på medlemsstaternes asylsystem kan agenturet
uden an-
modning fra medlemsstaterne - tilrettelægge og koordinere operationelle og tekniske foran-
staltninger. Hvis en medlemsstat i denne situation ikke anmoder agenturet om operationel og
teknisk bistand eller ikke tager imod agenturets tilbud om en sådan bistand eller ikke træffer
hensigtsmæssige foranstaltninger for at afhjælpe et sådant pres eller ikke efterkommer Kom-
missionens henstilling om at træffe visse foranstaltninger, og derved gør asyl- eller modtagel-
sessystemerne så ineffektive, at de truer det fælles europæiske asylsystems funktion, kan Rå-
det efter forslag fra Kommissionen vedtage en afgørelse i form af en gennemførelsesretsakt
og udpege en eller flere foranstaltninger, som agenturet skal gennemføre for at støtte den på-
gældende medlemsstat.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 7. februar 2017,
og forhand-
lingerne pågår.
Forslag til omarbejdning af modtagelsesdirektivet:
Formålet med forslaget er at sikre en øget harmonisering af modtagelsesforholdene i EU bl.a.
for derved at reducere incitamentet til asylansøgeres sekundære bevægelser. Det skal bl.a. ske
ved, at medlemsstaterne får bedre muligheder for at boligplacere asylansøgere og pålægge
dem meldepligt. Det foreslås også, at kun den medlemsstat, der er ansvarlig for behandling af
en ansøgning, stiller modtagelsesforhold til rådighed, og at der indføres klarere regler for, i
hvilke tilfælde retten til materielle modtagelsesforhold kan begrænses. Endvidere foreslås det,
at asylansøgere
med undtagelse af dem, hvis ansøgning sandsynligvis vil blive afvist
hur-
tigt får adgang til arbejdsmarkedet for derved at reducere ansøgernes afhængighed og forbed-
re mulighederne for senere at blive integreret.
I formandskabets seneste kompromisforslag til modtagelsesdirektivet af
31. oktober 2017
fastholdes det,
at medlemsstaternes frist for at give asylansøgere adgang til arbejdsmarkedet
udvides fra 6 til 9 måneder. Herudover er der bl.a. foreslået en ny bestemmelse, der under-
streger medlemsstaternes ret til at anvise opholdssted for asylansøgere af hensyn til geografisk
fordeling og tilgængelighed.
Forslaget forhandles i attaché-gruppen.
Side
10/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0011.png
Forslag til kvalifikationsforordning:
Det foreslås, at kvalifikationsdirektivet erstattes af en forordning. Formålet med forslaget er at
harmonisere behandlingen af asylansøgninger på tværs af medlemsstaterne. Med forslaget
præciseres en række kriterier for anerkendelse af ansøgere. Endvidere præciseres reglerne om
rettigheder i relation til bl.a. bopæl, ophold og integration samt forpligtelser for personer med
international beskyttelse. Desuden forpligtes medlemsstater til at iagttage analyser og vejled-
ninger fra Den Europæiske Unions Asylagentur vedrørende oprindelseslande med henblik på
at øge konvergens af asylafgørelser i hele EU. Samtidig foreslås det, at medlemsstaterne for-
pligtes til i højere grad at foretage løbende statusvurderinger af personer med international
beskyttelse, således at der udelukkende ydes beskyttelse, så længe beskyttelsesbehovet består.
Herudover indeholder forslaget bestemmelser med henblik på at fremme integration af perso-
ner med international beskyttelse, herunder gennem muligheden for at gøre adgangen til visse
typer social bistand, der er fastsat i national ret, for både flygtninge og personer med subsidi-
ær beskyttelsesstatus betinget af deres effektive deltagelse i integrationsforanstaltninger. En-
delig tager forslaget sigte på at mindske sekundære bevægelser af personer, der har opnået
international beskyttelse.
I formandskabets kompromisforslag til kvalifikationsforordningen
fra 4. oktober
2017 fore-
slås det bl.a., at personer, som opnår flygtningestatus, skal meddeles opholdstilladelse i
3-10
år med mulighed for fornyelse. Det foreslås desuden, at personer, som opnår subsidiær be-
skyttelsesstatus, meddeles opholdstilladelse i
1-5
år med mulighed for fornyelse.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 25. september 2017
og sene-
ste trilog blev afholdt den 18. oktober 2017.
