Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 113
Offentligt
1867010_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrati-
onsudvalg om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag
C-680/17, Vethanayagam e.a.
8. marts 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 1888
370266
1. Indledning, herunder om de præjudicielle spørgsmål
Den nederlandske ret, Rechtbank Den Haag, tingstedet Utrecht, har i ovennævnte
sag forelagt EU-Domstolen fire præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkning af
visumkodeksens artikel 8, stk. 4, og artikel 32, stk. 3
1
, samt artikel 47 i den Euro-
pæiske U io s Charter o gru dlægge de rettigheder ’Chartret’ vedrøre de
adgang til effektive retsmidler.
Sagen vedrører den repræsentationsordning, som er hjemlet i visumkodeksens
artikel 8 og 32, og som er anvendt i hovedsagen, hvorefter en medlemsstat i rela-
tion til behandling af visumansøgninger kan lade sig repræsentere af en anden
medlemsstat, dvs. lade denne medlemsstat behandle ansøgninger og udstede
visum eller give afslag på visum på førstnævnte medlemsstats vegne.
Den forelæggende ret har overordnet set rejst spørgsmål om:
hvorvidt visumkodeksens artikel 8, stk. 4, skal forstås således, at ansvaret i
henhold til en bilateral repræsentationsordning (også) forbliver hos den
repræsenterede stat eller overdrages fuldstændig til den repræsenteren-
de stat således, at kun sidstnævnte stat har kompetence til at behandle
visumansøgninger, og
i det tilfælde, hvor ansvaret forbliver hos den repræsenterende stat, om
en klageordning i henhold til visumkodeksens artikel 8, stk. 4 og artikel 32,
stk. 3, da er i overensstemmelse med Chartrets artikel 47 vedrørende ad-
gang til effektive retsmidler. Derudover spørges der til,
1
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 810/2009 af 13. juli 2009 om en fællesskabs-
kodeks for visa (visumkodeks), EU-tidende 2009, nr. L 243, side 1, som ændret.
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Orientering om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a., fra udlændinge- og integrationsministeren
1867010_0002.png
hvorvidt en referenceperson, som er i familie med en ansøger, og som er
bosiddende i den repræsenterede medlemsstat, har kompetence til i eget
navn at klage over ansøgerens afslag på visum.
2. Sagens faktiske omstændigheder
Sagen vedrører et srilankansk ægtepar, der har søgt Schengenvisum med henblik
på besøg i Nederlandene hos den ene ægtefælles søster, der er nederlandsk
statsborger (referencepersonen).
Det fremgår af sagsfremstillingen, at ansøgerne i første række indgav visuman-
søgning til den schweiziske ambassade i Sri Lanka, der i medfør af en repræsenta-
tionsaftale mellem Schweiz og Nederlandene behandler visumansøgninger på
Nederlandenes vegne i Sri Lanka.
Den schweiziske ambassade meddelte ansøgerne afslag på visum med den be-
grundelse, at ansøgerne ikke havde godtgjort, at de rådede over tilstrækkelige
midler til deres underhold hverken under det planlagte ophold eller som sikker-
hed for deres tilbagevenden til Sri Lanka. Afgørelsen blev påklaget både til de
schweiziske myndigheder og til de nederlandske myndigheder. I Schweiz opret-
holdt myndighederne ambassadens afslag på visum, hvilket ansøgerne har ind-
bragt for den schweiziske forbundsforvaltningsdomstol. I Nederlandene har myn-
dighederne afvist at behandle klagen grundet manglende kompetence, hvilket
ansøgerne har indbragt for den forelæggende ret i Nederlandene.
Yderligere har ansøgerne gennem referencepersonen indgivet nye visumansøg-
ninger gennem en nederlandsk visumtjeneste. De nederlandske myndigheder har
afvist at behandle disse ansøgninger samt afvist ansøgernes og referenceperso-
nens klage over denne afvisningsafgørelse. Dette er i begge tilfælde sket under
henvisning til manglende kompetence. Afvisningen af denne klage har ansøgerne
og referencepersonen også indbragt for den forelæggende ret.
