Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1825277_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 27. november 2017.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2017 til-
føres 2.148,0 mio. kr. til § 06.3. Bistand til udviklingslandene. Udgifterne modsvares af forventede
mindreudgifter på flygtningemodtagelsesområdet, der kan opgøres som udviklingsbistand, på netto
900,0 mio. kr. samt af træk på i alt 1.248,0 mio. kr. fra de på
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevil-
lingsforslag, § 35.11.47. Reserve til EU-bidrag
og
§ 35.11.39. Reserve til JobReform fase 2
opførte
reserver.
Endvidere anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at der fra de tilførte
midler i finansåret 2017 samlet afgives tilsagn på 1.817,8 mio. kr. under § 06.3. Bistand til udvik-
lingslandene med henblik på en styrket nærområdeindsats og for at modvirke befolkningsvækst.
b.
Baggrund
Med henblik på at sikre, at udviklingsbistanden (målt på tilsagn) over en rullende treårig periode
udgør præcist 0,7 pct. af BNI, har regeringen besluttet at indføre en reguleringsmekanisme for udvik-
lingsbistanden. Reguleringsmekanismen håndterer udsving i udgifterne til flygtningemodtagelse, der
indgår i Danmarks samlede udviklingsbistand. Når udgifterne til flygtningemodtagelse, der kan op-
gøres som udviklingsbistand, ved udgangen af 3. kvartal skønnes at blive lavere end budgetteret på
finansloven, vil den del af udviklingsbistanden, som Udenrigsministeriet administrerer (§ 6.3. Bi-
stand til udviklingslandene) blive opjusteret. Baseret på skønnet for flygtningemodtagelsesudgifter
og opgørelsen af udviklingsbistanden ifm. udgiftsopfølgning for 3. kvartal, tilføres § 6.3. Bistand til
udviklingslandene i 2017 bevilling på 2.148,0 mio. kr.
Af midlerne anvendes 1.817,8 mio. kr. på i 2017 at afgive nye tilsagn om støtte til en styrket næ-
rområdeindsats og til at modvirke befolkningsvækst, mens 330,2 mio. kr. anvendes til annullering af
en negativ budgetregulering på § 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer. Anvendelsen af midlerne
er nærmere beskrevet nedenfor.
Projektbeskrivelse
Antallet af flygtninge og internt fordrevne er historisk højt. Det skyldes ikke mindst følgerne af
langvarige kriser i bl.a. Mellemøsten. Migrationspresset mod Europa er markant og må forventes at
stige de kommende år som følge af befolkningsvæksten i særligt Afrika.
AS001729
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0002.png
2
Regeringen har i 2017 afsat det højeste beløb nogensinde til humanitære indsatser, der bidrager til
at afbøde de mere umiddelbare humanitære behov. I lyset af krisernes ofte langvarige karakter læg-
ges der op til, at hovedparten af de tilførte midler anvendes i nærområderne til kriser og konflikter
inden for områder, der adresserer de mere underliggende årsager til, og konsekvenser af, langvarige
kriser, tørke, migration og befolkningsvækst. Derudover afsættes der midler til udsendelsesindsatser
med henblik på at fremme landenes tilbagetagelse af egne statsborgere uden lovligt ophold i Dan-
mark.
Konflikterne i Syrien, Irak, Afghanistan, Sydsudan, på Afrikas Horn og i Sahelområdet har sendt
millioner af mennesker på flugt. Mange opholder sig i lejre eller bliver huset af lokalsamfund internt
i egne lande eller i nærområderne. Det er målet, at disse mennesker skal tilbage til deres eget land og
by eller integreres i nærområdet, når konflikterne er bragt til ophør. Indtil det sker, må det internatio-
nale samfund bidrage til at sikre fornuftige forhold og aflaste de lokalsamfund, der huser de mange
flygtninge og fordrevne. Flere af indsatserne inkluderer således både værtssamfund og flygtninge i
målgruppen, og der skabes dermed bedre sammenhæng mellem humanitær bistand og langsigtede
udviklingsindsatser.
