Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1939811_0001.png
RETTIGHEDER
FOR HVEM?
EU’S DOBBELTE DAGSORDEN:
MENNESKERETTIGHEDER VS.
TRANSNATIONALE VIRKSOMHEDERS
RETTIGHEDER
Researchet og skrevet af Caroline Bjerglund Andersen, Sabina Thulin,
Julie Stokholm Daugaard og Marie Hagensen, Afrika Kontakt,
august 2018
Udgivet af Netværk for Solidarisk Handel
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0002.png
SKÆVVREDET MAGTBALANCE
Transnationale virksomheder udgør i dag en
kæmpestor økonomisk magtfaktor. I dag har ti
transnationale virksomheder således en større
økonomi end 180 af verdens stater
1
. Samtidig
er transnationale virksomheder fremtrædende
lobbyister og har ofte stor succes med at påvirke
regeringer verden over til at tilgodese deres
interesser i ny lovgivning
2
.
Transnationale virksomheder har derfor vidt-
gående rettigheder og mange muligheder for at
holde stater ansvarlige for at respektere disse
rettigheder. Samtidig har transnationale virksom-
heder få forpligtelser over for befolkninger, og
befolkningerne har næsten ingen muligheder for
at stille virksomhederne til ansvar, hvis de skader
befolkningernes sundhed, sikkerhed eller miljø
3
.
Alligevel fører EU i dag en politik, der varetager
transnationale virksomheders interesser over hen-
syn til almennyttige områder som arbejdstagerret-
tigheder, sundhed og miljø. EU-Kommissionen og
EU’s medlemsstater har gentagne gange forsøgt
at blokere en igangværende FN-proces igangsat
af civilsamfund og regeringer fra Det Globale Syd
om en bindende international traktat, som skal
forpligte transnationale virksomheder på menne-
skerettighederne
4
. I stedet har Kommissionen ta-
get initiativ til at igangsætte en FN-proces om en
multilateral investeringsdomstol, som vil tildele
yderligere magt til transnationale virksomheder
5
.
Denne publikation udstiller EU’s dobbelte agenda
og forklarer, hvorfor der mere end nogensinde før
er brug for internationale mekanismer til at drage
transnationale virksomheder til ansvar, når de
krænker menneskerettigheder.
HVILKE RETTIGHEDER HAR
TRANSNATIONALE VIRKSOMHE-
DER OG BEFOLKNINGER I DAG?
Transnationale virksomheder har mange privi-
legier og rettigheder og får fortsat tildelt flere.
Handels- og investeringsaftaler, som indeholder
bindende bestemmelser og investorbeskyttelse,
giver ikke blot virksomhederne nem adgang til
andre landes arbejdskraft og ressourcer
6
. Trans-
nationale virksomheder kan også bruge disse
aftalers ISDS-mekanismer til at sagsøge stater, de
har investeret i, hvis landet indfører lovgivning og
regulering, der truer virksomhedernes forventede
profit. Lovgivning, som vel og mærke er demokra-
tisk vedtaget for at beskytte mennesker og miljø.
Deres ret hviler på bindende lovgivning,
hard law.
Befolkninger har på den anden side meget be-
grænsede muligheder for at drage transnationale
virksomheder til ansvar, når de krænker miljø og
menneskerettigheder. Mens det i visse tilfælde er
muligt at stille stater og nationale virksomheder
til ansvar for krænkelser af menneskerettigheder
gennem nationale og internationale domstole,
oplever befolkninger verden over, at transnatio-
nale virksomheder ikke straffes for adfærd, der er
i klar uoverensstemmelse med menneskeretlige
principper. Der findes i dag ingen international
retsinstans, der giver befolkninger mulighed for at
sagsøge transnationale virksomheder for krænkel-
ser af miljø og menneskerettigheder
7
. Vores ret
hviler på frivillige retningslinjer,
soft law.
Hvad er en transnational virksomhed?
Der findes ingen enstemmig definition af,
hvad begrebet transnational virksomhed
dækker over. FN og OECD har tidligere
beskrevet transnationale virksomheder
som virksomheder, der opererer i flere
lande, ud over det land de er registreret
i. Termen omfatter både moderselskaber
og datterselskaber, som er enten direkte
eller indirekte kontrolleret af modersel-
skabet, og henviser til både offentlige,
semi-private og private virksomheder
8
.
Hvad er ISDS/investorbeskyttelse?
