Til satspuljeordførerne
Det er vigtigt for alle børn, at de er en del af et alment fællesskab, og at
de får muligheden for at lære og trives. Det understregede inklusionsef-
tersynet i deres anbefalinger fra 2016. Eftersynet blev iværksat som en
konsekvens af debatten om inklusion under valgkampen i 2015 og indgik
i grundlaget for den efterfølgende regering.
Når vi skriver til jer som samlet gruppe, er det for at sikre, at I fortsat fast-
holder fokus på arbejdet for at skabe inkluderende læringsmiljøer og fæl-
lesskaber for alle børn.
Inklusionseftersynet kom i maj 2016 med 98 konstruktive anbefalinger til
stat, kommuner og skoler. Deres hovedfokus var, at alle elever
–
også
elever med særlige behov
–
skal have mulighed for at være en del af fol-
keskolens sociale og faglige fællesskab. Det kræver tidlig indsats, vi-
densdeling, fokus på sociale og personlige kompetencer, kompetenceud-
vikling af medarbejderne og meget mere. En stor del af eftersynet anbe-
falinger er rettet mod kommuner og skoler. Der udestår fortsat en indsats,
der kan sikre, at disse anbefalinger omsættes til virkelighed på lokalt ni-
veau.
I forbindelse med eftersynets anbefalinger blev der nedsat en opfølg-
ningsgruppen, som blev overdraget til KL i Økonomiaftalen for 2018. Vi
vil dog gerne understrege, at dette på ingen måde må betyde, at arbejdet
med at sikre inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber nedprioriteres.
Der er fortsat behov for fokus, økonomiske midler og læringskonsulenter-
nes arbejde lokalt for at sikre en fortsat udvikling, hvor alle børn får lige
muligheder og vilkår for at udvikle sig.
Vi lægger derfor op til, at området prioriteres i de kommende satspuljefor-
handlinger. Helt konkret foreslår vi, at der ikke reduceres i midlerne og
indsatserne på området, samt at der prioriteres midler til en implemente-
ringsindsats i regi af opfølgningsgruppen for inklusionseftersynets anbe-
falinger, jf. vedlagte udkast.
Vi skal afsluttende understrege, at vi som gruppe vedkender os et fælles
ansvar for at skabe inkluderende læringsmiljøer for alle børn.
Dato: 14. oktober 2017
Sags ID: SAG-2016-03395
Dok. ID: 2421222
Direkte: 3370 3126
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2