Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1929587_0001.png
Danmark - Somalia
Landepolitikpapir 2018-2023
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
Indhold
1
2
3
4
Introduktion.........................................................................................................1
Danmarks samarbejde med Somalia
vision og strategisk retning ..................1
Situationen i Somalia
muligheder, udfordringer og risici .............................. 4
Strategiske målsætninger for Danmarks engagement i Somalia ...................... 6
4.1
Fremme stabilitet og sikkerhed, statsopbygning samt menneskerettigheder ....................... 6
4.2
Styrke modstandsdygtighed og understøtte Somalias håndtering af internt fordrevne og
tilbagevendte borgere ........................................................................................................................ 7
4.3
Bekæmpe fattigdom gennem inklusiv vækst og bæredygtige job ......................................... 8
5
6
Resultater og monitorering ................................................................................ 9
Annekser ............................................................................................................ 10
6.1
6.2
6.3
Anneks 1: Kort ....................................................................................................................... 10
Anneks 2: Nøgletal for Somalia ............................................................................................. 11
Anneks 3: Hidtidigt udviklings- og stabiliseringsengagement i Somalia ............................... 13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1
Introduktion
Somalia indtager en strategisk placering i Europas, og dermed Danmarks, interesseområde.
Efter statskollapset i 1991 og årtiers konflikt er der grund til forsigtig optimisme, da landet de
seneste år har bevæget sig langsomt, om end usikkert, mod mere politisk stabilitet. Regeringen
tager i stigende grad ansvar for landets udvikling, men kan ikke uden støtte løse de omfattende
udfordringer, der bidrager til ustabilitet i regionen, og som også påvirker Europa, og dermed
Danmark, direkte. Somalia er fortsat præget af interne spændinger, voldelig ekstremisme,
omfattende fordrivelser og svag regeringsførelse.
Danmarks strategiske interesser i Somalia koncentrerer sig særligt om globale udfordringer
som flygtninge- og irregulære migrationsstrømme, imødegåelse af voldelig ekstremisme og
terrorisme samt maritim sikkerhed på den centrale søtransportkorridor mellem Europa og
Asien, hvor Danmark har væsentlige udenrigsøkonomiske interesser. I takt med at Somalia
stabiliseres, vil landet også give spæde investerings- og handelsmuligheder, herunder ift.
tjenesteydelser. Samtidig har Danmark gennem årtier været en stærkt engageret
udviklingspartner for landene på Afrikas Horn og i Østafrika. Den regionale effekt af et
ustabilt Somalia kan have konsekvenser for udviklingsresultater og private investeringer.
Danmark har derfor en klar interesse i, at Somalia forsætter den nuværende udvikling mod
varig stabilitet, fred og statsopbygning. Visionen og de strategiske målsætninger for det danske
engagement i Somalia tager derfor afsæt i en interessebaseret, samtænkt og fokuseret udenrigs-
, sikkerheds- og udviklingspolitik, der har Danmarks sikkerhed, velstand og grundlæggende
værdier som centrale pejlemærker,
og som understøtter indfrielsen af FN’s verdensmål for
bæredygtig udvikling.
2
Danmarks samarbejde med Somalia
vision og strategisk retning
Migration, ustabilitet og terrorisme udgør ét af de fem hovedområder i regeringens udenrigs-
og sikkerhedspolitiske strategi for 2017-2018, hvor Danmark har særlige interesser på spil.
Landepolitikpapiret understøtter strategiens målsætning om at forebygge og mindske
migrations- og flygtningepresset samt terrortruslen mod Europa ved at fremme stabilitet,
vækst og udvikling, herunder varige løsninger på fordrivelsesproblematikker.
Somalia har igennem en årrække været et dansk udviklingspolitisk prioritetsland og hører til
gruppen af fattige, skrøbelige lande. Det danske engagement i og med Somalia udmønter
visionen i Danmarks udviklingspolitiske og humanitære strategi,
”Verden
2030”, om en mere
sikker, fri, velstående og retfærdig verden, hvor hvert enkelt menneskes rettigheder og
potentiale for selvforsørgelse realiseres. Det danske engagement i Somalia understøtter alle
fire fokusområder i strategien. På den baggrund, og med de prioriterede verdensmål for
bæredygtig udvikling som ramme, er den overordnede vision for det danske engagement i
Somalia:
at understøtte udviklingen af et stabilt, fredeligt og modstandsdygtigt Somalia i inklusiv økonomisk
udvikling, der kan tilbyde sine borgere en positiv fremtid, og hvor regeringen er i stand til at udøve
myndighedshåndhævelse med sigte på, at situationen i Somalia ikke længere truer regional og international
fred, sikkerhed og velstand.
Danmark vil i perioden 2018-2023 arbejde for at fremme denne vision med tre strategiske
målsætninger, hvor Somalia og Danmark har sammenfaldende interesser og mål, og hvor
Danmark kan bidrage til indfrielse af verdensmålene i Somalia:
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0004.png
1. Fremme stabilitet og sikkerhed og statsopbygning samt styrke respekten for
menneskerettigheder, med særligt fokus på kvinders rettigheder, unge og beskyttelse af
børn.
2. Styrke modstandsdygtighed og understøtte Somalias håndtering af internt fordrevne og
tilbagevendte borgere for derved at forebygge flygtningestrømme og irregulær migration,
samt at fremme et konstruktivt samarbejde omkring tilbagetagelse af somaliske
statsborgere.
3. Bidrage til fattigdomsbekæmpelse gennem inklusiv og bæredygtig, privatsektordrevet
økonomisk udvikling og jobskabelse med særligt fokus på kvinder og unge.
Danmark har en interesse i at fremme centrale danske værdier som ligestilling og kvinders
rettigheder samt de grundlæggende menneskerettigheder på tværs af danske aktiviteter.
Herudover vil der være målrettede initiativer vedr. beskyttelse af børn i konflikt, jf. FN’s
resolution 1612 (2005), samt mod kønsbaseret vold, inkl. omskæring af kvinder, jf. FN’s
erklæring om eliminering af vold mod kvinder (1993) og Sikkerhedsrådsresolution 1325.
Desuden vil danske mærkesager som udnyttelse af teknologiske løsninger til at løse
udviklingsudfordringer (TechVelopment) og inddragelse af
unge, herunder
Sikkerhedsrådsresolution 2250 om unge, fred og sikkerhed, indgå i det danske engagement.
Boks 1: Prioritering af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling
FN’s verdensmål udgør den internationale normative ramme for landepolitikpapiret.
Landepolitikpapiret prioriterer de mål, hvor der er danske interesser på spil, og hvor Danmark
(i partnerskab med andre) kan bidrage til at fremme potentialet for Somalia. Fokusområderne
er prioriteret ud fra de somaliske nationale udviklingsplaner og behov. Engagementet vil
primært fokusere på verdensmål 1 og 2 om afskaffelse af fattigdom og sult, mål 4 om
kvalitetsuddannelse (under strategisk partnerskab med Red Barnet), mål 5 om ligestilling
mellem kønnene og styrkede rettigheder for piger og kvinder, mål 8 om fremme af bæredygtig
vækst og anstændigt arbejde, mål 9 om infrastruktur og i særdeleshed mål 16 om fred,
retfærdighed og stærke institutioner. Mål 17 om partnerskaber er en prioritet på tværs af
Danmarks engagement i Somalia.
