Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 181
Offentligt
1919067_0001.png
AFRAPPORTERING til IFU
Afrapportering til Folketingets Indfødsretsudvalg
15. juni 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Om
CVR-nr.
Sagsbehandler
Charlotte Hamburger
Tel.
Mail
61 98 33 17
[email protected]
2017 - 5614
418316
Den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøver i
henhold til lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl.
Sags nr.
Akt-id
Juni 2018
Side
1/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
1919067_0002.png
1. Indledning og baggrund
Den 5. oktober 2015 indgik regeringspartiet Venstre, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti en aftale om indfødsret.
Det fremgår af præamblen til indfødsretsaftalen af 5. oktober 2015, at:
’Aftaleparter e er
[endvidere] enige om, at det skal undersøges, om den admini-
strative tilrettelæggelse
herunder på sprogcentrene
af undervisning og prøve-
aflæggelse på danskuddannelserne er hensigtsmæssig. Det gælder bl.a. forhold
vedrørende tilmelding til afsluttende prøver, dokumentation for deltagelse i
danskuddannelserne og beståede danskprøver, muligheder for udlændinge med
særlige behov, klageadga g .v.’
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund gennemført en min-
dre brugerundersøgelse blandt prøvedeltagerne i de afsluttende danskprøver ved
vinterterminen 2016/2017 samt en lidt bredere undersøgelse blandt sprogcentre-
ne (udbydere af danskuddannelse) i juni 2017, jf. bilag 1.
Det overordnede formål med de to undersøgelser er at få en afdækning af, om
den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveafholdelse er hen-
sigtsmæssig
ikke blot i forhold til de kursister, som modtager undervisning og
aflægger prøve på danskuddannelserne, men også i forhold sprogcentrene, som
skal løfte opgaverne inden for nogle centralt fastsatte rammer og retningslinjer.
2. Undersøgelsernes overordnede resultater og Udlændinge- og In-
tegrationsministeriets opfølgning
Undersøgelsen vedr. brugerne af danskuddannelse afdækker primært omfanget
og kvaliteten af den
information
til udlændinge/ kursister om danskuddannelser-
nes undervisning og prøveaflæggelse, som kommunalbestyrelserne og sprogcen-
trene har pligt til at give. Endvidere afdækker denne delundersøgelse
undervisnin-
gens tilrettelæggelse
i forhold til samspil med kursistens beskæftigelse, uddannel-
se eller aktivering.
Sprogcenterundersøgelsen er bredere end brugerundersøgelsen og omfatter flere
temaer;
information
til kursister og prøvedeltagere,
klagevejledning,
ministeriets
regler og retningslinjer
for fx indplacering, udformning af prøvegrundlag (delprøve
1), legitimation, udstedelse af beviser, prøveafholdelse samt
samarbejde
med
henholdsvis kommune og Udlændinge- og Integrationsministeriet/ Styrelsen for
International Rekruttering og Integration (SIRI).
Samlet peger afdækningen på, at den administrative tilrettelæggelse på en række
områder er hensigtsmæssig og fungerer tilfredsstillende. Det gælder:
Kommuner og sprogcentres generelle information til kursisterne om mulig-
heder for danskuddannelse, frist for tilmelding til prøver etc.
Side
2/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
1919067_0003.png
Undervisningens tilrettelæggelse og tilpasning til den enkelte kursists behov
Den overordnede tilrettelæggelse af prøveafholdelse, herunder de centralt
fassatte regler og retningslinjer for sprogcentrene og samarbejdet med og
rådgivningen fra SIRI
Afdækningen viser dog også, at den administrative tilrettelæggelse ikke er optimal
og kan forbedres på følgende centrale områder:
Information til prøvedeltagere om legitimationskrav ved aflæggelse af en
afsluttende danskprøve
Vejledning af prøvedeltagere med handicap og særlige behov
Klagevejledning af prøvedeltagere
I de følgende afsnit uddybes de enkelte punkter, ligesom der kort redegøres for,
hvordan ministeriet vil følge op på de punkter, hvor afdækningen peger på, at den
administrative tilrettelæggelse ikke fungerer hensigtsmæssigt.
