Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1805224_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 14. oktober 2017.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at overføre 85,4 mio. kr.
fra annullerede tilsagn afgivet under § 6.3. Bistand til udviklingslandene til § 06.37.03. Regionale
udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde med henblik på at afgive tilsagn på 85,4
mio. kr. i støtte til den 11. genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF-12).
Baggrund
Danmark har været medlem af Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB) siden grundlæggelsen i 1966.
Danmark ejer 0,34 pct. af aktiekapitalen, svarende til en stemmeandel på 0,57 pct. Kun en mindre del
af aktiekapitalen (4 pct.) er indbetalt. Resten henstår som garantiforpligtigelse. Danmark indgår i en
valggruppe med Canada, Finland, Irland, Nederlandene, Norge og Sverige, der sammen besætter én
ud af 12 pladser i bestyrelsen.
I tilknytning til AsDB oprettedes i 1973 Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF), som gennem gave-
bistand og lån på koncessionelle (bløde) vilkår støtter udviklingen i Asiens fattigste og mest udsatte
og skrøbelige lande. At lånene er koncessionelle betyder, at de enten er pålagt en lav rente, eller at de
er helt rentefri. Fonden er blevet genopfyldt hver fjerde år. Danmarks seneste bidrag til AsDF blev
givet i forbindelse med den 10. genopfyldning (AsDF-11) i 2013, jf. akt. 16 af den 5. december 2013.
Projektbeskrivelse
AsDF’s overordnede formål er at bidrage til fattigdomsbekæmpelse i Asien og Stillehavsområdet
gennem fremme af bæredygtig vækst i regionens fattigste og mest skrøbelige lande. AsDF vil have
særlig vægt på bl.a. ligestilling mellem kønnene, fødevaresikkerhed, privatsektorudvikling, god rege-
ringsførelse og klimatilpasning. Med bidraget fastholder Danmark sin stemmeprocent og sender der-
med et klart signal om fortsat dansk engagement i Asien.
Den 11. genopfyldning er den første siden sammenlægningen af AsDF’s låneoperationer med
AsDB’s ordinære kapitalressourcer - Ordinary Capital Ressources (OCR). Koncessionelle lån vil fra
år 2017 blive ydet via OCR frem for AsDF. Dette vil styrke AsDB’s udlånskapacitet med op til 50
pct., hvilket vil begunstige de fattigste lande relativt mest. Det øgede udlån muliggøres uden nye ka-
pitalindskud fra ejerne. AsDF vil fra 2017 udelukkende give gavebistand og skal i stigende grad være
selvfinansierende, hvilket bl.a. muliggøres af den positive økonomiske udvikling i Asien, hvor ande-
len af høj- og mellemindkomstlande vokser og dermed bidrager til en bedre risikoprofil for bankens
b.
AS001719
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Aktstykke 14 om tilslutning til at overføre 85,4 mio. kr. til genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond.
1805224_0002.png
2
samlede udlån. Dette forventes på sigt at øge indtægterne og dermed muliggøre højere overførsler fra
den ikke-koncessionelle drift til gavebistand under AsDF.
Det samlede donorbidrag til AsDF-12 bliver ca. 2,5 mia. USD mod den seneste genopfyldning i
2013 på 4,9 mia. USD. Danmarks bidrag er således reduceret fra 137,4 mio. kr. i 2013 til 85,4 mio.
kr. i 2017. Danmarks relative bidrag forbliver dog uændret på 0,4 pct. Finland bidrager med 0,4 pct.,
Sverige med 0,8 pct. og Norge med 0,9 pct. Der er et øget regionalt bidrag til AsDF. Kina firdoblede
således sin andel til 3,3 pct., Indien mere end fordoblede sin andel til 1,4 pct. og Indonesien bidrager
for første gang til fonden. Japan er fortsat den største donor med en bidragsandel på 35,0 pct. efter-
fulgt af Australien med 11,0 pct. og USA med 6,2 pct.
