Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 175
Offentligt
1917209_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Bekendtgørelse om boligkravslisten for ægtefællesammenføring
1.
Til udvalget fremsendes hermed til orientering udkast til bekendtgørelse om
boligkravslisten for ægtefællesammenføring.
Jeg skal i den forbindelse bemærke følgende:
2.
Med bekendtgørelsens § 1 fastsættes det, at der på boligkravslisten for ægte-
fællesammenføring optages fysisk sammenhængende almene boligområder med
mindst 1.000 beboere, hvor mindst to af følgende kriterier er opfyldt:
1) Andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til ar-
bejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. Opgjort som gennem-
snit over de seneste 2 år.
2) Antallet af dømte for overtrædelse af straffeloven, lov om våben og ek-
splosivstoffer eller lov om euforiserende stoffer overstiger 2,7 pct. af an-
tallet af beboere på 18 år og derover. Opgjort som gennemsnit over de
seneste 2 år.
3) Andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleud-
dannelse, overstiger 60 pct. Der indgår alene uddannelser, som er gen-
nemført eller godkendt i Danmark.
4) Den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i
området eksklusive uddannelsessøgende udgør mindre end 55 pct. af den
gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
For at indgå på listen skal et boligområde opfylde to ud af fire kriterier mindst to
år i træk.
Bekendtgørelsen udstedes med ikrafttræden den 1. juli 2018.
Boligkravslisten for ægtefællesammenføring pr. 1. juli 2018 fremgår af bekendtgø-
relsens bilag.
27. juni 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 16507
447320
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Orientering om bekendtgørelse om boligkravslisten for ægtefællesammenføring, fra udlændinge- og integrationsministeren
3.
Bekendtgørelsen udstedes i medfør af udlændingelovens § 9, stk. 7, der indfø-
res ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 om ændring af udlændingeloven (Reform af
reglerne om ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i stedet for til-
knytningskravet, skærpet boligkrav m.v.). Loven udmønter aftalen af 7. februar
2018 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet om stramme,
afbalancerede og realistiske regler for ægtefællesammenføring, hvor integratio-
nen er i centrum. Aftalen omtales herefter som aftalen af 7. februar 2018.
Det fremgår af punktet "4. Skærpelse af boligkravet" i aftalen af 7. februar 2018,
at regeringen og aftaleparterne er enige om at skærpe boligkravet, så boligen
fremover ikke må ligge i et boligområde omfattet af en ny liste over boligområder,
der mindst to år i træk opfylder to ud af de fire kriterier vedrørende tilknytning til
arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse og bruttoindkomst, der aktuelt indgår
på den såkaldte ghettoliste. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
kriterierne og offentliggør én gang årligt, hvilke boligområder der omfattes af den
nye boligkravliste for ægtefællesammenføring.
4.
Den 9. maj 2018 er der indgået en aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti om initiativer på boligområdet, der
modvirker parallelsamfund (herefter aftalen af 9. maj 2018). Med aftalen af 9. maj
2018 er der bl.a. enighed om nye ghettokriterier. Det fremgår således af pkt. 1 i
aftalen, at de fem hidtidige ghettokriterier bibeholdes, men at kriterierne vedrø-
rende uddannelse og kriminalitet justeres. Aftalen af 9. maj 2018 omtales nærme-
re i pkt. 2 i mit svar på spørgsmål nr. 1 til L 231.
5.
I pkt. 3 i mit svar på spørgsmål nr. 1 til L 231 er bl.a. anført, at der i forbindelse
med aftalen af 7. februar 2018 og ved udarbejdelsen af lovforslaget er taget ud-
gangspunkt i gældende ret, herunder den gældende bestemmelse om ghettoom-
råder i almenboliglovens § 61 a.
Jeg var dog opmærksom på, at der i forbindelse med forhandlingerne om regerin-
gens udspil om parallelsamfund, herunder regeringens forslag til ny afgrænsning
af ghettoområder og udsatte boligområder, var overvejelser om nye kriterier for,
hvornår almene boligområder skal defineres som ghettoområder og udsatte bo-
ligområder.
