Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1804401_0001.png
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0002.png
Fosfat: Et strategisk problem for verdens befolkning
brændstof og har afgørende betydning for næringen af verdens befolkning.
Det skyldes, at fosfater bruges i landbruget som gødning. Verdens
stadigt voksende befolkning taget i betragtning afhænger landbrug og
fødevaresikkerhed i hele verden fuldstændigt af fosfat, der bruges til at
producere kemiske gødningsstoffer. Øget global befolkning og behovet for
at optimere brugen af agerjord gør fosfat til et strategisk vigtigt aktiv. En
mangel på fosfat kan medføre udbredt hungersnød.
Marokko er verdensførende på markedet for fosfat og derivater af fosfat, og
landet besidder 75 % af verdens kendte reserver. Marokkansk fosfat er kendt
for sit enestående fosforindhold. Kina og Marokko står for to tredjedele af
den globale produktion. Marokko er verdens anden største producent af
fosfater (efter Kina) og den største eksportør af råfosfat og fosforsyre i
verden. OCP eksporterer til alle kontinenter og har forsendelser til ca. 40 lande
på verdensplan. Selskabet er også en af de største gødningsproducenter i
verden.
Marokko har fire fosfataflejringer. Khouribga er hjemsted for den største
åbne fosfatmine i verden. Og, i strid med påstande fra WSRW, udgør
Phousboucraa, der ligger 80 km fra Laayoune, kun 1,7 % af de kendte reserver
i Marokko (USGS).
Så hvorfor prøver disse lobbyister at fjerne legitimiteten fra Marokkos
fosfatforretninger i de sydlige provinser? Naturressourcer har altid været
en kilde til grådighed, og fosfater er ingen undtagelse fra reglen. Taget i
betragtning at efterspørgslen for og brugen af fosfater vil fortsætte med
at vokse, og at visse eksperter forudser, at prisen på gødning vil stige
voldsomt med 500 til 1000 % i løbet af de næste 20 til 30 år, kan vi forstå
motivationen bag disse lobbyister og deres sponsorer.
I 2015 importerede flere virksomheder (især fra Canada, New Zealand og
Venezuela) fosfat fra de sydlige provinser. Ifølge årsrapporten fra OCP blev
1,41 mio. metriske ton eksporteret i 2015 til en anslået værdi af 167,8 mio.
USD. To virksomheder skiller sig ud, da de alene er ansvarlige for 64,5 %
af hele årets fosfatsalg. Disse to canadiske virksomheder er Agrium Inc.
og Potash Corporation. Denne rapport har til formål at undersøge, hvordan
fosfatressourcer bruges til at gavne befolkningen. Marokkos modstanderes
politisering af udnyttelsen af naturlige ressourcer er desværre skadelig for
lokalbefolkningen.
UDGIVET:
Januar 2017
SOUS LA DIRECTION DE LATIFA AÏT BAALA
RÉDACTION:
Latifa Aït Baala
Frédéric Truillet
Géraldine Van Leeuw
Claude Vandermeuler
Tazo Tania
Muller Ham
Mandoza Pietroski
Hassan El Bouharrouti
Samantha Antonio Pedro
HJEMMESIDE:
Det længste transportbånd i verden
transporterer fosfat fra minerne
i Bou Craa til havnen i El-Aaiún
Denne rapport kan frit benyttes
på tryk eller i onlineformat.
Hvis du har kommentarer eller
spørgsmål om denne rapport, bedes du kontakte
[email protected].
Euromed-CDC est un centre de réflexion et
d’action oeuvrant à la promotion et
au développement d’un espace pacifié au
Nord et au Sud de la Méditérannée fondé
sur la démocratie et le respect des droits
humain. Il est basé à Bruxelles.
Ce rapport a pour ambition de voir comment les ressources des phosphates
sont exploitées au bénéfice des populations. Malheureusement, la politisation
de l’exploitation des ressources naturelles, par les adversaires du Maroc
penalise les populations locales.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0003.png
ET HUMANITÆRT DRAMA PÅ DØRTRINNET TIL EUROPA
I mere end 40 år er Sahrawi-folket, der bor i lejre i Tindouf, Algeriet, blevet holdt som gidsler i en konflikt,
der
er meget større
end dem. I alt
for
mange
år er dette folk, der flygtede fra voldelige angreb under den
span
ske
k
olonisering
bl
evet
bru
gt
som et våben og forhandling
smiddel til
at
retfærdiggøre
en række
k
l
i
sering,
blevet rugt
våben
orhandli g
krav Flygtningesi
kr
av.
Fl
ygtninges
tuationen er blevet udnyttet til at opnå
international humanitær
bistand. UNHCR h
ar
imidlertid
aldrig
været i stand til
at foretage den
folketælli
af
fl
tningebe
folkningen,
de
r
er nød
vendig
l
ling f flygt ingebefo
lkni
ngen
der
ødvendig
for
at
kunne fastl
tlægge
stø
rrelsen
af int
ernational
bis
tand
på tro
ds
af,, at
det
er et
lovmæssig
krav i
tørrelsen
nternational istand,
rods
Algeriet
Al
geriet.
Mens 80 % af Sahrawi-folket bor i Vestsahara,
b
or
S
ahrawi-flygtningene
i lej
re
i og om
kring
Tind
o
f i en
h
r Sahrawi flygtninge
hraw flygtningene ejre
omkring T ndou
krin
af de tørreste ørkener i verden. De bor under ek
f
tørreste rkener erden
bor under ekstremt vanskelige og ofte umenneskelige forhold, som
g
afslø
af
slør
et af den australske journalist Violeta Ayala fra Journalister uden grænser: “Vi tog oprindeligt dertil
i d li t ertil
for
at arbejde på problemet med adskilte familier. Men under vores ophold oplevede vi
sl
avetilstande.
ili
nder ores phold oplevede slavetilstande.”
B
aba
Say
ed,
b
ror
til gru
ndlæggeren
af Po
lisario
Front, er he enig og udtaler på ARSO’s websted,
at “Under
b
d
or
rundlæggeren Polisari
o Fron
t,
helt g g
alle omstændigheder er det tydeligt, at langt størstedelen af Sahrawi-folket er oprørte over,
h
vordan
d
lederne af Polisario Front administrerer deres anliggender, og nægter at miste deres ytringsfrihed.”
MANGLEN PÅ EN FOLKETÆLLING ER BLEVET EN KRIG
Å
OM TAL
Anslåede Sahrawier i lejre i Tindouf ifølge forskellige
myndigheder:
20.000 – Røde Kors (14/12/1975)
10.000 til 12.000 – UNHCR (21/12/1975)
15.000 – Brev fra den algeriske udenrigsminister
sendt til UNHCR (8/03/1976)
50.000 – WFP, ifølge algeriske myndigheder
(22/11/1976)
165.000 til 200.000 – ifølge Algeriet (2004)
90.000 – Da det ikke var muligt at udføre
en folketælling og i kølvandet på forskellige
undersøgelser, indvilligede internationale og
europæiske institutioner (WFP, UNHCR, ECHO) i at
reducere tallene fra Algeriet og Polisario Front og
anerkender samtidig, at det endelige tal stadig
er højt (især med hensyn til det store antal af
flygtninge til Marokko).
