Udenrigsudvalget 2017-18, Det Udenrigspolitiske Nævn 2017-18
URU Alm.del Bilag 188, UPN Alm.del Bilag 232
Offentligt
1883320_0001.png
Danmarks samtænkte
freds- og stabiliseringsindsatser 2017
Den Interministerielle Samtænkningsstyregruppe
STATSMINISTERIET ● UDENRIGSMINISTERIET ● FORSVARSMINISTERIET ● JUSTITSMINISTERIET
0
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
INDHOLD
SAMMENDRAG ........................................................................................................................................ 2
FREDS- OG STABILISERINGSFONDEN .......................................................................................... 4
Støtte fordelt på programmer i 2017 ............................................................................................ 4
REGIONALE PROGRAMMER .............................................................................................................. 5
Syrien-Irak ................................................................................................................................................ 5
Afrikas Horn ............................................................................................................................................. 6
Sahel ............................................................................................................................................................ 8
Maritim sikkerhed i Guineabugten ................................................................................................. 9
Afghanistan-Pakistan ........................................................................................................................... 9
Bekæmpelse af voldelig ekstremisme i Mellemøsten ........................................................... 10
ANDRE STRATEGISKE INDSATSER .............................................................................................. 10
FN’s fredsbevarende kapacitet ....................................................................................................... 10
Libyen ....................................................................................................................................................... 11
Det internationale atomagentur, IAEA........................................................................................ 11
Ukraine ..................................................................................................................................................... 12
2018........................................................................................................................................................... 12
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0003.png
SAMMENDRAG
Konflikter og ustabilitet langt fra Danmarks
grænser giver anledning til udfordringer i Europa
og Danmark blandt andet i form af migration og
terrorisme. Disse udfordringer er store og løses
ikke grundlæggende med et snuptag, men gen-
nem lange og bredspektrede indsatser, hvor en
række udenrigs-, sikkerheds-, forsvars- og udvik-
lingspolitiske værktøjer tages i brug. Freds- og
stabiliseringsindsatser i krydsfeltet mellem sik-
kerhed og udvikling er et værktøj i denne sam-
menhæng, og derfor er samtænkte freds- og sta-
biliseringsindsatser fortsat en prioritet i dansk
udenrigs- og sikkerhedspolitik. Freds- og stabili-
seringsindsatserne skal bidrage til at forebygge
konflikter i skrøbelige lande og regioner, men de
skal også bidrage til at stabilisere områder, som
har været ramt af konflikt.
Som det fremgår af regeringens Udenrigs- og Sik-
kerhedspolitiske Strategi 2017-2018, vil Dan-
mark med midler fra Freds- og Stabiliseringsfon-
den fortsat reagere på pludselige kriser og behov
og gennemføre freds- og stabiliseringsindsatser.
Denne årsrapport gennemgår de væsentligste
indsatser og udviklinger i det danske samtænkte
stabiliseringsengagement i 2017 med særlig fo-
kus på aktiviteterne under Freds- og Stabilise-
ringsfonden.
I 2017 blev der gennemført freds- og stabilise-
ringsindsatser i en række af verdens brændpunk-
ter, navnlig Syrien-Irak, Sahel, Afrikas Horn og Af-
ghanistan-Pakistan. Herudover var fokus rettet
mod en række tematiske indsatsområder som an-
tiradikalisering og terrorforebyggelse i Mellem-
østen, maritim sikkerhed i Guineabugten og FN’s
evne til stabilisering og fredsbevaring. Endelig
har der været afsat midler til at kunne respondere
på pludselige kriser eller behov eksempelvis i Li-
byen. Samlet set blev der med midler fra Freds-
og Stabiliseringsfonden støttet indsatser for i alt
ca. 350 mio. kr. i 2017.
Engagementerne under Fonden blev i 2017 im-
plementeret af en række danske myndigheder,
herunder Udenrigsministeriet, Forsvarsmiste-
riet, Forsvaret, Hjemmeværnet, Rigspolitiet, Poli-
tiets Efterretningstjeneste samt Center for Biosik-
ring og Bioberedskab, som regel i samarbejde
med internationale partnere.
Fondens økonomisk største program er det regi-
onale stabiliseringsprogram for Syrien og Irak,
som blev indledt i 2016 og løber frem til udgan-
gen af 2018. Henset til de aktuelle behov i både
Syrien og Irak og samarbejdet inden for ram-
merne af den internationale koalition mod ISIL er
programmet målrettet de umiddelbare stabilise-
ringsbehov i regionen. Minerydning og basale
serviceydelser bidrager til at muliggøre fordrev-
nes tilbagevenden til nyligt befriede områder i
Irak. I Syrien har programmet fokus på støtte til
politi, civilt beredskab og serviceydelser i opposi-
tionskontrollerede områder såvel som fremme af
en inklusiv politisk dialog. I kølvandet på befriel-
sen af Raqqa kunne programmet ligeledes støtte
en større minerydningsindsats.
Det igangværende stabiliseringsprogram for Afri-
kas Horn fokuserer geografisk på Somalia, Kenya
og Etiopien og løber frem til medio 2018, hvor en
ny fase af programmet forventes igangsat. Et af
programmets overordnede mål er at styrke den
regionale fredsbevarende kapacitet, og som led
heri har Danmark i 2017 støttet gennemførelsen
af en større feltøvelse for den østafrikanske reak-
tionsstyrke (EASF). Endvidere har Danmark igen
i 2017 bidraget til Somalia Stability Fund, der i
2017 styrkede sit strategiske fokus bl.a. ved en ny
tilgang til at sikre inklusion af kvinder.
