Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1873279_0001.png
Danmark - Etiopien
Landepolitikpapir 2018-2022
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
Indholdsfortegnelse
A. Introduktion
.................................................................................................................................................... 1
B. Danmarks samarbejde med Etiopien
vision og strategisk retning
............................................. 2
C. Situationen i Etiopien - muligheder, udfordringer og risici
............................................................. 4
Skrøbelighed, konflikt, fordrivelse og modstandskraft
............................................................................................. 5
Menneskerettigheder og ligestilling mellem kønnene
................................................................................................. 6
Inklusiv bæredygtig vækst, klimaforandringer og miljø
............................................................................................ 7
Match med danske styrker og interesser, involvering af danske aktører, synergier
..................................................... 7
D. Strategisk målsætning og centrale indsatsområder
............................................................................ 8
Kampen mod klimaforandringer: grøn energi og styrket modstandsdygtighed
............................................................ 8
Styrket kommercialisering og økonomiske muligheder i landbrugssektoren
............................................................... 8
God regeringsførelse, styrket beskyttelse af rettigheder & civilsamfundets deltagelse
................................................. 9
Støtte til bæredygtige løsninger i relation til flygtninge og migranter
.......................................................................... 9
E. Løbende monitorering, læring og risikostyring
................................................................................. 10
Anneks 1: Centrale Data
..................................................................................................................................... 11
Anneks 2: Figur over det samlede danske engagement med fokus på de fire strategiske
indsatsområder
..................................................................................................................................................... 12
Anneks 3: Danmarks hidtidige udviklingssamarbejde med Etiopien..................................................
13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
A. Introduktion
Den centrale geografiske placering i en geopolitisk vigtig region, kontrol over 60 pct. af Nilens
vande, en befolkning på over 100 mio. mennesker, høje økonomiske vækstrater og en
stabiliserende politisk og sikkerhedsmæssig rolle midt i et ustabilt område, gør Etiopien til en stadig
vigtigere aktør i det østlige Afrika.
Etiopien har betydelig politisk og diplomatisk indflydelse i forhold til FN, den Afrikanske Union
og regionale afrikanske organisationer, og hovedstaden Addis Ababa fungerer som Afrikas
diplomatiske centrum med flere end 150 lande repræsenteret.
Etiopien har over de sidste årtier opnået betydelige udviklingsresultater og formået at løfte
millioner ud af absolut fattigdom. Den ambitiøse målsætning er at blive et mellemindkomstland
inden 2025, og som et klimaambitiøst land sigtes der efter at nå dette mål gennem CO2-neutral
vækst.
Landet huser en af de største flygtningebefolkninger i Afrika. Rollen som både modtager-, transit-
og
oprindelsesland for flygtninge og migranter gør Etiopien til et vigtigt nærområde for mennesker
på flugt særligt fra de konfliktplagede nabolande Somalia, Sydsudan og Eritrea.
Men Etiopien er også et skrøbeligt land konfronteret med mange problemer og udfordringer.
Befolkningen vokser meget hurtigt, og 40 pct. er unge under 15 år. Behovet for at skabe nye jobs
for de store ungdomsårgange er enormt. En betydelig del af befolkningen lever stadig i fattigdom,
og klimaændringer og tilbagevendende tørkeperioder udløser regelmæssigt fødevarekriser. Der er
derfor stort behov for at styrke landets modstandskraft.
Etiopien er ligeledes et land med behov for grundlæggende og dybe politiske reformer, hvis
landets interne stabilitet og sammenhængskraft skal bevares på længere sigt. Krænkelser af
menneskers rettigheder finder sted, der er problemer med stigende korruption og risiko for, at
konflikter i regionen breder sig til Etiopien.
Etiopien er derfor på mange områder karakteriseret ved kontraster, paradokser og dilemmaer, som
medfører at grundlaget for et bredt og samtænkt dansk engagement, der tjener det samlede
spektrum af danske interesser inden for udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitik, migration,
økonomi og samhandel samt klima og miljø i høj grad er til stede. Etiopien er derfor et dansk
prioritetsland.
Siden åbningen af den danske ambassade i 2005 er det bilaterale forhold gradvist blevet styrket
gennem politisk dialog på højt niveau, stigende fælles engagement i internationale spørgsmål,
udviklingssamarbejde samt styrkede kommercielle bånd. Både Danmark og Etiopien har vist
engagement og vilje til at uddybe partnerskabet, der i de senere år er vokset i omfang og bredde
med stadigt flere områder, stadigt flere samarbejdsformer, stadigt flere instrumenter samt en
voksende kreds af aktører.
Der er nu behov for at give en overordnet retning for udviklingen i det fremtidige dansk-etiopiske
engagement, og formålet med denne første danske landepolitik er derfor at udstikke de
1
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
overordnede politiske og strategiske mål samt fastlægge de centrale indsatsområder for dansk
interessevaretagelse i Etiopien.
B. Danmarks samarbejde med Etiopien
vision og strategisk retning
Visionen for Danmarks engagement i
og med
Etiopien er at understøtte landets
fortsatte
udvikling mod stadig større stabilitet, sikkerhed, frihed og velstand, hvor der løbende tages reelle skridt til udvidelse
af det demokratiske rum, øget respekt for menneskerettigheder, bæredygtig forbedring af levevilkår og hvor
grundlæggende årsager til migration adresseres. Visionen er ligeledes at støtte Etiopiens politiske og
sikkerhedsmæssigt stabiliserende rolle i regionen.
Det danske engagement i Etiopien tager afsæt i den overordnede udenrigs- og sikkerhedspolitiske
vision om en mere sikker, fri og velstående verden. Med FN’s verdensmål som platform vil
engagementet i Etiopien endvidere tage afsæt i Danmarks udviklingspolitiske og humanitære
strategi, Verden 2030.