HVAD ER EN FLYGTNING?
Enhver person, der “som følge af velbegrundet
frygt for forfølgelse på grund af sin race, religion,
nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social
gruppe eller sine politiske anskuelser befinder sig
udenfor det land, i hvilket han har statsborgerret, og
som ikke er i stand til - eller på grund af sådan frygt,
ikke ønsker - at søge dette lands beskyttelse; eller
som ikke har nogen statsborgerret, og på grund
af sådanne begivenheder befinder sig udenfor det
land, hvor han tidligere havde fast bopæl, og ikke er
i stand til - eller på grund af sådan frygt ikke ønsker
- at vende tilbage dertil.” Artikel 1 i konventionen
om flygtninges retsstilling af 1951 og protokollen af
1967.
Konventionen pålægger statspartier forpligtelser i
henhold til aftalen. Men Algeriet overholder ikke de
lovbestemte forpligtelser. Algeriet har altid nægtet
at tillade en folketælling af flygtningebefolkningen.
Algeriet har udtalt, at folketællingen afhænger
af “en omfattende politisk løsning af problemet i
Sahara” på egne præmisser, nemlig at give Sahara
uafhængighed. En sådan holdning viser tydeligt
omfanget af Algeriets proklamerede neutralitet
i denne sag. Denne holdning er meningsløs og
helt i strid med UNHCR’s missioner. Nemlig, at
“Højkommissærens arbejde skal udelukkende være
af ikke-politisk karakter, det skal være humanitært
og socialt og skal som en regel være relateret til
grupper og kategorier af flygtninge.” Artikel 2 i
vedtægterne for FN’s Flygtningehøjkommissær.
“Spørgsmålet om folketællingen blev først ta-
get op i Rabat, og jeg har stillet dette spørgsmål
i Tindouf og Algier, hvor lokale myndigheder for-
talte mig, at UNHCR er tilfreds med tallene fra
værtslandet med hensyn til antallet af flygt-
ninge. Dette gør det muligt at fastslå størrelsen
på den humanitære bistand. At gå længere end
dette ville medføre uberettiget politisering.”
Christopher Ross, gen-
eralsekretærens per-
sonlige udsending for
Vestsahara
New York, pressemøde,
28/11/2012
FN’s generalforsamling angiver klart i
sine bestemmelser om flygtninge, at den
“anerkender vigtigheden af tidlig etablering
af effektive registreringssystemer og
folketællinger for at sikre beskyttelse,
kvantificere og vurdere fødevareleverance
og behov for humanitær bistand samt
implementering af passende holdbare
løsninger.”
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0004.png
KOLOSSALE INTERNATIONALE HUMANITÆRE
BISTANDSBELØB
Ud over internationale og europæiske institutioner
bevilliger adskillige lande, NGO’er og bevægelser, der
støtter Sahrawi-folket, imponerende bistandsbeløb,
der aldrig når frem til dem, som bistanden var tiltænkt.
Disse folk fortsætter desværre med at leve under
ekstremt vanskelige forhold.
Ifølge den norske Støttekomiteen for Vest-Sahara
beløber norsk humanitær bistand til flygtningelejre i
Algeriet sig på nuværende tidspunkt til flere millioner
norske kroner om året (http://www.vest-sahara.no/
a50x246).
EUCOCO,
Den
Europæiske
Solidaritets-
og
Støttekonference
for
Sahrawi-folket,
samler
repræsentanter fra støttekomitéer fra NGO’er og alle
landene i Europa. Konferencen definerer typerne af
politisk og materiel støtte, der skal sendes til Polisario-
bevægelsen (http://www.arso.org/R91/refl0591.htm).
http://ec.europa.eu/echo/files/aid/countries/
factsheets/algeria_fr.pdf
I årenes løb har EU givet 10 mio. EUR om året i bistand.
En betydelig sum, men den er lille sammenlignet med de
enorme summer, der er givet til Polisario-bevægelsen.
Man kan blot se på bidraget fra den algeriske regering.
Algeriet alene har overgået bistanden fra EU, og det
irriterer i stigende grad den algeriske befolkning.
tilstrækkelig forsyning af rent drikkevand er
tilgængelig. Der blev etableret projekter til at
forbinde lejrene direkte til vandkilder gennem
netværk af rørledninger og lastvognstransport
af vand. To anlæg til spildevandsrensning blev
anlagt af UNHCR for at garantere forsyning af
rent drikkevand. Kommissionen finansierede
ligeledes levering af vigtige lægemidler og
uddannelse af lokalt lægefagligt personale
igennem Medico International for at forbedre
administrationsfærdighederne og for at reducere
forbruget af antibiotika.
I 2016 gjorde den humanitære bistand fra
Europa-Kommissionen det muligt at starte
opholdsaktiviteter igennem Dansk Flygtningehjælp
og Triangle Génération Humanitaire med det
formål at forbedre flygtningefamiliers robusthed
og reducere deres afhængighed af humanitær
bistand.
AFTALER OM HUMANITÆR BISTAND MED DG ECHO I 2015
Nye kontrakter indgået i 2015 (kilde: (source :http://ec.europa.eu/echo/files/funding/agreements/
agreements_2015.pdf)
CROIX-ROUGE-ES SPAIN NGO ALGERIA- Rensning af vand og sanitetssys-
ECHO/-NF/BUD/2015/91004
tem samt styrkelse af protokoller
for vedligeholdelse, rengøring og
fremme af hygiejne på Rabounis Na-
tional Hospital i Sahrawi-flygtninge-
lejrene. Algeriet.
UNHCR-CH SWITZERLAND UN ALGERIA Hjælp til Sahrawi-flygtninge i lejre i
ECHO/-NF/BUD/2015/91006
Tindouf, Algeriet
OXFAM-BE BELGIUM NGO ALGERIA
Fødevarebistandsprogram til
ECHO/-NF/BUD/2015/91001
Sahrawi-flygtninge
Assistance to Refugees from West-
ern Sahara
TRIANGLE-FR FRANCE NGO ALGERIA
Bistand til sårbare Sahrawi-flygtnin-
ECHO/-NF/BUD/2015/91005
ge, der bor i lejre syd for Tindouf i
Algeriet
TRIANGLE-FR FRANCE NGO ALGERIA
Beredskabsplaner og rekonstruk-
ECHO/DRF/BUD/2015/91021
tion for Sahrawi-folk, der er påvirket
af voldsom regn i lejre beliggende i
det sydvestlige Algeriet – Tindouf-
regionen
WFP-IT ITALY UN ALGERIA ECHO/-NF/ Bistand til flygtninge fra Vestsahara
BUD/2015/91002 WFP
MI-DE GERMANY NGO ALGERIA ECHO/- Etablering af tiltag til færdighedsud-
NF/BUD/2015/91003
vikling for personale i det saha-
rawiske sundhedsministerium og
tilvejebringelse af lægemidler og
medicinske forbrugsvarer til Sahara-
wi-flygtninge i lejre i Tindouf
€ 340.000
€1.550.000.