Befolkningsvækst adresseres gennem øget viden og uddannelse, samt gennem en styrkelse af kvin-
der og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder (SRSR), herunder adgang til præven-
tion.
En væsentlig del af midlerne udmøntes gennem multilaterale organisationer i regi af EU, Verdens-
banken og FN.
Udsendelsesmidler (50,0 mio. kr.)
Som et nyt initiativ afsættes 50,0 mio. kr. til fleksible indsatser i udviklingslande, hvortil Danmark
har personer i udsendelsesposition. Indsatser kan bl.a. omfatte modtagelses- og reintegrationspro-
grammer, erhvervsuddannelser, kapacitetsopbygning inden for registrering og udstedelse af ID-doku-
menter samt bidrag til etablering af fysiske migrationsfaciliteter.
Bidrag til Global Concessional Financing Facility (GCFF)/WB (337,1 mio. kr.)
GCFF blev oprettet i 2016 med henblik på at støtte kritiske investeringer i sundhed, uddannelse,
jobskabelse og infrastruktur i Jordan og Libanon, der er tynget af den syriske flygtningekrise. Facili-
teten giver med subsidierede lån mulighed for, at den humanitære nødhjælp kombineres med investe-
ringer i langsigtede udviklingsindsatser. Faciliteten er siden udvidet til at have et globalt sigte. Ver-
densbanken administrerer GCFF.
Bidrag til Verdensbankens globale program om tvungen fordrivelse - Global Programme on
Forced Displacement (GPFD) (65,0 mio. kr.)
GPFD er et program i Verdensbanken, der hjælper med at udvikle innovative og bæredygtige løs-
ninger på verdens flygtninge- og fordrivelseskriser. Bidraget er målrettet til bedre at kunne imøde-
komme den stigende efterspørgsel på Verdensbankens bistand til at styrke koblingen mellem huma-
nitær hjælp og langsigtet udviklingssamarbejde.
UNDP-administrerede Funding Facility for Stabilisation (FFES) i Irak (135,0 mio. kr.)
Formålet med bidraget er at støtte stabiliseringsindsatsen i de områder, der tidligere har været
under ISIL’s kontrol. Stabiliseringsindsatsen indbefatter genopbygning af basal infrastruktur og job-
skabelse i de berørte områder. Hensigten med FFES er at sikre, at de berørte områder bliver egnet til
beboelse samt igangsætte bæredygtige infrastrukturprojekter, der fremmer incitamentet til en sikker
tilbagevenden og genintegration af internt fordrevne og flygtninge.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0003.png
3
Bidrag til forbedret vandforsyning og livsvilkår i Kenya (100,0 mio. kr.)
Kenya er vært for næsten en halv million flygtninge og asylansøgere, det næsthøjeste antal i Afrika.
Flygtningelejre er hovedsageligt placeret i nordlige landdistrikter præget af tørke. Bidraget vil støtte
vandforsyning og andre tiltag med henblik på at forbedre livsvilkårene for befolkningerne i og om-
kring flygtningelejre og i andre tørkeramt landområder i det nordlige Kenya. Gennem øget adgang til
vand og andre basale serviceydelser samt til økonomiske muligheder, vil lokalbefolkningerne i disse
skrøbelige områder af landet kunne opnå øget modstandsdygtighed og forbedrede livsvilkår.
Bidrag til Dansk Flygtningehjælps program i Somalia for tilbagevendte flygtninge og internt
fordrevne (100,0 mio. kr.)
