Åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget vedr. samrådsspørgsmål A og B
Kl. 10:00
Åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samrådsspørgsmål A og B (om adskillelse af ægtepar på asylcentre)
Onsdag den 11. oktober 2017, kl. 10.00
Udvalgsformanden
(Martin Henriksen, DF):
Velkommen til. Tilhørerne er velkommen til at tage plads. Og så gør vi det sådan i forhold til
journalister, at man meget gerne må gå lidt rundt og tage billeder de første, skal vi sige 2 minutters
tid, og derefter må man godt sidde på en plads, hvis det er, at man ønsker at tage billeder derfra.
Men velkommen til åbent samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget, velkommen til ministeren
og til tilhørerne, både til dem, der er her, og også til dem, der er bag tv-skærmen.
Vi behandler i dag en række samrådsspørgsmål, som omhandler ministerens instruks om at
adskille mindreårige gifte asylansøgere ved indkvartering. Der er stillet en del spørgsmål forud for
samrådet til ministeren og til andre ministre i regeringen, og de modtagne svar er samlet på bilag 5.
Samrådsspørgsmålet er stillet af Mattias Tesfaye, Johanne Schmidt-Nielsen, Josephine Fock, Sofie
Carsten Nielsen og Holger K. Nielsen, og det er aftalt, at Mattias Tesfaye fra Socialdemokratiet
motiverer spørgsmålene på vegne af spørgerne. Værsgo til Mattias Tesfaye.
Mattias Tesfaye
(S):
Tak for ordet, og tak til ministeren for at stille op til endnu et samråd i sagen om ministerens
pressemeddelelse af 10. februar 2016. Det var den pressemeddelelse, der førte til ulovlig adskillelse
af asylpar i perioden frem til den 28. april 2016. Og grunden til, at vi sidder her igen, er jo, at vi
mener, at sagen her er alvorlig, fordi den handler om nogle helt grundlæggende principper for vores
folkestyre om, at vores demokrati nu engang er sådan indrettet, at regeringen har den udøvende
magt, og at Folketinget vedtager lovene, og at ingen altså er hævet over loven, heller ikke en
populær minister. Derfor skal vi til bunds i den her sag, og derfor bruger vi vores tid og ministerens
tid og embedsværkets tid både på samrådet og på udvalgsspørgsmål.
Ministeren har, som det efterhånden står klart for enhver, skiftet forklaringer ad et par omgange i
det her forløb. Sidste gang vi sad her, nåede vi dog så langt, at ministeren erkendte, at der ikke var
blevet partshørt og altså ikke administreret lovligt i perioden, fra ministeren
–
med ministerens egne
ord
–
vendte bøtten på hovedet den 10. februar 2016, og frem til at sagerne blev genoptaget den 28.
april 2016.
Ministeren ville dog dengang ikke anerkende, at ministerens instruks forudsatte partshøringer, og
det er jo ikke korrekt. Partshøringer har alt med den instruks at gøre, og det når embedsværket jo
også selv frem til, og derfor bliver sagerne også genoptaget den 28. april 2016. Det var heller ikke
korrekt, da ministeren drog parallel til den tidligere regerings administration. Det erkender
ministeren nu i et svar til Folketinget, som vi fik sent mandag aften, altså knap 4 måneder efter at
ministeren kom med sin ret alvorlige påstand.
Så der, hvor vi står nu, er, at ministeren efter at have fjernet et afgørende forbehold udsendte en
pressemeddelelse, som førte til en ny praksis og ikke en lovlig praksis, og det efterlader os nu med
en række ubesvarede, men helt centrale spørgsmål: Hvorfor begyndte man egentlig at administrere,
inden de juridiske spørgsmål var afklaret? Og hvornår blev ministeren selv klar over, at den
pressemeddelelse, som ministeren selv redigerede i, blev opfattet som en instruks af embedsværket?
På sidste samråd endte forklaringen med, at ministeren erkendte, at administrationen var ulovlig
fra februar og flere måneder frem, men ministeren sagde også, at embedsmændene til gengæld ikke
informerede ministeren om, at der blev administreret ulovligt i de her måneder. Ifølge ministeren
blev hun først orienteret om det i slutningen af april. Det vil altså sige, at ministeren ifølge
1