Udlændinge- og Integrationsudvalget 2017-18
UUI Alm.del Bilag 111
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere,
studerende m.v.)
I lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af 13. oktober
2017, som senest ændret ved § 2 lov nr. 1690 af 26. december 2017, foretages følgende ændringer:
§1
1.
I
§ 14, stk. 1,indsættes
efter »lov« », jf. dog stk. 2«.
2.
I
§ 14
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-kursister, jf. § 2 d, en deltagerbetaling på 2.000 kr. per
påbegyndt modul, når kursisten henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1. 1. pkt. finder
dog ikke anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
3.
I
§ 14
indsættes efter stk. 6 som bliver stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om opkrævning og
administration af deltagerbetaling efter stk. 2.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Indførelse af delvis deltagerbetaling for S-kursister for danskuddannelse
2.1. Gældende ret
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Ligestillingsmæssige konsekvenser
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 6. februar 2018
’Aftale
om lavere skat på arbejdsindkomst og
større fradrag for pensionsindbetalinger’. Med aftalen udmøntes puljerne fra
’Aftale
om et
kontanthjælpssystem hvor det kan betale sig at arbejde - Jobreform fase I’ (november 2015) og
’Aftale
om
flere år på arbejdsmarkedet’ (juni 2017) til lavere skat på arbejdsindkomst og ekstra skattefradrag for
indbetalinger til pension. Den resterende del af finansieringen tilvejebringes bl.a. ved at indføre
deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere m.fl.
Det fremgår af ’Aftale
om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger’,
at
aftaleparterne er enige om at indføre delvis deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske
arbejdstagere, EU-borgere, studerende m.fl., der har ret til undervisningen, på 2.000 kr. pr. påbegyndt modul.
Samtidig fastholdes det nuværende krav om depositum på 1.250 kr. pr. modul. Depositummet betales retur
ved fuldførelse af modulet eller ved ophør på danskuddannelsen. Begrundelsen herfor er, at deltagerbetaling
og depositum vil sikre et incitament til, at kun de selvforsørgende kursister, der er motiverede, påbegynder
uddannelsen.
Det fremgår af aftalen, at deltagerbetalingen for selvforsørgende kursister skal træde i kraft den 1. juli 2018.
Indførelsen af deltagerbetaling forventes samlet set at indebære et provenu på 43 mio.
kr. i 2018, 154 mio. kr. i 2019 145 mio. kr. fra 2020 og 147 mio. kr. i 2021.
På den baggrund indeholder nærværende lovforslag forslag om ændring af lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl., hvorved der indføres deltagerbetaling for selvforsørgende kursister (S-kursister).
2. Indførelse af delvis deltagerbetaling for S-kursister for danskuddannelse
2.1. Gældende ret
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Kommunerne tilbyder i henhold til § 2 i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
danskuddannelse til voksne udlændinge. Herudover sidestilles visse danske statsborgere i denne
sammenhæng med udlændinge og kan dermed tilbydes danskuddannelse efter lovens § 2, stk. 3. Det drejer
sig om grønlændere og færinger over 18 år, som af særlige grunde ikke behersker det danske sprog i et
sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund og om danske statsborgere over 18 år, der på grund af
langvarigt ophold i udlandet ikke behersker det danske sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det
danske samfund, herunder personer, der er født af danske forældre med bopæl i udlandet.
Danskuddannelsen er efter gældende regler som udgangspunkt vederlagsfri for lovens personkreds, jf. lovens
§ 14, stk. 1. For S-kursister, jf. lovens § 2 d, dvs. udenlandske arbejdstagere, studerende m.v., opkræves dog
et depositum på 1.250 kr. af udbyderen af danskuddannelse, hver gang kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. lovens § 14, stk. 2. Kravet om betaling af depositum gælder dog ikke personer, som
har opholdstilladelse som au pair-personer, jf. udlændingelovens § 9 j, da der for denne persongruppe af
værtsfamilien allerede betales et engangsbeløb til delvis medfinansiering af det offentliges udgifter til
danskundervisning. S-kursisten kan få depositum tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet det modul,
kursisten er henvist til, jf. lovens § 14, stk. 5.
