Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 185
Offentligt
1921198_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Vedrørende lov nr. 742 af 8. juni 2018 om ændring af udlændingeloven (Reform
af reglerne om ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i stedet for
tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.)
1.
Den 7. februar 2018 indgik regeringen aftale med Dansk Folkeparti og Social-
demokratiet om stramme, afbalancerede og realistiske regler for ægtefællesam-
menføring, hvor integrationen er i centrum. Aftalen omtales herefter som aftalen
af 7. februar 2018.
Det fremgår af aftalens punkt 3. "Skærpelse af de overførte betingelser for per-
manent opholdstilladelse", at det normalt er et krav for at få ægtefællesammen-
føring, at en herboende indvandrer opfylder en række af de tidligere gældende og
lempeligere betingelser for at få tidsubegrænset opholdstilladelse (de såkaldte
overførte betingelser).
Reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse blev skærpet i 2016 og 2017 for så
vidt angår bl.a. kravene til sprog, selvforsørgelse, beskæftigelse og vandel, uden at
tilsvarende skærpelser blev vedtaget i reglerne om ægtefællesammenføring.
Regeringen og aftaleparterne er enige om at skærpe de overførte betingelser i
reglerne om ægtefællesammenføring, så de kommer til at afspejle de gældende
regler for tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det fremgår af aftalens bilag 1 (om skærpelse af de overførte betingelser for per-
manent opholdstilladelse, der stilles som krav for ægtefællesammenføring for
herboende indvandrere) bl.a., at tre ud af de fire supplerende betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse overføres til reglerne om ægtefællesammenføring.
Den supplerende betingelse, der er et krav om bestået Prøve i Dansk 3, overføres
ikke,
da kravet om Prøve i Dansk 3 indgår som en (obligatorisk) betingelse i det
nye integrationskrav. Som konsekvens heraf fremgår det af bilaget, at den herbo-
ende indvandrer efter ægtefællesammenføringsreglerne skal opfylde én ud af tre
supplerende betingelser, mod to ud af fire supplerende betingelser efter reglerne
om tidsubegrænset opholdstilladelse.
2.
Aftalen af 7. februar 2018 udmøntes ved lovforslag nr. L 231 om ændring af
udlændingeloven (Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med nyt inte-
grationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.).
3. juli 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 16507
465914
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Orientering vedr. nye ægtefællesammenføringsregler, fra udlændinge- og integrationsministeren
1921198_0002.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 16. marts 2018 til 13. april 2018 været
sendt i høring hos en række myndigheder og organisationer m.v. I dette udkast til
lovforslag er der i overensstemmelse med aftalen af 7. februar 2018 foreslået en
ny bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 15, hvorefter den herboende person
skal opfylde mindst én ud af tre supplerende betingelser.
Ved en beklagelig fejl i forbindelse med den korrekturmæssige behandling af lov-
forslaget på baggrund af lovtekniske overvejelser blev ordlyden af den foreslåede
nye bestemmelse nu i udlændingelovens § 9, stk. 16, ændret bl.a. således, at den
herboende person skal opfylde to ud af tre supplerende betingelser.
I lovforslag nr. L 231, der blev fremsat den 26. april 2018, er herefter foreslået en
ny bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 16, hvorefter opholdstilladelse (æg-
tefællesammenføring) efter stk. 1, nr. 1, litra e, medmindre ganske særlige grun-
de, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kun kan gives, hvis den
herboende person opfylder to af følgende betingelser:
1) Den herboende person har bestået en medborgerskabsprøve, jf. integra-
tionslovens § 41 b, eller udvist aktivt medborgerskab her i landet gennem
mindst 1 års deltagelse i bestyrelser, organisationer m.v.
2) Den herboende person har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udø-
vet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 4 år inden for de seneste 4 år
og 6 måneder forud for meddelelsen af opholdstilladelse.
3) Den herboende person har haft en årlig skattepligtig indkomst på gen-
nemsnitligt 280.908,00 kr. de seneste 2 år forud for det tidspunkt, hvor op-
holdstilladelse vil kunne meddeles. Det angivne beløb er fastsat i 2018-
niveau og reguleres fra og med 2019 én gang årligt den 1. januar efter sats-
reguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Af forarbejderne til den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 16,
jf. pkt. 2.4.3 i de almindelige bemærkninger samt bemærkningerne til § 1, nr. 10, i
lovforslag nr. L 231, fremgår imidlertid i overensstemmelse med den politiske
hensigt, at den herboende person skal opfylde én ud af tre supplerende betingel-
ser.
Den foreslåede nye bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 16, har samme ord-
lyd i det lovforslag nr. L 231, som er vedtaget ved 3. behandlingen i Folketinget
den 4. juni 2018, og som herefter er blevet til lov nr. 742 af 8. juni 2018 om æn-
dring af udlændingeloven (Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med
nyt integrationskrav i stedet for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.).
3.
Ordlyden af den nye bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 16, vil skulle
lægges grund ved Udlændingestyrelsens administration af de nye regler om ægte-
fællesammenføring pr. 1. juli 2018. Dette gælder, uanset at ordlyden ved den
nævnte beklagelige fejl afviger fra såvel aftalen af 7. februar 2018 som forarbej-
derne til bestemmelsen. Det betyder, at den herboende person skal opfylde
(mindst) to ud af de tre overførte supplerende betingelser vedrørende aktivt
medborgerskab, beskæftigelse og indkomst for at opnå ægtefællesammenføring.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Orientering vedr. nye ægtefællesammenføringsregler, fra udlændinge- og integrationsministeren
1921198_0003.png
Jeg agter på den baggrund hurtigst muligt i den kommende folketingssamling at
fremsætte et lovforslag, der ændrer ordlyden af bestemmelsen i udlændingelo-
vens § 9, stk. 16, således at den herboende person skal opfylde mindst én ud af de
tre supplerende betingelser. Dermed vil bestemmelsens ordlyd blive bragt i over-
ensstemmelse med aftalen af 7. februar 2018, hvilket var hensigten med lov-
forslag nr. L 231.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at det ud fra sagsbehandlingstiden er styrelsens
forventning, at styrelsen i november 2018 vil være klar til at træffe afgørelse i de
første sager, hvor den herboende person ikke opfylder to ud af de tre suppleren-
de betingelser (men alene én ud af de tre supplerende betingelser).
Det vil blive afklaret, i hvilket omfang udlændingemyndighederne forud for ikraft-
trædelsen af en eventuel ændringslov kan sætte sagerne i bero i stedet for at
træffe bebyrdende afgørelse i de sager, hvor de øvrige betingelser for ægtefælle-
sammenføring er opfyldt, men hvor den herboende person kun opfylder en ud af
de tre supplerende betingelser.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3