NOTAT
Satspuljeprojekt: Implementering af anbefalingerne fra
inklusionseftersynet
Baggrund
I foråret 2016 offentliggjorde en ekspertgruppe nedsat af daværende under-
visningsminister Ellen Trane Nørby et omfattende inklusionseftersyn. Ek-
spertgruppen gav en lang række konstruktive anbefalinger til stat, kommuner
og skoler i forhold til at arbejde med inkluderende læringsmiljøer for alle
børn.
De 98 anbefalinger kan samles i følgende otte temaer:
1. Et bedre sprog og begrebsbrug. Der skal være fokus på, at inklusion
handler om en folkeskole med en bred elevsammensætning, og det skal
være langt tydeligere, hvordan almenmiljøet skal understøtte elevernes
forskellige behov.
2. Der skal være større fokus på progression og opmærksomhed på den
enkelte elevs faglige udvikling og trivsel.
3. Faglighed og trivsel skal suppleres med fokus på elevernes sociale og
personlige kompetencer, da forskningen peger på, at netop disse er cen-
trale for, hvordan eleverne klarer sig i livet fremover. I den sammen-
hæng skal elevernes eget perspektiv i højere grad være omdrejnings-
punktet og en del af løsningen.
4. Der skal være synlig prioritering af indsatser/ressourcer på alle niveauer.
Ledelsen på både kommunalt og skoleniveau skal tage stilling til og prio-
ritere, hvilke indsatser der skal arbejdes med, så der skabes det nød-
vendige rum til at kunne arbejde med læringsmiljøer, og så det ikke er
den enkelte lærer eller pædagog, der i praksis kommer til at prioritere.
5. Tidlig indsats bør prioriteres, både i forhold til generelt at styrke almen-
miljøet og i forhold til opsporing, forebyggelse og foregribende indsatser.
6. Der skal være hurtig og kvalificeret adgang til viden og hjælp, når lærere
og pædagoger står i situationer, hvor de har behov for rådgivning, vej-
ledning eller aflastning. Der skal være en almenkendt struktur og rolle-
fordeling, i forhold til hvordan lærere og pædagoger henter viden og
hjælp.
7. Den praksisnære kompetenceudvikling skal styrkes. Denne direkte spar-
ring og supervision er central i arbejdet med at underbygge et inklude-
rende læringsmiljø.
8. Forældreinddragelse og
–ansvar
bør styrkes. Dette skal i høj grad un-
derbygges af arbejdet med det inkluderende læringsmiljø, så alle foræl-
dre bidrager til skolens fællesskab og bakker op.
KL og regeringen tog fat på en del af anbefalingerne i økonomiaftalen for
2017. Der blev blandt andet aftalt, at arbejdet med at skabe inkluderende
læringsmiljøer skal tage udgangspunkt i det enkelte barns læring og trivsel
og ikke inklusionsmålsætningen på 96 pct. Målet er fremover at styrke folke-
skolens almene fællesskab og undervisning til gavn for alle børn.
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2400277
Direkte: 3370 3480
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4