Herudover indeholder lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. i § 14, stk. 2, hjemmel til at
opkræve betaling fra danske statsborgere med mangelfulde danskkundskaber, der tager imod tilbud om
danskuddannelse fra kommunen. Det drejer sig om andre danske statsborgere end de ovenfor nævnte
omfattet af lovens § 2, stk. 3. Endelig kan der efter regler, der fastsættes af udlændinge- og
integrationsministeren, opkræves gebyr fra personer, der indstiller sig til en afsluttende prøve, jf. § 9, stk. 1,
uden enten at være tilmeldt undervisningen eller være indplaceret på den danskuddannelse, der afsluttes med
den pågældende prøve. Det vil sige, at man går op til prøve som selvstuderende mod betaling af et
prøvegebyr.
Derudover indeholder lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. ikke bestemmelser, der giver
adgang til opkrævning af deltagerbetaling for personer omfattet af lovens personkreds.
Nogle elementer i danskuddannelsestilbuddet er specifikt rettet mod henholdsvis kursister omfattet af
integrationsprogrammet (I-kursister) og selvforsørgende kursister (S-kursister), herunder loftet over antallet
af dansktimer, der gives som led i et integrationsprogram, jf. § 4, stk. 3, S-kursisters pligt til at betale et
depositum på 1.250 kr., når de er henvist til et modul på danskuddannelse, jf. § 14, stk. 3-4, og reglerne om
klippekort for S-kursister, hvor de kan få tilbud om danskuddannelse i op til 42 måneder i løbet af en periode
på op til fem år.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med ’Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger’ af 6. februar
2018 er aftaleparterne enige om at indføre delvis deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske
arbejdstagere, EU-borgere, studerende m.fl., der har ret til undervisningen, på 2.000 kr. pr. påbegyndt modul.
Der er samtidig enighed om at fastholde det nuværende krav om depositum på 1.250 kr. pr. modul.
Vederlagsfri danskuddannelse bibeholdes for I-kursister, dvs. flygtninge og familiesammenførte udlændinge,
der er omfattet af et integrationsprogram efter integrationslovens § 16, og således har pligt til at deltage i
danskuddannelse. Denne personkreds vil fortsat have ret til danskuddannelse uden egenbetaling.
Formålet med indførelsen af depositummet for S-kursister, der trådte i kraft den 1. juli 2017, var at reducere
fravær og frafald på danskuddannelserne. Med aftalen om indførelse af delvis deltagerbetaling styrkes S-
kursisternes incitamenter yderligere, således at kun de selvforsørgende kursister, der er motiverede,
påbegynder uddannelsen, og således at de tilmeldte kursister deltager aktivt i uddannelsen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Nøgleelementerne i nærværende lovforslag er således en styrkelse af udenlandske arbejdstageres og
studerendes eget ansvar for integration i det danske samfund og en yderligere reduktion af frafald på
danskuddannelsen og dermed af spild af samfundsressourcer. Når man som kursist selv har bidraget til at
betale for en del af sin danskuddannelse, så er det forventningen, at den pågældende udlænding tager
tilbuddet mere seriøst og dermed kun vælger at tage imod tilbuddet om danskuddannelse, hvis denne
forventer at fuldføre de enkelte moduler og aflægge modultests.
Konkret foreslås det, at deltagerbetalingen indføres ved, at S-kursister, jf.§ 2 d, i lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge ved start på et nyt modul opkræves en deltagerbetaling på 2.000 kr. af den udbyder af
danskuddannelse, hvor den pågældende kursist følger danskuddannelsen, jf. den foreslåede bestemmelse i §
14, stk. 2.
Deltagerbetalingen skal dog ikke finde anvendelse for udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j, det vil sig udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse som au pair-personer.
Baggrunden herfor er, at værtsfamilier til au pair-personer allerede i dag opkræves et engangsbeløb til delvis
medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning.
