Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 204
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2018-53
Den 9. maj 2018
Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj 2018
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
2. Forslag til rådsbeslutning, der bemyndiger EU-Kommissionen til at åbne forhandlinger om en
ny partnerskabsaftale mellem EU og lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet ..............................2
3. Kommissionens forslag til MFF: EU’s eksterne finansielle instrumenter
...................................6
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
1893541_0002.png
2. Forslag til rådsbeslutning, der bemyndiger EU-Kommissionen til at åbne
forhandlinger om en ny partnerskabsaftale mellem EU og lande i Afrika, Vestindien og
Stillehavet
KOM (2017) 0763
Revideret notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 28. maj 2018 ventes Rådet at skulle vedtage rådsbeslutning, der
bemyndiger Kommissionen og EU’s
udenrigsrepræsentant til at påbegynde forhandlinger om en ny
partnerskabsaftale mellem EU og Afrika, Vestindien samt Stillehavet forud for den eksisterende aftales udløb i
2020. Det bulgarske EU-formandskab har i den forbindelse udarbejdet et nyt revideret udkast til det af
Kommissionen den 12. december 2017 fremsatte forslag til rådsbeslutning, som udenrigsrepræsentanten forinden
ønsker drøftet på rådsmødet (udenrigsanliggender
–udvikling)
den 22. maj 2018.
2. Baggrund
Det bulgarske formandskab har den 3. maj 2018 rundsendt et nyt revideret udkast til det af
Kommissionen den 12. december 2017 fremsatte forslag til rådsbeslutning, der bemyndiger EU-
Kommissionen og udenrigsrepræsentanten til at åbne forhandlinger om en ny partnerskabsaftale
mellem EU og lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-landene). Kommissionens
oprindelige forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 218 stk. 3 og 4. Formandskabet har
herudover foreslået en tilføjelse af art. 37 og art. 217 i TEUF som retsgrundlag for
rådsbeslutningen. Forhandlingerne mellem EU og AVS-landene skal i henhold til den
nugældende aftale iværksættes senest den 1. september 2018.
Kommissionens forslag til rådsbeslutning blev fremsat i opfølgning på den fælles meddelelse fra
Kommissionen og den højtstående repræsentant af 22. november 2016 om et fornyet
partnerskab med AVS- landene (JOIN (2016) 52 final). Med afsæt i forudgående konsultationer
og en konsekvensanalyse af det tidligere samarbejde samt på basis af en række optioner
argumenterer meddelelsen for, at et fremtidigt partnerskab bør forankres i en juridisk bindende
paraplyaftale og tre underliggende regionale aftaler for Afrika, Vestindien og Stillehavslandene
for herigennem at bevare de værdifulde elementer i den nugældende Cotonou-aftale. En sådan
konstruktion har til hensigt at sikre de rette betingelser for, at EU mere effektivt kan forfølge
sine politiske og økonomiske interesser, øge sin indflydelse på den globale arena, gennemføre en
regional differentiering med styrket fokus på Afrika og forbedre mulighederne for at gennemføre
2030-dagsordenen og de 17 verdensmål.
Med dette som baggrund lægger Kommissionen op til, at det overordnede formål med
forhandlingerne med AVS-landene vil være at etablere et politisk samarbejde, der fokuserer på
følgende målsætninger:
1) At opbygge fredelige, stabile, velstående og modstandsdygtige lande og samfund og sikre
fuld respekt for menneskerettigheder, grundlæggende frihedsrettigheder og demokratiske
principper.
2) At sikre fremskridt i forhold til opnåelsen af verdensmålene og klimaaftalen samt øge
investeringer og skabe anstændige job for alle.
3) At etablere effektive alliancer og fremme fælles interesser i internationale sammenhænge
med henblik på at drive den globale dagsorden frem.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
1893541_0003.png
Mere specifikt er det formålet, at parterne forpligter sig til at iværksætte konkrete tiltag, der sigter
på:
At sikre menneskerettighederne, de grundlæggende frihedsrettigheder, demokrati,
retsstatsprincipper og god regeringsførelse.
At efterstræbe bæredygtig og inklusiv vækst og anstændige job for alle.
At beskytte miljøet, bekæmpe klimaforandringer og fremme bæredygtig energi.
At fremme fred, sikkerhed og retfærdighed.
At vende mobilitet og migration til muligheder og adressere udfordringer i relation hertil.
At fremme menneskelig udvikling og værdighed.