‘Investor-State Dispute Settlement’
eller ISDS betyder på dansk inve-
stor-stat-tvistbilæggelse. Det er en særlig
form for domstol, som giver udenlandske
investorer mulighed for at sagsøge et
land, de har investeret i, hvis national
lovgivning truer deres investeringer, eller
hvis landet bryder investeringsaftalens
bestemmelser. Det er en envejskanal på
den måde, at det kun er udenlandske
investorer, som kan sagsøge gennem
ISDS. Siden 1994 er der ført 127 kendte
ISDS-sager mod 20 EU-stater
9
.
2
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0003.png
Hvad er menneskerettigheder?
Menneskerettigheder er universelle ret-
tigheder, som første gang blev formuleret
i FN’s verdenserklæring om menneskeret-
tigheder fra 1948. Menneskerettigheder
er først juridisk bindende, når de er
skrevet ind i en stats lovgivning, eller når
en stat ratificerer FN’s konventioner om
menneskerettigheder
10
.
Hvad er frivillige retningslinjer for
virksomheder?
Flere internationale, mellemstatslige og
civilsamfundsorganisationer har gennem
årene arbejdet for at skabe international
lovgivning, som forpligter virksomheder
på menneskerettighederne. Det har indtil
nu resulteret i en række forskellige, fri-
villige retningslinjer og aftaler, herunder
OECD’s retningslinjer for multinationale
virksomheder og FN’s retningslinjer for
menneskerettigheder og virksomheder
11
.
soft law og vil derfor være et stærkt instrument
imod krænkelser af menneskerettigheder. I en
tid med global kapitalisme, hvor transnationale
virksomheder har hidtil usete muligheder for at
unddrage sig deres ansvar over for national lov-
givning, er der i stigende grad brug for internatio-
nal bindende lovgivning som FN-traktaten
13
.
at igangsætte en proces i FN om etablering af
en ny multilateral særdomstol for udenlandske
investorer (Multilateral Investment Court, MIC),
som skal erstatte ISDS-mekanismen i handels- og
investeringsaftaler
17
.
Med forslaget vil der være tale om en multilateral
envejskanal for investorer, som giver dem særlige
rettigheder og mulighed for at omgå nationale
domstole
18
. Hvis denne domstol bliver til virkelig-
hed, vil den være med til at legitimere og udvide
hele systemet om særdomstole for udenlandske
investorer. Ministerrådet har givet EU-Kommis-
sionen mandat til at fortsætte forhandlingerne
i FN-arbejdsgruppen
19
. Den danske regering har
ikke taget stilling til EU-Kommissionens forslag
til MIC
20
.
EU stikker en kæp i hjulet
Men vigtigheden af FN-traktaten er ikke aner-
kendt af EU-Kommissionen og EU’s medlemssta-
ter. Siden processen blev indledt, har EU-Kommis-
sionen forsøgt at obstruere forhandlingerne af
traktaten, selv om et flertal i Europa-Parlamentet
har udtrykt støtte til processen i otte resolutio-
ner
14
. Ifølge EU-Kommissionen og medlemsstater-
ne er FN’s frivillige retningslinjer tilstrækkelige i
arbejdet med at få transnationale virksomheder
til at overholde menneskerettighederne
15
. Ved
gentagelsesvis at referere til disse retningslinjer
forsøger EU-Kommissionen og medlemsstaterne
således at undergrave FN-traktatens nødvendig-
hed.
Danmark forholder sig passivt
Den danske regering refererer ligesom EU til FN’s
frivillige retningslinjer, når regeringen forsvarer
den manglende deltagelse fra Danmark i forhand-
lingerne af en bindende FN-traktat om menneske-
rettigheder
21
. I en række svar fra udenrigsminister
Anders Samuelsen vedrørende processen, fremgår
det, at Danmark kun har engageret sig gennem
en fælles EU-position, og at ministeren “ikke
planlægger at deltage i national kapacitet”
22
i de
kommende forhandlinger. Men da traktaten for-
handles af de enkelte medlemsstater, er det ikke
nok, at Danmark agerer gennem EU. Danmark bør
aktivt bakke op om FN-processen for en traktat,
der for første gang skal forpligte transnationale
virksomheder på menneskerettighederne, på lige
fod med regeringer og nationale virksomheder.
Bindende traktat for menneskers ret
Efter initiativ fra en række civilsamfundsorga-
nisationer, sociale bevægelser samt regeringer
fra Det Globale Syd besluttede FN’s menneske-
rettighedsråd i 2014 at iværksætte en proces
om udarbejdelse af en bindende traktat, der skal
stille transnationale virksomheder til ansvar for
deres overtrædelser af menneskerettighederne
12
.