Billedet viser etiopiske styrker, der undervises i CIMIC af dan-
ske og britiske instruktører i efteråret 2017.
Programmet for Afghanistan-Pakistan blev påbe-
gyndt i 2015 og løb frem til udgangen af 2017. I
2017 har programmet fortsat fokuseret på bl.a.
støtte til udvikling og drift af det afghanske politi,
støttefunktioner for den afghanske hær og ud-
dannelse af afghanske officerer. Det er besluttet,
at programmets indsats i Afghanistan skal for-
længes med en tredje fase fra 2018 til 2020.
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0004.png
Under det regionale freds- og stabiliseringspro-
gram for Sahel, der løber frem til medio 2018, har
Danmark i 2017 fortsat støtten til det regionale
træningscenter École de Maintien de la Paix
(EMP) i Bamako med bl.a. instruktørudsendelse
fra Hjemmeværnet. Med midler fra Fondens re-
servepulje blev det desuden besluttet at støtte
etableringen og opbygningen af G5 Sahel-styrken,
som er en regional indsatsstyrke, der skal bidrage
til stabilisering af Sahelregionen med styrker fra
Mali, Niger, Burkina Faso, Tchad og Mauretanien.
Danmark bidrager ligeledes til at styrke den de-
mokratiske kontrol med styrkerne f.eks. med kur-
ser til parlamentarikere. Det er besluttet at igang-
sætte en ny fase af programmet medio 2018.
I 2017 ydede Fonden endvidere støtte til at
fremme maritim sikkerhed i Guineabugten. Det
skete bl.a. gennem udsendelse af en maritim råd-
giver fra Forsvaret til Nigeria samt Frømands-
korpsets kapacitetsopbygning af partnerenheder
fra Nigeria og Cameroun.
Med midler fra Fondens pulje til pludseligt opstå-
ede behov støttede Danmark i 2017 desuden FN’s
arbejde med at bidrage til stabiliseringen af ud-
valgte kommuner i Libyen og fremme den libyske
samlingsregerings legitimitet i befolkningen. Der
fokuseres bl.a. på genopbygning af konfliktramt
infrastruktur, opbygning af lokale myndigheders
kapacitet og på at styrke lokale konfliktløsnings-
og medieringskapaciteter. I 2017 støttede Fon-
den tillige Det Internationale Atomenergiagentur
(IAEA) arbejde, herunder ift. monitorering af Iran
atomaftalen.
Figur 1: Fordelingen af Fondens midler på regioner og
programmer i 2017
18
16
10 11
128
80
Irak-Syrien
Af-Pak
Afrikas Horn
Sahel
Libyen
En instruktør fra Hjemmeværnet bidrog i 2017 til en evalue-
ring af et kursus ved École de Maintien de la Paix i Bamako
mhp., at kurset opnår FN certificering.
87
IAEA
Andre
Fonden igangsatte primo 2016 en pilotindsats til
forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstre-
misme (Countering Violent Extremism, CVE) i
Mellemøsten. Fokus for programmet, der dækker
indsatser i Jordan, Libanon og Irak, er at styrke
ISIL-frontlinjestaters kapaciteter til at forebygge
og bekæmpe terrorisme. Ved at styrke lokale
myndigheders evne til at imødegå rekruttering og
finansiering af terrorisme, bidrager Danmark til
at modgå udbredelsen af voldelig ekstremisme i
regionen. Udenrigsministeriet har siden medio
2016 haft en regional programkoordinator place-
ret i Amman, Jordan.
Under Freds- og Stabiliseringsfonden er der også
afsat en mindre pulje midler til at styrke FN’s
evne til stabilisering og fredsbevaring. I 2017 har
Danmark bl.a. støttet FN’s Medical Division i et ar-
bejde med at udvikle sanitetstjenesten ved FN’s
fredsbevarende missioner.
3
Udover aktiviteterne under Freds- og Stabilise-
ringsfonden har danske civile været udsendt til
krisestyringsmissioner og valgobservationsmis-
sioner finansieret gennem Freds- og Stabilise-
ringsberedskabet. Beredskabet har i 2017 ud-
sendt eller forlænget 45 langtidsrådgivere til kri-
sestyringsmissioner i bl.a. Irak, Afghanistan, Li-
byen, Somalia, Sahel (Niger/Mali) og Ukraine.
Derudover var der i 2017 udsendt 83 valgobser-
vatører til observationsmissioner i bl.a. Kosovo,
Honduras, Nepal, Tyrkiet, Georgien og Armenien.
Rigspolitiet har i 2017 haft 26 polititjeneste-
mænd udsendt som politirådgivere til krisesty-
ringsmissioner og stabiliseringsindsatser i bl.a.
Irak, Afghanistan, Ukraine, Somalia, Tyrkiet/Sy-
rien, Libanon og Kosovo. Derudover har Rigspoli-
tiet i 2017 udsendt i alt 27 politiinstruktører til
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0005.png
kortvarige undervisningsopgaver i bl.a. Ukraine
og Irak.
FREDS- OG STABILISERINGSFONDEN
Freds- og Stabiliseringsfonden muliggør et bredt
spektrum af stabiliseringsindsatser samt genop-
bygnings- og kapacitetsopbygningsprojekter i
krydsfeltet mellem sikkerhed og udvikling. Fon-
den blev etableret i 2010 med en sammensætning
af udviklings- og ikke-udviklingsmidler fra For-
svarsministeriet og Udenrigsministeriet. Fonden
har med den tilknyttede interministerielle styre-
gruppe med repræsentanter fra Statsministeriet,
Justitsministeriet, Udenrigsministeriet og For-
svarsministeriet, medvirket til at fremme sam-
tænkning af danske engagementer i skrøbelige og
konfliktramte stater.