Forslag til asylprocedureforordning:
Det foreslås, at asylproceduredirektivet erstattes af en forordning. Formålet med forslaget er
at indføre en ensartet procedure for international beskyttelse, som er effektiv, retfærdig og
afbalanceret. Forslaget indebærer bl.a. en forenkling af reglerne, hvilket skal bidrage til at
fjerne incitamenterne for asylansøgere til asylshopping og sekundære bevægelser mellem
medlemsstaterne. Det gøres tydeligt, at en asylansøger har pligt til at forblive i den medlems-
stat, der behandler ansøgningen, og til at samarbejde med myndighederne. Fristerne harmoni-
seres og forkortes i forhold til de nugældende regler, og det vil blive gjort obligatorisk for
myndighederne at benytte en fremskyndet procedure for visse typer af ansøgninger f.eks. an-
søgninger, der er åbenbart grundløse, og ansøgninger, som har karakter af åbenlyst misbrug,
såsom ansøgninger med vildledende eller inkonsekvente oplysninger, eller ansøgninger, som
har til formål at forsinke eller hindre udsendelse. Endvidere præciseres ansøgernes rettigheder
og pligter. Ansøgere har ret til en personlig samtale med henblik på afklaring af, hvorvidt an-
søgningen opfylder betingelserne for at blive behandlet, ligesom ansøgere tilbydes gratis juri-
disk bistand og repræsentation i løbet af alle faser af proceduren, medmindre ansøger selv
råder over tilstrækkelige midler, eller ansøgningen anses for at være udsigtsløs. Herudover
fastsættes særlige rettigheder for uledsagede mindreårige børn og andre ansøgere med særlige
behov. For uledsagede mindreårige gælder bl.a., at de hurtigt skal tildeles en værge.
Forslaget behandles fortsat i rådsarbejdsgruppen.
Forslag til genbosætning:
Side
11/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget har til formål at fastlægge en EU-genbosætningsramme med fælles procedurer for,
hvordan EU vil overholde sine tilsagn om genbosætning af tredjelandsstatsborgere eller stats-
løse personer med behov for international beskyttelse. Genbosætningsforslaget er en integre-
ret del af en større EU-målsætning om at sikre, at beskyttelse kan tilbydes til de personer, som
har brug for det, samtidig med at anvendelsen af de ulovlige og farlige ruter, som benyttes af
personer på flugt, begrænses mest muligt. Genbosætning skal således tilbydes som et legalt
alternativ til menneskesmugling, således at smuglernetværk ikke kan tjene på at smugle mi-
granter med behov for international beskyttelse til EU. Derudover er det hensigten at udvise
solidaritet med de lande i nærområderne, som huser et stort antal personer med behov for in-
ternational beskyttelse, ved at medvirke til at lette presset på disse lande. I henhold til forsla-
get bemyndiges Rådet til at udarbejde en årlig EU-genbosætningsplan, der fastsætter det mak-
simale, samlede antal personer, der skal genbosættes i EU, og det antal personer, som hver
medlemsstat skal genbosætte ud af det samlede antal, samt de overordnede geografiske priori-
teter. Inden for Rådets overordnede årlige ramme bemyndiges Kommissionen til efterfølgende
at udarbejde en eller flere målrettede EU-genbosætningsordninger.
På Coreper den 15. no-
vember 2017 fik formandsskabet mandat til at indlede trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har godkendt LIBE-udvalgets betænkningsudkast på alle forslagene
bortset fra på asylprocedureforordningen, som fortsat behandles i udvalget. Senest godkendte
Europa-Parlamentet den 16. november 2017 betænkningsudkastet på Dublin-forordningen,
hvorved der blev givet mandat til at indlede forhandlingerne med Rådet. I betænkningen fore-
slås der bl.a. en udvidelse af den af Kommissionen foreslåede obligatoriske omfordelingsme-
kanisme, sådan at omfordeling skal finde sted generelt for at sikre en fair fordeling af asylan-
søgere blandt medlemsstaterne, og ikke alene i en situation, hvor en medlemsstat står over for
et uforholdsmæssigt stort antal asylansøgere.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt. De nævnte retsakter omhandler en
udvidelse af det fælles europæiske asylsystem, som kun kan gennemføres på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret
Den gældende Dublin-forordning og Eurodac-forordning er gennemført i dansk ret ved lov nr.
323 af 18. maj 2005 om ændring af udlændingeloven (Tilknytning til Eurodac-forordningen
og Dublinforordningen på mellemstatsligt grundlag m.v.). Danmark indgik den 8. marts 2006
en parallelaftale med Det Europæiske Fællesskab om Dublin-forordningen og Eurodac-
forordningen og indtrådte i samarbejdet med de øvrige EU-medlemsstater samt Norge og Is-
land den 1. april 2006.