2.600.000.
€ 3,800,000
€950.000
€425.000
€3.800.000
€760.000
I 2016 besluttede Europa-Kommissionen at reducere
finansieringen til 9 mio. EUR på grund af manglende
transparens i forbindelse med håndteringen af
humanitær bistand og den manglende tælling af
flygtningebefolkningen. Siden 1993 har Europa-
Kommissionen bidraget med i alt 222 mio. EUR i
finansiering.
I 2016 investerede Kommissionen i forbedring af Sahrawi-
flygtningenes levevilkår. Fødevarehjælp forbliver en
vigtig del af denne finansiering. Mere end 5 millioner
EUR er blevet allokeret til FN’s fødevareprogram og
Oxfam for at sikre, at disse flygtninge forsynes med
mad og til håndtering af uddelingen af madkuponer.
En af disse flygtninges største bekymringer er
vand, og Kommissionen hjælper med at sikre, at en
DETTE UDGØR I ALT 10.425.000 EUR GIVET TIL NGO’ER, DER HAR TAGET POLITISKE STANDPUNKTER, NÅR DE
SKULLE UDFØRE HUMANITÆRT ARBEJDE.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0005.png
MASSIVT MISBRUG AF HUMANITÆR BISTAND
Selvom der har været mange rapporter om væsentlig
misbrug af humanitær bistand, opstod skandalen efter
WFP, OLAF, UNHCR og Røde Kors udgav rapporter fra
uafhængige undersøgelser. Massivt misbrug har stået
på i årtier.
manglende overvågning) er opstået så tidligt som i
1977 og ... de samme problemer fortsætter” (punkt
63).
Undersøgelsesrapport for WFP-undersøgelse (World
Food Program – OSDI/592/05, 2005)
Inspektionen noterede de samme problemstillinger
fremhævet i UNHCR’s rapport. WFP fremhæver
problematikken i at udføre en tælling af
flygtningebefolkningen, donorernes mangel på
klarhed, manglen på revisions- og regnskabspraksis,
at den beløbsmæssige fordeling er mindre end
beløbene givet i humanitær bistand, forstyrrelser i
levering af humanitær bistand osv.
OLAF-rapport (Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF, AF 2003/521))
I oktober 2003 informerede DG ECHO OLAF om
mistanke om misbrug på stor skala af bistand
til flygtningelejre. OLAF besluttede at åbne en
undersøgelse med to mål: først at fastlægge antallet
af flygtninge, derefter at etablere bevis på misbrug
udført af medlemmer af Polisario Front og Algeriet.
OLAF angav i sin konklusion, at initiativet havde “gjort
det muligt at sætte et pålideligt tal på de flygtninge,
der har brug for hjælp, hvilket den algeriske regering
og Polisario Front har gjort umuligt indtil nu på
trods af UNHCR’s gentagne forsøg på at organisere
en tælling af befolkningen.” Da dette tal lå langt
under tallet oplyst af Algeriet og Polisario Front
følger derfor at “Kommissionen har overbetalt siden
hjælpen først startede.”
Undersøgelsen gjorde det desuden muligt med
rimelighed at konkludere, at “en betydelig del af
den humanitære bistand, delvist finansieret af
Europa-Kommissionen, er blevet omdirigeret ... En
af grundene til at disse omdirigeringer har været
til,
mulige, er overestimering af antallet af flygtninge.”
Europa-Parlamentets beslutning af den 29. april 2015 om
observationerne, der er en vigtig del af beslutningerne
med hensyn til decharge for gennemførelsen af
Den Europæiske Unions almindelige budget for
regnskabsåret 2013, Sektion III – Kommissionen og
forvaltningsorganerne (2014/2075 (RED)), sektion om
“Mulig svindel med Unionens midler til humanitær
bistand og udviklingsbistand”:
“noterer sig, at OLAF har udarbejdet en rapport
om den humanitære bistand til den vestsaharaske
flygtningelejr i Tindouf i Algeriet (OF 2003/526);
opfordrer Kommissionen til at redegøre for de
foranstaltninger, der er truffet som opfølgning på denne
rapports konklusioner; bemærker, at den manglende
registrering af en flygtningebefolkning over så lang
en periode (dvs. næsten 30 år efter ankomsten) ifølge
en undersøgelsesrapport fra UNHCR ( 1 ) udgør »en
unormal og enestående situation i UNHCR’s historie«;
opfordrer indtrængende Kommissionen til at sikre, at
algeriske eller vestsaharaske personer, der belastes
af OLAF’s rapport, ikke længere har adgang til bistand,
der finansieres af Unionens skatteydere; opfordrer
Kommissionen til igen at evaluere og tilpasse
Unionens bistand til de faktiske behov hos den berørte
befolkning og sikre, at flygtningenes interesser og
behov ikke skades, idet de er mest sårbare over for
eventuelle uregelmæssigheder.”
Vu
g
én
é
r
al
e
e
s
a
m
p
s
Vue
ra
le d
es
C
am
ps
d
e
Ti
nd
ou
f
Tin
d
o
u
Selvom der har været mange rapporter om væsentlig
misbrug af humanitær bistand, opstod skandalen
efter WFP, OLAF, UNHCR og Røde Kors udgav rapporter
fra uafhængige undersøgelser. Massivt misbrug har
stået på i årtier.
UNHCR Inspector General’s Office, Inquiry Report
INQ/04/005, Geneva, May 12, 2005
Ifølge pålidelige kilder starter omdirigering af
humanitær bistand ved havnen i Oran og finder
også sted i lejrene. De omdirigerede varer kan findes
på markeder, især i Algeriet og Mauretanien. De
ansvarlige for omdirigering af humanitær bistand var
fra Algeriet, Polisario Front, algeriske Røde Halvmåne
og sahrawiske Røde Halvmåne.
UNHCR bemærkede fejl i skøn af befolkningsantal. I
2003 rapporterede Amerikansk Røde Kors 80.000
flygtninge, og i 2004 reviderede organisationen sit
overslag til 165.000 (punkt 27). Dette er ganske enkelt
ikke muligt, særligt fordi flygtningene flygter fra
lejrene.
UNHCR gav også udtryk for bekymring vedrørende
skønnet af befolkningsantal baseret på erklæringer
fra en embedsmand. 19.984 personer rapporterede
106.213 personer som familiemedlemmer, uden at
tallene på nogen måde kunne bekræftes. Der blev
desuden fundet dobbeltregistreringer.
UNHCR noterede med beklagelse, at WFP “ikke kunne
fortsætte til lejrene uden godkendelse og eskorte af
CRS” (punkt 50).