3. Særligt om kommuners og sprogcentres generelle information om
danskundervisning
Reglerne
Ifølge danskuddannelsesloven skal
kommunalbestyrelsen
sørge for, at udlændin-
ge, der er omfattet af danskuddannelsesloven og bosat i kommunen, orienteres
om tilbud efter danskuddannelsesloven, ligesom der er regler for, hvilke informa-
tioner
sprogcentrene
skal videreformidle til kursister og prøvedeltagere. Der er
dog ikke særlige krav til procedure eller form. Sprogcentrenes informationspligt
omfatter blandt andet legitimationskrav i forbindelse med prøvedeltagelse, til-
meldingsfrister, tidspunkter og sted for prøveaflæggelse samt muligheder for brug
af hjælpemidler og dispensation for personer med handicap.
Undersøgelserne
Undersøgelserne peger helt overordnet på, at både kommuner og sprogcentre
giver god og relevant information til kursisterne om muligheden for at gå til
danskundervisning, herunder tilbuddets udstrækning, tilmeldingsfrist, prøvetid,
prøvested etc. Langt hovedparten af kursister på alle tre danskuddannelser ople-
ver, at de har fået den nødvendige information. Det fremgår ligeledes, at en stor
del af sprogcentrene (71 pct.) har tilrettelagt en særlig procedure for formidling af
information til kursisterne, selv om dette ikke er et egentligt krav, og at informati-
onen formidles både mundtligt og skriftligt.
4. Særligt om undervisningens tilrettelæggelse
Reglerne
Når en udlænding er henvist til danskuddannelse, foretager sprogcentret en pæ-
dagogisk vurdering af kursistens forudsætninger m.v. og indplacerer efter aftale
Side
3/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
med kommunen den pågældende på dén danskuddannelse og dét modul, hvor
den pågældende forventes at kunne nå de opstillede mål og få det største udbytte
af undervisningen. Sprogcentret kan efterfølgende
efter aftale med kommunen
indplacere kursisten på en anden danskuddannelse, hvis det efter en pædago-
gisk vurdering viser sig, at den oprindelige indplacering ikke var hensigtsmæssig,
eller hvis kursistens dansksproglige udvikling taler for det.
Sprogcentrene har i henhold til danskuddannelsesloven pligt til at tilrettelægge
danskuddannelserne fleksibelt med hensyn til tid, sted og indhold for at fremme
samspillet med kursistens beskæftigelse, aktivering eller uddannelse. I forbindelse
med undervisningen skal sprogcentret endvidere udarbejde en individuel lærings-
plan for kursistens danskuddannelse, hvis udbyderen vurderer, at der er behov for
det.
Kommunalbestyrelsen fører det administrative, økonomiske og pædagogiske til-
syn med de sprogcentre, der er indgået en driftsaftale med, for at sikre, at dansk-
uddannelserne gennemføres efter reglerne i danskuddannelsesloven.
Undersøgelserne
Langt hovedparten af kursisterne på alle tre danskuddannelser oplever, at under-
visningen foregår på tidspunkter, hvor de har gode muligheder for at deltage.
Den store fleksibilitet i tilrettelæggelse af undervisningen afspejles ligeledes i
sprogcenterundersøgelsen. Hovedparten af sprogcentrene tilbyder danskunder-
visning både i dag- og aftentimerne, ligesom en stor del også tilbyder undervisning
i weekenden. Kun 8 pct. af de adspurgte sprogcentre tilbyder udelukkende dansk-
undervisning i dagtimerne. Endvidere oplyser en meget stor del af sprogcentrene,
at undervisningen tilpasses den enkelte kursists forudsætninger og behov, samt at
der i langt de fleste tilfælde udarbejdes individuelle læringsplaner, når der er be-
hov for det.
Sprogcenterundersøgelsen peger endvidere på, at de rammer, der er lagt for
sprogcentrenes tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisning, fungerer til-
fredsstillende; det gælder ministeriets retningslinjer for indplacering af kursister
på en af de tre danskuddannelser samt samarbejdet mellem sprogcentre og
kommuner i forbindelse med dels henvisning til og omplacering af kursister på
danskuddannelse, dels gennemførelse og opfølgning på det kommunale tilsyn.
