Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1903220_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 25. maj 2018.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2018 af‐
gives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Mel‐
lemøsten (RDPP), hvoraf 50,0 mio. kr. overføres fra § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika til §
06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2018 opførte bevilling på 490,0 mio. kr. til §
06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.
Baggrund
Over 5,6 millioner syrere er flygtet fra Syrien siden konfliktens start i 2011. Størstedelen af flygt‐
ningene opholder sig i nabolandene til Syrien, som i stigende grad føler sig udfordret i at bære flygt‐
ningebyrden. En kreds af EU-lande har sammen med EU-Kommissionen besluttet at videreføre det
Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Mellemøsten, som under Danmarks ledelse har
været gennemført siden 2014. Programmet er rettet mod syriske flygtninge samt lokale værtsamfund
i Libanon, Jordan og Irak. Første fase af programmet afsluttes i 2018. Den nye fase af programmet
forventes at løbe fra 2018 til 2021.
Danmark har ledet nærområdeprogrammet på vegne af de europæiske donorer siden 2014 gennem
en delegeret samarbejdsaftale med EU-Kommissionen. Samme ledelsesmodel fortsættes i den nye fa‐
se af programmet. Ud over EU-Kommissionen har Schweiz og Tjekkiet givet tilsagn om deltagelse.
Positive tilkendegivelser er også modtaget fra Irland, Nederlandene, Sverige og Norge, hvor der sta‐
dig forhandles om endelige bidrag.
I Libanon anslår regeringen, at 1,5 millioner syrere opholder sig, hvoraf knap en million er registre‐
rede som flygtninge af FN i april 2018. I Jordan anslår regeringen at huse 1,4 millioner syrere, hvoraf
over 660.000 er registrerede flygtninge, og over en kvart million formodes at være flygtet til Irak,
hvor op mod 250.000 er registrerede flygtninge. Med majoriteten af flygtninge bosat uden for flygt‐
ningelejre lægger det i høj grad også pres på de værtssamfund, som flygtningene har søgt tilflugt i.
Dette ses bl.a. i form af pres på uddannelses- og sundhedsydelser og adgang til arbejde i samfund
med høj arbejdsløshed. Flygtningene udfordrer dermed også den sociale samhørighed i de lokalsam‐
fund, hvor de i nogle områder udgør halvdelen af befolkningen.
Både Libanon og Jordan huser derudover et stort antal palæstinensiske flygtninge. FN’s hjælpeor‐
ganisation for palæstinensiske flygtninge (UNRWA) anslår, at der i Libanon er 463.664 palæstinen‐
b.
AS001776
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Aktstykke 116 om støtte til det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Mellemøsten
1903220_0002.png
2
siske flygtninge, mens der er 2.175.491 i Jordan. Irak er ydermere udfordret af, at bekæmpelsen af
Islamisk Stat har resulteret i, at op mod 2,2 millioner mennesker pt. er internt fordrevne.
Projektbeskrivelse
Programaktiviteterne vil rettes mod syriske flygtninge og værtsamfundene. Fokus for indsatserne
vil være at fremme grundlaget for langsigtede, varige løsninger, herunder ikke mindst i form af frivil‐
lig repatriering samt, hvor muligt, lokal integration. Nærområdeprogrammet vil være komplementært
til Danmarks øvrige indsatser i og omkring Syrien. Programmet vil bestå af følgende sammenhæn‐
gende indsatsområder:
Forbedrede levevilkår til støtte for varige løsninger gennem støtte til praktik, uddannelsesaktiviteter
og indkomstskabende aktiviteter. Målet er at styrke adgang til arbejdsmarkedet samt at fremme op‐
start og udvidelse af mindre virksomheder for at skabe flere jobs og lokal socioøkonomisk udvikling.
Endvidere samarbejdes med arbejdsmarkedets parter og værtsregeringer med henblik på at bidrage til
bedre arbejdsforhold og arbejdsmarkedsreformer.