“Det mest markante aspekt af denne undersøgelse
er, at mange af disse (problemer med flygtningeantal,
manglende registrering, manglende CRA-ansvarlighed,
I juli 2016 meddelte Christos
Stylianides,
EU-kommissær
for Humanitær bistand og
krisestyring,
at bistand ville
blive reduceret til på passende
vis at opfylde flygtninges behov.
I 2015 blev en lang række EU-
finansierede projekter udført
i lejrene for at sikre Sahrawi-
flygtningenes basale behov
og ordentlige levevilkår. Han
tilføjede, at “i det omkringliggende
område og i Sahellandene
lever millioner af mennesker
stadig ikke efter humanitære
minimumsstandarder.”
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0006.png
RIFT
FOSFATMINEDR I SAHARA
Historien om
Bou Craa-minen
MAROC
En virksomhed med dybe rødder i loka-
lsamfundet
1947 – Fosfatreserver opdages i regionen, der
blev koloniseret af Spanien, senere end de andre
marokkanske reserver. Opdaget af den spanske
geolog Don Manuel Alia i Bou Craa.
Juli 1962 – Empresa Nacional Minera del Sáhara
(National Mining Company of the Sahara) stiftes
til at stå for driften af minerne, der ejes af den
spanske statsejede virksomhed INI (Instituto
Nacional de Industria, National Institute of
Industry).
Maj 1968 – Virksomheden omdøbes til Fosfatos
de
Bucraa, S.A., også kendt som Fosbucraa
eller Phosboucrâa.
1972 – Spanierne begynder minedriften. Mange
spaniere arbejder i minerne, og kun 4 % af
minearbejderne er lokale under den spanske
kolonisering.
18. november 1975 – Efter underskrivning af
Madrid-aftalerne vedtager Cortes (det spanske
parlament) en lov, der autoriserer den spanske
regering til at afkolonisere og give afkald på
disse territorier.
1976 – OCP opkøber en andel på 65 % i Phosboucraâ
fra INI og lancerer fælles minedrift med INI.
LAÂYOUNE
BOU CRAA
1976-1982 – Komplet nedlukning af miner
1982-2008 – Renoveringsprogrammer
bemærkelsesværdige store investeringer
og
2002 – OCP opkøber Spaniens resterende andel på
35 % i Phosboucraâ, som har oplevet økonomisk tab
siden grundlæggelsen. I 2008 fortsætter væksten
igen efter flere år med økonomisk tab.
2016 – Phosboucrâa er et velforvaltet datterselskab
tilhørende OCP med sund økonomisk status siden
omvendingen i 2008.
I 2015 var OCP’s omsætning på 47,747 mia. MAD
(4,75 mia. USD) i forhold til 41,436 mia. MAD (4,13 mia.
USD) i 2014. Phosboucrâa udgør ca. 7,5 % af OCP’s
samlede omsætning.
ET ENORMT INVESTERINGSPROGRAM FORLØBE SOM PLANLAGT MED 14,264 MIA. MAD (1,418
ER
MIA. USD) FRIGIVET I 2015
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0007.png
STATUS FOR FOSFATRESERVER
RNE
Ca
asablanca
Fosfatminedrift udføres på et enkelt anlæg i Bou
Craa af virksomheden Phosboucraa S.A., der
ligger 80 km øst for byen Laayoune. Dette sted
udgør omkring 1,7 % af Marokkos nationale fos-
fatreserver.
Kilde: United States Geological Survey (USGS)
Jorf Lasf
far
Safi
Co
onvoyeurs
Khouribga
43%
Gantour
G
Meskala
37%
Marokko ejer 73 %
af
verdens
kendte
fosfatreserver, og minen
i Bou Craa udgør kun 1,7
% af Marokkos nationale
fosfatreserver.
Marokko
har
en
minedriftskapacitet på
33 mio. metriske ton
fosfat.
I 2015 blev der udvundet
30,3 mio. metriske ton. I
2014 blev der udvundet
27,4 mio. metriske ton.
Kilde: OCP’s årsrapport – 2015
18%
anslået 1,1 mia. m3 geologiske
fosfatressourcer. Phosboucraa
udvinder mellem 2,5 og 3,0 mio. m3
af disse ressourcer pr. år (ca. 0,3 %
af fosfaterne “i jorden”).
udvindingshastighed indeholder
regionen genindvindingsbare
fosfatreserver svarende til ca. 300
år.
Laayoune
Convoyeurs
Boucraa
Axe intégré Khouribga - Jorf Lasfar
Axe intégré Gandour - Safi
Axe intégré Phosboucraa - Laayoune
±1,7%
Unités de production
Sites miniers
ports phosphatiers
Pipeline
Convoyeurs
%
% roches de phosphates
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0008.png
JURIDISK
UDNYTTELSE AF
NATURRESSOURCER
Centre Skills Laâyoune
Det såkaldte “Vestsahara” er et omstridt område og kilden til
konflikten med Polisario Front og Algeriet. Området er på FN’s
liste over ikke-selvstyrende territorier under marokkansk
administration. Administration af disse områder er underlagt de
Forenede Nationers pagt.
Mere specifikt:
Bou Craa-minen forvaltes af Phosphates de Boucraa S.A. (Phos-
boucraa), et 100 % ejet datterselskab tilhørende OCP-gruppen.
Dets primære aktiviteter omfatter udvinding, berigelse, transport
og afsætning af fosfatåren fra minen i Bou Craa.
Bou Craa-minens årlige produktionskapacitet er ca. 3 mio. met-
riske ton. Dette udgør kun 1,7 % af Marokkos fosfatreserver.
École primaire Laâyoune
OCP beskæftiger 23.000 personer. Phosboucrâa er med næsten
2.300 medarbejdere den største arbejdsgiver i regionen. I dag
rekrutteres 80 % af medarbejderne lokalt, en stigning fra kun 4
% i 1977.
OCP Foundation og Phosboucrâa Foundation blev også oprettet
for at fremme OCP-gruppens sociale og samfundsmæssige
forpligtelser. Deres vigtigste missioner er at fremme uddannelse
og træning, forbedre beskæftigelsesevnen blandt unge, fremme
og styrke iværksætteri, reducere fattigdom, fremme socioøkono-
misk udvikling, øge adgangen til sundhedspleje, fremme sociokul-
turelle aktiviteter og bevarelse af kulturarv og støtte fødevar-
esikkerhedsprogrammer.
I februar 2016 annoncerede OCP-gruppen igennem datterselsk-
abet Phosboucraa og Phosboucraa Foundation, at et stort ud-
viklingsprojekt ville blive lanceret: Foum El Oued Technology Clus-
ter – Laayoune.
Det vil være hjemsted for Mohammed VI Polytechnic University
– Laayoune, som vil være udstyret til forskning, innovation og ud-
dannelse på de videnskabelige og tekniske områder.
Legaliteten af Phosboucrâas aktiviteter
Juridisk udtalelse (Palacio & Asociados) om
Vestsahara dateret den 29. juli 2015 («Legaliteten
af
Phosboucraas
fosfatressourceudvikling
i
C
l
a
s
s
e
r
i
mair
L
a
â
y
o
u
n
Cl
asse p
ri
ma
ir
e
Laây
ou
ne
a
i
r
Vestsahara»).