Det danske engagement i Somalia vedrører også den somaliske diaspora i Danmark. Omkring
21.000 somaliske indvandrere og efterkommere af somaliske indvandrere har ophold i
Danmark. Udviklingen og mulighederne for en positiv fremtid i Somalia har betydning for
dansk-somaliernes tilbageværende familiemedlemmers og bekendtes velbefindende og spiller
ind i deres overvejelser om at vende tilbage.
Danmarks indsats i Somalia bygger på værdifulde erfaringer og resultater fra det langvarige
danske engagement, siden partnerskabet med Somalia blev genoptaget i 1998. Eksempler på
konkrete resultater, som Danmark har bidraget til, er bl.a. en markant reduktion i pirateriet
omkring Somalias kyst, etablering af kommuner i særligt Somaliland og Puntland med evne til
at opkræve skatter og levere basale tjenesteydelser samt en markant styrket kriserespons og
håndtering af internt fordrevne. Overordnet viser erfaringerne, at lokalt ejerskab er en
forudsætning for succes, men at det samtidig er afgørende ikke at blive opslugt i politiske spil
og klandynamikker. En anden væsentlig refleksion er, at udviklingsresultater med direkte
betydning for befolkningen primært skabes på lokalt niveau. Endelig er en mere principiel
erfaring fra de seneste års samarbejde, at udviklings-, nødhjælps- og stabiliseringssamarbejde
må gå hånd i hånd med en tæt politisk dialog i en stærkt politiseret og konfliktpræget kontekst
som i Somalia.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
Danmarks engagement i Somalia vil i den kommende periode bygge på disse værdifulde
erfaringer og resultater. Der vil i vid udstrækning være tale om kontinuitet med et justeret
fokus baseret på udviklingen i danske politiske prioriteter og den somaliske virkelighed. En
række indsatser vil adressere de grundlæggende årsager til migration, og der vil være et større
fokus på varige løsninger på Somalias fordrivelseskriser, hvor samspillet mellem humanitær
bistand og udviklingsindsatser vil styrkes. Et andet styrket fokusområde er
menneskerettigheder, som Danmark vil arbejde for at fremme gennem alliancer med lokale
civilsamfundspartnere, regering, bilaterale aktører og FN. Der vil også være et stærkere
engagement med lokale myndigheder om serviceydelser for at skabe konkrete og mærkbare
resultater for den somaliske befolkning og ejerskab på lokalt niveau. Endelig vil Danmark i
endnu højere grad end tidligere søge at understøtte den positive forandringskraft, der ligger i
inklusiv privatsektorudvikling og jobskabelse særligt for og med unge.
Det bredspektrede danske engagement i Somalia bygger på principper som samtænkning,
fleksibilitet, risikovillighed, partnerskaber og geografisk differentiering. Engagementet vil være
baseret på en lang række instrumenter:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Aktiv politisk dialog
Bilateralt landeprogram
Humanitær bistand
Regionalt Freds- og Stabiliseringsprogram
Forsvarsindsatser
Freds- og stabiliseringsberedskabet
Fleksible udsendelsesmidler
Strategiske civilsamfundspartnerskaber
Investeringsfonden for Udviklingslande
Danidas Diasporaprogram
Eksportrådet (i mindre udstrækning)
De nævnte instrumenter vil blive samtænkt for at opnå størst mulig gennemslagskraft. Det
gælder særligt forsvars-, stabiliserings- og udviklingsinstrumenter samt udviklingsorienterede
og humanitære indsatser. Danmarks styrke, sammenlignet med tilsvarende bilaterale partnere,
er netop det bredspektrede og relativt fleksible engagement. Tilgangen på tværs af
instrumenter vil løbende blive tilpasset den aktuelle situation, herunder sikkerhed. Danske
styrkepositioner relateret til f.eks. søfart, fiskeri og teknologiske løsninger vil søges bragt i spil.
De strategiske målsætninger tager udgangspunkt i, hvordan Danmark kan sikre sig størst
gennemslagskraft og udøve indflydelse gennem partnerskaber. Succes forudsætter gensidigt
forpligtende og innovative partnerskaber i form af samarbejde med Somalias myndigheder,
civilsamfundsorganisationer, den private sektor, multilaterale organisationer og andre
internationale udviklingspartnere. Der vil være fokus på at identificere nye og eksisterende
samarbejdspartnere med vilje og evne til at skabe resultater, der leder til positive forandringer.
De nationale udviklingsplaner for hhv. Somalia og Somaliland vil udgøre rammen for
partnerskabet med myndighederne.
Danmark vil prioritere partnerskaber med FN, Verdensbanken og Den Afrikanske Union
(AU) samt centrale bilaterale aktører som Storbritannien, EU og de nordiske lande for at sikre
synergi, arbejdsdeling og indflydelse. Partnervalg er betinget af den strategiske målsætning.
Mens Storbritannien og AU eksempelvis er centrale partnere inden for stabilisering, vil
partnerskaber med Verdensbanken, EU og de nordiske lande være vigtige på andre
dagsordner. Samtidig vil Danmark aktivt søge at fremme danske positioner på Somalia-
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
dagsordenen i EU-regi i Bruxelles og i andre internationale fora som FN, Verdensbanken og
AU.
I perioden 2018-2021 vil de danske strategiske partnere Red Barnet, Dansk Flygtningehjælp
og International Media Support være tilstede med indsatser i Somalia. De vil yde et værdifuldt
bidrag til at udvikle og konsolidere et bæredygtigt, aktivt og bredt forankret civilsamfund i
Somalia, der bl.a. forbedrer sammenhængen mellem humanitær bistand og udvikling,
understøtter opbygningen af demokratiske medier, fremmer beskyttelsen af børn og styrker
kvinders rettigheder i væbnet konflikt.
Det danske engagement i Somalia vil være baseret på en geografisk differentieret og balanceret
tilgang. Mens Somaliland er relativt fredeligt, er situationen i Puntland og særligt i de nye
delstater mindre stabil og præget af klanstridigheder, truslen fra al-Shabaab samt Islamisk Stat.
Over den seneste periode har en større del af den danske støtte bevæget sig mod de sydlige
og centrale dele af Somalia. Det afspejler en ændret sikkerhedssituation i dele af Somalia og
tungere international tilstedeværelse.
Danmark vil fortsat have et stærkt fokus på Somaliland. Dette skal ses i sammenhæng med
den store efterspørgsel, en vigende donorinteresse som følge af det større fokus på resten af
Somalia samt muligheden for at bygge videre på de sidste årtiers betydelige udviklingspolitiske
engagement i Somaliland. Den relativt tunge danske tilstedeværelse i Somaliland skal ses
uafhængigt af Somalilands ambition om at opnå selvstændighed. Somalilands folkeretlige
status må afklares i dialog mellem parterne med støtte fra de regionale institutioner.