Som led i den kontekstspecifikke og differentierede udenrigs- og udviklingspolitik prioriteres de
verdensmål, hvor vi bedst kan bidrage til at fremme potentialet for Etiopien. Via Danmarks
udviklingssamarbejde vil der blive fokuseret særligt på mål 1 om afskaffelse af fattigdom, mål 8
om anstændige job og økonomisk vækst, hvor særligt arbejde med unge i Etiopien vil være i fokus,
mål 16 om fred, retfærdighed og stærke institutioner og mål 10 om mindre ulighed. Dertil kommer
via det samlede engagement støtte til opnåelse af mål 2 om afskaffelse af sult, mål 5 om ligestilling
mellem kønnene, mål 13 om klimaindsats og endelig mål 17 om partnerskaber for handling, som
er en tværgående prioritet.
En række instrumenter vil blive taget i brug i forbindelse med udmøntningen af partnerskabet
med Etiopien, herunder politisk dialog, udviklingssamarbejde, humanitær bistand, miljø- og
klimabistand, myndighedssamarbejde, privatsektorudvikling. Prioritering, samtænkning og tæt
koordination af de anvendte instrumenter vil blive vægtet højt, så de gensidigt forstærker
hinanden, skaber de bedst mulige resultater og dermed størst mulig merværdi. Dette gælder særligt
i forhold til at skabe tæt sammenhæng mellem humanitære og udviklingsorienterede indsatser,
hvor der skal laves fælles analyse og programmering således, at instrumenterne i langt højere grad
sammenkobles og anvendes fleksibelt med henblik på bæredygtige løsninger.
Det samlede danske engagement vil fokusere på fire strategiske indsatsområder, hvor Danmark
og Etiopien har et interessefælleskab, hvor Danmark har særlige forudsætninger eller særlige
prioriteter:
Kampen mod klimaforandringer: grøn energi og styrket modstandsdygtighed;
Styrket kommercialisering og økonomiske muligheder i landbrugssektoren;
God regeringsførelse, styrket beskyttelse af rettigheder & civilsamfundets deltagelse;
Støtte til bæredygtige løsninger i relation til flygtninge og migranter
Inden for rammerne af det samlede engagement vil Danmark være aktiv på alle fire
indsatsområder. Det bilaterale udviklingssamarbejde (primært landeprogrammet) vil
hovedsageligt fokusere på tre af områderne: (1) Kampen mod klimaforandringer: grøn energi og
styrket modstandsdygtighed, (2) Styrket kommercialisering og økonomiske muligheder i
2
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
1873279_0005.png
landbrugssektoren samt (3) God regeringsførelse, styrket beskyttelse af rettigheder &
civilsamfundets deltagelse.
Aktiviteter inden for det fjerde indsatsområde
Støtte til bæredygtige løsninger i relation til
flygtninge og migranter
vil blive dækket via særlige puljer og bevillinger samt andre instrumenter,
bl.a. via samarbejde i internationale fora og politisk dialog. Den bredere bilaterale indsats i Etiopien
adresserer i høj grad allerede grundlæggende årsager til migration, bl.a. gennem
fattigdomsbekæmpelse, fremme af vækst, beskæftigelse og uddannelse samt styrkelse af
menneskerettigheder og ligestilling.
For en mere udførlig grafisk illustration af ovenstående henvises til Anneks 2.
Danske mærkesager som unge, klima og digitalisering vil indgå som tværgående prioriteter i det
danske engagement.
I den politiske dialog med den etiopiske regering og som et led i Danmarks samlede engagement
vil Danmark lægge vægt på emner som god regeringsførelse, demokratiske principper og
menneskerettigheder samt fortsat godt samarbejde om tilbagetagelse af etiopiere uden lovligt
ophold i Danmark. Vigtigheden af religions- og trosfrihed vil også være en del af den politiske
dialog mellem Etiopien og Danmark. Ifølge Etiopiens forfatning er stat og religion adskilt, og
religions- og trosfrihed er generelt respekteret. Flertallet af landets befolkning er kristent, men
med et stort muslimsk mindretal. Forskelle i religion giver sjældent anledning til konflikter i
befolkningen, men de betydelige flygtningestrømme kan dog medføre ændringer i billedet.
Etiopien har gjort sig internationalt bemærket med sin fremsynede og liberale modtagelse af
flygtninge. Inklusiv og bæredygtig økonomisk udvikling af både flygtninge- og lokalsamfund kan
bidrage til at sikre regional håndtering af flygtningestrømme samt forebygge sekundære
flygtningestrømme.
3
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
EU-samarbejdet i Etiopien er en helt central platform for varetagelse af danske interesser i landet.
Danmark påvirker udformningen og deltager aktivt i udmøntningen af EU’s politikker, strategier,
og holdninger herunder i den politiske dialog med Etiopiens regering, den fælles programmering
og udmøntning af udviklingsbistand samt samarbejdet på migrationsområdet. EU’s strategiske
partnerskab med Etiopien, som Danmark er en del af, bidrager til at sikre, at der er
overensstemmelse mellem EU’s og Danmarks målsætninger for de respektive engagementer i
landet. Dertil kommer samarbejdet med Verdensbanken og FN via landekoordinationsstrukturer
og konkrete indsatsområder. Samarbejdet med de multilaterale institutioner medvirker til at
bidrage til mere synergi, bedre sammenhæng og en mere effektiv arbejdsdeling.
Etiopien har et stort og bredspektret samarbejde, herunder udviklingssamarbejde, med både USA,
EU og UK. Etiopien er også prioritetsland for både Sverige og Norge. Danmark er numerisk set
en relativ lille aktør i Etiopien, men den kombinerede og samtænkte anvendelse af instrumenter,
der fokuserer på etiopisk kapacitetsopbygning og omfatter overførsel af viden, erfaringer,
politikker og teknologi, herunder særligt inden for landbrug og vedvarende energi, gør, at det
danske engagement har strategisk betydning, giver merværdi og er højt værdsat. Inden for
rammerne af landeprogrammet samarbejdes der primært med etiopiske regeringsstrukturer,
hvilket giver god adgang til at gennemføre politisk dialog på mange niveauer.