Denne juridiske udtalelse blev formuleret baseret
«Phosboucrâa»-rapporten udarbejdet af KPMG (25.
juli 2015).
Stade de Foot Al Massira Laâyoune
Centre de Formation interactif
Laâyoune
Det omfatter grupper dedikeret til kompetenceudvikling hos unge
og til at fremme iværksætteri samt et Industrial Skills Center til
undervisning relateret til fosfatbranchen. Projektet vil hjælpe
OCP-gruppen og datterselskabet Phosboucrâa med at implemen-
tere deres industrielle strategi og samtidig styrke den lokale og
regionale økonomi. Foum El Oued Technology Cluster – Laayoune
vil blive bygget i to faser ved hjælp af en investering på 2 mil-
liarder MAD (199 mio. USD). Ifølge planen vil det stå færdig i 2022.
Phosboucrâa er derfor en stor bidragyder til økonomisk rentabi-
litet og velvære for regionens indbyggere.
«Vi konkluderer, at Phosboucrâas aktiviteter i
Vestsahara overholder internationale lovmæssige
standarder som fastlagt af FN i dens pagt og
generalforsamlingens bestemmelser» (s. 21).
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0009.png
NATURRESSOURCER OG INTERNATIONAL LOV
G
DE INTERNATIONALE PRINCIPPER, DER GÆLDER FOR AKTIVITETER I FORBINDELSE
MED MINERALRESSOURCER I SÅKALDTE IKKE-SELVSTYRENDE TERRITORIER:
Aftale mellem EU og Marokko: EU-Domstolen afslutter Polisario Fronts udnyttelse af det
europæiske retssystem for politisk gevinst (Case C-104/16 P)
Af disse grunde erklærer og beslutter Retten (Stor afdeling), at:
1.
Artikel 73 i de Forenede Nationers pagt
“Medlemmer af de Forenede Nationer, som har eller påtager sig ansvaret for administrationen af områder,
hvis folk endnu ikke i fuldt mål har opnået selvstyre, anerkender den grundsætning, at disse områders
indbyggeres interesser er af altovervejende betydning. De påtager sig som et helligt hverv forpligtelsen
til, inden for det ved nærværende pagt oprettede mellemfolkelige freds- og sikkerhedssystem, at
fremme til det yderste disse områders indbyggeres velfærd [...]”
2.
3.
EU-Domstolens beslutning fra den 10. december 2015, Polisario Front mod Rådet (T-512/12, EU:
T: 2015: 953), er annulleret.
Påstandene fra Front populaire pour la libération de la saguia-el-hamra et du rio de oro
(Polisario Front) afvises.
Front populaire pour la libération de la saguia-el-hamra et du rio de oro (Polisario Front) skal
betale sine egne omkostninger såvel som omkostningerne påløbet af Rådet for Den
Europæiske Union.
Corells udtalelse, den 12. februar 2002
FN’s Sikkerhedsråd anmodede om udtalelsen fra dets juridiske råd om “legaliteten [...] af handlinger,
som de marokkanske myndigheder angiveligt har taget, og som består af at tilbyde og underskrive
kontrakter med udenlandske selskaber til udforskning af mineralressourcer i Vestsahara.” Svaret
fra juridisk rådgiver Hans Corell var følgende: “Mens de pågældende kontrakter, der er omfattet af
Sikkerhedsrådets opfordring, i sig selv ikke er ulovlige,” skal udforsknings- og minedriftsaktiviteter
overholde grundsætningen om, at befolkningens interesser har forrang i overensstemmelse med
artikel 73 i de Forenede Nationers pagt.
Denne udtalelse sætter præcedens for internationale og europæiske organisationer. Der blev henvist
til udtalelsen i dommen afsagt af Den Europæiske Unions Ret den 10. december 2015 i sagen mellem
Polisario Front og Rådet for Den Europæiske Union samt til udtalelsen fra generaladvokaten ved
Domstolen den 13. september 2016 som følge af appelsagen rejst af Rådet for Den Europæiske Union
om at afvise påstandene fra Polisario Front. I appelsagen bekræftede EU-Domstolen denne afvisning i
sin dom afsagt den 21. december 2016.
Den 21. december 2016 gav EU-Domstolen (Stor afdeling) medhold i handelsaftalen mellem EU og Marokko
som følge af Rådet for Den Europæiske Unions appel af retsafgørelsen afsagt af den ottende afdeling den 10.
december 2015, som, i henhold til en sag bragt for retten af Polisario Front, annullerede Rådets afgørelse fra
den 8. marts 2012 om at afslutte en aftale om gensidig lempelse af handelsrestriktioner på landbrugsprodukter
og produkter afledt af fiskeri.
Retten annullerede ikke kun retsafgørelsen, men erklærede også Polisario Fronts søgsmål for afvist. Retten
pålagde desuden Polisario Front at bære deres egne omkostninger samt omkostningerne påløbet af Rådet
for Den Europæiske Union. Med andre ord bevilligede Domstolen helt Rådets anmodning og satte en stopper
for en episode med Polisario Fronts manipulation og udnyttelse af det europæiske retsfællesskab til politiske
formål.
På trods af Polisario Fronts forsætlige misfortolkning af denne dom er EU-Domstolen ikke ansvarlig for at
påtale forhold, der falder under FN-organernes jurisdiktion. EU-Domstolen tillægger ikke Polisario Front nogen
form for legitimitet!
Efter EU-Domstolens dom bekræftede Federica Mogherini, Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik og Vicepræsident for Den Europæiske Kommission, og Salahddine
Mezouar, den marokkanske udenrigs- og samarbejdsminister, i en fælles erklæring den 21. december 2016,
at “Rådet for Den Europæiske Unions afgørelse om implementering af landbrugsaftalen mellem EU og
Marokko forbliver gældende. Begge parter gennemgår de mulige konsekvenser af Domstolens dom og vil
samarbejde om forhold i forbindelse med aftalens anvendelse i ånden af det privilegerede partnerskab
mellem EU og Marokko og mekanismerne konstrueret til dette formål. Begge parter bekræfter dette
privilegerede partnerskabs vigtige natur og vil aktivt arbejde på dets udvikling i alle interesseområder.”
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0010.png
KTIVITETER OG VIRKSOMHEDER
LEGALITETEN AF UDENRIGSAK
POTASH CORP
(Canada)
I lyset af den uophørlige pro-
Polisario Front-lobby, der på alle
mulige måder forsøger at afskrække
udenlandske virksomheder fra at
investere i Sahara, har virksomheder
besluttet at gå efter fuldstændig
gennemsigtighed ved at give
oplysninger om deres aktiviteter
i Sahara og deres internationale
legalitet. Alle konsulterede
internationalt anerkendte
virksomheder bekræfter legaliteten
af aktiviteterne og de internationale
kontrakter indgået med udenlandske
virksomheder i Sahara.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0011.png
AGRIUM Inc.
