Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 116
Offentligt
1868134_0001.png
1. februar 2018
Kære Josephine Fock,
Kort før jul bebudede regeringen en ny strategi for international rekruttering med henblik på at lette
adgangen til det danske arbejdsmarked for udenlandsk arbejdskraft.
Det er et meget fornuftigt og nødvendigt initiativ, eftersom dansk erhvervsliv over en bred kam
efterspørger højtuddannet og kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.
Saxo Bank er den mest internationale og eksporterende finansielle institution i Danmark og derfor er
adgang til udenlandsk talent afgørende for vores forretning. Vi var en fintech langt før begrebet blev
opfundet og fordi vi konstant arbejder med den nyeste teknologi, kan vi servicere kunder i 170
lande. Vores kunder får igennem vores handelsplatforme adgang til at investere i globale
kapitalmarkeder og vi tilbyder ligeledes vores platform som software til andre finansielle
institutioner. Flere end 120 banker globalt bruger i dag vores handelsteknologi til at betjene deres
kunder.
Under 10 procent af vores kunder bor i Danmark, men vi er grundlagt i Danmark og vi har vores
hovedkvarter i Danmark. Det er klart, at det kræver internationalt talent at drive en forretning som
vores, dels til at bidrage med kultur- og markedsforståelse og dels til at sikre, at vi konstant er på
forkanten af den teknologiske udvikling. I vores hovedkvarter i Købehavn har vi derfor 47 forskellige
nationaliteter ansat.
Det har bidraget til en ret betydelig skatte- og afgiftsbetaling på mere end 2
mia. kr. over de seneste fire år.
Hvorvidt der er behov for en ændring af de grundlæggende vilkår for ansættelse og rekruttering af
højtuddannet udenlandsk arbejdskraft, eksempelvis beløbsgrænsen, er blevet debatteret kraftigt.
Men måske det er frugtbart at starte med at forsøge at forbedre de
eksisterende
ordninger, da nogle
mindre justeringer kunne gøre processerne langt mindre bureaukratisk og reelt anvendelig for os
som virksomhed og ikke mindst for medarbejderen, der kommer til Danmark.
Én af disse ordninger er
Fast-track ordningen,
der trådte i kraft d. 1. januar 2015 som en del af
reformen af international rekruttering. Ordningen skulle gøre det lettere for certificerede
virksomheder at ansætte udenlandske medarbejdere med særlige kompetencer uden at skulle
afvente behandling i Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI).
Hos Saxo Bank mener vi, at der er behov for
et servicetjek af ordningen.
Vi har nemlig erfaret, at en
række af ordningens konkrete elementer ikke fungerer efter hensigten i mødet med virkeligheden:
1. Det administrative CPR-nummer er utilstrækkeligt og uklart: Nummeret udstedes i
forbindelse med en medarbejders ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse, men danske
banker afviser nummeret ved forsøg på at oprette en dansk bankkonto. Derfor kan
medarbejderen ikke blive lønnet, da det er et krav, at lønnen udbetales til en dansk
bankkonto. Yderligere er de danske myndigheder ikke lykkedes med at give et klart billede
af, hvilke rettigheder det administrative cpr-nummer giver. Dette skaber en stor usikkerhed
om nummerets værdi.
1
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 116: Henvendelse af 1/2-18 fra Kim Fournais vedr. fast track ordningen
1868134_0002.png
2. Der mangler en korttidsordning for skat: Medarbejdere på korte turnus-ophold skal først
registreres hos SKAT, derefter få oprettet bankkonto, derefter afmeldes hos SKAT og endelig
aflægge selvangivelse kalenderåret efter deres ophold (hvortil man skal bruge NemID med
digital signatur, hvilket kræver, at medarbejderen kommer forbi kommunen med et vidne
som er dansk bosiddende). Hvis Fast track-ordningen blev komplimenteret med en
korttidsordning for skat, ville en stor del af de ufleksible sagsgange kunne afhjælpes.
3. Familiemedlemmer behandles ikke under samme ordning: Fast track-ordningen giver
medarbejderen muligheden for at medbringe visse familiemedlemmer, men sikrer ikke, at
familiemedlemmerne også behandles under Fast track-ordningen. Familier må derfor ofte
afvente den længere sagsbehandling, hvilket er uhensigtsmæssigt i langt de fleste tilfælde
hvor familie skal medbringes.
4. Beløbsordningens servicemål er uhensigtsmæssigt: Beløbsordningen indgår som ét af fire
spor i Fast track-ordningen, men ordningens servicemål på 30 dages behandlingstid for fuldt
oplyste sager er for højt sat i forhold til ordningens anvendelse. Hos Saxo Bank har vi ofte
edarbejdere fra ude la dske ko torer på ”tur us” i København
under beløbsordningen i
under tre måneder. En sagsbehandlingstid, der er længere end det faktiske ophold, synes
unødvendigt ufleksibelt.
Saxo Bank er enig i Fast track-ordningens grundlæggende indstilling til udenlandsk arbejdskraft, men
et servicetjek af ordningen er nødvendigt for at sikre, at ordningen reelt er anvendelig for både
danske virksomheder og udenlandske medarbejdere.
Vi står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående har yderligere interesse.
Med venlig hilsen
Kim Fournais,
stifter og administrerende direktør, Saxo Bank