Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1934917_0001.png
F
i N A IM S M i IM i ST E R I ET
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2019
i forhold til finansloven for 2018
August 2018
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Materiale til brug for teknisk gennemgang af Finanslovforslaget 2019, §6
1934917_0002.png
Side 2 af 35
FFLJ9 sammenlignet med FL18
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2019 sammenlignet
med finansloven for 2018 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de storste
ændringer i forhold dl finansloven for 2018. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonro på
finanslovforslaget for 2019.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2019, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgor mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2018 (B-året).
Under hvert ministerornråde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i folgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Ovrige storre ændringer
Denne redegorelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2019 skal ses i sammenhæng med
3etænk.iiiig oterfinaiis/ovfors/aget for
2019
iforhold /iIfinaiis/oieiifor
2018,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2018 til finanslovforslagct for 2019.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Materiale til brug for teknisk gennemgang af Finanslovforslaget 2019, §6
1934917_0003.png
Side 5 af 35
§
6. Udenrigsministeriet
Ovrige sivrre
ændringer
Merudgiften på
363 mio. kr. skyldes en
opprioritering af indsatser i Afrika, hvor der i 2019
planlægges storre bevillinger til Etiopien, Niger, Somaha, Uganda og
Mali.
Desuden afsættes
midler
til
regionale indsatser bl.a. med fokus på ligestilling, frihandel, samt vækst og
beskæftigelse
(
06.32.01.).
Mindreudgiften p 280 mio. kr. skyldes overvejende tilsagnsbudgetteringen, hvor der i 2019
planlægges færre bevillinger end i 2018. I 2019
planlægges
et storre bidrag under Syrien og
nabolande, samt mindre bevillinger til Bangladesh og Mvanmar
(
06.32.02.).
Mindreudgiften på 265 mio. kr. skyldes overvejende tilsagnsbudgetteringen, og at der ikke
planlægges nye bevillinger til Tyrkietfaciliteten i 2019, hvortil der i 201$ var afsat 300 mio. kr.
I modsat retning trækker en op justering på 35 mio. kr. til migration og udsendelse (Ç 06.32.10.).
Kontoen er
ny
og er budgetteret med 425 mio. kr. med henblik på at samle
uddannelsesmdsatser p en hovedkonto. Bidrag til Global Partnership for Education er overfort
fra 06.37.01. Verdensbankgrnppen og der planlægges en ny bevilling
til
Education Cannot
\Vait, samt ovrige multilateral uddannelsesindsatser på kontoen
(
06.36.04.).
Ivlindreudgiften på 188 mio. kr. skyldes
primært flytningen
af Global Partnership for Education
fra denne hovedkonto til den nyoprettede 06.36.04 Uddannelse
(
06.37.01.).
Merudgiften på 334,2 mio. kr. skyldes primært en større bevilling til Den Afrikanske
Udviklingsfond i 2019
som
udgør sidste del af Danmarks bidrag til den 14. genopfyldning
(
06.37.03.).
Merudgiften på 447 mio. kr. skyldes primært tilsagnsbudgetteringen, samt et forøget bevilling til
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) på samlet 250 mio. kr. og en forøgelse af
bevillingen til Danida Business Finance til 500 mio. kr.
(
06.38.01.).
Merudgiften på 68,2 mio. km. skyldes bevillingsprofilen for Hav- og Fiskeriudviklings
programmet,
jf.
Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Hav- og Fiskeriudviklings
programmet 2018-2020 af maj 2017
(
06.53.30.).