(Canada)
KOSMOS ENERGY
(USA)
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0012.png
LOBBYER: DET SKJULTE ANSIGT I KONFLIKTEN I VESTSAHARA
T
Sara Eyckmans
WSRW Bruxelles
Eric Hagen
WSRW Bruxelles
PIERRE GALLAND PRÉSIDENT DE EUCOCO
Eric Hagen Président WSRW
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0013.png
Phosboucrâa: Investering i Saharas
fremtid
Høje driftsomkostninger – langsigtede geninvestering-
er i fosfatberigelse
Socioøkonomiske fordele
Den bæredygtige udvikling af fosfatkilder
på Bou Craa-anlægget kræver ekstremt
dyr infrastruktur. Udvinding af fosfat i Bou
Craa er 2,5 gange dyrere end i minerne i
det nordlige Marokko. Dette skyldes højere
udgifter til vedligeholdelse af udstyr og
kortere levetid for aktiverne i et område
karakteriseret ved barske vejrforhold og
geografiske begrænsninger.
OCP’s løbende indsats for bæredygtig
drift af minen har krævet betydelige
investeringer og driftsudgifter på mere
end 2 mia. USD fra 1976 til 2010. OCP påløb
driftstab i 27 af de 34 år.
Hele Phosboucrâas omsætning bliver
geninvesteret
i
vedligeholdelse
og
udvikling af Bou Craa-minen og til at styrke
regional socioøkonomisk aktivitet.
Fosfatlaget
meget
driftsmæssige
i
Bou
Craa-minen
og
er
øger
La couche de phosphate de la mine de Boucraa se trouve sur des
profondeurs beaucoup plus importantes, ce qui engendre des
difficultés d’exploitation et des frais supplémentaires de production.
Udbetaling af ydelser til medarbejdere og pensionister samt til
deres familiemedlemmer.
ydelsesmodtagere.
450 indirekte jobs.
dybere,
hvilket
problemer
medfører
produktionsomkostningerne.
M
i
n
e
Mi
ne
d
e
Bo
uc
ra
â
B
o
u
c
r
a
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0014.png
INNOVATION OG BEVARELSE AF
NATURRESSOURCER OG MILJØET
Phosboucrâas udviklingsstrategi har fokus på innovation og på at bevare miljøet og naturressourcerne. Virksomheden har
derfor opstartet flere industrielle platforme, der er afhængige af bæredygtig teknologi, som f.eks. afsaltning af havvand,
vindenergi og elektriske kraftvarmeværk (CO2-emissionsfri).
Undervisnings- og forskningsgruppen vil fokusere på problemområder inden for udviklingen og bevarelsen af miljøet
og kystlinje. Disse udviklingsprojekter afspejler OCP-gruppens engagement i miljøbeskyttelse, rationel udnyttelse af
naturressourcer og kapacitetsopbyggelse
FOUM EL OUED TECHNOLOGY CLUSTER
REAGON OF LAAYPOUNE - BOUJDOUR - SAKIA EL HAMRA
En platform til innovation og F&U
Som en del af en ansvarlig tilgang til udvikling bidrager
teknologigruppeprojektet til denne lovende regions sociale og økonomiske
udvikling. På den måde udvider OCP serien af handlinger og investeringer
med henblik på at støtte sine anlægs kystområder og befolkninger.
POSITIONERING
Som en del af udviklingsprogrammet for de sydlige områder vil Foum El Oued Technology Cluster-
projektet understøtte Laayoune-regionens økonomiske fremgang og fremme områdets åbenhed
over for resten af verden. Gruppen vil skabe en bæredygtig udviklingsmodel rettet mod:
at optimere regionens økonomiske og sociale udvikling
at fremme investeringsmuligheder og jobskabelse
at give en platform til innovation og F&U
at oprette synergi med lokale, nationale og globale partnere
PLACERING
Teknologigruppen er placeret i kommunen Foum El Oued beliggende 18 km fra Laayoune langs
atlanterhavskysten. Der er nærliggende transportmuligheder på landjorden, i luften og på havet:
PROGRAM
126 hektar fordelt som følger:
Gruppe med fokus på F&U og innovation
Gruppe med fokus på akademisk og videregående
uddannelse
Gruppe med fokus på moderne kultur og turisme
Gruppe med fokus på forretningstjenester
Gruppe med fokus på national fiskeriteknologi
Boligområde
Kildens URL-adresse: http://www.ocpgroup.ma/fr/sustainability/green-cities/technopole-Foum-el-
Oued
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0015.png
PHOSBOUCRÂA OG DENS STIFTEL LANCERER STORE PROJEKTER
LSE
TIL REGIONENS SOCIOØ
ØKONOMISKE UDVIKLING
Næsten 19 milliarder dirham (1,7 mia. EUR) i industriinvesteringer og
socioøkonomisk udvikling.
Næsten 17 milliarder dirham til differentiering af industrielle
aktiviteter og udvikling af de regionale virksomheders økosystem.
OCP har igennem datterselska
et
Ph
os
bo
uc
a
og
P
ho
sb
oucrâa Foundation lancer
et
s
to projekter til
at
fre
me
regiona
r
datt
e
kabe h
s
bouc
r
o
g
o
s
b
o
o
u
t tore
ter il frem
egional
socioøkonomisk udvik
ling i
Mar
okko
s sy
dl
ig
e
pr
ov
in
se
r*
.
Disse
projekter er en del af en omfattende og integreret
t
ilgang
ikli
kk
y
d
l
i
g
p
r
o
v
n
s
e
r
*
t
rett
re
t
et
mod at fremme regional
socioø
ko
n
o
mi
sk
u
dv
ik
li
ng
.
o
m
s
k
d
v
k
l
i
n
Phosboucrâa starter
konstruktionen af et
i
nt
eg
re
re
t
an
læg til produktion af gødning, som gør det muligt at diversifi
t
n
te
g
r
e
ret
a
n
e
k
s ficere
deres produktportefølje.
Udover at bearb
ej
de
o
g
ek
sp
or
tere råfosfat fra Bou Craa vil Phosbo crâa også producere og
b
e
j
d
e
k
s
p
o
C
sbou a
eksportere fosforsyre
og gødning.
Udvikling af en ny kaj er også sat i gang
fo
r
at
o
pf
yl
de
denne nye platforms behov. Kajen,
der
er tilpasset betingelserne
f
o
a
t
p
f
y
d
e
i Laayounes havnebassin,
vil forbedre
de
n
re
gi
on
al
e
lo
gistiske kapacitet.
De
maksimale tilladte
omkostninger
fastlagt
e
r
e
g
i
o
n
a
l
o
for disse industrielle
udviklingsprojekter e
r
st
en
1
7
mi
lliarder
dirham,
fordelt
som
følger: 1,2 mia. til investeringer,
der
n
æ
s
t
e
n
m
involverer fosfatudvinding,
3,1 mia. til bea
rb
ej
dn
in
gs
pr
oc
esser, 8,3
mia.
