Fra:
Sendt:
27. august 2018 15:31
Emne:
Re: Familiesammenføring
Hej Josephine.
Som aftalt sender jeg vores historie:
Min kone og jeg oprettede et udlændinge ID i Juni og betalte det obligatoriske gebyr for at ansøge. På det tidspunkt 5900,-.
Da vi indleverer vores ansøgning hos Svendborg politi d. 9/7-18 bliver vi gjort opmærksom på at reglerne er ændret fra 1/7-
18, at der er et nyt ansøgningsskemaog at ansøgningsgebyret er steget til 6.700, men at de tager imod ansøgningen og noterer i
ansøgningen at vi vil kontakte US med henblik på at betale de resterende 800 kr.
Vi panikker, da vi er bange for at vores ansøgning vil blive afvist, og jeg ringer derfor til US samme dag for at spørge hvordan
vi takler det derfra.
Medarbejderen fortæller mig at han ikke er inde i de nye regler, og derfor vil få en anden til at ringe tilbage til mig. En person
der ifølge ham "har 100% styr på tingene".
Hun ringer tilbage til mig og jeg forklare hende problemet.
Hun siger ordret: "Vi vidste at der ville komme problemer som dette i forbindelse med skiftet til de nye regler, så vi har
procedure klar til at løse dem".
Hun fortæller mig at vi skal udfylde side 7-10 og 22-24 af det nye ansøgningsskema og m.h.t. de resterende 800 kr af gebyret,
der ville de opkræve dem senere.
Vi får herefter styr på alt hvad vi skal. Udfylder de nævnte sider og samler den krævede dokumentation.
I uge 31 kontakter jeg US igen, for igen at spørge om hvordan jeg skulle betale de resterende penge. Her får jeg igen at vide at
de vil opkræve dem på et tidspunkt.
Så spoler vi frem til igår d. 8/8-18 hvor jeg modtager et brev fra US om at de har afvist vores ansøgning, da vi ikke har betalt
gebyret på 6700,-, at de 5900,- vil blive refunderet og at min kone skal forlade landet øjeblikkeligt.
Jeg ringer med det samme til US, da jeg tænker at der må være sket en fejl.
Jeg forklarer situationen, og får derefter at vide at US aldrig opkræver penge, og at afgørelsen ikke kan ankes. Desuden få jeg
at vide at der ikke er registreret nogen telefonsamtaler vedr. vores sag. Dette bunder i at jeg aldrig er blevet spurgt om et
sagsnummer.
Jeg får at vide at hvis US bare vejleder generelt, så noterer de ikke på sagerne.
Jeg vil dog mene at det ikke er generel vejledning, når jeg ringer med et konkret problem på en konkret sag.
Hun siger at jeg kan sende US en mail, og forklare dem det samme som jeg lige har forklaret hende, men at jeg ikke skal
regne med at de ændre på afgørelsen, da det er uhyre sjældent at de gør det. Men "så vidste vi da at vi havde gjort alt hvad vi
kunne".
Jeg sendte en mail, for snart uger siden. Jeg fik besked om at de behandler min mail, men at min kone stadig skulle forlade
landet øjeblikkeligt.
Hvis du mangler uddybning af nogen art, så kontakt mig gerne.
Tak for at i vil tage vores sag op. Det sætter vi stor pris på.
Med venlig hilsen
Nicky Nancke