Denne beslutning er historisk: en sådan traktat
vil stadfæste befolkningers ret i hard law frem for
Domstol for virksomheders ret
Sideløbende arbejder EU offensivt på at frem-
me europæiske virksomheders interesser. EU
forhandler på nuværende tidspunkt 20 handels-
og investeringsaftaler, som vil tildele transna-
tionale virksomheder flere rettigheder uden at
kræve, at der med denne øgede magt medfølger
et større ansvar
16
. EU har også taget initiativ til
4
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0004.png
Det franske forbillede
Et foregangsland på dette område er Frankrig,
som i 2017 vedtog ny lovgivning om transnatio-
nale virksomheders ansvar og forpligtelser, Loi
de Vigilance. Som den første lov i verden bliver
transnationale virksomheder eller banker med
hovedsæde i Frankrig stillet til ansvar for at
forhindre, at aktiviteter begået af dem selv eller
deres datterselskaber, underentreprenører og le-
verandører skader mennesker eller miljø
23
. Loven
forpligter børsnoterede virksomheder og banker
med hovedsæde i Frankrig på at udforme interne
handlingsplaner og konsekvensanalyser af deres
aktiviteter i forhold til menneskerettigheder,
sundhed, sikkerhed og miljø. Hvis virksomhederne
eller bankerne ikke overholder disse juridiske for-
pligtelser, kan både civilsamfundsorganisationer,
fagforeninger og borgere stille virksomhederne og
bankerne for en dommer, hvor de kan blive pålagt
en straf, herunder at betale kompensation til ofre
for deres krænkelser
24
.
heder juridisk ansvarlige for krænkelser. Nøgleele-
menter som direkte forpligtelser for virksomheder
og staters rolle er utilstrækkelig beskrevet eller
mangler helt i udkastet. I stedet for at etablere
den nødvendige internationale domstol, beskriver
udkastet i stedet en komite, der kan kommentere
og give anbefalinger
26
. Der er derfor brug for, at
EU-Kommissionen engagerer sig i forhandlingerne
og advokerer for en ambitiøs og forpligtende trak-
tat for transnationale virksomheder og menneske-
rettigheder. Frankrig spiller en vigtig rolle i kraft
af deres nye lovgivning Loi de Vigilance, og kan
forhåbentlig påvirke andre EU-medlemsstater til
at støtte op om processen
27
.
TRE TYPISKE ARGUMENTER
MOD EN BINDENDE TRAKTAT,
OG HVORFOR DE IKKE HOLDER
1.
Har vi brug for en ny traktat, når vi allere-
2.
de har OECD’s og FN’s frivillige retningslinjer
for virksomheder?
• Ja,
for i de frivillige retningslinjer er der ingen
sanktionsmuligheder, og det er valgfrit, om
virksomheder vil følge dem.
• Ja,
for ligesom med CSR (corporate social
responsibility) er der en risiko for, at virk-
somheder bruger frivillige retningslinjer til at
legitimere og skabe troværdighed vedrørende
deres aktiviteter, selv hvis disse aktiviteter er i
strid med menneskerettighederne.
• Ja,
for selv om regeringer skal udarbejde na-
tionale handlingsplaner i forbindelse med FN’s
frivillige retningslinjer, er disse ikke tilstræk-
kelige. De lægger primært op til yderligere
information og andre frivillige aktiviteter og
tager ikke initiativ til udarbejdelse af egentlig
forpligtende lovgivning, som kan holde trans-
nationale virksomheder ansvarlige for brud
på menneskerettigheder med økonomiske og
strafferetlige konsekvenser som følge
28
.
Er det retfærdigt, at traktaten kun gæl-
der transnationale virksomheder?
Første skridt er taget
Det første udkast til en FN-traktat blev offentlig-
gjort i juli 2018 og bygger på mange af de mål og
bestemmelser, som er fastlagt i FN’s frivillige ret-
ningslinjer såvel som den nye franske lov
25
. Dette
første udkast har dog mange mangler, hvis det
skal være muligt at holde transnationale virksom-
• Ja,
for stater kan i dag stilles til ansvar for
krænkelser af menneskerettigheder gennem en
række internationale domstole og komiteer
29
.
