Til Undervisningsudvalget
Solrød Strand, 10. april 2018
Vi vil hermed gøre undervisningsudvalget opmærksom på, at Undervisningsministeriet har godkendt
metoden faciliteret kommunikation (FC) som kommunikationsform for multihandicappede uden sprog i
gymnasiet. Det lyder umiddelbart rimeligt, idet handicappede også har ret til undervisning, hvilket vi er helt
enige i. Faciliteret kommunikation er imidlertid velundersøgt videnskabeligt gennem 30 år, og der er
videnskabelig konsensus om, at metoden ikke fungerer. Også den vægtigste internationale organisation på
handicapområdet ISAAC (International Society of Augmentative Communication and Alternative
Communication ) afstand fra anvendelse af metoden. Hovedproblemet ved metoden er, at udsagn
fremkommet ved faciliteret kommunikation stammer fra facilitator og ikke den handicappede. Ved at
acceptere faciliteret kommunikation i gymnasieundervisningen og til studentereksamen sættes lærere,
eksaminatorer og censorer i en situation, hvor de ikke længere kan overholde bekendtgørelse nr. 343 af 8.
april 2016 §1 og §32 :
§ 1. Formålet med prøver og eksamener, som er reguleret i bekendtgørelsen, er at dokumentere, i hvilken
grad eksaminanden opfylder de mål og krav, der er fastsat for faget og uddannelsen.
§ . Gru dlaget for bedø
else er eksa i a de s i dividuelle præstatio …
ISAAC, der har NGO status under FN, og som arbejder med at fremme udviklingen og kendskabet til
alternativ og supplerende kommunikation for handicappede uden sprog. har udarbejdet et statement om
faciliteret kommunikation, hvori de angiver,
at det er rud på FN’s Ha di apko e tio at a e de FC:
The use of FC appears to e i iolation
of several articles of the United Nations Conventions on the Rights
of Persons with Disabilities (i.e., Articles 12, 16, 17, and 21) as it has been shown to prevent individuals
ithout suffi ie t spoke la guage fro usi g their o
oi e. With the
use of FC, the messages may be
attributed to facilitators. For persons with limited or no functional speech, the use of FC risks the loss of
valuable assessment and intervention efforts, time, and resources that might otherwise have been
expended to implement AAC systems and strategies that are empirically validated and do not leave doubt
a out authorship.
I et de ati dlæg i Politike de
/
8
Handikaphjælperes brug af staveplader bidrager til falsk
kommunikation
er der le et gjort op ærkso på
problemstillingen. Formanden for ISAAC Danmark,
Birgitte Bra dt, har se dt et i dlæg til Politike so e d u ikke er le et ragt: Alter ati og Supplere de
Kommunikation -
ed sel stæ digt fokus (se ilag,
hvilket er godkendt af Birgitte Brandt til anvendelse i
denne henvendelse)
Ved at tillade faciliteret kommunikation i gymnasieundervisningen pålægges gymnasielærere altså ikke
bare at være vidne til et brud på FN's handicaprettigheder, men også selv at være deltager i denne
skadelige pseudokommunikation.
Da
ark er
edle sla d i ISAAC, og ISAAC’s fulde state e t ka læses på ISAAC
Danmarks hjemmeside:
http://www.isaac.dk/wp-content/uploads/ISAAC-Position-Statement-on-Facilitated-Communication.pdf
Vi ønsker med dette brev at undervisningsudvalget tager en drøftelse omkring anvendelse af faciliteret
kommunikation i undervisningssektoren med udgangspunkt i overnævnte problemstillinger.
Venlig hilsen
Trine Pedersen
Tillidsrepræsentant (GL)
Solrød Gymnasium