Det Udenrigspolitiske Nævn 2017-18, Forsvarsudvalget 2017-18, Udenrigsudvalget 2017-18
UPN Alm.del Bilag 127, FOU Alm.del Bilag 56, URU Alm.del Bilag 88
Offentligt
1841787_0001.png
DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
UDENRIGSNOTE
Til orientering af
Det Udenrigspolitiske Nævn
Udenrigsudvalget
Forsvarsudvalget
International Crisis Group: Hold øje med disse 10 konflikter i 2018
Kort sammenfatning:
Hvad er de dominerende globale trends og hvilke konfliktområder vil præge
den internationale dagsorden i 2018? Det giver tænketanken International
Crisis Group (ICG) sit bud på i en ny analyse. Ifølge tænketanken vil det
kommende år fortsat være præget af et internationalt mere tilbagetrukket
USA, en mere militariseret udenrigspolitik og mindre tiltro til multilaterale
institutioner og aftaler.
ICG’s top-ti-liste
over internationale konflikter i 2018 toppes af 1) Nordkorea,
2) Rivaliseringen mellem USA/Saudi-Arabien vs. Iran og 3) Rohingya-krisen
i Myanmar og Bangladesh.
5. januar 2018
Ref.: 17-000578-3
Peter Riis
International Konsulent
Tre globale trends
Den første globale
trend er USA’s fortsatte tilbagetrækning fra sit internationale
engagement. En trend som ifølge ICG tog fart allerede
efter USA’s meget
omkostningstunge engagement i Irak i midten af 00’erne og som er blevet
forstærket under præsident Trump. Som konsekvens har USA tabt indflydelse,
verden er blevet mere multipolær og væbnede ikke-statslige aktører spiller en
større rolle end tidligere.
Den anden trend som fremhæves af ICG er, at udenrigspolitik er blevet mere
militariseret. Det er ifølge ICG også en trend som er blevet forstærket under
præsident Trump. Det er bl.a. kommet til udtryk ved, at der tilsyneladende er
mindre rum for diplomatiet, og verdens ledere griber hurtigere fat i den militære
værktøjskasse.
Den tredje og sidste trend som ICG fremhæver er erosionen af den såkaldte
multilateralisme, dvs. at flere lande indgår samarbejde om at finde fælles
løsninger. Det er også en trend som er blevet forstærket under Trump, som har
trukket USA ud af flere internationale aftaler (f.eks. klima og handel). Men heller
ikke denne trend er ny, skriver ICG. Tænketanken
henviser til, at FN’s
Sikkerhedsråd i de seneste år har været handlingslammet ift. nogle af de
1/5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Udenrigsnote - International Crisis Group Hold øje med disse 10 konflikter i 2018
største internationale konflikter ikke mindst pga. uenighed mellem Vesten og
Rusland.
ICG’s top 10-liste
over konflikter i 2018
1. Nordkorea
Nordkoreas missiltests og atomprøvesprængninger koblet med Det Hvide Hus’
hårde retorik gør, at truslen om en krig på den koreanske halvø og en mulig
nuklear konfrontation i dag er højere end nogensinde før, skriver ICG. Kim
Jong Un’s atomare ambitioner er drevet dels af frygt for at blive fjernet fra
magten af eksterne magter, dels af indenrigspolitiske ambitioner om at fremstå
som Nordkoreas enehersker.
Et udbredt synspunkt i USA er, at Nordkorea for enhver pris skal forhindres i at
kunne ramme USA’s fastland med atomvåben. En sådan kapacitet vil ifølge
samme analyse give Kim Jong Un en opfattelse af, at han kan lægge øget pres
på såvel USA som andre lande i regionen, f.eks. med henblik på at få ophævet
handelssanktionerne. ICG anbefaler USA at sætte sig klare og realistiske
politiske mål, være villig til at begrænse sine militære øvelser i regionen
midlertidigt mod at Nordkorea midlertidigt standser sine missiltests for dermed
at skabe tid og rum til at finde en mere langtidsholdbar løsning.
2. Rivaliseringen USA, Saudi-Arabien overfor Iran
Rivaliseringen mellem USA og Saudi-Arabien på den ene side og Iran på den
anden vil ifølge ICG sandsynligvis overskygge andre mellemøstlige konflikter i
2018. Rivaliseringen er ikke ny, men forstærkes aktuelt af følgende tre grunde:
1) Saudi-Arabiens magtfulde kronprins Mohammad bin Salman er ved at
konsolidere sin magt, 2) Trumps mere aggressive strategi overfor Iran, og 3)
Enden på Islamisk Stats territoriale kontrol i Irak og Syrien, som giver
Washington og Riyadh mulighed for at rette fokus mere målrettet på Iran.