Succesfyldt engagement inden for de fire strategiske indsatsområder forudsætter gensidigt
forpligtende og innovative partnerskaber i form af samarbejde mellem etiopiske og danske
myndigheder samt samarbejde med civilsamfundsorganisationer, den private sektor,
forskningsinstitutioner, multilaterale organisationer og udviklingspartnere.
En proaktiv kommunikationsstrategi vil understøtte den løbende kommunikation om Danmarks
engagement i Etiopien.
C. Situationen i Etiopien - muligheder, udfordringer og risici
Etiopiens årlige økonomiske vækst har i en længere årrække ligget på over 10 pct. I den seneste
periode er væksten primært båret frem af tjenesteydelser og industrisektoren, mens væksten i
landbrugssektoren blev negativt påvirket af El Niño-tørken. Fremadrettet forventes investeringer
i energi- og transportinfrastruktur samt igangværende reformer med henblik på at stimulere
industrialisering og fortsat udvikling i serviceydelser at drive den økonomiske vækst, samtidig med
at landbrugsproduktionen forventes at stige støt. Den årlige vækst forventes at stabilisere sig på
omkring 8 pct. i de kommende år (OECD,
Ethiopia Economic Outlook, May 2017).
Betydelige socioøkonomiske fremskridt gennem de seneste årtier har ført til et stort fald i
fattigdomsraterne
fra 55-60 pct. i 2000 til 30 pct. i 2017. Alligevel er Etiopien fortsat et af
verdens fattigste lande (på per capita basis, nr. 177 i verden), ligesom niveauer for adgang til
grundlæggende sociale serviceydelser rangerer tæt på bunden af UNDP's Human Development
Index (nr. 174 ud af 188 lande, 2016). Dette vidner bl.a. om det utroligt lave udviklingsniveau, der
var udgangspunktet efter de store sultkatastrofer og borgerkrigen op igennem
1980’erne.
Samtidig
har Etiopien formået at begrænse stor ulighed i befolkningen ved at fastholde en national
fattigdomsorienteret udviklingspolitik.
Etiopien er en føderal demokratisk republik, hvor regionerne er afgrænset langs etno-lingvistiske
linjer. Det Etiopiske Folks Revolutionære Demokratiske Front (EPRDF) har haft magten, siden
4
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
det berygtede Derg-militærregime med Oberst Mengistu i spidsen blev væltet i 1991. EPRDF
indstiftede den nuværende forfatning i 1994 og afholdt det første flerpartivalg i 1995. Ved valgene
i 2005 var der forventning om en sejr til oppositionen, men forventningerne blev gjort til skamme
i en voldelig undertrykkelseskampagne mod oppositionen, der gav genlyd langt uden for Etiopiens
grænser. De seneste nationale valg fandt sted i maj 2015 og resulterede i en overvældende sejr for
EPRDF, som i dag sidder på alle pladser i parlamentet. Det demokratiske rum anses generelt for
at være snævert, hvilket er en af de grundlæggende årsager til tilbagevendende politisk betingede
protester. Der er dog for nylig opnået enighed mellem EPRDF og dele af oppositionen om at
indføre et delvist proportionelt valgsystem og samtidig udvide antallet af pladser i parlamentet.
Etiopiens høje befolkningstilvækst (2,5 pct. i 2015) tilføjer årligt mellem 2-2,5 mio. mennesker til
landets befolkning og understreger behovet for at fokusere på ungdommens inddragelse i
udviklingen, politisk som økonomisk. Massiv udvidelse af primær, sekundær og især tertiær
uddannelse har givet unge i Etiopien forhåbninger om at kunne forbedre deres levevilkår, men
selvom økonomien er vokset hurtigt, har det ikke været muligt at absorbere de store
ungdomsårgange på arbejdsmarkedet. Hvert år tilføres arbejdsstyrken hundrede tusinder af unge
mennesker, og mange må leve med underbeskæftigelse eller arbejdsløshed.
Landbruget er traditionelt den vigtigste økonomiske sektor i Etiopien, hvor regeringen følger en
landbrugsdrevet udviklingsmodel med staten som den primære drivkraft, bl.a. med sigte på
jobskabelse for unge. Størstedelen af arbejdsstyrken ernærer sig via landbrugssektoren, hvor langt
de fleste blot dyrker fødevarer til eget brug. Mere end 80 pct. af den samlede befolkning
beskæftiger sig med landbrug, og landbrugssektoren bidrager med ca. 37 pct. af Etiopiens BNP
og 90 pct. af eksporten. Landbrug er anerkendt i den nationale udviklingsplan, Vækst- og
Transformationsplan II, som en vigtig drivkraft for fattigdomsreduktion, forbedret ernæring og
inklusiv vækst i landdistrikterne og har tillige potentialet til at imødekomme den stigende
efterspørgsel på fødevarer i de voksende bycentre. Samtidig erkendes det, at landbruget er en af
de mindst udviklede sektorer. Det anslås således, at omkring 15 millioner smålandbrug med
mindre end en hektar jord og lav produktivitet, bidrager med 90 pct. af landbrugets andel af BNP
og 85 pct. af den samlede beskæftigelse.
Skrøbelighed, konflikt, fordrivelse og modstandskraft
Som dansk prioritetsland hører Etiopien til gruppen af fattige og stabile lande
på linje med
Kenya, Uganda og Tanzania. Selvom Etiopien ikke generelt opfattes som en skrøbelig stat, er det
alligevel et land præget af en række skrøbeligheder. Landet optræder på Fragile States Index (Fund
for Peace) som det 15. mest skrøbelige land i verden i 2017 og er ifølge indekset blevet gradvist
mere og mere skrøbeligt i løbet af de sidste ti år. Den svage sociale kontrakt, magtmonopolet,
stigende korruption, rettighedskrænkelser og udbredt fattigdom bidrager til, at Etiopien er sårbart
overfor bl.a. konflikter og flygtningestrømme fra især nabolandene. At den interne politiske og
sikkerhedsmæssige situation i landet er skrøbelig ses også af, at det i 2016-2017 og i 2018 var
nødvendigt midlertidigt at indføre undtagelsestilstand.
