Undervisningsudvalget 2017-18
UNU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1804244_0001.png
NOTAT
Satspuljeprojekt: Implementering af anbefalingerne fra
inklusionseftersynet
Baggrund
I foråret 2016 offentliggjorde en ekspertgruppe nedsat af daværende under-
visningsminister Ellen Trane Nørby et omfattende inklusionseftersyn. Ek-
spertgruppen gav en lang række konstruktive anbefalinger til stat, kommuner
og skoler i forhold til at arbejde med inkluderende læringsmiljøer for alle
børn.
De 98 anbefalinger kan samles i følgende otte temaer:
1. Et bedre sprog og begrebsbrug. Der skal være fokus på, at inklusion
handler om en folkeskole med en bred elevsammensætning, og det skal
være langt tydeligere, hvordan almenmiljøet skal understøtte elevernes
forskellige behov.
2. Der skal være større fokus på progression og opmærksomhed på den
enkelte elevs faglige udvikling og trivsel.
3. Faglighed og trivsel skal suppleres med fokus på elevernes sociale og
personlige kompetencer, da forskningen peger på, at netop disse er cen-
trale for, hvordan eleverne klarer sig i livet fremover. I den sammen-
hæng skal elevernes eget perspektiv i højere grad være omdrejnings-
punktet og en del af løsningen.
4. Der skal være synlig prioritering af indsatser/ressourcer på alle niveauer.
Ledelsen på både kommunalt og skoleniveau skal tage stilling til og prio-
ritere, hvilke indsatser der skal arbejdes med, så der skabes det nød-
vendige rum til at kunne arbejde med læringsmiljøer, og så det ikke er
den enkelte lærer eller pædagog, der i praksis kommer til at prioritere.
5. Tidlig indsats bør prioriteres, både i forhold til generelt at styrke almen-
miljøet og i forhold til opsporing, forebyggelse og foregribende indsatser.
6. Der skal være hurtig og kvalificeret adgang til viden og hjælp, når lærere
og pædagoger står i situationer, hvor de har behov for rådgivning, vej-
ledning eller aflastning. Der skal være en almenkendt struktur og rolle-
fordeling, i forhold til hvordan lærere og pædagoger henter viden og
hjælp.
7. Den praksisnære kompetenceudvikling skal styrkes. Denne direkte spar-
ring og supervision er central i arbejdet med at underbygge et inklude-
rende læringsmiljø.
8. Forældreinddragelse og
–ansvar
bør styrkes. Dette skal i høj grad un-
derbygges af arbejdet med det inkluderende læringsmiljø, så alle foræl-
dre bidrager til skolens fællesskab og bakker op.
KL og regeringen tog fat på en del af anbefalingerne i økonomiaftalen for
2017. Der blev blandt andet aftalt, at arbejdet med at skabe inkluderende
læringsmiljøer skal tage udgangspunkt i det enkelte barns læring og trivsel
og ikke inklusionsmålsætningen på 96 pct. Målet er fremover at styrke folke-
skolens almene fællesskab og undervisning til gavn for alle børn.
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2400277
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3480
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Henvendelse af 14/10-17 fra KL's Børne- og Kulturudvalg m.fl. om inklusion og satspuljeansøgning
1804244_0002.png
NOTAT
Endvidere blev der nedsat en opfølgningsgruppe, hvor organisationer og for-
skere er repræsenteret. Denne opfølgningsgruppe har fokus på den del af
anbefalingerne, som har en mere generelt karakter. I forbindelse med øko-
nomiaftalen for 2018 blev ansvaret for opfølgningsgruppen placeret hos KL.
Langt de fleste af de i alt 98 anbefalinger er rettet mod kommuner og skoler,
og for at anbefalingerne kan blive omsat fra gode intentioner i en rapport til
den virkelighed, børn møder i inkluderende læringsfællesskaber, er der brug
for en indsats som understøtter den kommunale implementering. Samtidig er
det vigtigt at tænke dagtilbudsområdet med i indsatsen.