På grund af årtiers borgerkrig, terrorisme og tilbagevendende tørke er over 1 million somaliere på
flugt og siden den nuværende tørke satte ind i november 2016 er antallet af internt fordrevne steget
fra ca. 900.000 til 2 millioner. Dette har lagt et massivt pres på myndigheder og lokalbefolkninger i
de berørte byområder. Dansk Flygtningehjælp implementerer et program for både tilbagevendte
flygtninge fra bl.a. Kenya og Yemen, internt fordrevne og værtsbefolkninger. Programmet er målret-
tet lejre for internt fordrevne samt oprindelsesområderne, således at fordrevne og flygtninge, der måt-
te ønske at vende tilbage, sikres mulighed for dette. Programmet vil støtte materiel, fysisk og juridisk
sikkerhed gennem nødhjælp, forbedrede levevilkår, forbedret byplanlægning, juridisk bistand samt et
overordnet politisk samarbejde med myndighederne om langvarige løsninger for internt fordrevne og
flygtninge i Somalia.
Bidrag til EU´s MADAD-fond (150,7 mio. kr.)
MADAD-fonden har fokus på at imødekomme humanitære behov og styrke modstandsdygtigheden
blandt syriske flygtninge og lokale værtsamfund. Den støtter flerårige indsatser på en lang række om-
råder, som uddannelse, jobskabelse, sundhed, vand og sanitet. Størstedelen af de støttede projekter er
rettet mod Syriens nærområder, men fonden har også mulighed for at støtte projekter i Balkan-lande-
ne langs migrationsruterne.
Bidrag til Afghanistan-nærområdeprogrammet (300,0 mio. kr.)
Fase 4 af nærområdeprogrammet (2018-2020) viderefører eksisterende aktiviteter til støtte for til-
bagevendende flygtninge og fordrevne samt berørte lokalsamfund i landdistrikter og, som noget nyt,
i byer. Hovedsamarbejdspartneren vil blive regeringsprogrammet Citizens’ Charter Afghanistan Pro-
ject, som støttes med 90,0 mio. kr. Samarbejdet vil primært adressere fordrivelsesudfordringerne i
landlige områder. FN organisationen Habitat, støttes med 65,0 mio. kr. til at imødegå udfordringerne
med langvarig fordrivelse og tilbagevendte flygtninge i bymæssige områder. Dette gøres konkret ved
at pilotere et nyt og mere transparent system for tildeling af land. Habitat vil stå for opførelsen af
huse på de tildelte landarealer til tilbagevendte flygtninge og internt fordrevne. Endelig støttes
NGO’er med 140,0 mio. kr. til indsatser for at imødekomme akutte og basale behov hos de mest sår-
bare i lokalsamfund påvirket af den afghanske fordrivelseskrise med det formål på længere sigt at
skabe bæredygtige forbedringer til infrastruktur og/eller levebrødsmuligheder. 5,0 mio. kr. er afsat til
programstøtte/teknisk assistance.
Opskalering af allerede planlagt Northern Uganda Resilience Initiative (NURI) (75,0 mio. kr.)
Den fortsatte tilstrømning af sydsudanesiske flygtninge til det nordlige Uganda har gjort landet til
Afrikas største flygtningeværtsland og har forværret det pres, som befolkningstilvækst og klimaæn-
dringer allerede skaber på jord og naturressourcer. Bevillingen vil inden for rammerne af det globale
Comprehensive Refugee Response Framework
gå til en udvidelse af en allerede planlagt indsats
under det danske landeprogram for Uganda 2018-2022. Indsatsen har som formål at bidrage til for-
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0004.png
4
bedret robusthed samt bæredygtig og inklusiv økonomisk udvikling i det nordlige Uganda, herunder
for flygtninge og værtssamfund. Aktiviteterne vil vedrøre uddannelse af småbønder i klimasmarte
landbrugsmetoder og kollektiv markedsføring, renovering og bygning af landbrugsrelateret infra-
struktur f.eks. veje og markedspladser.
Uddannelsesindsatser gennem Education Cannot Wait og UNICEF (170,0 mio. kr.)
