Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 259
Offentligt
1933309_0001.png
Regeringens
udviklings-
politiske
prioriteter 2019
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet 2019-2022
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0002.png
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0003.png
3
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Regeringens udviklings-
politiske prioriteter 2019
Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019-2022
”Fremtiden for Afrikas unge ligger ikke i
Europa, på bunden af Middelhavet eller
i Saharas ørken. Den ligger i et Afrika i
vækst” – Præsidenten for Den Afrikanske
Udviklingsbank under besøg i Danmark
d. 28. februar 2018.
Danmarks udviklingssamarbejde har på få år æn-
dret sig markant. Det har det, fordi en ny reforme-
ret tilgang er krævet som modsvar på en verden i
opbrud og forandring. En verden, hvor krig, ufred,
klimaforandring og fattigdom i lande og regioner
som Syrien, Afghanistan, Afrikas Horn og Sahel
kan mærkes direkte i Europa og Danmark, når
flygtninge og irregulære migranter søger mod
en bedre tilværelse. En verden, hvor fjerne egne
bliver til vores nærområder.
Men en verden i forandring betyder samtidig, at
nye muligheder og fremskridt byder sig til bl.a.
via alliancer og partnerskaber om grøn energi,
ligestilling, demokrati og markedsdrevet økono-
misk vækst. Om FN’s verdensmål og den globale
ambition for, hvordan verden skal udvikle sig
frem mod 2030 – uden ekstrem fattigdom og med
bæredygtig vækst og udvikling. I en sådan verden
er et aktivt internationalt engagement udtryk for
rettidig omhu og fremsynet interessevaretagelse.
Danmarks udviklingssamarbejde tager sit afsæt i
den udviklingspolitiske og humanitære strategi,
Verden 2030, der hviler på et bredt politisk forlig i
Folketinget.
Regeringens forslag til finanslov for 2019 fortsæt-
ter arbejdet med at målrette, udvikle og styrke
Danmarks udviklingssamarbejde. Et udviklings-
samarbejde, der viser det medansvar, som Dan-
mark påtager sig for omverdenen. Og som gør en
forskel for at skabe en bedre, mere fri, rig og tryg
verden. Til gavn for Danmark og for verden.
Regeringens mål er, at alle skal have frihed til
at skabe sig den fremtid, de ønsker, så tæt som
muligt på det sted, hvor de har hjemme. Ingen bør
skulle sætte livet på spil i en lovløs og farefuld færd
i jagten på drømmen om et bedre liv. Og dem, der
er nødsaget til at flygte fra krig og konflikt, hjælpes
så tæt på deres hjemegne, som muligt, så de kan
komme tilbage og deltage i genopbygningen, så
snart det bliver muligt. At håndtere irregulær mi-
gration og bekæmpe dens grundlæggende årsager
er et omdrejningspunkt på finanslovsforslaget for
2019. I forhold til udsendelse af afviste asylansø-
gere har kombinationen af en intensiveret dialog
og brug af bistandsmidler, i en noget-for-noget
tilgang, gjort det muligt at øge tilbagesendelse til
en række lande, og regeringen vil derfor styrke
denne indsats.
Med finanslovsforslaget for 2019 øger regeringen
rammen for udviklingsbistand med 464,1 mio. kr.
Udviklingsbistanden udgør således 0,7 pct. af BNI
(Økonomisk Redegørelse, maj 2018) svarende til
16.392,3 mio. kr. Hertil kommer yderligere 182,8
mio. kr. som tilføres udviklingsbistanden som
efterregulering for 2017.
1
Den samlede udvik-
lingsbistand forventes i 2019 således at udgøre
16.575,1 mio. kr.
1) Reguleringsmekanismen, der blev indført i 2017,
håndterer udsving i bl.a. flygtningemodtagelsesudgifter
og ændrede BNI skøn og skal sikre at der afsættes 0,7 pct.
af BNI i tilsagn over en rullende treårig periode.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0004.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
4
Den udviklingspolitisk prioritering på finans-
lovsforslaget for 2019 fokuserer særligt på
fem områder og sætter fire nye rekorder for
omfanget af vores indsats:
1. Nærområderne
– Rekordhøj humanitær
bistand og løft til den samlede nærområde-
indsats.
2. Afrika
– Løft til Afrikabistanden med fokus på
skrøbelighed, migration og erhvervsliv – fri-
handel. Rekordhøj bevilling til Danida Business
Finance mhp. inddragelse af erhvervslivet.
3. Grøn profil
– Rekordhøj klimapulje, P4G og
løft til myndighedssamarbejde.
4. Kvinder/ligestilling, uddannelse
– Rekord-
høj SRSR-indsats og øget uddannelsesbidrag.