3 Situationen i Somalia
muligheder, udfordringer og risici
Efter årtiers konflikt er statsopbygningen i Somalia de seneste fem-syv år begyndt at bevæge sig
i en mere positiv, omend ujævn,
retning. Med valget af præsident Mohamed Abdullahi ’Farmajo’
i 2017 gennemførte Somalia sin anden fredelige magtoverdragelse i træk. Farmajos regering har
fortsat den gradvise positive udvikling på særligt de økonomiske dagsordner. Selvom
sikkerhedssituationen fortsat er udfordrende, er der med en mere konsolideret statsmagt
muligheder for fremover at bidrage til en positiv udvikling i Somalia.
Somalias regering og parlament har med støtte fra det internationale samfund vedtaget
Somalias første nationale udviklingsplan for 2017-19 sammen med en sikkerhedspagt, der
består af en national sikkerhedsarkitektur og tilsagn om international støtte. De nye aftaler
afløste
den ’New Deal Compact’ for Somalia, der blev indgået i 2013,
og repræsenterer en
platform for internationalt engagement med stærkere somalisk ejerskab.
De politiske fremskridt i Somalia, sammenholdt med et al-Shabaab uden kontrol over større
befolkningsområder, udgør et vindue for at arbejde mod langsigtet stabilitet. Selvom al-Shabaab
militært set er trængt, udgør bevægelsen imidlertid stadig en alvorlig trussel mod Somalia og
regionen. Dertil kommer Islamisk Stats tilstedeværelse i Somalia. Klankonflikter og spændinger
forbundet med føderaliseringsprocessen indtager samtidig en stigende plads i konfliktbilledet
og risikerer at svække kampen mod al-Shabaab.
Somalias vej mod yderligere stabile fremskridt på områder som sikkerhed, regeringsførelse,
korruptionsbekæmpelse, basale serviceydelser og menneskerettigheder er fortsat lang.
Tilbageslag må forventes. Særligt sikkerhedssituationen er skrøbelig, og AMISOM’s forventede
tilbagetrækning med overdragelse af sikkerhedsansvaret til Somalia over de kommende år giver
anledning til bekymring i lyset af de somaliske sikkerhedstyrkers kritiske tilstand.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0007.png
Det velgennemførte præsidentvalg i Somaliland med Muse Bihi som vinder i efteråret 2017
har givet ny ilt til Somalilands politiske liv. Det åbner op for at accelerere en række
reformdagsordner i overensstemmelse med Somalilands nye udviklingsplan for 2017-21.
Parlamentet sidder imidlertid på 12. år, og afholdelse af demokratiske valg vil være et vigtigt
næste skridt.
Historisk set har ekstern indblanding, både militært, politisk og økonomisk, fra nabolandene
Kenya og Etiopien spillet en stor rolle i Somalia. Etiopiens og Kenyas interesse for Somalia
hænger sammen med landenes sikkerhedspolitiske og økonomiske interesser, og deres
indflydelse på udviklingen i Somalia er betydelig. Desuden bor der i begge lande store somaliske
befolkningsgrupper. I takt med at Somalia er blevet mere stabilt, har særligt Golfstaterne og
Tyrkiets interesse for og engagement i Somalia været stigende. Som konsekvens heraf har
Golfkrisen mellem Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater på den ene side og Qatar
på den anden været stærkt politisk destabiliserende i Somalia særligt ift. forholdet mellem
delstaterne og den føderale regering. Derudover ses der en religiøs-ideologisk
salafistisk/wahabistisk påvirkning støttet af kræfter i Golfen såvel som en mere religiøs-politisk
motiveret påvirkning fra aktører relateret til Det Muslimske Broderskab.
Pirateriet i somalisk farvand er stærkt reduceret siden 2011-12, hvor det var på sit højeste. Der
har imidlertid været en række pirateriangreb det seneste år. De grundlæggende årsager til
pirateri i form af fattigdom, svag myndighedsudøvelse, korruption, ulovligt over-fiskeri og
organiserede kriminelle netværk gør sig fortsat gældende. Pirateri er således ikke et isoleret
spørgsmål om maritim sikkerhed, men hænger sammen med andre former for kriminalitet.
Varig bekæmpelse af pirateri er tæt forbundet med fremskridt på land.
Endelig er den humanitære situation yderst skrøbelig. Somalia har pga. konflikt og
tilbagevendende tørke, som følge af klimaforandringer, kombineret med en stærk pastoralist-
kultur, gennem årtier været et epicenter for mennesker på flugt. I dag lever over 1 million
somaliere som flygtninge, primært i nabolandene men også i Europa, og 2,1 million somaliere
er internt fordrevet i Somalia. I stedet for at flygte over Somalias grænser fordrives
befolkningen i dag primært internt i landet. Dette skyldes bl.a. en effektiv nødhjælpsindsats
med forbedret humanitær adgang, og at Kenya i dag er mindre villig til at give ophold til
somaliske flygtninge. Det har skabt en historisk vandring fra land til by med det resultat, at
Somalia i dag har en af verdens hurtigst voksende bybefolkninger.
Det forudsætter risikovillighed at engagere sig i Somalia. Særligt den ustabile politiske
situation, sikkerhedssituationen, korruption samt potentielt misbrug af støtte skaber
usikkerhed. For at kunne håndtere disse risici baseres den danske indsats på en fleksibel
tilgang. Hvis situationen på jorden ændrer sig markant, vil de danske indsatser blive tilsvarende
justeret.
Scenarier for udviklingen i Somalia
Det er vanskeligt at forudsige udviklingen i en kompleks politisk og konfliktpræget kontekst
som Somalia, hvor der fortsat er langt til en omfattende og stabil politisk overenskomst
mellem de mange stridende parter. Hertil kommer betydningen af tilbagevendende og svære
tørkeperioder, såvel som pludselige oversvømmelser.
I værste fald er scenariet, at AMISOM trækker sig tilbage uden duelige somaliske
sikkerhedsstyrker til at tage over. Al-Shabaab vil tage kontrol med større byområder med en
selvforstærkende effekt på al-Shabaabs styrke gennem adgang til ressourcer og mandskab. Det
kan i et pessimistisk, men ikke usandsynligt, scenarie lede til, at de politiske spændinger
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0008.png
forstærkes, hvilket al-Shabaab vil drage fordel af og på den baggrund opnå kontrol med større
landområder og middelstore byområder. I yderste konsekvens vil det føre til den føderale stats
kollaps.
Det mest sandsynlige scenarie for den kommende periode er dog en fortsættelse af de seneste
års komplekse billede med en gradvis positiv (om end ujævn) statsopbygning, der konsolideres
omkring de store byområder i Somalia, mens al-Shabaab fastholder kontrollen over væsentlige
landområder. Der vil inden for dette scenarie i perioder kunne opleves en forværret
sikkerhedssituation og et forstærket konfliktbillede pga. spændingerne mellem klaner om
fordeling af de ressourcer, som føderaliseringsprocessen giver adgang til, såvel som en
forventet forøgelse i terroranslag i takt med, at al-Shabaab presses militært.