Herved vil personkredsen for deltagerbetalingen være udlændinge, der har fået opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse, studier m.v. efter udlændingelovens regler, medfølgende familiemedlemmer til sådanne
udlændinge samt nordiske statsborgere og udlændinge med opholdsret i medfør af EU-retlige regler.
Herudover vil det dreje sig om EU-grænsependlere, der tilbydes danskuddannelse i medfør af lovens § 2 a,
og endelig grønlændere og færinger samt øvrige danske statsborgere, der tilbydes danskuddannelse efter
loven i medfør af § 2 d, stk. 3.
Formålet med forslaget er at sikre, at henviste kursister til danskuddannelse tager tilbuddet alvorligt og har et
ægte ønske om at følge undervisningen og tage den afsluttende prøve på den pågældende danskuddannelse.
Det er forventningen, at en delvis deltagerbetaling på 2.000 kr. vil nedbringe antallet af udlændinge, der
enten helt udebliver fra danskundervisningen eller ikke afslutter et påbegyndt modul, og hermed sikres en
mere effektiv og hensigtsmæssig ressourceanvendelse.
Med forslaget om deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul vil den samlede deltagerbetaling ved en hel
danskuddannelse bestående af 6 moduler være på 12.000 kr. Det bemærkes i den sammenhæng, at
depositummet på 1.250 kr. pr. modul tilbagebetales, når modultest eller afsluttende prøve for
danskuddannelse er bestået, når kursisten ikke længere er berettiget til danskuddannelse eller ved ophør af
danskuddannelsen i øvrigt.
Det foreslås, at proceduren for opkrævning af deltagerbetaling skal følge samme systematik, som i dag
gælder for opkrævning af depositum. De nærmere regler for opkrævning af depositum er fastsat i
bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Det foreslås derfor at bemyndige udlændinge- og integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler om
opkrævning og administration af deltagerbetaling, jf. den foreslåede bestemmelse i § 14, stk. 8.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte regler om, hvornår betaling skal finde sted i forhold til
henvisning til danskuddannelse og påbegyndelse af undervisningen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre mindreudgifter for det offentlige som følge af dels indtægter fra
deltagerbetaling og dels et lavere aktivitetsniveau som følge af den adfærdsregulerende effekt af
deltagerbetalingen. Der forudsættes en nedgang i aktiviteten for målgruppen på 35 pct.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0005.png
Samlet set skønnes lovforslaget at medføre mindreudgifter vedrørende de eksisterende danskuddannelser på i
alt 70 mio. kr. i 2018, 249 mio. kr. i 2019, 238 mio. kr. årligt herefter. Herfra skal fratrækkes forventede
afledte merudgifter til forberedende voksenuddannelse (FVU-start) på 27 mio.kr. i 2018, 95 mio. kr. i 2019,
93 mio. kr. i 2020 og 91 mio. kr. i 2021 og herefter.
Niveauet af de skønnede mindreudgifter i 2018 afspejler dels halvårseffekten som følge af lovforslagets
ikrafttræden 1. juli 2018 og dels sprogcentrenes betalingsstruktur, hvor de alene kan hjemtage 30 pct. af
modultaksten ved modulets påbegyndelse. Profilen for mindreudgifterne afspejler herefter, at enhedsprisen
for danskuddannelse forventes at falde frem til 2020 som følge af indfasningen af reform af danskuddannelse
for voksne som vedtaget med lov nr. 705 af 8. juni 2016.
Fra 2018 er det kommunerne, der afholder de direkte udgifter til danskuddannelse for målgruppen. Da
udgifterne er omfattet af budgetgarantien vil kommunerne under ét fortsat blive kompenseret fuldt ud for
udgifterne via det statslige bloktilskud.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved indførelse af delvis deltagerbetaling på danskuddannelse.