Lokale væbnede konflikter udspiller sig mere eller mindre permanent og åbenlyst i dele af landet.
Mange konflikter er forbundet med identitetsspørgsmål og skal ses i lyset af, at landet er hjemsted
for mere end 90 forskellige etniske grupper, som repræsenterer store forskelle i levevis og
traditioner. Der er også mere radikale identitetskonflikter, hvor oprørsgrupper kræver
selvstændighed, bl.a. i Somali- og Oromiaregionerne. Grænsedragningen mellem de etnisk
afgrænsede regioner er også årsag til lokale væbnede konflikter, bl.a. mellem Oromia- og
5
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
Somaliregionerne og mellem Amhara- og Tigrayregionerne. På grund af dynamikken mellem
center og periferi, der bl.a. er karakteriseret ved store fysiske og mentale afstande, har lokale
konflikter generelt ikke afgørende betydning for landets stabilitet. De seneste år har der imidlertid
været mange parallelle episoder, som udfordrer regerings- og sikkerhedsapparatets samarbejde og
koordination. I løbet af 2017 blev henved 1 mio. mennesker internt fordrevet i forbindelse med
konflikten mellem Somali- og Oromiaregionerne.
Etiopien er et foregangsland, når det kommer til at identificere bæredygtige løsninger for store
flygtningepopulationer i langvarige flygtningekriser. Størstedelen af de mere end 900.000
flygtninge, som Etiopien aktuelt (2018) huser, kommer fra nabolandene og bliver i Etiopien i håbet
om at kunne vende tilbage til deres hjemlande. Eritreerne
primært unge og mobile mænd
søger
dog i stor grad videre mod Europa efter et kort ophold i flygtningelejrene i det nordlige Etiopien.
Klimaforandringer, herunder tørke, fører til intern fordrivelse, og i de senere år har vandringen fra
land til by nået nye højder. I forbindelse med de tilbagevendende tørkeperioder fordrives flere
hundredetusinde mennesker internt i landet. Migration har altid været en overlevelsesstrategi i
Etiopien og dets nabolande, og Etiopien er modtager-, transit-
og
oprindelsesland for både
flygtninge og migranter. De fleste økonomiske migranter, som søger ud af landet, orienterer sig
mod Golf-landene, herunder særligt til Saudi Arabien, samt mod landene i det sydlige Afrika og i
mindre grad mod Europa, om end tendensen er stigende.
Menneskerettigheder og ligestilling mellem kønnene
Menneskerettighederne er generelt under pres i Etiopien. Grundlæggende rettigheder som ytrings-
og forsamlingsfrihed samt foreningsfrihed er under betydeligt pres, ligesom vilkårlige
frihedsberøvelser og tortur jævnligt forekommer. I forbindelse med uroligheder ses det, at civile
myndigheder ikke har kontrol med sikkerhedsapparatet, som handler med stor autonomi. Andre
rapporterede menneskerettighedskrænkelser omfatter forsvindinger, samt umenneskelig og
nedværdigende behandling eller straf, herunder livstruende fængselsforhold. Et svagt og
overbelastet retsvæsen, der kan være underlagt politisk indflydelse, bidrager til indtrykket af
vilkårlighed og manglende respekt for retsstatsprincipper. Børnearbejde, menneskehandel og vold
baseret på etnicitet forekommer, ligesom retsforfølgelse ikke systematisk finder sted. Samtidigt er
det klart, at rummet for kritiske og anderledes synspunkter og adfærd er ganske snævert, herunder
i pressen.
Den sociale kontrol er institutionaliseret i et fintmasket overvågningssystem, der bidrager til at
udviske grænserne mellem parti og myndighed. Ikke kun politiske men også identitetsmæssige
anliggender, som f.eks. seksuel orientering, er årsag til marginalisering og undertrykkelse. Etiopien
har dødsstraf for bl.a. terrorisme-relaterede forbrydelser, forræderi og mord. Amnesty
International anslår at der sidder 123 fanger på dødsgangen i Etiopien. Den sidst kendte
henrettelse fandt sted i 2007. Anden problematisk lovgivning omfatter anti-terror lovgivningen,
som anvendes bredt i forhold til politiske modstandere, og ngo-lovgivningen, som begrænser
civilsamfundets rolle og muligheder for at opnå international støtte og arbejde med
rettighedsspørgsmål.
Selvom det politiske engagement og fordelingen af offentlige ressourcer mellem kønnene i de
fleste sektorer ligger på et godt niveau, er der fortsat udfordringer på ligestillingsområdet med
hensyn til dybtliggende kulturelle og traditionelle holdninger og værdier. Nogle af de vigtigste
6
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
udfordringer omfatter manglende politisk og teknisk kapacitet til at gennemføre den relativt
progressive ligestillingslovgivning, kvinders begrænsede adgang til og kontrol med ressourcer, især
med hensyn til produktive ressourcer, husstandsøkonomi og beslutningskompetencer samt høj
forekomst og generel accept af kønsbaseret vold, børneægteskaber, handel med kvinder, skadelige
traditioner som kvindelig omskæring og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR).
Alligevel har et øget politisk fokus på ligestillingsspørgsmål alt andet lige bidraget til en positiv
udvikling i samfundsmæssige holdninger til ligestilling og kvinders selvstændiggørelse. Ligeledes
anvender den etiopiske regering en stor del af sit budget til fattigdomsbekæmpende sektorer med
det formål at sikre, at særligt kvinder og unge nyder godt af landets udviklingsindsats samt at opnå
ligevægt blandt alle de regionale stater.