Fondens midler er fordelt på en række regionale
programmer, navnlig med fokus på Syrien-Irak,
Sahel, Afghanistan-Pakistan og Afrikas Horn samt
nogle tematiske indsatsområder som bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme, maritim sikkerhed
i Guineabugten og FN.
Fonden indeholdt i 2017 368 mio. kr., hvoraf ca.
75 % var udviklingsbistand. Der var under Fon-
den tre finansieringskilder:
- Udenrigsministeriets udviklingsmidler
(DAC),
- Udenrigsministeriet og Forsvarsministe-
riets ikke-udviklingsmidler (non-DAC),
- Forsvarsministeriets ikke-udviklings-
midler (non-DAC).
Tabel 1: FSF-finansiering (i mio. kr.) i 2017
Finansieringskilde
1
(i mio. kr.)
UM (DAC)
UM og FMN (non-DAC)
FMN (non-DAC)
Total
Ramme
274,1
22,1
71,8
368,0
Forbrugt
259,1
22,1
69,9
351,1
Uforbrugt
15,0
0,0
1,9
16,9
S
TØTTE FORDELT PÅ PROGRAMMER I
2017
I 2017 tilgik den største andel af fondens midler
det regionale stabiliseringsprogram for Irak-Sy-
rien med ca. 128 mio. kr., mens programmet for
Afghanistan-Pakistan gennemførte aktiviteter for
ca. 87 mio. kr. Programmet for Afrikas Horn blev
støttet med ca. 80 mio. kr. Herudover finansie-
rede Fonden det regionale stabiliseringsprogram
for Sahel med ca. 18 mio. kr. samt programmet for
forebyggelse af voldelig ekstremisme (CVE) i
MENA-regionen med ca. 10 mio. kr.
Endeligt finansierede Fonden bl.a. en indsats i Li-
byen til 10 mio. kr. samt støtte til aktiviteter un-
der det internationale atomagentur, IAEA, til ca.
11 mio. kr., bl.a. organisationens monitorering af
Irans efterlevelse af sine forpligtelser i medfør af
den internationale atomaftale. Indsatser til hhv.
at udvikle FN’s evne til fredsbevaring og til at
fremme maritim sikkerhed i Guineabugten blev
støttet med ca. 3 mio. kr. hver fra Freds- og Stabi-
liseringsfonden.
Figur 2: Fordelingen af Fondens midler på regioner og
programmer i 2017
mio. kr.
140
120
100
80
60
40
20
0
1 UM (§06.32.08.80) er tilsagnsstyret, mens de øvrige to puljer er
udbetalingsstyrede.
Fsva. 2018 indeholder Freds- og Stabiliserings-
fonden midler for mere end 400 mio. kr. Som en
del af vedtagelsen af Forsvarsforlig 2018-2023
blev det besluttet, at Forsvarsministeriets bidrag
til Freds- og Stabiliseringsfonden gradvist øges i
forligsperioden fra ca. 84 mio. kr. til 150 mio. kr. i
2023.
Det bemærkes, at 15 mio. kr. fra Syrien indsatsen
var planlagt udbetalt i 2017, men blev tilbage-
holdt grundet undersøgelse af mistanke om kor-
ruption under programmet. Undersøgelsen har
sidenhen konkluderet, at der ikke er hold i mis-
tanken. Støtten til partneren ventes genoptaget
primo 2018.
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0006.png
REGIONALE PROGRAMMER
S
YRIEN
-I
RAK
Det igangværende regionale stabiliseringspro-
gram for Syrien og Irak (2016-2018) har til hen-
sigt at bidrage til bekæmpelsen af ISIL og andre
ekstremistiske elementer i begge lande samt at
fremme en inklusiv politisk løsning på konflikten
i Syrien og et mere stabilt og inklusivt Irak. Det
tre-årige program bygger videre på partnerska-
ber og resultater, der er etableret og opnået gen-
nem tidligere stabiliseringsprogrammer i Syrien
og Irak. Programmet er, henset til de aktuelle be-
hov i begge lande og samarbejdet inden for ram-
merne af den internationale koalition mod ISIL,
først og fremmest målrettet de umiddelbare sta-
biliseringsbehov i regionen såvel som støtte til
moderate aktører, der kan udgøre et alternativ til
ekstremisme.
Det samlede budget for perioden 2016-2018 for-
ventes at udgøre ca. 526 mio. kr., hvilket, i tillæg
til bidrag fra Freds- og Stabiliseringsfonden, ind-
befatter 20 mio. kr. fra Det Arabiske Initiativ samt
135 mio. kr. fra Udenrigsministeriets udviklings-
midler. I løbet af 2017 blev der, specifikt fra Fon-
den, fordelt 128 mio. kr. til programmets tre te-
matiske indsatsområder: 1) politisk dialog og
fredsopbygning, 2) modstandsdygtighed og hur-
tig mobilisering, samt 3) lokal sikkerhed og rege-
ringsførelse. Blandt indsatserne i 2017 kan næv-
nes:
Fortsat støtte til den FN-ledede politiske pro-
ces og sammenhængen blandt fredsinitiativer
i Syrien. Ud over FN’s Særlige Udsendte for
Syrien (UNDPA) støtter programmet således
to civilsamfundsorganisationer, Baytna og
The Day After, som kan bidrage til at forankre
en politisk fredsaftale og fremme et demokra-
tisk Syrien.