Senere ændringer af Dublin-forordningen er gennemført ved lov nr. 1619 af 26. december
2013 om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af
26. juni 2013).
Eurodac-forordningen er gennemført i udlændingelovens kapitel 8 a om videregivelse af op-
lysninger i medfør af reglerne i Dublinforordningen, Schengenkonventionen, VIS-
forordningen og Eurodac-forordningen m.v.
Side
12/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0013.png
Senere ændringer af Eurodac-forordningen er gennemført ved lov nr. 1575 af 15. december
2015 om ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Eurodac-
forordning).
Genbosætning er reguleret i udlændingelovens § 8, hvorefter der gives ophold til flygtninge,
der kommer hertil som led i en aftale med UNHCR eller lignende international aftale, og som
er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 (§ 8, stk. 1), eller som ved en tilbage-
venden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller anden umenne-
skelig eller nedværdigende behandling eller straf (§ 8, stk. 2), eller som må antages at ville
opfylde grundprincipperne for at opnå opholdstilladelse efter en af udlændingelovens be-
stemmelser, såfremt de var indrejst i Danmark som asylansøgere (§ 8, stk. 3).
De øvrige forslag giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen vil ikke i sig selv have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser, og ændringerne er ikke bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
Da der er tale om en omarbejdning af Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen, som
Danmark har tiltrådt på mellemstatsligt grundlag i medfør af parallelaftaler, vil Danmark
imidlertid skulle meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indholdet
af ændringen i dansk ret. En gennemførelse af ændringerne i Eurodac-forordningen vil have
lovgivningsmæssige konsekvenser. En gennemførelse af ændringerne i Dublin-forordningen
kan have lovgivningsmæssige konsekvenser. Dette vil blive analyseret yderligere, når man er
kommet nærmere en vedtagelse af retsakten.
De øvrige forslag har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
For så vidt angår Dublin-forordningen, oplyser Kommissionen, at forslaget indebærer en ud-
gift på EU’s budget på ca. 1,83 mia. euro, svarende til ca. 13,6 mia. kr., i perioden 2017-2020.
Det dækker overførselsomkostningerne, når den korrigerende fordelingsmekanisme er blevet
iværksat til gavn for en medlemsstat, oprettelsen og driften af et IT-system for registrering og
automatisk fordeling af asylansøgere, men også støtte til opbygning af den nødvendige mod-
tagelseskapacitet, både hvad angår infrastruktur og driftsudgifter, navnlig i de medlemsstater,
der hidtil kun har måttet klare et begrænset antal asylansøgere.
Som anført under punkt 2 er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold. Derfor bidrager
Danmark ikke til finansieringen af forslaget.
Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vil Danmark skulle bidrage til finansieringen.
Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på ca. 273 mio. kr. i
perioden 2017-2020. Dette vil blive analyseret yderligere, når man er nærmere en vedtagelse
af retsakten.
Side
13/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0014.png
Kommissionen angiver, at forslaget til omarbejdning af Eurodac-forslaget indebærer en udgift
på EU’s budget på ca. 30,5 mio. euro i perioden 2017-2020.
Dette omfatter udgifter til det
centrale systems tekniske opgradering og øgede lagerplads og kapacitet. De omfatter også it-
relaterede tjenester, software og hardware og vil dække opgradering og tilpasning, således at
der kan søges på alle kategorier af oplysninger til både asyl- og indvandringsformål. De af-
spejler
også udgifter til det ekstra personale, som EU’s it-agentur,
eu-LISA, får brug for samt
andre administrative omkostninger.
Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, bidrager Danmark i udgangspunktet ikke til finan-
sieringen heraf. Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vil Danmark skulle bidrage til
finansieringen. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift på
4,5 mio. kr.
I lyset af, at kategorierne af data, der opbevares i Eurodac-systemet, udvides med det fremsat-
te forslag, herunder ved at inddrage farvekopier af pas og ID-dokumenter i Eurodac til udsen-
delsesformål, forventes det at blive nødvendigt med tilpasninger af nationale it-systemer. Der
vil blive iværksat et arbejde med henblik på en endelig vurdering af de økonomiske konse-
kvenser, herunder et foreløbigt skøn over danske udgifter til udvikling af de nationale syste-
mer, evt. indkøb af udstyr og driftsomkostninger, til brug for Eurodac-systemet. Niveauet for
de danske udgifter forventes at være af væsentligt omfang.