3. Om repræsentationsaftaler, herunder de danske
Visumansøgninger skal som udgangspunkt indgives til den stat, som man ønsker
at få visum til. Repræsentationsordningen i henhold til visumkodeksens artikel 8
gør det muligt, at en anden stat, som er til stede i det visumpligtige tredjeland,
behandler visumansøgninger på den første stats vegne. Ordningen har til formål
at sikre en bred tilstedeværelse af Schengenlandenes visumudstedende myndig-
heder i verden.
Visumkodeksen hjemler to modeller for repræsentationsaftaler for så vidt angår
kompetencen til at meddele afslag på en visumansøgning. Efter den ene model
beholder den repræsenterede stat
afslagskompetencen
og skal således have fore-
lagt de sager, hvor repræsentationen for den repræsenterende stat overvejer at
meddele afslag. Efter den anden model er også afslagskompetencen overført til
den repræsenterende stat, således at denne stat færdigbehandler alle sager.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Orientering om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a., fra udlændinge- og integrationsministeren
1867010_0003.png
Den sidstnævnte model er den i dag mest udbredte blandt Schengenlandene, og
alle danske repræsentationsaftaler indeholder overførsel af afslagskompetence.
Det er derudover dansk praksis, at en visumansøger med Danmark som hovedde-
stination altid vil kunne indgive sin ansøgning til en dansk visumudstedende re-
præsentation i et tredjeland, forudsat at visumansøgeren opholder sig lovligt i det
pågældende land, og at Danmarks repræsentationsaftaler alene udgør et tilbud til
ansøgere i lande, hvor Danmark ikke har egen visumudstedende repræsentation.
4. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringens interesse i sagen angår navnlig spørgsmålet vedrørende en repræ-
senteret medlemsstats adgang til at behandle klager over afgørelser om afslag på
visum truffet af en repræsenterende medlemsstats myndigheder.
Det er i den forbindelse regeringens opfattelse, at ordlyden af visumkodeksens
artikel 32, stk. 3, klart fastsætter, at et afslag på visum kun kan påklages til den
stat, hvis myndigheder har truffet den endelige afgørelse om afslag. Ifølge denne
bestemmelse skal klagesager således føres mod den medlemsstat, der har truffet
den endelige afgørelse om ansøgningen.
I det tilfælde, hvor det følger af en repræsentationsaftale, at afslagskompetencen
er overført til den repræsenterende stats myndigheder, vil det således være den-
ne stat, som en eventuel klage skal rettes mod.
En anden retstilstand end ovennævnte ville rejse problemstillinger vedrørende
jurisdiktion og potentielt modstridende retsafgørelser. I en situation, som den i
hovedsagen omhandlede, ville de nederlandske forvaltningsmyndigheder hen-
holdsvis domstole eksempelvis skulle tage stilling til afgørelser truffet af schweizi-
ske myndigheder. Dette ville være uhensigtsmæssigt.
Endvidere bemærkes det, at visumsager foruden de fælles EU-regler behandles
efter national praksis, der kan være divergerende og ikke nødvendigvis kendt
Schengenlandene imellem.
Det er derudover regeringens opfattelse, at klageordningen i henhold til visumko-
deksens artikel 32, stk. 3, ikke er i strid med Chartrets artikel 47.
Det bør i den forbindelse fremhæves, at en ansøger efter visumkodeksens artikel
32, stk. 3, er sikret klageadgang, uanset i hvilken medlemsstat ansøgningen bliver
behandlet. Retten til adgang til effektive retsmidler i henhold til Chartrets artikel
47 kan ikke føre til, at ansøgeren har krav på at vælge, hvilken medlemsstat denne
vil klage til.
Klageadgangen efter visumkodeksens artikel 32, stk. 3, kan ikke antages at omfat-
te andre personer end den ansøger, der har fået afslag, herunder heller ikke refe-
rencepersonen. Det forhold, at der i en medlemsstats lovgivning måtte være en
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 113: Orientering om afgivelse af indlæg i den præjudicielle sag ved EU-Domstolen, sag C-680/17, Vethanayagam e.a., fra udlændinge- og integrationsministeren
vid adgang for borgerne til at indbringe forvaltningsretlige afgørelser for domsto-
lene, kan ikke ændre herved.
Med venlig hilsen
Inger Støjberg
Side
4/4