Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 193
Offentligt
1928213_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schen-
gengrænser)
§
I lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af udlændingeloven (Transpor-
tøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengræn-
ser) foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3
ændres »Udlændinge-, integrations- og boligministeren« til: »Udlændinge-
og integrationsministeren«, og »folketingsåret 2017-18« ændres til: »folketings-
året 2023-24«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
15. august 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 10537
457175
Side
1/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Indledning
Lovforslagets hovedindhold
2.1. Transportøransvar i forbindelse med midlertidig indførelse af
grænsekontrol ved indre Schengengrænser
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgere
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Sammenfattende skema
1. Indledning
I efteråret 2015 stod Danmark og Europa i en krisesituation. Et historisk stort antal
flygtninge og migranter krydsede grænserne, og i Danmark var vi bl.a. vidne til, at
store menneskemængder gik på motorvejene. Det høje indrejsetal betød også, at
Danmark modtog et markant større antal asylansøgere end tidligere.
På baggrund af det meget store antal flygtninge og migranter besluttede vores
nabolande
Norge, Sverige og Tyskland
i november 2015 at genindføre midler-
tidig grænsekontrol ved de indre Schengengrænser. Norge indførte desuden krav
om, at transportører skal kontrollere pas og visum.
Med lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af udlændingeloven (Trans-
portøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengen-
grænser) blev der indført en mulighed for, at udlændinge- og integrationsministe-
ren kan beslutte, at transportører kan pålægges strafansvar, hvis de bringer ud-
lændinge uden fornøden rejselegitimation og visum her til landet fra et andet
Schengenland, hvis der er indført midlertidig grænsekontrol ved den pågældende
grænse.
Formålet med lovændringen var således at sikre, at transportører foretager en
kontrol af rejselegitimation og visum for udlændinge, inden de pågældende brin-
ges her til landet over en indre Schengengrænse, hvor der foretages midlertidig
grænsekontrol.
Lov nr. 1499 af 11. december 2015 trådte i kraft den 13. december 2015.
Side
2/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Ifølge lovens § 3 skal der fremsættes forslag om revision af reglerne om transpor-
tøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengræn-
ser i folketingsåret 2017-18. Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 3, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 74, ændringsforslag, at bestemmelsen er foreslået
indsat på baggrund af den løbende udvikling i migrationspresset, som Europa og
Danmark oplevede, og de høringssvar, som blev modtaget fra transportørerne om
bl.a. administrative og økonomiske konsekvenser af transportøransvaret.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovens § 3, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 74, ændringsforslag nr. 2, at formålet med revisionsbestemmelsen
er at sikre, at Folketinget senest i folketingsåret 2017-18 får lejlighed til at vurde-
re, om reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekon-
trol ved indre Schengengrænser eventuelt har virket efter hensigten.
Danmark har siden den 4. januar 2016 i overensstemmelse med Schengengræn-
sekodeksen gennemført midlertidig grænsekontrol ved den dansk-tyske lande-
grænse og i de danske havne med færgeforbindelse til Tyskland. Den nuværende
grænsekontrol løber frem til den 12. november 2018.
Uanset at reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig indførelse
af grænsekontrol ved indre Schengengrænser endnu ikke er blevet iværksat, ud-
gør muligheden for at kunne iværksætte transportøransvaret fortsat er en vigtig
del af myndighedernes beredskab.
Formålet med dette lovforslag er derfor at ændre revisionsbestemmelsen i § 3 i
lov nr. 1499 af 11. december 2015, således at bestemmelsen om transportøran-
svar opretholdes uændret, og at Folketinget i folketingsåret 2023-24på ny får lej-
lighed til at vurdere reglerne.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Transportøransvar i forbindelse med midlertidig indførelse af grænsekon-
trol ved indre Schengengrænser
2.1.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 38, stk. 2, må ind- og udrejsekontrol ikke finde sted ved
grænsen til et Schengenland. Dog kan der efter bestemmelsen undtagelsesvis ske
kontrol ved en sådan grænse i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 25.
Ifølge udlændingelovens § 43, stk. 3, 1. pkt., har føreren og den, der har rådighed
over et skib eller luftfartøj, som har bragt en udlænding her til landet, samt den-
nes herværende repræsentant pligt til uden udgift for staten straks at sørge for
udlændingens udrejse eller tilbagerejse, såfremt udlændingen bliver afvist eller
overført efter reglerne i udlændingelovens kapitel 5 eller 5 a.
Side
3/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Udlændingelovens § 43, stk. 3, finder ikke anvendelse ved indrejse fra et Schen-
genland, jf. § 43, stk. 5, medmindre der er indført indrejsekontrol ved grænsen i
medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 25, jf. § 38, stk. 2, og udlændinge- og
integrationsministeren har truffet beslutning efter § 59 a, stk. 2.