Konturerne af en amerikansk-saudisk strategi (med israelsk assistance) står
efterhånden klare, skriver tænketanken. Den er baseret på en opfattelse af, at
Iran har udnyttet den regionale ustabilitet til at styrke sin magtbase i Syrien,
Irak, Yemen og Libanon. USA og Saudi-Arabien vil gennem afskrækkelse
(”deterrence”)
gøre det klart for Iran, at en fortsættelse af Irans involvering i
nabolandene vil være forbundet med store omkostninger. Om denne strategi
vil lykkes er et andet spørgsmål, noterer ICG. Aktuelt står Iran relativt stærkt i
regionen og kan drage fordel af Ruslands engagement i Syrien.
3. Rohingya krisen: Myanmar og Bangladesh
Myanmars Rohingya-krise er gået ind i en ny fase som potentielt kan afspore
Myanmars demokratiske transitionsproces og true stabiliteten i både
nabolandet Bangladesh og hele regionen. Mere end 655.000 muslimske
rohingyaer er flygtet fra Myanmar til Bangladesh på en måde som af FN er
2/5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Udenrigsnote - International Crisis Group Hold øje med disse 10 konflikter i 2018
1841787_0003.png
blevet defineret som ”etnisk udrensning”. ICG henviser til tidligere FN-
generalsekretær Kofi Annans rapport fra august 2017 som bl.a. indeholder en
række anbefalinger med henblik på at sikre en fredelig sameksistens mellem
majoriteten og mindretalsgrupperingerne i Myanmar. Link til rapporten
her.
4. Yemen
Konflikten i Yemen har stået på i mere end tre år og er eskaleret siden landets
tidligere præsident Abdullah Saleh blev dræbt i december 2017. Konflikten har
potentiale til at eskalere yderligere i 2018, vurderer ICG. Ud af landets ca. 27
mio. indbyggere står 8 mio. på randen af hungersnød, der er registreret 1 mio.
tilfælde af kolera og mere end 3 mio. er fordrevet fra deres hjem.
Forhandlingerne om en politisk løsning ligger stille. Konflikten er i et vist omfang
en stedfortræderkrig mellem Iran og Saudi-Arabien. Der er ifølge ICG behov for
en ny resolution fra FN’s Sikkerhedsråd som lægger op til en afbalanceret
politisk løsning.
5. Afghanistan
Krigshandlingerne i Afghanistan vil formentlig blive intensiveret i 2018, vurderer
ICG. USA’s nye strategi for Afghanistan lægger op til flere militære aktioner
mod Taliban, men ifølge ICG vil det næppe give mere end få taktiske sejre.
Taliban kontrollerer i dag større dele af Afghanistan end på noget andet
tidspunkt siden 2001, skriver ICG. I øvrigt er Talibans udrustning løbende blevet
forbedret.
ICG minder om, at den USA-ledede koalition i perioden 2009-12 bestod af mere
end 100.000 tropper, hvilket ikke var tilstrækkeligt til at nedkæmpe Taliban.
Samtidig vurderer andre regionale aktører såsom Pakistan, Iran og Rusland, at
Taliban kan benyttes som et instrument til at varetage deres nationale
interesser, skriver ICG.
ICG anbefaler, at USA og dets allierede erkender, at der ikke findes en militær
løsning, og at en politisk løsning må indebære dialog med Taliban såvel som
med andre regionale aktører herunder også Kina.
Der er planlagt parlamentsvalg i 2018 og præsidentvalg i 2019. Alle valg siden
2004 har antændt en eller anden form for krise, og det kan bestemt heller ikke
udelukkes ved de kommende valg; bl.a. fordi den afghanske regering med
præsident Ghani i spidsen ifølge ICG beskyldes for at monopolisere magten
omkring sig selv og sine håndplukkede rådgivere.
6. Syrien
Efter næsten syv års krig har præsident Bashar al-Assads regime gode kort på
hånden takket være iransk og russisk støtte. Men kampene er ikke ovre. Store
områder er fortsat udenfor regimets kontrol, og der er foreløbig ikke tegn på
international enighed om, hvordan konflikten skal løses. I takt med at Islamisk
3/5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Udenrigsnote - International Crisis Group Hold øje med disse 10 konflikter i 2018
1841787_0004.png
Stat bliver nedkæmpet i det østlige Syrien, åbner det op for at konflikten kan
eskalere andre steder i landet vurderer ICG.