Projektets formål
Projektet har til formål at skabe inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber
for alle børn, og skal understøtte, at hovedintentionerne fra i inklusionsefter-
synets anbefalinger omsættes til praksis lokalt. Projektet har særligt fokus på
en tidlig indsats, at understøtte udviklingen af støttesystemer, at sikre med-
arbejdernes kompetencer, at omsætte viden til anvendelige redskaber, at
sikre et større fokus på progression børnenes læring, trivsel og udvikling i ,
større forældreinvolvering og en styrket tværsektoriel koordination og indsats
på børne- og ungeområdet.
Mål/målgruppe
Projektet skal designes til forvaltningschefer, ressourcepersoner, PPR, dag-
tilbuds- og skoleledere, konsulenter og pædagogiske personale. Konkret vil
indsatserne blive udformet og afprøvet i et mindre antal deltagende kommu-
ner, men projektets resultater skal formidles løbende og i konkret anvendelig
form til de øvrige kommuner.
Projektbeskrivelse/indsatser
Denne indsats udgøres af tre forskellige foki. Disse tre skal ses i sammen-
hæng, men retter sig mod forskellige målgrupper og forudsætter forskellige
tiltag for at skabe forandring. Det drejer sig om følgende:
1) Et organisatorisk fokus
2) Et undervisnings- og indholdsmæssigt fokus
3) Et kompetencefokus
Et organisatorisk fokus
Ekspertgruppen bag inklusionseftersynet har en række anbefalinger, der ret-
ter sig direkte mod ledelsen kommunalt og på skoleniveau. I dette projekt vil
fokus særligt være på følgende områder:
Prioritering af en tidlig indsats både i forhold til generelt at styrke almen-
miljøet og i forhold til opsporing, forebyggelse og foregribende indsatser.
Hurtig og kvalificeret adgang til viden og hjælp, når det pædagogiske per-
sonale står i situationer, hvor de har behov for rådgivning, vejledning eller
aflastning. Dette kan bl.a. indebære at kommunerne arbejder med at der
personale på skolerne, som det øvrige personale kan søge hjælp og
støtte hos samt kan understøtte arbejdet med ex. af tolærerordninger og
co-teaching.
Prioritering og synliggørelse af, hvilke indsatser der skal arbejdes med, så
der skabes det nødvendige rum til at kunne arbejde med læringsmiljøer.
Dette er helt essentielt, idet det skal forebygge, at den enkelte pædagogi-
ske medarbejder, der i praksis kommer til at skulle prioritere. Disse priori-
teter skal kommunikeres tydeligt til det pædagogiske personale, forældre
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2400277
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3480
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Henvendelse af 14/10-17 fra KL's Børne- og Kulturudvalg m.fl. om inklusion og satspuljeansøgning
1804244_0003.png
NOTAT
og elever. Dette kan være i form af en strategi for arbejdet med inklude-
rende læringsmiljøer.
Et undervisnings- og indholdsmæssigt fokus
En afgørende anbefaling fra inklusionseftersynet er behovet for en større op-
mærksomhed på det enkelte barns faglige udvikling og trivsel. Dette skal
suppleres med fokus på sociale og personlige kompetencer. Samtidig er der
behov for at styrke forældreinddragelse og -ansvar. Dette kan eventuelt ske
ved, at der udarbejdes en plan for arbejdet med børn med særlige behov,
som også bakkes op ad forældrene, ligesom der kan sættes fokus på inklu-
derende læringsfællesskaber gennem elev-til-elev-aktiviteter.
Et kompetencefokus
Ekspertgruppen fremhæver også, er den praksisnære kompetenceudvikling
skal styrkes. Dette omfatter også den direkte sparring og supervision, som
er central i arbejdet med at underbygge et inkluderende læringsmiljø. Dette
kan evt. ske via en plan efteruddannelse af personalet. Samtidig er det es-
sentielt, at viden omsættes til konkrete og anvendelige redskaber, som det
pædagogiske personale kan bruge i deres daglige arbejde med børn og ele-
ver.
-o-
Målet for arbejdet er overordnet, at det fører til en konkret forandring i læ-
ringsmiljøerne for kommunernes børn, således at flere børn mødes inklude-
rende og anerkendende. Dette vil kræve:
At de fagprofessionelle føler sig kompetente og har et sikkert støttesy-
stem.