5. Særligt om overordnet tilrettelæggelse af prøveafholdelse
Reglerne
De prøveafholdende sprogcentre tilrettelægger og gennemfører de afsluttende
danskprøver inden for de forholdsvis detaljerede rammer, der er fastlagt i be-
kendtgørelse om prøver inden for danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
Det gælder alt fra sprogcentrenes pligt til at informere prøvedeltagerne om til-
melding, fremvisning af gyldig legitimation, muligheder for dispensation og hjæl-
pemidler og klagevejledning til udpegning af tilsynsførende ved prøveafholdelse,
Side
4/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
indretning af prøvelokale m.v. Endvidere skal én af delprøverne på de tre dansk-
uddannelser udformes decentralt på baggrund af ministeriets retningslinjer.
SIRI fører tilsyn med danskuddannelsernes afsluttende prøver og kan kræve alle
nødvendige oplysninger fra kommunalbestyrelsen og det prøveafholdende sprog-
center. Tilsynet omfatter prøvernes indhold, kvalitet og praktiske gennemførelse,
herunder resultatet af prøverne gennem de prøveafholdende udbyderes indbe-
retninger, ligesom SIRI aflægger uanmeldte tilsynsbesøg i forbindelse med prøve-
afholdelse.
Undersøgelsen
Sprogcenterundersøgelsen viser, at de regler og retningslinjer samt det samarbej-
de med SIRI, som udgør rammen for sprogcentrenes tilrettelæggelse og gennem-
førelse af prøveafholdelsen, overordnet fungerer tilfredsstillende. Fx har 92 pct. af
de prøveafholdende sprogcentre svaret, at reglerne for prøveafholdelse i høj grad
fungerer, ligesom en meget høj andel af prøveafholderne er tilfredse med såvel
den telefoniske vejledning og rådgivning, som SIRI yder på prøvedagen, som sam-
arbejdet i forbi delse ed SIRI’s tilsy .
Endelig finder langt hovedparten af prøve-
afholderne, at de centralt fastsatte prøveterminer er hensigtsmæssige set i for-
hold til øvrige aktiviteter på sprogcentrene.
6. Særligt om information vedr. legitimation ved prøveaflæggelse
Reglerne
Det er et krav ved de afsluttende danskprøver (og ved indfødsretsprøven og med-
borgerskabsprøven), at prøvedeltageren kan fremvise gyldig billedlegitimation
inden prøveaflæggelse. Formålet er at sikre, at prøvedeltageren er den, vedkom-
mende giver sig ud for at være. Hvis en prøvedeltager ikke kan fremvise gyldig
legitimation, bortvises vedkommende fra prøven.
Med henblik på at lette sprogcentrenes kontrolopgave på selve prøvedagen har
Udlændinge- og Integrationsministeriet udarbejdet en pjece til prøveafholdere
med vejledning om gyldig legitimation samt billeder af de forskellige legitimati-
onsformer, som kan anvendes; opholdskort, konventionspas, fremmedpas m.v.
Endvidere har ministeriet udarbejdet et informationsark til prøvedeltagere, som
sprogcentrene skal udlevere i forbindelse med tilmelding til prøve, således at prø-
vedeltagerne i god tid inden prøven kan sikre sig, at de medbringer gyldig legiti-
mation.
Undersøgelserne
En stor del af prøvedeltagere oplever, at de er godt informeret om legitimations-
kravene. Ikke desto mindre er der flere forhold, som peger på, at der er behov for,
at Udlændinge- og Integrationsministeriet forbedrer og forenkler vejledningsma-
terialet og informationsarket til prøvedeltagerne. Hvor 96 pct. af kursisterne på
Danskuddannelse 3 føler, at de er godt informerede, gælder det kun 85-86 pct. af
kursisterne på henholdsvis Danskuddannelse 2 og Danskuddannelse 1.