Nationale virksomheder og datterselskaber kan
stilles til ansvar i lande, som har menneskeret-
tigheder skrevet ind i lovgivningen. Transna-
tionale virksomheder kan derimod gå straffri
for krænkelser begået af deres selvstændigt
opererende datterselskaber. Transnationale
virksomheder er således de eneste, der i mange
tilfælde kan overtræde menneskerettigheder
uden juridisk konsekvens.
• Ja,
for traktaten vil dermed ligestille trans-
nationale virksomheder juridisk med andre
virksomheder, når det kommer til menneskeret-
tighedskrænkelser
30
.
• Ja,
for de udenlandske virksomheder har sær-
lige rettigheder og adgang til særlige domstole
gennem ISDS, som ingen stat, indenlandsk inve-
stor eller borger har adgang til. Transnationale
virksomheder har derfor en konkurrencefordel,
fordi de kan lægge sag an mod en stat uden om
de nationale domstole
*,31
.
*
Det er dog ikke udelukket, at FN-traktaten også kan komme
til at omfatte nationale virksomheder, hvilket har været
debatteret i de seneste forhandlingsrunder. På trods af dette
boykotter EU fortsat processen.
7
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0005.png
3.
Er den nye traktat en måde at lade natio-
nalstater undslippe deres ansvar?
• Nej,
nationalstater vil fortsat være forpligtet
til at overholde menneskerettighederne og vil
kunne blive stillet til ansvar for eventuelle
krænkelser gennem etablerede internationale
domstole.
• Nej,
en bindende traktat om menneskeret-
tigheder og transnationale virksomheder og
forskellige frivillige retningslinjer kan sagtens
komplimentere hinanden i arbejdet med at få
flere transnationale virksomheder til at handle
i overensstemmelse med menneskerettigheder-
ne
32
.
• Nej,
i dag sætter EU alene lid til, at national-
staterne sørger for, at virksomheder overholder
FN’s frivillige retningslinjer om menneskeret-
tigheder og dermed ikke krænker menneskeret-
tighederne. I kontrast hertil har EU ikke tiltro
til, at nationale domstole kan give udenlandske
virksomheder en retfærdig rettergang, men ad-
vokerer i stedet for internationale særdomstole
for investorer. En bindende FN-traktat vil stille
transnationale virksomheder og nationalstater
lige og muliggøre, at transnationale virksomhe-
der, ligesom nationalstater, kan stilles til ansvar
gennem en international domstol.
Case I:
Oliegiganten Chevron går fri for straf på trods af dom
I Ecuador er et af verdens største olieselskaber,
Chevron*, under anklage for at have udledt 60
milliarder liter giftigt materiale i Amazonasregn-
skovens floder mellem 1964 og 1992. Trods de
mange veldokumenterede eksempler på forure-
ningens fatale konsekvenser for mennesker og
miljø har det berørte lokalsamfund efter 25 år
stadig ikke fået kompensation. Siden 1993 har der
kørt sager mod olieselskabet gennem den ameri-
kanske og den ecuadorianske domstol, og i 2009
blev Chevron pålagt en bøde på ni milliarder ame-
rikanske dollars af den ecuadorianske domstol
33
.
Men gennem en ISDS-mekanisme i en bilateral in-
vesteringsaftale mellem Ecuador og USA lykkedes
det Chevron at omgå dommen ved at flytte sagen
til en domstol i USA. I 2014 blev dommen således
omstødt til Chevrons fordel, og den ecuadorianske
stat blev pålagt at betale Chevron en kompensati-
on på 77 millioner amerikanske dollars
34
.
Sagen er en af mange, der viser, hvordan trans-
nationale virksomheder fortsat slipper godt fra
kriminelle handlinger uden at blive holdt juridisk
og økonomisk til ansvar. I dag mærker folket i
Amazonas fortsat konsekvenserne af oliesel-
skabets uansvarlige handlinger: forurening af
lokalbefolkningens drikkevand, markant stigning i
antal kræfttilfælde, øget fosterdød og misdannel-
ser hos børn er blandt de mange veldokumentere-
de konsekvenser af miljøødelæggelserne.
Trods det ulige magtforhold mellem oliegiganten
og de oprindelige folk i Amazonas fortsætter lo-
kalbefolkningen med at kæmpe for retfærdighed.
Endnu en retssag er i gang, denne gang i Canada,
hvor målet er at få den oprindelige dom, der
holder Chevron til ansvar, respekteret
35
.
*
Chevron opkøbte i
2001 olieselskabet Texaco, som oprindeligt
var ansvarlig for udledningerne.