I bemærkningerne til lovforslag L 231 er der derfor åbnet for, at kriterierne for
boligkravslisten for ægtefællesammenføring kan fastsættes på samme måde som
kriterierne for en eventuelt kommende liste for udsatte boligområder, så det der-
ved sikres, at antallet af lister med forskellige kriterier begrænses. Dette har jeg i
øvrigt også orienteret aftaleparterne bag aftalen af 7. februar 2018 om.
Henset til, at ghettolisten og listen over udsatte boligområder efter de nye kriteri-
er først forventes offentliggjort første gang den 1. december 2018, er det imidler-
tid fortsat hensigten, at de boligområder, der den 1. juli 2018 optages på den nye
liste, er fysisk sammenhængende almene boligafdelinger med mindst 1.000 bebo-
ere, der opfylder kriterierne i den nugældende bestemmelse i almenboliglovens §
61 a, stk. 1, nr. 2-5, vedrørende tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, ud-
dannelse og bruttoindkomst.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 175: Orientering om bekendtgørelse om boligkravslisten for ægtefællesammenføring, fra udlændinge- og integrationsministeren
I mit svar på spørgsmål nr. 1 til L 231 oplyser jeg endelig, at det herefter er hensig-
ten, at kriterierne for optagelse af boligområder på boligkravslisten for ægtefælle-
sammenføring allerede den 1. december 2018
dvs. samtidig med den forvente-
de offentliggørelse af ghettolisten og listen over udsatte boligområder efter de
nye kriterier
fastsættes på samme måde som kriterierne for udsatte boligområ-
der i aftalen af 9. maj 2018.
I tillæg hertil tilkendegiver jeg afslutningsvist i mit svar på spørgsmål nr. 10 til L
231, at jeg forud for udstedelsen af bekendtgørelsen vil inddrage parterne bag
aftalen af 7. februar 2018 om stramme, afbalancerede og realistiske regler for
ægtefællesammenføring.
6.
Efter drøftelse med aftaleparterne bag aftalen af 7. februar 2018 fastsættes
kriterierne for optagelse af et boligområde på boligkravslisten for ægtefællesam-
menføring som anført ovenfor i pkt. 2. Det indebærer navnlig, at et boligområde,
som forudsat i aftalen af 7. februar 2018,
mindst to år i træk
skal opfylde to ud af
de fire kriterier.
Det indebærer også en ændring af uddannelseskriteriet i forhold til uddannelses-
kriteriet i den gældende bestemmelse om ghettoområder i almenboliglovens § 61
a. Ændringen skyldes, at der i forskellige sammenhænge har været diskussion om
kvaliteten af de data, som Danmarks Statistik offentliggør for udlændinges ud-
dannelse, og som indeholder selvrapporterede og skønnede data. Ved aftalen af
9. maj 2018 er det aftalt, at der i opgørelserne på boligområder fremover alene
medtages uddannelse, der er taget eller godkendt i Danmark
hvorfor grænsen
for andelen af beboere, der alene har grundskoleuddannelse, samtidig ændres fra
50 til 60 pct., da der dermed er færre, der har en registreret uddannelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har vurderet, at der af hensyn til datakva-
liteten også skal foretages en tilsvarende ændring af uddannelseskriteriet ved
opgørelsen af boligkravslisten for ægtefællesammenføring.
7.
Jeg har endelig tilkendegivet over for aftaleparterne, at jeg i 2. halvår indkalder
parterne til drøftelse af udformningen af kriterierne for optagelse af boligområder
på boligkravslisten for ægtefællesammenføring pr. 1. december 2018 eller snarest
herefter under indtryk af den aftale, som er beskrevet ovenfor i pkt. 4.
Inger Støjberg
/
Jesper Gori
Side
3/3