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 1, straffes den, der bringer en udlænding her
til landet, med bøde, hvis den pågældende udlænding ved indrejsen i Danmark
eller i transit i en dansk lufthavn ikke er i besiddelse af fornøden rejselegitimation
og visum, jf. udlændingelovens § 39. Bestemmelsen finder som udgangspunkt ikke
anvendelse ved indrejse fra et Schengenland, jf. udlændingelovens § 59 a, stk. 2.
Efter udlændingelovens § 59 a, stk. 2, kan udlændinge- og integrationsministeren
træffe beslutning om, at § 59 a, stk. 1, skal finde anvendelse i forbindelse med at
der er indført indrejsekontrol ved grænsen i medfør af Schengengrænsekodeksens
artikel 25, jf. § 38, stk. 2.
Ifølge bemærkningerne til lov nr. 1499 af 11. december 2015, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 74, side 8, kan udlændinge- og integrationsministeren alene beslutte
at indføre et sådant transportøransvar ved passage af en indre Schengengrænse,
hvis det vurderes, at det er nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig grænse-
kontrol. Beslutningen vil endvidere alene kunne opretholdes så længe, det er
nødvendigt for at sikre en effektiv midlertidig grænsekontrol, og skal således op-
hæves, når denne forudsætning ikke længere måtte være opfyldt.
Herudover fremgår det af bemærkningerne, jf. Folketingstidende 2015-16, A, L 74,
side 9, at der med loven ikke i øvrigt tilsigtes ændringer i udlændingelovens § 59
a, herunder i forhold til betingelserne for strafansvar, bødeniveauet mv. Det med-
fører bl.a., at der alene pålægges strafansvar i de tilfælde, hvor der ikke er foreta-
get kontrol, eller hvor kontrollen er mangelfuld og således burde have afsløret, at
de pågældende ikke havde fornøden legitimation og visum, og at der alene vil
skulle rejses tiltale ved gentagne overtrædelser, hvilket eksempelvis vil sige, at der
ikke skal rejses tiltale i enkeltstående tilfælde, hvor en udlænding er bragt til lan-
det uden fornøden rejselegitimation og visum.
Der vil derimod kunne rejses tiltale, hvis der foreligger flere overtrædelser, her-
under flere overtrædelser i forbindelse med den samme transport over den på-
gældende grænse. Der henvises i øvrigt til Rigsadvokatens Meddelelse 7-2006 om
udlændingelovens § 59, § 59 a og § 59 b.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser
Reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser blev indført i december 2015 som et blandt flere tiltag på
udlændingeområdet, der skulle håndtere flygtninge- og migrantsituationen. Reg-
lerne udgør et væsentligt element i en effektiv grænsekontrol, hvis Danmark ind-
fører midlertidig grænsekontrol til andre Schengenlande.
Side
4/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Formålet med reglerne er at sikre, at transportører
hvis der indføres midlertidig
grænsekontrolkontrol ved en indre Schengengrænse
kan pålægges at foretage
en kontrol af rejsendes rejselegitimation og visum, inden de pågældende trans-
porteres her til landet, hvilket svarer til den ordning, der gælder for transportører
ved passage af ydre Schengengrænser.
Norge og Sverige har indført lignende regler om transportøransvar i tilfælde af
midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser, som indebærer, at trans-
portører pålægges at kontrollere, at rejsende har gyldigt rejsedokument og visum
til at indrejse i landet.
Norge har siden den 26. november 2015 gennemført midlertidig grænsekontrol og
haft krav om fuldstændig ID- og visumkontrol på færgerne fra Danmark, Sverige
og Tyskland. Den norske Stortinget vedtog den 15. marts 2018 en ny lov om græn-
setilsyn og grænsekontrol af personer (grænseloven, Lovvedtak 35 (2017-2018)),
som opretholder muligheden for, at transportører kan pålægges at kontrollere, at
rejsende har gyldig rejse- eller legitimationsdokument og visum i forbindelse med
gennemførsel af grænsekontrol på de indre Schengengrænser. Det bemærkes, at
den nye grænselov ikke er sat i kraft endnu.
Sverige har siden den 12. november 2015 gennemført midlertidig grænsekontrol
ved de indre Schengengrænser, herunder ved den dansk-svenske grænse over
Øresund. I perioden fra den 4. januar 2016 til den 4. maj 2017 indførte Sverige
tillige transportøransvar for tog, busser og færge fra Danmark til Sverige.