CASES
Følgende to cases udstiller, hvordan transnationale virksomheder i dag har
mange rettigheder, men få forpligtelser over for befolkninger, og hvordan
virksomhederne kan udnytte juridiske smuthuller i international og national
lov til blandt andet at gå fri for straf og udfordre national lovgivning, der
kommer på tværs af deres interesser.
8
9
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0006.png
5 ÅR MED EU’S
DOBBELTE DAGSORDEN
FN-traktat
Investorbeskyttelse
Civilsamfundet har i årevis kritiseret
ISDS-mekanismen. Som konsekvens lan-
cerer EU-Kommissionen en offentlig hø-
ring om ISDS’s fremtid. Op mod 150.000
borgere og organisationer deltager i
høringen, og 97 procent afviser ISDS
43
.
2014
Case II:
Tysk miljølovgivning tilbagerulles, efter at Vattenfall
sagsøger den tyske stat gennem særdomstol
I 2009 lagde den svenske transnationale virksom-
hed, Vattenfall, sag an mod den tyske regering.
Virksomheden anmodede om 1,4 milliarder euro
i kompensation for en ny miljølovgivning, der
ville regulere spildevandet blandt andet fra et af
Vattenfalls kulfyrede værker i Hamborg
36
. Det var
ISDS-mekanismen skrevet ind i energichartertrak-
taten, som lande i øst- og vestblokken indgik ved
afslutningen af den kolde krig, der gjorde det mu-
ligt for Vattenfall at lægge sag an mod Tyskland.
Energichartertraktaten havde til hensigt at få
flere energisektorer i Østeuropa og i de tidligere
sovjetstater indlemmet i det eksisterende vest-
europæiske marked og sikre energiforsyningen i
Vesteuropa. I dag har traktaten vist sig at være
den lovmæssige ramme, der hyppigst bruges af
virksomheder til at lægge sag an mod stater
37
, og
traktaten omfavner i dag lande i hele verden
38
.
Sagen mellem Vattenfall og Tyskland endte med
et forlig i 2011, hvor borgerrepræsentationen i
Hamborg indvilligede i at sænke de miljømæssige
standarder. “Vattenfall var slet ikke interesseret
i kompensationen, Vattenfall ville bare af med mil-
jølovgivningen,” kommenterede Markus Krajewski,
professor i offentlig og international lov
39
.
Denne case viser, at forlig i ISDS-sager sjældent
kommer mennesker og miljø til gode. Både i sager,
hvor investorer har vundet, og i sager, hvor der er
indgået forlig, er sagerne meget omkostningstun-
ge for skatteyderne. Desuden kan ISDS-sagerne
have en afskrækkende effekt på de lovgivende
instanser, et såkaldt ”regulatory chill”, hvor
frygten for en ISDS-sag kan afholde lovgivere fra
at indføre progressiv lovgivning og tiltag, der skal
beskytte mennesker og miljø
40
. Alligevel indføres
ISDS-mekanismen til stadighed i næsten alle de
handels- og investeringsaftaler, som EU indgår.
Et flertal i FN’s menneskerettighedsråd
beslutter at igangsætte en proces om
at udarbejde en bindende traktat for
virksomheder. En arbejdsgruppe nedsættes,
Ecuador udnævnes til forhandlingsleder,
og der indkaldes til første forhandlings-
runde i Geneve i oktober 2015. Alle de
EU medlemsstater, som er medlem af FNs
Menneskerettighedsråd, stemmer imod
41
.
EU’s permanente mission i Geneve op-
stiller en række forbehold for at deltage
i forhandlingsrunden: 1) der er behov for
en mere omfattende høringsproces blandt
virksomheder, 2) traktaten skal også
omfatte nationale virksomheder, 3) der skal
være en uafhængig forhandlingsleder samt
4) de stater, der bakker op om traktaten,
skal samtidig udarbejde nationale hand-
lingsplaner ud fra FN’s frivillige retnings-
linjer, UNGP
42
.
2015
I det første halvår af 2015 truer EU med
ikke at deltage i den 1. forhandlingsrunde
i Geneve. Både EU-Kommissionen og de
enkelte medlemsstater er fortsat imod
traktatprocessen.
I oktober 2015 afholdes den 1. forhand-
lingsrunde. EU vælger at forlade forhand-
lingerne efter første dag. Kun Frankrig
sidder med som observatør
44
.
EU-Kommissionen tager kun i lille grad
de mange kritiske høringssvar til efter-
retning og fremlægger en ny version
af ISDS med minimale ændringer, nu
kaldet Investment Court System (ICS)
45
.