Lureminer og andre eksplosiver udgør fortsat
en kritisk hindring for effektive stabilise-
ringsindsatser og internt fordrevnes mulighe-
der for at vende tilbage til områder, som er
blevet befriet fra ISIL. Danmark har i 2017
støttet FN’s minerydningsorganisation (UN-
MAS) i Irak, herunder med indsatser i befri-
ede områder som Al Anbar og Ninewah. De
mange områder befriet fra ISIL i løbet af 2017
5
har øget behovet for minerydning, og Dan-
mark har derfor også støttet minerydningsak-
tiviteter gennem særligt specialiserede orga-
nisationer i både Syrien og Irak (Tetratech og
Janus/Sterling).
Eksplosiver fundet omkring Al-Shifa hospital i Mosul
FN’s Funding Facility for Stabilisation (FFS)
gennemfører en række umiddelbare stabili-
seringsindsatser i tæt samarbejde med den
irakiske regering og lokale myndigheder i ny-
ligt befriede områder. Projekterne implemen-
teres inden for bl.a. offentlig infrastruktur,
herunder f.eks. vand og strøm, kapacitetsop-
bygning af lokale myndigheder, indsatser til
beskæftigelse og genetablering af lokale øko-
nomier samt lokale forsoningsindsatser. Til-
svarende støtter Danmark basale stabilise-
ringsindsatser i befriede områder inde i Sy-
rien gennem Syria Reconstruction Trust Fund
(SRTF).
The Access to Justice and Community Security
Programme (AJACS) støtter og kapacitetsop-
bygger moderate civile aktører, herunder
særligt Syriens Frie Politi, til at varetage sik-
kerhed og opretholde lov og orden i oppositi-
onskontrollerede og nyligt befriede områder
i Syrien. Programmet støttes ligeledes af en
række andre donorer. Trods et indskrænket
manøvrerum i løbet af 2017 i de områder,
som AJACS arbejder i, fortsatte programmet i
2017 og vurderes at levere kritisk stabilitet
og sikkerhed til civilbefolkningen i svært ud-
satte områder. Korruptionsanklager med-
førte imidlertid, at nye udbetalinger til AJACS
blev tilbageholdt i 2017. En undersøgelse af
forholdene har sidenhen konkluderet, at der
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0007.png
ikke er hold i mistanken, hvorfor støtte ventes
genoptaget primo 2018.
”De Hvide Hjelme” opstod som en græsrods-
bevægelse som reaktion på luftbombarde-
menter af civile områder i Syrien og har siden
2013 leveret en række kritiske rednings- og
beredskabsydelser, primært i oppositions-
kontrollerede områder. Organisationen støt-
tes af Danmark såvel som en række andre do-
norer.
støtter FN’s indsats med finansiering og en dansk
politirådgiver, der er fast tilknyttet programmet i
Baghdad.
A
FRIKAS
H
ORN
Implementeringen af programmet for Afrikas
Horn, som dækker perioden 2015-medio 2018,
og som fokuserer på Somalia, Kenya og Etiopien,
fortsatte i 2017. Programmet består af tre temati-
ske programmer: 1) stabilisering af Somalia, 2)
styrkelse af regional fredsbevarende kapacitet, og
3) styrket kapacitet til at bekæmpe regionale
trusler, inklusiv voldelig ekstremisme og grænse-
overskridende kriminalitet. Programmeringen af
en ny fase for freds- og stabiliseringsindsatser i
Somalia, Kenya og Etiopien efter medio 2018 på-
går.
Blandt indsatserne i 2017 kan følgende fremhæ-
ves:
Støtte til FN’s arbejde med at styrke rets- og
sikkerhedssektoren og bekæmpe maritim
kriminalitet i Somalia, herunder pirateri, bl.a.
gennem støtte til sikkerhedsarkitekturen,
kystvagt, domstole, fængsler samt overførsler
af dømte pirater til Somalia. Som en del af
denne indsats har Danmark i samarbejde med
FN doneret tre patruljefartøjer til Seychel-
lerne, som blev overdraget i 2017.
Støtte til Somalia Stability Fund har med sit
fokus på stabilisering og statsopbygning op-
nået betydelige resultater i 2017. Fonden har
øget sin strategiske fokus på forsoning og ini-
tiativer rettet mod forbedring af forholdet
mellem den føderale regering og de føderale
stater. Derudover er 70 stabiliseringsrelate-
rede infrastrukturprojekter blevet igangsat
baseret på lokale prioriteter. Et nyt initiativ
rettet mod socioøkonomisk sårbare kystom-
råder skal adressere de grundlæggende årsa-
ger til pirateri.
Støtte til indsatser, der uddanner og reinte-
grerer afhoppere fra al-Shabaab i samfundet.
Dette arbejde har i 2017 særligt fokuseret på
exitprocessen og reintegration af afhoppere.
Derudover er uddannelsesmæssige aktivite-
ter, herunder faglig uddannelse og træning
yderligere blevet styrket med henblik på at
skabe alternative leveveje for eks-militante.
”De Hvide Hjelme” på brandslukningsopgave i Syrien
I tillæg hertil har Danmark i 2017 også støttet The
International, Impartial and Independent Mecha-
nism to Assist in the Investigation and Prosecu-
tion of Those Responsible for the Most Serious
Crimes in Syria” (IIIM), som har til opgave at ind-
samle, behandle og vurdere bevismateriale med
henblik på et kommende retsopgør i Syrien.
Der er i 2017 også ydet støtte til FN’s program for
forsoning i Irak. Formålet med programmet er at
indlede en omfattende, irakisk-ledet forsonings-
proces særligt i de tidligere ISIL-kontrollerede
områder. Processen skal fremme betingelserne
for en varig og stabil fredssituation i Irak og for-
hindre en genopblussen af konflikt.