I den optimistiske udgave af ovenstående scenarie vil de væsentligste politiske aktører indgå i
en reel freds- og forsoningsproces, der leder frem til en stabil politisk overenskomst, mens al-
Shabaab vil miste fodfæste i landområderne.
4 Strategiske målsætninger for Danmarks engagement i Somalia
De tre strategiske målsætninger for det danske engagement i Somalia tager udgangspunkt i
Somalias udfordringer men også mulighederne for at støtte op om positive tendenser.
Samtidig bygger målsætningerne på danske styrkepositioner og solide erfaringer inden for bl.a.
privatsektorudvikling,
sammenhængen
mellem
humanitære
indsatser
og
udviklingssamarbejde, maritim sikkerhed og imødegåelse af voldelig ekstremisme. De
strategiske målsætninger understøtter hinanden. Sikkerhed, fred og stabilitet er en
forudsætning for bæredygtig statsopbygning og fattigdomsbekæmpelse. Ansvarlige og
inklusive institutioner, respekt for menneskerettighederne samt job og fornuftige levevilkår er
omvendt grundlaget for varig stabilitet og for at undgå fordrivelser.
4.1
Fremme stabilitet og sikkerhed, statsopbygning samt menneskerettigheder
Somalia står over for komplekse og gensidigt afhængige udfordringer i form af skrøbelige
statsinstitutioner, ustabilitet og væbnet konflikt som følge af voldelig ekstremisme og
klanstridigheder samt omfattende og grove menneskerettighedskrænkelser.
Føderaliseringsprocessen og etablering af et konstruktivt samarbejde mellem føderalt, delstats-
og distriktsniveau vil de kommende år være centrale i den politiske proces og fundamentet for
varig stabilitet i Somalia. Målet for Danmarks støtte til statsopbygning er at styrke udviklingen
af legitime, åbne og inklusive statsstrukturer, der bygger på befolkningens tillid og ejerskab.
Danmark vil fremme statsopbygning, hvor det har størst direkte betydning for den somaliske
befolkning
dvs. hovedsageligt på lokalt og delstatsniveau. I Somaliland, hvor der er højere
statskapacitet og sidder en demokratisk valgt præsident, vil det også ske nationalt. Danmark
vil også støtte forfatningsarbejdet, der vil være den vigtigste og samtidig vanskeligste
makropolitiske proces de kommende år.
Sikkerhedssituationen i Somalia er tæt knyttet til den politiske proces med at skabe et
fungerende føderalt system og en ny forfatning. Statsopbygning vil dog ikke i sig selv sikre
stabilitet. Det vil kræve stabiliseringsindsatser og støtte til sikkerhedsaktører, hvor AMISOM
fortsat står som sikkerhedsgarant i Somalia. Med FN Sikkerhedsrådsresolution 2372 (2017) vil
den centrale opgave for AMISOM de kommende år være at overdrage sikkerhedsansvaret til
Somalia. Danmark vil understøtte denne proces, bl.a. ved at støtte AMISOM gennem militær
træning og stabiliseringsstøtte samt bidrage til regionale institutioners, inkl. AU’s, IGAD’s og
EASF’s, kapacitet til at spille en aktiv, positiv rolle i Somalia og regionen, herunder gennem
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0009.png
indsatser under Freds- og Stabiliseringsprogrammet og indirekte gennem Afrika for Fred
Programmet.
Danmark vil gennem civile sikkerhedsindsatser imødegå voldelig ekstremisme bl.a. ved at støtte
rehabilitering af tidligere al-Shabaab-medlemmer, bekæmpe terrorfinansiering samt understøtte
indsatser, der skal svække al-Shabaabs tiltrækningskraft. Dette er centralt også for Danmarks
sikkerhed, idet Somalia er arnested for voldelig ekstremisme og terrorisme med indvirkning på
nabolandene og globalt, herunder Danmark.
Somalias geostrategiske beliggenhed ift. den internationale handel mellem Europa og Asien er
af direkte betydning for dansk skibsfart. Pirateri og maritim kriminalitet udgør ikke ubetydelige
trusler i den forbindelse. Andre regionale sikkerhedsudfordringer omfatter smugling af
mennesker, narkotika og våben. Danmark vil forsætte med at forebygge og bekæmpe pirateri
samt organiseret kriminalitet til lands og til vands gennem stabiliseringsindsatser for at udvikle
lokal og regional kapacitet til at udøve myndighedsudøvelse samt støtte den internationale
indsats mod pirateri.
Grove menneskerettighedskrænkelser og mangelfuld beskyttelse af civile i Somalia
underminerer statsopbygning og stabilisering. Med konsolideringen af statsinstitutioner og
den nuværende relative stabilitet, er der dog begyndende momentum for reformer på også
denne dagsorden. Danmark vil understøtte menneskerettighedsdagsordenen ved at fremme
de somaliske myndigheders rolle som pligtbærer, støtte civilsamfundsorganisationer og
civilsamfundets vilkår i Somalia samt gennem målrettede indsatser for og med de mest udsatte
grupper, herunder børn og unge påvirket af konflikt samt kønsbaseret vold.
Relevans for FN’s verdensmål:
Den strategiske målsætning om at fremme statsopbygning,
stabilitet og sikkerhed og menneskerettigheder bidrager direkte til Somalias indfrielse af FN’s-
verdensmål 16 ved bl.a. at arbejde for effektive, inklusive, ansvarlige og transparente
institutioner, at imødegå udnyttelsen af børn i konflikt, at bekæmpe korruption samt at
forebygge vold og bekæmpe terrorisme.
4.2
Styrke modstandsdygtighed og understøtte Somalias håndtering af internt
fordrevne og tilbagevendte borgere
Somalia og det internationale samfund står over for en strukturel udfordring ift. at sikre varige
løsninger for landets millioner af internt fordrevne særligt i byområderne. Samtidig forstærker
klimaforandringer eksisterende konfliktlinjer, bl.a. som følge af øget kamp om ressourcer. Nye
konflikt- eller tørkerelaterede fordrivelser vil potentielt kunne lede til en opblussen i
migrations- og flygtningestrømme ud af Somalia, herunder også til Danmark. Danmark har
derfor en klar interesse i at fremme mere langsigtet modstandsdygtighed og inklusiv
økonomisk udvikling for på sigt at skabe rimelige levevilkår i Somalia og mindske
migrationspresset samt landets omfattende afhængighed af nødhjælp.
En væsentlig del af Danmarks humanitære bistand til Somalia i de kommende år vil fortsat være
akut, livreddende nødhjælp. Somalia undslap hungersnød i 2017 på baggrund af en hurtig og
effektiv humanitær indsats, men de humanitære behov er fortsat massive. Den humanitære krise
i Somalia er langvarig, og ofte vender kun en mindre del af de internt fordrevne tilbage til deres
oprindelsesområde. Derfor er der behov for løsninger, som forholder sig til fordrevnes
langsigtede behov. Det er en dansk prioritet at styrke sammenhængen mellem humanitære
indsatser og udviklingssamarbejde - og ikke blot respondere på akutte kriser.
