Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1885675_0001.png
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Gammeltorv 22
DK-1457 København K
Tlf. +45 33 13 25 12
Fax +45 33 13 07 17
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Personlig henvendelse: 10-14
Telefonisk henvendelse:
Man.-tors. 9-16, fre. 9-15
Ministeriets sagsnr. 16/11123, FN’s børnekonvention og privatskolerne
I forlængelse af mit møde den 7. oktober 2016 med Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling (nu Undervisningsministeriet) har jeg modtaget mini-
steriets redegørelse af 28. oktober 2016.
Mødet blev afholdt på baggrund af ministeriets brev af 30. juni 2016, hvor mi-
nisteriet orienterede mig om den planlagte opfølgning på resultaterne i EVA-
rapporten ”Udskrivning af elever”, som jeg fik tilsendt den 20. april 2016.
Ministeriet oplyste i brevet, at ministeriet på grundlag af EVA-rapporten og
drøftelser med skoleforeningerne, Frie Skolers Lærerforening og Danske Sko-
leelever havde vurderet, at sikring af inddragelse af børn på de frie skoler i
overensstemmelse med FN’s børnekonvention bedst og mest hensigtsmæs-
sigt kunne ske gennem uddybning og præcisering af ministeriets vejlednings-
materiale, en styrket oplysningsindsats om elevers rettigheder over for skoler,
elever og forældre, en ny EVA-undersøgelse samt i 2017 et tematisk tilsyn
med skolernes overholdelse af børnekonventionen i forhold til høring af ele-
verne ved udskrivning.
Det fremgår desuden af ministeriets brev, at de nævnte tiltag inden for 2 år
skal øge andelen af elever på frie grundskoler og efterskoler, som inddrages i
beslutningen om udskrivning, og at ministeriet i første halvår 2018 vil orientere
mig om de gennemførte initiativer og aktiviteter, herunder resultaterne af det
tematiske tilsyn og den påtænkte nye EVA-undersøgelse.
På mødet den 7. oktober 2016 tilkendegav jeg over for ministeriet, at der efter
min opfattelse foreligger et konventionsproblem, da artikel 12 i FN’s børne-
konvention – om barnets ret til at blive hørt – i væsentligt omfang ikke synes
at blive efterlevet på privatskoleområdet. Jeg redegjorde endvidere for den
særlige forpligtelse, som ombudsmanden har på børneområdet efter om-
budsmandslovens § 12, stk. 2, og på den baggrund bad jeg ministeriet om at
overveje, om ministeriet ville fastholde det, som ministeriet meddelte mig i
brevet af 30. juni 2016.
26-12-2016
Dok.nr. 16/04366-8/MV
Bedes oplyst ved henvendelse
+ bilag
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
Undervisningsministeriet har i brev af 28. oktober 2016 redegjort for de forplig-
telser, der efter ministeriets vurdering kan udledes af gældende lovgivning
med hensyn til opstilling af krav til de frie skolers håndtering af bortvisnings-
sager.
Ministeriet har anført, at der i lov om friskoler og private grundskoler mv. ikke
er eksplicitte bestemmelser om inddragelse af børnene, men at der i lovens
§ 1, stk. 2, 2. pkt., stilles et grundlæggende krav om, at de frie grundskoler
efter deres formål og i hele deres virke skal forberede eleverne til at leve i et
samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke ele-
vernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskeret-
tigheder, herunder ligestilling mellem kønnene,
Ministeriet har gengivet forarbejderne til bestemmelsen (§ 1, nr. 3, i lovforslag
nr. L 105 fremsat den 23. februar 2005) og anført, at det her klart fremgår,
at kravet til skolerne om inddragelse af grundlæggende friheds- og menneske-
rettigheder omfatter ”hele deres virke”, herunder også ved optagelse, hvilket
efter ministeriets opfattelse også omfatter beslutninger om sanktioner over for
eleverne, herunder udskrivning og bortvisning. Ministeriet har endvidere an-
ført, at selv om forarbejderne alene nævner Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention direkte, så vedrører lovteksten ”grundlæggende menneske-
og frihedsrettigheder”, hvilket bl.a. må omfatte andre grundlæggende interna-
tionale menneskerettighedskonventioner som Danmark har tiltrådt, herunder
f.eks. FN’s børnekonvention.