11
10
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0007.png
2016
EU stiller fortsat spørgsmål ved behovet
for en traktat og vil ikke engagere sig i
en proces, som udelukkende fokuserer på
transnationale virksomheder.
Efter stort pres fra civilsamfundet, sidder
EU alligevel med som observatør under
2. forhandlingsrunde i Geneve i oktober
2016
46
.
Handels- og investeringsaftalen mellem
EU og Canada, CETA, underskrives af
ministerrådet og EU-Parlamentet. Rege-
ringen i den belgiske region Vallonien
blokerer, men giver efter for hårdt pres
fra øvrige lande og efter et løfte om at
ISDS erstattes med ICS
47
.
Samtidig indleder EU forhandlinger
om handels- og investeringsaftaler
indeholdende investorbeskyttelse med
flere lande, blandt andre Mexico og
Indonesien
48
.
2018
En række høringer om traktaten afholdes.
EU kræver afklaring af Ecuadors rolle som
forhandlingsleder og mandat til at fortsæt-
te traktatprocessen
56
.
Ecuador indkalder til en efterfølgende
høringsrunde om traktatens anvendelses-
område, herunder om traktaten også kan
omfatte nationale virksomheder. EU vælger
ikke at deltage
57
.
Det første udkast til traktaten offentliggø-
res den 16. juli 2018. Den danner grundlag
for 4. forhandlingsrunde, som afholdes i
Geneve den 15.-19. oktober 2018
58
.
EU’s medlemsstater giver EU-Kommis-
sionen mandat til at forhandle MIC i
FN-regi
59
.
2017
Også i 2017 sidder EU med som observatør
under 3. forhandlingsrunde. EU har kun
udtrykt mangler ved processen og har
derfor ikke input til Ecuadors udkast til
ramme for traktaten, som skal fungere som
udgangspunkt for forhandlingsrunden
49
.
Til gengæld forsøger EU på flere måder
at obstruere processen. Under 3. forhand-
lingsrunde forsøger EU at få Ecuador til at
slette en fodnote, hvor en 4. forhandlings-
runde i 2018 bliver beskrevet
50
. Senere på
året, da budgettet for FN’s Menneskerets-
råd forhandles, forsøger EU forgæves at
fjerne 4. forhandlingsrunde fra budgettet.
En forhandlingsrunde koster cirka 550.000
amerikanske dollars at afholde
51
.
Som respons på civilsamfundets massi-
ve kritik af ISDS-mekanismen igangsæt-
ter EU udviklingen af en international
investeringsdomstol gennem FN (MIC)
52
.
EU fortolker civilsamfundets kritik som
hovedsageligt rettet mod den nuværen-
de ugennemsigtige og usystematiske
proces for ISDS
53
. EU foreslår, at MIC
skal erstatte den nuværende voldgifts-
proces, hvor dommere udnævnes ad
hoc for hver sag, og at der etableres en
permanent, uafhængig særdomstol
54
.
Det vil koste EU’s medlemsstater cirka
2,7 millioner euro om året at etablere
denne internationale investeringsdom-
stol
55
.
“Fraværet af demokrati, især
internationalt, giver virksomheder
en fantastisk åbning, som de til
fulde udnytter.”
- Susan George, 2015, om hendes bog “Shadow Sovereigns - how global
corporations are seizing power”
12
13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0008.png
REFERENCER
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
www.oxfam.org/en/research/economy-99
www.oecd.org/gov/ethics/lobbyists-governments-trust-vol-3-highlights.pdf
www.globaljustice.org.uk/sites/default/files/files/resources/controlling_corporations_briefing.pdf
www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/WGTransCorp/Pages/IGWGOnTNC.aspx
www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2018/03/20/multilateral-investment-court-council-gives-mandate-to-the-com-
mission-to-open-negotiations/
www.amisdelaterre.org/IMG/pdf/end_of_the_road_for_tncs_foef-aaf-oct17.pdf
www.corporatejustice.org/priorities/11-business-human-rights + https://static1.squarespace.com/static/583f3fca-
725e25fcd45aa446/t/599c543ae9bfdf40b5b6f055/1503417406364/NAP+Assessment+Aug+2017+FINAL.pdf
www.southcentre.int/wp-content/uploads/2016/09/PB28_Scope-of-the-Proposed-International-Legally-Binding-Instru-
ment-on-Transnational-Corporations-and-Human-Rights_EN.pdf
www.foeeurope.org/how-taxpayers-footing-bill-europes-trade-deals-041214
www.menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder
www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/620229/EPRS_BRI(2018)620229_EN.pdf
www.stopcorporateimpunity.org/wp-content/uploads/2017/10/Treaty_draft-EN1.pdf
www.stopcorporateimpunity.org/reasons/
www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+OQ+O-2018-000078+0+DOC+XML+V0//EN&language=EN
a.