5. Multilateralisme
– Styrket bidrag til inter-
national fred, sikkerhed og retsorden.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0005.png
5
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Danmarks indsats i nærområderne og konfliktramte regioner
Vi ved, vi kan hjælpe flere, når vi hjælper i nærområderne. Ved at hjælpe flygtninge,
fordrevne og de berørte lokalsamfund i nærområderne til en mere værdig og sikker
tilværelse, bidrager vi til at mindske behovet for at søge længere bort i søgen efter tryghed
og hjælp. Dermed vil færre være nødsaget til at søge mod Europa. Regeringen vil sikre, at
bistandsmidler, der frigøres pga. faldende udgifter til flygtningemodtagelse i Danmark,
anvendes i nærområderne.
68,5 mio. mennesker er netop nu fordrevet fra
deres hjem – det højeste antal nogensinde.
85 pct. af de fordrevne befinder sig i udviklings-
lande.
Danmarks humanitære bistand har som mod-
svar ligeledes aldrig været større. Danmark tager
ansvar og er blandt verdens største humanitære
donorer målt i forhold til vores indbyggertal.
Regeringen vil løfte den humanitære bistand med
yderligere 100 mio. kr. til i alt 2,6 mia. kr. for at
imødegå de fortsat massive humanitære behov i
nærområderne.
Den humanitære bistand kan ikke stå alene.
De humanitære kriser bliver typisk stadigt mere
langvarige og har voksende regionale konse-
kvenser i form af flygtningestrømme og generel
ustabilitet med betydelige udviklingsmæssige
udfordringer. Humanitære indsatser skal så vidt
muligt suppleres med mere langsigtet udviklings-
samarbejde og fredsindsatser. Det skal ske under
fuld respekt for de humanitære principper og
med et klart fokus på bæredygtige løsninger. Dan-
mark høster netop nu international anerkendelse
for sin tilgang med sammenhængende indsatser
i kriseramte og skrøbelige lande og regioner, og
regeringen vil prioritere at fastholde den fleksible
tilgang til akutte, livreddende bistand og mere
langsigtede løsningsorienterede indsatser.
Danmarks indsats i Syrien er et eksempel på
tilgangen. Regeringen lægger i 2019 op til et
Syrien-relateret bidrag på ca. 675 mio. kr., som
ud over humanitær bistand og freds- og stabili-
seringstiltag omfatter 200 mio. kr. til sammen-
hængende indsatser, der skal fremme beskyttelse,
modstandskraft mv. i og omkring Syrien.
Regeringen vil prioritere at løfte børns uddan-
nelse under langstrakte konflikter og vil derfor
afsætte 50 mio. kr. årligt til uddannelsesinitiativet,
Education Cannot Wait – verdensmål 4.
Regeringen vil opprioritere den langsigtede
bilaterale udviklingsindsats i fattige og skrøbelige
prioritetslande og værtssamfund for store flygt-
ningebefolkninger bl.a. for at fremme koblingen
mellem humanitær-udvikling-fredsindsatser.
Regeringen vil i 2019 afsætte samlet knap 2 mia.
kr. til. bl.a. landeprogrammer i Somalia, Uganda,
Niger, Mali og Etiopien, hvoraf betydelige dele vil
komme flygtninge, internt fordrevne og lokale
værtssamfund til gode, samt til indsatser i Syrien
og nabolandene.
Freds- og Stabiliseringsfondens udviklingsmidler
øges med 55 mio. kr. i forhold til finanslov 2018 til
i alt 380 mio. kr., som en del af Danmarks bidrag
til at stabilisere skrøbelige situationer i bl.a.
Syrien, Irak, Afghanistan, Ukraine, Sahel-regionen
og Afrikas Horn, herunder ved bekæmpelse af
radikalisering og voldelig ekstremisme. En stig-
ning i udviklingsmidler understøtter det styrkede
bidrag til Fonden, som ligger i Forsvarsforliget.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0006.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
6
Afrika – skrøbelighed, migration, partnerskaber for vækst og frihandel
Verdensmålene er en generationskontrakt om en bedre fremtid for alle i 2030. Falder
planen til jorden, vil mange unge fremover blive en del af en voksende udfordring frem
for en del af løsningen. Regeringen vil bidrage til, at Afrikas unge skal kunne se fremtids-
muligheder i deres hjemlande. Muligheder, der kun kan skabes med økonomisk vækst,
jobs, frihed for den enkelte og politisk indflydelse.
Mange afrikanske udviklingslande, som Danmark
samarbejder med, har oplevet vækst og fremgang.
Men samtidig lever knap halvdelen af verdens
fattigste i Afrika syd for Sahara. Befolknings-
tilvæksten sætter flere steder den vundne udvik-
ling under pres. I 2050 forventes Afrikas befolk-
ning at nå 2,5 mia. Og hver tredje ung i verden vil
være afrikaner.