Det er på den baggrund ministeriets opfattelse, at bestemmelsen i friskole-
lovens § 1, stk. 2, 2. pkt., indebærer, at de frie grundskoler skal inddrage det
berørte barns synspunkter, hvor det er relevant.
Ministeriet har foretaget en lignende gennemgang af bestemmelsen i § 1, stk.
1, i lov om efterskoler og frie fagskoler og forarbejderne hertil (§ 1, nr. 1, i lov-
forslag nr. L 221 fremsat den 5. april 2006). Ministeriet har anført, at selv om
det ikke fremgår af forarbejderne, må kravet om ”demokratisk dannelse” i § 1,
stk. 1, bl.a. indebære en forpligtelse for skolerne til at inddrage den berørte
elevs synspunkter, hvor det er relevant.
Undervisningsministeriet har sammenfattende anført, at ministeriet på bag-
grund af de allerede gældende forpligtelser for friskolerne ikke finder, at der er
aktuelt behov for yderligere lovgivningsmæssig afklaring af spørgsmålet om
inddragelse af eleverne på de frie skoler.
Ministeriet har afslutningsvis anført, at ministeriet er indstillet på at søge poli-
tisk tilslutning til en præcisering af ministeriets retsopfattelse i lovgivningen,
hvis jeg fortsat finder det problematisk, at lovgivningen ikke indeholder en eks-
plicit regulering af spørgsmålet.
2/5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
Ombudsmandens udtalelse
1.
Efter artikel 12, stk. 1, i FN’s børnekonvention skal deltagerstaterne sikre et
barn, der er i stand til at udforme sine egne synspunkter, retten til frit at ud-
trykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører barnet, og barnets syns-
punkter skal tillægges passende vægt i overensstemmelse med dets alder
og modenhed.
Børnekonventionen er ikke som Den Europæiske Menneskerettighedskonven-
tion generelt inkorporeret ved lov i dansk ret. Børnekonventionen er heller ikke
specifikt inkorporeret i dansk lovgivning inden for skoleområdet.
Børnekonventionen – herunder artikel 12 – udgør således ikke en del af rets-
grundlaget for friskolers, private grundskolers og efterskolers afgørelser i sa-
ger om udskrivning eller bortvisning af elever.
2.
Det overordnede ansvar for efterlevelse af børnekonventionens bestem-
melser påhviler staten, og på skoleområdet påhviler dette ansvar Undervis-
ningsministeriet.
Der er ingen udtrykkelige bestemmelser om elevers ret til at blive hørt i lov
om friskoler og private grundskoler mv. (lovbekendtgørelse nr. 1075 af 8. juli
2016) eller i lov om efterskoler og frie fagskoler (lovbekendtgørelse nr. 1076
af 8. juli 2016).
Det fremgår af ministeriets redegørelse af 28. oktober 2016, at det er ministe-
riets opfattelse, at § 1, stk. 2, 2. pkt., i friskoleloven – på baggrund af forarbej-
derne til bestemmelsen – indebærer en pligt for de frie grundskoler til at høre
en elev forud for en afgørelse om udskrivning eller bortvisning.
Efter min opfattelse må det anses for meget tvivlsomt, om der i bestemmel-
sens ordlyd og forarbejder er tilstrækkelig dækning for en sådan fortolkning.
Tilsvarende gælder efter min opfattelse med hensyn til bestemmelsen i § 1,
stk. 1, i lov om efterskoler og frie fagskoler.
Jeg må derfor fastholde min opfattelse af, at der på privatskoleområdet ikke –
i hvert fald ikke med den fornødne sikkerhed – kan siges at foreligge bindende
regler om elevernes ret til at blive hørt i forbindelse med sager om udskrivning
eller bortvisning.