Endelig er der i 2017 truffet beslutning om at fort-
sætte den danske støtte til FN’s indsats med at
støtte reformerne af den irakiske sikkerhedssek-
tor efter, at det irakiske nationale sikkerhedsråd i
juli 2017 godkendte et nyt sikkerhedssektorre-
formprogram. FN støtter reformprogrammet og
har bl.a. fokus på det irakiske parlaments og civil-
samfundets inddragelse i tilsynet med den iraki-
ske sikkerhedssektor. Desuden varetager FN ko-
ordinationen af den øvrige internationale støtte
til sikkerhedssektorreformer i Irak. Danmark
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0008.png
Støtte til AMISOM, som har gennemført en
række stabiliseringsaktiviteter i 2017. Støt-
ten til AMISOM kanaliseres gennem den Afri-
kanske Union og fokuserer på kapacitetsop-
bygning af nationale, regionale og lokale rege-
ringsstrukturer, implementering af Quick Im-
pact Projects, civilt-militært samarbejde, ka-
pacitetsopbygning af Somalias nationale po-
liti samt forebyggelse og bekæmpelse af vol-
delig ekstremisme.
Støtte til den østafrikanske reaktionsstyrke
(Eastern Africa Standby Force - EASF) i sam-
arbejde med de nordiske lande og UK. I 2017
støttede Danmark bl.a. gennemførelsen af
EASF’s feltøvelse. Øvelsen blev gennemført i
november-december 2017 i Sudan med delta-
gelse af ca. 1.200 personer fra alle ti medlems-
lande inden for EASF’s tre komponenter (mi-
litær, politi og civil). Derudover fortsætter
EASF med at opbygge deres institutionelle ka-
pacitet, herunder indenfor Early Warning sy-
stemer.
Kapacitetsopbygning af de etiopiske myndig-
heder inden for forebyggelse og bekæmpelse
af pengehvidvask og terrorfinansiering i regi-
onen. Projektet har assisteret Etiopien til at
foretage en national risiko vurdering. Projek-
tet har ligeledes støttet lokale partnere i at
udarbejde træningsmateriale, herunder ma-
nualer, der anvendes af finansielle institutio-
ner. Særligt fokus er på håndtering af bevis-
materiale, træning og tillidsopbyggende akti-
viteter samt informationskampagner om ri-
sici ved illegale pengestrømme. Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet bidrager med ekspertise.
Støtte til Politiets Efterretningstjenestes ka-
pacitetsopbygning af myndigheder i Kenya
inden for forebyggelse af radikalisering og
voldelig ekstremisme. Projektet har vist posi-
tiv fremdrift og et stærkt lokalt operativt ejer-
skab hos de kenyanske partnere. I 2017 fik 18
kenyanske politifolk fra sikkerheds- og efter-
retningstjenesten træning i København. Træ-
ningen fokuserede på den danske model for
forebyggelse af forbrydelser og håndtering af
radikalisering samt voldelig ekstremisme. På
den baggrund blev en omfattende trænings-
manual udviklet.
Fremme af maritim sikkerhed gennem sam-
arbejde med den kenyanske flåde. I 2017 blev
en brosimulator, som Danmark har støttet
etableringen af, taget i anvendelse. Simulato-
ren skal bruges til undervisning i bl.a. naviga-
tørfærdigheder for personel fra den kenyan-
ske flåde og de kenyanske civile maritime
myndigheder. Med instruktører fra Forsvars-
akademiet har Danmark i 2017 undervist
kommende kenyanske instruktører på brosi-
mulatoren.
Det danske Center for Biosikring og Biobered-
skab (CBB) har i 2017 med udgangspunkt i
danske kompetencer fortsat arbejdet med at
styrke Kenyas kapacitet til at forebygge og
imødegå biologiske trusler. I samarbejde med
kenyanske myndigheder har CBB gennemført
seks workshops og trænet ca. 300 forskere og
studerende. CBB har desuden indgået en for-
mel partnerskabsaftale med den kenyanske
regering, styrket den interministerielle koor-
dination, etableret et biosikringsnetværk og
Som en del af støtten til EASF blev der i perioden 14. juni
til 1. juli 2017 afholdt et dansk sponsoreret politimellem-
lederkursus i Kenya med 20 deltagere, heraf seks kvinder,
fra ni af EASF’s medlemslandene.
Støtte til træning af regionale styrker, herun-
der regionale træningscentre i Kenya og Etio-
pien. Udover et militært rådgiverbidrag ved
International Peace Support Training Centre i
Kenya har Danmark også været med til at fi-
nansiere en række kurser i bl.a. valgafvikling,
børnebeskyttelse, forhandling, m.m. I samar-
bejde med UK har Danmark gennem udsen-
delse af instruktører støttet træning af perso-
nel i civil-militært samarbejde (CIMIC) og be-
kæmpelse af improviserede sprængladninger
(IED’er) forud for styrkernes deployering i
AU’s mission i Somalia, AMISOM.
7
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0009.png
igangsat initiativer til at styrke de operative
bioberedskabskapaciteter.
kriminalitet. Herudover har der ligeledes væ-
ret givet støtte til et etårigt projekt i 2017, The
Sahel Maghreb Research Platform, af Dansk
Institut for Internationale Studier (DIIS) sam-
men med Voluntas, med fokus på analyse af
de skiftende sikkerhedsdynamikker i regio-
nen. Formålet har været at bidrage overord-
net til policy-udvikling for Danmarks engage-
ment i regionen.
Hjemmeværnets Center for Stabiliseringsind-
satser har støttet kapacitetsopbygning af den
maliske nationalgarde og har herunder af-
holdt et seminar i Danmark om strategisk
kommunikation for udvalgte medarbejdere
fra nationalgarden.