øremærket til en platform
til
gødningsproduktion
earb
j
d
n
ings
p
r
o
a
r
n
g
s
og 4,2 mia. til
den
nye kaj. Disse industr
i
e
ll
e
by
gg
ep
rojekter gennemføres
i løbet af
de kommende fem år.
s
t
r
l
l
b
y
g
g
ep
r
PHOSBOUCRAA FOUNDATION: FREMME AF UDDANNELSE OG
AKADEMISK FORSKNING
F
o
at
t
rke
e
ydli
g
Fo
r
at
s
ty
rk
e
de
syd
lige
p
ro
vi
nser
s
pl
ac
er
ing
i
fo
rh
ol
d
ti
l
vi
d
ere
en
de
u
dd
an
ne
ls
er
o
g
ak
ad
em
is
k
fo
rs
kn
ing
ha
r
k
d
l
v
i
nsers
p
l
a
c
e
r
i
n
f
r
h
o
l
t
i
v
i
de
e
g
å
e
n
d
e
d
anne
l
s
e
r
n
n
k
a
d
m
i
s
f
o
r
s
k
n
i
sk
h
a
P
s
b
o
u
c
r
â
F
o
u
n
d
t
i
o
ance
ret
t
o
r
dvik
l
i
n
g
spro
j
e
k
t
F
u
m
Phos
bo
ucrâ
a
Fo
un
da
ti
on
l
an
ce
re
t
et
s
to
rt
u
dv
ik
li
ng
sp
ro
je
kt
:
Fo
um
El
Ou
ed
T
ec
hn
ol
og
y
Cl
ust
e
r
La
ay
ou
ne
.
D
e
t
vi
l
c
e
i
k
r
o
jekt
O
d
echnolog
C
l
u
s
te
c
h
n
l
ogy
ter
a
a
y
o
n
e
De
i
re
h
je
ms
te
d
fo
r
Mo
ha
mmed
V
I
Po
ly
te
ch
ni
c
Un
iv
er
sity
L
aa
youn
e, som
v
il v
ær
e
udst
yr
et t
il
f
or
skning
,
in
no
va
ti
on
æ
r
j
e
m
s
t
f
o
M
o
hamm
e
mmed
Poly
t
e
c
h
n
U
i
v
e
r
s
m
o
l
y
a
n
,
m
i
æ
udst
y
e
t
i
l
o
r
s
ng
i
n
n
v
a
t
i
n
d
s
t
n
g
o
g
d
n
n
e
l
s
p
å
og
u
dd
an
ne
ls
e
på de
vide
ns
ka
be
li
ge
o
g
te
kn
is
ke
o
mr
åd
er
,
de
r
omhand
le
r
rr
e
og
s
ah
ar
as
ke m
il
er
.
De
t
om
fa
tt
er
d
n
s
kab
i
g
beli
be
t
k
n
i
s
k
e
m
å
e
d
o
m
a
nd
l
e
t
ør
n
d
g
a
h
aras
k
a
s
i
l
j
e
r
Det
o
f
a
t
e
r
o
g
og
e
n
gr
uppe
m
ed f
okus
p
å
ud
dannel
se
o
g
F&
U,
h
er
un
der
øk
onomiske
o
g
mi
lj
ømæs
si
ge
t
em
ae
r
,
d
er e
r
re
le
va
nt
e
fo
r
grup
p
k
u
d
d
n
else
s
e
F
&
U
,
e
u
n
d
e
ø
k
o
k
m
j
m
æssi
g
e
e
ma
e
r,
e
r
r
e
l
e
vant
f
o
s
s
a
n
t
d
sse
o
å
de
e
h
olog
C
u
s
t
e
v
også
m
a
t
e
r
u
p
p
e
r
e
d
iker
t
i
o
p
tenc
u
v
i
k
i
n
g
o
r
n
g
o
g
r
e
m
m
diss
e
om
d
e
r.
T
ec
hn
ol
og
y
Clus
te
r
vi
l og
o
mf
at
te
g
ru
pp
er
d
ed
ik
er
et
t
il kom
pe
te
c
eu
dv
ik
li
ng
f
or
u
ng
e
og
f
re
mm
e
af
g
g
s
å
e
ivær
k ætte
å
n
d
iv
ær
ks
æt
t
rånd
.
æ
T
e
k
n
o
l
o
g
i
r
u
p
e
il
e
n
u
t
r
i
S
k
i
Te
kn
ol
og
ig
ru
pp
en
vil
f
å
et
I
nd
us
tria
l
Sk
il
ls
C
en
te
r
ti
l
un
de
rv
is
ni
ng
o
mk
ri
ng
f
osfa
ti
ndus
tr
ien
for
at hjælpe
OCP-konc
er
ne
n
i
e
nt
e
t
u
n
d
e
r
v
i
s
ning
k
r
i
i
n
atindustr
i
e
o
r
n
e
n
og
d
enne
s
da
tt
er
se
ls
ka
b
Ph
os
bo
uc
a
me
d
at
i
mp
le
me
nt
er
e
de
re
s
in
du
s
rielle
strateg
i. Det vil
også
styrke
den
lok
al
e
og
e
d
a
t
t
e
r
s
e
l
s
k
a
P
h
s
b
u
r
â
e
a
t
m
p
e
m
n
t
e
r
dere
i
nd
u
res
dust
e
g
i
.
et
a
l
o
regi
onale
økon
om
i
.
F
ou
m
El
O
ue
d
Te
ch
no
lo
gy
C
lu
st
er
L
aa
yo
un
e,
d
er
v
il
stå færdig i
20
22
, vil blive
bygg
i to
fa
se
r
ve
d
g
e
ø
k
o
no
m
i.
o
E
u
e
T
e
c
h
n
l
o
g
y
lust
r
a
a
y
o e
,
e
i
u
s
t
2
02
gget
a
e
ved
hjæl
hj
æ
p af
e
n
i
n
ve
st
er
in
g
på 2
m
ia
.
di
rh
am
.
in
v
e
s
t
e
r
i
n
p
å
a
d
i
r
h
a
m
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0016.png
OCP’S SOCIALE OG SAMFUNDSMÆSSIGE PROJEKTER
OCP Foundation blev etableret for at fremme OCP’s sociale og
samfundsmæssige forpligtelser. Fondens mål er at udvikle og implementere
programmer i lokalsamfundene, der fokuserer på menneskelig udvikling.
Fonden arbejder på at fremme uddannelse og
træning, forbedre beskæftigelsesevnen blandt
unge, fremme og styrke iværksætteri, reducere
fattigdom, fremme socioøkonomisk udvikling,
øge adgangen til sundhedspleje, fremme so-
ciokulturelle aktiviteter og bevarelse af kultur-
arv og støtte fødevaresikkerhedsprogrammer.
I denne forbindelse samarbejder OCP Founda-
tion med flere institutionelle partnere (minis-
terier for uddannelse, sundhed, landbrug osv.)
samt adskillige nationale og internationale
NGO’er.