Danmark vil derfor i højere grad sætte ind i
skrøbelige stater og nabolande til krise og konflikt
og derigennem hjælpe med at fremme ver-
densmålene og skabe bedre og lige muligheder
for Afrikas unge i deres hjemlande i tråd med bl.a.
verdensmål 1, 8 og 16 om fattigdomsbekæmpelse,
anstændige jobs, økonomisk vækst samt fred,
retfærdighed og stærke institutioner.
Prioritetslande i Afrika, unge, tech og
partnerskaber for bæredygtig vækst
Regeringen vil styrke indsatsen i prioritetslande
i Afrika, der enten er skrøbelige eller befinder sig
i en skrøbelig situation, hvor Danmark kan gøre
en forskel, og som indvirker direkte på danske
interesser. Regeringen afsætter 400 mio. kr. mere
til Etiopien, Mali og Somalia end planlagt på
finanslov 2018 for 2019 og i alt 1,72 mia. kr. til
bilaterale landeprogrammer i Afrika på finans-
lovsforslag 2019.
Flere af de danske prioritetslande har en overve-
jende ung befolkning, og regeringen vil afsætte
10 mio. kr. til at sikre, at fokus på unge indgår
på tværs af Danmarks udviklingssamarbejde og
kick-starte pilotinitiativer bl.a. for at sikre unge-
inddragelse særligt i Afrika.
For langt størstedelen af Afrikas befolkning er den
største udfordring dog ikke kriser og konflikter,
men hverdagen. For dem er jobs og økonomiske
muligheder afgørende i vejen ud af fattigdom og
økonomisk migration.
Regeringen afsætter 75 mio. kr. til den Europæ-
iske Fond for Bæredygtig Udvikling under EU’s
Eksterne Investeringsplan med en øremærkning
til Afrika mhp. at fremme vækst, beskæftigelse og
iværksætteri for afrikanske unge.
Koblet til det danske TechPlomacy-inititativ
herunder det udviklingspolitiske arbejdsspor
”TechVelopment” afsætter regeringen 40 mio.
kr. til innovative digitale tiltag og iværksætteri i
Afrika.
Vækst, udvikling og handel hænger uløseligt sam-
men. Verdensmålene hviler på værdier og princip-
per, som Danmark har kæmpet for internationalt
i mange år, og fokuserer på fremskridt inden for
områder, hvor danske virksomheder har klare
styrkepositioner. Det kommer både udviklings-
landene og Danmark til gavn.
Regeringen vil øge støtten til Enhanced Integrated
Framework (EIF) - det globale allianceinitiativ for
handel og udvikling med 20 mio. kr., så der i alt er
bidraget med 80 mio. kr. til EIF’s 2. fase for 2015-
22. Regeringen vil samtidig afsætte 25 mio. kr. til
at understøtte udviklingen af den nye Afrikanske
Frihandelsaftale gennem Den Afrikanske Union.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0007.png
7
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Regeringen vil fortsætte arbejdet med i højere
grad at inddrage erhvervslivet og skabe økono-
misk frihed i landene. Det er kun i samspillet
mellem bistand og private investeringer, viden og
erfaring, at vi kan løfte finansieringen af ver-
densmålene.
Investeringerne via den koncessionelle lånefa-
cilitet Danida Business Finance øges til i alt 500
mio. kr. årligt – det højeste beløb, der nogensinde
er afsat hertil. Det skal bidrage til at imødekom-
me den stigende efterspørgsel på investeringer
i bl.a. bæredygtig infrastruktur i afrikanske og
andre udviklingslande i takt med den voksende
befolkning.
Samtidig afsættes der 250 mio. kr. til Investerings-
fonden for Udviklingslandene i 2019 med fokus
på verdensmålene som bæredygtig forretnings-
model for danske virksomheder, iværksættere og
partnere bl.a. i Afrika.
Noget-for-noget og migrationsmidler
Regeringen har gjort direkte migrationshåndte-
ring til en prioritet i bistanden. Det er lykkedes at
øge udsendelse af afviste asylansøgere til en række
lande, og der er opnået forståelse og indgået
aftaler med særligt relevante udviklingslande om
at efterleve deres forpligtelser til at hjemtage egne
statsborgere.
Regeringen styrker udsendelsesindsatsen
yderligere. Med 35 mio. kr. ekstra øges de no-
get-for-noget belagte midler, der kan anvendes i
udviklingslande, hvortil Danmark har personer i
udsendelsesposition, til i alt 110 mio. kr. (udsen-
delsespuljen).
