Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1885676_0001.png
Aarhus den 20. april 2018
Åbent brev til Undervisningsminister Merete Riisager
Hvordan vil ministeren undersøge elevernes rettigheder uden at spørge eleverne?
I Danske Skoleelever er vi meget uforstående overfor, hvorfor ministeren pludselig ændre kurs og ikke
længere ønsker at inddrage eleverne i evalueringen af de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskolers
praksis ved udskrivningen af elever.
Baggrund
I 2016 undersøgte Danmarks Evalueringsinstitut, EVA for første gang praksis ved udskrivningen af ele-
ver på de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler. Undersøgelsen fandt frem til, at eleverne kun
blev inddraget i et begrænset omfang, at en stor del af skolerne ikke har faste procedure for udskrivnin-
gen af elever, og at informationsmaterialet fra ministeriet kun blev brugt i ringe omfang. I Danske Sko-
leelever var vi derfor glade for det nye og langt mere omfattende informationsmateriale, der blev udar-
bejdet i tæt samarbejde mellem skolernes foreninger, os og ministeriet. Vi var ligeledes positive, da mi-
nisteren annoncerede,
at ministeren er ”optaget af, hvordan
vi alle kan arbejde for bedre inddragelse af
eleverne til gavn for elever og skolerne”, og at der derfor skal gennemføres en ny evaluering i 2018.
Særligt positivt var det da ministeren indså, at en evaluering af praksis for udskrivningen ikke kan gen-
nemføres uden at inddrage de udskrevne elevers oplevelser af praksis.
Stærkt kritisabelt
Oplægget fra EVA har været i høring og på baggrund af høringssvar fra de frie grundskolers forening,
har ministeren nu ændret holdning radikalt og vil nu bede EVA om et nyt oplæg, hvori der IKKE indgår
interview med eleverne. Herudover ligger ministeren op til, at undersøgelsen udelukkende skal afdække
skolernes overholdelse af FNs Børnekonventions krav om inddragelse af et barns synspunkter. Det gør
ministeren på baggrund af ét høringssvar fra Danmarks Private Skoler, der mener,
at ”undersøgelsen
bør
ikke afdække omfang af og årsag til udskrivning, da det kan skabe uhensigtsmæssig fokus på skolernes
frihedsrettigheder.”
Vil det sige,
at ministeren ændre på en vital del af undersøgelsen, på baggrund af at
én forening frygter, at deres medlemmer får dårlig omtale? En oplagt konklusion vil være, at hvis man
behandler eleverne ordentlig i forbindelse med udskrivning, så bør man ikke være nervøs for at få sin
praksis evalueret. Ud fra et liberalt synspunkt, hvor åbenhed og frihed er centralt, kan det undre, at
åbenhed om undersøgelse af elevernes rettigheder bliver nedprioriteret og dermed sætte skolernes ret-
tigheder over elevernes. Såfremt omfanget og kvaliteten af elevernes inddragelse ikke undersøges i
tilstrækkeligt omfang, vil det medføre, at området forsat vil lægge hen i mørke, og der forsat vil være en
uvished om, hvorfor de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, udskriver elever, og særligt i hvil-
ket omfang eleverne bliver inddraget.
Danmark kan ikke være tjent med, at en stadig voksende del af skolesektoren kan udskrive elever uden,
at der er nogen from for valid undersøgelse af, hvordan denne praksis foregår. Det er naturligvis et
skridt på vejen at undersøge, hvorvidt FNs. Børnekonvention bliver overholdt, men hvis denne under-
søgelse udelukkende baserer sig på svar fra skolelederne, (som den sidste undersøgelse i 2016) vil den-
Side
1
af
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
1885676_0002.png
Aarhus den 20. april 2018
nes validitet være yderst tvivlsom. I vores optik må det være vanskeligt at foretage en nogenlunde ob-
jektiv evaluering af området, hvis alt fra antallet af elever, der er udskrevet, til brugen af informations-
materialet og ikke mindst årsagerne til udskrivningerne, beror på udsagn fra de som bliver evalueret,
nemlig skolelederne.
Folketingets Ombudsmand har siden 2014 adskillige gange henvendt sig til undervisningsministeren, i
forhold til at der ikke med sikkerhed kan anføres, at de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler
efterlever FNs Børnekonventions artikel 12 om barnets ret til at blive hørt. I brev af 26. december 2016
konkluderer ombudsmanden da også,
”at
den informations- og vejledningsindsats, som ministeriet har
iværksat, endnu ikke har ført til, at barnets ret til at blive hørt efter børnekonventionens artikel 12 kan
betagnes som efterlevet på privatskoleområder”.
