Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 151
Offentligt
1897393_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-
70/18, A m.fl.
1. Indledning
Den øverste nederlandske domstol i forvaltningsretlige sager, Raad van State, har
anmodet EU-Domstolen om en præjudiciel fortolkning af aftalegrundlaget mellem
EU og Tyrkiet, nærmere bestemt artikel 7
1
i Associeringsrådets afgørelse nr. 2/76
og artikel 13
2
i Asso ieri gsrådets afgørelse r. /8 ”sta d-still
bestemmelser-
e” . Det følger af disse este
elser, at edle sstater e ikke å i dføre ye
begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang til beskæftigelse for tyrkiske
arbejdstagere i EU.
Sagen angår, om stand-still bestemmelserne er til hinder for udlændingemyndig-
hedernes optagelse, opbevaring og behandling af biometriske data om tyrkiske
statsborgere i et register i forbindelse med deres visumansøgninger med det for-
mål at forhindre og bekæmpe identitets- og dokumentsvig, samt om dataene i
registret derefter må stilles til rådighed for andre myndigheder.
2. Sagens faktiske omstændigheder og de præjudicielle spørgsmål
Hovedsagen angår lovligheden af, at to tyrkiske statsborgere (A og B) i forbindelse
med udstedelse af visum til indrejse i Nederlandene blev mødt med et krav om, at
de skulle afgive biometriske data i form af digital ansigtsoptagelse og ti fingeraf-
tryk ’det o tvistede krav’ . A fik udstedt et visu
ed he lik på at
arbejde i
Nederlandene, og B fik udstedt visum med henblik på familiesammenføring i Ne-
derla de e ed C, der har ederla dsk og tyrkisk stats orgerska og er B’s refe-
renceperson. Sagen verserer nu ved den forelæggende ret efter, at A, B og C har
fået medhold ved en underordnet retsinstans.
Artikel 7 i Associeringsrådets afgørelse nr. 2/76 har følgende ordlyd:
”The
Member States of the
Community and Turkey may not introduce new restrictions on the conditions of access to employ-
e t appli a le to orkers legally reside t a d e ployed i their territory.”
2
Artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 har følgende ordlyd:
”Fællesska ets
edle ssta-
ter og Tyrkiet må ikke indføre nye begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang til beskæfti-
gelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, der på nævnte landes områder har opnået
opholds- og arbejdstilladelse
i he hold til gælde de lo gi i g.”
1
17. maj 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Cecilie Brandt Opstrup
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 34 92
[email protected]
2016 - 2820
410306
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat vedrørende om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-70/18, A m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
Om den nederlandske ordning er det oplyst, at formålet med at optage og opbe-
vare de biometriske data er, at disse efterfølgende kan anvendes til at fastslå,
registrere og efterprøve udlændinges identitet og således forhindre og bekæmpe
identitets- og dokumentsvig. Det er endvidere oplyst, at kravet om afgivelse af
biometri gælder for alle tredjelandsstatsborgere, der, bortset fra asylansøgere,
indgiver en ansøgning om ophold i mere end 90 dage i Nederlandene, eller som
opholder sig ulovligt i Nederlandene.
Det er efter de nederlandske regler muligt at videregive biometriske data til tred-
jemand med henblik på at forhindre, efterforske og undersøge en række nærmere
angivne alvorlige forbrydelser, og de biometriske data opbevares i registeret i 5
år. Hvornår denne tidsfrist regnes fra afhænger af udlændingens situation, og i
visse tilfælde kan opbevaringsperioden blive mere end 5 år.
I den forelagte sag afgav både A og B biometriske data og begge (samt C) klagede
senere over det omtvistede krav. Det er disse klagesager, der danner grundlag for
de fem præjudicielle spørgsmål om, hvorvidt den nederlandske ordning er i strid
med stand-still bestemmelserne, herunder om det omtvistede krav udgør en ny
begrænsning i strid med disse bestemmelser.
Med sine spørgsmål ønsker den forelæggende ret i det væsentlige oplyst, om
stand-still bestemmelserne er til hinder for en national ordning om optagelse,
opbevaring og behandling af biometriske data om tyrkiske statsborgere i et regi-
ster med det formål at forhindre og bekæmpe identitets- og dokumentsvig, samt
tilrådighedsstillelse af disse data for tredjemand med henblik på at forhindre,
efterforske og undersøge lovovertrædelser. I den forbindelse ønskes det oplyst,
om det har nogen betydning, dels at varigheden af opbevaringen af de biometri-
ske data er knyttet til varigheden af tyrkiske statsborgeres lovlige og/eller ulovlige
ophold, og dels at tyrkiske statsborgere, der er mistænkt for en lovovertrædelse,
har opholdsdokumentet med deres biometriske data på sig.