De øvrige forslag giver ikke anledning til økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslagene forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har senest været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 23.
november 2017.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den
26. september, 16. marts, 23. maj og 31. maj 2017.
Dansk Flygtningehjælp gjorde i forbindelse med høringen den 16. marts 2017 opmærksom på
sit positionspapir af den 10. marts 2017. I positionspapiret er der identificeret fem kerneområ-
der, der ifølge Dansk Flygtningehjælp, bør lægges vægt på i en reform af Dublin-systemet.
Ifølge Dansk Flygtningehjælps bør medlemslandene i EU udvise solidaritet og tage ansvar for
asylansøgerne for at sikre asylansøgeres rettigheder og for at etablere et velfungerende og
effektivt Dublin-system. I forlængelse heraf mener Dansk Flygtningehjælp derfor, at det mal-
tesiske formandskabs forslag af den 15. februar 2017 om omfordelingsmekanismen som en
separat retsakt, vil forhindre et solidarisk og effektivt Dublin-system.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til punktet.
Side
14/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
I relation til Kommissionens forslag til en omarbejdet Dublin-forordning er der trods lang-
strakte forhandlinger endnu ikke opnået enighed blandt medlemsstaterne om et revideret Dub-
lin-system. Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
12.-13. oktober 2017
vurderes heller
ikke at have ført til fremskridt i forhandlingerne. På det uformelle rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 14. september 2017 udtalte Tyskland
som også tidligere har udtrykt stor
utilfredshed med, at det ikke har været muligt at fremme sagen i Rådet
at man ser frem til et
revideret udspil fra Kommissionen, og at man ikke forventer, at det vil kunne vedtages ved
enighed, hvilket der ellers er udtrykt ønske om i Det Europæiske Råd i oktober og december
2016 og i juni 2017.
Af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 19.-20. oktober
fremgår det imidlertid fortsat, at der skal søges opnået konsensus om reformen af det fælles
europæiske asylsystem, dog nu med præcisering af, at det skal ske i løbet af den første halvdel
af 2018. Det fremgår endvidere, at Det Europæiske Råd vil vende tilbage til sagen på decem-
ber mødet den 14.-15. december.
Hovedudfordringen er fortsat Kommissionens forslag om en obligatorisk omfordelingsord-
ning. Overordnet kan medlemsstaterne inddeles i to grupper, der er henholdsvis for og imod
obligatorisk omfordeling. Det forventes, at forslaget fortsat vil møde betydelig modstand fra
en række (navnlig østeuropæiske) lande. De største uenigheder drejer sig herudover om,
hvorvidt omfordeling skal aktiveres pr. automatik eller ved rådsbeslutning samt om omforde-
ling skal omfatte alle asylansøgere uanset anerkendelsesprocent. Endelig er der forsat drøftel-
ser af, i hvilket omfang alternative former for solidaritet skal kunne træde i stedet for omfor-
deling.
På rådsmødet ventes alene en kort, overordnet statusrapport og ikke en egentlig drøftelse af
reformen af det fælles europæiske asylsystem på rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side arbejdes for etablering af en ordning, som fastholder Danmarks deltagelse i
Dublin-systemet uden at blive omfattet af en tvungen omfordelingsordning. Danmark står
samtidig fast på, at asyl- og indvandringspolitikken fastlægges i Danmark.
Fsva. Eurodac-forslaget, er regeringen umiddelbart positivt indstillet. Regeringen lægger vægt
på, at forslagets fordele står mål med medlemsstaternes udgifter til tilpasning af it-systemer.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget om Den Europæiske Unions Asyl-
agentur og Danmarks fortsatte deltagelse i det operative samarbejde.
Danmark deltager ikke i et eventuelt EU-genbosætningsprogram på grund af retsforbeholdet.
Danmark deltager endvidere ikke i modtagelsesdirektivet, ligesom en ny kvalifikationsforord-
ning og en ny asylprocedureforordning heller ikke vil være bindende for Danmark på grund
retsforbeholdet. Under drøftelserne vil Danmark notere sig Kommissionens forslag.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene i de to lovpakker blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg på mødet den
6. oktober 2017
til orientering.
Side
15/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der blev sendt grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til forordning om Den Europæiske
Unions Asylagentur den 2. september 2016. Grund- og nærhedsnotater vedrørende forslag til
omarbejdning af Eurodac-forordningen og Dublin-forordningen blev sendt henholdsvis den
26. og 27. september 2016. Grund-
og nærhedsnotatet om forslaget om indførelse af EU’s
genbosætningsramme blev fremsendt den 7. oktober 2016. Grund- og nærhedsnotatet om
omarbejdning af modtagelsesdirektivet blev fremsendt den 1. november 2016. Grund- og
nærhedsnotater vedrørende forslag til kvalifikationsforordning og asylprocedureforordning
blev sendt henholdsvis den 19. december 2016 og den 16. januar 2017.