Den finske regering fremsatte den 25. januar 2018 et lovforslag (RP 201/2017 rd)
om ændring af bl.a. grænsebevogtningsloven og udlændingeloven. Lovforslaget
har bl.a. til formål at gøre det muligt at indføre transportøransvar i forbindelse
med en midlertidig genindførelse af grænsekontrol ved de indre grænser. Forsla-
get er fortsat under behandling i Finlands rigsdag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet konstaterer på denne baggrund, at de
øvrige nordiske lande fortsat ser et behov for, at deres respektive nationale lov-
givning giver mulighed for at pålægge transportøransvar i forbindelse med gen-
nemførsel af midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser.
Det bemærkes i øvrigt, at Rigspolitiet vurderer, at muligheden for at pålægge luft-
fartselskaber og bus-, tog og søtransportører at kontrollere, om udlændinge, der
ad luft-, land- eller søvejen bringes til landet, er i besiddelse af fornøden rejselegi-
timation og visum ved passage af de indre Schengengrænser
på linje med de
forskellige andre værktøjer, som blev indført ved lov nr. 1273 af 20. november
2015 om håndtering af flygtninge- og migrantsituationen
vil kunne understøtte
politiets opgavevaretagelse, hvis presset på Danmarks grænser øges voldsomt
over kort tid.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder, at det er vigtigt at sikre, at myn-
dighederne fortsat har de rigtige redskaber til at håndtere en situation, hvor pres-
Side
5/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
set på Danmark øges voldsomt, og at reglerne om transportøransvar i forbindelse
med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser udgør et væsentligt
element i den forbindelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder på denne baggrund ikke, at der på
nuværende tidspunkt bør ske ændringer eller præciseringer af reglerne om trans-
portøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengen-
grænser, som vedtaget ved lov nr. 1499 af 11. december 2015 om lov om ændring
af udlændingeloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekon-
trol ved indre Schengengrænser).
Det foreslås på den baggrund at ændre § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015,
således at bestemmelsen i udlændingelovens § 59 a, stk. 2, om transportøransvar
i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser opret-
holdes uændret, og at Folketinget senest i folketingsåret 2023-24 på ny får lejlig-
hed til at vurdere, om reglerne
i det omfang, de har været anvendt
har virket
efter hensigten.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11. de-
cember 2015 og har således ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11. de-
cember 2015 og har således ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget ændrer alene revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1499 af 11. de-
cember 2015 og har således ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Danmark indtrådte i Schengensamarbejdet den 25. marts 2001. Schengensamar-
bejdets formål er at skabe et fælles område uden indre grænser, og udgangspunk-
tet for Schengensamarbejdet er en ophævelse af personkontrollen ved de fælles
indre grænser inden for Schengenområdet suppleret med fælles regler for passa-
ge af Schengenområdets ydre grænser og ens visumregler for tredjelandsborgere.
Side
6/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Det fremgår dog af artikel 25 i Schengengrænsekodeksen, at der kan ske en mid-
lertidig indførelse af grænsekontrol ved de indre Schengengrænser. Hvis der ind-
føres midlertidig grænsekontrol, vil en sådan personkontrol kunne svare til den
kontrol, der foretages ved en ydre Schengengrænse, jf. Schengengrænsekodeksen
artikel 32.
Efter Schengenkonventionens artikel 26, stk. 2, forpligter Schengenlandene
med
forbehold af forpligtelserne efter flygtningekonventionen
sig til at indføre sank-
tioner over for transportvirksomheder, der ad luft- eller søvejen befordrer udlæn-
dinge, som ikke er i besiddelse af de krævede rejsedokumenter, fra et land, der
ikke er med i Schengen, til deres område. Dette gælder som udgangspunkt også
for transportvirksomheder, der varetager international kollektiv bustransport, jf.
artikel 26, stk. 3.
Når der ved den indre grænse efter artikel 25 i Schengengrænsekodeksen kan
indføres midlertidig grænsekontrol, vil der tilsvarende kunne indføres transpor-
tøransvar i forbindelse med en sådan grænsekontrol. Det bemærkes i den forbin-
delse, at iværksættelse af transportøransvaret ikke vil stride imod det overordne-
de princip om afskaffelse af personkontrollen ved de indre grænser, idet transpor-
tøransvaret alene vil gælde i tilfælde, hvor der i overensstemmelse med Schen-
gengrænsekodeksen er indført en sådan personkontrol.