At den eksisterende viden omsættes til konkrete anvendelige redskaber,
og at det formidles og implementeres i praksis
At der på samtlige niveauer arbejdes med et fokus på progression ift. bar-
nets læring, trivsel og udvikling.
At der er fokus på inddragelse af børn og elever og forældreinvolvering
At sker en tidlig og vedvarende indsats for børn i risiko for eksklusion
At der sker en helhedsorienteret indsats med fokus på barnet, med ud-
gangspunkt i en tværgående koordinering af sociale, sundhedsmæssige,
familie- og uddannelsesmæssige indsatser.
Projektgennemførelse
Fase 1 - Forberedelse og kontakt til deltagende kommuner: Inden for hver af
de overstående områder udvikles en oversigt over allerede eksisterende vi-
den og erfaringer, som danner udgangspunkt for den konkrete indsats. Dette
sker i samarbejde med ministerier og videns-organisationer. Arbejdet skal
føre til nogle generelle redskaber, som kommuner, skoler og institutioner kan
gøre brug af. På baggrund heraf designes de præcise indsatser.
Herudover indgås der aftale med 8 til 10 kommuner om deres deltagelse i
projektet, og der udarbejdes en status for kommunen med udgangspunkt i
tilgængelige data både kvalitativ og kvantitativ. I forbindelse med deltagelse i
projektet vil hver af kommunerne skulle sikre sig en politisk forankring af ind-
satsen samt et organisatorisk ophæng internt i kommunen.
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2400277
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3480
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 4
UNU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 9: Henvendelse af 14/10-17 fra KL's Børne- og Kulturudvalg m.fl. om inklusion og satspuljeansøgning
1804244_0004.png
NOTAT
Fase 2 - Design og forberedelse af gennemførelsen af de indsatserne: Med
udgangspunkt i den udarbejdede status for hver af kommunerne udvælges
og tilpasses indsatserne til hver enkelt af kommunerne.
Indsatserne skal tage udgangspunkt i en række af inklusionseftersynets an-
befalinger til det kommunale niveau og skoleledelserne. Dette vil blive sup-
pleret af erfaringerne fra allerede igangværende indsatser, jf. identifikationen
i fase 1. En stor del af denne fase vil også bestå i at omsætte viden på om-
rådet til konkrete handlinger, redskaber, praksis mv., som kan bidrage til for-
andringer i de deltagende kommuner.
Fase 3 - gennemførelse af indsatserne: I denne fase gennemføres indsat-
serne. Dette sker i samarbejde med relevante videnspersoner mv., ligesom
de deltagende kommuner løbende vil får mulighed for gensidig sparring på
forskellige niveau.
Fase 4 - opsamling og forankring: I denne fase opsamledes erfaringerne fra
gennemførelsen af projektet og omsættes til generaliserbar viden, der kan
formidles til øvrige kommunerne mv.
Samtidig vil denne periode også have fokus på, hvordan de gennemførte
indsatser kan lede til en varig forandring i de deltagende kommuner.
Fase 5
formidling af projektet: gennemførelse af en systematisk formid-
lingsindsat, der skal understøtte lignende og praksisnære forandringer i an-
dre kommuner og på andre skoler og institutioner.
Økonomi
Der forventes følgende økonomiske udgifter til projektet.
i mio. kr.
Fase 1
Fase 2
Fase 3
Fase 4
Fase 5
Samlet
2018
1
2
2019
1
10
1
12
2020
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2400277
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3480
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 4
3
2
2
2
6
Projektorganisering
I projektet involveres BKF, Skolelederforeningen, DLF, [BUPL, FOA] DSE,
Skole og Forældre, KL, og STUK's udgående læringskonsulenter og Social-
styrelsens praksiskonsulenter.
KL varetager administration og projektlederrollen. Der nedsættes en styre-
gruppe bestående af KL, BKF og Skolelederforeningen, DLF, [BUPL, FOA]
DSE, Skole og Forældre samt UVM og BSM.
Herudover nedsættes der en kommunal følgegruppe.