Mio. kr. 2018-pl
Kommuner
Deltagerbetaling
2018
2019
2020
2021
-25
-47
-47
-47
Adfærdsændring
-45
-202
-191
-191
Merudgifter vedrørende FVU-start
27
95
93
91
I alt
-43
-154
-145
-147
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes at medføre marginalt øget administration hos de private sprogcentre, som allerede efter
de gældende regler håndterer S-kursisternes indbetaling af depositum og tildeler dem et klippekort i
forbindelse med deres henvisning til danskuddannelse. Lovforslaget om indførelse af delvis deltagerbetaling
skønnes derfor på den baggrund kun at medføre yderst begrænset ekstra administration for sprogcentrene.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget har begrænsede administrative konsekvenser for borgerne, i dette tilfælde S-
kursisterne, der i forvejen skal indbetale et depositum, hvis de ønsker at benytte sig af tilbuddet om
danskuddannelse og i den forbindelse henvises dertil af kommunalbestyrelsen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0006.png
6. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. marts 2018 til den 6. april 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
A2B, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BDO Kommunernes Revision, Børne- og
Kulturchefsforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Industri, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Selskab for Indvandrersundhed, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, Det
Centrale Handicapråd, Dignity
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, FOA-Fag
og Arbejde, FOF’s Landsorganisation, Folkehøjskolernes
Forening, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen
af Udlændingeretsadvokater, Frivillighedsrådet, FTF, Indvandrermedicinsk Klinik ved Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
Brancheforening, KL, Landsorganisationen i Danmark (LO), Liberalt Oplysningsforbund, Lægeforeningen,
Lærernes Centralorganisation, Oplysningsforbundenes Fællesråd, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Socialrådgiverforeningen, Statsforvaltningen, Uddannelsesforbundet
UNHCR og VEU-rådet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører samlet
set mindreudgifter for det
offentlige på i alt 70 mio. kr. i
2018, 249 mio. kr. i 2019, 238
mio. kr. i 2020 og herefter.
Mindreudgifterne
afholdes
indledningsvist
af
kommunerne, som under et
Lovforslaget
medfører
merudgifter for det offentlige
på 27 mio. kr. i 2018, 95 mio.
kr. i 2019, 93 mio. kr. i 2020,
91 mio. kr. i 2021 og herefter.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0007.png
modregnes i
bloktilskud.
det
statslige
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
I det omfang sprogskolerne er
kommunalt
drevet
vil
administrationen
af
deltagerbetalingen
være
forbundet med administrative
konsekvenser
for
kommunerne. Det bemærkes,
at sprogskolerne i forvejen
opkræver
depositum
for
målgruppen. På den baggrund
vurderes omkostningerne ikke
at være betydelige.
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
I det omfang sprogskolerne er
privat
drevet
vil
administrationen
af
deltagerbetalingen
være
forbundet med administrative
konsekvenser
for
erhvervslivet. Det bemærkes,
at sprogskolerne i forvejen
opkræver
depositum
for
målgruppen. På den baggrund
vurderes omkostningerne ikke
at være betydelige.
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen.
Lovforslaget
om
delvis
deltagerbetaling skønnes at
medføre
marginalt
øget
administration hos de private
sprogcentre, der allerede efter
de gældende regler håndterer
S-kursisternes indbetaling af
depositum og tildeling af
klippekort.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative
for borgerne
konsekvenser
Ingen
Ingen
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0008.png
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt x)
JA
Nej X
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde danskuddannelse til alle
udlændinge, der er fyldt 18 år og har opholdstilladelse eller i øvrigt har fast, lovligt ophold i Danmark og er
folkeregistreret i kommunen eller har fast ophold i medfør af EU-reglerne om ophævelse af indrejse- og
opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af
tjenesteydelser m.v. og har bopæl i kommunen.
Herudover kan kommunalbestyrelsen tilbyde danskuddannelse til visse udlændinge under 18 år, jf.
danskuddannelseslovens § 2, stk. 3, samt til visse danske statsborgere, jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 4.
Danskuddannelsen er efter gældende regler som udgangspunkt vederlagsfri for lovens personkreds, jf. lovens
§ 14, stk. 1.