Inklusiv bæredygtig vækst, klimaforandringer og miljø
Målt over de sidste 50 år er temperaturerne steget, mens nedbørsmængden er faldet, og Etiopien
har oplevet mere end 15 betydelige tørkehændelser. De traditionelle dyrknings- og
udnyttelsessystemer, der præger landbrugssektoren, er stærkt afhængige af klimaet og yderst
sårbare over for hyppigere og mere ekstreme tørker og oversvømmelser. Tørke alene kan reducere
det samlede bruttonationalprodukt med 2-3 pct. som det f.eks. blev set i 2015/16. Der er tydelige
tegn på, at klimaforandringer allerede påvirker Etiopien. I lyset af de alvorlige konsekvenser har
Etiopien som mål at være førende blandt udviklingslandene i opbygningen af en grøn og
modstandsdygtig økonomi, ligesom man er ambitiøs i de internationale klimaforhandlinger.
Kapaciteten i den offentlige sektor, offentlig administration og korruption
I de sidste årtier har den etiopiske regering gennemført omfattende reformprogrammer med
henblik på at forbedre effektivitet, transparens og forvaltning i den offentlige sektor. Som resultat
heraf er den offentlige forvaltning relativt set forbedret ganske betydeligt, det lave udgangspunkt
taget i betragtning. Men det erkendes, at de offentlige reformprogrammer ikke er nået
tilstrækkeligt i dybden på problemerne med god regeringsførelse. Eksisterende udfordringer i den
offentlige forvaltning spænder fra større institutionelle og strukturelle mangler til ineffektivitet,
kapacitetsmangel samt korruption. Det påvirker regeringens evne til at formulere og gennemføre
nødvendige initiativer og svækker incitamenterne til gode præstationer og resultatorientering. I
Vækst- og Transformationsplan II anerkender regeringen, at korruption er blandt de vigtigste
hindringer for overordnet socioøkonomisk udvikling.
Match med danske styrker og interesser, involvering af danske aktører, synergier
Situationen i Etiopien byder på både muligheder og udfordringer set i forhold til danske styrker
og interesser. Fælles prioriteter omfatter særligt klima, vedvarende energi, fred og sikkerhed og
håndtering af grundlæggende årsager til migration. På andre områder som rettighedsdagsordenen,
herunder særligt frihedsrettigheder, og demokrati ligger det danske og etiopiske værdigrundlag
fortsat et stykke fra hinanden, selvom der inden for f.eks. ligestillingsdagsordenen også er
eksempler på interessefælleskab. Den økonomiske vækst har øget efterspørgslen på danske
løsninger inden for landbrugssektoren, energi, transport og medicinalvarer, hvilket har øget den
danske private sektors interesse for Etiopien.
Hvor danske og etiopiske interesser er sammenfaldende er samarbejdet mellem landene allerede
godt etableret. Konkret kan nævnes samarbejdet på miljø- og klima området i fora som 3GF/P4G,
GGGI og under COP-forhandlingerne. Et myndighedssamarbejde med danske aktører i
energisektoren opbygger det etiopiske system for vedvarende energi med stort potentiale for
7
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
danske erhvervsinteresser. Potentialet for danske private aktører i landbrugssektoren er ligeledes
betydeligt.
Dansk støtte til Etiopiens stabiliserende regionale rolle hører med i den overordnede danske
indsats og repræsenterer et område, hvor der kan skabes synergier imellem nationale og regionale
indsatser. Aktiviteter på dette felt baseres på hidtidige positive erfaringer og forventes støttet via
Freds og Stabiliseringsrammen og særlige regionale programmer med fokus på AU og IGAD
(Afrika for Fred-programmet).
Endelig er de danske civilsamfundsorganisationers engagement i Etiopien, med støtte fra danske
udviklings- og humanitære midler, en vigtig dansk styrke. Det vil være en prioritet i størst muligt
omfang at forfølge fælles mål og sikre en stærk informationsudveksling med organisationerne,
baseret på væsentlige operationelle erfaringer.
D. Strategisk målsætning og centrale indsatsområder
Den strategiske målsætning for det samlede danske engagement i Etiopien er at understøtte landets
fortsatte udvikling mod stadig større stabilitet, sikkerhed, frihed og velstand. Indsatsen vil blive
koncentreret inden for følgende fire strategiske indsatsområder, som også er udvalgt på basis af
konkrete erfaringer høstet i det hidtidige udviklingssamarbejde.
Kampen mod klimaforandringer: grøn energi og styrket modstandsdygtighed
Inden for rammerne af det bilaterale landeprogram vil Danmark støtte et socialt
sikkerhedsnetprogram i landområderne, som garanterer 8 mio. sårbare etiopiere mad på bordet i
de tilbagevendende perioder, hvor egen fødevareproduktion er utilstrækkelig. Den forbedrede
fødevaresikkerhed styrker målgruppens modstandsdygtighed over for tilbagevendende
fødevarekriser, som ofte er skabt af klimaændringer. Indsatsen vil ligge i grænsefladen mellem
humanitær bistand og udviklingssamarbejde og bidrage til, at sårbare gruppers nære behov bliver
mødt, men samtidig understøtte en mere grundlæggende og langsigtet udvikling af de udsatte
lokalsamfund.
Via Klimapuljen forventes indsatsen under landeprogrammet at blive suppleret med støtte til
bæredygtigt skovbrug og øget modstandskraft hos en målgruppe, som lever af skovenes
ressourcer. Danmark vil ligeledes fortsat engagere sig aktivt i forhold til at effektivisere Etiopiens
forvaltning af vindenergiressourcer, herunder med fokus på samspillet mellem forskellige
energikilder samt introduktion af private energiudbydere. Dette indsatsområde medvirker i
væsentlig grad til at styrke og udbygge klimapartnerskabet mellem Etiopien og Danmark.