En af de største aktuelle trusler er muligheden for at Assad-regimet påbegynder
en offensiv i det nordvestlige Syrien, som kontrolleres af oppositionsgrupper og
er hjem for ca. 2 mio. syrere. Det vil potentielt kunne føre til store ødelæggelser
og sætte gang i nye massive flygtningestrømme, vurderer ICG.
7. Sahel
1
Mali og andre svage stater i Sahel-regionen kæmper i forskelligt omfang med
grænseoverskridende konflikter, voldelig ekstremisme (især jihadisme), interne
magtopgør og samtidig er Sahel-regionen central ift. smuglerruter. Årsagerne
til konflikterne findes ofte i lokale forhold. Ofte fremstår landenes regeringer
uden den nødvendige autoritet til at sætte sig i spidsen for holdbare løsninger.
Hvis regeringerne griber ind, er det typisk med militære midler, og det er ofte
med til at eskalere konflikterne yderligere, skriver ICG.
For at undgå en yderligere underminering af de politiske systemer i Sahel må
den militære indsats nødvendigvis bakkes op af en politisk strategi der støttes
af de lokale befolkningsgrupper og som tager højde for magtkampe på lokalt
plan, lyder anbefalingen fra ICG.
8. Den Demokratiske Republik Congo
Præsident Joseph Kabilas forsøg på at fastholde magten truer med at eskalere
den politiske krise og yderligere forværre den humanitære situation i landet. I
slutningen af 2016 blev der med den katolske kirkes mellemkomst indgået en
politisk aftale om udskrivelse af nye valg til afholdelse i 2017. Det er imidlertid
ikke sket. Landets valgkommission har foreløbig udsat et kommende valg til
slutningen af 2018. ICG frygter at volden vil stige i 2018 og beklager at regionale
aktører og det internationale samfund er forholdsvis tilbageholdne med at
kritisere Kabila
formentlig af frygt for et sammenbrud der ifølge ICG vil kunne
have en destabiliserende effekt på hele regionen. Den mest farbare vej ud af
den nuværende ustabile situationen er at holde alle parter fast på den politiske
aftale fra 2016 mellem regeringen og oppositionen, vurderer ICG.
9. Ukraine
Konflikten i det østlige Ukraine har kostet mere end 10.000 mennesker livet og
har skabt en alvorlig humanitær situation, fastslår ICG. Situationen er aktuelt
fastlåst, vurderer tænketanken. Moskva og Kiev beskylder hinanden gensidigt
for ikke at overholde Minsk-aftalerne. Det østlige Ukraine er dog ikke Ukraines
eneste store udfordring. Ukraines statslige institutioner er fortsat præget af
systemisk korruption, hvilket udgør roden til mange af landets problemer,
skriver tænketanken.
1
Sahel strækker sig som et bælte fra vest gennem landene Mauretanien, Senegal, Mali,
Burkina Faso, Niger og Tchad til Sudan og Eritrea ved Det Røde Hav i øst.
4/5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 88: Udenrigsnote - International Crisis Group Hold øje med disse 10 konflikter i 2018
1841787_0005.png
Rusland fremlagde i september 2017 et udkast til en FN-resolution som
indeholdt forslag om indsættelse af FN-styrker, som skulle beskytte
medlemmer af OSCE’s overvågningsmission. ICG knytter ikke de store håb til
det russiske forslag. Forslaget åbner dog ifølge tænketanken et vindue for, at
Kiev og dets vestlige partnere afsøger muligheden for, hvordan fredsbevarende
styrker eventuelt kan bringes i spil med henblik på at skabe betingelser for
lokale valg og reintegration af de separatistkontrollerede områder.
10. Venezuela
Den økonomiske krise blev forværret i 2017, og ICG beskriver økonomien som
værende i
”frit fald”. Landets enorme udlandsgæld fik i efteråret 2017
myndighederne til at meddele sine kreditorer, at man ønskede en
omstrukturering af gælden. ICG har ikke stor forventning til at det vil ske med
det nuværende sanktionsregime. Tænketanken forventer at den humanitære
krise vil forværres i 2018, og at flere venezuelanere vil forlade landet.
Præsident Maduros regime har konsolideret sin magt i 2017 og oppositionen
fremstår splittet. Udsigterne til demokratiske reformer er ifølge ICG blevet
stadig ringere. Vedvarende indenrigs- og udenrigspolitisk pres på regimet vil
være nødvendigt for at sikre et troværdigt præsidentvalg i slutningen af 2018,
vurderer ICG.
Kilde:
10 Conflicts to Watch in 2018,
Robert Malley, President & CEO, International
Crisis Group, 2. januar 2018
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for
medlemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder
lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af
Folketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
5/5