I samme brev henviser ombudsmanden til ministeriets
redegørelse af 28. oktober 2016, hvor ministeriet selv nævner at
”tiltag
inden for 2 år skal øge andelen
af elever på de fire grundskoler og efterskoler, som inddrages i beslutningen om udskrivning, og at mini-
steriet i første halvår 2018 vil orienterer mig (ombudsmanden,red.) om de gennemførte initiativer og ak-
tiviteter, herunder resultaterne af det tematiske tilsyn og den påtænkte nye EVA-undersøgelse”.
I Danske Skoleelever er vi meget forundret over, hvordan ministeren vil afdække, hvorvidt nye tiltag
har ført til øget inddragelse, hvis eleverne ikke direkte inddrages i undersøgelsen her af.
Ændringerne baserer sig på et løst grundlag
I høringsnotatet indgår uddrag fra de høringssvar ministeren baserer sine ændringer på. Det undrer
Danske Skoleelever, at ministeren ændrer undersøgelsen så markant på et så tyndt grundlag. F.eks. bli-
ver det fremført, at
”det
er svært at sikre en retvisende indikator af skolernes processor, når udgangspunk-
ter med stor sandsynlighed er en negativ oplevelse”.
Ydermere fremføres det, at eleverne kan have svært
ved at huske, hvad der er sket, hvis inddragelsen har været uformel, og at det er etisk problematisk, at
”rippe op i gamle sår”.
Det vil altså sige, at man ikke kan inddrage eleverne, hvis de har haft en negativ oplevelse. Nej, det kan
man ikke, hvis man vil være sikker på en evaluering, der konkluderer, at alt er i orden, men formålet er
vel at sikre elevernes tarv i disse processer. Ydermere kan det naturligvis være svært at huske præcist
hvad, der er sagt i en udskrivningsproces, men hvilket belæg har de frie grundskolers foreninger for, at
eleverne har mere vanskeligt ved at huske, hvad der er sket end skolelederne har? Endelig skal eleverne
vel ikke udelukkes fra at blive hørt fordi det kan
”rippe op i gamle sår”. Hvis eleverne finder det for
ubehageligt at deltage i et interview, er de i deres frie ret til at sige nej til at deltage.
Slutligt nævnes der i høringssvaret fra de frie grundskolers foreninger, at en stikprøve på 20 elever er
for lille. I oplægget fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA, er der lagt op til at inkluderer mellem 16 og
24 skoleledere/forstandere i evalueringen, hvilket svare til mellem 1,9% og 2,9% af alle frie grundsko-
ler, efterskoler og frie fagskoler (ca. 812 jf. ministeriets egne tal). I arbejdsbeskrivelsen fra EVA er der
lagt op til at inkluderer 20 elever i evalueringen, svarende til 1,5% af de det samlede antal elever, der er
blevet udskrevet (1.372 elever. 2016 tal). Hvis eleverne alle kommer fra forskellige skoler, vil det dække
4,3% af skolerne (468 skoler udskrev elever. 2016 tal). Hvis ministeren mener, at det er fyldestgørende
at spørge mellem 1,9% og 2,9% af skolelederne, så bør det vel også være fyldestgørende at spørge 1,5%
af de elever, der er blevet udskrevet. Alternativt bør ministeren sætte krav om, at antallet af elever øges
i stedet for blot at fjerne det. I Danske Skoleelever hæfter vi os ved, at ministeren har bedt EVA om at
Side
2
af
3
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
1885676_0003.png
Aarhus den 20. april 2018
udarbejde et revideret oplæg til afdækning af elevperspektivet, men vi har meget svært ved at se, hvor-
dan dette kan gøres objektivt og fyldestgørende uden direkte inddragelse af eleverne. Særligt, hvis det i
stor udstrækning, skal basere sig på dokumentation fra skolerne.
Lad mig tilslut understrege, at vi i Danske Skoleever IKKE vil anfægte de frie grundskolers, frihedsret-
tigheder eller retten til at udskrive elever. Formålet med dette brev, og vores generelle involvering i
sagen, er, at vi som elevernes forening altid vil arbejde for elevernes rettigheder. Jeg er overbevist om,
at langt de fleste skoler behandler eleverne godt og inddrager dem i sager om udskrivning, men faktum
er, at området ikke er belyst, og derfor har vi ikke vished om, hvorvidt skolerne overholder FNs Børne-
konvention.
Vi håber meget på, at ministeren vil genoverveje sine beslutninger om at ændre så radikalt på undersø-
gelsen.
Side
3
af
3