Side
16/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0017.png
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Det Europæiske Agentur
for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed,
Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA) og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006
og Rådets afgørelse 2007/533/RIA og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011
KOM(2017) 352 endelig
= Generel indstilling
Nyt notat
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Dele af forslaget udgør dog en udbygning af Schengen-
reglerne,
4
mens andre dele af forslaget er omfattet af Danmarks parallelaftale vedrørende
Dublin- og Eurodac-samarbejdet.
5
Enkelte dele af forslaget vil ikke være bindende for Dan-
mark og ikke finde anvendelse i Danmark.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 29. juni 2017 forslag til forordning vedrørende Det Europæiske
Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Fri-
hed, Sikkerhed og Retfærdighed (eu-LISA). Den gældende forordning om oprettelse af agen-
turet fra 2011 ophæves. Formålet med forslaget er bl.a. at forbedre den måde, agenturet fun-
gerer på og at styrke dets rolle for at sikre, at det med sit mandat kan klare de nuværende
udfordringer på EU-plan inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Med for-
slaget tages der endvidere højde for, at agenturet vil få til opgave at varetage nye systemer og
skal bidrage til at sikre udviklingen af interoperabilitet mellem de store IT-systemer, såfremt
der vedtages lovgivning herom. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Dele af forslaget
udgør dog en udbygning af Schengen-reglerne. Andre dele af forslaget er omfattet af Dan-
marks parallelaftale vedrørende Dublin- og Eurodac-samarbejdet, og enkelte dele af forsla-
get vil ikke være bindende for Danmark eller finde anvendelse i Danmark. Nærhedsprincippet
vurderes overholdt. Hvis Danmark vælger at tilslutte sig forordningen, vurderes det at have
visse statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 352 endelig af 29. juni 2017 fremsendt forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning vedrørende Det Europæiske Agentur for den Operatio-
nelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og Retfær-
4 Dele af forslaget til forordningen er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyt-
tet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse på disse dele, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være
bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en videreudvikling af Schengen-
reglerne, træffer Danmark, inden seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gen-
e føre forord i ge i da sk ret, jf. protokolle s artikel 4 ”opt-i ” .
5 Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Danmark om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse
af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der er indgivet i Danmark eller en anden EU-
medlemsstat, og om "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af Dublinkonventi-
onen (EUT L 66 af 8.3.2006, s. 38. ). Parallelaftalen giver Danmark ret til fortsat at være tilsluttet forordningen med ændrin-
ger på mellemstatsligt grundlag, såfremt Danmark inden 30 dage efter vedtagelsen giver meddelelse til Kommissionen om
at gennemføre ændringerne i national lovgivning, jf. parallelaftalens artikel 3, stk. 2.
Side
17/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0018.png
dighed (eu-LISA) og om ændring af forordning (EF) nr. 1987/2006 (SIS II) og Rådets afgø-
relse 2007/533/RIA (SIS II) og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1077/2011.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rå-
det træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Retsgrundlaget for forslaget til forordning er TEUF artikel 74, om passende foranstaltninger
til at fremme og styrke det administrative samarbejde mellem nationale myndigheder og
Kommissionen, og TEUF artikel 77, stk. 2, litra a) og b), om henholdsvis den fælles politik
for visa og andre tilladelser til kortvarigt ophold og personkontrol ved passage af de ydre
grænser.
Forslaget er endvidere fremsat med hjemmel i TEUF artikel 78, stk. 2, litra e), om kriterier og
procedurer til bestemmelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om asyl eller subsidiær beskyttelse, TEUF artikel 79, stk. 2, litra c), om ulovlig
indvandring og ulovligt ophold, herunder udsendelse og repatriering af personer med ulovligt
ophold, TEUF artikel 82, stk. 1, litra d), om at fremme samarbejdet mellem judicielle eller
tilsvarende myndigheder i medlemsstaterne i forbindelse med strafforfølgning og fuldbyrdelse
af afgørelser, TEUF artikel 85, stk. 1, om Eurojusts opgaver, TEUF artikel 87, stk. 2, litra a),
om indsamling, opbevaring, behandling, analyse og udveksling af relevante oplysninger til
retshåndhævelsesformål og TEUF artikel 88, stk. 2, om Europa-Parlamentet og Rådets kom-
petence til at fastlægge Europols struktur, funktionsmåde, indsatsområde og opgaver.