Education Cannot Wait (ECW) fokuserer på uddannelse i krise- og konfliktområder, med et speci-
elt fokus på længerevarende kriser såsom Syrien, Tchad og Yemen. Støtten gennem ECW giver Dan-
mark mulighed for at sikre uddannelsesmuligheder for internt fordrevne, flygtninge og værtssam-
fund. Gennem UNICEF’s uddannelsesprogrammer i Burkina Faso, Niger og Mali målrettes dansk
støtte ligeledes til uddannelse for marginaliserede grupper, herunder internt fordrevne og flygtninge,
som er påvirket af de igangværende kriser i regionen. Alle indsatser har specielt fokus på at sikre
pigers adgang til kvalitetsuddannelse. Det samlede bidrag til disse uddannelsesindsatser i krisesituati-
oner er på 170,0 mio. kr., med henholdsvis 104,0 mio. kr. til ECW og 66,0 mio. kr. til UNICEF.
Støtte til Comprehensive Refugee Response Framework i Etiopien (85,0 mio. kr.)
Bidrag gennem FN’s flygtningehøjkommissariat (UNHCR) til støtte for Etiopiens ønske om at ska-
be flere muligheder for de mange flygtninge fra nabolandene, for derigennem at være et bedre og
mere inkluderende værtsland. Der er tale om et treårigt program med fokus på: 1) Øget adgang til
undervisningstilbud på gymnasieniveau for flygtninge og værtsamfund, 2) forbedrede muligheder for
udstedelse af personlige dokumenter til flygtninge og 3) styrkelse af relevante institutioner, herunder
de etiopiske flygtningemyndigheder, samt UNHCR�½s koordination af indsatsen. Indsatsen styrker
sammenhængen mellem humanitære indsatser og udviklingssamarbejdet.
Støtte til Etiopiens produktive sikkerhedsnetsprogram (Productive Safety Net Programme –
PSNP) (50,0 mio. kr.)
PSNP styrker sammenhængen mellem humanitære indsatser og udviklingssamarbejdet og bidrager
til at bringe fattige etiopiere ud af kronisk fødevareforsyningsusikkerhed, styrke modstandsdygtighe-
den hos den enkelte sårbare familie, herunder i forbindelse med de hyppigt tilbagevendende tørke-
perioder, og derigennem mindske behovet for fødevarenødhjælp på den længere bane. Endvidere
støttes også opbyggelsen af nationale krisehåndteringsmekanismer samt relevante institutioner. Bi-
draget kanaliseres igennem en trustfond administreret af Verdensbanken.
FN’s Befolkningsfond (UNFPA) (60,0 mio. kr.)
FN’s befolkningsfond (UNFPA) er førende inden for indkøb og distribution af prævention. Det
øremærkede bidrag til organisationens indkøbsprogram for prævention til udviklingslande, har til
formål at øge adgangen til prævention og familieplanlægning gennem indkøb, distribution og infor-
mation/vejledning. Programmet har særlig fokus på unge.
AmplifyChange (35,0 mio. kr.)
Multi-donorfonden AmplifyChange er et vigtigt instrument i Danmarks indsats for piger og kvin-
ders rettigheder internationalt. Fonden har til formål at støtte civilsamfundsorganisationers arbejde
for at fremme seksuel og reproduktiv sundhed og især rettigheder i udviklingslande gennem fortaler-
virksomhed og konkrete serviceydelser. Det øgede bidrag medvirker til at opnå bæredygtig foran-
dring inden for piger og kvinders rettigheder på landeniveau.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0005.png
5
Bidrag til FN’s Befolkningsfonds (UNFPA) landekontor i Uganda, herunder støtte til CRRF
rammeværket (85,0 mio. kr.)
