Udenrigsudvalget 2017-18
URU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1857860_0001.png
Aktstykke nr.
9
Folketinget 2017-18
Afgjort den 12. oktober 2017
9
Udenrigsministeriet.
København, den 4. oktober 2017.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2017 af-
gives tilsagn på 60,0 mio. kr. til programstøtte til Global Green Growth Institute (GGGI).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2017 opførte bevilling på 320,0 mio. kr. til §
06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
Baggrund
GGGI blev oprettet som international organisation i 2012 med Danmark som stiftende medlem.
GGGI har som formål at understøtte en global transformation til grøn vækst med udgangspunkt i ud-
viklingslande. Organisationen ventes at have lidt over 300 medarbejdere ved udgangen af 2017 og et
årligt budget på 55,0 mio. USD. Danmark har tidligere ydet kernebidrag til GGGI på 90,0 mio. kr. i
perioderne 2011-13 og 2014-16, jf. hhv. akt nr. 102 af 31. marts 2011 og akt nr. 96 af 19. maj 2014.
GGGI har 28 medlemmer. Bidragende medlemmer (donorer) er Australien, Danmark, Indonesien,
Republikken Korea, Mexico, Norge, Qatar, UAE, UK og Ungarn. Deltagende medlemmer er Cam-
bodia, Costa Rica, Etiopien, Fiji, Filippinerne, Guyana, Jordan, Kiribati, Mongoliet, Papua Ny Gui-
nea, Paraguay, Peru, Rwanda, Senegal, Thailand, Vanuatu og Vietnam. GGGI har programmer i alle
deltagende medlemslande samt blandt andet Kina, Indien, Mozambique og Uganda (i alt 21 lande).
Udenrigsministeriet har i 2017 udarbejdet en kvalitetssikring, som gav en positiv vurdering af rele-
vansen af fortsat dansk støtte til GGGIs arbejde på baggrund af den forventede effekt og risici. Dan-
mark ledede i 2015 en fælles opsamling af donorerfaringer og Danmark har været aktiv i bestyrelsen.
Projektbeskrivelse
Formålet med bevillingen er at støtte GGGIs arbejde for grøn vækst med udgangspunkt i GGGIs
strategi for 2015-2020.
GGGIs strategiske mål er at skabe økonomisk vækst, der både er robust over for klimaforandringer
og fattigdomsorienteret. GGGI har fire prioriterede områder: 1) bæredygtig energi, 2) grønne byer, 3)
bæredygtige naturområder og 4) vand og sanitet.
Det er forventningen, at organisationen vil kunne medvirke til at mindske udledning af drivhusgas-
ser, forbedre klimatilpasning, skabe grønne jobs og bæredygtige serviceydelser (f.eks. affaldssorte-
b.
AS001713
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 138: Orientering om 2 aktstykker (aktstykke 9 om GGGI og aktstykke 63 om Afrikaprogram for Fred, fase 4), fra ministeren for udviklingssamarbejde
1857860_0002.png
2
ring eller grøn transport), forbedre luftkvalitet og skabe/vedligeholde bæredygtige økosystemer inden
for de fire prioriterede områder. GGGIs indsats vil dermed bidrage direkte til implementeringen af
Paris-klimaaftalen og FN’s verdensmål (SDGer). GGGI udarbejder toårige budgetter og arbejdspro-
grammer, der udmønter målsætningerne.
GGGIs medarbejdere i partnerlande er direkte indlejret i Finans-, Planlægnings-, Energi- eller Mil-
jøministerier. Herfra bidrager GGGI typisk til at skabe nationale og regionale grønne vækstplaner.
GGGI bistår medlemslandene med at identificere muligheder for grøn økonomisk udvikling ved at
skabe politikker og rammebetingelser for investeringer, definere programmer og projekter, der vil fø-
re til konkrete forbedringer i landene på nationalt og lokalt niveau.
En udfordring for bekæmpelsen af klimaforandringer er, at der ikke er nok finansieringsmodne pro-
jekter af tilstrækkelig kvalitet inden for grøn og bæredygtig infrastruktur. GGGI vil støtte landene til
at udvikle investeringsmodne grønne projekter, hvilket vil afhjælpe det store globale behov for grøn
og bæredygtig infrastruktur.
Endelig arbejdes der for en tættere tilknytning til danske indsatser som udviklingsprogrammer og
vækstrådgivere.
Budget
Det samlede budget andrager 60,0 mio. kr. Tilsagnet vil blive afholdt i 2017 med 60,0 mio. kr.
under § 06.34.01.70, Klimapulje. Tilsagnet forventes udbetalt ad tre omgange årligt i 2017-19.
Budget, mio. kr.
Kernebidrag
Sekundering
Opsamling af erfaringer
2017
20,0
2018
19,0
1,0
2019
18,5
1,0
0,5
Væsentlige risikoelementer
Et væsentligt risikoelement er GGGIs finansielle situation. Organisationens indtægter hviler på få
donorer. Der arbejdes derfor på at styrke donorgruppen. Organisationen har opbygget robuste finan-
sielle styringsinstrumenter, hvorfor der kun er lille risiko for større finansielle uregelmæssigheder.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-
ger 37 mio. kr.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,
at der i finansåret 2017 afgives tilsagn på 60,0 mio. kr. til programstøtte til Green Global Growth
Institute (GGGI).
Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2017 opførte bevilling på 320,0 mio. kr. til §
06.34.01. Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslande mv.
e.
URU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 138: Orientering om 2 aktstykker (aktstykke 9 om GGGI og aktstykke 63 om Afrikaprogram for Fred, fase 4), fra ministeren for udviklingssamarbejde
1857860_0003.png
3
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. oktober 2017
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 12-10-2017 (udvalget med undtagelse af Enhedslistens og Socialistisk
Folkepartis medlemmer, der stemte imod aktstykket)