Under Danida Business Finance-instrumentet forventes endvidere i samarbejde med Den
Afrikanske Udviklingsbank støtte til en udvidelse af kapaciteten i vindenergisektoren med
opførelse af en ny vindmøllepark i Assela. Denne indsats vil være bundet til leverancer fra danske
virksomheder.
Styrket kommercialisering og økonomiske muligheder i landbrugssektoren
Etiopien er meget inspireret af den sydøstasiatiske udviklingsmodel og prioriterer landbrugsdrevet
udvikling højt. Danmark vil derfor via det bilaterale landeprogram støtte landbrugets udvikling og
transformation, herunder særligt udviklingen af politikker, der sigter på at forbedre bønders
forhold. Vi vil arbejde for, at staten sikrer bøndernes rammebetingelser gennem bl.a.
markedsliberaliseringer, makroøkonomisk stabilitet, og rådgivning samt investeringer i
8
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
infrastruktur, som f.eks. veje, siloer og strømforsyning og inddragelse af det civile samfund.
Dermed skabes også betingelser for jobskabelse i sektoren, som aktuelt har det største potentiale
for at beskæftige landets store ungdomsårgange.
Denne indsats vil blive suppleret med støtte via Danida Market Development Partnerships med
sigte på at udvikle og skabe efterspørgsel efter lokale mejeriprodukter i Etiopien.
God regeringsførelse, styrket beskyttelse af rettigheder & civilsamfundets deltagelse
Danmark vil arbejde for, at Etiopien kontinuerligt tager skridt, der forbedrer regeringsførelsen og
anerkender betydningen af individuelle sociale, økonomiske og politiske rettigheder for landets
udvikling. Etiopien anerkender dette bredt i landets lovgivning, som desværre ikke altid
gennemføres
–,
ofte som et resultat af manglende kapacitet, men til tider også grundet manglende
vilje på forskellige niveauer. I det bilaterale landeprogram vil Danmark støtte indsatser med fokus
på forbedret regeringsførelse, menneskerettigheder samt antikorruption.
Danmark vil ligeledes fokusere på ligestilling og kvinders rettigheder, idet det sætter Etiopiens
udvikling tilbage, at kvinder kun har begrænsede muligheder for deltagelse i det politiske og
økonomiske liv og det koster i forhold til bæredygtig vækst, at kvinders og pigers kapaciteter på
alle niveauer er underudnyttet.
Danmark støtter, at kvinder i Somaliregionen kan bestemme over egen krop samt få bedre viden
om og adgang til familieplanlægning, og Danmark arbejder for, at kvinder i Oromiaregionen, som
har været ofre for vold, kan komme på fode igen både psykosocialt og økonomisk, ligesom
Danmark vil støtte lokale organisationer, der er engagerede i rettighedsspørgsmål og mægling samt
arbejder med forebyggelse af børneægteskaber og kvindelig omskæring. Dernæst vil Danmark
arbejde med at fremme ligestilling på tværs af alle indsatser både via vores dialog med partnere og
via konkrete handlinger.
Danske civilsamfundsorganisationer er aktivt engagerede i Etiopien, herunder en række af de
strategiske partnere og organisationer, der modtager støtte gennem CISU (Civilsamfund i
Udvikling). Via dette arbejde vil Danmark støtte og bidrage til udvikling og konsolidering af et
bæredygtigt, aktivt og bredt forankret civilsamfund i Etiopien, der bl.a. er i stand til at levere
serviceydelser og beskyttelse i og uden for de største flygtningelejre, sikre fødsler, bedre
sammenhæng mellem humanitær bistand og udvikling samt byudvikling. Dertil kommer
engagement i minoritetsrettigheder, modstandsdygtighed over for klimaforandringer og
familieplanlægningen, herunder seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR). I perioden
2018-2021 vil de danske strategiske partnere ADRA, Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Plan
Danmark og Red Barnet være tilstede med indsatser i Etiopien.
Støtte til bæredygtige løsninger i relation til flygtninge og migranter
Danmark vil støtte Etiopien i fortsat at spille en positiv rolle som nærområde for flygtninge,
herunder via støtte til administrativ kapacitetsopbygning samt støtte til tilbagevenden og
reintegration af etiopiere. Indsatsen suppleres med en tæt politisk dialog, bilateralt såvel som
gennem EU.
Det internationale samfund har forpligtet sig til at støtte en mere sammenhængende
flygtningeindsats (Comprehensive
Refugee Response Framework, CRRF),
og Etiopien har som
foregangsland for gennemførelsen af CRRF forpligtet sig til at blive et bedre og mere inklusivt
9
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
værtsland for flygtninge, herunder ved at styrke mulighederne for lokal integration. Danmark vil
støtte op om denne bestræbelse via en indsats, der fokuserer på at forbedre flygtninges adgang til
uddannelse og dokumentation, herunder identitetspapirer og vielsescertifikater, der kan forbedre
adgang til sociale ydelser og øge flygtninges økonomiske muligheder i værtslandet.
Danmark vil ligeledes støtte Etiopien i bestræbelserne på at håndtere migration. Formålet vil være
at bidrage til en bedre håndtering af migration i Etiopien, herunder fokusere på muligheder for
frivillig tilbagesendelse og reintegration (AVRR) for etiopiske migranter, der er opholder sig illegalt
i udlandet, herunder i Danmark; skræddersyet reintegrationsstøtte med inddragelse af
lokalsamfund samt håndtering af grundlæggende årsager til uregelmæssig og sekundær migration,
herunder ved at tilbyde alternative og bæredygtige muligheder til ungdommen i Etiopien. Danmark
vil også støtte forbedret koordinering på føderalt, regionalt og lokalt niveau i Etiopien samt
gennemførelsen af den nationale handlingsplan mod menneskehandel. Danmark vil indgå i tæt
dialog med etiopiske myndigheder om udfordringerne vedrørende uregelmæssig migration og
tilbagevenden.
