Det Udenrigspolitiske Nævn 2017-18
UPN Alm.del Bilag 219
Offentligt
1877323_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 12618
JTEU
21. marts 2018
URU alm. del
svar på spørgsmål nr. 140 fra Nick Hækkerup
(S) stillet den 28. februar 2018 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Der er netop kommet afgørelse fra EU-domstolen om lovligheden af
EU's fiskeriaftale med Marokko, der ligeledes omfatter Vestsahara. Vil
ministeren redegøre for dommens indhold, og hvilke reaktioner Dan-
mark og/eller EU vil tage i den anledning?
Svar
Nedenfor findes Udenrigsministeriets sammenfatning af Domstolens
dom af 27. februar 2018 i sag C-266/16. Den officielle version af dommen
findes på Domstolens hjemmeside: https://curia.europa.eu/
I dommen fastslår Domstolen indledningsvis, at den har kompetence til
at prøve gyldigheden af EU-retsakter, hvorved EU indgår internationale
aftaler og i den kontekst bedømme, om sådanne aftaler er i overensstem-
melse med traktaterne og folkeretlige regler, der forpligter EU.
Som grundlag for sin bedømmelse af spørgsmålet om gyldighed undersø-
ger Domstolen, om de farvande, der støder op til Vestsaharas område,
henhører under EU’s fiskeriaftale med Marokko af 2006 og protokollen
hertil af 2013. Ved undersøgelsen tager Domstolen afsæt i bestemmelserne
om det geografiske anvendelsesområde for de to internationale aftaler.
For så vidt angår det geografiske anvendelsesområde for fiskeriaftalen,
konstaterer Domstolen, at den finder anvendelse på ”Marokkos område”,
og at Domstolen i sin dom af 21 december 2016 i sag C-104/16 P har
fastslået, at der herved skal forstås det geografiske område, hvor Marokko
fuldt udøver den kompetence, som staterne er anerkendt i henhold til fol-
UPN, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Svar på spørgsmål vedr. dom afsagt af EU-domstolen om lovligheden af EU's fiskeriaftale med Marokko, der ligeledes omfatter Vestsahara
2
keretten, udelukkende ethvert andet område, herunder Vestsaharas. Dom-
stolen konstaterer endvidere, at det ville være i strid med visse regler i den
almindelige folkeret, som finder anvendelse i forholdet mellem EU og Ma-
rokko, bl.a. princippet om selvbestemmelse, hvis Vestsaharas område blev
anset som værende omfattet af den pågældende fiskeriaftale. Domstolen
fastslår på den baggrund, at Vestsaharas område under disse omstændig-
heder ikke er omfattet af begrebet ”Marokkos område” som omhandlet i
fiskeriaftalen.
Domstolen bemærker herefter, at fiskeriaftalen ikke kun finder anvendelse
på ”Marokkos område”, men også på ”farvande henhørende under [denne
stats]
højhedsområde eller jurisdiktion”. For så vidt angår fortolkningen af
dette udtryk henviser Domstolen til FN’s havretskonvention, hvorefter en
kyststats udøvelse af suverænitet eller jurisdiktion er begrænset til de far-
vande, der støder op til dens territorium, og som henhører under statens
søterritorium eller eksklusive økonomiske zone. Som følge heraf konsta-
terer Domstolen, at de farvande, der støder op til Vestsaharas område,
ikke henhører under den marokkanske fiskerizone som omhandlet i fiske-
riaftalen.
Domstolen undersøger dernæst det geografiske anvendelsesområde for
protokollen. Domstolen konkluderer i den forbindelse, at udtrykket ”ma-
rokkansk fiskerizone”, der anvendes både i fiskeriaftalen og i protokollen,
må fortolkes som en henvisning til de farvande, der henhører under Ma-
rokkos højhedsområde eller jurisdiktion. I overensstemmelse med fortolk-
ningen af dette begreb i relation til fiskeriaftalen, fastslår Domstolen, at
udtrykket ”marokkansk fiskerizone” ikke omfatter de farvande, der støder
op til Vestsaharas område.
Domstolen fastslår på denne baggrund, at eftersom hverken fiskeriaftalen
eller protokollen finder anvendelse på de farvande, der støder op til Vest-
saharas område, er de EU-retsakter, der vedrører indgåelsen og implemen-
teringen heraf, gyldige.
---
Kommissionen har d.d. fremsendt et revideret forhandlingsdirektiv til
medlemslandene. Regeringen vil sammen med de øvrige medlemslande
tage stilling til dette.
Regeringens holdning er, at Domstolens afgørelse skal efterleves. Det har
Danmark også
sammen med Tyskland og Nederlandene
lagt vægt på
i en erklæring i forbindelse med vedtagelse af forhandlingsdirektivet.
UPN, Alm.del - 2017-18 - Bilag 219: Svar på spørgsmål vedr. dom afsagt af EU-domstolen om lovligheden af EU's fiskeriaftale med Marokko, der ligeledes omfatter Vestsahara
3
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen