Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 208
Offentligt
1944258_0001.png
Til
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Dokumenttype
Metodebilag
Dato
Juni 2018
METODEBILAG
EVALUERING AF INTEGRATIONSGRUND-
UDDANNELSEN (IGU)
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
METODEBILAG
EVALUERING AF
INTEGRATIONSGRUNDUDDANNELSEN (IGU)
INDHOLD
1.
1.1
1.1.1
1.2
1.2.1
1.2.2
1.2.3
METODEBILAG
Evalueringsdesign
Analysemetode
Kort om det samlede datamateriale
Kvantitative data
Surveyundersøgelse til kommuner, virksomheder og AMU-
udbydere
Interviews og fokusgruppeinterviews
3
3
3
5
5
6
12
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
www.ramboll.dk
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1.
1.1
METODEBILAG
Evalueringsdesign
Rambølls evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU) har en kortlæggende karakter af
ordningens anvendelse, implementeringen og samarbejdet om ordningen samt viden om det op-
levede udbytte og drivkræfter og barrierer for at anvende ordningen og for ordningens udbytte.
Herudover er datagrundlaget for evalueringen tredelt:
For det første består det af en heldækkende spørgeskemaundersøgelse blandt alle kommuner
og udbydere af AMU samt virksomheder der er engageret i IGU-ordningen. Dette giver bred
viden om IGU-ordningens udbredelse, anvendelse og umiddelbare resultater.
For det andet er der gennemført en kvalitativ dybdegående undersøgelse blandt kommuner,
virksomheder, AMU-udbydere og IGU-ansatte. Her undersøger vi, hvorfor og hvordan ordnin-
gen virker for de involverede aktører. Fokus er at identificere de drivkræfter og barrierer
samt det udbytte, der på nuværende tidspunkt kan identificeres på tværs af aktører.
For det tredje indgår der i datagrundlaget kvantitative registerdata om IGU-ordningen ind-
hentet af Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM) og Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration (SIRI). Disse registerdata understøtter den brede viden om ordningens
anvendelse og omfang.
Datamaterialet uddybes i afsnit 1.2.
1.1.1
Analysemetode
Evalueringen tager udgangspunkt i en forandringsteoretisk tilgang. Evaluator har med deltagelse
af følgegruppen gennemført en forandringsteoriworkshop, hvor et udkast til forandringsteori for
IGU-forløbet er udarbejdet. Det har dannet grundlag for evalueringens tilrettelæggelse og de an-
tagelser, som er undersøgt i dataindsamlingen. I forbindelse med dataindsamlingen er der tilve-
jebragt ny viden om IGU-forløbet, de konkrete aktiviteter, aktørsamarbejdet og de underliggende
forandringskæder. Det har gjort det muligt at præcisere forandringsteorien yderligere: Vigtigst er
fjernet resultatet på kort sigt om, at de IGU-ansatte ikke oplever løn som en barriere, fordi ana-
lysen viser, at dette ikke er et mål for deltagelse i ordningen men har karakter af en implemente-
ringsdrivkraft.
Forandringsteori for IGU-ordningen
I forandringsteorien for IGU-ordningen i figuren nedenfor er de konkrete aktiviteter i IGU-ordnin-
gen opstillet inden for tre faser (indikeret i grønne bokse) nemlig: initiativ, etablering og selve
forløbet, og det fremgår hvordan disse er kædet sammen med målene på længere sigt. Den røde
pil fra praktikstilling og skoleundervisning til den røde boks nederst i forandringsteorien handler
om, at der hele vejen igennem et IGU-forløb kan ske frafald blandt de IGU-ansatte. Det er derfor
en separat aktivitet i forandringsteorien at håndtere frafald fra praktikstillingen og skoleundervis-
ningen i IGU-forløbet.
3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0004.png
Figur 1.1: Forandringsteori for IGU-ordningen med faser, aktiviteter, resultater og virkning
FASER
AKTIVITETER
RESULTATER PÅ
KORT SIGT
RESULTATER PÅ MELLEMLANG
SIGT
RESULTATER PÅ
LANG SIGT
VIRKNING
FASE 1:
INITIATIV TIL IGU-
FORLØB
Forudgående virksomhedsrettet
aktivering hos IGU-virksomhed
Initiativ til opstart af IGU-forløb og
kontakt til borger og virksomhed
Udvælgelse og efterspørgsel af
borgere til IGU-ordningen
Udarbejdelse af skriftlig aftale
Udarbejdelse af og vejledning om
uddannelsesplan
Den IGU-ansatte har viden
om uddannelsessystemet
Den IGU-ansatte har
kendskab til
arbejdsmarkedets krav,
normer og kultur
Den IGU-ansatte oplever
at have en arbejdsmæssig
identitet
Den IGU-ansatte har et
givtigt og forpligtende
forløb, der er tilpasset
vedkommende
Den IGU-ansattes
faglige, sociale og
sproglige kvalifikationer
er styrket
Den IGU-ansattes
fortrolighed med og
kendskab til ordinær
uddannelse er styrket
Den IGU-ansatte
anvender
IGU’en
som
trædesten til ordinær
beskæftigelse
Den IGU-ansattes
produktivitet er styrket
og står mål med kravene
på det danske
arbejdsmarked
Den IGU-ansattes
fortrolighed med og
kendskab til det danske
arbejdsmarked er styrket
Flere i
målgruppen
gennemfører en
kompetencegiv
ende ordinær
uddannelse
FASE 2:
ETABLER
ING AF
FORLØB
PRAKTIKSTILLING
Tilrettelæggelse af indholdet i
praktikken
Virksomhedernes opgaver ifm.
praktikken
Opfølgning og fastholdelsesindsatser i
virksomhederne
Oprettelse og efterspørgsel af
uddannelsestilbud
Håndtering af sproglige udfordringer
under skoleundervisning herunder
tolkning
Fastholdelse og opfølgning på fravær
under uddannelse
Udbetaling af uddannelses- og
befordringsgodtgørelse samt refusion
af udgifter under deltagelse i
undervisning
Volumen på hold og AMU-udbyderes
økonomiske råderum i forhold til at
oprette af hold
Håndtering af afbrudte forløb under
praktik og uddannelse
FASE 3:
SELVE IGU-FORLØBET
Den IGU-ansatte har
motivation og har
opkvalificeret sine faglige
og sproglige kompetencer
Den IGU-ansatte oplever,
at ordningen fungerer og
giver mening
Virksomheder-
nes behov for
arbejdskraft
afhjælpes
Sikre bedre
integration
af
målgruppen
SKOLEUNDERVISNING
Den IGU-ansatte har
viden om veje til det
danske arbejdsmarked og
kompetencekrav
Den IGU-ansatte oplever
at få den nødvendige
støtte til forløbet fra de
fagprofessionelle
Den IGU-ansatte
anvender
IGU’en
som
trædesten til uddannelse
Den IGU-ansatte har et
fagligt og socialt netværk
Den IGU-ansatte har
succesoplevelser, har tro
på sig selv og er en
rollemodel for andre
Flere i
målgruppen
opnår ordinær
ikke støttet
beskæftigelse
4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0005.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Udarbejdelse af spørgerammer til survey og interviews
Spørgsmål til surveyene er udarbejdet på baggrund af forandringsteorien og i samarbejde med
arbejdsgruppen (UIM, SIRI og STUK). Følgegruppen (DA, LO, KL, Finansministeriet og Beskæfti-
gelsesministeriet) har herefter kvalificeret spørgsmålene, inden undersøgelserne er udsendt til
respondenterne.
De indledende resultater fra surveyene er valideret ved en workshop med arbejdsgruppen. Heref-
ter har Rambøll med afsæt i resultaterne udarbejdet spørgerammer til interviewene, som ligele-
des er kvalificeret af arbejdsgruppen.
Analyse af drivkræfter, barrierer, udbytte og ideer til justering af IGU-ordningen
Analysen, der er beskrevet i hovedrapportens kapitel 5, er foretaget ved triangulering af de tre
datakilder. Rapportudkastet er kommenteret og kvalificeret af arbejdsgruppen.
1.2
Kort om det samlede datamateriale
Evalueringen af IGU baserer sig på datamateriale beskrevet i tabellen nedenfor. Datamaterialerne
beskrives under tabellen.
Tabel 1.1: Overblik over evalueringens datamateriale
Datamateriale
Datakilder
Kvantitativt data
Data fra SIRI
UIM’s Danskundervis-
ningsdatabasen
UIM’s beregninger på bag-
grund af registerdata fra
Danmarks Statistik, SIRI,
UIM’s Danskundervis-
ningsdatabase, STAR og
Beskæftigelsesministeriets
DREAM-database.
Survey
Survey blandt
kommunale
teamledere
Survey blandt
virksomheder
Survey blandt
AMU-udbydere
Interviewdata
Fokusgruppeinterview
med kommuner
Fokusgruppeinterview
med virksomheder
Fokusgruppeinterview
med AMU-udbydere
Fokusgruppeinterview
med VEU-centre
Fokusgruppeinterview og
enkelte interview med
IGU-ansatte
1.2.1
Kvantitative data
Der er anvendt data fra SIRI. Der er derudover anvendt Udlændinge- og Integrationsministeriets
beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik, UIM’s danskundervisningsdata-
base, SIRI, STAR og Beskæftigelsesministeriets DREAM-database.
Registerdata er hovedsageligt anvendt som et element i at belyse omfanget og anvendelsen af
IGU-ordningen blandt borgere i målgruppen, virksomheder og kommuner. Der er derudover an-
vendt registerdata et enkelt sted i afsnittet om implementering og samarbejde. Der er brugt regi-
sterdata om følgende:
Borgere i IGU-forløb:
Antal registrerede IGU-forløb og andel ud af den estimerede målgruppe
Antal afbrudte forløb i alt og opdelt på køn, alder og opholdstid
De tidligere IGU-ansattes forsørgelsesgrundlag efter afbrudt forløb
De registrerede IGU-ansattes køn (også i forhold til den estimerede målgruppe), oprindelses-
land, alder og branchetilknytning
De IGU-ansattes indplacering på danskuddannelser og modul samt bestået Danskprøve
Lønspredning for de IGU-ansatte på tværs af brancher.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0006.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Følgende data er opgørelser fra SIRI:
Kommuner med IGU-forløb:
Antal og andel registrerede IGU-forløb fordelt efter bopælskommuner og regioner
Antal og andel registrerede IGU-forløb fordelt efter kommunetyper.
Virksomheder med IGU-forløb:
Antal virksomheder med IGU-ansatte
Virksomheder fordelt på sektor.
I forbindelse med de anvendte registerdata er en række opmærksomhedspunkter som beskrives i
skemaet nedenfor.
Tabel 1.2: Oversigt over opmærksomhedspunkter forbundet med data
DATA
Antal registrerede
IGU-forløb
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER
De 1.386 IGU-forløb er opgjort i perioden juli 2016 til marts 2018. Grundet efter-
registreringer vil data for især den seneste måned (marts 2018) være vurderet for
lavt.
Der tages udgangspunkt i opgørelse over bopælskommuner (modsat virksomheds-
kommuner).
Fem kommuner har under 10 borgere i den estimerede målgruppe. Det gælder:
Albertslund Kommune, Brøndby Kommune, Ishøj Kommune, Læsø Kommune og
Vallensbæk Kommune.
Tallene bygger på de IGU-ansatte som jf. kontrakten skulle begynde på IGU i peri-
oden juli 2016 til september 2017. Forsørgelsesgrundlaget for de, der har stoppet
på IGU, er opgjort pr. 31. december 2017.
Fordeling af IGU-for-
løb på kommuner
Antal afbrudte forløb
Det samlede antal varierer alt efter om der ses på antal IGU-forløb eller antal bor-
gere i et IGU-forløb. Dette skyldes, at tre af de IGU-ansatte er skiftet til et andet
IGU-forløb undervejs. De vil således optræde to gange i antallet af IGU-forløb,
men én gang når der er tale om individbaserede fordelinger (eksempelvis på køn,
alder og opholdstid). N vil derfor variere mellem 930 forløb og 927 personer i op-
gørelserne over afbrudte forløb.
1.2.2
Surveyundersøgelse til kommuner, virksomheder og AMU-udbydere
Survey til kommuner, virksomheder og AMU-udbydere har haft til formål at klarlægge anvendelse
og omfang af IGU-ordningen, deres specifikke implementering og samarbejde om ordningen og
deres oplevede udbytte, drivkræfter og barrierer for ordningen. Surveydatamaterialet fra kom-
muner, virksomheder og AMU-udbydere er anvendt igennem hele rapporten til at belyse ovenstå-
ende.
De tre surveys er gennemført i perioden 9. marts til 10. april 2018. Surveyene er besvaret elek-
tronisk i SurveyXact. Respondenterne har modtaget et link via e-mail, hvorfra de har kunne tilgå
undersøgelsen. Herunder følger svarprocenterne, hvorefter de tre grupper, som har gennemført
surveyen, præsenteres i afsnittene.
Tabel 3: Svarprocent for de tre surveys
Kommuner
76 pct. (71)
Virksomheder
73 pct. (539)
AMU-udbydere
81 pct. (76)
Kommuner
Surveyen er udsendt til en kommunal teamleder, der er ansvarlig for integrationsområdet i samt-
lige af landets jobcentre.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0007.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Kontaktoplysninger på de relevante kontaktpersoner er modtaget fra UIM. Denne liste over kon-
taktpersoner er efterfølgende kvalificeret for at sikre, at surveyen blev sendt til den relevante re-
spondent. I de tilfælde hvor kontaktpersonens personlige e-mail ikke fremgik, eller hvor vedkom-
mende ikke længere var ansat, er den relevante person og/eller e-mail enten fundet på jobcente-
rets hjemmeside eller via telefonisk kontakt.
Surveyen er i alt udsendt til 93 personer. Dette er færre end landets 98 kommuner, da nogle
kommuner serviceres af det samme jobcenter og derved af den samme kommunale teamleder.
Dette er gældende for:
Vallensbæk-Ishøj Jobcenter
Esbjerg Jobcenter, som servicerer Esbjerg og Fanø Kommuner
Tårnby Jobcenter, som servicerer Dragør og Tårnby Kommuner
Frederikshavn Jobcenter, som også servicerer Frederikshavn og Læsø Kommuner.
Ligeledes er det færre end de 98 kommuner, da Sorø Kommune, som den eneste af landets kom-
muner, ikke har modtaget surveyen. Dette skyldes problemer med at fremsende den specifik e-
mail. Et problem, som ikke blev løst på trods af opfølgende arbejde med at fremsende surveyen
til en ny e-mail.
Ud af disse 93 kommunale teamledere har 71 gennemført surveyen, svarende til en svarprocent
på 76 pct. De 70 kommuner, som har besvaret surveyen, er fordelt over hele landet. Af neden-
stående kommunekort fremgår, hvilke kommuner der har besvaret surveyen, og hvilke der ikke
har.
Figur 1.2: Oversigt over, hvilke kommuner der har besvaret survey
Note: Kommuner, som er farvet grå, har ikke besvaret Rambølls survey. Kommuner som er farvet blå, har besvaret sur-
veyen.
Kilde: Survey til kommuner gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0008.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Virksomheder
Surveyen er udsendt til 756 virksomheder, som har registrerede IGU-forløb. Disse virksomheder
er identificeret på baggrund af en liste fra SIRI over virksomhedernes kontaktpersoner til IGU-
ansatte. Virksomhederne står på denne liste, såfremt de har, jf. lovtekstens krav, indrapporteret
til SIRI, at de har en IGU-ansat. Listen er dannet på baggrund af virksomhedernes CVR-numre.
Når SIRI opgør antallet af virksomheder, forstås virksomhed som en arbejdsplads med selvstæn-
digt produktionsnummer (p-nummer). Derfor kan der forekomme afvigelser mellem evaluerin-
gens statistikker og IGU-statistikker som bl.a. offentliggjort på integrationsbarometer.dk.
Listen over virksomheder er kvalificeret for at sikre, at surveyen blev sendt til virksomhedskon-
taktpersonen og ikke blot til en generel virksomheds-e-mail. I de tilfælde hvor kontaktpersonens
personlige e-mail ikke fremgik, der var fejl i e-mailen, eller hvor vedkommende ikke var ansat
længere, er den relevante person og/eller e-mail enten forsøgt fundet på virksomhedens hjem-
meside eller via telefonisk kontakt.
Af listen over kontaktpersoner til IGU-ansatte i virksomheder med registrerede IGU-forløb indgår
virksomheder med igangværende IGU-forløb, virksomheder, som har haft IGU-forløb, men hvor
forløbet er afbrudt før tid, og virksomheder, hvor forløbet blev afbrudt inden opstart. I alt har
539 virksomheder gennemført surveyen. Dette svarer til en svarprocent på 73 pct.
Af disse virksomheder er 503 unikke virksomheder efter CVR-nummer. Der er således 36 virk-
somheder, som tilhører samme CVR-nummer. Disse har svaret flere gange, fordi de repræsente-
rer underafdelinger eller lokale afdelinger under samme CVR-nummer.
I nedenstående præsenteres et overblik over karakteristika ved virksomheder, som har besvaret
surveyen. Her indgår både virksomheder, som har eller har haft IGU-ansatte, og virksomheder,
der ikke har haft IGU-ansatte. Af de 539 virksomheder har 17 virksomheder angivet, at de har
haft 0 IGU-kontrakter. Disse er udtryk for, at forløbet er afbrudt inden opstart.
I figuren nedenfor er det illustreret, i hvilken region de virksomheder, som har gennemført sur-
veyen, er placeret. Over en fjerdedel af disse virksomheder er placeret i Region Syddanmark (31
pct.), mens næstflest er placeret i Region Hovedstaden (22 pct.). Dernæst følger Region Midtjyl-
land (21 pct.), Region Sjælland (13 pct.) og Region Nordjylland (13 pct.).
Figur 1.3: Oversigt over virksomhedernes regionale placering
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region Sjælland
13%
13%
21%
22%
31%
N = 538
Kilde: Survey til virksomheder gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0009.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Af de virksomheder, som har gennemført surveyen, er tre femtedele private (61 pct.), mens to
femtedele er offentlige (39 pct.). Af de 39 pct. offentlige er over en fjerdedel kommunale virk-
somheder (27 pct.), en tiende del statslige virksomheder (11 pct.), mens kun tre virksomheder
er regionale (1 pct.)
1
.
Nedenfor vises fordelingen af antal ansatte i virksomhederne, som har gennemført surveyen,
med IGU-kontrakter. For de virksomheder, som har gennemført surveyen, er omkring halvdelen
mindre virksomheder med 1-50 ansatte (54 pct.). De store virksomheder med 201-501+ ansatte
udgør lige under en fjerdedel (23 pct.).
Figur 1.4: Fordeling af antal ansatte i virksomhederne
13%
10%
54%
24%
1-50 ansatte
51-200 ansatte
201-500 ansatte
501+ ansatte
N = 539
Kilde: Survey til virksomheder gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen
Virksomhederne, som har gennemført surveyen er fordelt ud over forskellige brancher. Flest virk-
somheder angiver, at de tilhører brancherne sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger (15 pct.)
og fremstillingsvirksomhed (15 pct.). Dernæst følger andre serviceydelser (12 pct.), undervisning
(10 pct.) og engros- og detailhandel (10 pct.). Fordelingen på brancher fremgår af nedenstående
tabel.