Danmarks udviklingspolitiske og humanitære strategi understreger vigtigheden af denne kobling.
Med nødhjælp til de mest udsatte samt støtte til forbedrede levevilkår, jobskabelse,
7
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0010.png
konfliktløsning og samarbejde med somaliske myndigheder vil Danmark understøtte
modstandsdygtigheden blandt internt fordrevne og værtssamfund samt bidrage til at forebygge
sekundære fordrivelser og forbedre fremtidsudsigterne for de somaliere, der vender hjem fra
andre lande. De langsigtede indsatser fremmes endvidere gennem de strategiske partnerskaber
med danske civilsamfundsorganisationer.
Samarbejdet med de somaliske myndigheder vil især fokusere på lokal og national håndtering af
fordrevne, men det danske engagement vil også forholde sig til den globale og regionale
implementering af Comprehensive Refugee Response Framework (CRRF), der sigter mod
langsigtede løsninger for somaliske flygtninge i regionen baseret på en tæt kobling mellem
udviklings- og humanitære indsatser. Danmark vil understøtte de overordnede mål om
bæredygtige og bredt inkluderende løsninger gennem udviklings- og humanitære indsatser og på
det politiske niveau gennem samarbejde med de somaliske myndigheder, deltagelse i
koordinationsorganer samt gennem aktiv opfølgning ved de politiske forhandlinger.
En særskilt udfordring vil over de kommende år være Somalias tilbagetagelse af egne
statsborgere uden lovligt ophold i Danmark. Modtagelse af tvangsmæssigt udsendte somaliere
er et følsomt politisk emne i Somalia, ikke mindst grundet omfanget af de udfordringer, som
Somalia står over for ift. flygtninge og internt fordrevne samt et pres fra den store somaliske
diaspora. Løbende og tæt diplomatisk kontakt med myndighederne har derfor vist sig afgørende.
Danmark vil fastholde og udbygge denne dialog med alle relevante aktører. Herudover vil
Danmark gennem en noget-for-noget tilgang styrke dialogen på udsendelsesområdet ved at
understøtte de somaliske myndigheders kapacitet til at leve op til deres forpligtelse til at tage
imod egne statsborgere. Danmark vil fortsætte og udvide indsatser på reintegrationsområdet
(for frivilligt hjemrejste) og derigennem sikre værdig og bæredygtig tilbagevenden, der også kan
bidrage til en positiv udvikling i Somalia.
Relevans for FN’s verdensmål:
Den strategiske målsætning bidrager til verdensmål 1 om at
opbygge modstandsdygtighed blandt fattige og udsatte grupper over for økonomiske, sociale
og miljømæssige chok samt at implementere et socialt sikkerhedsnet. Målsætningen bidrager
samtidig til verdensmål 2, der sigter mod at udrydde sult.
4.3 Bekæmpe fattigdom gennem inklusiv vækst og bæredygtige job
Somalia er blandt verdens fem fattigste lande, og over halvdelen af befolkningen lever under
den internationale fattigdomsgrænse (på 1,90 USD per dag). Somalias befolkning er samtidig
ung med over 70 pct. under 30 år. Det kan være en styrke, forudsat at ungdommen får
redskaberne til at skabe en meningsfuld og attraktiv tilværelse i Somalia. Konflikt, fattigdom og
arbejdsløshed kan dog også skabe frustrationer. En stor del af Somalias ungdom udtrykker
interesse for at forlade Somalia, og analyser fra det dansk-støttede al-Shabaab
rehabiliteringscenter viser, at økonomi er en af de vigtigste grunde til at tilslutte sig al-Shabaab.
Der ses således en sammenhæng mellem denne strategiske målsætning og de to øvrige.
Om end der er overvældende udfordringer, ses der også reelle platforme for at skabe inklusiv
vækst og anstændige job, der kan skabe en mere positiv fremtid for somaliere. Den private
sektor udgør rygraden i Somalias økonomi og har vist sig bemærkelsesværdigt
modstandsdygtig trods årtiers konflikt. Det ses bl.a. i en stigende kvægeksport over de seneste
år og hastigt voksende anvendelse af integreret bank- og mobilteknologi. Samtidig ses der
under den nuværende regering fremdrift på væsentlige reformdagsordner, herunder
eksempelvis aftalen om telekommunikation.
Danmark vil bidrage til fattigdomsbekæmpelse og inklusiv økonomisk udvikling ved at støtte
gunstige rammevilkår for den private sektor, herunder regulering, infrastruktur og
8
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0011.png
markedsadgang, såvel som gennem konkrete investeringer i små og mellemstore
virksomheder, der kan skabe bæredygtige arbejdspladser i den private sektor. Indsatserne vil,
så vidt muligt, ske med og af de unge selv og primært fokusere på produktiviteten i højt
prioriterede sektorer, som kvægbrug og fiskeri, og de relaterede værdikæder, jf. også
prioriteterne
i
Somalias
og
Somalilands
nationale
udviklingsplaner.
De
fattigdomsbekæmpende indsatser skal samtidigt være sammenhængende med humanitære
indsatser og medvirke til at opbygge modstandsdygtighed over for f.eks. vedvarende tørke og
ustabilitet. Der er derfor en tæt sammenhæng mellem denne strategiske målsætning og
målsætningen om at styrke modstandsdygtigheden og understøtte Somalias håndtering af
internt fordrevne og tilbagevendte borgere. Indsatserne vil bygge på tidligere erfaringer fra det
langvarige danske engagement, men vil i højere grad end tidligere være privatsektor- og
kommercielt orienteret ved bl.a. at bringe Investeringsfonden for Udviklingslande i spil. Der
vil desuden blive lagt vægt på synergi med den danske støtte til International Finance
Corporations indsats inden for iværksætteri og udvikling af små og mellemstore virksomheder.
Et nøgleelement i reformarbejdet er dialogen mellem den offentlige og private sektor, som
Danmark har været medinitiativtager til. Et andet centralt sigte med reformerne er gældslettelse
med efterfølgende adgang til international institutionel finansiering med henblik på bl.a. at kunne
levere basale ydelser til den somaliske befolkning. Det er områder, hvor Danmark tidligere har
støttet, og hvor nye konstruktive danske bidrag vil kunne gøre en forskel.
Relevans for FN’s verdensmål:
Den strategiske målsætning om at bidrage til
fattigdomsbekæmpelse er sammenfaldende med verdensmål 1. Somalia vil være blandt de
lande, hvor FN’s målsætning om at udrydde ekstrem fattigdom vil kræve den største indsats.
Målsætningen er også direkte relevant for verdensmål 8 om fremme af inklusiv og bæredygtig
økonomisk vækst, beskæftigelse og anstændige job. Endelig bidrager målsætningen til
verdensmål 9 vedr. udvikling af infrastruktur.