Samtidig fastholdes 50 mio. kr. til målrettede
migrationsindsatser, herunder bl.a. bekæmpelse
af menneskesmugling og iværksættelse af oplys-
ningskampagner med hovedvægten lagt på tiltag i
Afrika og dele af Mellemøsten.
Regeringen lægger op til at øge stipendiatbistan-
den med yderligere 15 mio. kr. til i alt 60 mio.
kr. i 2019, hvorved stipendiatbistanden vil være
fordoblet fra 2017 til 2019. Initiativet er en del
af et dansk bidrag til at gennemføre den globale
migrationsaftale, Global Compact on Migration,
som forventes vedtaget i december 2018. Fokus
er her på at bekæmpe irregulær migration og
arbejde for sikker, velordnet og regulær migrati-
on. Danmark vil med stipendiatbistanden hjælpe
med at uddanne bl.a. afrikanske unge, så de end-
nu bedre kan præge deres lands udvikling, når de
vender hjem igen.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0008.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
8
Grøn udviklingspolitik og et styrket myndighedssamarbejde
Verden er i stigende grad konfronteret med komplekse miljø- og klimaudfordringer.
De mest udsatte lande og befolkningsgrupper har sværest ved at stå imod og tilpasse
sig forandringerne og rammes derfor hårdest. Danmarks ekspertise og løsninger inden
for grønne teknologier giver bæredygtige muligheder for at holde udviklingslandenes
udledninger af drivhusgasser lave i takt med at deres økonomier vokser. Regeringen vil
i 2019 styrke fokus på en bæredygtig vækst i udviklingslandene.
Med verdensmålene og Parisaftalen er ramme-
værket for løsning af miljø- og klimaudfordrin-
gerne på plads. Den teknologiske udvikling går
stærkt og baner vejen for grønne løsninger, f.eks.
når prisen på bæredygtige energiformer falder og
gør dem konkurrencedygtige, men udviklingen vil
ikke ske hurtigt nok af sig selv.
Der kræves fortsat substantielle ressourcer og et
bredt engagement fra regeringer, myndigheder,
den private sektor og civilsamfundet for at hjælpe
både lav- og mellemindkomstlandene på en grøn
og bæredygtig vej til udvikling i tråd med særligt
verdensmål 7, 11, 12, 13 og 14.
Regeringen vil i 2019 løfte klimapuljen til 540
mio. kr. årligt – det højeste beløb nogensinde.
Derigennem bidrager Danmark til at hjælpe ud-
viklingslandene med at gennemføre Klimaaftalen
fra Paris og sikre klimatilpasning såvel som udled-
ningsreduktioner.
Danmarks bidrag til Den Globale Miljøfacilitet
(GEF) løftes med 50 mio. kr. årligt til og med 2021,
så det samlede genopfyldningsbidrag udgør 450
mio. kr. – og mere end Danmarks bidrag ved sidste
genopfyldning i 2014.
Regeringen ønsker at bidrage til bekæmpelse af
plastikaffald i havene og afsætter 20 mio. kr. til en
ny multidonor-trustfond på området, der etable-
res på norsk initiativ i Verdensbanken.
Myndighedssamarbejdet styrkes med 25 mio. kr.
til i alt 145 mio. kr., som et svar på den fortsatte
efterspørgsel efter bæredygtige danske løsninger i
udviklingslandene. Samarbejdet forventes styrket
i bredden med nye strategiske sektorsamarbejder
og i dybden via videreudvikling af eksisterende
samarbejder.
Det første topmøde i det grønne partnerskab -
Partnering for Green Growth and the Global Goals,
P4G, lanceret af Danmark og de andre P4G-lande,
afholdes i oktober 2018 i København. Regeringen
afsætter 55 mio. kr. på finanslovsforslag 2019 til at
understøtte dets aktiviteter fremadrettet.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0009.png
9
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Kvinder, ligestilling og uddannelse
Danmark er en stærk fortaler for kvinder og pigers rettigheder. Det er vi, fordi det er
en fundamental menneskeret. Samtidig er det afgørende for at løfte verdens velstand.
Regeringens arbejde for kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder (SRSR)
handler om at give kvinder reel ret og mulighed for at bestemme over egen krop. Ret, viden
og muligheder skal gå hånd i hånd. Uddannelse er en vigtig nøgle for at åbne døren til en
bedre fremtid for den næste generation.
Flere end 100 lande har lovgivning der begrænser
kvinders deltagelse i det økonomiske liv. Dertil
kommer kulturelle, religiøse og sociale barrie-
rer for piger og kvinders frihed og muligheder.
Det krænker den enkeltes ret, og hæmmer den
sociale og økonomisk udvikling. Hvis alle verdens
kvinder deltog på lige fod med mænd, anslås det
globale BNP at kunne være 25 pct. større i 2025.