1
Der er ikke forskel på svarprocent i undersøgelsen i forhold til virksomhedernes sektor.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0010.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Tabel 1.4: Fordeling af virksomheder på branche
Branche
Sundhedsvæsen og sociale foranstaltninger
Fremstillingsvirksomhed
Andre serviceydelser
Undervisning
Engros- og detailhandel
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Offentlig forvaltning og forsvar; socialsikring
Transport og godshåndtering, herunder lager og logistik
Bygge- og anlægsvirksomhed
Overnatningsfaciliteter og restaurantvirksomhed
Kultur, forlystelser og sport
Administrative tjenesteydelser og hjælpetjenester
Kommunikation og information
Vandforsyning, kloakvæsen og affaldshåndtering
El-, gas- og fjernvarmeforsyning
Fast ejendom
Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser
Pengeinstitut, finansvirksomhed og forsikring
Råstofudvinding
Internationale organisationer
Private husholdninger med ansat medhjælp
Procent
15%
15%
12%
10%
10%
9%
9%
8%
8%
7%
4%
2%
2%
1%
1%
1%
1%
0%
0%
0%
0%
Respondenter
81
80
63
54
53
48
46
45
44
37
20
11
9
6
6
5
3
2
1
1
0
N = 539
Kilde: Survey til virksomheder gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen
AMU-udbydere
Uddannelsesinstitutioner varetager skoleundervisning af IGU-ansatte. Skoleundervisningen kan
sammensættes af undervisning inden for arbejdsmarkedsuddannelse (AMU), forberedende vok-
senundervisning (FVU), almen voksenuddannelse (AVU), HF-enkeltfagsundervisning og danskud-
dannelse for voksne udlændinge m.fl.
2
Det er besluttet, at ud af de forskellige uddannelsesudbydere vil det være mest relevant at ind-
drage AMU-udbyderne i denne evaluering. Dette skyldes, at det er et krav, at alle IGU-ansatte
som en del af skoleundervisningen deltager i AMU-undervisning i større eller mindre grad, og
derfor er det på AMU, at der vil være størst aktivitet
ud over på sprogskolerne. Da AMU-syste-
met modsat sprogskolerne ikke primært er målrettet nyankomne flygtninge og indvandrere er
det interessant at få AMU-udbydernes syn på, hvordan IGU-ordningen fungerer, og derfor er fo-
kus i denne evaluering på AMU-udbyderne.
Survey er udsendt til alle udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-udbydere). Disse AMU-
udbydere er identificeret ud fra en liste fra STUK over alle uddannelsesinstitutioner, som udbyder
AMU-kurser. På baggrund af denne liste er der for hver AMU-udbyder identificeret uddannelsesle-
dere, som har ansvaret for arbejdsmarkedsuddannelserne. I de tilfælde hvor det ikke fremgik af
uddannelsesinstitutionens hjemmeside, hvilken uddannelsesleder der har ansvaret for arbejds-
markedsuddannelserne, er der taget telefonisk kontakt til institutionen. I de tilfælde hvor flere
uddannelsesledere har delt ansvaret, eller hvor det ikke har været muligt at få oplyst, hvilken le-
der der var ansvarlig, er surveyen sendt til de relevante to eller tre ledere fra den pågældende
uddannelsesinstitution. Dette gør sig gældende i fire tilfælde. På den baggrund er surveyen til
AMU-udbydere udsendt til 94 specifikke uddannelsesledere fra de enkelte institutioner.
2
http://uim.dk/arbejdsomrader/Integration/integrationsgrunduddannelsen/hvad-indeholder-et-igu-forlob
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0011.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
76 AMU-udbydere har gennemført surveyen, hvilket svarer til en svarprocent på 81 pct. Nedenfor
præsenteres det, hvor disse AMU-udbydere, som har gennemført surveyen, er placeret geogra-
fisk.
Figur 1.5: Oversigt over placeringen af de AMU-udbydere, som har gennemført surveyen
Note: AMU-udbydere, der har besvaret surveyen, er placeret i de kommuner, som er farvet blå.
Kilde: Survey til AMU-udbydere gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen.
Det er forskellige typer af uddannelsesinstitutioner, som udbyder AMU kurser, som indgår i sur-
veyen. Over halvdelen af AMU-udbyderne, som har besvaret surveyen, er erhvervsskoler (54
pct.). 21 pct. er AMU-centre og 14 pct. er SOSU-skoler. Yderligere angiver 11 pct. af AMU-udby-
derne
’Andet’,
som dækker over private udbydere og professionshøjskoler mv.
