Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 19
Offentligt
Klage vedrørende tilstandene på Udrejsecenter Kærshovedgård
Kære Ombudsmand,
Vi vil med denne klage henlede din opmærksomhed på nogle alvorlige problemer på
Udrejsecenter Kærshovedgård, som anfægter dem der bor der, især dem som er der i længere
tid. Set i lyset af den igangværende sultestrejke på Kærshovedgård, er det af akut betydning at
tage fat på disse problemer, eftersom de krænker beboernes menneskerettigheder og påvirker
dem i deres daglige liv.
-
Manglende øvre tidsbegrænsning.
Mens centret er beregnet til og tiltænkt kortvarige
ophold, bor mange beboere der i meget lang tid, da deres muligheder for at vende
tilbage til deres oprindelseslande forbliver minimal. Derfor sidder folk i limbo uden en
øvre tidsbegrænsning på deres ophold på centret, og udsættes vedvarende for
Kærshovedgårds
”motiverende struktur”, hvilket har alvorlige konsekvenser for deres
psykologiske sundhed og velbefindende. Dette anfægter ikke blot mennesker på tålt
ophold, men alle afviste asylansøgere som ikke kan udvises, enten på grund af
helbredsmæssige årsager eller på grund af problemer i deres oprindelsesland.
-
Da ombudsmanden besøgte Kærshovedgård i 2016, var centeret netop åbnet, og
beboerne havde ikke boet der i en længere periode. Nu er flere flyttet ind, hvoraf nogle
har tilbragt årtier i asylcentre. Der er simpelthen ikke hold i at hævde, at forholdene på
centeret er acceptable på kort sigt, eftersom det har vist sig, at beboerne generelt set
kommer til at bo der i lang tid
visse måske resten af deres liv.
Samtidigt har flere fået deres sager genåbnet og endda fået ophold efter at være blevet
indkvarteret på centeret. Dette taler sit tydelige sprog i forhold til det problematiske i
at antage, at de uden videre kan vende tilbage til deres oprindelseslande. Adskillige
eksperter på området har gennem tiden påpeget, at Danmarks krav for at tilkende
opholdstilladelse er overordentligt og urimeligt strenge i forhold til, hvad man ser i
andre lande, og i forhold til, hvad de internationale konventioner giver os ret til.
Indkvartering på Kærshovedgård kan ligestilles med frihedsberøvelse;
og hvad værre
er, så findes der ingen domstolsprøvning, og der findes ingen øvre tidsbegrænsning for
internering af beboerne. Dette konkluderede den danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder i sin rapport i maj 2017. I januar 2017 afgjorde Højesteret i to
forskellige sager, at indkvarteringen på Kærshovedgård udgjorde et uproportionalt
indgreb i beboernes bevægelsesfrihed, pga. både længden og graden af
frihedsberøvelse. Siden da er opholdspligten blevet ophævet for mindst 9 beboere. Der
er således i særdeleshed grund til at føre ordentligt opsyn med forholdene for
samtlige
beboere, og at afgøre om udrejsecenteret udgør et uproportionalt indgreb i deres
bevægelsesfrihed. Vi vil gerne påpege, at selv om beboerne må bevæge sig frit ind og
ud af centeret en stor del af døgnet, så har de opholdspligt om natten, og de skal
ansøge om tilladelse til at være væk over flere dage. Dette, kombineret med centerets
beliggenhed, manglen på offentlig transport og den manglende mulighed for, at
beboerne kan tjene nogen form for penge, gør, at de reelt er meget begrænsede i deres
bevægelsesfrihed.
Manglende mulighed for familieliv.
Et flertal af beboerne har familie og ofte også børn
i Danmark, som indkvarteringen på Kærshovedgård gør det uhørt svært for dem at
-
-
-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 28/10-17 fra Ditte Holm vedr. udrejsecentre
opretholde relationerne til. Der mangler helt offentlige transportmidler til og fra
centeret, og beboerne får som regel ingen økonomiske midler, hvilket gør det
overordentligt vanskeligt for dem at besøge familien, samtidigt med, at de også
tvinges til at opretholde opholds- og meldepligt på centeret. Ligeledes er der meget
begrænsede muligheder for, at familier kan besøge beboere på Kærshovedgård, og der
mangler overnatningsmuligheder for gæster. Alt i alt resulterer dette i, at familier
splittes, og børn mister deres forældre. Vi beder Ombudsmanden om at tage barne- og
familieperspektivet i betragtning ved sit besøg på Kærshovedgård.
-
Begrænset adgang til sundhedspleje:
Der er blandt flere beboere en bekymring for den
stadigt forværrende psykiske og fysiske tilstand af medbeboere, især blandt de beboere
som har været på centret i længere tid. Personalet har også bemærket de begrænsede
muligheder for at yde beboere tilstrækkeligt med støtte, især i forhold til behandling af
psykiske problemer. Dette er bekymrende eftersom beboere som ikke modtager den
nødvendige behandling, er til fare for både deres egne og andres liv.
