Aarhus den 20. april 2018
Åbent brev til Undervisningsminister Merete Riisager
Hvordan vil ministeren undersøge elevernes rettigheder uden at spørge eleverne?
I Danske Skoleelever er vi meget uforstående overfor, hvorfor ministeren pludselig ændre kurs og ikke
længere ønsker at inddrage eleverne i evalueringen af de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskolers
praksis ved udskrivningen af elever.
Baggrund
I 2016 undersøgte Danmarks Evalueringsinstitut, EVA for første gang praksis ved udskrivningen af ele-
ver på de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler. Undersøgelsen fandt frem til, at eleverne kun
blev inddraget i et begrænset omfang, at en stor del af skolerne ikke har faste procedure for udskrivnin-
gen af elever, og at informationsmaterialet fra ministeriet kun blev brugt i ringe omfang. I Danske Sko-
leelever var vi derfor glade for det nye og langt mere omfattende informationsmateriale, der blev udar-
bejdet i tæt samarbejde mellem skolernes foreninger, os og ministeriet. Vi var ligeledes positive, da mi-
nisteren annoncerede,
at ministeren er ”optaget af, hvordan
vi alle kan arbejde for bedre inddragelse af
eleverne til gavn for elever og skolerne”, og at der derfor skal gennemføres en ny evaluering i 2018.
Særligt positivt var det da ministeren indså, at en evaluering af praksis for udskrivningen ikke kan gen-
nemføres uden at inddrage de udskrevne elevers oplevelser af praksis.
Stærkt kritisabelt
Oplægget fra EVA har været i høring og på baggrund af høringssvar fra de frie grundskolers forening,
har ministeren nu ændret holdning radikalt og vil nu bede EVA om et nyt oplæg, hvori der IKKE indgår
interview med eleverne. Herudover ligger ministeren op til, at undersøgelsen udelukkende skal afdække
skolernes overholdelse af FNs Børnekonventions krav om inddragelse af et barns synspunkter. Det gør
ministeren på baggrund af ét høringssvar fra Danmarks Private Skoler, der mener,
at ”undersøgelsen
bør
ikke afdække omfang af og årsag til udskrivning, da det kan skabe uhensigtsmæssig fokus på skolernes
frihedsrettigheder.”
Vil det sige,
at ministeren ændre på en vital del af undersøgelsen, på baggrund af at
én forening frygter, at deres medlemmer får dårlig omtale? En oplagt konklusion vil være, at hvis man
behandler eleverne ordentlig i forbindelse med udskrivning, så bør man ikke være nervøs for at få sin
praksis evalueret. Ud fra et liberalt synspunkt, hvor åbenhed og frihed er centralt, kan det undre, at
åbenhed om undersøgelse af elevernes rettigheder bliver nedprioriteret og dermed sætte skolernes ret-
tigheder over elevernes. Såfremt omfanget og kvaliteten af elevernes inddragelse ikke undersøges i
tilstrækkeligt omfang, vil det medføre, at området forsat vil lægge hen i mørke, og der forsat vil være en
uvished om, hvorfor de frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, udskriver elever, og særligt i hvil-
ket omfang eleverne bliver inddraget.
Danmark kan ikke være tjent med, at en stadig voksende del af skolesektoren kan udskrive elever uden,
at der er nogen from for valid undersøgelse af, hvordan denne praksis foregår. Det er naturligvis et
skridt på vejen at undersøge, hvorvidt FNs. Børnekonvention bliver overholdt, men hvis denne under-
søgelse udelukkende baserer sig på svar fra skolelederne, (som den sidste undersøgelse i 2016) vil den-
Side
1
af
3