5 Resultater og monitorering
Den løbende monitorering, evaluering og læring i forbindelse med Danmarks engagement i
Somalia vil være forankret ved den danske ambassade i Nairobi, som jævnligt vil rapportere
om udviklingen, væsentlige risici og foreløbige resultater i Somalia. Landepolitikken vurderes
at være robust og fleksibel og vil kunne tilpasses i lyset af den fremtidige udvikling og
Danmarks fysiske tilstedeværelse i landet. Såfremt udviklingen bevæger sig i retning af de
pessimistiske scenarier, vil det danske engagement blive genovervejet ift. behov for justeringer,
og den fortsatte relevans af indsatserne vil blive nøje vurderet. I forberedelsen af den bilaterale
udviklings- og stabiliseringsindsats i Somalia vil der blive udarbejdet konkrete beskrivelser af
de stabiliserings- og udviklingsmålsætninger, der søges realiseret, med rammer for måling af
resultater samt potentielle scenarier og risici.
Endelig vil kommunikation, for at understøtte de strategiske målsætninger, samt
offentlighedsdiplomati, for at styrke Danmarks synlighed og anseelse, søges forstærket,
herunder ved kontakt til den somaliske diaspora i Danmark, gennem bl.a. Danidas
Diasporaprogram, og hjemvendte dansk-somaliere i Somalia.
9
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0012.png
6 Annekser
6.1
Anneks 1: Kort
10
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0013.png
6.2
Anneks 2: Nøgletal for Somalia
Værdi
637.657 km
2
14,3 mio.
6,22 mia. $
Ca. 70 %
3,7 %
294 (2011 PPP $)
47
N/A
N/A
N/A
N/A
2,74
1,9
98,4 $
21,1
47 %
79%
1,5 %
Værdi
2,9 %
55,9
136,8
31,7 %
N/A
4
0,5 %
N/A
N/A
41,8
36
51.6 %
Kilde
WB WDI CP
WB Open Data
WB Open Data
AEO 2017
AEO 2017
UN HDR 2016
WB EDBI
Centrale økonomiske data
Areal (2017)
Befolkning (2016)
Bruttonationalprodukt, BNP (2016)
Andel af befolkningen under 30 år (2017)
Årlig økonomisk BNP vækst (2016)
Bruttonationalindkomst, BNI pr. indbygger (2015)
Vækst i BNI pr. indbygger
”Ease of doing business”-index,
sub-Sahara Afrika, 1-47
Værdiskabelse (pct. af BNP)
Landbrug
Industri
Fremstillingsvirksomhed
Servicesektoren
Offentlige udgifter, pct. af BNP (2016)
Skatteindbetalinger, pct. af BNP (2015)
Officiel udviklingsbistand, netto pr. indbygger (2017)
Officiel udviklingsbistand, netto pct. af BNI
Betalingsbalance, pct. af BNP (2015)
Centralregerings gæld, pct. af BNP (2017)
Inflation (2016)
Centrale sociale data
Årlig befolkningstilvækst (2016)
Gennemsnitlig forventet levealder (2015)
Børnedødelighed, første
fem
leveår pr. 1000 fødsler (2015)
Befolkningsandel med forbedret forsyning med vand (2011)
Adgang til sundhedsfaciliteter
Antal læger, pr. 100.000 indbyggere (2001-2014)
15-49 årige der er Hiv-positive (2015)
Læsekyndighed, +15-årige
Mænd
Kvinder
Grundskole, pct. af børn i den skolepligtige alder, der går i skole
(2017)
Piger i grundskole, pct. af piger i den skolepligtige alder, der går i
skole (2017)
Færdiggørelse af grundskoleuddannelse
Andel af befolkningen der lever for under $1,90 om dagen (2017)
Ulighed målt i gini-koefficient
Indkomstfordeling
De rigeste 20pct. af
befolkningen, andel af BNI
De fattigste 20 pct. af
befolkningen, andel af BNI
Sundhed, pct. af offentlige udgifter
Sociale sektorer, pct. af offentlige udgifter
Militærudgifter, pct. af BNP
Centrale miljødata
Årlig afskovning (1990-2015)
Adgang til forberede sanitære faciliteter (2011)
CO
2
udslip (2014)
WB SO
WB SEU 2017
OECD (2017)
UN HDR 2016
WB SEU 2017
AEO 2017
WB SEU 2017
Kilde
WB WDI CP
WB Open Data
UN HDR 2016
WB WDI CP
UN HDR 2016
UN HDR 2016
AEO 2017
AEO 2017
AEO 2017
Værdi
23,2 %
23,5%
608.722 kt
Kilde
UN HDR 2016
WB WDI CP
WB Open Data
11
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0014.png
Centrale menneskerettighedsdata
Politiske rettigheder, 0-40 point (2017)
Civile rettigheder, 0-60 point (2017)
Ratificering af primære internationale
menneskerettighedsinstrumenter (12 i alt)
Overholdelse af primære internationale
menneskerettighedsinstrumenter (12 i alt)
Værdi
0
5
5
Kilde
Freedom House
Freedom House
UN HDR 2016
AEO 2017: Salome Kimani & Richard Walker, African Economic Outlook 2017 - Somalia
Enc. Britannica: Encyclopaedia Britannica
OECD 2017: DEVELOPMENT AID AT A GLANCE - STATISTICS BY REGION - 2. AFRICA (2017 Edition)
UN HDR 2016: United Nations Human Development Report 2016
WB EDBI: World Bank Ease of Doing Business Index 2017
WB Open Data: https://data.worldbank.org/
WB SEU 2017: Somalia Economic Update: Mobilizing Domestic Revenue to Rebuild Somalia (July 2017, Ed. No. 2)
WB SO: World Bank Somalia Overview
WB WDI CP: World Bank World Development Indicators Country Profile, Somalia
WB WDR 2014: World Bank World Development Report 2014
12
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
6.3
Anneks 3: Hidtidigt udviklings- og stabiliseringsengagement i Somalia
Danmarks og Somalias bilaterale diplomatiske forhold går tilbage til 9. juli 1960 - kort efter
Somalias uafhængighed fra italiensk kolonistyre (britisk for Somaliland). Danmark havde et
udviklingsengagement baseret på statslån i 1980’erne
med fokus på bl.a. fiskeri og udvikling
af Mogadishu havn. Udviklingssamarbejdet blev afsluttet ved statskollapset i starten af
1990’erne.
I
løbet af 1990’erne
engagerede Danmark sig igen med udviklingsbistand,
særligt i
Somaliland, hvor indsatserne bl.a. lå i krydsfeltet mellem udviklings- og humanitær bistand.
Engagementet er sidenhen blev udvidet til at omfatte en bred palet af instrumenter fra
udviklings- og humanitær bistand over stabilisering og militær flådetilstedeværelse i farvandene
omkring Somalia, konsulært samarbejde samt senest på investeringsområdet.