Regeringen vil fortsætte Danmarks store fokus
på at fremme ligestilling og pigers og kvinders
rettigheder – verdensmål 5. Vi har og vil fortsat re-
agere skarpt, når kvinders og pigers mulighed for
at nyde fundamentale menneskerettigheder på
lige fod med mænd og drenge, herunder navnlig
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder, er
under stigende internationalt pres. Danmark har
derfor også fra første færd været medinitiativtager
til den globale SheDecides-bevægelse for at mod-
gå internationalt pres fra selv lande, vi normalt
deler synspunkter med.
Arbejdet for kvinder og pigers seksuelle og repro-
duktive sundhed og rettigheder (SRSR) handler
om den fundamentale ret til selv at bestemme
over eget liv, egen krop og egen seksualitet. Det
handler om at give kvinder reel ret og mulighed
for selv at vælge med hvem, hvornår og hvor
mange børn, hun ønsker at få. I et udviklings-
perspektiv hjælper familieplanlægning, oplys-
ning og prævention også til at fremskynde den
demografiske transition, så befolkningstilvæksten
ikke overstiger udviklingen. Regeringen vil tillige
styrke fokus på SRSR i humanitære kriser.
Finanslov 2018’s markant høje niveau for global
SRSR forøges i 2019 med 15 mio. kr. til i alt 715
mio. kr. Der afsættes herunder 10 mio. kr. til at
accelerere udbredelsen af seksualundervisning,
der fortsat er kontroversielt mange steder.
Regeringen vil give et nyt bidrag på 75 mio. kr. til
Verdensbankens facilitet for kvinder og pigers
sundhed og rettigheder, Global Financing Facility,
der omfatter både donorlande og private fonde
som Gates Foundation. Bidraget målrettes Vest-
afrika og SRSR.
Bedre uddannelse er en nøgle til at sikre lige
muligheder for alle – verdensmål 4. Regeringen
prioriterer derfor uddannelse, især til de mest
udsatte og marginaliserede grupper, herunder
piger. Uddannelse er ikke kun med til at skabe
forbedrede livsvilkår for den enkelte, dets familie
og samfundets bæredygtige udvikling, det kan
også kobles til håndtering af irregulær migration
og af befolkningstilvækst. Regeringen vil derfor
fortsætte med at bringe adgangen til uddannelse
for alle på dagsordenen som en afgørende motor
for en bæredygtig, global udvikling.
Regeringen lægger op til at øge Danmarks bidrag
til det Globale Partnerskab for Uddannelse, så det
fremover udgør 300 mio. kr. om året. Dertil kom-
mer opprioritering af uddannelse i humanitære
kriser med 50 mio. kr. til Education Cannot Wait.
Her udover afsættes 75 mio. kr. til at kunne støtte
andre nye multilaterale uddannelsesindsatser.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0010.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
10
Styrkelse af de multilaterale institutioner
Som et lille land med et liberalt demokrati og en åben, globaliseret økonomi har
Danmark en vital interesse i et velfungerende, regelbaseret internationalt samarbejde,
forankret i liberale værdier. Ved at prioritere indsatser gennem det multilaterale
samarbejde også gennem udviklingspolitikken vil regeringen sikre, at vi fra dansk side
forsøger at præge samarbejdet og de kommende forandringer mest muligt på områder,
som giver os indflydelse og som er i Danmarks interesse.
Et stærkt multilateralt samarbejde er afgørende
for at værne om global stabilitet, der er forud-
sætningen for Danmarks sikkerhed, vækst og
velstand. Via stærke multilaterale organisationer
(verdensmål 16) kan Danmark præge diskussio-
nerne om f.eks. internationale retsordensprincip-
per, normsæt, vækstparadigmer, internationale
finanser og dermed den retning, som verden
bevæger sig i.
FN er med sine 193 medlemsstater verdens pri-
mære multilaterale samarbejdsorganisation.
Danmark er vært for FN-byen, der beskæftiger
mere end 1500 medarbejdere fra hele verden og
huser verdens største humanitære varelager.
Danmark bakker fuldt op om FN’s reformdagsor-
den, der tager udgangspunkt i tre spor: udvikling,
fred/sikkerhed og management. Regeringen vil
som et af de første lande afsætte 60 mio. kr. til at
kickstarte den reform af FN’s udviklingssystem,
som Danmark sammen med Algeriet har for-
handlet på plads.
Danmarks profil inden for FN’s arbejde med fred
og sikkerhed styrkes med det øgede bidrag til FN’s
Fredsopbygningsfond til i alt 100 mio. kr. over tre
år. Bidraget finansieres over den styrkede Freds-
og Stabiliseringsfond.
