Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 65
Offentligt
1827479_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2017-45670
Den 30. november 2017
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017
SAMLENOTAT
1. Ajourføring af den fælles EU-strategi for "Aid for Trade" ..........................................................2
2. Resultater ved EU-AU topmødet den 29.-30. november 2017 ......................................................4
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Samlenotat om rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017
1827479_0002.png
1. Ajourføring af den fælles EU-strategi for "Aid for Trade"
KOM (2017) 0667
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017 forventes en drøftelse af den fælles EU-
strategi for ”Aid for Trade”. "Aid for Trade" blev vedtaget i 2007 som strategisk ramme for EU’s og
medlemsstaternes bistand til udviklingslandene med henblik på at integrere disse bedre i et regelbaseret globalt
handelssystem og at bruge handel mere effektivt til at fremme vækst og mindske fattigdom.
”Aid
for Trade”
forudses ajourført i lyset af de sidste ti års økonomiske og politiske udvikling.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM/2017/667 af 13. november 2017 fremsendt en meddelelse til
Europa-Parlamentet, Rådet, det Økonomiske og Sociale Udvalg samt Regionsudvalget om
”Velstand
gennem handel og investeringer - ajourføring af den fælles EU-strategi for "Aid for
Trade" 2007”.
På rådsmødet (udenrigsanliggender
udvikling) den 11. december 2017 ventes
der vedtaget rådskonklusioner, der udtrykker generel støtte til bestræbelserne på effektivisering af
strategien.
3. Formål og indhold
Aid for Trade tilsigter støtte til udviklingslandenes bestræbelser på at udvikle deres økonomiske
kapacitet og udvide deres handel som løftestang for vækst og fattigdomsbekæmpelse. Strategien
dækker en lang række områder, herunder handelspolitik, handelsrelaterede regler og standarder,
økonomisk infrastruktur og opbygning af produktionskapacitet i eksportorienterede sektorer
som landbrug, fiskeri og fremstillingsvirksomhed.
EU formulerede i 2007 en fælles
"Aid for Trade” strategi for EU og medlemsstaterne
og er med
samlede tilsagn mellem 2007 og 2015 på 96,79 milliarder euro den absolut største donor på
området.
Kommissionens meddelelse lægger op til ajourføring af strategien i lyset af den betydelige
økonomiske udvikling de seneste ti år, herunder stadig mere komplekse globale værdikæder.
Hertil kommer ændringer i den politiske baggrund, navnlig med FN-dagsordenen for bæredygtig
udvikling 2030, vedtagelsen af den globale strategi for EU's udenrigs- og sikkerhedspolitik, den
nye europæiske Konsensus om udvikling og Handel for Alle-strategien. I meddelelsen foreslås en
resultatorienteret og integreret tilgang til bistand til, og investeringer i, handel for så vidt muligt at
udnytte EU’s
mange
værktøjer, og øge deres samlede indvirkning på vækst og
fattigdomsbekæmpelse. I meddelelsen fokuseres der blandt på at skabe flere og bedre job og på
de lande, hvor behovet er størst, navnlig de mindst udviklede lande.
Meddelelsen identificerer især følgende fem områder for forbedringer:
Mindre fragmentering og forøgelse af handelsbistandens evne til at fungere som
løftestang gennem øget transparens, informationsudveksling og koordination
Forøgelse af virkningen af EU's handelsbistand ved at sikre fuld sammenhæng med og
den mest effektive udnyttelse af instrumenter i alle EU's eksterne politikker, herunder
EU’s
handelsaftaler og præferenceordninger
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Samlenotat om rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017
Større fokus på de sociale og miljømæssige dimensioner af bæredygtighed samt inklusiv
økonomisk vækst
Bedre differentiering af lande, med øget fokus på de mindst udviklede lande og ustabile
områder
Bedre overvågning og rapportering.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Hverken meddelelsen eller rådskonklusionerne forventes at have konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens meddelelse er generelt blevet vel modtaget af medlemslandene. Drøftelser på
arbejdsniveau har især fremhævet vigtigheden af at have fokus på de mindst udviklede lande,
forbedring af forretningsklimaet i modtagerlandene, kvinder i handelspolitikken, bred inddragelse
af civilsamfundet og andre relevante aktører, samt forbedret monitorering af bistandens effekt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen betragter Aid for Trade som en vigtig del af EU’s og medlemslandenes
udviklingssamarbejde og hilser Kommissionens bestræbelser på effektivisering velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. oktober 2006. Sagen er
endvidere blevet forelagt til orientering den 4. maj 2016 i forbindelse med forelæggelse af
punktet ”Handel og Udvikling”.
