Den 1. marts 2018
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Rådets henstilling om nøglekompetencer for livslang læring
KOM(2018) 24
1. Resumé
Rådshenstillingen er et led i Kommissionens bredere ambition om et europæisk uddannelsesområde og er en opfølgning på
meddelelsen ”Den nye dagsorden for færdigheder og kompetencer i Europa” af 10. juni 2016, som bl.a. bebudede en
revision af henstillingen om nøglekompetencer for livslang læring fra 2006. Desuden blev forslaget også nævnt i
Kommissionens meddelelse om Styrkelse af den europæiske identitet gennem uddannelse og kultur fra den 13. december
2017.
Forslaget til henstilling skal erstatte henstillingen om nøglekompetencer for livslang læring, der blev vedtaget af Europa-
Parlamentet og Rådet i 2006. Formålet med henstillingen er at udvikle en opdateret fælles forståelse for nøglekompetencer
–
dette i lyset af den samfundsmæssige og teknologiske udvikling siden 2006.
De opdaterede nøglekompetencer er: læse- og skrivekompetencer, sproglig kompetence, matematisk kompetence inden for
naturvidenskab, teknologi og ingeniørvirksomhed, digital kompetence, personlig, social og læringsmæssig kompetence,
medborgerkompetence, entreprenørskabskompetence samt kompetence inden for kulturel bevidsthed og udtryksevne.
Regeringen er enig i behovet for en opdatering af referencerammen for nøglekompetencer, således at denne i højere grad
afspejler den hastige udvikling, hvorved automatisering og digitalisering indebærer et øget krav til omstillingsparathed og
tilegnelse af nye kompetencer, og hvorved livslang læring spiller en lagt større rolle. Endvidere er regeringen positiv overfor
det øgede fokus på entreprenørskab, som den reviderede referenceramme for nøglekompetencer lægger vægt på.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde
forslag til Rådets henstilling om nøglekompetencer for livslang læring
den 17.
januar 2018. Rådshenstillingen er oversendt til Rådet den 23. januar 2018 i dansk sprogversion og blev
offentliggjort sammen med et forslag til en rådshenstilling om fremme af fælles værdier, inklusiv
uddannelse og den europæiske dimension i undervisningen samt en meddelelse om handlingsplanen for
digital uddannelse som en del af Kommissionens Uddannelsespakke.
Rådshenstillingen er et led i Kommissionens bredere ambition om et europæisk uddannelsesområde og
er en opfølgning på
meddelelsen ”Den
nye dagsorden for færdigheder og kompetencer i Europa” af 10.
juni 2016, som bl.a. bebudede en revision af henstillingen om nøglekompetencer for livslang læring fra
2006. Desuden blev forslaget også nævnt i Kommissionens meddelelse om
Styrkelse af den europæiske
identitet gennem uddannelse og kultur
fra den 13. december 2017.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog henstillingen om nøglekompetencer for livslang læring den 18.
december 2006, hvorved medlemsstaterne blev opfordret til at udvikle et sæt nøglekompetencer som
led i deres strategier for livslang læring.
Kommissionen bemærker i forslaget, at den oprindelige henstilling siden vedtagelsen i 2006 har været et
vigtigt referencedokument med hensyn til udvikling af kompetenceorienteret uddannelse og læring,
men at der nu er behov for at revidere nøglekompetencerne, da kompetencekravene har ændret sig.
Flere job automatiseres, og digitalisering og ny teknologi spiller en stadig større rolle på og uden for