Inden for rammerne af det globale
Comprehensive Refugee Response Framework
og FN og Ver-
densbankens fælles
ReHope-strategi
(Refugee and Host Population Empowerment) for Uganda ar-
bejder UNFPA på at skabe bæredygtige løsninger for både flygtninge og værtsamfund. Bevillingen
vil indgå i det danske landeprogram for Uganda 2018-2022. Fokus vil være på øget adgang til seksu-
el og reproduktiv sundhed og rettigheder, særligt for unge, samt bekæmpelse af kønsbaseret vold i
det nordlige Uganda, der pt. huser mere end én million flygtninge fra Sydsudan. Bevillingen skal sik-
re, at kvinder og unge mennesker har bedre grundlag for at leve et sundt og produktivt liv og dermed
deltage i den lokale udvikling. Indsatsen skal ses i lyset af, at børn, unge og kvinder udgør 85 pct. af
flygtningene og at mange af disse kvinder har været udsat for seksuel vold, samt Ugandas høje be-
folkningsvækst på over 3 pct.
Forøgelse af Niger landeprogrammet (20,0 mio. kr.)
Niger er et af verdens fattigste lande, og har med en befolkningsvækst på ca. 4 procent om året en
af verdens højeste fødselsrater. Bidraget vil styrke det danske samarbejde med FN’s befolkningsfond
(UNFPA) om at forbedre kvinders og pigers ligestilling og seksuelle og reproduktive rettigheder. Det
vil bl.a. ske igennem indsatser der fokuserer på at forhindre børneægteskaber gennem inddragelse af
blandt andre religiøse autoriteter. Hertil kommer også støtte til målrettede tiltag som f.eks. de såkald-
te ”ægtefælleskoler”, hvor tusindvis af ægtemænd lærer at inddrage deres partnere i vigtige familie-
mæssige beslutninger.
Nedskrivning af negativ budgetregulering (330,2 mio. kr.)
Der er under § 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer opført en negativ budgetregulering på
-330,2 mio. kr. Den negative budgetregulering afspejler den usikkerhed, som var forbundet med asyl-
skønnet for 2017 på budgetteringstidspunktet i efteråret 2016. Den negative budgetregulering er ind-
arbejdet ved en overbudgettering af bistanden på § 6.3. Bistand til udviklingslandene. Nedskrivelsen
af den negative budgetregulering med 330,2 mio. kr. sikrer at planlagte aktiviteter, der er opført på
finansloven, vil kunne gennemføres.
Budget
Det samlede budget andrager 2.148,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Udsendelsesmidler
Bidrag til GCFF/WB
Bidrag til Verdensbankens globale program om tvungen fordrivelse - GPFD
UNDP-administrerede FFES i Irak
Bidrag til forbedret vandforsyning og livsvilkår i Kenya
Bidrag til Dansk Flygtningehjælps program i Somalia for tilbagevendte flygtninge
og internt fordrevne
Bidrag til EU´s MADAD-fond
Bidrag til Afghanistan-nærområdeprogrammet
Opskalering af allerede planlagt NURI
Uddannelsesindsatser gennem ECW og UNICEF
Støtte til Comprehensive Refugee Response Framework i Etiopien
Støtte til Etiopiens produktive sikkerhedsnetsprogram (PSNP)
FNs Befolkningsfond (UNFPA)
50,0 mio. kr.
337,1 mio. kr.
65,0 mio. kr.
135,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
150,7 mio. kr.
300,0 mio. kr.
75,0 mio. kr.
170,0 mio. kr.
85,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
60,0 mio. kr.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0006.png
6
AmplifyChange
Bidrag til UNFPA’s landekontor i Uganda
Forøgelse af Niger landeprogrammet
Nedskrivning af negativ budgetregulering
I alt
35,0 mio. kr.
85,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
330,2 mio. kr.
2.148,0 mio. kr.
Tilsagnene afgives i 2017. Hovedparten af tilsagnene forventes udbetalt i 2017 og 2018. Udbeta-
lingskadencen vil blive aftalt i forbindelse med indgåelse af de enkelte aftaler.
Væsentlige risikoelementer
De væsentlige risikoelementer knytter sig til de vanlige forhold med at arbejde i udviklingslande,
herunder skrøbelige stater, med risiko for organisationernes medarbejderes sikkerhed og korruption.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2017 specificeres således:
§ 06.31.79. Reserver og budgetreguleringer
20. Budgetregulering
Udgift
49.