Udviklingsbankerne spiller en nøglerolle i at
styrke rammebetingelserne for frie og åbne øko-
nomier både på landeniveau og globalt. Derfor
vil Danmark fortsætte det aktive engagement og
støtte til bankernes arbejde.
I alt afsættes ca. 3,3 mia. kr. til langsigtet multi-
lateral bistand gennem FN-systemet, Verdens-
banken og regionale udviklingsbanker. Hertil
kommer den betydelige bilaterale støtte, som
udmøntes gennem eller i samarbejde med multi-
laterale partnere i danske prioritetslande.
EU er en afgørende platform for dansk udviklings-
politik i en stadig mere globaliseret verden, og
fremme af danske udviklingspolitiske interesser
og værdier sker i høj grad via EU-samarbejdet.
Det gælder ikke mindst i forhold til håndtering af
migration, vækst og udvikling.
Der afsættes i alt 1,9 mia. kr. til EU’s faste udvik-
lingsbudgetter på finanslovsforslag 2019. Dertil
kommer frivillige bidrag til EU’s fælles donor-
fonde mv.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0011.png
11
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Udvalgte tabeller
Tabel 1:
Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand på forslag til finanslov
for 2019 i henhold til OECD/DAC’s regler
2019
mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN's fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Samlet udviklingsbistand (0,7 pct. af BNI)
13.812,8
726,6
21,2
1.215,8
23,1
33,7
494,1
15,2
49,8
16.392,3
Der vil frem mod ændringsforslagene kunne ske en yderligere konsolidering af mulige udgiftsområ-
der og beløb uden for § 6.3. Bistand til udviklingslandene, der kan opgøres som udviklingsbistand, på
baggrund af en nærmere analyse heraf.
Efterregulering for udviklingsbistanden i 2017
Samlet udviklingsbistand i 2019 inkl. efterregulering
§ 6.3 Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
182,8
16.575,1
13.995,6
Tabel 2:
Klimapuljen
2019
mio. kr.
Klimatilpasning i de mindst udviklede lande
Bæredygtig energi i Afrika
Klima- og energitiltag i små østater
Bilateralt samarbejde med Indien
Udfasning af fossile brændsler
Støtte til Den Grønne Klimafond
Andet
Total
150
100
50
55
30
135
20
540
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0012.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
12
Tabel 3:
Bidrag til SRSR igennem multilaterale kanaler (eks. bilaterale bidrag)
2019
mio. kr.
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt civil-samfund
FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
Den Globale Fond for bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria
Total
350
175
40
150
715
Tabel 4:
Langsigtet multilateral bistand samt bidrag til EU’s udviklingspolitikker
2019
mio. kr.
Multilateral bistand gennem FN mv. (eks. bilateral støtte)
Udviklingsbanker og -fonde
Den Europæiske Udviklingsfond
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Total
1.997
1.290
713
1.216
5.216
Tabel 5:
Bilaterale landeprogrammer i Afrika – nye tilsagn
2019
mio. kr.
Etiopien
Niger
Somalia
Uganda
Mali
Tanzania
Total
275
100
580
525
235
5
1.720
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0013.png
13
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
Tabel 6:
Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov for 2019
2018
(mio. kr.)
2018-priser
F år
(mio. kr.)
2019-priser
2020
(mio. kr.)
2019-priser
2021
(mio. kr.)
2019-priser
2022
(mio. kr.)
2019-priser
Ulandsrammen på finanslovens §6.3
06.31 Reserver
06.31.79 Reserver og budgetreguleringer
06.31.79.10 Reserve
06.31.79.20 Budgetregulering
06.31.79.30 Valutakursreguleringer
06.32 Bilateral bistand
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.07 Zimbabwe
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.09 Sydsudan
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.13 Mozambique
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Afghanistan
06.32.02.10 Indsatser i Syrien og nabolande
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.12 Nepal
06.32.02.14 Vietnam
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
06.32.02.17 Bolivia
06.32.02.18 Øvrige indsatser i Latinamerika
06.32.04 Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.04.14 IT-, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings- og kommunikationsudgifter
06.32.04.15 Rådgivende enheder
289,8
289,8
289,8
0
0
3.951,7
1.713,2
255
85
0
0
0
5
0
225
0
0
300
509,5
333,7
490
5
0
330
0
5
0
0
150
0
0
276,9
20
40
96,8
120,1
290
290
290
0
0
3.796
2.076,2
275
100
0
580
0
5
0
525
0
0
0
235
356,2
210
5
0
0
200
5
0
0
0
0
0
264,9
6
40
97,7
121,2
100
100
100
0
0
4.064
2.111,7
225
0
0
150
0
650
500
0
0
0
0
5
581,7
450
5
0
240
200
5
0
0
0
0
0
262,9
4
40
97,7
121,2
100
100
100
0
0
4.347,1
1.962,2
215
0
0
150
0
350
350
0
0
0
550
5
342,2
895
270
200
200
0
225
0
0
0
0
0
262,9
4
40
97,7
121,2
100
100
100
0
0
4.450,9
2.292,5
5
500
0
0
0
250
0
0
0
0
500
600
437,5
635
200
245
0
0
190
0
0
0
0
0
261,9
3
40
97,7
121,2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0014.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
14
2018
(mio. kr.)