Finansiering af kurser på det regionale træ-
ningscenter École de Maintien de la Paix
(EMP) i Bamako, hvor Hjemmeværnet også
har bidraget med ekspertstøtte.
CBB underviser forskere og studerende ved Kenyatta Univer-
sity i Nairobi i forebyggelse af biologisk våbenudvikling, juni
2017.
S
AHEL
I 2017 gik det regionale freds- og stabiliserings-
program for Sahelregionen ind i sin afsluttende
fase. Programmet, der i 2013 blev lanceret med
Mali, Niger og Burkina Faso som prioritetslande,
har en samlet størrelse på 125 mio. kr. og udløber
medio 2018. Der er truffet beslutning om at fort-
sætte det danske samtænkte freds- og stabilise-
ringsengagement i et nyt regionalt program for
Sahel efter medio 2018.
Det nuværende program er komplementært til
landeprogrammer i Mali, Burkina Faso og Niger
og fokuserer på regional dialog og forsoning, de-
mokratisk kontrol med sikkerhedssektoren samt
imødegåelse af voldelig ekstremisme og organise-
ret kriminalitet. Indsatserne har bl.a. omfattet:
Støtte til Danish Demining Group, der i græn-
seområdet mellem Burkina Faso, Mali og Ni-
ger kapacitetsopbygger lokalsamfund til at
håndtere lokale konflikter.
Opbygning af kapacitet til konflikthåndtering
blandt lokalsamfund i Sahelregionen gennem
Centre for Humanitarian Dialogue.
Støtte til øget demokratisk kontrol med sik-
kerhedssektoren i Mali, Niger og Burkina
Faso igennem National Democratic Institute i
samarbejde med Geneva Centre for the De-
mocratic Control of Armed Forces.
Støtte til regionalt FN-program til bekæm-
pelse af voldelig ekstremisme og organiseret
8
Danmark har derudover bidraget med 7,5 mio. kr.
til en ny fælles indsatsstyrke for den regionale
sammenslutning G5 Sahel. Styrken består af trop-
per fra G5-landene Mali, Burkina Faso, Niger,
Tchad og Mauretanien og har til formål at be-
kæmpe terrorisme og grænseoverskridende or-
ganiseret kriminalitet som bl.a. smugling af mi-
granter, narkotika og våben. De danske midler går
hovedsageligt til at forstærke styrkens evne til at
imødegå truslen fra improviserede sprænglad-
ninger. I relation hertil er der også ydet støtte til
et pilotprojekt gennem Institute for Security Stu-
dies (ISS) ”Evidence-based analytical support to
the G5-Sahel Joint Force”, der fokuserer på arbej-
det med monitorering og kapacitetsopbygning af
G5 styrken.
Gruppebillede af alle de burkinske kvinder, der er repræsen-
tanter i Centre for Humanitarian Dialogue’s community net-
værk i Burkina Faso.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0010.png
M
ARITIM SIKKERHED I
G
UINEABUGTEN
Med henblik på at bidrage til den internationale
indsats for at forbedre den maritime sikkerhed i
Vestafrika indledte Danmark i 2015 et program
med fokus på Guineabugten, hvor dansk skibsfart
har betydelige kommercielle interesser. Pro-
grammet løber frem til udgangen af 2018 og ud-
springer af den danske strategi mod pirateri og
væbnet røveri til søs. Indsatserne omfatter bl.a.:
Implementering af støtte til EU-programmet
Gulf of Guinea Interregional Network
(GoGIN) med øremærkede danske priorite-
ter inden for de regionale maritime koordi-
nationscentre, støtte til landenes juridiske
regler og systemer samt deres muligheder
for at retsforfølge pirater.
Støtte til IMO på 1,2 mio. kr. med henblik på
at styrke sikkerheden i regionens havne.
Udsendelsen af en maritim militær rådgiver
fra Forsvaret til den danske ambassade i
Abuja i Nigeria. Rådgiveren er akkrediteret
som forsvarsattaché i Nigeria og bidrager bl.a.
til at identificere aktiviteter, der kan styrke
den lokale og regionale kapacitet til at imø-
degå udfordringer relateret til pirateri og rø-
veri til søs i Guineabugten.
A
FGHANISTAN
-P
AKISTAN
I 2017 fortsatte anden fase af det regionale stabi-
liseringsprogram for Afghanistan- og Pakistanre-
gionen. Programmet løber for perioden 2015-
2017 og sluttede således med udgangen af 2017.
Det er besluttet at gennemføre en tredje fase af
programmets engagementer i Afghanistan fra
2018 til 2020. Programmets anden fase havde et
samlet budget på 312 mio. kr.
Under programmet støttedes rets- og sikkerheds-
sektorerne i regionen, navnlig de afghanske og
pakistanske sikkerhedsstyrker (politi og mili-
tær). Derudover blev der bidraget til fred og for-
soning gennem dialoginitiativer. Programmet
komplementerer de øvrige danske indsatser i re-
gionen, herunder udviklingsbistanden, den hu-
manitære indsats og den militære indsats, som er
beskrevet i Afghanistanstrategien 2015-17. I den
kommende fase afløses den politisk forhandlede
Afghanistanstrategi af et såkaldt landepolitikpa-
pir på linje med andre lande, hvor Danmark har
et stort bistandsengagement. Landepolitikpapi-
ret blev udviklet i løbet af 2017.
Afghanistan-Pakistan programmet havde i 2017
en samlet bevilling på 87 mio. kr. Programmets
engagementer i 2017 har været en fortsættelse af
engagementerne fra de tidligere år. Følgende
konkrete indsatser kan fremhæves:
Afghansk politi blev støttet gennem Law and
Order Trust Fund for Afghanistan via et dele-
geret samarbejde med EU.