Det første landeprogram for Somalia dækkede perioden 2011-2014. Det byggede på en
evaluering af det danske bistandsengagement i Somalia for perioden 2006-2010. Perioden
adskiller sig markant fra i dag, men ikke desto mindre indeholder evalueringen nogle centrale
konklusioner, som fortsat er relevante. Den fremhævede bl.a. gevinsterne ved at støtte
indsatser i krydsfeltet mellem humanitær bistand og udvikling i den somaliske kontekst.
Nærområdeinitiativet, der havde til formål at hjælpe flygtninge og internt fordrevne tættest
muligt på deres hjem, gjorde, ifølge evalueringen, Danmark i stand til at bevæge sig videre fra
at yde ren humanitær bistand til de internt fordrevne til også at bidrage til at udvikle
lokalsamfund og opbygge kapacitet i samarbejde med lokale myndigheder. En anden central
konklusion var betydningen af Danmarks helhedsorienterede og tværgående tilgang til støtte,
der sammenkæder dansk udviklingsbistand med diplomati og politisk dialog, som en effektiv
måde at organisere bistand på.
Det nuværende danske landeprogram løber fra 2015-18 og er på i alt 450 mio. kr. Hertil
kommer aktiviteter under Freds- og Stabiliseringsprogrammet samt humanitær støtte, der i
2017 beløb sig til 175 mio. kr., såvel som strategiske partnerskaber med relevante danske
civilsamfundsorganisationer. I perioden 2018-2021 vil de danske strategiske partnere i Somalia
være Dansk Flygtningehjælp, Red Barnet Danmark og International Media Support.
Nedenstående giver et kort overblik over de væsentligste indsatsområder for det danske
udviklingssamarbejde og stabiliseringsindsatser i Somalia.
Somalia landeprogram 2015-2018
Danmarks landeprogram satte med et budget på 450 millioner kr. for perioden 2015-18
rammen for Danmarks udviklingsarbejde i Somalia. Programmet trak på Danmarks tidligere
erfaringer i Somalia og havde støtte
til implementeringen af den ”New Deal” baserede
”Somalia
Compact” som omdrejningspunkt. Det danske landeprogram havde tre tematiske
programmer: 1) god regeringsførelse, 2) privatsektorudvikling og modstandskraft og 3) støtte
til de multilaterale organisationers finansieringsvinduer under Somalia Compact og Somaliland
Udviklingsfond.
13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
1929587_0016.png
Engagement
Tematisk Program 1
regeringsførelse
Lokal regeringsførelse (opbygning af kommunekapacitet)
Civilsamfundsdeltagelse i demokratisering og statsopbygning
Tematisk Program 2
privatsektorudvikling og modstandskraft
Kvæginvesteringer og erhvervsrettet uddannelse
Øget modstandskraft i den somaliske befolkning (Dansk Flygtningehjælp)
Fremme af inklusive markeder i Somalia (værdikæder mm.)
Tematisk Program
Multilaterale og samfinansierede programmer
FNs programmer for ungdomsbeskæftigelse og delstatsdannelse
Verdensbankens programmer for reformer og jobskabelse
Somaliland Udviklingsfond (infrastruktur og økonomisk vækst)
Andre
Fremme af kvinders rettigheder mm. (UN Women)
Tredjepartsmonitorering
Budget
(millioner)
53
34
30
25
25
53
85
90
4
13
God regeringsførelse
Somalia fik i 2012, efter mere end 20 års konflikt, en internationalt støttet regering med
forankring i de væsentligste somaliske politiske klaneliter. Landet har sidenhen bevæget sig
ujævnt mod større stabilitet. Det er med udgangspunkt i denne udvikling, at Danmark har
støttet statsopbygning i Somalia. Danmark har under denne tematiske komponent støttet
civilsamfundets deltagelse i centrale politiske processer som valg og forfatningsprocessen
under ”Participatory Governance and Peace Programme”.
Indsatsen har givet afkast gennem
civilsamfundsorganisationernes synlige engagement, men har også vist sig vanskelig, dels fordi
civilsamfundets rolle blev mindre relevant med den indirekte, klanbaserede valgproces i
2016/17 (frem for de forventede demokratiske valg), og dels fordi civilsamfundet i Somalia
og Somaliland er en kompleks størrelse ofte baseret på professionaliserede
NGO’er.
Herudover har Danmark under regeringsførelseskomponenten forsat støtten til opbygning af
lokal administrativ kapacitet på distriktsniveau gennem
FN’s Joint Programme for Local Governance
and Service Delivery.
Indsatsen har gennem de seneste år vist særligt gode resultater i det mere
stabile Somaliland og Puntland ift. administrativ kapacitet, skatteopkrævning og levering af
basale offentlige ydelser, men er også langsomt begyndt at vise resultater i de nye delstater,
herunder ift. lovgivningsrammeværk, kommunalstrukturer mm.
Inklusiv økonomisk vækst
Under den danske støtte til økonomisk udvikling har det været målet at bidrage til at skabe
bæredygtig og inklusiv fattigdomsbekæmpelse. Indsatserne trækker på Danmarks erfaringer
med husdyravlssektoren og modstandsdygtighed på landsbyniveau.
“Village Level Resilience
Programme”
har bidraget til at øge modstandsdygtigheden over for chok og kriser for 11
udsatte lokalsamfund i fire distrikter i det sydlige og centrale Somalia. Det er blandt andet sket
gennem støtte til etablering af opsparings- og lånegrupper, træning i erhvervsudvikling,
landbrugsteknikker samt systemer til tidlig varsling.
De vigtigste sektorer i Somalias økonomi er husdyrhold, fiskeri og landbrug samt remitter fra
somaliere i udlandet. Gennem arbejde med netop husdyravl og andre værdikæder støtter
Danmark udsatte områder og deres økonomiske udvikling. Under
indsatsten for ”Promoting
14
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
Inclusive Markets” har Danmark bidraget til bæredygtig og inklusiv fattigdomsbekæmpelse og
økonomisk udvikling gennem støtte til udviklingen af grundlæggende lovgivning,
privatsektorudvikling og centrale sektorers værdikæder. Danmark har også gennem støtte til
IFC været med til at etablere en banebrydende offentlig-privat dialog mellem regering og
erhvervsliv. Det har blandt andet skabt momentum på reformdagsordenen ift.
telekommunikation, hvor en lov til regulering af telesektoren blev vedtaget i parlamentet efter
flere års venten.
Støtte til Somalia Compact
For at understøtte
implementeringen af ”Somalia
Compact”
har
Danmark støttet
multidonormekanismerne
United Nations Multi-partner Trust Fund, World Bank Multi Partner Fund
og
Somaliland Development Fund.
På den måde har Danmark været med til at harmonisere
udviklingsarbejdet i Somalia og understøtte den somaliske regerings prioriteter, som ellers er
besværliggjort af de skrøbelige statsstrukturer og fragmenterede internationale indsatser. Den
danske støtte til multidonor-mekanismerne har været øremærket bestemte underprogrammer.