For S-kursister, jf. lovens § 2 d, dvs. udenlandske arbejdstagere, studerende m.v., opkræves dog et depositum
på 1.250 kr. af udbyderen af danskuddannelse, hver gang kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. lovens § 14, stk. 2. Kravet om betaling af depositum gælder dog ikke personer, som
har opholdstilladelse som au pair-personer, jf. udlændingelovens § 9 j, da der for denne persongruppe af
værtsfamilien allerede betales et engangsbeløb til delvis medfinansiering af det offentliges udgifter til
danskundervisning.
Som en konsekvens af den politiske aftale om at indføre delvis deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul for
danskuddannelse for selvforsørgende kursister, foreslås det, at der i lovens § 14 indsættes en ny bestemmelse
herom.
I
§ 14 stk. 1,
indsættes en henvisning til den nye bestemmelse i stk. 2 om deltagerbetaling.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
opkræver udbydere af danskuddannelse S-kursister,
jf. § 2 d, en deltagerbetaling på 2.000 kr. per påbegyndt modul, når kursisten henvises til et modul på
danskuddannelsen, jf. lovens § 6, stk. 1.
Efter § 2 d, stk. 1, defineres en S-kursist som en udlænding, der henvises til danskuddannelse som led i et
introduktionsforløb efter integrationslovens § 24 c, herunder
1) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a (beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed),
2) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 i, jf. dog § 2 b, §§ 9 j-9 l (visse
studerende, au pair-personer, praktikanter/volontører og udlændinge på working holiday-ophold, eller 9 p
(beskæftigelse som følge af Danmarks internationale forpligtelser),
3) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 4 (friby-ordningen),
4) en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 d (tidligere dansk indfødsret),
5) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f (religiøse forkyndere m.v.),
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
6) en udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, på grund af en familiemæssig
tilknytning til en udlænding, der er omfattet af nr. 3-5, eller med opholdstilladelse efter udlændingelovens §§
9 m eller 9 n (medfølgende familie til udenlandske arbejdstagere og studerende m.v.).
7) en udlænding, som uden at være omfattet af nr. 8 har fast, lovligt ophold her i landet i medfør af
udlændingelovens § 1 (nordiske statsborgere), eller
8) en udlænding, som har ophold her i landet i medfør af EU-reglerne om ophævelse af indrejse- og
opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af
tjenesteydelser m.v.
Det fremgår endvidere af § 2 d stk. 2, og stk. 3, at der ved en S-kursist desuden forstås:
Grænsependlere, der tilbydes danskuddannelse i medfør af § 2 a,
Grønlændere og færinger over 18 år, som af særlige grunde ikke behersker det danske sprog i et sådant
omfang, at de kan fungere i det danske samfund og
Danske statsborgere over 18 år, der på grund af langvarigt ophold i udlandet ikke behersker det danske
sprog i et sådant omfang, at de kan fungere i det danske samfund, herunder personer, der er født af danske
forældre med bopæl i udlandet.
Det er således den ovennævnte personkreds, med undtagelse af au pair-personer, jf. straks nedenfor, der
fremover vil blive omfattet af deltagerbetaling ved påbegyndelse af et nyt modul.
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
finder 1. pkt. dog ikke anvendelse for udlændinge
med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j.
Forslaget indebærer, at deltagerbetalingen ikke finder anvendelse for udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse som au pair-personer. Baggrunden herfor er, at værtsfamilier til au pair-personer allerede i
dag opkræves et engangsbeløb til delvis medfinansiering af det offentliges udgifter til danskundervisning.
Til nr. 3
Det foreslås i
§ 14 stk. 8,
at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
opkrævning og administration af deltagerbetaling efter stk. 2.
Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte regler om, hvornår betaling skal finde sted i forhold til
henvisning til danskuddannelse og påbegyndelse af undervisningen.
Hensigten er, at proceduren for opkrævning af deltagerbetaling skal følge samme systematik, som i dag
gælder for opkrævning af depositum, hvor reglerne herom i dag er fastsat i bekendtgørelse om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Det bemærkes, at S-kursister lige som det gælder i dag fremover vil have mulighed for at udskyde start for
undervisning eller holde pause efter en bestået modultest inden for rammerne af sit klippekort. En kursist,
der herefter ønsker at påbegynde eller fortsætte sin uddannelsesret, skal i overensstemmelse med § 6, stk. 1, i
bekendtgørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. henvises til et nyt modul og skal i den
forbindelse på ny opkræves delbetaling på 2.000 kr.
§2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0011.png
Det indebærer, at alle S-kursister med undtagelse af au pair-personer, som er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j, skal opkræves deltagerbetaling ved påbegyndelse af et nyt modul efter lovens
ikrafttræden. Deltagerbetalingen gælder både S-kursister, som for første gang indplaceres på et
danskuddannelsesmodul og S-kursister, som allerede har været i gang på en danskuddannelse et t stykke tid
og står over for at påbegynde et nyt modul.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 1128 af 13. oktober
2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 1690 af 26.
december 2017, § 3 i lov nr. 300 af 22. marts
2016, § 7 i lov nr. 380 af 27. april 2016 og § 2 i
lov 665 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 14
affattes således:
§ 14.
Uddannelsen er vederlagsfri for udlændinge
omfattet af denne lov.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tilbyder danske
statsborgere med mangelfulde danskkundskaber,
som ikke er omfattet af reglerne i § 2, stk. 3,
danskuddannelse mod betaling af udgifterne
forbundet med uddannelsen.
Kommunalbestyrelsen kan give fuldt eller delvist
tilskud hertil.
Stk. 3.
Efter regler fastsat af udlændinge- og
integrationsministeren kan der opkræves et gebyr
hos personer, der indstiller sig til en afsluttende
prøve, jf. § 9, stk. 1, uden at være tilmeldt
§ 14.
Uddannelsen er vederlagsfri for udlændinge
omfattet af denne lov, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-
kursister, jf. § 2 d, en deltagerbetaling på 2.000 kr.
per påbegyndt modul, når kursisten henvises til et
modul på danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1. 1. pkt.
finder dog ikke anvendelse for udlændinge med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 j.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen tilbyder danske
statsborgere med mangelfulde danskkundskaber,
som ikke er omfattet af reglerne i § 2, stk. 3,
danskuddannelse mod betaling af udgifterne
forbundet
med
uddannelsen.
UUI, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Indførelse af deltagerbetaling for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.), fra udlændinge- og integrationsministeren
1866108_0012.png
undervisningen på det modul, der fører frem til
prøven.
Stk. 4.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-
kursister et depositum på 1.250 kr., når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 6,
stk. 1. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse for
udlændinge med opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 j.
Stk. 5.
Kursisten kan få depositummet
tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet det modul,
kursisten er henvist til.
Kommunalbestyrelsen kan give fuldt eller delvist
tilskud hertil.
Stk. 4.
Efter regler fastsat af udlændinge- og
integrationsministeren kan der opkræves et gebyr
hos personer, der indstiller sig til en afsluttende
prøve, jf. § 9, stk. 1, uden at være tilmeldt
undervisningen på det modul, der fører frem til
prøven.
Stk. 5.
Udbydere af danskuddannelse opkræver S-
kursister et depositum på 1.250 kr., når kursisten
henvises til et modul på danskuddannelsen, jf. § 6,
stk. 1. 1. pkt. finder dog ikke anvendelse for
Stk. 6.
Udlændinge- og integrationsministeren kan udlændinge
med
opholdstilladelse
efter
fastsætte nærmere regler om depositum efter stk. 4 udlændingelovens § 9 j.
og 5, herunder om opkrævning og tilbagebetaling.
Stk. 6.
Kursisten kan få depositummet
tilbagebetalt, når kursisten har afsluttet det modul,
kursisten er henvist til.
Stk. 7.
Udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om depositum efter stk. 4
og 5, herunder om opkrævning og tilbagebetaling.
Stk. 8.
Udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opkrævning og
administration af deltagerbetaling efter stk. 2.