European Parliament resolution of 25 October 2016 on corporate liability for serious human rights abuses in third countries
(2015/2315(INI));
b.
European Parliament resolution of 17 December 2015 on the Annual Report on Human Rights and Democracy
in the World 2014 and the European Union’s policy on the matter (2015/2229(INI));
c.
European Parliament resolution of 27 April
2017 on the EU flagship initiative on the garment sector (2016/2140(INI));
d.
European Parliament resolution of 14 February 2017
on the revision of the European Consensus on Development (2016/2094(INI));
e.
European Parliament resolution of 14 April 2016
on the private sector and development (2014/2205(INI));
f.
European Parliament resolution of 21 January 2016 on the EU’s prior-
ities for the UNHRC sessions in 2016 (2015/3035(RSP));
g.
European Parliament resolution of 8 July 2015 on tax avoidance and
tax evasion as challenges for governance, social protection and development in developing countries (2015/2058(INI));
h.
Euro-
pean Parliament resolution of 12 March 2015 on the EU’s priorities for the UN Human Rights Council in 2015 (2015/2572(RSP))
www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/WGTransCorp/Session3/OralInterventions/EUOpening_remarks.pdf
http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/negotiations-and-agreements/#_being-negotiated
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/september/tradoc_156042.pdf
https://noah.dk/investeringsbeskyttelse
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-12981-2017-ADD-1-DCL-1/en/pdf
www.ft.dk/samling/20171/almdel/EUU/spm/119/index.htm
www.ft.dk/samling/20171/almdel/euu/spm/116/svar/1497746/index.htm
www.ft.dk/samling/20171/almdel/EUU/spm/120/index.htm
www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/620229/EPRS_BRI(2018)620229_EN.pdf
www.business-humanrights.org/en/france-natl-assembly-adopts-law-imposing-due-diligence-on-multinationals-to-prevent-serio-
us-human-rights-abuses-in-their-supply-chains
http://www.amisdelaterre.org/IMG/pdf/end_of_the_road_for_tncs_foef-aaf-oct17.pdf
http://opiniojuris.org/2018/07/23/towards-an-international-convention-on-business-and-human-rights-part-i/
www.amisdelaterre.org/IMG/pdf/end_of_the_road_for_tncs_foef-aaf-oct17.pdf
https://static1.squarespace.com/static/583f3fca725e25fcd45aa446/t/599c543ae9bfdf40b5b6f055/1503417406364/NAP+As-
sessment+Aug+2017+FINAL.pdf
www.information.dk/debat/leder/2008/12/menneskerettigheder-60-aar
www.geg.ox.ac.uk/publication/geg-wp-2016122-relative-treatment-aliens-firm-level-evidence-developing-countries
https://isds.bilaterals.org/?-the-basics-&lang=en
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/578031/EXPO_STU(2017)578031_EN.pdf
http://texacotoxico.net/en/the-case/
https://law.yale.edu/system/files/area/center/kamel/sela17_polanco_cv_eng.pdf
www.business-humanrights.org/en/texacochevron-lawsuits-re-ecuador
www.iisd.org/sites/default/files/publications/background_vattenfall_vs_germany.pdf
www.tni.org/files/publication-downloads/one_treaty_to_ruled_them_all.pdf
http://unctad.org/en/publicationchapters/wir2015ch3_en.pdf
www.youtube.com/watch?v=YV2NZ9MQh0w
www.iisd.org/sites/default/files/publications/background_vattenfall_vs_germany.pdf
www.ihrb.org/other/treaty-on-business-human-rights/the-past-as-prologue-a-moment-of-truth-for-un-business-and-human-
rights-tre
http://eeas.europa.eu/archives/delegations/un_geneva/press_corner/all_news/news/2015/20150323_bus_and_hr_en.htm
http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=1234
www.business-humanrights.org/sites/default/files/documents/A.HRC.31.50_E.pdf
http://epha.org/wp-content/uploads/2016/07/Joint-Analysis-CETA-ICS-1.pdf
http://ap.ohchr.org/documents/dpage_e.aspx?si=A/HRC/34/47
www.theguardian.com/world/2016/oct/27/belgium-reaches-deal-with-wallonia-over-eu-canada-trade-agreement
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2006/december/tradoc_118238.pdf
http://ap.ohchr.org/documents/dpage_e.aspx?si=A/HRC/37/67
Ibid
United Nations General Assembly (2017). Agenda Item 136 - Proposed programme budget for the biennium 2018-2019. (Dette er
et internt dokument udarbejdet af FN vedr. General Assembly Seventy-Second Session. Kontakt forfatterne af denne publikation
for adgang til denne kilde.)