Kommissionens forslag lægger endvidere op til, at der skal søges skabt enighed om en ny retsligt
bindende aftale uden tidsbegrænsning, der tilgodeser principper om ligeværdighed, ikke-
diskrimination, solidaritet og gensidig respekt og politisk dialog. Aftalen kan dog til enhver tid
opsiges af en af parterne. Forslaget lægger endvidere op til, at der skal etableres et fælles
fundament og tre regionale partnerskaber. Tyngden vil ligge på de regionale partnerskaber, der
med afsæt i de fælles målsætninger og tiltag i det fælles fundament skal definere regionspecifikke
prioriteter og tage hensyn til de regionale organisationers øgede betydning. Konkret vil dette ske
gennem en opdatering og opgradering af allerede eksisterende regionale aftaler, der udformes, så
de let vil kunne tilpasses ændrede forhold. Partnerskabet vil desuden være åbent for andre lande,
som deler de samme værdier og ønsker at bidrage til at opnå ovenstående målsætninger. Dertil
lægges der op til, at civilsamfundets og den private sektors rolle skal styrkes.
Fra Kommissionens side ønsker man endeligt at tilstræbe en forenkling af den institutionelle
arkitektur og sikre større sammenhæng med eksisterende organisatoriske strukturer, herunder
regionale og kontinentale organisationer, for at opnå en mere effektiv forvaltning af aftalen.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender
udvikling) den 22. maj ventes en drøftelse af de sidste
udestående spørgsmål i det af EU-formandskabet fremlagte reviderede udkast til rådsbeslutning
med forventet formel vedtagelse på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 28. maj 2018.
Formandskabets nye reviderede udkast tager afsæt i skriftlige bidrag fra stort set alle
medlemslande og drøftelser i løbet af foråret på embedsmandsniveau af Kommissionens
oprindelige forslag samt en kort drøftelse i forbindelse med den første præsentation i Rådet
(udenrigsanliggender) den 22. januar 2018 og en mere omfattende drøftelse på et uformelt
rådsmøde (udenrigsanliggender
udvikling) den 20. februar 2018.
Formandskabet har med det reviderede udkast tilstræbt at formulere et balanceret og koncist
forslag, hvor man har søgt både at tage højde for medlemslandenes forslag og finde
formuleringer på nogle af de mere vanskelige spørgsmål, hvorom man forventer, der kan opnås
konsensus. Af ændringer, hvor teksten er blevet styrket, kan særligt fremhæves:
En stærkere markering af verdensmålene
En større rolle til civilsamfundet
Styrket sprog på korruption, hvidvask og ulovlige finansielle transaktioner
Styrket sprog i forhold til udryddelse af børnearbejde og børneægteskaber
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
1893541_0004.png
Styrket sprog vedrørende reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) og et styrket
ligestillingsperspektiv
Mere uddybende formuleringer på miljø og klima
Håndtering af irregulær migration
Det er forventningen, at den reviderede tekst efter drøftelsen i Rådet (udenrigsanliggender
udvikling) den 22. maj vedtages endeligt i Rådet (udenrigsanliggender) den 28. maj 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet opfordrer i en beslutning vedtaget den 4. oktober 2016 om fremtiden for
forbindelserne mellem AVS-landene og EU post-2020 til, at 2030-dagsordenen og
verdensmålene sættes i centrum for det fremtidige samarbejde. Der opfordres til, at samarbejdet
fremadrettet bør udformes, så det fastholder de dele af det nuværende regelværk, der er af
universel karakter inden for en overordnet fælles retslig bindende ramme. Der lægges i
beslutningen op til, at det primære samarbejde forankres i regionale og sub-regionale aftaler,
ligesom der bør gives mulighed for at inddrage andre lande i samarbejdet. Europa-Parlamentet
gør sig endvidere til talsmand for en indlemmelse af den Europæiske Udviklingsfond i
EU’s
generelle budget for at øge effektiviteten, gennemsigtigheden, den demokratiske kontrol,
ansvarligheden og synligheden samt sammenhængen i EU’s udviklingsfinansiering.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke for indeværende at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det fremtidige samarbejde
efter 2020 vil dog indeholde konkrete initiativer, som kan få statsfinansielle,
samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vigtigste finansielle
instrument, der ligger til grund for den nuværende aftale, er den Europæiske Udviklingsfond, der
vil blive håndteret i forbindelse med de kommende forhandlinger om
EU’s
næste flerårige
finansielle ramme (MFF). Regeringen vil tage konkret stilling hertil i forbindelse med
forhandlingerne herom. Såfremt man i post-Cotonou forhandlingerne beslutter sig for en ny
juridisk bindende aftale, forventes det, at den vil skulle ratificeres.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring, men er løbende blevet drøftet med relevante
civilsamfundsorganisationer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under de indledende drøftelser har der været to overordnede tilgange blandt medlemslandene.