OCP har også investeret i Skills Centers, rådg-
ivningscentre samt uddannelses- og støtte-
centre for at bekæmpe akademisk nederlag og
fremme social inklusion. Disse centre yder også
støtte til og vejleder foreninger og koopera-
tiver i forbindelse med administrationen af
deres sociale projekter.
Et par eksempler på projekter sponsoreret af
OCP Foundation:
– 23,73 mio. EUR til Phosphate Club (kultur-,
fritids-, sportsklubber osv.)
– 27,7 mio. EUR til en Mining City
– 6,2 mio. EUR til en børnehave, indskoling og
mellemskole i Laayoune
I Laayoune – Skills: mindst 77 foreninger drag-
er fordel af det færdighedsopbyggende pro-
gram.
“Implementeringen af udviklingsmodellen for
de sydlige provinser viser vores engagement
i at opfylde vores forpligtelser over for vores
medborgere i disse provinser og derved hjælpe
disse regioner til at blive en model for integreret
udvikling.”
Uddrag af den tale Kong Mohammed VI holdt for nationen den 6.
november 2015
77 mia. dirham (7 mia. EUR) er blevet øremærket til udviklingen af Sahara
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0017.png
TILBAGEEROBRING AF DE SAHARASKE OMRÅ
ÅDER: MAROKKOS ÅRHUNDREDGAMLE KAMP
“Jeg lover aldrig at betale en cent i
reparationer. Spanien kan brænde mine
havne, besætte hovedstaden, hærge landet.
Selv hvis jeg søger tilflugt i Atlasbjergene, vil
jeg ikke forråde denne ed. Min forfædre er fra
Sahara, og jeg vil vende tilbage dertil.” Moulay
Hassan I - 1876
“Vores beslutning er truffet: Vi vil drage
ud på vores fredfyldte, uigenkaldelige
grønne march i overensstemmelse med
vores rettigheder. Vi vil marchere sammen
med vores venner og brødre og udelukkende
sætte vores lid til vores klare overbevisning
og urokkelige tro.” Hassan II, den 16. oktober
1975, Agadir
“Vi proklamerer højtideligt, at vi fortsætter
vores indsats for at tilbageerobre vores
Sahara i overensstemmelse med vores
historiske rettigheder og områdets
indbyggeres ønske.” - Mohammed V, den 25.
februar 1958, M’Hamid El Ghizlane
Nous réaffirmons, à cet égard, que Nous
ne cèderons pas un seul pouce, ni un grain
de sable, de notre cher Sahara. Telle est
la plus belle expression de notre fidélité
au pacte de l’allégeance mutuelle entre le
Trône et le peuple, et au Serment éternel
de la glorieuse Marche Verte”.
Mohammed VI, 25 Mars 2006
Les séquelles de la décolonisation marquent toujours la réalité géopolitique africaine. Comme de nombreux Etats
r
africains, le Maroc a été victime de conventions pratiqué aux dépens de populations et de frontières tracées
ées
selon un mode de partages par compensation décidés par les administrateurs coloniaux.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0018.png
AF MAROKKOS TERRITORIALE INTEGRITET
3. november - Efter Sikkerhedsrådet vedtog to
resolutioner (377 og 379), der opfordrede "alle
berørte og interesserede parter til at undgå
ensidig eller anden form for handling, der muligvis
kan eskalere spændingen i området yderligere,"
rejser Prins Juan Carlos til Laayoune for at
bekræfte, at Spanien vil overholde sine
forpligtelser og opretholde freden.
5. november
-
Kong Hassan II's tale til den grønne march
-
Khatri Ould Sidi Said El Joummani,
præsident af Jemaa, giver tilsagn om solidaritet til
Kong Hassan II i Cortes (det spanske parlament) på
vegne af folket i Vestsahara, som han
repræsenterer.
6. november – Kong Hassan II igangsætter den
grønne march, en march, der består af 350.000
mænd og kvinder med flag og kopier af Koranen.
Med hans ord: "Kun en meget velorganiseret
nation med en autentisk civilisation kan
organisere en aktion af denne størrelse!"
Udenlandske delegationer deltog også i marchen.
Sammen med det marokkanske flag var der flag fra
USA, Jordan, Gabon, Senegal, Elfenbenskysten,
Sudan, Qatar, Saudi-Arabien og De Forenede
Arabiske Emirater.
9. november – Hassan II afslutter den grønne
march, efter Spanien lover at åbne forhandlinger
om at afstå de saharaske territorier.
14. november – Madrid-aftalerne beder Spanien om
at afstå de saharaske territorier og forpligte sig til
at trække sig tilbage inden den 28. februar 1976.
18 november – Cortes (det spanske parlament)
vedtager en lov, der autoriserer den spanske
regering til at afkolonisere Sahara.
PHOTO MARCHE VERTE, 6 NOVEMBRE 1975
27. FEBRUAR 1976 – DET MAROKKANSKE FLAG REJSES OVER
LAAYOUNE. SPANIENS ENDELIGE AFGANG.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0019.png
LAÂYOUNE AVANT 1975
LAÂYOUNE AUJOURD’HUI
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0020.png
Er det ikke tid til forsoning? Hvorfor ikke
benytte den historiske aftale indgået i
Colombia med Revolutionary Armed Forces
of Colombia (FARC), der blev oprettet under
samme historiske forhold som Polisario
Front, som model for Afrika, der også er
blevet svækket af konflikter som følge af
kolonialisme? Afrikanske borgere fortjener
bedre end den systematiske udnyttelse, der
fortsat finder sted efter koloniseringen.
I 1976 erklærede El-Ouali Mustapha
Sayed, medstifter af Polisario Front, at
“stammefællesskab er en landmine under
fødderne på Sahrawi-folket, der kan
eksplodere når som helst.”
La rédaction
Siden tilbageerobringen af vores Sahara
har Marokko for hver indtjent dirham
fra regionen investeret 7 dirhams for at
skabe samhørighed mellem regionerne og
indbyggerne i det forende hjemland.
and.
Uddrag af den kongelige tale fra den 7. november
e
2014 i Laayoune.
El Ouali Moustapha Sayed, Premier dirigeant du front
Polisario
Marokko vil også modstå fjendtlige kampagner ført mod marokkanske økonomiske produkter med samme form for opofrelse
og engagement, som landet har udvist i politiske og sikkerhe
edsmæssige anliggender, når det handler om at forsvare dets
helhed og hellige værdier. De, der ønsker at boykotte disse pr
rodukter i strid med international ret, kan frit gøre det. Men de
skal indse konsekvenserne af deres beslutninger. Marokko har ret til at åbne døren for partnerstater og globale virksomheder
r
for at udnytte de investeringsmuligheder, som regionen kan ti
ilbyde som følge af kommende store projekter.
Uddrag af den tale som Kong Mohammed VI holdt i 2015.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Henvendelse af 9. oktober 2017 fra Dansk Marokkansk Råd om fosfatudvinding i Sahara
1804401_0021.png