E. Løbende monitorering, læring og risikostyring
Den løbende monitorering, læring og risikostyring i forbindelse med Danmarks engagement i
Etiopien vil være forankret ved den danske ambassade i Addis Ababa, som vil følge udviklingen i
de forhold, der er beskrevet i indeværende landepolitikpapir og regelmæssigt indberette herom.
Indfrielse af visionen og den strategiske målsætning for det danske engagement i Etiopien fra
2018-2022 vil afhænge af den politiske, sikkerhedsmæssige, sociale og økonomiske udvikling.
Generelt forventes udviklingen at fortsætte i samme spor som gennem de senere år. I dette
status
quo scenarie
vil den regeringsledede koalition fastholde den politiske og økonomiske magt samtidigt
med at den økonomiske fremgang vil forbedre befolkningens levevilkår. Gennemførelse af
reformer vil finde sted i et tempo, der er tilstrækkeligt til at konsolidere kursen på vej mod status
som et lavere mellemindkomstland. Politiske og sociale spændinger adresseres modvilligt, men i
tide og i tilstrækkeligt omfang til at undgå trusler mod landets sammenhængskraft og regeringens
magtmonopol. Individuelle frihedsrettigheder vil fortsat være under pres.
I et mere
pessimistisk scenarie
vil reformtempoet ikke leve op til befolkningens ønsker og behov,
hvilket vil medføre yderligere udbredt social og politisk uro i store dele af landet. Etniske og lokale
konflikter vil kunne nå et omfang, der truer landets stabilitet og koalitionens magtmonopol. I dette
scenarie ville der formentlig blive behov for at omlægge det danske engagement.
Et tredje mere
positivt scenarie
baseret på en hypotese om øget reformtempo og yderligere
liberalisering af økonomien vurderes ikke som værende særligt realistisk set i lyset af landets
politiske konsensuskultur og veletablerede særinteresser.
Landepolitikken vurderes at være relativt robust og fleksibel og vil kunne tilpasses i lyset af den
fremtidige udvikling i landet. Senest i forbindelse med gennemgangen af landeprogrammet i 2020
vil Udenrigsministeriet tage stilling til behovet for en eventuel opdatering af papiret.
10
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
1873279_0013.png
Anneks 1: Centrale Data
Centrale Økonomiske Data
Areal
BNP (mio. US$)
Årlig økonomisk vækst (BNP)
Vækst I BNI pr. indbygger (USD, år)
Vækst I BNI pr. indbygger (% pr. år)
Human Development Index (HDI), rang
“Ease
of doing
business”-index
(Verden)
Økonomiske sektorer (% andel af BNP)
Landbrug
Industri og Fremstillingsvirksomhed
Servicesektoren
Offentlige udgifter (% af BNP)
Skatteindbetalinger (% af BNP)
Officiel udviklingsbistand, netto (millioner USD)
Officiel udviklingsbistand, netto pr. indbygger (USD)
Betalingsbalance (% af BNP) (pr. år)
Militærudgifter (% af BNP)
Andel af befolkningen der lever for under 1,9$ pr. dag
Centrale Demografiske Data
Befolkning (millioner):
Årlig befolkningstilvækst (%)
Fødselsrate (fødsler pr. kvinde)
Forventet levetid (år)
Børnedødelighed, første leveår pr. 1000 fødsler
Centrale Sundheds Data
Befolkningsandel med forbedret vandforsyning (% af befolkning)
Adgang til sundhedssektoren (% af befolkning)
Antal læger (antal pr. 100.000 indbyggere)
Andel af 15-49 årige der er HIV-positive (%)
Centrale Uddannelses Data
Læsekyndighed (% af +15-årige)
Grundskole, % af børn i den skolepligtige alder, der går i skole
Færdiggørelse af grundskoleuddannelse
Offentlige udgifter til uddannelse (% af BNP)
Centrale Miljø Data
Beskyttede naturområder (% af samlet areal)
CO
2
-udslip (metriske tons pr. indbygger)
Erosion af ozonlaget (ODP tons)
Centrale Menneskerettigheds Data
Ratificering af de internationale menneskerettigheds-instrumenter (13 totalt)
Overholdelse af de internationale menneskerettigheds-instrumenter
(13 totalt)
Rapporter udgivet i forbindelse med UN Universal Periodic Review
37%
21%
41%
18,4%
16%
3.234
31,6
0,5%
0,7%
31%
Status
102,4
2,5%
4,6
64,6
59
Status
68,5%
N/A
3
1%
Status
49,1%
97,6%
54%
4,5%
Status
18%
0,112
N/A
Status
9/13
N/A
2
Status
1,1 mio. km
2
72.374
7,6%
660
5%
174/188
179/190
Kilde
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
HDR, 2016
DB, 2017
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
WDF
WDR, 2016
WDR, 2016
Kilde
WDR, 2016
UGS
HDR, 2016
WDR, 2016
WDR, 2016
Kilde
HDR, 2013
HDR
CWF
UNAIDS
Kilde
HDR
WDR, 2016
WDR, 2016
UNESCO, 2013
Kilde
CBD/IUCN
UNFCCC
UNFCCC
Kilde
OHCHR
OHCHR
11
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
1873279_0014.png
Anneks 2: Figur over det samlede danske engagement med fokus på de fire strategiske
indsatsområder
Figuren illustrerer forholdet mellem landepolitikkens fire strategiske indsatsområder (med enkelte
centrale tematikker som eksempler) og landeprogrammet. Landepolitikken udmøntes gennem hele
spektret af diplomatiske, udviklings- og handelspolitiske værktøjer, herunder bilateral politisk
dialog, samarbejde i multilateralt regi og udviklingspolitiske indsatser finansieret gennem
landerammen, særlige puljer og bevillinger (såsom migrationspuljen, ambassadens decentrale
bevillingskompetence, samarbejde med civilsamfund, Danida Business Finance, Danida Market
Development Partnerships osv.).