Øremærkede indsatser omfatter
”Støtte til opbygningen af nye føderale medlemsstater”, FNs
ungdomsbeskæftigelsesprogram samt Verdensbankens Somali Core Economic Institutions
and Opportunities (SCORE), der sigter mod at opbygge de institutioner, der understøtter den
finansielle og private sektor samt en katalytisk fond til støtte af konkrete privatsektorinitiativer.
Støtten til Verdensbankens Multipartner Fund har også bidraget til, at Somalias regeringer
over de seneste år har leveret fornuftige resultater på flere institutionelle og økonomiske
reformer. Det gælder blandt andet offentlig økonomistyring og skatteopkrævning, der er steget
væsentligt særligt det seneste år. Danmark har, som nævnt, også støttet
delstatsformationsprocessen. Der har igennem de seneste år været markante resultater med
oprettelse og gradvis konsolidering af de nye delstater.
Overordnet set har ”Compact-
strukturen” vist sig at være
et nyttigt redskab til at sikre koordination, samarbejde og gensidig
åbenhed i en skrøbelig kontekst som den somaliske med svage statsstrukturer. Det har dog
også vist sig at være en ressourcemæssig tung struktur, hvor der kan sættes spørgsmålstegn
ved, om indsatsen har stået mål med resultaterne i form af bistandseffektivitet og somalisk
ejerskab.
Freds- og Stabiliseringsfondens program for Afrikas Horn 2015-2018
Freds- og Stabiliseringsfondens program for Afrikas Horn 2015- medio 18 (PSP/HOA II)
har et budget på 210 mio. kroner, heraf ca. 60 pct. DAC-midler (udviklingsbistand) og 40 pct.
non-DAC-midler (Udenrigsministeriets ikke-bistand og forsvarets indsatser).
Programmet integrerer forsvars-, politi- og udviklingsindsatser i en samtænkt model og består
af tre komponenter: stabilisering af Somalia, styrkelse af regional fredsbevarende kapacitet
samt bekæmpelse af regionale trusler. Af disse midler er ca. 100 mio. kr. direkte rettet mod
Somalia, og resten af aktiviteterne implementeres i hhv. Kenya og Etiopien.
For Somalia er der fokus på den ustabilitet og konflikt, der har præget landet igennem mere
end tyve år. Indsatserne omfatter stabilisering på lokalt og føderalt niveau, rehabilitering og
reintegration af al-Shabaab afhoppere samt opbygning af retsstatsinstitutioner med særligt
fokus på fængselsvæsenet med henblik på overførsel af dømte pirater fra tredjelande. Det har
gjort det muligt at overføre pirateridømte
blandt andet opbragt af danske flådefartøjer
fra
tredjelande til somaliske fængsler, der lever op til internationale standarder. Også Serendi-
centeret, som Danmark har støttet siden 2012, er blevet videreudviklet i positiv retning og
fremstår i dag, ifølge den somaliske regering, som modellen for rehabilitering af al-Shabaab
afhoppere. Hundredvis af al-Shabaab afhoppere eller tilfangetagne al-Shabaab medlemmer har
15
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Udkast til landepolitikpapir for Somalia 2018-2023
således været gennem centeret over de seneste år. Tredje fase af Freds- og
Stabiliseringsprogrammet, 2018-2022, med et forventet budget på 219 mio. kr. er under
forberedelse. Der forventes, jf. politikpapirets første strategiske målsætning, at være fokus på
regionale og lokale aktørers evne og kapacitet til at håndtere konflikt, imødegåelse af voldelig
ekstremisme i Somalia og regionen, samt håndtering af grænseoverskridende trusler til lands
og til vands, inkl. maritim kriminalitet.
Forsvarets bidrag til AMISOM under Freds- og Stabiliseringsprogrammet
Danmark bidrager indirekte til kampen mod al-Shabaab i Somalia via samarbejdet med det
britiske træningsteam (British Peace Support Team
BPST), der er beliggende i Karen,
Nairobi. BPST støtter den afsluttende missionstræning af de styrkebidrag fra Kenya og
Uganda, der efterfølgende deployeres til AU’s mission (AMISOM) i Somalia
den såkaldte
”pre-deployment training”.
Fra dansk side har støtten haft fokus på træning i foranstaltninger mod improviserede
sprængladninger (Counter Improvised Explosive Devices
C-IED) samt civilt
militært
samarbejde (CIMIC). Det er et samarbejde, som man fra britisk side sætter særdeles stor pris
på, dels fordi Storbritannien har begrænset kapacitet på området, og dels fordi Forsvarets
Ingeniørregiment besidder særligt stærke kompetencer på ”C-IED” området, hvilket
Storbritannien har erfaret fra tilsvarende samarbejde i Irak og Afghanistan. Forsvaret havde
indtil udgangen af 2017 en udsendt militærrådgiver ved BPST. Fra dansk side støttes træningen
med udsendte træningsteams af typisk to ugers varighed i forbindelse med de enkelte
aktiviteter.
Pirateribekæmpelse
Danmark bidrog i perioden fra 2009 og indtil operationens afslutning med udgangen af 2016
i Operation Ocean Shield. Operationen havde til formål at bidrage til pirateribekæmpelse
omkring Afrikas Horn og beskyttelse af den skibsfart, der benyttede søvejene i området.
Operation Ocean Shield var en NATO operation, der tog udgangspunkt i NATOs to stående
flådestyrker, der hver består af tre til fire skibe af fregat- eller destroyer-klassen. Herudover et
antal forsyningsskibe m.v. Danmark bidrog i perioden med skibe af Absalon-klassen (fleksible
støtteskibe) og Iver Huitfeldt-klassen (fregatter). Flyvevåbnet bidrog også periodevis med et
maritimt patruljefly i årene mellem 2011 til 2016. Endelig har Forsvaret for nuværende tre
stabsofficerer ved den internationale Combined Maritime Forces, hvoraf én er i anti-pirateri
task forcen TF 151.
Danmark har haft og har fortsat et bredspektret engagement ift. bekæmpelse af pirateri
omkring Afrikas Horn. Danmark støtter fængslerne i Somalia med henblik på overdragelse af
pirater til somaliske fængsler efter dom. Danmark har under det nuværende
stabiliseringsprogram støttet kystvagten i Somalia, og herudover gøres der en indsats under
den danskstøttede Somalia Stability Fund for at forbedre forholdene i de socialt og økonomisk
udsatte kystområder, særligt pirathøjborgene i Puntland.
Freds- og Stabiliseringsberedskabet
Freds- og Stabiliseringsberedskabet udsender danske, civile eksperter til internationale
missioner for at støtte fred og stabilisering i skrøbelige og konfliktramte stater. Gennem
Beredskabet har Danmark pt. tre danske civile eksperter udsendt til
EU’s
kapacitetsopbygningsmission i Somalia (EUCAP). Missionen arbejder med opbygning af
kystvagten i Somaliland, og de udsendte eksperter udfører rådgivning inden for bl.a. jura og
strategi samt varetager projektadministration.
16