https://act.wemove.eu/campaigns/no-global-corporate-court
http://daccess-ods.un.org/access.nsf/Get?OpenAgent&DS=A/CN.9/WG.III/WP.145&Lang=E
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/september/tradoc_156042.pdf
https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/10102/2017/EN/SWD-2017-302-F1-EN-MAIN-PART-1.PDF
www.business-humanrights.org/en/global-ngos-call-on-the-european-union-to-be-more-constructive-with-binding-treaty-on-bu-
siness-human-rights-process
Ibid
www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/WGTransCorp/Session3/DraftLBI.pdf
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-12981-2017-ADD-1-DCL-1/en/pdf
Billedkilder
Case 1 billede: Amazon Watch / via Facebook side:
https://www.facebook.com/amazonwatch/photos/a.77564036831.74353.12128466831/10153459817981832/?ty-
pe=3&theater
Case 2 billede: SOMO: https://www.somo.nl/vattenfall-publishes-list-coal-suppliers-worldwide/
14
15
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 297: Henvendelse af 18. september 2018 fra Netværk for Solidarisk Handel om foretræde
1939811_0009.png
ANBEFALINGER
Danske politikere
bør opfordre regeringen til
at engagere sig i spørgsmålet om en bindende
international traktat, som skal forpligte transnati-
onale virksomheder på menneskerettighederne og
garantere Danmarks deltagelse i forhandlingerne
i FN, herunder udarbejde et forhandlingsmandat.
Som del af udarbejdelsen af et sådant forhand-
lingsmandat, bør politikere indkalde til høringer
og samråd og arbejde for en dybdegående og in-
kluderende offentlig debat. Desuden bør partierne
i Folketinget generelt arbejde for mere bindende
lovgivning, der regulerer transnationale virksom-
heders magt.
Befolkningen og organisationer
kan støtte op
om processen ved at skabe opmærksomhed på
den historiske kamp for en traktat, der sætter
mennesker og miljø over virksomheders ret til
profit. Du kan blandt andet støtte ved at:
Gå i dialog med politikere og minde dem om
transnationale virksomheders manglende
forpligtelser samt opfordre dem til at støtte
processen for en bindende FN-traktat på områ-
det, særligt op til Folketingsvalget og EU-parla-
mentsvalget i 2019.
Være med til at udstille og gøre opmærksom på,
når virksomheder krænker menneskerettighe-
der. Del for eksempel budskabet online, deltag i
gadeaktioner – gerne sammen med andre.
Vise konkret solidaritet med lokalsamfunds
kampe, hvor transnationale virksomheder har
begået krænkelser, for eksempel ved at støtte
med research, indsamle penge til sociale bevæ-
gelser i Det Globale Syd eller ved at blive aktive
i Netværk for Solidarisk Handel.
Netværk for Solidarisk Handel
Netværk for Solidarisk Handel består af Afrika Kontakt,
Mellemamerika Komiteen, Colombia Solidaritet og NOAH
- Friends of the Earth Denmark. Gennem dialog med
resten af civilsamfundet, fagforeninger og politikere
forholder netværket sig til mangler og uligheder i den
nuværende handelspolitik og kommer med bud på kon-
krete tiltag og alternativer, der kan skabe et retfærdigt
og bæredygtigt handelssystem.
Del budskaber fra kampagnen, og få nyheder fra netvær-
ket på https://afrika.dk/trade%20justice%20listen.
Layout og illustration: Terese Skovhus, tereseskovhus.com
Trykt af: Eks-Skolens Trykkeri på 100 % genbrugspapir
1.udgave, 1. oplag, august 2018
ISBN 978-87-93536-39-5 (trykt udgave)
ISBN 978-87-93536-40-1 (digital udgave, pdf)
Publikationen kan downloades fra organisationernes
hjemmesider.
Støttet af