12
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
Anneks 3: Danmarks hidtidige udviklingssamarbejde med Etiopien
Danmark har gennem det seneste årti opbygget et udviklingssamarbejde med Etiopien, som for
alvor tog fart fra 2013. De primære samarbejdsområder har hidtil været inden for landbruget, klima
og miljø, men også samarbejder inden for sundhed, rettigheder og migration har fundnet sted.
Etiopien er et land, som oplever udfordringer på mange fronter og derfor er behovet for en
bredspektret indsats fra dansk side nødvendig, for at sikre en fortsat fremgang både økonomisk
og humanitært i Etiopien. Nedenstående er et kort overblik over hidtidige indsatsområder for
dansk udviklingssamarbejde med Etiopien.
Modstandsdygtighed, med særlige fokus på klima og produktivitet
Etiopien er i stigende grad ramt af klimaforandringer. 80 pct. af den etiopiske befolkning er
beskæftiget med landbrug, hvilket gør befolkningens levevilkår særligt sårbare over for
klimaudfordringer, særligt tørke og oversvømmelse. For at skabe udvikling og økonomisk vækst i
Etiopien er det derfor centralt, at udvikling foregår på en klimasmart og bæredygtig måde.
Siden 2010 har Danmark støttet Etiopiens fødevaresikkerhedsnet (Productive Safety Net
Programme, PSNP) og planlægger at fortsætte støtten i det kommende landeprogram. Støtten er
gået til at sikre mad på bordet til ca. 8 millioner etiopiere hvert år i de måneder, hvor egen
produktion ikke rækker. Som modydelse, arbejder modtagerne på offentlige projekter som
bygning af skoler, sundhedsklinikker og veje samt projekter, der øger deres modstandsdygtighed
og produktivitet, fx ved regenerering af landbrugsjord, genplantning af skove, etablering af
vandskråning og vandingssystemer.
I 2014 introducerede Danmark sit hidtil største engagement i Etiopien, der skulle øge
produktiviteten hos småbønder i landbrugssektoren med klimavenlige løsninger, Greening the
Agricultural Transformation in Ethiopia. En del af støtten til programmet var finansieret af
Klimapuljen, som øgede klima og modstandsdygtighedskomponenterne i programmet. Helt
konkret støttede klimamidlerne implementeringen af Etiopiens grønne vækststrategi (Climate
Resilient Green Economy Strategy). Dette program har skabt grundlaget for det kommende
landeprograms engagement i landbrugssektoren.
Rettigheder, god regeringsførelse og civilsamfund
Danmark har siden starten på sit udviklingssamarbejde med Etiopien været engageret i
rettighedsdagsordenen i landet. Særligt gennem organisationen Justice for All
Prison Fellowship
Ethiopia, har Danmark støttet forbedringen af retssystemet og forholdene i de etiopiske fængsler.
Gennem et samarbejde med Addis Ababa Universitet har Danmark støttet etableringen af gratis
retshjælp til fattige etiopiere flere steder i landet. Yderligere, har Danmark gennem en årrække
støttet den etiopiske statsanklagers indsatser mod hvidvaskning og ulovlige pengestrømme til bl.a.
terrorfinansiering, samt træningen af etiopiske fredsbevarende styrker, særligt i rettigheder, via
midler fra Freds- og Stabiliseringsfonden.
Grundet strenge regler for international støtte til civilsamfundsorganisationer, har Danmark ofte
støttet rettighedsarbejde og god regeringsførelse gennem FN-organer, som ikke er underlangt
samme restriktioner. Konkret støtter Danmark kvinders seksuelle og reproduktive rettigheder
gennem UNFPA samt voldsramte kvinder og deres reintegration i samfundet via UNWOMEN.
Danmark har yderligere støttet ILO, Unicef og UNDP’s arbejde i Etiopien.
13
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Udkast til landepolitikpapir for Etiopien 2018-2022, fra udviklingsministeren
Migration
Danmark har støttet Etiopiens rolle som modtager-, transit-
og
oprindelsesland for både flygtninge
og migranter. Gennem et samarbejde med Dansk Flygtningehjælp har Danmark støttet et
oplysningsprojekt for eritreiske flygtninge, som ofte kun opholder sig kort tid i Etiopien før rejsen
går videre mod nord. I samarbejde med IOM, støtter Danmark reintegration af etiopiske migranter
fra bl.a. Danmark og udfører oplysningsarbejde for at unge etiopiere ikke begiver sig ud på farlige
rejser arrangeret af menneskesmuglere.
Hertil bør nævnes, at Danmark fra 2017 støtter Etiopiens udrulning af
”Comprehensive Refugee
Response Framework”
(CRRF), med et specifikt fokus på uddannelsesmuligheder for flygtninge og
værtssamfund.
Kommerciel udvikling og grøn vækst
Det kommercielle samarbejde mellem Etiopien og Danmark udvikles til stadighed. For at fundere
udviklingen har Danmark støttet et samarbejde mellem Dansk Industri og Addis Ababa Chamber
of Commerce and Sectorial Associations med det formål at opnå bedre vilkår for samhandel.
Danmark støtter også et samarbejde via Danida Market Development Partnerships, som
involverer partnere fra den danske og etiopiske private sektor samt civilsamfundsorganisationer
fra begge lande.
Danmark finansierer yderligere et myndighedssamarbejde mellem danske og etiopiske aktører i
energisektoren, hvor det etiopiske system for vedvarende energi opbygges med stort
synergipotentiale for danske erhvervsinteresser. Hertil bør nævnes, at Danida Business Finance
har flere interessante udviklingssamarbejder i støbeskeen i Etiopien, særligt finansieringen af en
vindmøllepark er langt i processen.
Ud over udviklingssamarbejder, har Danmark været en fast humanitær støtte til Etiopiens mange
humanitære udfordringer. Siden 2014 har de humanitære bidrag beløbet sig til ca. DKK 135
millioner, hvor Danmark har støttet indsatser med fokus på f.eks. fødevaresikkerhed eller respons
på flygtningesituationer.
14