Støtte til finansiering af den afghanske hær
gennem NATO’s Afghan National Army Trust
Fund.
Dialogskabende aktiviteter så som konferen-
cer med deltagelse af repræsentanter fra bl.a.
Afghanistan og Pakistan og fælles bogudgivel-
ser.
Støtte til uddannelse af kommende militære
ledere på det afghanske officersakademi.
Samarbejde med Pakistans Maritime Sikker-
hedsagentur med kursusvirksomhed i Dan-
mark vedr. havmiljø og søredning.
Styrkelse af retssikkerheden og grænsekon-
trol i Pakistan.
Desuden har Frømandskorpset i 2017 gennem-
ført kapacitetsopbygning af partnerenheder fra
Nigeria og Cameroun med det formål at uddanne
og øve disse enheder i praktiske færdigheder som
sanitet, ”boarding” af skibe samt bevissikring til
søs.
Frømandskorpsets kapacitetsopbygning af partnerenheder
fra Cameroun i 2017.
9
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0011.png
lokale initiativer til at forebygge og modgå radi-
kalisering. Programmet tager udgangspunkt i re-
levante elementer af den danske forebyggelses-
model, hvor kommunalt ejerskab spiller en cen-
tral rolle i forebyggelsen af radikalisering, og in-
spireres af erfaringer fra både danske kommuner
(København og Viborg) og Nationalt Center for
Forebyggelse af Radikalisering under Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet.
Endelig bidrager indsatsen gennem støtte til
’strategisk modkommunikation’ til at imødegå
ISIL’s budskaber og ideologi online. Der er tale
om kommunikationsmateriale lavet af lokale mo-
derate stemmer, der hjælper til at fremme forso-
ning i Irak gennem dialog og positive og realisti-
ske fortællinger.
Gennem støtte til Law and Order Trust Fund betales lønninger
til politiet, og Indenrigsministeriet reformeres. Foto fra UNDP.
B
EKÆMPELSE AF VOLDELIG EKSTREMISME I
M
ELLEM-
ØSTEN
Fonden understøtter en regional pilotindsats til
forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstre-
misme og imødegåelse af radikalisering (samlet
58,5 mio. kr. fra 2016-2018) med fokus på at
styrke ISIL-frontlinjestaters (som Jordan og Liba-
non) kapaciteter til at forebygge og bekæmpe ter-
rorisme. Programmet er komplementeret til lan-
deindsatserne i regionen. Som led i Fondens op-
prioritering af området er der udsendt en regio-
nal programkoordinator til Jordan med ansvar
for yderligere at styrke samarbejdet om terrorbe-
kæmpelse med nøglelande i regionen samt sikre
koordination med internationale partnere.
Fokus i 2017 har igennem samarbejde med FN og
nationale politiskoler i Jordan, Libanon og Irak
bl.a. været på træning af retshåndhævende myn-
digheder i efterforskning og retsforfølgelse af ter-
rorisme. Endvidere er der arbejdet med kapaci-
tetsopbygning af ’Financial Intelligence Units’ til
at modgå hvidvask og terrorfinansiering. Ved at
styrke lokale myndigheders evne til at imødegå
terrorfinansiering og foretage menneskerets-
medholdig efterforskning og retsforfølgelse, bi-
drager Danmark til at modgå udbredelsen af vol-
delig ekstremisme i regionen.
Derudover har Danmark fortsat støtten til at ud-
vikle nationale modeller for tidlig forebyggelse af
radikalisering og rekruttering på lokalt niveau.
Gennem samarbejde med og støtte til nationale
og kommunale myndigheder i Jordan og Libanon,
bidrager programmet til at fremme kommuner-
nes rolle i og evne til at koordinere og understøtte
10
Aktiviteter under CVE Mellemøsten programmets Strong Cities
Network indsats med lokale forebyggelsesnetværk i Jordan og
Libanon.
ANDRE STRATEGISKE INDSATSER
FN’
S FREDSBEVARENDE KAPACITET
Danmark bidrog i 2017 med knap tre mio. kr. til
FN-projekter, der bl.a. sigtede mod at støtte orga-
nisationens bestræbelser på at forbedre evnen til
at gennemføre fredsbevarende indsatser. Mid-
lerne stammer fra den såkaldte FN-pulje, der blev
oprettet i 2015.
I 2017 blev midlerne konkret brugt på fire aktivi-
teter. Danmark har således støttet FN’s Signals
Academy i Entebbe i Uganda, der arbejder for an-
vendelsen af IT og moderne kommunikationstek-
nologi i FN’s fredsbevarende missioner. I Entebbe
er FN’s Train the Trainers Centre ligeledes blevet
støttet. Centeret har fokus på at styrke kvaliteten
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0012.png
af den missionsforberedende uddannelse af per-
soner og enheder. En del af midlerne fra FN-pul-
jen er desuden gået til FN’s Medical Divisions ar-
bejde med at udvikle sanitetstjenesten ved de
fredsbevarende missioner. Endelig sponserede
Danmark en workshop i København for ledende
FN-ansatte fra hovedkvarteret i New York samt
organisationens missioner i Mellemøsten. Fokus
for workshoppen var de nuværende politiske og
sikkerhedsmæssige dynamikker i regionen. Del-
tagerne drøftede desuden FN’s tilgang til brugen
af efterretninger og det igangværende reformar-
bejde i organisationen. Både Forsvarsministeriet
og Udenrigsministeriet deltog som observatører.
bygning af central infrastruktur herunder politi-
stationer, regeringsbygninger, klinikker, vandfa-
ciliteter, el-net og adgangsveje, facilitering af dia-
log mellem de lokale myndigheder og samlingsre-
geringen samt støtte til organisationer til at ar-
bejde med lokale aktører mhp. at gennemføre lo-
kale konfliktanalyser, træning og monitorering af
konfliktdynamikker.