AMU-udbydernes fordeling på uddannelsesinstitutionerne, fremgår af nedenstående figur.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1944258_0012.png
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Figur 1.6: Fordeling af AMU-udbydere på type uddannelsesinstitutioner
60%
50%
40%
30%
21%
20%
10%
0%
Erhvervsskole
SOSU-skole
AMU-center
Andet
14%
11%
54%
N = 76
Kilde: Survey til AMU-udbydere gennemført af Rambøll i 2018 i forbindelse med IGU-ordningen
1.2.3
Interviews og fokusgruppeinterviews
Kvalitative data fra kommuner, virksomheder, AMU-udbydere, VEU-centre og IGU-ansatte har
haft til formål at understøtte viden fra registerdata og surveys og ligeledes give mulighed for at
opnå en mere dybdegående forståelse, herunder en forståelse af mekanismerne bag anvendel-
sen, implementeringen, samarbejdet, det oplevede udbytte og barrierer og drivkræfter.
Interviewene har taget udgangspunkt i semistrukturerede interviewguides. Der er blevet udarbej-
det en interviewguide til hver af de fem aktører, som varierer.
På tværs af alle interviews er aktørerne blevet spurgt til de tre dele, som evalueringen er opbyg-
get efter:
1. Anvendelse og omfang
2. Erfaringer med implementering og samarbejde
3. Drivkræfter og barrierer samt udbytte og aktørernes ideer til justering af IGU-ordningen.
Overordnet set har spørgsmålene til omfang og anvendelse centreret sig om karakteristika ved
de forskellige aktører. I forbindelse med implementering og samarbejde er der overordnet set
spurgt til initiativ og etablering af IGU-forløb, flow og former for forløb samt aktørernes rolle og
samarbejde i forløbet. Den sidste del om drivkræfter og barrierer samt udbytte har centreret sig
om motivationen for at indgå i ordningen, det oplevede udbytte af IGU samt barrierer for IGU-
forløbet.
Alle fokusgruppeinterviews og enkeltinterviews er gennemført i perioden den 30. april til 4. maj.
Fælles for kommuner, virksomheder og AMU-udbydere er, at de som hovedregel er udvalgt på
baggrund af de kommuner, virksomheder og AMU-udbydere, som har besvaret surveyen.
Surveyen har givet viden om den enkelte aktørs anvendelse og implementering af ordningen,
hvorved der er udvalgt interviewdeltagere ud fra, at de varierer på forskellige relevante karakte-
ristika.
For VEU-centrene er interviewdeltagerne udvalgt på baggrund af en liste over relevante inter-
viewpersoner fra STUK.
For IGU-ansatte er interviewdeltagerne udvalgt og kontaktet gennem kommunerne. I forbindelse
med kontakt til specifikke kommuner om deres mulige deltagelse i fokusgruppeinterviews, blev
kommunerne spurgt om, hvorvidt de havde relevante IGU-ansatte, som kunne deltage i fokus-
gruppeinterviews eller enkeltinterviews. Herunder uddybes de forskellige respondentgrupper, der
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
har indgået i interviews, ligesom det uddybes på baggrund af hvilke kriterier udvælgelsen er fo-
retaget.
Kommuner
Der er blevet afholdt to fokusgrupper med kommuner. Der er blevet afholdt to fokusgrupper med
kommuner i hhv. Aarhus og København. I alt indgik 16 kommuner i fokusgrupperne. Udvælgel-
sen af kommunerne til fokusgrupperne er sket på baggrund af surveybesvarelserne. I udvælgel-
sen har der været fokus på, at kommunerne varierer i forhold til antallet af IGU-ansatte, andel
afbrudte forløb, hvorvidt der bliver gjort en særlig indsats for kvinder, og i hvor høj grad kommu-
nerne politisk prioriterer ordningen.