I tråd med danske prioriteter vil der blive givet støtte til bl.a. at fremme Afghanistans genopbyg-
ning, reformprocessen i Myanmar samt grøn vækst i Nepal. En ny strategi for AsDB’s samlede akti-
viteter frem mod 2030 er under udarbejdelse og ventes at fokusere særligt på bl.a. bankens bidrag til
implementeringen af FN’s verdensmål og klimamålene. Danmark vil med udgangspunkt i den udvik-
lingspolitiske og humanitære strategi søge indflydelse på strategien.
Godt 30,0 pct. af genopfyldningen kommer fra AsDB’s interne ressourcer (tilbagebetalinger og
overskydende likviditet) og nettoindtægter fra AsDB’s drift, herunder investeringer og renteindtæg-
ter.
Administrationsprocenten i AsDF var i 2015 ca. 5,5 pct.
Budget
Det samlede budget andrager 85,4 mio. kr., som vil blive afholdt i 2017 under § 06.37.03.11. Den
asiatiske Udviklingsfond (AsDF).
Med henblik på at afholde de 85,4 mio. kr. under § 06.37.03.11. Den asiatiske Udviklingsfond
(AsDF) overføres 53,5 mio. kr. fra § 06.33.01. Bistand gennem civilsamfundsorganisationer og 31,9
mio. kr. fra § 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv. Alle de
overførte midler er annullerede tilsagn afgivet under udviklingsbistanden. Annulleringer af ubrugte
tilsagn opstår f.eks. i forbindelse med afslutning af et program, hvor omkostningerne viser sig lavere
end det afgivne tilsagn.
Danmark vil ligesom ved forrige genopfyldning deltage i en særlig ordning, hvor der udbetales hur-
tigere end de otte år, som er den almindelige indbetalingsperiode. Herved opnås en rabat på 4,6 mio.
kr., hvis der udbetales i december 2017. Dette medfører en dansk bidragsandel til AsDF på 0,4 pct.,
hvilket svarer til niveauet ved de to seneste genopfyldninger. Der er ingen valutarisiko, da tilsagnet
gives i danske kroner.
Væsentlige risikoelementer
Der skønnes ikke at være væsentlige risikoelementer forbundet med selve bevillingen. AsDF-12’s
målopfyldelse vil dog afhænge af modtagerlandenes evne og vilje til at anvende bistanden fra AsDF i
overensstemmelse med de opstillede udviklingsmål. De fattigste lande i Asien er præget af skrøbelig-
hed og intern uro, hvilket kan få en negativ effekt på deres evne til at opnå målene. Overordnet er
Asienbankens operationer i hele Asien påvirket af regionens generelle økonomiske udvikling, som
vil kunne påvirkes negativt f.eks. af stigende protektionisme. Fra dansk side vil man arbejde for at
sikre, at AsDB fortsat har fokus på anti-korruption.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret 2017 kan specificeres således:
§ 06.33.01. Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
(Reservationsbev.)
11. Strategiske initiativer
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Aktstykke 14 om tilslutning til at overføre 85,4 mio. kr. til genopfyldning af Den asiatiske Udviklingsfond.
1805224_0003.png
3
41.
Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
-53,5 mio. kr.
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
(Reservationsbev.)
20. Bilaterale miljøindsatser
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
(Reservationsbev.)
11. Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF)
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
-31,9 mio. kr.
85,4 mio. kr.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der ved udmøntning af bevillinger over 37,0 mio. kr. fra ram-
mebevillinger på § 6.3. Bistand til udviklingslandene er forudsat særskilt forelæggelse for Finansud-
valget, jf. den særlige bevillingsbestemmelse til Budgetvejledningens pkt. 2.2.7. på § 6.3.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2017 afgives tilsagn på 85,4 mio. kr. i støtte til den 11. genopfyldning af Den asia-
tiske Udviklingsfond (AsDF-12). Udgiften finansieres fra annullerede tilsagn afgivet under § 6.3. Bi-
stand til udviklingslandene.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2017 opføres følgende:
Udgift
§ 06.33.01. Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
§ 06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
§ 06.37.03. Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
d.
e.
-53,5 mio. kr.
-31,9 mio. kr.
85,4 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 14. oktober 2017
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.