Side
5/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af bemærkningerne til spørgsmålet i sprogcenterundersøgelsen, at
vejledningen/ pjecen og
om end i mindre grad
informationsarket er udformet i
et svært kancellisprog med et højt lix tal, og at den er umulig for prøvedeltagere
på Danskuddannelse 1 og 2 at forstå. Endvidere viser sprogcenterundersøgelsen,
at 29 pct. af sprogcentrene en gang imellem oplever, at prøvedeltagerne til trods
for vejledning ikke medbringer legitimation
og 2 pct. af sprogcentrene har op-
lyst, at det sker ofte.
Set i lyset af, at gyldig billedlegitimation er helt centralt i forhold til dels at kursi-
sterne kan aflægge prøve, dels at sikre, at der ikke forekommer snyd ved fx de
afsluttende danskprøver, er det ministeriets vurdering, at der er for mange prø-
vedeltagere, der ikke føler, at de har fået den nødvendige information, ligesom
andelen af tilfælde, hvor prøvedeltagerne ikke medbringer gyldig legitimation, er
for høj.
Ministeriets opfølgning
Med henblik på at sikre en klar og enkel information om legitimationskrav ved
prøvedeltagelse vil ministeriet frem til vinterprøveterminen 2018/2019 revidere
både vejledningen/ pjecen og informationsarket. Selv om vejledningen er målret-
tet de prøveafholdende sprogcentre, er det vigtigt, at også denne informations-
tekst er så enkel og klar, at sprogcentrene hurtigt kan videreformidle den til de
kursister, der har behov for mundtlig vejledning om legitimationskrav.
7. Særligt om vejledning af (kursister) prøvedeltagere med handicap
og særlige behov
Reglerne
Lederen af et prøveafholdende sprogcenter skal sørge for, at prøvedeltagerne er
gjort bekendt med prøvebekendtgørelsens regler om hjælpemidler, og at prøve-
deltagere med handicap informeres om mulighederne for at opnå dispensation
eller særlige prøvevilkår. Særlige prøvevilkår kan fx være praktiske foranstaltnin-
ger og brug af tekniske hjælpemidler, herunder it-hjælpemidler for ordblinde, og
tildeling af ekstra tid.
Undersøgelserne
En stor del af kursister på alle tre danskuddannelser har en oplevelse af, at de ikke
har fået information om muligheden for at anvende hjælpemidler til prøven, hvis
de har et handicap. 24 pct. på Danskuddannelse 1 har svaret, at de ikke har fået
informationen, mens henholdsvis 45 pct. og 36 pct. på henholdsvis Danskuddan-
nelse 2 og 3 har svaret, at de ikke har fået informationen. Der er ligeledes en del
kursister
mellem 4 og 28 pct. fordelt på de tre danskuddannelser, der ikke ople-
ver, at sprogskolen tager hensyn til deres særlige behov, herunder ordblindhed,
fysisk handicap m.v.
Sprogcenterundersøgelsen viser, at praksis med hensyn til, hvordan og hvornår
kursister med handicap informeres om mulighed for særlige prøvevilkår, anven-
delse af hjælpemidler m.v., varierer fra sprogcenter til sprogcenter. Fx giver 50
Side
6/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
pct. af sprogcentrene informationen mundtligt, 40 pct. formidler det både mundt-
ligt og skriftligt og 6 pct. giver information skriftligt. En stor del af sprogcentrene
67 pct. - informerer om mulighederne flere gange undervejs i danskuddannelsen,
mens andre sprogcentre giver informationen enten ved kursistens start på en
danskuddannelse eller midtvejs i forløbet.
Ministeriets opfølgning
Denne del af brugerundersøgelsen er behæftet med en del usikkerhed, da der er
indikationer for, at nogle af spørgsmålene er blevet forstået forkert, hvorfor sva-
rene kan være misvisende. Ministeriet vil derfor i efteråret 2018 foretage en for-
nyet og særskilt afdækning af dette spørgsmål med henblik på en vurdering af, om
der er behov for en anden og mere ensartet procedure for sprogcentrenes vejled-
ning af prøvedeltagere med handicap og særlige behov.