Da nærværende forslag, i det omfang det vedrører anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS), Visuminformationssystemet (VIS), samt de evt. kommende sy-
stemer, ind- og udrejsesystemet (EES) og EU-systemet vedrørende rejseinformation og rejse-
tilladelse (ETIAS), udbygger Schengen-reglerne, skal Danmark i henhold til artikel 4 i proto-
kol nr. 22 om Danmarks stilling inden seks måneder efter forordningens vedtagelse, beslutte,
om man vil gennemføre disse dele af forordningen i dansk ret.
I henhold til artikel 3 i Danmarks parallelaftale om Dublin- og Eurodac-samarbejdet skal
Danmark meddele Kommissionen, om Danmark vil gennemføre indholdet af forordningen i
dansk ret, for så vidt angår Eurodac og Dublin-systemet.
For så vidt angår ECRIS-TCN-systemet, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af forordnin-
gen, som ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark, jf. artikel 1 og 2 i proto-
kol nr. 22 om Danmarks stilling. Kommissionen har fremsat forslag om ECRIS-TCN den 29.
juni 2017, der er et centraliseret system, via hvilket der kan fremsøges medlemsstater, der
ligger inde med strafferetlige oplysninger om tredjelandsstatsborgere og statsløse personer.
Forordningen om eu-LISA blev vedtaget i 2011
6
og er ændret i 2015 for at tage hensyn til de
ændringer, der blev foretaget i den omarbejdede forordning om Eurodac.
7
Eu-LISA består af
en bestyrelse, en administrerende direktør og rådgivende grupper for hvert af de systemer,
agenturet forvalter.
6
7
Forordning (EU) nr. 1077/2011.
Forordning (EU) nr. 603/2013.
Side
18/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0019.png
Eu-LISA begyndte at udføre sine primære opgaver den 1. december 2012og er på nuværende
tidspunkt ansvarligt for den operationelle forvaltning på centralt plan af VIS (siden 1. decem-
ber 2012), SIS II (siden maj 2013 og Eurodac (siden juni2013). Eu-LISA kan også få over-
draget ansvaret for udviklingen og den operationelle forvaltning af andre store it-systemer
inden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, hvis der fastsættes bestemmelser
herom i de relevante lovgivningsmæssige retsakter.
Agenturets hjemsted er Tallinn, og systemerne drives fra et teknisk anlæg i Strasbourg. Der er
et back-up anlæg i Sankt Johann im Pongau.
3. Formål og indhold
Formålet er at forbedre den måde, agenturet fungerer på, herunder øge og styrke dets rolle for
at sikre, at det med sit mandat kan klare de nuværende udfordringer på EU-plan. Forslaget
skal tilpasse forordningen til udviklingen i politikken, lovgivningen og de faktiske forhold,
herunder navnlig det forhold, at agenturet vil få til opgave at varetage nye systemer og vil
skulle bidrage til udviklingen af interoperabiliteten mellem store IT-systemer, såfremt der
opnås enighed herom.
Agenturets centrale funktion er og skal fortsat være at sikre den operationelle forvaltning af
store it-systemer på området med frihed, sikkerhed og retfærdighed og at forberede, udvikle
og forvalte nye systemer, når det følger af de relevante lovgivningsmæssige retsakter, der har
hjemmel i TEUF, 3. del, afsnit V, om samarbejdet vedrørende frihed, sikkerhed og retfærdig-
hed.
Nedenfor gennemgås en række centrale elementer i forslaget.
Nye systemer
Det foreslås, at den eksisterende systemportefølje i eu-LISA udvides således, at den vil inklu-
dere forberedelsen, udviklingen og håndteringen af EES
8
, DubliNet
9
, ETIAS
10
, det automati-
serede system til registrering, monitorering og mekanismen til fordeling af ansøgninger om
international beskyttelse
11
og ECRIS-TCN
12
. Det er en forudsætning for udvidelse, at de rele-
vante lovgivningsmæssige retsakter bliver vedtaget.
Herudover foreslås det, at agenturet kan få ansvar for forberedelsen, udviklingen og/eller den
operationelle forvaltning af yderligere store it-systemer.