2018-priser
F år
(mio. kr.)
2019-priser
2020
(mio. kr.)
2019-priser
2021
(mio. kr.)
2019-priser
2022
(mio. kr.)
2019-priser
Ulandsrammen på finanslovens §6.3
06.32.07 Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.07.15 Afdrag på statslån til udviklingslande
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.08.35 OHCHR - FN's Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati, menneskerettigheder og god regeringsførelse
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.90 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-Arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10 Migration
06.32.10.12 EU's Tyrkietfacilitet
06.32.10.13 Migration og udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.11 Naboskabsprogram
06.32.11.10 Programindsatser
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.33 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34 Naturressourcer, energi og klimaforandringer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslandene
06.34.01.50 FN's Miljøprogram (UNEP)
06.34.01.60 Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
06.34.01.70 Klimapulje
06.34.01.80 Øvrige bidrag
06.34.01.90 Ozonfonden
06.35 Oplysningsvirksomhed
06.35.01 Oplysning i Danmark mv
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv
06.35.01.18 Evaluering
-65,8
19,4
-85,2
727,4
0
48
65
260,2
325
29,2
200
155
45
450
300
125
25
160
140
20
935
935
661
14,6
259,4
544
544
10
150
350
10
24
55
55
28
12
15
-69,9
22,9
-92,8
769,8
60
53
65
179,6
380
32,2
200
155
45
185
0
160
25
160
140
20
945,4
945,4
664
20
261,4
630
630
10
50
540
30
0
58
58
31
12
15
-57,8
26,4
-84,2
752,2
60
53
65
162
380
32,2
200
155
45
185
0
160
25
160
140
20
942,4
942,4
664
20
258,4
610
610
10
50
540
10
0
55
55
28
12
15
-29,5
35,5
-65
711,5
60
53
65
121,3
380
32,2
200
155
45
185
0
160
25
160
140
20
942,4
942,4
664
20
258,4
646
646
10
50
540
10
36
74
74
47
12
15
-23,4
38
-61,4
739,9
60
53
65
149,7
380
32,2
200
155
45
185
0
160
25
160
140
20
945,4
945,4
664
20
261,4
560
560
10
0
540
10
0
55
55
28
12
15
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0015.png
15
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
2018
(mio. kr.)
2018-priser
F år
(mio. kr.)
2019-priser
2020
(mio. kr.)
2019-priser
2021
(mio. kr.)
2019-priser
2022
(mio. kr.)
2019-priser
Ulandsrammen på finanslovens §6.3
06.36 Multilateral bistand gennem FN mv.
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN's Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN-byen
06.36.01.16 FN's Resident Coordinator-system
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling
06.36.03.10 FNs Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO's udviklingsaktiviteter
06.36.03.13 FN's Ligestilllingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN's Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria
06.36.03.17 Det globale vaccinationsinitiativ (GAVI)
06.36.04 Multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.04.12 Øvrige multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
06.37 Udviklingsbanker, -fonde og EU
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.12 Den Internationale Valutafond (IMF)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.18 Global Partnership for Education (GPE)
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
06.37.02.11 Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB)
06.37.02.12 Den interamerikanske Udviklingsbank (IDB)
06.37.02.13 Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
06.37.03.10 Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
1.492
395
220
175
0
125
125
813
350
160
25
63
40
150
25
0
0
0
0
159
120
3
36
1.843,8
821,8
0
573
0
-1,2
250
100
0
0
0
100
222
100
1.996,7
452
217
175
60
125
125
838
350
175
35
63
40
150
25
425
300
50
75
156,7
120
6,7
30
2.003
633,8
70
565
0
-1,2
0
100
0
0
0
100
556,2
430
1.913
387
212
175
0
125
125
838
350
225
35
63
40
100
25
425
300
50
75
138
120
0
18
1.997,7
848,8
70
780
0
-1,2
0
115
115
0
0
0
320,9
175
1.866,7
406
211
195
0
125
125
838
350
225
35
63
40
100
25
350
300
50
0
147,7
120
9,7
18
1.978,3
774,8
70
706
0
-1,2
0
135
115
0
20
0
340,5
175
1.852
401
206
195
0
125
125
838
350
225
35
63
40
100
25
350
300
50
0
138
120
0
18
1.982,7
774,8
70
706
0
-1,2
0
115
115
0
0
0
364,9
175
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0016.png
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
16
2018
(mio. kr.)