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen afgiver indlæg i sagen, da der i dansk ret er en sammenlignelig mulig-
hed for at optage, registrere, opbevare og behandle udlændinges, herunder tyrki-
ske statsborgeres, biometriske data (fingeraftryk og ansigtsfotografi) med henblik
på identifikation og identitetskontrol.
Til brug for identifikation og identitetskontrol optager, registrerer, opbevarer og
behandler de danske udlændingemyndigheder biometriske data fra udlændinge,
der indrejser ulovligt i Danmark og fra udlændinge, der indgiver ansøgning om
visum til/opholdstilladelse i Danmark, jf. udlændingelovens §§ 40 a-40 h. De bio-
metriske data opbevares i et centralt register til brug for identifikation og identi-
tetskontrol. De biometriske data opbevares i 20 år efter optagelsen eller, hvis
udlændingen meddeles opholdstilladelse (eller hvis der er tale om en visumansø-
ger), i 10 år efter optagelsen.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 151: Notat vedrørende om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen C-70/18, A m.fl., fra udlændinge- og integrationsministeren
1897393_0003.png
Regeringen finder, at nationale ordninger
som f.eks. den danske ordning eller
den nederlandske, der er genstand for den præjudicielle sag ved EU-Domstolen,
ikke
udgør en ny begrænsning for tyrkiske statsborgere i strid med stand-still be-
stemmelserne.
Det fremgår således af VIS-forordningen,
3
at visumansøgere, herunder tyrkiske
statsborgere, skal afgive biometri i form af fotografi og fingeraftryk ved ansøgning
om Schengenvisum. Formålet med behandlingen af de biometriske data er at
kunne sikre en pålidelig verifikation og identifikation af visumansøgere. De biome-
triske data slettes fra visuminformationssystemet (VIS) efter 5 år.
Endvidere følger det af forordning nr. 1030/2002,
4
at de opholdstilladelser, som
medlemsstaterne udsteder til tredjelandsstatsborgere, herunder tyrkiske stats-
borgere, skal indeholde biometriske data i form af personfotografi og to fingeraf-
tryk. Indførelsen af biometriske data anses som et vigtigt skridt hen imod anven-
delsen af nye elementer, der etablerer en mere pålidelig sammenhæng mellem
indehaveren og opholdstilladelsen, hvilket er et vigtigt bidrag til at sikre, at den
beskyttes mod svigagtig brug.
EU-lovgiver har således vurderet, at afgivelse af biometri i forbindelse med ansøg-
ninger om visum og/eller opholdstilladelse ikke er uforeneligt med stand-still be-
stemmelserne.
Under alle omstændigheder har de nationale myndigheder et legitimt behov for
at kende og kontrollere identiteten på de udlændinge, der søger om opholdstilla-
delse i den pågældende medlemsstat, eller som allerede opholder sig i medlems-
staten. I den forbindelse udgør en national ordning, der fastsætter krav om opta-
gelse af biometri i forbindelse med udlændinges
herunder tyrkiske statsborgeres
ansøgninger om visum og/eller opholdstilladelse, ikke en ny begrænsning efter
stand-still bestemmelserne, da disse bestemmelser forudsætter, at tyrkiske stats-
borgere og/eller deres familiemedlemmer overholder værtsmedlemsstatens reg-
ler med hensyn til indrejse og ophold.
5
Et sådant krav er i øvrigt for usikkert og
indirekte til at kunne påvirke de pågældende personers adgang til beskæftigelse.
På denne baggrund vil regeringen i indlægget argumentere for, at der ikke er tale
om en ny begrænsning i strid med associeringsaftalens stand-still bestemmelser,
når der optages, opbevares og behandles biometriske data af tyrkiske statsborge-
re.
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2008 af 9. juli 2008 om visuminformations-
systemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt opholde
(EU-tidende 2008, L 218, s. 60), som ændret.
4
Rådets forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser til tredjelands-
statsborgere (EU-tidende 2002, L 157, s. 1), som ændret.
5
Jf. bl.a. dom af 7. november 2013 i sag C-225/12, Demir, EU:C:2013:725, præmis 35.
Side
3/3