15 hospitaler i Libyen har fået installeret solpaneler for at
sikre forsyningen under de mange strømafbrydelser.
Genopbygning på sundhedsområdet er central for
stabiliseringen af Libyen. Foto fra UNDP.
D
ET INTERNATIONALE ATOMAGENTUR
, IAEA
Danmarks Militære Repræsentant ved NATO og EU,
generalløjtnant
Michael Lollesgaard, holdt oplæg for
deltagerne ved FN-workshoppen i København.
L
IBYEN
Indsatsen i Libyen har det overordnede formål at
bidrage til stabilisering af konfliktramte områder
i Libyen samt støtte den internationalt aner-
kendte libyske samlingsregering i at opbygge le-
gitimitet blandt den libyske befolkning. Danmark
støttede i 2017 med 10 mio. kr. fra Freds- og Sta-
biliseringsfonden den såkaldte Stabiliseringsfaci-
litet, som ledes af den libyske samlingsregering
med støtte fra FN og det internationale samfund.
De tre overordnede fokusområder for Faciliteten
er 1) genopbygning af kritisk infrastruktur, 2) op-
bygning af lokale myndigheders kapacitet til at
adressere befolkningens basale behov samt 3)
styrke konfliktløsnings- og medieringskapacite-
ter på lokalt plan. Alle stabiliseringsaktiviteter
støtter den politiske proces, som kan lede til mere
inklusive og legitime regeringsstrukturer i Libyen
for derved at lægge grundstenene til vedvarende
forsoning samt bæredygtig genopbygning og ud-
vikling. Konkrete aktiviteter omfatter bl.a. genop-
Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA)
spiller en væsentlig rolle i det internationale sam-
funds bestræbelser på at sikre medlemslandenes
overholdelse af Traktaten om Ikke-spredning af
Atomvåben (NPT) af 1968, der er hjørnestenen i
den internationale indsats for at hindre spred-
ning af atomvåben. I 2017 har Danmark støttet to
af IAEA’s centrale indsatser. Dels har Danmark
støttet IAEA’s fond for nuklear sikring, der bidra-
ger til indsatser med henblik på at reducere risi-
koen for radiologisk eller nuklear terrorisme. Den
danske støtte til IAEA skal både bidrage til at for-
bedre de enkelte landes evne til at håndtere nu-
klear sikring gennem kapacitetsopbygning samt
styrke rammeværket for nuklear sikring globalt.
Desuden har Danmark støttet IAEA’s arbejde med
at overvåge Irans efterlevelse af atomaftalen om
Irans atomprogram, der blev indgået 14. juli 2015
mellem Iran og verdenssamfundet repræsenteret
ved EU3+3 (Frankrig, Tyskland og UK plus Kina,
Rusland og USA). Et helt centralt element er afta-
lens monitoreringsmekanisme, som forestås af
IAEA, der således har en afgørende rolle i forhold
til at monitorere og verificere aftalen kaldet Joint
Comprehensive Plan of Action. IAEA’s arbejde er
11
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 188: Årsrapport for Danmarks samtænkte freds- og stabiliseringsindsatser for 2017
1883320_0013.png
afgørende for at kunne fastslå, at der sker reel ef-
terlevelse af alle forpligtelser fra iransk side. Kon-
kret går danske midler bl.a. til at betale for udsen-
delse af inspektører samt udtagelse og analyse af
prøver, drift af laboratorier mv.
U
KRAINE
Under Forsvarsministeriets pulje for internatio-
nalt sikkerhedssamarbejde (SIKSAM) har Dan-
mark i 2017 støttet udviklingen af Ukraines kapa-
citet på forsvarsområdet. Forsvaret har bl.a. med-
virket til uddannelsen af ukrainske soldater og in-
struktører gennem et sprogofficersbidrag til den
canadiske træningsmission i Ukraine, Operation
Unifier, samt udsendt en rådgiver til NATO’s for-
bindelseskontor i Ukraine, der har bidraget til ud-
vikling af civile kompetencer i forsvars- og sikker-
hedssektoren inden for bl.a. reformimplemente-
ring.
Indsatsen i Ukraine overgår fra 2018 til Freds- og
Stabiliseringsfonden.
eventuelle fortsættelse i nye faser. Et nyt Afgha-
nistanprogram lanceres i 2018 og et helt nyt
samtænkt freds- og stabiliseringsprogram for
Ukraine vil blive lanceret. Samtidig vil Fonden,
som i 2017, kunne finansiere projekter i reaktion
på pludseligt opståede kriser eller muligheder
for at bidrage positivt til freds- og stabiliserings-
indsatser i danske prioritetsområder.
Ukrainske soldater gennemfører øvelse i rammen af
træningsmissionen Operation Unifier, hvortil Danmark
bidrager med sprogofficerer.
2018
I 2018 vil fokus for det danske samtænkte stabi-
liseringsengagement bl.a. være på afslutningen
af de regionale programmer i hhv. Sahel-regio-
nen og på Afrikas Horn. Nye faser af begge pro-
grammer ventes lanceret i medio 2018. Det regi-
onale stabiliseringsprogram i Syrien og Irak, pi-
lotprogrammet med fokus på bekæmpelse af vol-
delig ekstremisme i Mellemøsten samt program-
met for maritim sikkerhed i Guineabugten ryk-
ker alle ind i deres sidste år i 2018. Der vil i løbet
af 2018 skulle tages stilling til programmernes
12