Virksomheder
Der er blevet afholdt tre fokusgrupper med virksomheder, som har erfaringer med at have IGU-
ansatte; en i Aarhus for virksomheder fra Region Midt og Region Nord; en i Odense for virksom-
heder fra Region Syd; en i København, for virksomheder fra Region Sjælland og Region Hoved-
staden. I alt deltog 14 virksomheder. Ud over disse 14 virksomheder, som deltog, var der ind-
gået aftaler med yderligere fire virksomheder, som aflyste. Ligesom kommunerne er virksomhe-
derne blevet udvalgt med afsæt i surveybesvarelserne. Udvælgelsen er sket med henblik på at få
variation i typen af virksomheder, og dermed få flere nuancer med i interviewene. I udvælgelsen
af virksomheder er der således søgt variation i branche, virksomhedens størrelse, antal indgåede
IGU-kontrakter, antal forløb, der ikke er påbegyndt samt antal forløb, der er afbrudt undervejs.
AMU-udbydere
Der er blevet afholdt to fokusgrupper for AMU-udbydere. Den ene blev afholdt i København med
deltagere fra Fyn og Sjælland, mens den anden blev afholdt i Aarhus med deltagere fra Jylland.
Der deltog i alt 11 i fokusgrupperne. Ud over de 11 deltagere var der afbud fra en enkelt delta-
ger. AMU-udbyderne blev også udvalgt på baggrund af surveyen, hvor der blev tilstræbt en vari-
ation i typen af uddannelsesinstitution, eksempelvis om der er tale om en erhvervsskole eller en
SOSU-skole. Yderligere AMU-udbyderne udvalgt ud fra variation i, hvorvidt de tilbyder kurser til-
passet IGU-ansatte, brancherne, de dækker, samt antallet af IGU-ansatte, de har haft på kurser
hos sig.
VEU-centre
Der blev afholdt en fokusgruppe for VEU-centre, som blev afholdt i København med deltagere fra
hele landet. Fokusgruppen havde seks deltagere, som blev udvalgt efter variationer i deres erfa-
ringer med IGU-ordningen.
IGU-ansatte
Der er blevet afholdt to fokusgrupper for IGU-ansatte og fire enkeltinterviews. Den ene fokus-
gruppe bestod af to mænd og blev afholdt i København. Den anden fokusgruppe bestod af tre
kvinder og blev afholdt i Aarhus. To enkeltinterviews blev afholdt på Fyn, et blev afholdt i Aarhus
og et blev afholdt i København. Ud over de ni deltagende IGU-ansatte var der afbud fra to IGU-
ansatte. Deltagerne til enkeltinterviewene og fokusgruppeinterviewene kom alle fra de kommu-
ner, hvori interviewet blev afholdt eller en af de omkringliggende kommuner. Det blev efter-
stræbt, at de IGU-ansatte havde varierende karakteristika i forhold til branche, oprindelsesland
og køn. Derudover er samtlige interviews og fokusgrupper med IGU-ansatte gennemført på
dansk. Dette kan medføre, at nuancer er gået tabt i interviewet, men samtidig er det blevet und-
gået, at problematikken i forhold til fejloversættelser gennem tolkning er opstået. Desuden blev
det ikke vurderet hensigtsmæssigt at benytte tolk i forbindelse med fokusgrupper med personer
fra forskellige oprindelseslande. Som supplement til fokusgrupperne blev der som nævnt gen-
nemført enkeltinterviews med de IGU-ansatte, hvor der har været ro og tid til at dykke endnu
mere ned i nuancerne i svarene. Dermed har interviews med IGU-ansatte samlet set kunnet give
et godt billede af deres erfaringer med ordningen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 208: Orientering om evaluering af Integrationsgrunduddannelsen, fra udlændinge- og integrationsministeriet
Evaluering af Integrationsgrunduddannelsen (IGU)
Der har desuden i udvælgelsen af samtlige aktører været fokus på at sikre geografisk spredning.
Formålet med at sikre variation mellem deltagerne på de ovennævnte parametre har været at
komme bredt omkring erfaringerne med ordningen og sikre at få så mange nuancer med som
muligt.