Notat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om Asyl- og Mi-
grationsfonden og forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa
som en del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning
Nærværende grund- og nærhedsnotat oversendes tillige til Udvalget for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik.
12. juli 2018
KOM(2018) 471 endelig
KOM(2018) 473 endelig
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet
1
.
1. Resumé
EU’s
kommende flerårige finansielle ramme for perioden 2021-2027 inde-
holder forslag til to fonde på grænse- og migrationsområdet: Asyl- og Mi-
grationsfonden og et instrument under Fonden for Integreret Grænsefor-
valtning om finansiel støtte til grænseforvaltning og visa. Forslagene skal
medvirke til at styrke EU’s dagsorden for migration ved bl.a. at styrke
ind-
satsen til bekæmpelse af irregulær migration og styrke
EU’s ydre grænser.
Asyl- og Migrationsfonden og instrumentet for finansiel støtte til grænsefor-
valtning og visa har i forslaget et samlet budget på ca. 16,3 mia. euro
2
. Der-
til indeholder det foreslåede budget for grænseforvaltning en post på ca.
10,6 mia. euro og det foreslåede budget for migrationsforvaltning en post
på ca. 768 mio. euro til styrkelse af decentraliserede EU agenturer, herun-
1
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
MNY
For så vidt angår forslaget om Asyl og Migrationsfonden er dette fremsat med hjemmel i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2 og artikel
79, stk. 2 og 4 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling
deltager Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del,
afsnit V, og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til
dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
For så vidt angår forslaget om instrumentet for finansiel støtte til grænseforvaltning og visa som en
del af Fonden for Integreret Grænseforvaltning, er dette fremsat med hjemmel i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmøde (TEUF), tredje del, afsnit V, artikel 77, stk. 2, og artikel 79, stk.
2, litra d) og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V,
og ifølge artikel 2 i protokollen er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette
afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”). Da
forordningen imidlertid vil udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne, vil Danmark inden seks
måneder efter vedtagelsen af forordningen skulle træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennem-
føre den i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
2
Alle
tal er anført i 2018-priser).
Side
1/9