Det bemærkes, at der med forslaget lægges op til, at der oprettes rådgivende grupper for
EES/ETIAS og ECRIS-TCN-systemet
13
. De rådgivende grupper skal yde ekspertise til besty-
relsen. På nuværende tidspunkt er der lignende rådgivende grupper for SIS II, VIS og Euro-
dac. Danmark udpeger
som i dag
et medlem af en rådgivende gruppe vedrørende et stort
8
9
Forslaget om ind- og udrejsesystemet (EES) blev fremsat den 6. april 2016. Forslaget er ikke endeligt vedtaget.
DubliNet indgik som en del af omarbejdningen af Eurodac-forordningen. Systemet blev en del af eu-LISAs opgaver ved
serviceleveranceaftale af 31. juli 2014 mellem eu-LISA
og EU’s generaldirektorat for indre
anliggender.
10
Forslaget om ETIAS blev fremsat den 16. november 2017. Forslaget er endnu ikke vedtaget.
11
Forslaget til omarbejdningen af Dublin-forordningen blev fremsat den 4. maj 2016. Forslaget er endnu ikke vedtaget.
12
Forslaget om ECRIS-TCN blev fremsat den 29. juni 2017. Forslaget er endnu ikke vedtaget.
13
Forudsat at de relevante lovgivningstiltag bliver endelig vedtaget.
Side
19/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0020.png
IT-system, såfremt Danmark beslutter at gennemføre den lovgivningsmæssige retsakt, der
vedrører det pågældende system i dansk ret.
Datakvalitet
Forslaget giver eu-LISA ansvaret for at oprette mekanismer for automatisk datakvalitetskon-
trol og fælles datakvalitetsindikatorer og udviklingen af et centralt register for rapportering og
statistik. Tanken er, at der kan etableres et ”datalager”,
der kan analysere anonymiserede op-
lysninger, der er udtrukket af de relevante systemer til statistik- og rapporteringsformål og
uddannelsesmoduler om datakvalitet for det personale, der er ansvarligt for at indlæse oplys-
ningerne i systemerne på nationalt plan. Formålet med datakontrollen er, at de centrale syste-
mer automatisk finder tydeligt ukorrekte eller inkonsekvente oplysninger, så den relevante
medlemsstat kan kontrollere dem og foretage de nødvendige rettelser.
Det bemærkes, at oprettelsen af ”datalageret” vil kræve vedtagelse af specifikke ændringer i
retsakterne for de eksisterende systemer, eller at oprettelsen vedtages i nye tiltag.
Interoperabilitet
Med forslaget får agenturet ansvar for udvikling af de nødvendige foranstaltninger for at mu-
liggøre interoperabilitet mellem alle centraliserede EU-informationssystemer vedrørende sik-
kerhed, grænseforvaltning og migrationsstyring, herunder visum. Dette gøres med henblik på
fremadrettet at sikre:
at der kan søges i systemerne samtidigt via en europæisk søgeportal for derved at ud-
nytte de eksisterende informationssystemer bedre,
at systemerne anvender en fælles biometrisk matchtjeneste, der gør det muligt at søge
på tværs af forskellige informationssystemer med biometriske data,
at systemerne har et fælles register med alfanumeriske identitetsoplysninger, der an-
vendes til at undersøge, om en person er registreret med forskellige identiteter i for-
skellige databaser.
Udviklingen af de nævnte foranstaltninger forudsætter, at de relevante lovgivningsmæssige
retsakter vedtages.
Rådgivning og ad hoc støtte
Med forslaget kan medlemsstaterne anmode agenturet om rådgivning i forhold til de nationale
systemers tilkobling til de centrale systemer, ligesom agenturet skal kunne yde ad-hoc støtte,
når ekstraordinære behov på sikkerheds- eller migrationsområdet gør dette nødvendigt. Hvis
en medlemsstat står over for særlige og uforholdsmæssigt store migrationsudfordringer ved
sine ydre grænser, vil medlemsstaterne kunne regne med teknisk og operativ forstærkning fra
agenturet. Anmodninger om ad-hoc støtte indgives til Kommissionen, som videresender dem
til agenturet.
Delegationsaftaler vedrørende it-systemer
Når en gruppe af mindst seks medlemsstater ønsker en centraliseret it-løsning for bedre at
kunne opfylde tekniske aspekter af EU-retlige forpligtelser, skal agenturet kunne pålægges at
varetage opgaven vedrørende udviklingen, forvaltningen og/eller at huse den fælles it-løsning.