En gruppe af medlemslande der har ønsket, at det fremtidige samarbejde skulle: 1) gøres mere
tidssvarende ved, at interesserede lande fra flere regioner - og ikke alene AVS-landene -
inkluderes på lige fod, 2) være baseret på stærke regionale partnerskaber og tematiske aftaler samt
3) være tidsbegrænset og forankret i de 17 Verdensmål. En anden gruppe af medlemslande har
tidligere ønsket, at et fremtidigt samarbejde skulle fokuseres på AVS-landene og en mindre
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
1893541_0005.png
revision af den eksisterende aftale. Begge grupper af lande støtter nu på centrale områder
overvejende formandskabets nye reviderede forslag. Der udestår imidlertid to områder, hvor der
blandt medlemslandene fortsat er divergerende holdninger. Det gælder i forhold til
tidsperspektivet for aftalen samt migration. Forventningen er, at der kan skabes enighed om
førstnævnte i Rådet den 22. maj, men at sidstnævnte søges løst på mødet den 28. maj, hvor et
land ønsker endnu stærkere tekst. Man fastholder den gældende juridiske forpligtelse i Cotonou-
aftalen til at tilbagetage egne statsborgere, som opholder sig ulovligt på en anden parts
territorium samtidig med, at der lægges op til en yderligere styrkelse af samarbejdet omkring
irregulær migration, herunder identifikation af egne statsborgere og udstedelse af
rejsedokumenter i forbindelse med tilbagetagelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser det senest revidere forslag fra det bulgarske EU-formandskab velkommen og
er enig i de foreslåede målsætninger. Forhandlingerne har efter regeringens opfattelse vist sig at
være en god lejlighed for EU og medlemslandene til at søge mere tidsvarende måder at
samarbejde på. Forslaget om indgåelse af stærke regionale partnerskaber synes at være en effektiv
måde at imødegå fremtidens udfordringer på, herunder i forhold til vigtige spørgsmål såsom
menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse samt ikke mindst migration og gensidig
forpligtigelse i forhold til tilbagetagelse af egne statsborgere.
At nøjes med enkelte mindre ændringer i den nuværende aftale ville have været en forpasset
mulighed for at sikre et moderne, ligeværdigt og effektivt partnerskab. Regeringen ser gerne, at et
fremtidigt samarbejde forankres i en juridisk bindende aftale, men at endelig stillingtagen hertil
må afhænge af den reelle mulighed herfor samt en ny aftales indhold og struktur.
Det har endvidere været vigtigt for regeringen, at partnerskabet med Afrika, herunder
Nordafrika, vægtes tungt i aftalen, samt at det fremtidige samarbejde så vidt muligt inddrager alle
andre interesserede regioner og partnerlande på lige fod i samarbejdet fremfor at fortsætte et
privilegeret partnerskab alene med de nuværende 79 AVS-lande. Hertil kommer, at aftalen
forankres i et bredt globalt partnerskab
om gennemførelsen af EU’s globale strategi, EU’s nye
Konsensus for Udvikling, 2030-dagsordenen, de 17 verdensmål og Paris-aftalen. Partnerskabet
må tage afsæt i de enkelte landes og regioners udviklingsperspektiver, og de interesser, som
partnerlandene og EU har til fælles.
Regeringen har desuden lægt vægt på, at aftalen skal være tidsbegrænset, samt at forhandlingerne
ikke foruddiskonterer den fremtidige finansiering. Regeringen vil tage konkret stilling hertil som
del af en tværgående prioritering i forbindelse med forhandlingerne af
EU’s
næste flerårige
finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 16.
marts 2018.
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
1893541_0006.png
3. Kommissionens forslag til MFF:
EU’s eksterne finansielle instrumenter
KOM (2018) 0321
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj 2018 forventes en kort orientering om
Kommissionens forslag til EU’s næste Flerårige Finansielle
Ramme (MFF) gældende for perioden 2021-2027.