Styrkelse af flygtningebeskyttelse gennem kapacitetsopbygning af myndigheder og civilsamfunds‐
organisationer med særligt fokus på kønsbaseret vold og bekæmpelse af børnearbejde. Endvidere vil
fokus være på aktiviteter rettet mod at støtte social samhørighed i lokalsamfund, der huser flygtnin‐
ge.
Fremme af forskning og fortalervirksomhed til styrket flygtningebeskyttelse og informering af den
politiske dialog om tiltag, der kan hjælpe værtslandene med at håndtere flygtningepresset.
Programledelse, monitorering mv. er forankret ved programenheder i Beirut og Amman og støttet
af en koordinationsenhed i København, som samtidig udfører sekretariatsfunktioner for bestyrelsen.
Udgifter til løn og drift m.v. for alle enheder dækkes over budgettet for programmet.
Som programadministrator vil Danmark i overensstemmelse med gældende praksis på bistandsad‐
ministrationen modtage 7 pct. af de øvrige donorers bidrag til dækning af indirekte programadmini‐
strationsudgifter. Der tages ikke et administrationsbidrag af Danmarks bidrag på 200,0 mio. kr., idet
administrationsbidraget herfor allerede er indeholdt i Udenrigsministeriets almindelige ramme for bi‐
standsadministration.
Budget
Det samlede budget andrager 200,0 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Forbedrede levevilkår
Flygtningebeskyttelse
Forskning og fortalervirksomhed
Programledelse, monitorering
I alt
75,0 mio. kr.
55,0 mio. kr.
44,0 mio. kr.
26,0 mio. kr.
200,0 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afgivet i 2018 med 200,0 mio. kr. under § 06.32.02.15. Øvrige indsatser i Asien.
Med henblik på at afholde 200,0 mio. kr. under § 06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien overføres der
50,0 mio. kr. fra den opførte bevilling under § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika, hvor fremrykning
af aktiviteter fra 2018 til 2017 har frigjort midler.
Tilsagnet forventes udbetalt i 2018-2020.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret 2018 kan specificeres således:
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Aktstykke 116 om støtte til det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Mellemøsten
1903220_0003.png
3
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika
(Reservationsbev.)
20. Mali
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika
(Reservationsbev.)
15. Øvrige indsatser i Asien
41. Overførelsesudgifter til EU og øvrige udland
-50,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
Væsentlige risikoelementer
Udviklingen i den politiske forhandlingsproces omkring en løsning på Syrien-konflikten kan påvir‐
ke de syriske flygtninges muligheder for at vende tilbage til Syrien. Samtidigt kan den politiske situ‐
ation i nabolandene, herunder det stigende pres for at få syriske flygtninge til at vende hjem, påvirke
flygtningebeskyttelse negativt. Disse faktorer vil samlet kunne få væsentlig indflydelse på program‐
mets gennemførelse, hvilket stiller krav om en løbende fleksibilitet i planlægningen. Programdesig‐
net muliggør derfor, at aktiviteter og geografisk fokus kan tilpasses den generelle udvikling i de tre
lande, ligesom der er indbygget mulighed for i højere grad at støtte flygtninge, der ønsker at vende
tilbage.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti‐
ger 39,0 mio. kr., jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under § 6.3 Bistand til udvik‐
lingslandene.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2018 af‐
gives tilsagn på 200,0 mio. kr. i støtte til det Regionale Udviklings- og Beskyttelsesprogram for Mel‐
lemøsten, hvoraf 50,0 mio. kr. overføres fra § 06.32.01. Udviklingslande i Afrika til § 06.32.02. Ud‐
viklingslande i Asien og Latinamerika.
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2018 opførte bevilling på 490,0 mio. kr. til §
06.32.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2018 opføres følgende:
Udgift:
§ 06.32.01. Udviklingslande i Afrika
§ 06.36.02. Udviklingslande i Asien og Latinamerika
-50,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 25. maj 2018
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.