En sådan løsning forudsætter, at der indgås en delegationsaftale mellem de interesserede med-
lemsstater og agenturet. I delegationsaftalen fastsættes de nærmere betingelser for samarbej-
Side
20/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0021.png
det, herunder finansieringen, der forestås af de involverede medlemsstater. En sådan delegati-
onsaftale kan indgås, når den er forhåndsgodkendt af Kommissionen, og agenturets bestyrelse
har truffet beslutning herom.
Back-up
Det foreslås at udvide muligheden for at benytte back-up anlægget i Sankt Johann im Pongau,
Østrig, til aktiv drift af store it-systemer, forudsat at det også kan sikre driften i tilfælde af
systemsvigt.
Ledelse
Bestyrelsens opgaver specificeres, så de afspejler dens ansvar for at udstikke de generelle
retningslinjer for agenturets aktiviteter og sikre agenturets overensstemmelse med den fælles
tilgang
14
. I overensstemmelse med den nye finansforordning
15
og rammefinansforordning
16
forpligtes bestyrelsen desuden til hvert år inden udgangen af august måned at vedtage en fore-
løbig rapport om de fremskridt, agenturet har gjort med de planlagte aktiviteter. Endeligt æn-
dres bestyrelsens mandat som følge af, at agenturet overdrages supplerende systemer.
Det foreslås endvidere, at bestyrelsesformandens embedsperiode øges fra to til fire år med
mulighed for forlængelse én gang.
Det foreslås, at Danmark
som i dag
skal have stemmeret i agenturets bestyrelse i forbin-
delse med et stort it-system, hvis Danmark beslutter at gennemføre den lovgivningsmæssige
retsakt om det pågældende system i dansk ret.
Den administrerende direktørs maksimale embedsperiode foreslås samtidigt øget fra tre til
fem år.
I forbindelse med forhandlingerne i Rådet er der endvidere blevet tilføjet en vicedirektørstil-
ling. Vicedirektøren skal assistere direktøren i dennes opgavevaretagelse. De øvrige arbejds-
opgaver fastlægges af direktøren. Vicedirektøren skal ansættes på samme vilkår som direktø-
ren.
Tilpasning af budgetbestemmelserne til delegeret forordning (EU) 1271/2013
Der foreslås en tilpasning af budgetbestemmelserne, så de bringes i overensstemmelse med de
retningslinjer, der er fastsat i rammefinansforordningen
17
, der fastsætter de finansielle stan-
darder for EU-organer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet, at formålet med forslaget er at bekræfte over-
dragelsen af den operationelle forvaltning af det centrale SIS, det centrale VIS, de nationale
14
Principperne i den fælles erklæring af 19. juli 2012 fra Europa-Parlamentet, Rådet og Europa- Kommissionen om decentra-
liserede agenturer
(”den fælles tilgang”).
15
Forordning (EU) nr. 966/2012.
16
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1271/2013 af 30. september 2013.
17
Delegeret forordning (EU) nr. 1271/2013.
Side
21/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
1830811_0022.png
infrastrukturer, det centrale Eurodac, deres kommunikationsinfrastrukturer samt andre syste-
mer og nye supplerende opgaver til eu-LISA.
Kommissionen anfører, at disse mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstater-
ne, men bedre kan opnås på EU-plan.
Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ej relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Det foreslås, at agenturet vil råde over et selvstændigt budget, der finansieres over Den Euro-
pæiske Unions almindelige budget. Agenturet vil blive tilført yderligere 78,354 mio. EUR i
perioden 2018-2020.
Danmarks finansieringsandel udgør ca. 2 pct. af EU’s
budget, svarende
til knap 12 mio.kr.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have konsekvenser for nationale it-systemer eller nati-
onale dele af de fælles EU-it systemer. Forslaget vurderes ikke umiddelbart at påvirke beskyt-
telsesniveauet.
8. Høring
Sagen er forelagt for Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 23. november
2017.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den
31. august 2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forholder sig overordnet positivt til forslaget, da det umiddelbart vurderes, at det
er hensigtsmæssigt:
at agenturet får øget og styrket sit mandat således, at det kan håndtere de nuværende ud-
fordringer på EU-plan inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed,
at agenturet kan håndtere den operationelle forvaltning af fremtidige systemer, som er
nødvendige for at beskytte Schengen-området og grænseforvaltning samt gennemførelse
af asyl- og visumpolitikker, samt
at agenturet kan bidrage til udviklingen af interoperabilitet mellem store IT-systemer.
Side
22/23
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 39: Samlenotat forud for rådsmødet d. 7.-8. dec. 2017, fra udlændinge- og integrationsministeren
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der blev oversendt grund-og nærhedsnotat den 22. september 2017.
Side
23/23