Der henvises til pkt. 7 i forarbejderne til lov nr. 1499 af 11. december 2015, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, L 74, side 7, for en nærmere gennemgang af regler-
nes overensstemmelse med Danmarks EU-retlige forpligtelser.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. august 2018 til den 3. september
2018 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F Sømændene, A.P. Møller - Mærsk A/S, Abildskou A/S, Advokatrådet, Advokat-
samfundet, Air Greenland A/S, Alba Turist ApS, Amnesti Nu, Amnesty Internatio-
nal, Arriva Danmark ApS, Assuranceforeningen SKULD, Asylret, Atlantic Airways,
BARD
Board of Airline Representatives in Denmark, Bedsteforældre for Asyl,
Besa Trans, Bilfærgernes Rederiforening, Billund Lufthavn, Brancheforeningen
Dansk Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Børnerådet, Børns Vil-
kår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Danish Air
Transport, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skibskredit A/S,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danpilot, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Luftfart,
Dansk Metals Maritime Afdeling, Dansk Rib Charter Brancheforening, Dansk Soci-
alrådgiverforening, Dansk Tog, Dansk Transport og Logistik, Dansk Turistfart ApS,
Danske Advokater, Danske Busvognmænd, Danske Færger, Danske Havne, Danske
Havnevirksomheder, Danske Regioner, Danske Speditører, Datatilsynet, Den Dan-
ske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité
Side
7/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Juridiske Fakultet, DI
Transport, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur, Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DSB, Egons Turist & Mi-
nibusser A/S, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervsstyrelsen, Espergær-
de Turist ApS, Eurolines Scandinavia ApS, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet,
Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund, Flygtninge Under Jorden, Flygtnin-
genævnet, FOA - Fag og Arbejde, Focus Advokater, Folkehøjskolernes Forening i
Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Rejsearrangører i
Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Forsikring & Pension, Funktio-
nærernes & Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Færøernes Landsstyre, Gråhund-
bus, NeptunBus, HK/Danmark, HORESTA, Indvandrermedicinsk Klinik, Indvandrer-
rådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark,
ITD - Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, Jet
Ti e, Joh ’s
Turist og Minibus ApS, Karup Lufthavn, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Københavns Lufthavne A/S, Københavns Univer-
sitet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ma-
skinmestrenes Forening, Mellemfolkeligt Samvirke, North Sea Operators Commit-
tee Denmark, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred, økologi
og bæredygtighed, (Tidl. Fredsfonden), Politiforbundet, Primera Air Scandinavia,
PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red
Barnet, Rederiforeningen af 2010, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rets-
sikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Mino-
riteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, Sammenslutningen af Min-
dre Erhvervsfartøjer, Samtlige byretter, SAS, Småøernes Færgeselskaber, SOS mod
Racisme, Star Air, Sun Air of Scandinavia, Sydtrafik, Sø- og Handelsretten, Søfar-
tens Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere, Søfartsrådet, Sønderborg Lufthavn, Sø-
værnets Operative Kommando, Thomas Cook, Top Tourist ApS, Trafikselskaberne i
Danmark, Træskibs Sammenslutningen, Udlændingenævnet, Udlændingestyrel-
sen, UNHCR, UNICEF Danmark, Work-live-stay Southern Denmark, Ægteskab Uden
Grænser, Ældresagen, Aalborg Lufthavn og Aarhus Lufthavn.
Side
8/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
1928213_0009.png
9.
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Side
9/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at § 3 i lov nr. 1499 af 11. december 2015 om ændring af udlændin-
geloven (Transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre
Schengengrænser) ændres, således at udlændinge- og integrationsministeren om
fem år, dvs. i folketingsåret 2023-2024, skal fremsætte et nyt forslag om revision
af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved
indre Schengengrænser. Forslaget indebærer, at bestemmelsen i udlændingelo-
vens § 59 a, stk. 2, om transportøransvar indtil videre opretholdes uændret.
Ændringen af den ansvarlige minister er en konsekvens af ressortomlægningen,
hvor Udlændinge-, Integrations-, og Boligministeriet blev omdannet til Udlændin-
ge- og Integrationsministeriet. Der henvises til kongelig resolution af 28. novem-
ber 2016.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis
kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de hen-
holdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Side
10/11
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 193: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ændring af udlændingeloven (Ophævelse af bestemmelse om revision af reglerne om transportøransvar i forbindelse med midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser
1928213_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Lovforslaget
§1
I lov nr. 1499 af 11. december 2015 om
ændring af udlændingeloven (Trans-
portøransvar i forbindelse med midler-
tidig grænsekontrol ved indre Schen-
gengrænser) foretages følgende æn-
dring:
§ 3.
Udlændinge-, integrations- og bo-
1.
I
§ 3
ændres »Udlændinge-, integra-
ligministeren fremsætter forslag om tions- og boligministeren« til: »Udlæn-
revision af § 1, nr. 2 og 3, i folketings- dinge- og integrationsministeren«, og
året 2017-18.
»folketingsåret 2017-18« ændres til:
»folketingsåret 2023-24«.
§2
Loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelse i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvis sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de æn-
dringer, som de henholdsvis færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Gældende formulering
Side
11/11