Orienteringen ventes at omhandle de dele, der vedrører EU's eksterne finansielle instrumenter. Kommissionens
forslag til EU’s eksterne finansielle instrumenter under næste MFF ventes først offentliggjort
medio juni. På dette
stadie ventes en eventuel udveksling af synspunkter på rådsmødet holdt på et overordnet plan.
2. Baggrund
Den nuværende MFF er gældende til og med 2020. Kommissionen fremlagde den 2. maj 2018 et
forslag til den kommende MFF, gældende for perioden 2021-2027. I forlængelse heraf ventes
Kommissionen medio juni at fremlægge sit specifikke
forslag til EU’s eksterne finansielle
instrumenter, der udgør den nuværende budgetkategori 4
på EU’s budget og
vedrører Unionens
ageren uden for EU.
I den nuværende MFF indeholder budgetkategori 4 bl.a. syv eksterne finansielle instrumenter,
budgettet for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP-budgettet) og den såkaldte
Grønlandsbeslutning
alle under den fælles overskrift
Globale Europa.
Samlet udgør
budgetkategori 4 ca. 6 pct. af det samlede EU-budget.
Kommissionen ventes i sit forslag til EU’s eksterne finansielle instrumenter at lægge op til en
sammenlægning af en række eksisterende instrumenter til et samlet Instrument for Naboskab,
Udvikling og International samarbejde. Kun førtiltrædelsesinstrumentet, FUSP-budgettet, den
humanitære bistand samt et instrument for oversøiske territorier, inkl. Grønland ventes fastholdt
som selvstændige instrumenter.
På det uformelle møde
for EU’s stats-
og regeringschefer den 23. februar 2018 var der generel
enighed om behovet for et øget fokus på især migration inden for rammen af den næste MFF.
Dette ventes også afspejlet i Kommissionens kommende sektorforslag vedr. eksterne finansielle
instrumenter. Generelt ventes forhandlingerne af den næste MFF særligt vanskeliggjort af
Storbritanniens udtræden af EU, hvilket efterlader et betydeligt finansieringsgab.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udvikling) den 22. maj 2018 ventes en kort orientering om Kommissionens
forslag til EU’s næste Flerårige Finansielle Ramme (MFF), gældende for perioden 2021-2027.
Orienteringen ventes at omhandlede de dele, der vedrører EU's eksterne finansielle instrumenter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes at udtale sig, når forslaget er offentliggjort.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Samlenotat vedr. rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 22. maj
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådsdrøftelsen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingssituationen præges af, at Europa-Kommissionen endnu ikke har fremlagt sit
sektorspecifikke forslag til fremtidige eksterne finansielle instrumenter. På et overordnet plan
ventes blandt EU-landene støtte til, at EU skal spille en robust global rolle med et forstærket
fokus på især migration. EU-landene har særligt tilkendegivet et ønske om en styrket indsats over
for de grundlæggende årsager til migration i oprindelseslande, såsom fattigdom og politisk
ustabilitet. Herudover ventes EU-medlemslandene
at lægge vægt på forskellige aspekter af EU’s
eksterne ageren i tråd med landenes generelle prioriteter inden for rammen af EU's fælles
udenrigs- og sikkerhedspolitik.
10. Regeringens generelle holdning
Storbritanniens udtræden af EU efterlader
et betydeligt hul i EU’s budget, der skal
håndteres. EU-budgettet skal tilpasses den nye økonomiske virkelighed i et EU bestående af 27
lande. Regeringen mener derfor, at det samlede udgiftsniveau ikke bør overstige 1,00 pct. af
EU27’s BNI,
og at alle EU-budgettets udgifter skal afholdes inden for dette loft.
Inden for rammerne af målsætningen om et udgiftsniveau på 1,00 pct. af EU27’s BNI, er det
regeringens holdning, at der skal ske en indholdsmæssig omprioritering af EU’s udgifter, så EU-
budgettet i højere grad målrettes EU-merværdiskabende tiltag, herunder den del af de eksterne
finansielle instrumenter, der vedrør eksterne aspekter af migration. Det vil endvidere være et
dansk opmærksomhedspunkt at sikre Rigsfællesskabets interesser, herunder at fastholde
bevillingen til Grønlandsinstrumentet.
I den konkrete udmøntning af sektorretsakterne prioriteres en samling af de udviklingsrelaterede
instrumenter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 13. april 2018.
7