8. Særligt om klagevejledning af kursister og prøvedeltagere
Reglerne
Lederen af sprogcentret skal sørge for, at kursister og selvstuderende orienteres
om prøvereglerne, herunder muligheden for at klage over prøver, bedømmelse af
prøver og forhold i forbindelse med prøveforløbet.
Undersøgelserne
Undersøgelserne peger imidlertid på, at der ikke i tilstrækkeligt omfang gives den
nødvendige klagevejledning, og at der er et klart behov for at opstramme proce-
durerne. En stor andel af kursisterne i undersøgelsen (35
39 pct.) har svaret, at
de ikke har fået information om muligheden for at klage over en prøvekarakter,
og en endnu højere andel (45
63 pct.) oplyser, at de ikke har fået information
om, at de kan klage over forhold på sprogcentret i forbindelse med prøveafholdel-
sen
som fx støj, dårligt indeklima etc.
I forhold til spørgsmålet om, hvordan sprogcentrene vejleder om muligheden for
at klage over en prøvekarakter, har 46 pct. af sprogcentrene svaret, at de giver
mundtlig vejledning til prøvedeltagere om muligheden for at klage, 8 pct. giver
skriftlig vejledning, mens 40 pct. oplyser, at de giver både mundtlig og skriftlig
vejledning. 6 pct. angiver, at der ikke gives vejledning. Der er også forskel på,
hvornår sprogcentrene vejleder prøvedeltagerne om muligheden for at klage over
en prøvekarakter eller forhold omkring prøveafholdelsen; fx har 39 pct. af sprog-
centrene i undersøgelsen oplyst, at de vejleder i forbindelse med formidling til
prøvedeltageren om prøvens resultat.
Ministeriets opfølgning
Danskuddannelsernes afsluttende prøver kan have stor betydning for den enkelte
udlænding og er adgangsgivende til tidsubegrænset opholdstilladelse, optagelse
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse m.v. Det er derfor helt centralt, at alle
prøvedeltagere er fuldt informeret om, hvornår og hvordan de kan klage fx over
en bedømmelse af en prøve. Det er ministeriets vurdering, at der er behov for at
præcisere og ensrette procedurerne for sprogcentrenes klagevejledning af kursi-
Side
7/8
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 181: Orientering om afrapportering af den administrative tilrettelæggelse af undervisning og prøveaflæggelse på danskuddannelserne til Folketingets Indfødsretsudvalg, fra udlændinge- og integrationsministeren
ster og prøvedeltagere, således at det sikres, at kursister og prøvedeltagere får de
korrekte informationer på de nødvendige tidspunkter. Med henblik på at lette
sprogcentrenes vejledningsopgave på prøveområdet vil ministeriet i efteråret
2018 i samarbejde med sprogcentrene udarbejde nogle klare retningslinjer samt
en tjekliste, som sprogcentrene kan anvende i det daglige arbejde. Ministeriet vil
endvidere se nærmere på, om der er behov for at præcisere prøvebekendtgørel-
sens bestemmelser.
9. Særligt om dokumentation for deltagelse og prøvebeviser
Reglerne
Lederen hos den prøveafholdende udbyder udsteder prøvebeviser, ligesom det
prøveafholdende sprogcenter skal føre prøveprotokol, der skal opbevares hos
prøveafholderen i 30 år. Det er ikke reguleret, hvorvidt sprogcentrene skal udste-
de dokumentation for deltagelse i danskuddannelse eller udstede modultestbevis.
Undersøgelsen
Sprogcenterundersøgelsen viser, at kursisterne ofte har behov for at kontakte
sprogcentret for at få dokumentation for deltagelse i danskuddannel-
se/udstedelse af modultestbevis; 59 pct. af de sprogcentre, der har svaret oplyser,
at de oplever dette af og til, mens 11 pct. ofte oplever det, og 30 pct. har svaret,
at de sjældent oplever det. En stor del af sprogcentrene (59 pct.) udsteder modul-
testbevis, når kursisterne anmoder om det, mens de resterende 41 pct. af sprog-
centrene automatisk udarbejder modultestbeviser til kursisterne.
Side
8/8