2018-priser
F år
(mio. kr.)
2019-priser
2020
(mio. kr.)
2019-priser
2021
(mio. kr.)
2019-priser
2022
(mio. kr.)
2019-priser
Ulandsrammen på finanslovens §6.3
06.37.03.11 Den asiatiske Udviklingsfond
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den europæiske Udviklingsfond
06.37.04.11 EU-lån til Tyrkiet
06.38 Partnerskaber for bæredygtig vækst
06.38.01 Mobilisering af finansiering til investeringer
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Business Finance
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.02 Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
06.38.02.12 Partnerskaber for markedsdrevet vækst
06.38.02.13 Vækstrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN's arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.16 Støtte til aktiviteter inden forhandel og udvikling
06.38.02.17 Energi- og vandressourcer mv.
06.38.02.18 Strategiske indsatser i vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.38.02.21 Arbejdsmarkeder og rammebetingelser
06.39 Humanitær bistand
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære organisationer
06.39.01.10 FN's Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
06.39.01.11 FN's organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN's Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 Humanitær fødevarebistand (WFP)
06.39.01.14 Den internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN's Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN's organisation for minerydning (UNMAS)
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
0
122
700
700
0
1.233,5
345
0
20
325
0
888,5
264
52
68
29,5
50
70
20
225
45
65
2.500
625
160
70
30
210
40
100
15
1875
759,5
1115,5
12.844,8
0
126,2
713
723
-10
1.676,5
792
250
42
500
0
884,5
245
55
90
9,5
70
70
20
200
60
65
2.600
675
160
70
30
210
40
150
15
1925
844
1081
13.995,6
0
145,9
713
723
-10
1.629,5
750
50
100
500
100
879,5
255
55
95
9,5
50
70
20
200
60
65
2.600
675
160
70
30
210
40
150
15
1925
844
1081
13.911,6
0
165,5
728
738
-10
1.428,5
600
0
100
500
0
828,5
204
55
95
9,5
50
70
20
200
60
65
2.600
675
160
70
30
210
40
150
15
1925
844
1081
13.983
0
189,9
728
738
-10
1.469,5
650
50
100
500
0
819,5
195
55
95
9,5
50
70
20
200
60
65
2.600
675
160
70
30
210
40
150
15
1925
844
1081
14.015,5
§ 06.3 Total
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0017.png
17
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER 2019
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 259: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2019 - Plan for udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2019 - 2022
1933309_0018.png
Danmarks udviklingssamarbejde tager sit afsæt i
den udviklingspolitiske og humanitære strategi,
Verden 2030, der hviler på et bredt politisk forlig i
Folketinget.
Regeringens forslag til finanslov for 2019
fortsætter arbejdet med at målrette, udvikle
og styrke Danmarks udviklingssamarbejde. Et
udviklingssamarbejde, der viser det medansvar,
som Danmark påtager sig for omverdenen. Og
som gør en forskel for at skabe en bedre, mere fri,
rig og tryg verden. Til gavn for Danmark og for
verden.
Den udviklingspolitisk prioritering på
finanslovsforslaget for 2019 fokuserer særligt
på fem områder og sætter fire nye rekorder for
omfanget af vores indsats:
1.
Nærområderne
– Rekordhøj humanitær
bistand og løft til den samlede
nærområdeindsats.
2.
Afrika
– Løft til Afrikabistanden med fokus
på skrøbelighed, migration og erhvervsliv
– frihandel. Rekordhøj bevilling til Danida
Business Finance mhp. inddragelse af
erhvervslivet.
3.
Grøn profil
– Rekordhøj klimapulje, P4G og
løft til myndighedssamarbejde.
4.
Kvinder/ligestilling, uddannelse
– Rekordhøj
SRSR-indsats og øget uddannelsesbidrag.
5.
Multilateralisme
– Styrket bidrag til
international fred, sikkerhed og retsorden.
Danmark afholder i efteråret 2018 to internationale konferencer med fokus på verdens udvikling.
COPENHAGEN
SUMMIT 2018
P4G summit, 19.-20. Okt.
https://p4gsummit.org/
Regeringen har på FFL19 afsat
55 mio. kr. til at støtte P4G.
International Anti-Corruption
Conference, 22.-24. Okt.
https://iaccseries.org/blog/denmark-
to-host-18iacc/
Regeringen har på FFL19 afsat 100 mio. kr. til nyt
antikorruptionsprogram.
REGERINGENS UDVIKLINGS-
POLITISKE PRIORITETER 2019
August 2018
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
OTW A/S
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-93616-65-3