Som jeg redegjorde for på mødet den 7. oktober 2016, betyder fraværet af
bindende regler på området, at jeg ikke har mulighed for at anvende ombuds-
mandens almindelige reaktionsmuligheder ved min behandling af klager over
3/5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
afgørelser om udskrivning eller bortvisning fra private grundskoler eller efter-
skoler. Jeg har derfor i forbindelse med konkrete klager valgt ikke at under-
søge disse sager nærmere.
3.
Det fremgår af EVA-rapporten om udskrivning af elever fra frie grundskoler,
efterskoler og de frie fagskoler, at der i undersøgelsen deltog 468 skoler ud af
i alt 785 skoler (en svarprocent på ca. 60). På de deltagende 468 skoler blev
der udskrevet i alt 1.372 elever på skolens foranledning i en periode inden for
to skoleår (2014/15 og 2015/16). Undersøgelsen viste bl.a. at eleverne på de
frie grundskoler blev inddraget i 56 pct. af sagerne, og på efterskolerne blev
eleverne inddraget i 82 pct. af sagerne.
Undervisningsministeriet har på baggrund af EVA-rapporten fundet det nød-
vendigt at intensivere informationsindsatsen de kommende 2 år med henblik
på at øge andelen af elever, der inddrages.
Ministeriet har i øvrigt i sit brev af 28. oktober 2016 oplyst, at den intensivere-
de indsats er blevet forsinket, fordi drøftelser med interessenterne har taget
længere tid end forventet. Indsatsen påregnes derfor først igangsat i første
halvår 2017.
4.
Jeg rejste i brev af 22. april 2014 spørgsmålet om utilstrækkelig efterlevelse
af børnekonventionens artikel 12 over for ministeriet på baggrund af nogle
konkrete klager, som jeg havde modtaget.
Jeg må på nuværende tidspunkt konstatere, at den informations- og vejled-
ningsindsats, som ministeriet har iværksat, endnu ikke har ført til, at barnets
ret til at blive hørt efter børnekonventionens artikel 12 kan betegnes som ef-
terlevet på privatskoleområdet.
5.
Ombudsmanden har på børneområdet en særlig forpligtelse til at gøre op-
mærksom på eventuelle problemer i forbindelse med lovgivningens forenelig-
hed med Danmarks internationale forpligtelser til at sikre børns rettigheder.
Efter § 12, stk. 2, i ombudsmandsloven skal ombudsmanden således i forbin-
delse med sin virksomhed overvåge, om gældende love eller administrative
bestemmelser er forenelige særligt med Danmarks internationale forpligtelser
til at sikre børns rettigheder, herunder FN’s konvention om barnets rettighe-
der. Bliver ombudsmanden opmærksom på mangler, skal ombudsmanden
give Folketinget og vedkommende minister meddelelse herom.
På baggrund af EVA-rapporten og den tid, der nu er gået, siden jeg gjorde
ministeriet opmærksom på spørgsmålet om utilstrækkelig efterlevelse,
4/5
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 94: Henvendelse af 20/-4-18 fra Danske Skoleelever vedr. manglende inddragelse af eleverne i evaluering i forbindelse med udskrivning igen i 2018 (som opfølgning på EVA rapporten fra 2016).
1885675_0005.png
henstiller jeg derfor til Undervisningsministeriet at overveje lovgivning som et
effektivt middel til efterlevelse af artikel 12 om barnets ret til at blive hørt på
privatskoleområdet.
Jeg beder venligst Undervisningsministeriet om at underrette mig om resul-
tatet af ministeriets overvejelser
senest den 1. marts 2017.
Jeg har i dag orienteret Folketingets Retsudvalg og Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg om sagen.
Til ministeriets orientering vedlægger jeg kopi af mine breve til udvalgene.
Jeg lægger på min hjemmeside en opfølgning på de to nyheder, som jeg
tidligere har offentliggjort om sagen.
Med venlig hilsen
Kopi sendes til:
Folketingets Retsudvalg
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
5/5