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Samlenotat om rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017
1827479_0004.png
2. Resultater ved EU-AU topmødet den 29.-30. november 2017
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017 forventes der en fælles drøftelse mellem
udenrigsministrene og udviklingsministrene om de opnåede resultater ved EU-AU topmødet i Elfenbenskysten
den 29.-30. november 2017. Drøftelsen forventes koncentreret omkring evaluering af topmødet, herunder selve
topmødeerklæringen
og de fælles ”flagskibe”
samt erklæringen vedrørende Libyen omkring migration, som blev
vedtaget på mødet.
2. Baggrund
På rådsmødet (udenrigsanliggender
udvikling) den 11. december 2017 forventes en drøftelse af
EU-AU-topmødet i Elfenbenskysten den 29.-30 november 2017. Topmødet afholdes hvert 3. år,
og markerede i år en styrkelse og fornyelse af det strategiske partnerskab mellem EU og Afrika
(den Afrikanske Union). EU-Afrika forholdet er uddybet og styrket siden det første topmøde
blev afholdt i Kairo i 2000. Især vedtagelsen af en fælles EU-Afrika strategi på topmødet i 2007
var med til at bringe forholdet til et nyt, strategisk niveau. Efterfølgende topmøder i 2010, 2014
og nu i 2017 har bekræftet det strategiske partnerskab.
Topmødet fokuserede i år på en række aktuelle udfordringer i forhold til fred og sikkerhed, god
regeringsførelse, irregulær migration og mobilitet, vækst og beskæftigelse samt klima. Topmødets
overordnede tema var ”Investing in Youth”. Danmark engagerede sig
tidligt i forberedelsen af
topmødet og var særligt aktive i forhold til netop unge-dagsorden. Ifm. topmødeforberedelserne
har der fra dansk side været fokus på at sikre inddragelse af afrikanske og europæiske unge både
op til, under og efter topmødet. Den særlige danske indsats blev anerkendt, da
udviklingsministeren,
på vegne af EU’s høje repræsentant Mogherini,
deltog i et særligt
forberedende topmøde for unge i Abidjan den 11. oktober 2017. Her modtog
udviklingsministeren, på vegne af EU, de unges anbefalinger, som også bidrog med input under
selve topmødet.
Fra dansk side var topmødet en mulighed for en strategisk vigtig drøftelse af, hvordan vi
sammen bedst udfolder potentialet på det afrikanske kontinent; herunder i forhold til inddragelse
af unge, økonomisk vækst, samhandel, investeringer og begrænsning af irregulære
migrationsstrømme. De danske indspil i forhold til topmødeerklæringen og det danske indlæg
under selve topmødet fokuserede særligt på styrket samarbejde om migration, herunder behovet
for fremdrift ift. tilbagetagelse af egne statsborgere, der ikke har lovligt ophold i EU. Samtidig
har regeringen fokus på vækst og jobskabelse i Afrika, særligt for unge, som spiller en afgørende
rolle ift. begrænsning af migrationsstrømmen mod Europa. Derudover arbejdede Danmark også
for styrket fokus på kvinder og deres seksuelle og reproduktive rettigheder.
Drøftelserne i Rådet forventes at tage udgangspunkt i den fællespolitiske erklæring og de
konkrete ”flagskibe”
fra både europæisk og afrikansk side. Særligt kan lanceringen af den
eksterne investeringsplan (EIP, External Investment Plan) og herunder den nye fond for
bæredygtig udvikling (EFSD) fremhæves som helt centrale elementer. Begge er instrumenter,
som skal fremme investeringer og jobskabelse i Afrika og dermed adressere grundlæggende
årsager til migration.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 65: Samlenotat om rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 11. december 2017
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte af de opnåede resultater af EU-AU topmødet den 29.
30. november
2017.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen om EU-AU topmødet forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Evt. opfølgende tiltag kan
have økonomiske konsekvenser. Regeringen vil forholde sig nærmere hertil, når der foreligger
yderligere information.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Både under forberedelserne og selve topmødet var der enighed blandt medlemslandene om at
støtte op om en aktiv og samtænkt europæisk Afrika-politik.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om visionerne for en aktiv og samtænkt europæisk Afrika-politik, der
komplementerer danske prioriteter i samarbejdet med Afrika. Regeringen har gjort en særlig
indsats for at sikre et stærkt fokus på migration, herunder tilbagetagelse, unge, herunder
ligestilling og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, ligesom der blev lagt vægt på fred
og sikkerhed i Sahel og Afrikas Horn samt udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s forhold til Afrika som overordnet strategisk drøftelse har tidligere været
forelagt
Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2015 til orientering, den 9. december 2016 til
orientering, den 5. maj 2017 til orientering og den 3. november 2017 til orientering.
5