For psykisk sårbare personer er det yderst bekymrende, at de anbringes i en situation,
hvor de ikke blot har ringe adgang til hjælp og behandling, men desuden bevidst
anbringes under forhold, der udgør en akut fare for forværring af deres psykiske
tilstand. Isolation fra og stigmatisering i forhold til omverdenen, begrænset adgang til
nære relationer, manglende handlemuligheder samt stærk begrænsning af ressourcer er
alle forhold, der beviseligt udgør stærke stressorer. Dette vil kunne medvirke til
udvikling af psykiske lidelser hos de beboere, der ellers var psykisk raske, og det vil
kunne føre til en kraftig forværring af allerede eksisterende psykiske lidelser
noget
som vel at mærke er yderst almindeligt blandt asylansøgere. Af samme grund har
forholdene da også i 2017 været kritiseret af overlæge i psykiatri, Ebbe Munk
Andersen, som har et indgående kendskab til området.
Der findes desuden også eksempler på beboere, som ikke har fået tilstrækkelig
lægehjælp med fysisk sygdom (bl.a. betændelse i tænder). Dette udgør klare
eksempler på inhuman behandling og kan være et brud på Art. 5 af konventionen om
menneskerettigheder og Art. 7 af konventionen om civile og politiske rettigheder, som
begge stipulerer
at ”Ingen
må underkastes tortur eller grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf”.
Forholdene er værre end i et fængsel,
konkluderer bl.a. Amnesty International i sin
rapport fra år 2016. Dette er også noget som luftes blandt de sultestrejkende: de føler
sig kriminaliserede, isolerede og stigmatiserede af samfundet. De ekstremt negative
psykologiske konsekvenser af lang tids internering på asylcentre er veldokumenterede
i såvel forskning som i rapporter fra Røde Kors og andre NGOer.
Afviste asylansøgere og juridiske gråzoner
. Når jurister påpeger, at de afviste
asylansøgere ’i princippet’ kan udrejse, så er det netop dér, problematikken ligger: når
rettigheder sættes i parentes, er de ’i princippet’ ikke blevet brudt, netop fordi man
anvender retsstatens juridiske gråzoner. At de ikke i juridisk forstand er brudt, er ikke
ensbetydende med, at der ikke foreligger et alvorligt problem og at det er nødvendigt
at undersøge hvordan sådan en situation opstår. Udlændingeretsadvokater og juridiske
eksperter har påpeget, at mange afslag på asyl er baseret på fejlvurderinger og endda
uden lovhjemmel, og samtidig advarer de om, at denne praksis undergraver retsstaten.
Hvis dette problem ligger udenfor Ombudsmandens beføjelser, er der tale om en
meget alvorlig sag, der bør fremlægges offentligt således at den danske befolkning er
informeret om dens alvor og konsekvenser. Når man undergraver retsstaten uden at
-
-
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 19: Henvendelse af 28/10-17 fra Ditte Holm vedr. udrejsecentre
1811001_0003.png
dette er kendt af den almene befolkning, kan man ende i en situation, hvor selve
demokratiet ender med at være noget, der foregår ’i princippet’.
Vi vil sætte stor pris på Ombudsmandens besøg på Udrejsecenter Kærshovedgård for at
undersøge situationen og for alvor tage fat på de ovennævnte problemer. Allervigtigst vil
vi gerne stille spørgsmålstegn ved proportionaliteten i de motiverende foranstaltninger,
når man ser på de menneskelige omkostninger. Dette især taget i betragtning, at det
politiske mål for centret om
at ”motivere” mennesker til at vende tilbage til deres
oprindelsesland, beviseligt ikke opfyldes: dette bekræftes af Rigspolitiets egen rapport fra
år 2015, af ansatte i udrejsecenteret, af Helsinki-Komitéen, samt er dokumenteret flere
gange i medierne. I stedet for at tvinge dem til at rejse, skubber centeret mennesker
længere ud i isolation og psykisk sygdom
eller får dem til at gå under jorden.
Ud over de specifikke menneskelige omkostninger for beboerne og deres familier, udgør
forholdene også et stort principielt problem for Danmark som retssamfund. Uden en
dommers afgørelse anbringes mennesker på ubestemt tid under kritisable forhold. Dette
kan ikke blot afvises med, at disse mennesker blot kunne vælge at rejse tilbage til
oprindelseslandet: Der er gentagne gange peget på, at dette reelt er umuligt for mange, og
for dem, hvor det ikke er decideret umuligt, er der adskillige eksempler på, at sager er
blevet genoptaget, og det har vist sig, at de faktisk havde ret til asyl. Således kan man ikke
blot se bort fra beboernes udsagn om, at de frygter for deres liv, hvis de vælger at rejse
tilbage. At anbringe mennesker under disse forhold, ganske uden at de har været
fremstillet for en dommer, udgør et stort brud på retssikkerheden i Danmark, som
Ombudsmanden bør påtale.
Med venlig hilsen,
Tone Olaf Nielsen, Program coordinator, Trampoline House: Copenhagen Refugee
Community
Annika Lindberg, forsker, Berns Universitet, Schweiz/Sverige
Ditte Holm, neuropsykolog, Holstebro Kommune; frivillig på Kærshovedgård gennem
Røde Kors
Welcome to Denmark
Kontakpersonsnetværket for Afviste Asylansøgere Kærshovedgård
Afventer: The Bridge Radio, Stay Human-Aalborg, Solidarity Project Aarhus, Black Lives
Matter Denmark og Freedom of Movements