Reserver og budgetregulering
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika
05. Etiopien
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
06. Niger
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
08. Somalia
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
11. Kenya
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
12. Uganda
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
23. Øvrige indsatser i Afrika
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika
15. Øvrige indsatser i Asien
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.32.08. Øvrig bistand
60. Stabilisering og konfliktforebyggelse
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.36.03. Hiv/aids, Befolknings- og Sundhedsprogrammer
10. FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
330,2 mio. kr.
135,0 mio. kr.
20,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
100,0 mio. kr.
160,0 mio. kr.
66,0 mio. kr.
585,7 mio. kr.
50,0 mio. kr.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0007.png
7
§ 06.36.06.
§ 06.37.01.
§ 14.32.01.
§ 14.32.02.
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
60,0 mio. kr.
11. Den Internationale Sammenslutning for familieplanlægning (IPPF)
m.fl.
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
35,0 mio. kr.
FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
24. Diverse multilaterale bidrag
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
104,0 mio. kr.
Verdensbankgruppen
19. Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt og fordrivelse
(ny konto)
Udgift
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
402,1 mio. kr.
Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
10. Husleje og ejendomsudgifter
Udgift
16.
Husleje, leje af arealer, leasing
-32,2 mio. kr.
20. Bygningsmæssig drift og vedligeholdelse mv.
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-11,3 mio. kr.
30. Øvrige driftsudgifter relateret til drift af indkvarteringssystemet
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-168,0 mio. kr.
35. Ro og orden i og omkring asylcentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-12,8 mio. kr.
40. Tilpasninger af indkvarteringssystemet
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
103,9 mio. kr.
50. Opretholdelse af fysisk beredskab
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-0,5 mio. kr.
60. Diverse indtægter og udgifter
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-2,5 mio. kr.
Indkvartering og underhold af asylansøgere
10. Opholdscentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
-83,3 mio. kr.
15. Opholdscentre – hovedsageligt indkvarterede afviste asylansøgere
mv.
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
17,4 mio. kr.
20. Omsorgscentre
Udgift
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0008.png
8
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
30. Modtagecentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
35. Udrejsecentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
40. Børnecentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
45. 17-årige uledsagede mindreårige asylansøgere på opholdscentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
50. Fremrykket danskundervisning
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
60. Særlige social- og sundhedsydelser
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
70. Ledsagede uledsagede mindreårige
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
§ 14.32.03. Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
10. Udflytning fra asylcentre
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
20. Styrkede undervisnings- og aktiveringstilbud
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
50. Mere målrettet indkvartering af asylansøgere
Udgift
22.
Andre ordinære driftsomkostninger
§ 14.32.10. Kontante ydelser til asylansøgere
10. Grundydelser til asylansøgere
Udgift
44.
Tilskud til personer
20. Forsørgertillæg til asylansøgere
Udgift
44.
Tilskud til personer
30. Tillægsydelser til asylansøgere
Udgift
44.
Tilskud til personer
40. Naturalieydelser til asylansøgere
Udgift
44.
Tilskud til personer
50. Naturalieydelser i modtagesystemet
Udgift
-5,2 mio. kr.
-53,2 mio. kr.
-85,0 mio. kr.
-84,6 mio. kr.
-24,6 mio. kr.
-12,7 mio. kr.
-1,2 mio. kr.
-10,0 mio. kr.
-9,0 mio. kr.
-0,4 mio. kr.
-50,6 mio. kr.
-24,9 mio. kr.
-10,4 mio. kr.
-24,1 mio. kr.
0,1 mio. kr.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0009.png
9
§ 14.71.03.
§ 14.71.05.
§ 14.71.06.
§ 14.71.11.
§ 15.43.01.
§ 35.11.01.
§ 35.11.39.
44.
Tilskud til personer
-34,9 mio. kr.
Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge under integrationspro-
grammet
10. Aktive tilbud under integrationsprogrammet
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-4,8 mio. kr.
20. Ordinær dansk for udlændinge under integrationsprogrammet
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-13,0 mio. kr.
Grundtilskud
10. Grundtilskud
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-206,9 mio. kr.
Hjælp i særlige tilfælde
10. Hjælp i særlige tilfælde mv.
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-32,5 mio. kr.
Integrationsydelse ifm. integrationsprogrammet
10. Integrationsydelse i forbindelse med integrationsprogrammet 80 pct.
refusion
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-10,3 mio. kr.
20. Integrationsydelse i forbindelse med integrationsprogrammet 40 pct.
refusion
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-21,2 mio. kr.
30. Integrationsydelse i forbindelse med integrationsprogrammet 30 pct.
refusion
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-14,1 mio. kr.
40. Integrationsydelse i forbindelse med integrationsprogrammet 20 pct.
refusion
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
-49,2 mio. kr.
Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
10. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Udgift
42.
Overførselsudgifter til kommuner og regioner
72,0 mio. kr.
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Udgift
49.
Reserver og budgetregulering
-597,1 mio. kr.
Reserve til JobReform fase 2
10. Provenu fra kontanthjælpsreform
Udgift
49.
Reserver og budgetregulering
-53,9 mio. kr.
20. Provenu fra integrationsydelsen
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0010.png
10
Udgift
49.
Reserver og budgetregulering
§ 35.11.47. Reserve til EU-bidrag
10. Reserve til EU-bidrag
Udgift
49.
Reserver og budgetregulering
-97,0 mio. kr.
-500,0 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget med henblik på at afgive tilsagnene under § 06.3. Bistand til ud-
viklingslandene i indeværende år, og idet der for flere af bevillingerne er tale om rammebevillinger,
hvor totaludgiften overstiger 37 mio. kr. Endelig forelægges sagen for at sikre hjemmel til overførsel
af bevilling.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2017 tilføres 2.148,0 mio. kr. til § 06.3 Bistand til udviklingslandene. På forslag til
lov om tillægsbevilling for 2017 opføres følgende:
Udgift:
§ 06.31.79.
§ 06.32.01.
§ 06.32.02.
§ 06.32.08.
§ 06.36.03.
§ 06.36.06.
§ 06.37.01.
§ 14.32.01.
§ 14.32.02.
§ 14.32.03.
§ 14.32.10.
§ 14.71.03.
§ 14.71.05.
§ 14.71.06.
§ 14.71.11.
§ 15.43.01.
§ 35.11.01.
§ 35.11.39.
§ 35.11.47.
e.
Reserver og budgetreguleringer
Udviklingslande i Afrika
Udviklingslande i Asien og Latinamerika
Øvrig bistand
Hiv/aids, Befolknings- og Sundhedsprogrammer
FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
Verdensbankgruppen
Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
Indkvartering og underhold af asylansøgere
Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
Kontante ydelser til asylansøgere
Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge under integrationspro-
grammet
Grundtilskud
Hjælp i særlige tilfælde
Integrationsydelse ifm. integrationsprogrammet
Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Reserve til JobReform fase 2
Reserve til EU-bidrag
330,2 mio. kr.
581,0 mio. kr.
585,7 mio. kr.
50,0 mio. kr.
95,0 mio. kr.
104,0 mio. kr.
402,1 mio. kr.
-123,4 mio. kr.
-342,4 mio. kr.
-60,0 mio. kr.
-94,2 mio. kr.
-17,8 mio. kr.
-206,9 mio. kr.
-32,5 mio. kr.
-94,8 mio. kr.
72,0 mio. kr.
-597,1 mio. kr.
-150,9 mio. kr.
-500,0 mio. kr.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 63: Orientering om aktstykke 39 vedrørende tilførsel af midler til udviklingsbistanden under Udenrigsministeriet grundet mindreudgifter til flygtningemodtagelse
1825277_0011.png
11
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 27. november 2017
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.