Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 148
Offentligt
1896553_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Udlændinge- og Integrationsud-
valg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen
C-94/18, Chenchooliah
1. Indledning
En irsk domstol (High Court) har forelagt præjudicielle spørgsmål for EU-
Domstolen vedrørende rækkevidden af den opholdsret i en medlemsstat,
som en tredjelandsstatsborger, der er ægtefælle til en unionsborger, kan af-
lede af unionsborgeren efter direktiv 2004/38/EF (opholdsdirektivet).
2. Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører en mauritisk statsborger, Nalini Chenchooliah, der i 2005
tog ophold i Irland som studerende og indgik ægteskab dér i 2011 med en
portugisisk statsborger. Chenchooliahs studentervisum udløb i februar 2012,
og de irske myndigheder meddelte i september 2012 afslag på hendes an-
søgning om opholdskort i sin egenskab af tredjelandsfamiliemedlem til en
unionsborger efter opholdsdirektivets artikel 7, stk. 2 (afledt ret til ophold i
en medlemsstat sammen med en unionsborger, der har ret til ophold i mere
end tre måneder). Myndighederne lagde vægt på, at der ikke var bevis for, at
Chenchooliahs ægtefælle var involveret i økonomisk eller studiemæssige
aktivitet i Irland, som kunne tillægge ham en ret til ophold udover de tre
måneders ophold, der er tilladt efter opholdsdirektivets artikel 6. Afgørelsen
blev videregivet til den myndighed, der er ansvarlig for at arrangere fysisk
udsendelse af personer.
I juli 2014 orienterede Chenchooliah de irske myndigheder om, at hendes
ægtefælle siden juni 2014 havde afsonet en fængselsstraf i Portugal som
følge af narkokriminalitet. Hun anmodede desuden om tilladelse til ophold i
Irland på grund af hendes personlige situation og i lyset af hendes langvari-
ge ophold samt beskæftigelsesudsigter. I 2015 traf de irske myndigheder
afgørelse om ikke at gå videre med udsendelsen efter opholdsdirektivet,
15. maj 2018
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 5170
400366
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Notat til orientering om regeringens beslutning om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen sag C-94/18, Chenchooliah, vedrørende opholdsret efter EU-opholdsdirektivet, fra udlændinge- og integrationsministeren
1896553_0002.png
men derimod indlede en udvisningsprocedure på grund af hendes ulovlige
tilstedeværelse i Irland i henhold til Irlands nationale udlændingelov.
High Court har på den baggrund forelagt EU-Domstolen følgende spørgs-
mål:
”Når en ægtefælle til en EU-borger,
som har udøvet retten til fri
bevægelighed i henhold til artikel 6 i direktiv 2004/38/EF, er
blevet nægtet opholdsret i henhold til artikel 7, med den begrun-
delse, at den pågældende EU-borger ikke udøver, eller ikke
længere udøver, rettigheder efter EU traktaten i den pågælden-
de værtsmedlemsstat, og når ægtefællen påtænkes udvist fra
denne medlemsstat, skal denne udvisning da ske i henhold til og
i overensstemmelse med bestemmelserne i dette direktiv, eller
henhører den under medlemsstatens rent nationale lovgivning?
Hvis svaret på ovenstående spørgsmål er, at udvisningen skal
ske i henhold til direktivets bestemmelser, skal udvisningen da
ske i henhold til og i overensstemmelse med kravene i direktivets
kapitel VI, herunder især dettes artikel 27 og 28, eller kan med-
lemsstaten under sådanne omstændigheder påberåbe sig andre
bestemmelser i direktivet, navnlig dettes
artikel 14 og 15?”
3.
Regeringens interesse i sagen
Sagens udfald har betydning for dansk praksis om rækkevidden af en afledt
ret til ophold efter EU-retten, herunder adgangen til at udvise tredjelandsfa-
miliemedlemmer efter national ret og ikke opholdsdirektivet.
Opholdsdirektivet regulerer unionsborgere og deres familiemedlemmers ret
til indrejse og ophold på medlemsstaternes område. Det følger af opholdsdi-
rektivets artikel 7, stk. 1, at enhver unionsborger har ret til at opholde sig på
en anden medlemsstats område i mere end tre måneder, hvis den pågælden-
de udnytter sin ret til fri bevægelighed som f.eks. arbejdstager. Opholdsret-
ten omfatter også familiemedlemmer, der ledsager eller slutter sig til uni-
onsborgeren, så længe unionsborgeren opfylder betingelserne for sit ophold,
jf. opholdsdirektivets artikel 7, stk. 2.
Det følger af EU-Domstolens praksis
1
, at tredjelandsstatsborgeres rettighe-
der efter opholdsdirektivet alene er afledt af en unionsborgers udøvelse af
retten til fri bevægelighed. De udgør derfor ikke selvstændige rettigheder.
Formålet med og begrundelsen for sådanne afledte rettigheder er baseret på
1
Herunder dom af 16. juli 2015 i sag C-218/14, ECLI:EU:C:2015:476 (Singh-dommen).
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 148: Notat til orientering om regeringens beslutning om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen sag C-94/18, Chenchooliah, vedrørende opholdsret efter EU-opholdsdirektivet, fra udlændinge- og integrationsministeren
1896553_0003.png
en konstatering af, at et afslag på at anerkende sådanne rettigheder kan gribe
ind i den frie bevægelighed for unionsborgeren, idet denne i modsat fald kan
afholdes fra at udøve sine rettigheder med hensyn til indrejse og ophold i
værtsmedlemsstaten.
Det følger endvidere af EU-Domstolens praksis
2
, at det kun er tredjelands-
statsborgere, som er familiemedlemmer til en unionsborger, som har udøvet
sin ret til fri bevægelighed, som i medfør af opholdsdirektivet har ret til ind-
rejse og ophold i en medlemsstat.
Hvis unionsborgeren ikke længere opfylder betingelser for ophold, ophører
familiemedlemmets opholdsret derfor som udgangspunkt.
Familiemedlemmer til en unionsborger kan dog efter omstændighederne
bevare deres opholdsret på et personligt grundlag. Opholdsdirektivets artikel
12 og 13 sikrer således familiemedlemmer
herunder de, der er tredjelands-
statsborgere
en vis retsbeskyttelse i tilfælde af unionsborgerens død, ud-
rejse, opløsning af ægteskab eller et registreret partnerskabs ophør.
Det er på den baggrund regeringens vurdering, at der i indlægget for Dom-
stolen skal argumenteres for, at en afledt ret til ophold efter opholdsdirekti-
vet for en tredjelandsstatsborger forudsætter, at unionsborgeren aktuelt udø-
ver sin ret til fri bevægelighed. Et udvisningsspørgsmål
i situationen som
den foreliggende
skal afgøres efter national ret, da der ikke er grundlag for
en fortsat afledt opholdsret for tredjelandsstatsborgeren, som er familiemed-
lem til en unionsborger, der ikke længere udøver sin ret til fri bevægelighed.
2
Herunder dom af 30. juni 2016 i sag C-115/15, ECLI:EU:C:2016:487 (NA-dommen).
Side
3/3